IDEX -IDEMIA CBDC India

poki
IDEX 23.09.2023 kl 21:16 5754

IDEMIA, the global leader in identity technologies and biometric solutions, today announces that it has joined hands with Airtel Payments Bank and HMD Global, the home of Nokia Phones to expand the reach of offline CBDC (Central Bank Digital Currency) payments in India.
All the three organizations would be working together to introduce an advanced offline payment system over the next few months that would facilitate the use of the digital Rupee (CBDC issued by the Reserve Bank of India) on feature phones and promoting financial inclusion. For the first time in the industry, an attempt is being made to bring CBDC payments on feature phones via an application interface.
IDEMIA Secure Offline CBDC Payment solution already works with a large variety of devices: smartphones, biometric cards, and plastic cards. In India, smartphone accessibility remains elusive for more than half of the population. This endeavor seeks to confront the obstacles associated with facilitating digital transactions to a much wider consumers particularly in areas with limited connectivity.
Under this collaboration IDEMIA’s technology will offer an offline layer to ensure instant and secure transactions without the need for online validation. It will work with the digital Rupee in India, and with any other solution, decentralized or centralized, token or account based, developed in-house by a central bank or independent software vendors.
Today’s announcement brings all the three organizations together IDEMIA’s CBDC technology with Airtel Payments Bank financial solution and Nokia feature phones to go further on financial inclusion. Once the solution is commercially made available, users will be able to pay using an ingenious and cost-effective feature phone extending the accessibility of offline payment functionalities to a wider population.
We are confident that this collaboration will allow us to further expand the reach of digital payments and be the pioneers in the development of acceptance of digital rupee in India. Our
POSTED ON 09.20.23
1/3

alliance with Nokia and Airtel Payment Bank is poised to provide valuable insights and contributions to the evolution of offline retail CBDC systems.
Amit KAKATIKAR, SVP Payment Solutions at IDEMIA
Once this is commercially launched over the next few months, Nokia feature phone users in India, will be able to access the digital Rupee thanks to this collaboration which will empower the Nokia feature phone users with this latest technology and strengthen our government’s vision of inclusive digital economy for all.
Mr. Ravi Kunwar- VP- India & APAC – HMD Global
Our partnership with IDEMIA and Nokia is a testament to our unwavering commitment to drive financial inclusion in the country. We are confident that once we move from the design phase and launch the solution commercially with all required approvals, it will play a pivotal role in advancing the accessibility of financial services and contribute to India’s transition towards a digitally inclusive economy.
Prasad Routray, Head, Corporate Business & Alliances at Airtel Payments Bank
Slettet bruker
23.09.2023 kl 22:06 4008

Idex säljer inte sensorer till mobiltelefoner. HMD kommer tillverka budget smartphones till det här projektet. Finns bilder på telefonen om du vill se. Varför tror du Idex är inblandat i precis allt????
Redigert 23.09.2023 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
poki
23.09.2023 kl 22:48 3968

De är inte bara mobil som ska användas alla i Indien har inte täckning som du kanske redan vet .

IDEMIA Secure Offline CBDC Payment solution already works with a large variety of devices: smartphones, biometric cards, and plastic cards. In India, smartphone accessibility remains elusive for more than half of the population. This endeavor seeks to confront the obstacles associated with facilitating digital transactions to a much wider consumers particularly in areas with limited connectivity.
Slettet bruker
23.09.2023 kl 23:30 3926

Jaja jag vet att det finns populationer där smartphones är relativt ovanligt. Men nyheten du klistrade in syftar till att Nokia ska tillverka lågbudget telefoner och målgruppen för dessa ”Financial Inclusion” telefoner är just de som inte har smartphones och chipet tillverkas av Idemia, hur sjutton får du det till att Idex komner gynnas av det?
iTRADER09
24.09.2023 kl 09:04 3764

