COOL Company godt posisjonert for attraktive kontrakter fremover
Fra DNB Markets:
Cool Company har fem LNG-fartøy åpne for nye T/C-avtaler innen utgangen av 2024 og er i denne situasjonen etter vårt syn godt posisjonert for attraktive kontrakter i tiden fremover.
Vi har en kjøpsanbefaling på Cool Company med et kursmål på NOK 190 kr pr. aksje.
Kursmålet reflekterer at estimert utbytte for 2025 vil gi en direkteavkastning på 12 %.
Det skal sluttes et fartøy, som har blitt tilgjengelig nå i September 2023 på nye rater, Cool Husky (tidligere Golar Bear) fartøyet går nå i spot markedet på rater over 200 000$ pr dag.
Det skal sluttes 2 fartøy på nye rater i løpet av 2024, desse to fartøyene er kontrahert tilbake i tid og handles pr nå på rater godt under dagens markedsnivå.
2 nybygg skal inn i markedet i slutten av 2024 på rater som gjenspeiler markedsnivået når kontrakt inngås.
Cool vil da ha øket flåten fra dagens 11 fartøy, til 13 fartøy i drift i slutten på 2024.
Viktig å ha denne i bakhodet også
24. mars 2023 — Newly US-listed Cool Company (CoolCo) has the potential to double its existing LNG carrier fleet in the coming years, Idan Ofer said.
Cool Company har fem LNG-fartøy åpne for nye T/C-avtaler innen utgangen av 2024 og er i denne situasjonen etter vårt syn godt posisjonert for attraktive kontrakter i tiden fremover.
Vi har en kjøpsanbefaling på Cool Company med et kursmål på NOK 190 kr pr. aksje.
Kursmålet reflekterer at estimert utbytte for 2025 vil gi en direkteavkastning på 12 %.
Det skal sluttes et fartøy, som har blitt tilgjengelig nå i September 2023 på nye rater, Cool Husky (tidligere Golar Bear) fartøyet går nå i spot markedet på rater over 200 000$ pr dag.
Det skal sluttes 2 fartøy på nye rater i løpet av 2024, desse to fartøyene er kontrahert tilbake i tid og handles pr nå på rater godt under dagens markedsnivå.
2 nybygg skal inn i markedet i slutten av 2024 på rater som gjenspeiler markedsnivået når kontrakt inngås.
Cool vil da ha øket flåten fra dagens 11 fartøy, til 13 fartøy i drift i slutten på 2024.
Viktig å ha denne i bakhodet også
24. mars 2023 — Newly US-listed Cool Company (CoolCo) has the potential to double its existing LNG carrier fleet in the coming years, Idan Ofer said.
Redigert 25.09.2023 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Bullen
I dag kl 09:17
64
Flott informasjon du kommer med her. Har tradet aksjen en stund med hell, men bør nok være litt mer
forsiktig fremover.
Du skriver også om et ekstremt dårlig marked.
Det som sikkert er vanskelig å vite er hvor lenge det varer?
forsiktig fremover.
Du skriver også om et ekstremt dårlig marked.
Det som sikkert er vanskelig å vite er hvor lenge det varer?
Redigert i dag kl 09:52
Du må logge inn for å svare
CLCO
I går kl 22:31
160
Spark 30 frakt rater estimert snitt på 37k$ for hele 2025
Cool har allerede Kool Tiger og Kool Glacier på spot 20k$ pr dag Kool Husky kommer på spot i Q1 Kool Blizzard i Q2 og Kool Ice i Q3
Så i løpet av Q3 2025 vil Cool Company ha 5 av 13 Lngc i et rævva spot marked med snitt inntjening på 37k$ pr dag.
Snitt inntjeningen på resten av flåten er på 83k$ pr dag
Gjennomsnitt inntjening for 13 Lngc i 2025 blir 62k$ pr dag, ned fra 81,6 k$ pr dag for Q3 2024
Break Even TCE for Clco ligger på rundt 60k$ pr dag pr Lngc, så det blir ikke mye inntjening, og ingen utbytte.
90 mill$ i drydock neste år som må finansieres av de 186m$ de har på bok.
Vil tro vi ser kurser på under 50 kr aksjen i løpet av 2025
I 2026 skal Kool Frost og Kool krystal over på spot rater også, hvis ikke noe uforutsett skulle skje, men ledelsen i Cool ser ikke ut til å få kontrahert mye på lange kontrakter, hverken i 2025 eller 2026, hvis man tar med erfaringene fra ledelsen i 2023 og 2024
Cool har allerede Kool Tiger og Kool Glacier på spot 20k$ pr dag Kool Husky kommer på spot i Q1 Kool Blizzard i Q2 og Kool Ice i Q3
Så i løpet av Q3 2025 vil Cool Company ha 5 av 13 Lngc i et rævva spot marked med snitt inntjening på 37k$ pr dag.
Snitt inntjeningen på resten av flåten er på 83k$ pr dag
Gjennomsnitt inntjening for 13 Lngc i 2025 blir 62k$ pr dag, ned fra 81,6 k$ pr dag for Q3 2024
Break Even TCE for Clco ligger på rundt 60k$ pr dag pr Lngc, så det blir ikke mye inntjening, og ingen utbytte.
90 mill$ i drydock neste år som må finansieres av de 186m$ de har på bok.
Vil tro vi ser kurser på under 50 kr aksjen i løpet av 2025
I 2026 skal Kool Frost og Kool krystal over på spot rater også, hvis ikke noe uforutsett skulle skje, men ledelsen i Cool ser ikke ut til å få kontrahert mye på lange kontrakter, hverken i 2025 eller 2026, hvis man tar med erfaringene fra ledelsen i 2023 og 2024
Allgasnobrakes
I går kl 17:21
249
Lurer egentlig litt på hvor lenge dette selskapet klarer seg i markedet med nåværende rater. ¨
Selskapet hadde i Q3 justert Ebidta på 54 M, brukte 34 på gjeld og det er vanligvis 20M mer grunnet betaling av lån i Q2 og Q4. Samtidig vil kostnadene bli høyere i Q4. pga den nye båten. Det kommer lite ny LNG på markedet før i andre halvdel av 2025, samtidig som det fortsetter å komme flere nybygg ut fra verftene.
Samtidig med alt dette har COOL to båter i tidenes dårligste spotmarked, får en tredje i spotmarkedet ila Q1 og enda flere i Q2. Samtidig med dette skal et av skipene drydockes i Q1 i 50 dager og brukes 20 mill på, mens i Q2 skal tre skip drydockes i ish 50 dager og brukes totalt 60 mill på og to ande skal drydockes i 30 dager og brukes ca. 10 Mill på. totalt. 90 mill i Capex, samt utsiktene er ikke lovende for ratene når skipene blir ledig. Heldigvis har de 186 mill på konto etter utbetaling av utbytte, men man må nok se langt etter utbytte de neste kvartalene
Selskapet hadde i Q3 justert Ebidta på 54 M, brukte 34 på gjeld og det er vanligvis 20M mer grunnet betaling av lån i Q2 og Q4. Samtidig vil kostnadene bli høyere i Q4. pga den nye båten. Det kommer lite ny LNG på markedet før i andre halvdel av 2025, samtidig som det fortsetter å komme flere nybygg ut fra verftene.
