Norwegian - Ta plass

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Steinhammeren
NAS 28.09.2023 kl 07:11 381164

Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE

- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.

Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.

- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.

- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret

På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)

Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.








NASLover
18.03.2024 kl 15:19 4958

Short gjengen forsøker gjentatte ganger å presse kurs nedover. Total har dem inndekket ca 10mil aksjer i det siste. Spent å se hvor mye dem har inndekket på fredag, om det er et par kan regne med det samme at dem har gjort i dag.
Me
18.03.2024 kl 15:33 4925

Nada inndekning!!
NASLover
18.03.2024 kl 15:35 4940

Ingen inndekket aksjer i short register for NAS betyr at noen presser kursen med short prosent nder 0.5% tarksel for å hjelpe Qube.
Det tyder også på at kursen skal videre ned
Redigert 18.03.2024 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Strategi
18.03.2024 kl 16:42 4858

Får nå håpe at de som ser Norwegian som en god kortsiktig og ikke minst langsiktig investering går inn med tyngde.
Bortsett fra det så synes jeg det virker som om de som solgte short kom bakpå i dag.
Det er snart påske og det er ikke mange handelsdager igjen av mars måned og trafikktall for mars som kommer til å bli fint lesestoff for aksjonærene.
Samtidig mener jeg at Fredriksen / sundt & co som har tatt fortjente gevinster burde støtte kjøpe noe for å holde stabil kurs.
Sånn gå no dagan, Norwegian er ned 1.51 %, ingen krise akkurat, kan komme sterkt tilbake allerede i morgen.
Kåre Grønn
19.03.2024 kl 09:31 4552

Alt handler om psykologi. Norwegian tjener penger så det griner. Norwegian er merkevare både for utlendinger og nordmenn. Norwegian har kontroll og tatt hele det norske og store deler av Skandinavia og Europa. Det viktigste er at nordmenn selv er stinne av gryn og lei av det norske klimaet. Det sier seg selv, dette går så det suser med godeste Geir på toppen. Strawberry er heldige som kan identifisere seg med det norske. Kursene vil i fremtid oppnå helt andre kurser enn dagens nivå med tosifrede tall. De som brant seg på fingra under gamle Norwegian må være klar over at det er ikke en ukontrollert Kjos som styrer lenger, men en type som er klasse og har et svært avbalansert forretningssyn som skaper troverdighet. Dette er bare å sitte å se på framover! Hau hau!
Ransen
19.03.2024 kl 09:44 4557

Gamle Norwegian gikk svært godt og Kjos var flink til å kutte ut ruter med lav lønnsomhet og finne nye.
Det som tok gamle NAS var:
1. Dreamlinerproblemene
2. Pandemien

Grunnen til at superinvestorer holder litt avstand til flybransjen er at slike ting kan oppstå igjen, og det skjer raskt.

Boeing er ikke direkte populære om dagen, og det pågår nå en kvalitetsgranskning av hele konsernet som også er tilbakevirkende.
Ett lite pip om feil på 737-800 og flyene må settes på bakken i lang tid ala A320 (motorproblemer), så kan du tenke deg konsekvensen for NAS
Ellers er alt vel med aksjen i dag, men litt pusterom etter bratt stigning i vinter er bare sunt.
Kåre Grønn
19.03.2024 kl 09:52 4544

Fornuftig det Ransen. 30 - 40 snart
Redigert 19.03.2024 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
Strategi
19.03.2024 kl 15:31 4364

Det er litt pussig at enkelte skribenter her inne som har vært store pådrivere plutselig begynner å nedsnakke aksjen de har påvirket andre til å kjøpe på vei opp.
Det er ikke noe feil på Norwegian.
Når det gjelder Boeing skal man passe seg for å legge ut konspirasjonsteorier, de har hatt noen hendelser og fått "pepper" for dette men ingen hendelser hvor liv har gått tapt.
Det har ikke vært noen hendelser på flytypene Norwegian bruker.
De som skriver her inne bør sette egeninteresser til side og dele korrekt info rundt selskapet og sannsynlig videre utvikling basert på markedet og det fundamentale.
Det er noen som bør se litt inn i seg selv her.

