Norwegian - Ta plass
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.
Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.
- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.
- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret
På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)
Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.
Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.
- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.
- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret
På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)
Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.
Ransen
16.10.2023 kl 12:16
4755
Det er lite å bry seg med om den dupper litt. Er man litt langsiktig å støtter seg på det analytikerne sier om at ting kommer til å skje ifm SAS restruktureringen, så får vi godt betalt for tålmodigheten. Mye tyder på at shorterne styrer aksjen nå, men på et tidspunkt klarer de ikke å presse den ned…
Både SAS og Norse er godt opp i dag, og begge lever av å frakte mennesker..
Både SAS og Norse er godt opp i dag, og begge lever av å frakte mennesker..
Strategi
16.10.2023 kl 12:26
4742
Det trades voldsomt i aksjen, det vi ser er at dette er risikosport og at dette kun skaper inndekk for de som er short, det ser ut til at taktikken ikke funker veldig bra for disse.
Nå er vi tilbake til start og det kan se ut for at dagens angrep på kursen var en feilvurdering og at dette kan skape ytterligere press opp.
Nå er vi tilbake til start og det kan se ut for at dagens angrep på kursen var en feilvurdering og at dette kan skape ytterligere press opp.
Singa
16.10.2023 kl 14:03
4638
Lite å bry seg med om den dupper litt, ok, men litt enklere sagt en gjort om du som privat person har satt det du har på denne. Håper vi ikke våkner til at Iran har gått inn i krigen, da snakker vi 1,5-2 kr ned, de har nøkkelen til oljeprisen. Norwegian har riktignok sikret en del av sine drivstoff tilganger men måtte det uansett ikke hende.
Langsiktig?, ja men det er en grense for alt, denne er uvanlig vanskelig å håndtere. Fingers crossed for all.
Langsiktig?, ja men det er en grense for alt, denne er uvanlig vanskelig å håndtere. Fingers crossed for all.
Uljanov
16.10.2023 kl 15:33
4543
Millenium ute av listen, Det var en kort og feilslått short. https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Redigert 16.10.2023 kl 15:53
Du må logge inn for å svare
Uljanov
16.10.2023 kl 16:00
4498
ja ok, så under 0.5% så kommer det ikke opp på listene altså. Det betyr at det i teorien kan være hundre andre fond som shorter rett under 0.5% og ikke vises i listene og halvparten av aksjekapitalen er short???
Adam05
16.10.2023 kl 20:38
4244
Short posisjoner*
Rapporterte shortede aksjer: 11 369 989 (1,17% av selskapet)
Millennium International Management LP 13 okt
Rapporterte shortede aksjer: 11 369 989 (1,17% av selskapet)
Millennium International Management LP 13 okt
coccoman
17.10.2023 kl 08:01
4018
NASLover skrev Den har fortsatt shortning men <0.5%
Jepp, fort 20 milloner aksjer short og fire - fem dagsomsetninger som bør dekkes inn fram mot resultatfremleggelsen. Det vil skape et flott ekstra kjøpstrykk dagene framover. Billigsalget går ubønnhørlig mot slutten. Ha en løfterik dag på OSE !
Redigert 17.10.2023 kl 08:07
Du må logge inn for å svare
auto1
17.10.2023 kl 12:58
3843
Danske stat er storeier i "nye" SAS.
Vil forundre meg om ikke SAS vil prioritere Kastrup som HUB for langdistanseflygninger på bekostning av Gardemoen og Arlanda.
Norwegian vil være eneste store flyselskap som vil ha base i norge med hovedsaklig norske eiere. (går da ut ifra at NAS får kjøpe Widerøe).
Nas Vil da være i en særstilling ved evt nye kriser i fremtiden (Corona, askeskyer etc).
Vil forundre meg om ikke SAS vil prioritere Kastrup som HUB for langdistanseflygninger på bekostning av Gardemoen og Arlanda.
Norwegian vil være eneste store flyselskap som vil ha base i norge med hovedsaklig norske eiere. (går da ut ifra at NAS får kjøpe Widerøe).
Nas Vil da være i en særstilling ved evt nye kriser i fremtiden (Corona, askeskyer etc).
niets
17.10.2023 kl 13:08
3897
Ja, da. Det meste er positivt med NAS... og i mellomtiden raser kursen nedover. Minus 2.24 per nå....
Adam05
17.10.2023 kl 14:30
3892
Shit aksje,0,60 i går og i dag nesten 2 %, ingen håp at den dritten går til 9 kroner.Casino og kun shorting.