Samtidig med alt dette har COOL to båter i tidenes dårligste spotmarked, får en tredje i spotmarkedet ila Q1 og enda flere i Q2. Samtidig med dette skal et av skipene drydockes i Q1 i 50 dager og brukes 20 mill på, mens i Q2 skal tre skip drydockes i ish 50 dager og brukes totalt 60 mill på og to ande skal drydockes i 30 dager og brukes ca. 10 Mill på. totalt. 90 mill i Capex, samt utsiktene er ikke lovende for ratene når skipene blir ledig. Heldigvis har de 186 mill på konto etter utbetaling av utbytte, men man må nok se langt etter utbytte de neste kvartalene
Bullen
I går kl 12:31
323
Sånn er shipping. ikke lett å kjøpe nå...... sannsynligvis et godt kjøp med muligheter for en kjempe gevinst om 2-3 år
Vampyren
I går kl 10:14
396
Voldsom nedjustering av kursmål.. 😱
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities nedjusterer kursmålet på Cool Company til 110 kroner fra 165 kroner.
Det fremgår av en analyse fra meglerhuset torsdag.
Fearnley nedjusterer ebitda og resultat pr aksje (EPS) i sine 2024-2026-estimater på bakgrunn av lavere rateestimater.
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities nedjusterer kursmålet på Cool Company til 110 kroner fra 165 kroner.
Det fremgår av en analyse fra meglerhuset torsdag.
Fearnley nedjusterer ebitda og resultat pr aksje (EPS) i sine 2024-2026-estimater på bakgrunn av lavere rateestimater.
Siddis61
09.12.2024 kl 15:18
615
Med børsverdi 4,5 milliarder samt 10 milliarder i gjeld, så vil det si 14,5 milliarder total prising på selskapet. Dette utgjør en verdi på ca 1,1 milliarder per skip (totalt 13 skip) . Den reelle bruktverdien på disse skipene er i dag det dobbelte. Nybygg koster nå ca. 2,8 milliarder…
Bullen
03.12.2024 kl 12:35
868
Det er vel omtrent på disse nivåene bunnen er. Med litt horisont tenking, bør dette være et godt kjøp.
Bunnet ut forrige gang 26.feb. 22 på 77,9. Mulig at vi skal lengre ned enn 86.
Litt vanskelig å kjøpe nå. Shipping er jo ikke pop fortiden. Med andre ord en bra kjøps mulighet med litt lange briller.
Bunnet ut forrige gang 26.feb. 22 på 77,9. Mulig at vi skal lengre ned enn 86.
Litt vanskelig å kjøpe nå. Shipping er jo ikke pop fortiden. Med andre ord en bra kjøps mulighet med litt lange briller.
DividendYield
29.11.2024 kl 14:08
1135
Jørgen Liam i DnB er bull, men han er kanskje ikke den skarpeste analytikeren?
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/11/22/8209858/dnb-markets-kjop-cool-company-oppsidepotensialet-storre-enn-risikoen
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/11/22/8209858/dnb-markets-kjop-cool-company-oppsidepotensialet-storre-enn-risikoen
CLCO
29.11.2024 kl 13:56
1156
Ja litt trist at bunnen datt ut av markedet, men det var jo forventet med så mange nye skip levert og skal leveres samtidig som utbyggingen av LNG terminaler er forsinket, slik at det er allerede 113% kapasitet på LNGC i markedet pr i dag. Jeg hadde et snitt på 20k aksjer på 128 kr, men har jo mottatt 7 utbytter på tilsammen 30.4kr pr aksje så det har vert en pen gevinst likevel på kr 22,3 pr aksje
Redigert 29.11.2024 kl 13:58
Du må logge inn for å svare
Lynmann
29.11.2024 kl 12:33
1203
Grattis med utsalg! På kurs 88 kroner er det jo fint med oppnådd salg på 120.
Litt trist også for deg og andre småaksjonærar som har brukt tid, investert og tapt pengar på desse folka.
No er verdien av Cool usd 430M, tredjedelen av Flex på usd 1270M. Kven skulle ha trudd.
Net income er berre litt av forklaringa.
Halvert hittil i år (usd 71M), samanlikna med same periode i fjor.
På tross av 98 prosent utnyttingsgrad av fåten, gjekk nettoen ned til usd 8M siste kvartal mot usd 37M same kvartal i fjor og usd 26M forrige kvartal. Litt av forklaringa var sjølvsagt to skip inne på EU-kontroll til kostnad usd 5 pr skip.
Min oppfatning av største problem er den manglande tillit til selskapet.
Israelaren har aldri brydd seg om avkastninga til eksterne investorar.
Kommunikasjonen har vore lite etterretteleg.
Omtalen av markedsutsiktene er prega av ein kombinasjon av pynting og dårlege vurderingar.
“Our contracted fleet and efficient dry-docking enabled us to reach the upper end of TCE guidance for the third quarter, despite a soft market backdrop that is expected to impact us in the fourth quarter."
www.coolcoltd.com/~/media/Files/C/COOLCOLTD/documents/press-releases/cool-company-ltd-q3-2024-business-update.pdf
Selskapet veit sjølvsagt at ein betydeleg overkapasitet vil vara langt utover resten av 2024 og burde heller omtalt risikoen for å senda skip i opplag. Når det er sagt, er ikkje dagens kurs på utrulege usd 10k pr dag noko som kan vedvara.
'West of Suez' låg på usd 170k pr dag for eit år sidan. Årsraten: 26.000 dollar.
https://fearnpulse.com/fearnleys-weekly-report#3
Nye, flotte Kool Tiger sullar seg over Atlanteren etter avgang frå verftet i Korea i midten av oktober.
Det vert spennande å følgja første last.
Litt trist også for deg og andre småaksjonærar som har brukt tid, investert og tapt pengar på desse folka.
No er verdien av Cool usd 430M, tredjedelen av Flex på usd 1270M. Kven skulle ha trudd.
Net income er berre litt av forklaringa.
Halvert hittil i år (usd 71M), samanlikna med same periode i fjor.
På tross av 98 prosent utnyttingsgrad av fåten, gjekk nettoen ned til usd 8M siste kvartal mot usd 37M same kvartal i fjor og usd 26M forrige kvartal. Litt av forklaringa var sjølvsagt to skip inne på EU-kontroll til kostnad usd 5 pr skip.
Min oppfatning av største problem er den manglande tillit til selskapet.
Israelaren har aldri brydd seg om avkastninga til eksterne investorar.
Kommunikasjonen har vore lite etterretteleg.
Omtalen av markedsutsiktene er prega av ein kombinasjon av pynting og dårlege vurderingar.
“Our contracted fleet and efficient dry-docking enabled us to reach the upper end of TCE guidance for the third quarter, despite a soft market backdrop that is expected to impact us in the fourth quarter."
www.coolcoltd.com/~/media/Files/C/COOLCOLTD/documents/press-releases/cool-company-ltd-q3-2024-business-update.pdf
Selskapet veit sjølvsagt at ein betydeleg overkapasitet vil vara langt utover resten av 2024 og burde heller omtalt risikoen for å senda skip i opplag. Når det er sagt, er ikkje dagens kurs på utrulege usd 10k pr dag noko som kan vedvara.
'West of Suez' låg på usd 170k pr dag for eit år sidan. Årsraten: 26.000 dollar.
https://fearnpulse.com/fearnleys-weekly-report#3
Nye, flotte Kool Tiger sullar seg over Atlanteren etter avgang frå verftet i Korea i midten av oktober.
Det vert spennande å følgja første last.
Bullen
27.11.2024 kl 16:10
1341
Et syklisk marked som rammer et flott selskap. LNG kommer tilbake. Et kjøp på disse nivåene er sannsynligvis fornuftig på sikt.