Redigert 19.03.2024 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
NASLover
19.03.2024 kl 15:42 4351

Jeg er absolutt enig i det du skrev.......det har jeg merket tidligere også og har påpekt at hvorfor Ransen ble plutselig negative mot Norwegian., som var en av dem som anbefale selskapet de sterkeste i det siste
Ransen
19.03.2024 kl 16:03 4334

Det er ikke negativt ment. Jeg tror på aksjen men ingenting går i himmelen. Nå tror jeg tiden er inne for å teste støttenivåene i mangel på nyheter som kommer i slutten av april. Selvsagt kan det komme nyheter ang Strawberrysamarbeidet, men tror at Stordalen har nok med sitt skattekrav og bekymringen om rentefastsettelsene, samt lav kronekurs
Strategi
19.03.2024 kl 16:58 4270

jeg har forholdt meg til 16.40 som en solid støtte, denne er testet noen ganger.
De som er short har nok et ønske om store fall, men jeg tror de glemmer at det nå har kommet nye investorer inn som kjøper ved svekkelse i kursen.
Mulig en del som støtte kjøper også.
Kursen er nå rett over analytikernes kurs estimater i mai 2023, som Geir Karlsen var svært misfornøyd med.
Egenkapital er sterkt bygd opp i løpet av 2024, avtaler er inngått til fordel for Norwegian, markedet er knallsterkt og billett prisene er høye.
Markedet er sterkt tilbake.
Oljen er hegdet til langt ut i 2026, oljeprisen de siste dagene er litt høy på grunn av et rakett angrep fra Ukraina som gjorde skade på et Russisk raffineri.
Vi kan forvente at oljepris faller tilbake.
Hegding av olje er derfor helt riktig tenkt av Karlsen for å sikre svingninger.
Valuta- EURO og USD er ok.
Nå venter vi på trafikktall mars 2024 som blir bra, samt kvartal 1 2024.
Sannsynligvis blir 2024 et knall sterkt år for Nye Norwegian som vil overaske markedet og nye kursmål skrus videre opp.
Alt ser ut til å gå bra med Widerøe på laget og det jobbes på med sømløse overganger og tilpasninger mellom Widerøe Ground Handling og Nye Norwegian.
Personlig kan jeg ikke se noen grunn til at ikke Nye Norwegian skal stige sterkt videre.

Men ,det er min personlige mening.
Redigert 19.03.2024 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Me
19.03.2024 kl 17:08 4259

Det går i hvert fall bra i reiselivet, uavhengig av teknisk analyse og denne utingen med shorting.
Selvfølgelig må det være litt kjedelig uansett hvor bra selskapet går så må enn forholde seg til shorting som ikke har noe med selskapets utvikling å gjøre, og da kommer selvfølgelig teknisk analyse inn i aksjen, og da har vi diskusjonen i gang om både det ene og det andre som kan ramme selskapet...

https://flysmart24.no/2024/03/19/paskeutfarten-til-syden-naer-100-direktefly-pa-tre-dager/
Redigert 19.03.2024 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
Ransen
19.03.2024 kl 19:35 4142

Shorten er så liten at den byr ikke på problemer. De gikk vel short på rundt kr 9,50, så tapet er katastrofalt for Qube.
Veldig mange gevinstsikret på 17-tallet men tok ny inngang øverst på 16-tallet. Jeg tror at aksjen kan sige til 15 kroner som er godt over støtten på kr 13,20.
jeg kan ta feil, men det er over 4 uker til Q1 presenteres, så hvis ikke annet oppløftende nytt blir børsmeldt så blir det en fin inngang igjen. Aksjen skal til 19-20 kroner om alt går bra.
Lønnsoppgjøret kan også booste aksjen da folk føler at de får bedre økonomi.
Strategi
19.03.2024 kl 19:46 4141