En Nokia feature phone i India koster godt under $20. Idex sin siste presentasjon antyder at Idex skal ha $9 for hvert kort i snitt, og med tanke på at de selger vesentlig under det til Idemia og Zwipe så kommer sikkert Idex kortet til å koste minst $20 for utsteder. Hva tror poki en fattig inder ville velge for "inclusion" om han ble stilt over for valget?
poki
24.09.2023 kl 09:36 3728

I Kina valde de äldre att inte använda mobilen för sina betalningar i CBDC piloter så misstänker det bli att IDEMIA kommer sälja in Hard Wallet här också. Oavsett det bli några miljoner kort bli det.
YNWA250505
24.09.2023 kl 11:10 3650

Hva med alle titallsmilioner indere som har godt med penger. Bruke sjekkhefte kanskje?
iTRADER09
24.09.2023 kl 11:16 3631

Tråden handler om "financial inclusion" og CBDC på feature phone.
Klart det er mange rike indere og selv en middelklasse som både har kort og smartphone.
iTRADER09
24.09.2023 kl 11:23 3615

Hvor mange fingerkort ble shippet i Kina?
Det var hot i menigheten før OL i Beijing, men etter det har det faded ut. Finnes ikke spor av det i Idex presentasjoner lenger.
Slettet bruker
24.09.2023 kl 12:25 3559

Itrader,

Kom i håg att till Idemia säljer Idex endast sensor hårdvaran. Det är betydligt lägre än 9 usd och Idemia kan pga sin size pressa ner kostnader på övriga komponenter. Om Idemia någon gång ger ut sitt cbdc/inclusion bpc så vågar jag påstå att priset blir mindre än hälften av 20 usd.

Idex estimat som jag gissar du plockat från deras exempel om break even (6m kort=50 musd) är ganska luftigt.

(Ynwa försöker vara med i en diskussion som handlar om annat än att skrika ut fantasifulla målkurser så vi får ge honom lite credd för att han iaf försöker:) )
Redigert 24.09.2023 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.09.2023 kl 12:33 3544

Lägger detta som bränsle till fortsatt diskussion. Jag var kanske allt för negativ i går, det kan möjligen bli så att Idemias+Nokias Indien projekt spiller över lite till Idemias inclusion bpc projekt. Det är dock ganska tydligt att Indien vill skapa förutsättningar till inclusion via telefoner.

” According to a BBC report, there are 650 million smartphone users in India and another 350 million that use feature phones. So if the digital rupee is to enable financial inclusion, it will need to reach feature phone users, who won’t have internet access in most cases.”

https://www.ledgerinsights.com/india-offline-cbdc-airtel-idemia-nokia/

Poki, som du ser så kommer telefonen fungera off-line.

Redigert 24.09.2023 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
poki
24.09.2023 kl 12:40 3527

Inget är säkrare än offline Hard Wallet mobilen är kopplat online
iTRADER09
24.09.2023 kl 12:45 3519

Helt enig at potensialet for Idemia er mye lavere i Idex opererer med i CMD presentasjonen. Idemia har også eget SE så de slipper margin stacking på den delen.
Slettet bruker
24.09.2023 kl 12:46 3522

Poki, om Idemia som är experter på just off-line tech bestämmer sig för att utveckla off-line funktion till telefoner så tror jag de vet var de gör. Tror inte du det?
Slettet bruker
24.09.2023 kl 12:47 3511

Itrader, jag förstår inte riktigt norskan här ” Helt enig at potensialet for Idemia er mye lavere i Idex opererer med i CMD presentasjonen” Vill du förtydliga?
iTRADER09
24.09.2023 kl 12:48 3506

Idemia bør kunne selge kort til vesentlig lavere pris - om de vil. De har lavere kost og trenger ikke et "dyrt" SE som Infineon har ~50% marginer på. Dvs jeg er enig i det du skrev!
Redigert 24.09.2023 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
iTRADER09
24.09.2023 kl 12:52 3485