CLCO
24.11.2024 kl 11:02
1535
Må si meg meget fornøyd med salget av alt i CLCO på 19.90 den 14.11, hadde jeg holdt på aksjene til etter resultatet så hadde de vert verdt 400 000 kr mindre. i tilleg til at utbytte ble redusert med 70%
Har kjøpt aksjer i AKSO og holder meg unna CLCO fremover, til ting lysner i LNGC bransjen.
Har kjøpt aksjer i AKSO og holder meg unna CLCO fremover, til ting lysner i LNGC bransjen.
Redigert 24.11.2024 kl 11:15
Du må logge inn for å svare
CLCO
14.11.2024 kl 16:10
1778
Lynmann, dei 4 Shellbåtane er ikkje snart uten jobb, da følger du ikkje så godt med som påstår det.
Har forøvrig solgt meg ut i Clco i dag med 20 000 aksjer, for 119.90 i 4 bolker. Regner med finansavisene kun fremhever ebitda som går rett ned, pga klassing og oppgraderinger i 4 kvarta,, store bokstaver, clco halverer resultatet ol.
Hovedgrunnen til at eg solgte meg heelt ut i dag med 20k aksjer, tror at kursen går i dass den 20.11 slik som i fjor. Og så ørkenvandring med kurser under 100kr også. Det hjelper ikkje å vente på 0,41$ i utbytte, hvis kursen falle 0,82 😉
Planen har hele tiden i år, vert å selge seg ut før Q3 og eg føler eg kom meg greit ut i dagens marked, med 20 000 aksjer solgt for 119,9
Da misser eg 90 000 i utbytte,for 3 kvartal, men tror den faller det dobbelte eller mer, da betyr ikkje utbytte så mye. Better safe than sorry så lenge ledelsen ikkje har klart å sikre lange kontrakter på hele flåten gjennom 25-27
Har forøvrig solgt meg ut i Clco i dag med 20 000 aksjer, for 119.90 i 4 bolker. Regner med finansavisene kun fremhever ebitda som går rett ned, pga klassing og oppgraderinger i 4 kvarta,, store bokstaver, clco halverer resultatet ol.
Hovedgrunnen til at eg solgte meg heelt ut i dag med 20k aksjer, tror at kursen går i dass den 20.11 slik som i fjor. Og så ørkenvandring med kurser under 100kr også. Det hjelper ikkje å vente på 0,41$ i utbytte, hvis kursen falle 0,82 😉
Planen har hele tiden i år, vert å selge seg ut før Q3 og eg føler eg kom meg greit ut i dagens marked, med 20 000 aksjer solgt for 119,9
Da misser eg 90 000 i utbytte,for 3 kvartal, men tror den faller det dobbelte eller mer, da betyr ikkje utbytte så mye. Better safe than sorry så lenge ledelsen ikkje har klart å sikre lange kontrakter på hele flåten gjennom 25-27
Redigert 14.11.2024 kl 18:05
Du må logge inn for å svare
Lynmann
30.10.2024 kl 11:37
2105
Bullen, les CLCO sin glimrande oversikt på forrige side.
For to mnd sidan heitte det i kvartalsoppdateringa til Cool Company:
"Kombinasjonen av svært høye europeiske gasslagre og sterk råvareprising har resultert i en skarp reduksjon i skipsfart fra den amerikanske golfen til Europa, og en tilsvarende kraftig økning i langdistansereiser".
Denne analysen frå leiinga burde jo borga for ei positiv utvikling av ratane, men kjenner ikkje leiinga til den store overkapasiteten i markedet?
"Meglerhuset nedjusterer spotrateestimater for fjerde kvartal 2024 til 40.000 dollar pr dag, fra 85.000 dollar pr dag tidligere".
Kool Tiger er i sjøen, nærmar seg Singapore og så ser me om nybygget tilfører selskapet inntekter eller netto tap i Q4.
På 109 kroner er vel aksjen billeg, men kva tenkjer CLCO om dei 4 Shellbåtane som snart er uten jobb?
For to mnd sidan heitte det i kvartalsoppdateringa til Cool Company:
"Kombinasjonen av svært høye europeiske gasslagre og sterk råvareprising har resultert i en skarp reduksjon i skipsfart fra den amerikanske golfen til Europa, og en tilsvarende kraftig økning i langdistansereiser".
Denne analysen frå leiinga burde jo borga for ei positiv utvikling av ratane, men kjenner ikkje leiinga til den store overkapasiteten i markedet?
"Meglerhuset nedjusterer spotrateestimater for fjerde kvartal 2024 til 40.000 dollar pr dag, fra 85.000 dollar pr dag tidligere".
Kool Tiger er i sjøen, nærmar seg Singapore og så ser me om nybygget tilfører selskapet inntekter eller netto tap i Q4.
På 109 kroner er vel aksjen billeg, men kva tenkjer CLCO om dei 4 Shellbåtane som snart er uten jobb?
Bullen
30.10.2024 kl 10:14
2145
Ratene er lave og vil sannsynligvis være det i nokså lang tid. ABG har et høyt kursmål på 152. Betyr vel kanskje at fleste parten av båtene til Cool går på høye kontrakter over flere år??? Noen her som har peiling på det?
The Godfather
30.10.2024 kl 09:15
2178
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier nedjusterer sine spotrateestimater innen LNG-shipping, ifølge oppdateringer fra tirsdag kveld.
Meglerhuset nedjusterer spotrateestimater for fjerde kvartal 2024 til 40.000 dollar pr dag, fra 85.000 dollar pr dag tidligere, og til 49.000 dollar pr dag for første kvartal 2025, fra 84.000 dollar pr dag tidligere.
"Spotratene for LNG-frakt faller raskere enn forventet, og til tross for at november vanligvis er en sterk måned ser det nå ut til at LNG-fraktmarkedet neppe vil oppleve vesentlig høyere rater denne vinteren, gitt en underliggende flåtevekst på 8 prosent", skriver meglerhuset.
ABG Sundal Collier nedjusterer kursmålet på Flex LNG til 25 kroner fra 30 kroner og gjentar holdanbefaling på aksjen.
Meglerhuset gjentar sin kjøpsanbefaling på Cool Company, og oppjusterer kursmålet på aksjen til 152 kroner, fra 151 kroner tidligere.
Meglerhuset nedjusterer spotrateestimater for fjerde kvartal 2024 til 40.000 dollar pr dag, fra 85.000 dollar pr dag tidligere, og til 49.000 dollar pr dag for første kvartal 2025, fra 84.000 dollar pr dag tidligere.
"Spotratene for LNG-frakt faller raskere enn forventet, og til tross for at november vanligvis er en sterk måned ser det nå ut til at LNG-fraktmarkedet neppe vil oppleve vesentlig høyere rater denne vinteren, gitt en underliggende flåtevekst på 8 prosent", skriver meglerhuset.
ABG Sundal Collier nedjusterer kursmålet på Flex LNG til 25 kroner fra 30 kroner og gjentar holdanbefaling på aksjen.
Meglerhuset gjentar sin kjøpsanbefaling på Cool Company, og oppjusterer kursmålet på aksjen til 152 kroner, fra 151 kroner tidligere.
CLCO
26.10.2024 kl 08:46
2366
Vurderte inngang på 113 20-80, men slo det fra meg, med et nybygg som enda ikke er kontrahert og en kontrakt som går ut i 1 kvartal 2025, spot ratene nede i lave 17k$ break even på ca 60k$ blir to magre år i 2025-2026 med bedring i 2027. Vil tro utbyttet forsvinner hvis ikke man får inn nye lengre kontrakter på Lngc til cool som utgår i 25 og 26. vi får leke oss på andre arena i mellomtiden, og legge clco aksjene i skuffen, ta de opp igjen i 2027 og 2028 selge de for 180, når PE bikker 3,5 og P/Nav nermer seg 1 😁
CLCO
18.10.2024 kl 11:50
2548
Skulle ikke Cool Tiger leveres fra verftet nå i oktober? forsinkelser kanskje, og ingen nytt om fraktavtale enda.