Ønske tenkning fra en som har pratet kursen opp til over 17 kr.
Det vi ser er at det har vært en del gevinstsikring over 17 kr.
Vi ser også at det har vært stor interesse før aksjen "med rette" på høyt 17 tall.
Legg også merke til at fond har gått inn i aksjen på kurser over 17.
Det er 4 uker til Q 1, men få børsdager til trafikk tall, imens vet vi at det går strålende for selskapet.
Fundamentet er på plass.

Qube har fortsatt å dekke inn short i dag, dette sier noe om hvor sterkt aksjen står.

1.
Qube Research & Technologies Limited
0.76 %
Redigert 19.03.2024 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
19.03.2024 kl 23:41 3988

Kursmål 20 kort
Strategi
20.03.2024 kl 14:48 3707

Ser ut til at støtten på 16.40 står godt og at aksjen med dette vil trende oppover igjen.
Vi går mot lysere tider og jeg regner med at det begrensede fallet vi er vitne til også ansees som gode kjøpsmuligheter sett i forhold til kursmålene og fremtidsutsiktene.
NASLover
20.03.2024 kl 15:36 3708

Tror ikle det er helt ferdig ennå. Ingen short aksjer inndekket i dag ifølge short register. Fremstår over 7 mil short aksjer som kan skape usikkerhet å 16.4 blir testet fllerer ganger før Qube er ute av bildet
Redigert 20.03.2024 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Strategi
20.03.2024 kl 16:33 3778


Nå landet kursen på 16,695 i dag så det tyder vel på at det er noe trøbbel for de som drømmer om store videre fall.
Nye Norwegian aksjen viser styrke.
NAS lover hadde rett, det ble ikke dekket inn short i dag.
NAS steg derimot 0.60 %




Redigert 20.03.2024 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
20.03.2024 kl 18:44 3725

Triggere på løpende bånd utover jo, så hva snakkes det om. Vi vet det går bra, men hvor til høyt himmels det går, vet ingen. Minner om gamle NAS kurs 300 så kos dere på vei til månen selv om ting tar litt tid :)
Redigert 20.03.2024 kl 21:25 Du må logge inn for å svare
Hobbykailn
20.03.2024 kl 22:36 3569

Hvorfor minne om gammel kurs før restrukturering og emisjoner. Antall aksjer indag er jo langt høyere enn tidligere, og jeg vil nevne at inndekning short vil bety at shorter må kjøpe aksjer før tilbakelevering. Da går kurs opp ikke ned.
Hardly
21.03.2024 kl 09:20 3342

Teorien med at kursen blir presset ned når noen sitter short er at disse sitter med mengder av egne aksjer som de hele tiden selger under gjeldende kurs for å sende kursen nedover. Flere henger seg på når kursen siger nedover. Når kursen så går under kursen de har lånt for kjøper de tilbake og kursen går litt opp. Problemet er at dette klarer de ikke i NAS og de kjøper med tap.
Men som sakt er dette bare teoretisk. Tviler på om alle shorterne holder på slik.
Redigert 21.03.2024 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
NASLover
21.03.2024 kl 10:23 3372

Da har jeg tatt en ny lodd og inngang etter gårsdagensfall. Jeg regner med at kursen blir sterkere fremover mot en av de viktigste måned med trafikktall, 2023 annual rapport og Q1 rapport. Og på toppen av disse kan komme strawbery avtale sikkert, men vi får se.
Ransen
21.03.2024 kl 10:47 3368

Det er såpass lenge til neste rapporter, som jo vil være gode tall at kursen tar en tur til 15 kroner til ut i andre uke i april
Me
21.03.2024 kl 11:34 3340

NAS: SELGER BILLETTER FOR SOMMERSESONG MED YIELD 15-17% HØYERE ENN I 2023
Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle selger billetter for kommende sommer med en yield som er 15-17 prosent høyere enn i 2023.

