Norwegian - Ta plass

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Steinhammeren
NAS 28.09.2023 kl 07:11 403492

Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE

- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.

Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.

- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.

- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret

På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)

Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.








Føre var
04.10.2023 kl 12:03 3023

Ja minsin , jeg håper att shorten øker. Jeg skal bestille billetter i dag , å det blir med Nas:)

Nå må vi alle fly norsk så lenge det lar seg gjøre, kortreist og langreist!

Men nå må vi få opp kursen, sånn att en potensiell budgiver ikke får Nas gratis!
Redigert 04.10.2023 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
minsin
04.10.2023 kl 12:10 3003

fortell meg .... tror du virkelig investorene legger 13 mrd på bordet og "kjøper" opp SAS , i den tro at de i utgangspunktet har tapt pengene.
Det kommer en restrukturering av sas - på samme måte som NAS / Widerøe vil oppnå 2-300 mill i synergier- vil også sas ,klm, air france få synergier - bare betydelige større( tipper 1-2 mrd).
Nytter lite med høye billettpriser når folket til stadighet får dårligere råd... færre vil reise om billettene er for dyre.
Folk generelt sliter økonomisk - og de er tvunget til å prioritere - Syden- og by ferier vil være langt nede på lista

Lønnsom drift ?? vel se på NAS - hvor mange fly de har i bestilling med levering fra 2025 ? flyene koster omtrent 1 mrd pr stk - så de vil ha nok å betale på de nærmeste 5 årene de også.

Få bransjer er så kannibalistisk som flybransjen
HerbM
04.10.2023 kl 12:23 2958

"Folk generelt sliter økonomisk - og de er tvunget til å prioritere"

Heheh må litt le av innleggene dine, du mangler jo fullstendig bakkekontakt. Men du får bare holde på, du vil kanskje få rett 50% av gangene ;)
minsin
04.10.2023 kl 13:09 2857

tja har vel hatt rett re siste 3-4 mnd, noe som gjenspeiler seg i NAS kursen...
til opplysning har den falt fra 13 til 8 - siden juni , på tross av at GK mener aksjen skal langt opp...
Tror nok at trafikk tallene i morgen og November , vil gi en god indikasjon på hva NAS kan forvente seg utover vinteren

Litt lektyre :
https://e24.no/privatoekonomi/i/Knm9o5/forbruksgjelden-har-oekt-med-74-milliarder-paa-ett-aar
Føre var
04.10.2023 kl 13:16 2860

Tja, kansje Fredriksen går i fra hav til luft, kansje barna ønsker seg ett flyselskap til jul.

Fredriksen airlines
Føre var
04.10.2023 kl 13:18 2865

Akkurat det jeg sa jo, nå må vi få opp kursen før den selges på billigsalg.

Greier de å holde den under 9 kroner i dag?
Redigert 04.10.2023 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
coccoman
04.10.2023 kl 13:20 2876

Nei, nye investorer vil aldri akseptere galematias - drifta til "gamle SAS":

"SAS fløj med et underskud på 638 mio. svenske kr. i august.
Det viser den månedlige finansielle rapportering, som selskabet skal offentliggøre som følge af den igangværende chapter 11-proces i USA. Samlet har SAS givet et underskud på 4411 mio. svenske kr. i perioden fra 1. november 2022 frem til udgangen af august 2023".

Her kommer massive endringer og sanering av ulønnsomme ruter. Bordet er dekket for NAS. Hønseflokken på ose har imponerende nok kjøpt verdiløse SAS- aksjer i lang tid og neglisjert NAS som er shortet og oversolgt til langt under kassebeholdning. Men NÅ vil de nok med tid og stunder innse hvem som er markedsvinneren og de aller lureste kjøpe seg inn på bunn for å bli med Fredrikesen og Geir Karlsen oppover. 8-kronersaksjer er snart histore ;O) Hau, hau
Redigert 04.10.2023 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Føre var
04.10.2023 kl 13:22 2866