KanonBra5
17.10.2023 kl 15:24
3872
Shortingen (inndekning) pågår nå for fullt nå. Blir spennende å se hva de klarer. Men rekylen oppover starter snart😉
Ransen
17.10.2023 kl 15:28
3870
Oljeprisen går ned, pareto sier 12 kroner. Mye som tyder på at shorterne styrer aksjen. Sikkert noen småsparere som dras ned i sluket.
Singa
17.10.2023 kl 17:01
3722
Har hört det nå i flere måneder "starter snart". Virker mer som det blir en "crash and burn". Nok en gang, Iran sitter på jokeren og de prestene kan en simpelthen ikke stole på. Holder med om at det virker som short inndekning er på gang til en viss del.
NASLover
17.10.2023 kl 22:03
3510
Å vær ærlig jeg tror ikke eller har mindre håp at den går opp før neste år. Det kunne gå lit opp ved Q3 resultater men sannsynligvis kan falle tilbake etterhvert. Kanskje det faller med Q3 resultater som vi har sett ved Q2 resultater.
Ransen
17.10.2023 kl 22:44
3470
Nja vi får da se. Denne høsten byr på følgende: shortindekkingen er godt i gang. Vi venter et mulig tidenes beste q2 , vi venter avklaring på widerøekjøp, vi ser kanskje en tilslutning til star alliance, avtalen med staten og forsvaret fra nyttår. Strawberryavtalen er godt i gang. selskapet er tunet for konjuktursvingninger. Sas må vise seg lønsomme og kan lite konkurrere på billettpris
Pareto ser dette og tar høyde for økte drivstoffpriser.
Kursmål kr12
Pareto ser dette og tar høyde for økte drivstoffpriser.
Kursmål kr12
Redigert 17.10.2023 kl 22:53
Du må logge inn for å svare
Realisten2
18.10.2023 kl 00:50
3515
Kåre Grønn skrev Kurs eksploderer til våren. Reiselysten er på topp
Huff... nok en spådom.. eller en ren gjettning.
Pareto kommer også med spådom om at aksjekursen skal opp. Slike tynne spådommer er bare støy. Hva med å se på litt substans i innleggene?
Vil gjerne kaste inn noe i debatten....
Jeg har solgt meg ned og tatt et stort tap. Sitter igjen med en del, kun fordi jeg håper på oppgang, ikke fordi jeg tror. Grunnen er at NAS aksjen kke oppfører seg normalt. Et eksempel....
I mellomamerika har vi et selskap som NAS, dette er Copa Airlines. De flyr lignende distanser, lik størrelse på maskinene, mye samme flytype. De har samme antall fly som Norwegian.... det meste er sammenlignbart...unntatt aksjekurs. Copa er verdsatt til godt over 3 ganger NAS, og de betaler litt i utbytte.
I 2019, før pandemi, omsatte de for 25% mindre enn Norwegian, nå er det trolig likt. .
Hva gjør at NaS er verdsatt til 30% av direkte samlignbart selskap i mellomamerika?
(For orden skyld Copa heter Copa Holding på NYSE)
Tar dette opp fordi noe er fundamentalt galt ned NAS...og hvorfor skal vi da tro på en oppgang?
Pareto kommer også med spådom om at aksjekursen skal opp. Slike tynne spådommer er bare støy. Hva med å se på litt substans i innleggene?
Vil gjerne kaste inn noe i debatten....
Jeg har solgt meg ned og tatt et stort tap. Sitter igjen med en del, kun fordi jeg håper på oppgang, ikke fordi jeg tror. Grunnen er at NAS aksjen kke oppfører seg normalt. Et eksempel....
I mellomamerika har vi et selskap som NAS, dette er Copa Airlines. De flyr lignende distanser, lik størrelse på maskinene, mye samme flytype. De har samme antall fly som Norwegian.... det meste er sammenlignbart...unntatt aksjekurs. Copa er verdsatt til godt over 3 ganger NAS, og de betaler litt i utbytte.
I 2019, før pandemi, omsatte de for 25% mindre enn Norwegian, nå er det trolig likt. .
Hva gjør at NaS er verdsatt til 30% av direkte samlignbart selskap i mellomamerika?
(For orden skyld Copa heter Copa Holding på NYSE)
Tar dette opp fordi noe er fundamentalt galt ned NAS...og hvorfor skal vi da tro på en oppgang?