Det er kanskje like om hjørnet at vi får melding om leveranse fra verftet. og forhåpentligvis en lengre fraktavtale, hvis Cool Tiger går inn på spot markedet ved levering, eller i verste fall opplag, så er jeg redd kursen fort bikker veldig ned igjen.
Det er kanskje like om hjørnet at vi får melding om leveranse fra verftet. og forhåpentligvis en lengre fraktavtale, hvis Cool Tiger går inn på spot markedet ved levering, eller i verste fall opplag, så er jeg redd kursen fort bikker veldig ned igjen.
CLCO
23.09.2024 kl 16:47
2894
Kurs 116+- noen dager nå, første gang eg ikkje har reinvestert utbyttet selv på denne kursen her,,. Resultatet neste kvartal får nok kursen ned i nærmere 100, så venter til da,, aksjen er ikke akkurat priset som et tec selskap. Pnav på 0,63, sku nesten ønske Idan Offer ville innlemme clco i resten av flåten sin til Nav kurs 😁
På en kurs rundt 100 og fortsatt utbytte i November på 0,41$ så kommer eg til å øke volumet her fra 17k til 30k, frem mot 2027 så vil eg tro utbyttet opprettholdes og lange fraktrater hos clco, vil reflektere en aksjekurs opp mot 180, med tolmodighet
På en kurs rundt 100 og fortsatt utbytte i November på 0,41$ så kommer eg til å øke volumet her fra 17k til 30k, frem mot 2027 så vil eg tro utbyttet opprettholdes og lange fraktrater hos clco, vil reflektere en aksjekurs opp mot 180, med tolmodighet
Redigert 24.09.2024 kl 18:39
Du må logge inn for å svare
CLCO
01.09.2024 kl 18:11
3166
Takker for godt innleg Lynmann og godt resonement. Flex har jo 11 av 12 LNGC på relativt lange kontrakter og godt forbi 2025 og 2026 som kommer til å bli de mest utfordrende ift. kontrahering av nye kontrakter og spot markedet, da mange nybygg kommer i drift og jeg vil tro ferdigstilling av terminaler som skal forsyne alle nybyggene kommer med forsinkelser, da skal nok en del av desse nybyggene inn på spot markedet først og raten går kraftig ned, dette unngår for det meste Flex, men husk også at Flex har falt fra 370 til 280 i dagens marked.
Sitter fortsatt med 17k aksjer og tar utbytte, så lenge dette kommer kvartalsvis så er jeg ikke så bekymret for kursen, vil tro at når vi ser 2027 så har det skjedd mye i LNGC markedet, og forhåpentligvis er Flex kursen og Cool kursen nærmere hverandre.
resultatet i 3 kvartal vil bli sterkt påvirket av 3 LNGC ute av drift i varierende periode og kostnad, vil håpe COOL likevel betaler ut 0,41$ i utbytte, men er ikke helt sikker på det.
Sitter fortsatt med 17k aksjer og tar utbytte, så lenge dette kommer kvartalsvis så er jeg ikke så bekymret for kursen, vil tro at når vi ser 2027 så har det skjedd mye i LNGC markedet, og forhåpentligvis er Flex kursen og Cool kursen nærmere hverandre.
resultatet i 3 kvartal vil bli sterkt påvirket av 3 LNGC ute av drift i varierende periode og kostnad, vil håpe COOL likevel betaler ut 0,41$ i utbytte, men er ikke helt sikker på det.
Lynmann
01.09.2024 kl 14:07
3226
Ja, interessant fredag. Dine argument er vel kjent i markedet, sjølv om du er betre informert om selskapet enn dei fleste andre. Ein kan spørja seg om andre har informasjon om utviklinga i markedet ein sein fredags ettermiddag som du ikkje har. Alternativt - kan oppgangen enkelt forklarast som ein korreksjon i USA?
Flex er verdsett til 1,4 milliardar dollar i USA. Cool sine skip, kontraktar, forventningar og tillit til leiinga i selskapet er verdsett til under halvparten.
Cool kom aldri nærmare enn det, unntatt då dei førde aksjonærane bak ljoset siste veke i oktober 2022.
Cool og Flex gjekk inn i denne veka med ganske lik kursutvikling sidan årsskiftet; 6-7 prosent nedgang.
Inn mot Q2 for Cool fall aksjen 4 prosent onsdag, men først ved børsopning i USA kl 15.30 norsk tid. Cool fall vidare utover onsdag kveld og enda 10 prosent ned.
Omsetninga i Norge var i motsetning til USA lunken dagane i forkant av Q2: Mellom 27 og 47 tusen aksjar pr dag.
TORSDAG:
Markedsresponsen i veka fram til presentasjonen av Q2 torsdag morgon var 5 prosent ned i Oslo, det dobbelte i USA. Cool som hadde vore 8 kroner ned i opningstimen i USA onsdag, korrigerte opp igjen 5 kroner gjennom opningstimen torsdag, kl 15.30 norsk tid.
Når torsdagen kjem viser forventningane i Oslo seg å samsvara godt med resultatet som Cool presenterar før børsopning. Kursen er stabil fram til opning i USA kl 15.30, med ein nedgang på 2 kroner. Utover torsdags kveld har Cool ein marginal oppgang i USA. Konklusjon: Q2 gir ein nedgang på 3 kroner i Oslo, eit løft på 5 kroner i USA. Oslo løfter seg med 3 kroner ved opning fredag.
Omsetninga steig til 93 tusen aksjar torsdag, med halvparten omsett dei siste to timane.
FREDAG:
Fredag morgon melder Pareto og DNB kun mindre justeringar basert på kvartalsresultatet, noko som ikkje affiserar markedet:
"Pareto Securities oppgraderer sin anbefaling på Cool Company til kjøp fra hold, men opprettholder kursmål på 132 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering fredag. DNB Markets oppjusterer sitt kursmål til 159 kroner pr aksje fra 151 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fredag."
Fram til kl 13.30 fredag har markedet reagert med tre kroner opp, noko som kom ved opning etter at USA hadde fått ein svak oppgang torsdag kveld på ca. to kroner. På moderat omsetning, 23 tusen aksjar.
Så langt er reaksjonane innenfor normale mønster.
Men så skal det dei tre siste timane fredagen verta omsett 315 tusen aksjar. 35 millionar kroner. Med 47 tusen aksjar i sluttauksjonen. Kursen gjorde over tre timar eit byks på 10 prosent; 12 kroner.
But why?
8 kroner kan tilskrivast USA med opning kl. 15.30.
I timen før børsopning i USA fredag ettermiddag gjekk Oslo opp og ned igjen med 5 kroner på stor omsetning. Kvarteret før opning i USA har Oslo nådd 130 kroner på høg omsetning. Etter USA har opna roar omsetninga seg og kursen fell til ca. 125 kroner. I halvtimen før sluttauksjonen i Oslo steig kursen med 5 kroner, for å enda opp på 130 kroner. USA på same tid opp 3 kroner.
Skal ikkje klaga på denne oppgangen, men..
Hadde USA fått ny informasjon natt til fredag?