Hele poenget med det prosjektet du startet med var å kunne bruke feature phone når den er offline.
Feature phones online er allerede i omfattende bruk til betaling her i sør-øst Asia, og også i Afrika. Kan ikke tenke meg at de er annerledes i India, men jeg har ingen førstehånds-kunnskap, for jeg har ikke truffet indere som ikke har smartphone.
Redigert 24.09.2023 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.09.2023 kl 12:56 3473

Itrader, aha ja Idemia har egna SE och i de fall de producerar exempelvis kort med infineon, Stm, Nxp chip vilket de gör så är volymerna fördelaktiga för prispress. (Med det menar jag standard betalkort, i deras bpc är det eget chip.) Idemia kan som sagt pressa sina priser, hur mycket beror främst på hur mycket de verkligen menar med inclusion.
Slettet bruker
24.09.2023 kl 13:11 3452

Eftersom man blir lätt blir klassad som megabäsare så fort man har en diskussion och inte skriker ut målkurser på 10 nok så måste jag påminna om att Idemia defacto har ett off line cbdc bpc, det har körts pilots med kortet i bland annat Japan, tillsammans med JCB. Det finns fler projekt i tidiga stadier.

Här är Idemias produktblad för off-line inclusion. Gissar de snart utökar produktbladet med off-line sim cards (telefoner)

https://www.idemia.com/wp-content/uploads/2022/09/offline-solution-for-cbdcs-idemia-brochure-202209.pdf

Redigert 24.09.2023 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
Mulla3
24.09.2023 kl 13:40 3412

Her diskuter de hodeløse. I India bor det 1,3 Milliarder mennesker. dersom 25% er på vår levestandard snakker vi om 300 millioner mennesker som kan kjøpe kort fra Idex. så kan dere krangle ut i fra det utgangspunktet.
TheKurgan
24.09.2023 kl 13:50 3391

Ser poenget ditt Krekar, men ingen som enda vet at de får 25% engang.
Så kan de vel se ut som om det er ganske mange andre som heller IKKE ser poenget siden aksjen er superlav!
iTRADER09
24.09.2023 kl 14:02 3381

Det er ikke tvil om at mange i India kan har råd til å kjøpe finger kort.
Diskusjonen handlet om "financial inclusion", dvs for at de aller fattigste skal kunne delta. Og i den gruppen vil jeg tro at et overveldende flertall vil ønske seg en telefon til $20, som også kan brukes til andre ting og som FM radio!, i steden for en plastbit til $20 som ikke kan brukes til noe annet.
Slettet bruker
24.09.2023 kl 15:29 3322

Vet vi att Nokias inclusion telefon kommer kosta 20 usd?

När den lanseras blir kostnaden förmodligen via abonnemang. Förhoppningsvis kraftigt subventionerat. Och så att ingen missförstår, jag hoppas såklart även inclusion bpc blir subventionerade.

iTRADER09
25.09.2023 kl 01:55 3063

Det kan sikkert være at myndigheter subsidierer telefoner (eller kort) for dette formålet.
Men uansett er poenget at en telefon koster det samme eller mindre enn et Idex Pay kort om det er rett at Idex skal ha $9 på bunnlinja for hvert kort.

Ellers tok jeg kraftig i når jeg sa $20. Jeg vet branded feature phones fra Nokia og Samsung selges for $13-$15 på shopping malls i mitt nabolag og regnet med at det ikke er så mye forskjell til India.
Denne telefonen er $15.70:
https://www.amazon.in/Nokia-105-Payments-Long-Lasting-RED/dp/B0CBMG7NR2/ref=dp_fod_sccl_3/259-0133321-8822713?pd_rd_w=ZO7e6&content-id=amzn1.sym.8ad9d6a0-ea86-413b-8541-60b34358014c&pf_rd_p=8ad9d6a0-ea86-413b-8541-60b34358014c&pf_rd_r=CT2YXJYCDGSEKMJABF6F&pd_rd_wg=5eOhS&pd_rd_r=39c42f7b-6f6b-46f5-b8b0-61f5ae2c7816&pd_rd_i=B0CBMG7NR2&psc=1
(sikkert under $9 i kost)