Det vil imidlertid også styrke Norwegians kandidatur som oppkjøpskandidat, mener flere aksjeanalytikere. For det at SAS nå velger bort Star Alliance-samarbeidet, innebærer også at blant annet den tyske giganten Lufthansa mister sitt fotfeste i Skandinavia.
– Ja, Norwegian er en opplagt oppkjøpskandidat etter at SAS' nye eiere er på plass, slår analytiker Ole Martin Westgaard i DNB Markets fast.
I mai uttalte han til DN:
– Konsolideringen av flyindustrien i Europa har gått saktere enn ventet, men det er fortsatt en forventning om at dette skal skje. Vi tror Norwegian vil være en naturlig del av denne konsolideringen.
Les også: Norwegian til værs – tror gigantene vil snuse på selskapet
Mens SAS-aksjen ble pulverisert på børsene etter tirsdagens nyhet får SAS' nye eiere aksjemarkedet til å kaste seg over Norwegian-aksjen.
KanonBra5
04.10.2023 kl 13:24 2866

Konsilideringen for luftfarten i Europa har nå startet!! Norwegian er neste man på listen. Dette sier analytikerne i dag:

https://www.dn.no/analytikere-sas-avtale-kan-utlose-norwegian-oppkjop/2-1-1529298?abtest=a
minsin
04.10.2023 kl 13:24 2861

blir ikke solgt med det første...
2 forhold av gjør det :
Først må det avklares i forhold til Widerøe,
Norske myndighetenes lån og konvertering av gjeld til Aksjer - må avklares...
En norsk sosialistisk regjering vil nok beholde NAS i sin nåværende form... der norge har sin eierandel...
Føre var
04.10.2023 kl 13:28 2835

Hehe, Fredriksen har vel allerede starta ballet:)

Vil han ha 5% til så går det hardt utover shorten:)
coccoman
04.10.2023 kl 13:31 2832

Denne er fornøyelig ;O))))

"..de nye pengene investorene putter inn i SAS er mer enn hele selskapsverdien i Norwegian – inkludert gjeld. Kan undres hva SAS-kjøperne ville betalt for et flyselskap som tjener penger, sier Westgaard."

MOHOHOHOHOOOOOOOOOO
KanonBra5
04.10.2023 kl 13:31 2862

Tull. Fordi om Norwegian blir solgt vil det fortsatt være et norsk selskap. Ved et salg vil mydighetenes lån oppheves og de vil selvfølgelig cashe inn godt med penger.
KanonBra5
04.10.2023 kl 13:38 2850

Og som det står i artikkelen:

For Norwegian blir nå en fortsatt attraktiv markedsposisjon mot en svak konkurrent bekreftet. Bare de nye pengene investorene putter inn i SAS er mer enn hele selskapsverdien i Norwegian – inkludert gjeld. Kan undres hva SAS-kjøperne ville betalt for et flyselskap som tjener penger, sier Westgaard.
Føre var
04.10.2023 kl 13:45 2877

Ja, her er det bare å sitte å vente på att flere større kjøpere kommer på banen, ingen vits å selge i dag for å si det sånn:)
Ransen
04.10.2023 kl 14:01 2893

Den som vurderer å selge i dag bør ta på seg brillene å lese diverse gode artikler om Norwegian. Kurs på 8-tallet er skammelig, men en god bekreftet dobbelt bunn i TA.
minsin
04.10.2023 kl 14:13 2865

de vil cashe inn??
Opp til myndighetene hva de gjør - de har absolutt mulighet til å konvertere det til 160 mill aksjer

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/08/16/8029317/staten-tviholder-pa-norwegian-lan-far-skylden-for-kursfall
Redigert 04.10.2023 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
04.10.2023 kl 14:14 2913

Og i morgen kommer trafikktall for september. Det blir nok gode greier👍👍👍👍👍
Flipper
04.10.2023 kl 16:25 2746

Ryanair Group fraktet 17,4 millioner passasjerer i september 2023, mot 15,9 millioner samme periode året før, melder selskapet tirsdag.

Kabinfaktoren var 94 prosent, uendret på årsbasis.


Wizz Air fløy 5,54 millioner passasjerer i september med en kabinfaktor på 92,4 prosent. Til sammenligning var tallene 4,57 millioner og 87,1 prosent samme måned året før.

Det opplyses i en melding fra selskapet tirsdag.

Den 12 måneders rullerende passasjertrafikken var opp 40,2 prosent i september mot samme måned året før.



Finner ikke kabin faktor på NAS, det er jo hva som teller mest om et flyselskap, noen som hver/ser hvor info finnes ?

Aliterer nativernativit hva Infront sa i går på NAS - Good or bad Gamble, kjøpte non fler i dag, må jo forsøke der en kan, uten inside info.
Ellers legger Norwegian Air Shuttle frem trafikktallene for september i morgen tidlig. DNB Markets forventer en yield på 0,72 kroner, hvilket i tilfelle vil være opp 9 prosent på årsbasis, men samtidig ned fra 0,73 i august.