Nei. Verken Flex eller børsindikatorar forklarar oppgangen til Cool på 8 prosent over natta. Får me nokon svar neste veke via endringar blant aksjonærane?
Omsetninga i Oslo fredag er den største sidan det store fallet etter presentasjonen av Q3/2023 den 28. november.
I USA har dagsomsetninga vore ca. 100.000 aksjar pr dag i august.
www.barrons.com/market-data/stocks/clco
Men så aukar omsetninga denne veke:
måndag 26.8: 200.000 aksjar
tysdag 27.8: 1.870.000
onsdag 28.8: 676.000
torsdag 29.8: 820.000
Omsetninga tysdag var på 3,5 prosent av alle aksjane i selskapet.
Uansett: Cool må stiga vidare til 139 kroner før USA vurderar aksjen til halve verdien av Flex.
Kan den manglande verdsetjing av Cool tolkast på annen måte enn at største problemet er manglande tillit til leiing og eigar, CLCO?
Flex er verdsett til 1,4 milliardar dollar i USA. Cool sine skip, kontraktar, forventningar og tillit til leiinga i selskapet er verdsett til under halvparten.
Cool kom aldri nærmare enn det, unntatt då dei førde aksjonærane bak ljoset siste veke i oktober 2022.
Cool og Flex gjekk inn i denne veka med ganske lik kursutvikling sidan årsskiftet; 6-7 prosent nedgang.
Inn mot Q2 for Cool fall aksjen 4 prosent onsdag, men først ved børsopning i USA kl 15.30 norsk tid. Cool fall vidare utover onsdag kveld og enda 10 prosent ned.
Omsetninga i Norge var i motsetning til USA lunken dagane i forkant av Q2: Mellom 27 og 47 tusen aksjar pr dag.
TORSDAG:
Markedsresponsen i veka fram til presentasjonen av Q2 torsdag morgon var 5 prosent ned i Oslo, det dobbelte i USA. Cool som hadde vore 8 kroner ned i opningstimen i USA onsdag, korrigerte opp igjen 5 kroner gjennom opningstimen torsdag, kl 15.30 norsk tid.
Når torsdagen kjem viser forventningane i Oslo seg å samsvara godt med resultatet som Cool presenterar før børsopning. Kursen er stabil fram til opning i USA kl 15.30, med ein nedgang på 2 kroner. Utover torsdags kveld har Cool ein marginal oppgang i USA. Konklusjon: Q2 gir ein nedgang på 3 kroner i Oslo, eit løft på 5 kroner i USA. Oslo løfter seg med 3 kroner ved opning fredag.
Omsetninga steig til 93 tusen aksjar torsdag, med halvparten omsett dei siste to timane.
FREDAG:
Fredag morgon melder Pareto og DNB kun mindre justeringar basert på kvartalsresultatet, noko som ikkje affiserar markedet:
"Pareto Securities oppgraderer sin anbefaling på Cool Company til kjøp fra hold, men opprettholder kursmål på 132 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering fredag. DNB Markets oppjusterer sitt kursmål til 159 kroner pr aksje fra 151 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fredag."
Fram til kl 13.30 fredag har markedet reagert med tre kroner opp, noko som kom ved opning etter at USA hadde fått ein svak oppgang torsdag kveld på ca. to kroner. På moderat omsetning, 23 tusen aksjar.
Så langt er reaksjonane innenfor normale mønster.
Men så skal det dei tre siste timane fredagen verta omsett 315 tusen aksjar. 35 millionar kroner. Med 47 tusen aksjar i sluttauksjonen. Kursen gjorde over tre timar eit byks på 10 prosent; 12 kroner.
But why?
8 kroner kan tilskrivast USA med opning kl. 15.30.
I timen før børsopning i USA fredag ettermiddag gjekk Oslo opp og ned igjen med 5 kroner på stor omsetning. Kvarteret før opning i USA har Oslo nådd 130 kroner på høg omsetning. Etter USA har opna roar omsetninga seg og kursen fell til ca. 125 kroner. I halvtimen før sluttauksjonen i Oslo steig kursen med 5 kroner, for å enda opp på 130 kroner. USA på same tid opp 3 kroner.
Skal ikkje klaga på denne oppgangen, men..
Hadde USA fått ny informasjon natt til fredag?
Nei. Verken Flex eller børsindikatorar forklarar oppgangen til Cool på 8 prosent over natta. Får me nokon svar neste veke via endringar blant aksjonærane?
Omsetninga i Oslo fredag er den største sidan det store fallet etter presentasjonen av Q3/2023 den 28. november.
I USA har dagsomsetninga vore ca. 100.000 aksjar pr dag i august.
www.barrons.com/market-data/stocks/clco
Men så aukar omsetninga denne veke:
måndag 26.8: 200.000 aksjar
tysdag 27.8: 1.870.000
onsdag 28.8: 676.000
torsdag 29.8: 820.000
Omsetninga tysdag var på 3,5 prosent av alle aksjane i selskapet.
Uansett: Cool må stiga vidare til 139 kroner før USA vurderar aksjen til halve verdien av Flex.
Kan den manglande verdsetjing av Cool tolkast på annen måte enn at største problemet er manglande tillit til leiing og eigar, CLCO?
CLCO
31.08.2024 kl 10:41
3361
Hva skjedde? opp 13 % på fredag til 130, ingen nyheter, men kvartalstallene torsdag var ok de, så regner med dippen ned til 114 var overdrevet og oppturen på fredag like så. 3 av 4 dockinger ferdig så langt og LNGCarrierne er tilbake i drift, en LNGC på spot, resten på kontrakt, siste nybygg Kool Tiger er i sluttfasen på kontrahering, det står mellom 2 kontrakter, blir spennende å se lengden på kontrakten og raten Kool Tiger får.
Secured a one-year time charter agreement for a TFDE vessel starting in Q3 2024 with an energy major and
participating in two formal processes for Kool Tiger, our other MEGA LNG carrier currently under construction;
Secured a one-year time charter agreement for a TFDE vessel starting in Q3 2024 with an energy major and
participating in two formal processes for Kool Tiger, our other MEGA LNG carrier currently under construction;
Gull i pungen
30.08.2024 kl 09:24
3472
Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities oppgraderer sin anbefaling på Cool Company til kjøp fra hold, men opprettholder kursmål på 132 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering fredag.
DNB Markets oppjusterer sitt kursmål til 159 kroner pr aksje fra 151 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fredag.
DNB Markets oppjusterer sitt kursmål til 159 kroner pr aksje fra 151 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fredag.
Gull i pungen
29.08.2024 kl 08:00
3603
Oslo (Infront TDN Direkt): For den kommende vintersesongen er disposisjonen til den globale LNG-flåten i økende grad tiltet mot Stillehavsbassenget, som setter scenen for økt volatilitet dersom det blir typiske sesongmessige forhold, etter to påfølgende milde vintre.
Det skriver Cool Company i selskapets kvartalsoppdatering torsdag.
Kombinasjonen av svært høye europeiske gasslagre og sterk råvareprising har resultert i en skarp reduksjon i skipsfart fra den amerikanske golfen til Europa, og en tilsvarende kraftig økning i langdistansereiser, skriver selskapet videre.
De økte Stillehavsvolumene er delvis absorbert av India og Kina, men også av andre markeder som Thailand, Singapore, Vietnam og Filippinene.
Charteravtalen for ett av selskapets nybygg legger et sterkt grunnlag for det andre nybygget og Cool Company fortsetter å være i diskusjoner med potensielle befraktere angående charteravtaler for sitt andre nybygg. Selskapet bygger også leads for sitt andre fartøy som blir tilbakelevert i andre halvdel av 20254, ifølge rapporten.