Det sier konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian under DNB Markets' årlige SMB Konferanse torsdag.

Norwegian-sjefen sier at flyselskapet selger billettene med en tilvarende kabinfaktor (load) som selskapet hadde på samme tidspunkt i fjor. Samtidig selger selskapet flere billetter i år på grunn av flere fly.

-Høyere yield, samme load, oppsummerer Karlsen.

-Bookinger ser ut til å holde seg på et høyt nivå, og vi selger billetter til betydelige høyere priser enn det vi gjorde i fjor, sier han videre.

Karlsen legger til at booking-kurven, altså billettbestillinger i forhold til når man reiser, har normalisert seg litt.

-Det betyr at vi har litt mer visibilitet enn det vi kanskje har hatt gjennom de siste par årene, sier han

Karlsen forteller videre om en "fortsatt veldig sterk likviditetssituasjon".

-Ved utgangen av 2023 hadde vi 9,5 milliard kroner på bok. I dag er det beløpet større, sier han.

Norwegian er nå i stor grad er ute av lavsesongen, og fra og med mars har selskapet begynt å trappe opp og øker kapasiteten betydelig de neste månedene. Karlsen sier at selskapet har lykkes med å redusere kapasiteten i takt med markedet og holde relativt fulle fly i lavsesongen. Selskapet har også pushet tungt vedlikehold på flyene inn i vinterperioden i mye større grad enn før, ifølge ham.

Som andre flyselskaper er Karlsen litt bekymret med tanke på flåteveksten.

-Vi har 90 fly som vi skal fly kommende sommer. Vi ønsker å komme opp i 100 til 110 fly egentlig så fort som mulig, fordi vi tror at markedet kan ta det. Vi har forsinkelser fra Boeing som sliter med en del problemer om dagen (..) Vi har sagt til Boeing at vi vil bli behandlet rettferdig i forhold til de andre kundene som også har bestilt fly, sånn at vi ikke blir satt lengre bak i køen. Så får vi bare håpe at vi får levert så mange som mulig, sier han.

Han sier samtidig at kostnadsinflasjonspresset har ikke gitt seg.

-Vi har kostnadsøkninger på ganske mange områder, og vi er nødt til å ta de igjen ved å gjøre besparelser på andre områder. Først og fremst må vi bli enda mer effektive i måten vi driver fly på, sier han.

NASLover
21.03.2024 kl 12:18 3285

Knall bra
Strategi
21.03.2024 kl 13:23 3224

Fortsett å drømme Ransen, det ser ut til at markedet tenker helt annerledes.

Krigskassa er full.
NASLover
21.03.2024 kl 13:46 3203

Ja da det er gratis å drømme...hvis man skal inn er det tiden nå.
Hvorfor er din oppfatning at aksjen skal ned til 15 før den skyter opp?
Redigert 21.03.2024 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
NASLover
21.03.2024 kl 15:41 3119

Shorten krymper og krymper...ned fra 1.9% til o.66% så langt.
1 mil aksjer inndekket nesten hverdag.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140

Btw aksjen reagerte voldsomt opp og ned med 2 børsmeldinger som tyde på stor potensial fremover

Så fort short erinndekket, blir en rakett opptur sannsynligvis neste uka
Redigert 21.03.2024 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
Hobbykailn
21.03.2024 kl 16:57 3080

Og det betyr at de har kjøpt 1 million aksjer daglig. Presser vel kursen opp det…
Kåre Grønn
21.03.2024 kl 17:15 3082

Hold hold hold for all del
Pilteri
21.03.2024 kl 19:16 3078

I og med at de ønsker å kjøpe på lavest mulig kurs bruker de egne teknikker for hele tiden å legge press på aksjen og dermed lure til seg aksjene så billig som mulig. Håper vi tar nye byks når de har dekket seg inn og vi går mot toppsesong men alt kan skje.
Strategi
21.03.2024 kl 20:31 3023

