đŸ˜± Inkassoalarm! Misligholdte boliglĂ„n doblet đŸ˜±

Vampyren
24.09.2023 kl 09:38 4098

Økte lÄnerenter svir mer enn noen gang. Inkassosaker pÄ boliglÄn hos yngre er mer enn doblet pÄ ett Är hos Kredinor...

https://www.dn.no/marked/inkasso/kredinor/intrum/slar-inkassoalarm-om-misligholdte-boliglan-det-er-veldig-urovekkende/2-1-1521380
Otra
24.09.2023 kl 10:54 3987

Dette er en trist utvikling, nÄ skjer akkurat det jeg har sagt vil komme. Om staten og Norges bank ikke tar grep vil det skapes mange desperate mennesker som fÄr en grusom start pÄ livet.

Men vedkommende som kjÞpte 31 kvm for 4080000 synes jeg faktisk ikke synd pÄ uansett hvor mye den mÄtte falle i verdi. I min verden er dette idioti.
Finner en ikke bedre objekter kan det vĂŠre like greit Ă„ la vĂŠr. Om en ikke har 100 millioner, men da kjĂžper du neppe dette! Ikke rart det kan bli tĂžft om dette er standarden for Ă„ kjĂžpe bolig. 31 kvm du kan like gjerne flytte inn i et bur.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/69AykL/bolighoesten-kampen-vil-nok-fortsatt-vaere-blant-de-rimelige?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Redigert 24.09.2023 kl 12:30 Du mÄ logge inn for Ä svare
ahra
24.09.2023 kl 11:08 3945

Eiendom faller aldri i verdi over tid.

Her mÄ man bare sitte stille i bÄten med avdragsfrihet mens rentestormen pÄgÄr.
Ikke_viktig
24.09.2023 kl 12:33 3842

Det er nok mange som vil slite sterkt fremover. Med tanke pÄ at vinteren stÄr for tur og olja er hÞy sÄ skal det vel ikke skje sÄ mye galt fÞr vi fÄr enda en energikrise med pÄfÞlgende inflasjons-sjokk. Jeg tror ikke renta er ferdig med Ä stige enda. SÄ her er det bare Ä nedbetale maksimalt det man kan pÄ gjeld fremover. Skrot alle investeringer. Betal ned gjeld maksimalt.
tza
24.09.2023 kl 13:04 3788

Boligannonser i det lavere prissegmentet reprises ikke. Man ber til gud at de rette idiotene kommer pÄ visning og legger inn bud uten tanke pÄ Þkonomi, marked eller andre faktorer. Objektene som de yngste og mest uerfarne gÄr etter vil pÄ denne mÄten fortsette og avhendes til enda stÞrre idioter en god stund framover.

Boligmarked reprises top to bottom, sÄ smÄleilighetene prises fÞrst ned nÄr stÞrre objekter prises ned til deres nivÄ. Skal ikke se bort i fra at 1M forsvinner raskt fra prisantydningen pÄ den 31 kvm leiligheten nÄr dette skjer.

Millennial
24.09.2023 kl 14:18 3697

Men kjÊre deg, dobling av misligholdte lÄn forteller jo ingenting. For alt vi vet sÄ utgjorde misligholdte lÄn kr 1 og utgjÞr nÄ kr 2. Dette er en dobling, men er det mye? neppe.
Kvike11
24.09.2023 kl 14:23 3675

Kredinor har kĂžbt danske Intellecto.
jeg siger bare god fornĂžjelse ,
de har sÄ meget rod i sager, at det kan koste dyrt for Kredinor,
og muligvis politi anmeldelse.
GOOD LOOK siger jeg bare, de burde lave deres forarbejde bedre, og holde hvad de skriver.
De bruger en masse timer pÄ spildt arbejde, har jo ogsÄ kÞrt med underskud
Otra
24.09.2023 kl 15:45 3577

Ikke bare private som sliter :

"159 privatinvestorer gikk inn med 726 millioner for tre Ă„r siden – alt trolig tapt
14. desember mÄ obligasjonsgjelden pÄ 1,58 milliarder i eiendomsprosjektet Telegrafen Invest refinansieres. Den innskutte egenkapitalen pÄ 726 millioner er sannsynligvis tapt."

https://www.finansavisen.no/naeringseiendom/2023/09/24/8038206/arctic-hentet-726-mill.-til-eiendomsprosjektet-telegrafen-for-3-ar-siden-alt-trolig-tapt-na
Mr Karma
24.09.2023 kl 16:36 3465

Dette har jeg skrevet om pÄ flere trÄder en god stund. Det er nÊringsmarkedet jeg er mest bekymret for. Synes ikke synd pÄ de, men ringvirkningene kan bli tÞffe.