Det skriver Cool Company i selskapets kvartalsoppdatering torsdag.
Kombinasjonen av svært høye europeiske gasslagre og sterk råvareprising har resultert i en skarp reduksjon i skipsfart fra den amerikanske golfen til Europa, og en tilsvarende kraftig økning i langdistansereiser, skriver selskapet videre.
De økte Stillehavsvolumene er delvis absorbert av India og Kina, men også av andre markeder som Thailand, Singapore, Vietnam og Filippinene.
Charteravtalen for ett av selskapets nybygg legger et sterkt grunnlag for det andre nybygget og Cool Company fortsetter å være i diskusjoner med potensielle befraktere angående charteravtaler for sitt andre nybygg. Selskapet bygger også leads for sitt andre fartøy som blir tilbakelevert i andre halvdel av 20254, ifølge rapporten.
sheepman
28.08.2024 kl 23:18
3682
Cool dundret ned i USA i kveld på stort volum. Stengte på ca ca 108... Skal det ned til 99 kr igjen? Noen som vet noe?
Bullen
16.08.2024 kl 09:57
3862
Ser ut som om denne aksjen har gått i glemme boka. Etter min mening er dette et super selskap. Gir et utbytte på ca. 4,20 og har gjort det hele tiden. Blir rundt 16 i løpet av et år. Ut i fra dagens kurs er det ca. 13%
CLCO
25.07.2024 kl 11:02
1918
Russerne har kjøpt opp 50 gamle LNG carrier siste året
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/mystiske-kjopere-peker-pa-russland/81708152
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/mystiske-kjopere-peker-pa-russland/81708152
CLCO
22.07.2024 kl 18:39
2067
Kool Blizzard gikk av kontrakt nå i Juli så det er på tide med info om ny kontrakt her, eller har de kjørt den på spot rater hvis de ikke har klart å kontrahere den på ny kontrakt? (usikker på om den har gått rett i tørrdokk først)
Nybygget Kool Tiger leveres om 6-7 uker, så det er vel rett rundt hjørne med info om kontrahering her også, ska vi håpe på en 3-5 års kontrakt på 100k$
Bør komme noe positiv info her nå før 3 kvartal resultat i slutten på august, ikke bra hvis Kool Tiger går inn på spot rater uten kontrakt ved levering i september.
Nybygget Kool Tiger leveres om 6-7 uker, så det er vel rett rundt hjørne med info om kontrahering her også, ska vi håpe på en 3-5 års kontrakt på 100k$
Bør komme noe positiv info her nå før 3 kvartal resultat i slutten på august, ikke bra hvis Kool Tiger går inn på spot rater uten kontrakt ved levering i september.
Redigert 22.07.2024 kl 18:58
Du må logge inn for å svare
CLCO
24.05.2024 kl 19:29
2772
Tar seg opp nå, hadde ikke forventet kurs på 140kr i dag 😁 noenstørre aktører har sett at aksjen er svært undervurdert i forhold til Flex som er verdsatt til mer enn dobbel kurs av clco, enda cool har slått flex de siste kvartalene på både netto inntekt og eps. Får vi 100k$ I daglig rate for siste nybygg på en 10 års slutning og 80k$ for de to carrier som skal inn på ny kontrakt i Juli og November, da ser det lovende ut for en kurs opp mot nok 180 når vintermånedene nærmer seg
CLCO
22.05.2024 kl 08:21
2985
Stemmer det vampyren, og 2 planlagte tørrdokk i 1 kvartal 2025 dette påvirker selfølgelig nettoen når den tid kommer og er derfor med i estimatene for de kvartalene det gjelder, men gjelder for alle befraktere for alle typer carriers, de må i dokk av og til, du trodde vel ikke det kun var coolco sine carriers som må i dokk vel 😉
Har sjekket dine siste 30 innlegg, bare negativitet i 90% av de, at du gidder å bry deg med aksjer lenger da, skjønner eg ikke, finn en aksje eller to du har tro på, og fremsnakk de 😉
Har sjekket dine siste 30 innlegg, bare negativitet i 90% av de, at du gidder å bry deg med aksjer lenger da, skjønner eg ikke, finn en aksje eller to du har tro på, og fremsnakk de 😉
Redigert 24.05.2024 kl 19:31
Du må logge inn for å svare
Vampyren
22.05.2024 kl 07:53
3044
CLCO: VIL HA EN TØRRDOKK I 2.KV, TRE I 3.KV ☹️
Oslo (Infront TDN Direkt): Cool Company har startet tørrdokking av ett skip i andre kvartal og ytterligere tre skip er planlagt å starte tørrdokking i løpet av tredje kvartal. Den gjennomsnittlige kostnaden er estimert å være omtrent 6,5 millioner dollar pr skip, pluss inntil 30 dager ledigtid.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport onsdag.
En av tørrdokkene som er planlagt for tredje kvartal vil også omfatte oppgradering av et skip til LNGe-spesifikasjon gjennom ettermontering av en underkjøler og andre ytelsesforbedringer til en estimert kostnad på ytterligere 15,0 millioner dollar og ytterligere 20 dager ledigtid.
Ellers skriver Cool Company at charteravtalen for ett av deres nybygg setter en sterk presedens for det andre nybygget, der selskapet fortsetter å være i diskusjoner med potensielle befraktere.
Oslo (Infront TDN Direkt): Cool Company har startet tørrdokking av ett skip i andre kvartal og ytterligere tre skip er planlagt å starte tørrdokking i løpet av tredje kvartal. Den gjennomsnittlige kostnaden er estimert å være omtrent 6,5 millioner dollar pr skip, pluss inntil 30 dager ledigtid.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport onsdag.
En av tørrdokkene som er planlagt for tredje kvartal vil også omfatte oppgradering av et skip til LNGe-spesifikasjon gjennom ettermontering av en underkjøler og andre ytelsesforbedringer til en estimert kostnad på ytterligere 15,0 millioner dollar og ytterligere 20 dager ledigtid.
Ellers skriver Cool Company at charteravtalen for ett av deres nybygg setter en sterk presedens for det andre nybygget, der selskapet fortsetter å være i diskusjoner med potensielle befraktere.
CLCO
22.05.2024 kl 07:27
3088
Netto inntekt på 36m$ konsensus var 24m$ jeg estimerte mellom 28-34m$ litt lenger oppe i lenken her, kjekt å treffe myye bedre enn ekspertene 😁
Eps kom da inn på 0,68$ mot estimert 0,46$
Eps kom da inn på 0,68$ mot estimert 0,46$
Redigert 24.05.2024 kl 13:28
Du må logge inn for å svare
CLCO
16.05.2024 kl 16:33
3331
CLCO getting a stiffy on announcement a newbuild it will take delivery of next year will go out immediately on a 14yr charter with an Indian company ( GAIL ) that is biggest nat gas player there.