Implisitt ebitda for måneden er ventet å ligge på 677 millioner kroner. Selskapet legger frem fullstendig rapport for tredje kvartal 2. november og samlet sett meglerhuset for kvartalet en ebitda på 3,1 milliarder kroner mot konsensus på 3,2 milliarder kroner.

"Ser vi isolert på månedene september og oktober er gjennomsnittlige billettpriser basert på våre egne observasjoner opp med rundt 20 prosent på årsbasis. Samtidig var imidlertid også drivstoffkostnadene i tredje kvartal opp med rundt 6 prosent målt i kroner mot samme kvartal i fjor.

Basert på meglerhuset estimater for 2023-2024 reflekterer handles aksjen til en P/E på 7-9 ganger for inneværende og neste år.

Med en sammenlignbar historisk gjennomsnittlig verdsettelse på 10 ganger pris/inntjening har meglerhuset en kjøpsanbefaling med et kursmål på 12 kroner pr aksje.

Norwegian stiger 1,8 prosent til kurs 8,36 kroner pr aksje.
Redigert 04.10.2023 kl 16:27 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
04.10.2023 kl 17:12 3954

"SAS har tapt 36 milliarder på 15 år
Siden 2008 har SAS tapt 36 milliarder kroner. Det skremmer ikke de nye eierne. – Jeg tviler litt på at de vil greie å få lønnsomhet, sier forvalter Jan Petter Sissener. "
Ransen
04.10.2023 kl 20:01 3925

De har mye å rydde opp i før de prismessig kan konkurrere med Norwegian.
Strategi
04.10.2023 kl 21:25 3821

Nye storeiere betyr fokus på lønnsomhet
https://www.finansavisen.no/finans/2023/10/04/8040691/nye-storeiere-betyr-fokus-pa-lonnsomhet
Hva betyr dette for Norwegian ?
SAS kommer nå til å legge ned flere ulønnsomme ruter og/eller minske avganger.
Vinn- vinn over hele linjen for Norwegian som får bedre belegg.
Kan ikke bli bedre, Norwegian kommer til å skinne fremover.
Allerede i vinter kommer også SAS å kutte kraftig ned på vinter flygningene for å tilfredsstille nye eiere, sannsynligvis blir dette et krav, betyr igjen ar Norwegian sannsynligvis kan klare overskudd også gjennom vinteren.

Oja ned til 86.10 $

Bra for alle.
Redigert 04.10.2023 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
04.10.2023 kl 21:57 3773

Tungt fall for oljeprisen: – Økte bekymringer
Oljeprisen faller tungt og skyter ytterligere fart etter ferske lagertall fra USA og resesjonsfrykt i verdens største økonomi.
Oljeprisen stuper over 4 dollar i ettermiddagstimene til under 87 dollar fatet etter nye lagertall fra USA.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/10/04/8040931/tungt-fall-for-oljeprisen?internal_source=sistenytt
Redigert 04.10.2023 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Uljanov
04.10.2023 kl 23:05 3665

Resesjonsfrykt? Alle flyaksjer 2-4 prosent opp i US ikveld på lavere olje.
Ransen
05.10.2023 kl 08:05 3510

Gode tall som forventet. Bare denne børsmeldingen skulle være nok til et frieri med Lufthansa og Star alliance
Føre var
05.10.2023 kl 08:08 3503

Kan vel knapt få bedre tall!
minsin
05.10.2023 kl 08:13 3458

Tja . Ikke noe over forventning egentlig.
Akkurat samme som i går før børsn åpnet - halleluja stemning på forumet ... børsn tolket aksje kursen med ettskuldertrekk ...
Strategi
05.10.2023 kl 08:13 3486

Når man samtidig vet at Norsk høstferie i "2 bolker" har mesteparten av volumet i oktober så blir det sterke tall også for oktober.
Bare å klappe i hendene, ✈️😎👌👌👌

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/q1MGeO/norwegian-floey-2-millioner-passasjerer-i-september

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/10/05/8040977/2-millioner-floy-med-norwegian-i-september
Redigert 05.10.2023 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Ransen
05.10.2023 kl 08:16 3476

Da får vi en ny kjøpsmulighet. Gode meldinger i NAS = 2% nedgang. SAS vil stige med hele 4 % i dag.
Bare se på førhandelen, selgere står å stanger i hopetall
Redigert 05.10.2023 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
coccoman
05.10.2023 kl 08:21 3433

Du er på jobb, ja ;O)) Gjorde et tradestunt like etter børsåpning i går, takk, takk! Kanskje kan det repeteres i dag? Ka du tror, har gutta kaptial til å forsvare shoterne mot det stadig sterkere kjøpstrykket særlig lenge?