I bolig kan man sjonglere ofte noe mer, i nÊring fÄr man tallene mer rett opp i ansiktet og verdijusteringer skjer nÊrmest promte i Excel-arket. Mye er i A/S og der er renten er enda hÞyere. Nyere fullt utleide prosjekter kan i grunnen bare sitte og se pÄ verdifallet for hver renteheving. Man er igrunnen lÄst. Enig med mange at det blir en spennende hÞst.
Bullmarked
24.09.2023 kl 17:24 3373

Dobling er 100%, det betyr at dobbelt sÄ mange misligholder lÄnene sine. Om det ikke forteller deg noe fÄr det stÄ for egen regning. Det ihvertfall alt annet enn et godt tegn.
e.hansen
24.09.2023 kl 17:52 3312

Det er faktisk over 100% blandt de yngre i fÞlge DN artikkelen «Men Þkningen er aller stÞrst innen boliglÄn. Mens det for hele befolkningen er 35 prosent flere enn i fjor som sliter med Ä gjÞre opp for seg fÞr boliglÄnet ender i inkasso, er Þkningen hos Kredinor for de yngste aldersgruppene pÄ over 120 prosent.»
bluesky2023
24.09.2023 kl 18:02 3258

Tenk pÄ alle de som har fÞlt seg rike i mange Är pÄ grunn av prisvekst pÄ boligen de bor i og lÄnt deretter Är etter Är, det er mange det
skadi
24.09.2023 kl 18:37 3157

LĂ„nt seg rike liksom? HĂžres ut som skikkelig suksess oppskrift. 😅😅
bluesky2023
24.09.2023 kl 18:45 3126

ja, det kan du si, men det er realiteten. Porsche, hytte og utenlandsferier, med andre ord rent forbruk, finansiert med refinansiering
Redigert 24.09.2023 kl 18:46 Du mÄ logge inn for Ä svare
skadi
24.09.2023 kl 19:46 3032

Kanskje pÄ tide at de kommer seg ned pÄ jordet igjen.
CapitaL
24.09.2023 kl 20:24 2953

Du mener vel Tesla?

https://www.finansavisen.no/lordag/reportasje/2020/01/26/7491480/teslaeiere-elsker-gjeld

Teslaene ryker fÞrst. De byttes ut med gamle passater
 Dersom bankene har gjort jobben sin skal lÄnekunder tÄle den renteÞkningen vi har hatt hittil. Det kommende Äret vil vel gi svar pÄ det.
Millennial
24.09.2023 kl 21:46 2808

Men hva var det jeg skrev? Hvor stor er prosentÞkningen dersom misligholdte lÄn Þker fra 1 til 2? Tenk.

F.eks., her er det fra en artikkel i juli:

«Det siste Äret har antallet boliglÄn som gÄr til inkasso Þkt med 50 prosent, viser tall fra inkassoselskapet Intrum.»

– Antall boliglĂ„n til inkasso er fortsatt pĂ„ et svĂŠrt lavt nivĂ„ og vi tror ikke dette som enkeltsak vil pĂ„virke boligprisene slik situasjonen er nĂ„, men skulle det tilta kan det bidra til en negativ effekt, sier hun.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/begynner-a-dra-seg-til-na-gar-flere-boliglan-til-inkasso/15868852/

Det jeg vil fram til er et konkret antall, hvor mange misligholdte lĂ„n som gĂ„r til inkasso? Å basere seg pĂ„ prosentĂžkninger kan vĂŠre veldig misvisende.
gepard1
24.09.2023 kl 22:12 2747

I mange aar har man hoert at vi bor i verdens rikeste demokrati, saa hvorfor kan ikke staten bruke penger paa det, og det og det.