Pareto kommer nok med et anslag på ratene på 14 års kontrakt ( selv om de bommet negativt med 30% på ratene på Col Husky) alt over 100 k$dag er meget bra
1 nybygg ledig, vi får håpe og tro det kommer inn på en kontrakt med 10 års varighet, da starter kanskje reprisingen opp mot Flex
Nybygget som ble kontrahert får en rate på ca 90k$ pr dag i 14 år iht. pareto, de bommet med 20k$ på kontraheringen av Kool Husky, der Pareto sa 60k$ og raten er på 80k$ Vi får håpe de bommer med 20k$ denne gangen også, kommer kanskje spørsmål og forhåpentligvis svar fra R Tyrell om dette under webcast i morgen
Pareto kommer nok med et anslag på ratene på 14 års kontrakt ( selv om de bommet negativt med 30% på ratene på Col Husky) alt over 100 k$dag er meget bra
1 nybygg ledig, vi får håpe og tro det kommer inn på en kontrakt med 10 års varighet, da starter kanskje reprisingen opp mot Flex
Nybygget som ble kontrahert får en rate på ca 90k$ pr dag i 14 år iht. pareto, de bommet med 20k$ på kontraheringen av Kool Husky, der Pareto sa 60k$ og raten er på 80k$ Vi får håpe de bommer med 20k$ denne gangen også, kommer kanskje spørsmål og forhåpentligvis svar fra R Tyrell om dette under webcast i morgen
Redigert 21.05.2024 kl 19:51
Du må logge inn for å svare
CLCO
09.05.2024 kl 19:24
3599
Joakim Hannisdahl’s Gersemi fund grabs stake in Idan Ofer’s CoolCo in dash for gas
Norwegian fund sees further gas opportunities as its views on earnings diverge from consensus
Kjøper Hannisdahl CoolCo så skal nok kursen oppover
https://www.tradewindsnews.com/gas/joakim-hannisdahl-s-gersemi-fund-grabs-stake-in-idan-ofer-s-coolco-in-dash-for-gas/2-1-1641568
CLCO
28.04.2024 kl 10:06
3944
Winter is Here skrev Betaler du mye for CFD-ene ? Er det per dag ? Takk for svaret.
Kontrakter som skal fornyes
Kool Crystal 3y 110k$
Kool Blizzard spot rate 50k$ frem til juli24 så ledig ( bør klare å kontraheres på 1-3år TC på 80k$ )
Kool Glacier 3y TC rate 120k$ frem til februar 26
Kool Frost 5y TC rate 65k$ frem til juli 26
Kool Husky 1y TC 60k$ frem til april 25 iht Pareto ( endret til 80k$, bekreftet av R. Tyrell på et spørsmål fra F. Morkedal i Clarkson)
Kool Ice 3y TC rate 120k$ frem til november 25
Golar Kelvin 3y TC rate 69k$ frem til november 24 (bør klare å kontraheres på 1-3 års TC rate på 80k$ )
Kool Boreas xy TC rate 70k$ for Shell
Kool baltic xy TC rate 70k$ for Shell
Kool firm xy TC rate 70k$ for Shell
Kool Ocra xy TC rate 70k$for Shell
Kool Tiger nybygg leveranse september 24 (1 tur på spot? Så inn på 14 år kontrakt 90k$d Iht Pareto)
Kool Panther nybygg leveranse desember 24
Q2 2023 ga en snittrate på 81800$pr dag
Q2 2024 vil gi en snittrate på 81200$pr dag minus vedlikehold på kool Husky i noen uker.
La oss estimere på nytt konservativt for Q4 2024/Q1 2025 med 2 nybygg med rater på 90k$ pr dag og de 2 andre LNGC som blir ledig i 24 på ny rate 70k$ dag
Da havner vi på en snitt rate på 82000$ pr dag x 13 LNGC = totalt 1075 000 $pr dag eller 97 millioner $ i kvartalet
82k$ pr dag vil opprette et utbytte på 0.41$ pt aksje pr kvartal, så spørs det om P/NAV øker fra o,7 til 1 som da vil løfte aksjekursen tilsvarende 30%, men det er svært uvisst om skjer.
Eller så får vi satse på at Cool skal frakte LNG for Exon fra USA til Tyrkia de neste 10 årene med det siste ledige nybygget 😉
Det interesante ved kvartalspresentasjonen 22 mai blir om netto resultatet kommer inn over konsensus på 24m$ og eps på 0,46$.
Jeg estimerer netto resultatet på mellom 28 - 34m$ og en eps på mellom 0,53 - 0,64$ pga oppsving i 10 års renten i usa i 1kvartal på 0,36% i forhold til fall i 4 kvartal 23 på 0,8% som da ga negativ urealisert renteswap på 13m$, dette vil endres til urealisert gevinst på 6m$ for 1 kvartal 24
Vi får se på onsdag, hvem som treffer best 😉
Jeg har et kursestimat på kr 180 i 4 kvartal 2025 ( med snittrate på 88k$ pr dag)
Kool Crystal 3y 110k$
Kool Blizzard spot rate 50k$ frem til juli24 så ledig ( bør klare å kontraheres på 1-3år TC på 80k$ )
Kool Glacier 3y TC rate 120k$ frem til februar 26
Kool Frost 5y TC rate 65k$ frem til juli 26
Kool Husky 1y TC 60k$ frem til april 25 iht Pareto ( endret til 80k$, bekreftet av R. Tyrell på et spørsmål fra F. Morkedal i Clarkson)
Kool Ice 3y TC rate 120k$ frem til november 25
Golar Kelvin 3y TC rate 69k$ frem til november 24 (bør klare å kontraheres på 1-3 års TC rate på 80k$ )
Kool Boreas xy TC rate 70k$ for Shell
Kool baltic xy TC rate 70k$ for Shell
Kool firm xy TC rate 70k$ for Shell
Kool Ocra xy TC rate 70k$for Shell
Kool Tiger nybygg leveranse september 24 (1 tur på spot? Så inn på 14 år kontrakt 90k$d Iht Pareto)
Kool Panther nybygg leveranse desember 24
Q2 2023 ga en snittrate på 81800$pr dag
Q2 2024 vil gi en snittrate på 81200$pr dag minus vedlikehold på kool Husky i noen uker.
La oss estimere på nytt konservativt for Q4 2024/Q1 2025 med 2 nybygg med rater på 90k$ pr dag og de 2 andre LNGC som blir ledig i 24 på ny rate 70k$ dag
Da havner vi på en snitt rate på 82000$ pr dag x 13 LNGC = totalt 1075 000 $pr dag eller 97 millioner $ i kvartalet
82k$ pr dag vil opprette et utbytte på 0.41$ pt aksje pr kvartal, så spørs det om P/NAV øker fra o,7 til 1 som da vil løfte aksjekursen tilsvarende 30%, men det er svært uvisst om skjer.
Eller så får vi satse på at Cool skal frakte LNG for Exon fra USA til Tyrkia de neste 10 årene med det siste ledige nybygget 😉
Det interesante ved kvartalspresentasjonen 22 mai blir om netto resultatet kommer inn over konsensus på 24m$ og eps på 0,46$.
Jeg estimerer netto resultatet på mellom 28 - 34m$ og en eps på mellom 0,53 - 0,64$ pga oppsving i 10 års renten i usa i 1kvartal på 0,36% i forhold til fall i 4 kvartal 23 på 0,8% som da ga negativ urealisert renteswap på 13m$, dette vil endres til urealisert gevinst på 6m$ for 1 kvartal 24
Vi får se på onsdag, hvem som treffer best 😉
Jeg har et kursestimat på kr 180 i 4 kvartal 2025 ( med snittrate på 88k$ pr dag)
Redigert 21.05.2024 kl 20:35
Du må logge inn for å svare
DividendYield
15.04.2024 kl 19:07
4187
Svært lave gasspriser hjelper kanskje ikke på? Gassprisen ventes for første gang i hele 2024 å være lavere enn kull leser jeg hos Poten.