Grønt i usa, flyaksjer opp over there, fallende oljepris og optimisme i asia er en flott start på dagen.

Må vel være kjapp på labben og innlogget kl 09 i dag, så jeg ikke går glipp av en 10 øring under påloggingen og den videre stigning utover dagen ;O) Lykke til nas-gamblere!
Redigert 05.10.2023 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2023 kl 08:21 3418


Tipper det blir en hyggelig dag for nas med disse gode trafikktalla.
Redigert 05.10.2023 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Strategi
05.10.2023 kl 08:28 3363

Det jeg liker aller best er uttalelsen fra Karlsen, dette blir solid fremover.
All inn.
Føre var
05.10.2023 kl 08:29 3355

«Roper kjøp i Norwegian
Carnegie tar opp dekning av flyaksjen Norwegian, og ser en oppside på over 50 prosent.«

https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/28/8039325/carnegie-roper-kjop-i-norwegian-ser-oppside-pa-50-prosent



Det er vel omtrent det samme DnB sier, 12 kroner aksjen.

6 på kjøp 1 på overvekt 1på hold 0 på selg, er vel analytikernes mening om aksjen, det har nok styrket seg med SAS sin exit. Kommer nok enda høyere kursmål med enda større fare for å bli kjøpt opp. Da redet bare å vente på oppkjøpsrykter:)
Redigert 05.10.2023 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Singa
05.10.2023 kl 08:37 3308

De fleste som nå har tapt penger på SAS kommer neppe til å fly med de i nermeste fremtid. Så hvor må de da bestille biletter ?. Det burde gå veien for Norwegian, OG, Lufthansa kommer ikke til å sitte stille å se på at ett av deres viktigste marked norden forsvinner til KLM eller Air France. Den som er long her blir sansynligvis rikelig belønnet.
minsin
05.10.2023 kl 08:49 3244

Aksjen opp på mårran gr trafikk tall og faller etter kl 12 grunnet rentefrykt ?? Minus i dag ?
Grei strategi ?
minsin
05.10.2023 kl 08:51 3228

Folk kjøper billetter der det er billigst og best....uansett. tull å tro at aksjonærer velger flyselskap basert på om de har tapt eller tjent penger på aksjer ??
Fjellbris
05.10.2023 kl 08:57 3180

2 millioner fløy med Norwegian i september
Nøyaktig 2.030.052 valgte å fly med Norwegian i september, en økning på 8 prosent fra samme måned i fjor.
Publisert 5. okt. 2023 kl. 08.00

FØRSTE HØSTMÅNED: Det er vanligvis lavere reiseaktivitet i september, sammenlignet med de travle sommermånedene.
Reise og fritid
Del
Lena Jarstad


2 millioner fløy med Norwegian i september, viser ferske trafikktall fra flyselskapet. 99,7 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført – det høyeste nivået siden pandemien.
– September ble nok en god måned for Norwegian. Vi hadde over 2 millioner passasjerer, og den operasjonelle driften ligger i toppsjiktet i Europa. Regulariteten er den sterkeste på 18 måneder, og vi gjennomfører nær 100 prosent av alle planlagte flyvninger samtidig som punktligheten forbedrer seg, sier konsernsjef Geir Karlsen
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/10/05/8040977/2-millioner-floy-med-norwegian-i-september
Redigert 05.10.2023 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
Singa
05.10.2023 kl 08:58 3193

Du har forstått det, ingen tvil. Sjekk ditt skonummer samme IQ?
Fjellbris
05.10.2023 kl 09:02 3158

Videre skriver Norwegian at selskapet har sikret 120.850 tonn drivstoff for tredje kvartal 2023, mens sikringen er 66.050 tonn for fjerde kvartal 2023, 63.100 tonn for første halvår 2024, og 72.800 for andre halvår 2024.


-Når vi nå nærmer oss vintersesongen, har vi justert driften vår for å tilpasse reisemønsteret den rolige vinterperioden. En klar og vedvarende trend er at destinasjonene våre i Sør-Europa opplever fortsatt robust etterspørsel blant folk fra Norden. I tillegg er en ny trend denne høsten økt popularitet i reiser til Øst-Europa spesielt, sa konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian.
……
Hele melding her:

Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle hadde en oppgang i passasjertrafikken (RPK) på 21 prosent i september 2023, sammenlignet med samme periode året før.