Legg merke til at den telefonen har som highlight at den har installert UPI app, dvs at om den har dekning så kan du bruke den til å betale i et nettverk med nær $900B i transaksjoner hvert år - så å si alt i India kan betales med UPI.
Det nye, i artikkelen poki klippet fra, er et samarbeid mellom Nokia og Idemia for utvikling av an CBDC løsning, som lagrer crypto valuta i SIM kortet og kan således brukes offline også.
iTRADER09
25.09.2023 kl 02:42 3047

Om telefoner fra $15 til $20 er for dyre så finnes det alternativer. Her har vi det som kalles "china-phones", de koster fra $5 til $10 i butikk. De er ikke så mye billigere å produsere enn en Nokia 105, men produsenten har et helt annet margin-krav.

I India har de tydeligvis også "India phones":
https://www.amazon.in/dp/B0759BJ9K3/ref=sspa_dk_detail_4?ie=UTF8&psc=1&pd_rd_i=&pd_rd_i=B0759BJ9K3p13NParams&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWxfdGhlbWF0aWM

(for oss "gamle" ser den unektelig kjent ut)

$9 for denne. Den har ikke betalings-app, men selv den kan brukes på UPI, men det er noe mer omstendelig og det er en beløpsgrense på ca 60 kroner (men det er ganske mye penger for en transaksjon for den fattigste delen av befolkninga).
heiltfint
25.09.2023 kl 07:58 2914

Telefon er fint, helt til jeg går tom for strøm...
Og husk at flere land også skal bruke kortet som ID, som utelukker telefon
Redigert 25.09.2023 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
iTRADER09
25.09.2023 kl 08:38 2870

https://www.amazon.in/FLiX-Beetel-PowerXtreme-Compatible-Black-P10/dp/B0C8CY5TD9/ref=sr_1_8?keywords=power%2Bbank%2B10000mah&qid=1695623596&sr=8-8&th=1

Jeg mener ikke at alle de fattige trenger en sånn tel $7 i lomma, men butikker, spisesteder, selgere på markedet osv har en, med kabel for både micro-USB, USB-C og Lightning. Om ikke salgs-stedet har så er det alltid noen å låne fra i et par minutter til du har betalt.
4300dk
25.09.2023 kl 08:49 2827

Et betalingskort er nødvendigt at have med på ferie hvis man mister sin mobil ved tyveri eller den går i stykker ved tab eller telemaster sætter ud af drift. Ny finansdirektør i Idex Biometrics
9 min
Marianne Stensland
DEL
John T. Kurtzweil tiltrer i dag i rollen som finansdirektør i teknologiselskapet Idex Biometrics, ifølge en børsmelding.
Eileen Wynne, som har vært midlertidig finansdirektør i selskapet, vil fortsette som konsulent i en overgangsperiode.
iTRADER09
25.09.2023 kl 09:14 2762

"feature phones and promoting financial inclusion"
Jeg tror ikke målgruppen for Idemia/Nokia sitt prosjekt bekymrer seg mye for ferier.
Slettet bruker
25.09.2023 kl 09:35 2696

Heilfint

Hmm, tycker mig se mer från Idemia om framtida digitala ID kort i telefonen än fysiska ID kort med fingerläsare.
iTRADER09
25.09.2023 kl 09:49 2650

Slettet bruker skrev Har den Snake? 😀
I alle fall har "china phones" i mitt nærområde Snake!
Jeg tror de er kopier av 20-25 år gamle Nokia design.
keane
25.09.2023 kl 09:54 2628

De heteste doblingskandidatene på Oslo Børs
Friday 22.09.2023. Vi i DN har sett på hvilke aksjer analytikerne har mest tro på. Ut ifra kursmålene deres har vi laget en liste over de aksjene med størst potensial. Listen domineres av en del grønne selskaper, som har falt kraftig de siste par årene. Her er de fem aksjene som kommer øverst på listen:

Idex Biometrics
Everfuel
Vow Green Metals
BW Ideol
Arctic Bioscenic
YNWA250505
25.09.2023 kl 10:57 2504

Kun 32 innlegg til nå MrViggo så runder du 1000 Idex innlegg. Jeg tipper du kan gratuleres på fredag. Da blir det kake
iTRADER09
25.09.2023 kl 11:10 2470

Har du noen mening om saken som diskuteres?
(ps dette er ikke en diskusjon om kursen i 10 kroner, startet med "financial inclusion", phone or card or both?)
Redigert 25.09.2023 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
Føre var
25.09.2023 kl 11:12 2457

Kjøpe litt nå kansje, muligens:)

Er det noen som selger her nede i det hele tatt eller er det ….d?
Redigert 25.09.2023 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
25.09.2023 kl 11:21 2432

Nei ingen mening om dette. Mer bekymret for søvnmangelen din. 4-5 timer søvn er litt lite. Du bruker all tiden din på en aksje du ikke eier? Har du spurt deg selv hvorfor du gjør det? Hvilke gleder har du av å se at Idex ikke lykkes for det r jo d du håper på. Veldig spesielt må jeg si. Dvs jeg har en mening og det er ja takk begge deler. Kort og mobil har kommet for å bli. Kort vil du ha i minst 10 år fremover. Og Idex vil stå i 10 kroner om 1-2 år.
Slettet bruker
25.09.2023 kl 11:43 2379

Ynwa,

Tack det kommer nog gå rätt kvickt nu när folk är i gång och diskuterar fundamenta. Ja alltså inte du då eftersom du troligen köpt Idex på haussen och på dina vaga förhoppningar och därmed är dåligt insatt. Det är väl därför du endast klarar av att skriva ”10 kr” och annat som avslöjar att du inte gjort hemläxan innan du köpte.

Undrar precis som Itrader, har du något att tillföra diskussionen om inclusion?
Redigert 25.09.2023 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
iTRADER09
25.09.2023 kl 11:48 2361

Takk for omtanken, men i følge min klokke så sov jeg godt og over 8 timer forrige natt, litt mer enn snittet på 7.5.
Noen minutter i en og annen kaffepause på Idex er ikke for mye, det er interessert både faglig, og det er interessant å se hvordan alle taperaksjer har "menigheter" som er mer overbevist om selskapets fullkommenhet enn aksjonærer i mer normale selskaper. Og som nevnt tidligere, om jeg på et eller annet tidspunkt ser at jeg har tatt feil så har jeg tid til å investere i Idex (eller FPC eller Zwipe) før kursen tar virkelig av.

Ja både telefon og kort kommer til å leve side om side i minst 10 år. Jeg tror til og med kort kommer til å øke i flere år til.
Men skriften på veggen er klar. Hvem vil satse på nyutvikling av noe som "alle" ser er gårsdagens teknologi.

https://www.stadafa.com/2020/07/horses-vs-cars.html

Vi er nå et eller annet sted mellom 1910 og 1915, Hvor mye resurser brukes på nyskapning på hestekjerrer? (det er fortsatt en voksende teknologi)

Slettet bruker
25.09.2023 kl 12:04 2320

Itrader,

Här måste jag ändå inflika att fysiska kort fungerar som en slags fysisk brygga mellan utgivare och användare. Kortet är även en reklambärare. Jag betalar ofta med min telefon och det är som att betala med Iphone snarare än att betala med Mastercard/Bank. När jag betalar med mitt biometriska kort är det som att jag betalar med Rocker. Det är ungefär därför Idemia, Goldpac, GD, EMVCo med flera ser ett värde i att utrusta fysiska kort med ny teknik. Det finns såklart även andra värden såsom säkerhet. En sak jag undrar över är hur biometri kommer mottas av användare av cbdc? Det finns redan en slags misstanke om överdriven myndighetsutövning, jag tror att biometri på det kan öka oron. Här måste utfärdare vara tydlig med syftet.