En annen ting er den gigantiske ordreboken
https://pbs.twimg.com/media/GLNmVzPaAAAcwGI.jpg
En annen ting er den gigantiske ordreboken
https://pbs.twimg.com/media/GLNmVzPaAAAcwGI.jpg
Redigert 15.04.2024 kl 19:08
Du må logge inn for å svare
Lynmann
09.04.2024 kl 09:26
4356
4 veker seinare er kursen stabil, men ratane endå litt lågare.
Fearnpulse:
East of Suez 155-165k CBM: $35,000
Positivt at Kool Husky har igjen fått ny last i PNG.
Destinasjon: Sør-Korea og ikkje Kina som feilaktig tippa for forrige tur.
Fearnpulse:
East of Suez 155-165k CBM: $35,000
Positivt at Kool Husky har igjen fått ny last i PNG.
Destinasjon: Sør-Korea og ikkje Kina som feilaktig tippa for forrige tur.
Vampyren
18.03.2024 kl 08:43
4928
Oslo (Infront TDN Direkt): Det amerikanske LNG-produsenten Venture Global LNG bygger en flåte på ni LNG-skip.
Det kom frem under en pressebriefing i helgen, ifølge flere medierapporter.
Seks av skipene har en lastekapasitet på 174.000 kubikkmeter, mens tre har kapasitet på 200.000 kubikkmeter. De første to skipene ventes levert senere i år.
I 2022 ble det sagt at Venture Global sto bak en ordre hos Hanwha Ocean for de tre skipene med kapasitet på 200.000 kubikkmeter for totalt 707 millioner dollar. Den seneste tiden er det også rapportert at Venture Global har kjøpt 174.000 kubikkmeter-skip som er under bygging i Sør-Korea, ifølge LNG Prime.
Bloomberg News skriver at Venture Global vil bli den første amerikanske LNG-produsenten som kjøper en flåte i stedet for chartre eller leie inn skip.
Det kom frem under en pressebriefing i helgen, ifølge flere medierapporter.
Seks av skipene har en lastekapasitet på 174.000 kubikkmeter, mens tre har kapasitet på 200.000 kubikkmeter. De første to skipene ventes levert senere i år.
I 2022 ble det sagt at Venture Global sto bak en ordre hos Hanwha Ocean for de tre skipene med kapasitet på 200.000 kubikkmeter for totalt 707 millioner dollar. Den seneste tiden er det også rapportert at Venture Global har kjøpt 174.000 kubikkmeter-skip som er under bygging i Sør-Korea, ifølge LNG Prime.
Bloomberg News skriver at Venture Global vil bli den første amerikanske LNG-produsenten som kjøper en flåte i stedet for chartre eller leie inn skip.
CLCO
17.03.2024 kl 16:33
5074
Clarksons Security:
Frode Mørkedal gjentar sin kjøpsanbefaling og kursmål på 165 kroner, noe som gir en P/E på omtrent syv og en utbytteavkastning på 11,5 prosent basert på estimatene for 2025.
I fjerde kvartal 2023 la Cool Company frem et EBITDA-resultat på 69,4 millioner dollar, godt over konsensusestimatet på 66,0 millioner dollar, samtidig som TCE-inntektene var på 87.300 dollar pr. dag, opp fra 82.400 dollar pr. dag i tredje kvartal.
Mørkedal ser flere ubesvare spørsmål for Cool Company i andre halvdel av 2024, med to fartøy som går ut av kontrakter og to nybygg som forventes levert sent i andre halvdel. Analytikeren mener derimot at nybyggene bør ha gode forutsetninger for å inngå kontrakter.
Clarksons Securities forventer at de kommende dokkingperiodene for Cool Company kan resultere i oppgraderings- og vedlikeholdsutgifter på 41 millioner dollar, en betydelig økning fra ubetydelige nivåer i 2023. Til tross for denne økningen, fremhever Mørkedal at selskapet har en solid kontantposisjon på 133 millioner dollar, noe som skulle sette selskapet i en god posisjon til å opprettholde utbyttene i 2024.
Clarksons-analytikeren har imidlertid store forventninger om at situasjonen kan snu.
– Med antydninger om at El Niño-værfenomenet vil avta i april, forventes det at værmønstrene vil returnere til det normale, noe som kan føre til økt etterspørsel etter naturgass. Historisk sett har spotratene en tendens til å øke i det andre kvartalet. En eventuell økning i naturgasspriser, som vil gjøre flytende lagring mer aktuelt igjen, kan bety at ratene avslutter året på et betydelig sterkere nivå, sier han.
Aksjekursen til Cool Company er ifølge Mørkedal blitt negativt påvirket av et svakere spotmarked og utfordringer selskapet har møtt med å sikre lengre kontrakter for to nybygg, som leveres i andre halvår 2024.
– Dette har ført til at estimatene har kommet noe ned. Det er derimot sannsynlig at disse nybyggene vil bli sluttet ut i høst til bedre rater.
– Vi estimerer en verdijustert egenkapital på 225 kroner, men tror aksjen vil være avhengig av høyere rater for en reprising. Selskapet tror vi kan gi 11–12 prosent i utbytteavkastning, selv om ratene ikke blir høyere enn 80.000 dollar dagen i 2025, sier Mørkedal.
Frode Mørkedal gjentar sin kjøpsanbefaling og kursmål på 165 kroner, noe som gir en P/E på omtrent syv og en utbytteavkastning på 11,5 prosent basert på estimatene for 2025.
I fjerde kvartal 2023 la Cool Company frem et EBITDA-resultat på 69,4 millioner dollar, godt over konsensusestimatet på 66,0 millioner dollar, samtidig som TCE-inntektene var på 87.300 dollar pr. dag, opp fra 82.400 dollar pr. dag i tredje kvartal.
Mørkedal ser flere ubesvare spørsmål for Cool Company i andre halvdel av 2024, med to fartøy som går ut av kontrakter og to nybygg som forventes levert sent i andre halvdel. Analytikeren mener derimot at nybyggene bør ha gode forutsetninger for å inngå kontrakter.
Clarksons Securities forventer at de kommende dokkingperiodene for Cool Company kan resultere i oppgraderings- og vedlikeholdsutgifter på 41 millioner dollar, en betydelig økning fra ubetydelige nivåer i 2023. Til tross for denne økningen, fremhever Mørkedal at selskapet har en solid kontantposisjon på 133 millioner dollar, noe som skulle sette selskapet i en god posisjon til å opprettholde utbyttene i 2024.
Clarksons-analytikeren har imidlertid store forventninger om at situasjonen kan snu.
– Med antydninger om at El Niño-værfenomenet vil avta i april, forventes det at værmønstrene vil returnere til det normale, noe som kan føre til økt etterspørsel etter naturgass. Historisk sett har spotratene en tendens til å øke i det andre kvartalet. En eventuell økning i naturgasspriser, som vil gjøre flytende lagring mer aktuelt igjen, kan bety at ratene avslutter året på et betydelig sterkere nivå, sier han.
Aksjekursen til Cool Company er ifølge Mørkedal blitt negativt påvirket av et svakere spotmarked og utfordringer selskapet har møtt med å sikre lengre kontrakter for to nybygg, som leveres i andre halvår 2024.
– Dette har ført til at estimatene har kommet noe ned. Det er derimot sannsynlig at disse nybyggene vil bli sluttet ut i høst til bedre rater.
– Vi estimerer en verdijustert egenkapital på 225 kroner, men tror aksjen vil være avhengig av høyere rater for en reprising. Selskapet tror vi kan gi 11–12 prosent i utbytteavkastning, selv om ratene ikke blir høyere enn 80.000 dollar dagen i 2025, sier Mørkedal.
Redigert 17.03.2024 kl 16:39
Du må logge inn for å svare