Vel naa har man sett hvordan det gaar hvis staten gjoer dette. Skyhoey inflasjon. Aarsak, mange titalls milliarder brukt paa innvandring hvert aar. i totusen 13, naar Hoeyre og FRP overtok regjeringsansvaret, saa begynte de med en gang og bruke dobbelt saa mye oljepenger som den roedgroeenn regjeringen foer de gjorde. Pluss alle pengene brukt under Korona krisen. Til slutt ble det saa mye penger i markedet at det resulterte i inflasjon. Vel en annen ting har hjulpet paa ogsaa, og det er Hoeyre, FRP's og Arbeiderpartiets EU stroem prioritering, fremfor og sikre nordmenn og norske bedrifter en lav strompris slik vi hadde tidligere. Men dette er hva folk vili ha, for disse tre partiene som er ansvarlige for tidenes dyreste stroempris i Norge, mottar ett overveldende stemme flertall i befolkningen ved hvert valg.

Og derfor maa rentene settes opp slik at ikke inflasjonen gaar helt over styr. Folket har valgt dette selv, slik at det er ingen vits i aa klage.
Redigert 24.09.2023 kl 22:16 Du mÄ logge inn for Ä svare
e.hansen
25.09.2023 kl 05:45 2575

> Du mener vel Tesla?

Jeg har ikke sett tilsvarende tall for Tesla, men Nettavisen skrev en artikkel om Porsche Taycan for en tid siden:

Ekstreme forhold: Mer enn 1 av 10 eiere prĂžver Ă„ kvitte seg med luksusbilen samtidig
Mer enn 10 prosent av alle Porsche Taycan som er solgt i Norge noen gang, er nÄ tilgjengelig i bruktmarkedet.

https://www.nettavisen.no/okonomi/ekstreme-forhold-mer-enn-1-av-10-eiere-prover-a-kvitte-seg-med-luksusbilen-samtidig/s/5-95-1247401
bluesky2023
25.09.2023 kl 08:21 2366

Det er guttedrÞmmen med porsche som skulle oppfylles pÄ lave renter for de med god inntekt men gjeld over pipen. For de med middels inntekt og gjeld over pipen, ble det Tesla S 75kwh pÄ rentekampanje.

Det har stÄtt personer hos bilforhandler og skal kjÞpe bil, som ikke fÄr innvilget billÄn. De har sÄ dÄrlig kontroll pÄ Þkonomien at de ikke vet pÄ forhÄnd om de fÄr billÄn
ohorsberg
26.09.2023 kl 09:28 2046

Vel. Eiendom stiger aldri over tid heller (vs. inflasjon siste 200 Är). En boenhet har ikke noe iboende vekstpotensial pÄ lang sikt utover boverdi. Den skaper ingenting...
ohorsberg
26.09.2023 kl 09:59 1989

Det er altsÄ et inflasjonsbeskyttet nullsum - spill, i det store og hele (med kortsiktige svingninger som gjÞr noen til vinnere og andre til tapere).
Betydelig bedre enn banken i det minste, pÄ lang sikt...
Utleier
26.09.2023 kl 10:56 1903

Om du legger inn gearing effekten / gjeldsfradrag / formues rabatt etc etc blir nok hverdagseffekten noe anderledes for de fleste som har eiendom. Har ihvertfall vÊrt slik for min generasjon....Jeg mener at for mange har for mye av sin sparing i eiendom - meg selv inkludert, men det er en litt annen greie. Liten tvil om at flere sliter nÄ og at forskjellene blir stÞrre - de som ikke har gjeld - og de er nesten halvparten av husholdningene i Norge - kommer i hovedsak veldig bra ut. Hovedtyngden av belastningen med hÞyere renter tas av de som har ganske lite fra fÞr / de hÞyt belÄnte og de som mÄ leie (noen velger jo det ogsÄ) og opplever stor Þkning i husleien.
Redigert 26.09.2023 kl 11:53 Du mÄ logge inn for Ä svare