Det opplyses i en melding fra selskapet torsdag.


Kapasiteten (ASK) var opp 23 prosent i perioden, sammenlignet med året før. Kabinfaktoren var på 84,0 prosent, ned 1 prosentpoeng på årsbasis.


Yield fra billettsalg estimeres til 0,72 kroner (0,66) i måneden, som gir en oppgang på 8 prosent på årsbasis. Samlet yield estimeres til 0,86 kroner (0,80), opp 8 prosent på årsbasis. Enhetsinntekten fra billettsalg (rask) estimeres til 0,60 kroner (0,56), opp 7 prosent på årsbasis, mens samlet enhetsinntekt estimeres til 0,72 (0,68), opp 6 prosent på årsbasis.


Videre skriver Norwegian at selskapet har sikret 120.850 tonn drivstoff for tredje kvartal 2023, mens sikringen er 66.050 tonn for fjerde kvartal 2023, 63.100 tonn for første halvår 2024, og 72.800 for andre halvår 2024.


-Når vi nå nærmer oss vintersesongen, har vi justert driften vår for å tilpasse reisemønsteret den rolige vinterperioden. En klar og vedvarende trend er at destinasjonene våre i Sør-Europa opplever fortsatt robust etterspørsel blant folk fra Norden. I tillegg er en ny trend denne høsten økt popularitet i reiser til Øst-Europa spesielt, sa konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian.






TDN Direkt finans@tdn.no


Redigert 05.10.2023 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Ransen
05.10.2023 kl 09:10 3143

Utfordringen for SAS er at de må begynne å tjene penger, ikke tape. Ergo vil SAS ikke kunne selge billetter til Norwegianpris på veldig lang tid…problem løst. Folk velger NAS der det er mulig
Føre var
05.10.2023 kl 09:10 3170

FIS-renn vi igjennom 8,70,- i dag, så kommer nok 9 tallet også:)

Fiser vi igjennom skulle det være, autokorrektur er gøyale greier.
Redigert 05.10.2023 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2023 kl 09:29 3147

Ta plass er overskriften på dette innlegget. Ja flyet blir ikke fullt uten minsin og per ulv den ene. Minsin så kroner 7.77 og per ulv den ene så et potensiale på kroner 6.66 og 8.82 höyt.
Krakket ser 10 TALLET först,så er det 11.12.13 og 14.5 som höyest i en litt lenger horrisont.
OLja krakker godt for nas nå.
Nas störste kostnad er fuel. Det blir peng ut av en nedgang i olja. Ktakket håper på 60 tallet i löpet av vinteren på brent.
Redigert 05.10.2023 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
05.10.2023 kl 09:37 3139

Går så det griner. Hold
Slettet bruker
05.10.2023 kl 09:38 3177

Ja de forsetter kanskje videre opp disse flyselskapene nå når brent forsetter ned. Hvor töffe er shorterene egentlig?
Redigert 05.10.2023 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2023 kl 09:59 3132

Kåre Grønn skrev Går så det griner. Hold
Markedet Tolker dagens trafikk tall fra nas som Positive. Det viser seg nå i kursen. Hadde de värt negative ,så hadde det gått motsatt vei. Det er ikke alltid det går i riktig retning på trafikk tall,så dette Gleder en nas aksjonär.
minsin
05.10.2023 kl 10:04 3111

Kåre Grønn skrev Går så det griner. Hold
.....og det holdes enda antar jeg .

Vel siste 2 dagers nyheter hadde begrenset effekt på aksjen 8,4 8-5 hadde vi vel for noen dager siden også..

Frem til Q3 , så vil dere få dalige rente input og indikasjoner på at folk har dårlig råd , husprisrnw faller , konkurser mm...
Tror nok også nas vil merke det ...
Ikke overrasket om shorten i nas øker.. nå som rentebanen både heves og strekkes lengere ut i tid

Sier som kåre grønn - hold på hatten !!
KanonBra5
05.10.2023 kl 10:10 3083

Til info beholder Pareto i dag sin kjøpsanbefaling på 15kr!!! Med begrunnelse i solide trafikk tall og en solid plan på strategiske justeringer mht. etterspørsel i vinter sesongen. Som alltid har noe lavere aktivitet enn resten av året.