Det vi ser er at short siden sliter Big time.
Det er en grunn til at Qube og de andre 2 selskapene som satt med betydelig short i Norwegian gikk på en stor smell.
Qube har store tap på sin posisjon og dekker inn nesten hver dag, gjorde dette også på høy 17 tallet.
At noen her inne og sikkert andre som har tatt sort posisjoner "fabler" om kurser ned på 14 og 15 kroner vitner om naivitet.
I så fall hadde de ventet med inndekk og ikke tradet frem og tilbake som vi har sett siste tiden.
Det underliggende i selskapet er for sterkt, nye investorer tar posisjoner, de fleste som har satt seg inn i selskapet vet at selskapet nå er i startgropa for en helt ny reise og at aksjen skal kraftig opp på et sterkt fundament som ble bygget gjennom store deler av 2023, i år blir det andre takter i og med at markedet har styrket seg kraftig, det er gjort oppkjøp som kommer til å bidra sterkt til et enda bedre rutenett med sømløse overganger og hvor Nye Norwegian nå trekker store fordeler.
Tror vi står foran gode stabile dager med god økning frem mot trafikktallene for mars og så smeller vi videre av gårde ved Q1.
Hvor høyt går Norwegian i 2024, jeg skal ikke legge frem noen tall på dette, men jeg tror analytikerne blir gjort til skamme og at Norwegian overleverer på resultat og kurs.

Redigert 21.03.2024 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
Singa
22.03.2024 kl 08:32 2774

Ganske modig av dig å påstå at kursen ikke kan falle til 14-15 kr. En kjapp prosent rekning viser at fra dagens kurs på ca 16.5 er det bare -10% ned til 14.85. Markedet faller ikke sammen av -10%, heller ikke NAS.
Strategi
22.03.2024 kl 08:55 2752

Jeg har vel ikke akkurat påstått at den ikke vil falle.
Men sannsynligheten er liten i mitt hode.
Det går mot høysesong, vi vet at selskapet i 1 kvartal har gått fra normalt store underskudd til meget sterke overskudd.
Mye på grunn av nedskalering og parkering av fly og mannskap samt høye billett priser.
Vi vet også at det er et knall sterkt marked foran oss og at de største eierne har tatt ansvarlig gevinst på høyt 17 tall.
En annen ting er at Qube har redusert sin posisjon kraftig på 17 tallet og på kurser 16.50 til 17.
Nye investorer og fond er på vei inn i aksjen på grunn av overnevnte og betydelig oppjustering av kursmål fra analytikerne.
Med dette ser jeg ingen grunn for at kursen skal ned.
16.40 ser for meg ut til å ha fungert som en bunn og jeg tror den holder.
I går var vel kursen høy 16.85 og aksjen lå i en fin trading range 16.85-16.57.
I mens rykker vi nærmere og nærmere trafikktall mars 2024 og kvartal 2024.
Jeg kan rett og slett ikke se bakgrunnen for et fall.
Men alt kan jo skje.
Kåre Grønn
22.03.2024 kl 09:20 2704

Hold på gullet. Skal på helt andre nivåer selv om det først skal ned en tur først. Bare tull å bytte aksjer nå da aksjen uansett oppfører seg kontrollert. Ja vi venter triggere på løpende bånd! Hau hau!!
Redigert 22.03.2024 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Ransen
22.03.2024 kl 12:24 2665

Aksjen er dyr, men også god. Lenge å vente til rapportene så 15, muligens 14 kroner kan komme i forkant av stigning på mulig gode tall
Hardly
22.03.2024 kl 13:09 2606

Feil. Prisen er lav.

Kursen krysset under lower Bollinger.
Bollinger Band indikerer at prisen er lav.

Stochastic: 3
Dette kan indikere at aksje er oversolgt. Dette er teoretisk sett et positivt tegn.