Strategi
18.10.2023 kl 07:46
3380
Jeg velger å forholde meg til Geir Karlsen som jeg anser som svært ærlig og kompetent.
Ta på "nye" briller var beskjeden til analytikerne.
Vi ser at short har startet noe inndekning og det er uten tvil mange som ligger å trader om dagen med vekslende hell i tillegg og håper på videre fall.
Om kort tid får vi fasit på hvordan fremtiden i selskapet ser ut med "nye" briller.
Ta på "nye" briller var beskjeden til analytikerne.
Vi ser at short har startet noe inndekning og det er uten tvil mange som ligger å trader om dagen med vekslende hell i tillegg og håper på videre fall.
Om kort tid får vi fasit på hvordan fremtiden i selskapet ser ut med "nye" briller.
KanonBra5
18.10.2023 kl 08:32
3309
Helt enig. Norwegian sin børsverdi henger ikke på greip. Den er for tiden styrt av shorterene som sagt mange ganger tidligere.Gjentar også det jeg sa i mitt forrige innlegg:
"Og som tilleggsinformasjon til innlegget mitt ovenfor kan man jo nevne at investorer (inkludert den danske stat og KLM) satset nettopp13 milliarder for å redde SAS. Det er altså mer en hele Norwegian sin børsverdi inkludert gjeld!!! I tillegg har SAS fremdeles over 30 milliarder i gjeld etter “redningsaksjonen” Da kan man jo begynne å lure på hva Norwegians egentlige verdi er i dag. Da markedsandelen de har er nokså lik SAS sin. I tillegg tjener Norwegian store penger!!!!"
"Og som tilleggsinformasjon til innlegget mitt ovenfor kan man jo nevne at investorer (inkludert den danske stat og KLM) satset nettopp13 milliarder for å redde SAS. Det er altså mer en hele Norwegian sin børsverdi inkludert gjeld!!! I tillegg har SAS fremdeles over 30 milliarder i gjeld etter “redningsaksjonen” Da kan man jo begynne å lure på hva Norwegians egentlige verdi er i dag. Da markedsandelen de har er nokså lik SAS sin. I tillegg tjener Norwegian store penger!!!!"
minsin
18.10.2023 kl 09:21
3207
Vi kan uansett konkludere med at her er det ikke travelt med å "ta plass".
Kommende tiden vil bære preg av høy oljepris - og for NAs del blir det mindre reise aktivitet gjennom vinteren...
Som tidligere nevnt - vurderes inngang på rundt 7,6
Kommende tiden vil bære preg av høy oljepris - og for NAs del blir det mindre reise aktivitet gjennom vinteren...
Som tidligere nevnt - vurderes inngang på rundt 7,6
auto1
18.10.2023 kl 09:33
3180
Jau,jau
Får håpe at bunnen snart er nådd, det er ikke bare Norwegian som har en fallende trend, KLM og LH aksjekurs har vel samme utvikling....
Tålmodighet er en dyd!
Får håpe at bunnen snart er nådd, det er ikke bare Norwegian som har en fallende trend, KLM og LH aksjekurs har vel samme utvikling....
Tålmodighet er en dyd!
Kåre Grønn
18.10.2023 kl 09:33
3188
For en gjeng med klovner.. hau hau!!
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/klar-trend-for-reiselivet-74-prosent-okning/16134993/
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/klar-trend-for-reiselivet-74-prosent-okning/16134993/
Ransen
18.10.2023 kl 11:42
3059
Vi får følge med utover hvor mye Arrowstreet og Voleon klarer å dekke inn før Q3 res. De har aksjer nok til å kjøre kursen dit de vil akkurat nå, men på et tidspunkt vil også NAS vise sin reelle verdi på børsen…
Adam05
18.10.2023 kl 12:23
3005
Rapporterte shortede aksjer: 12 442 514 (1,28% av selskapet)
Arrowstreet Capital, Limited Partnership 16 okt 6 902 938 0,71%
Arrowstreet Capital, Limited Partnership 16 okt 6 902 938 0,71%
minsin
18.10.2023 kl 13:31
2901
Hvem er egentlig klovnene ??
De som har kjøpt aksjer på 10-12 kr eller de som avventer med en eventuell inngang???
For min del tenker jeg at Oljeprisen er stigende - og vi kan fort se nye høyder på oljeprisen avhengig av hva som skjer i Israel/Palestina...
Krigsfrykt vil dempe reise lysten. Jet fuel vil stige, noe NAS vil silte med spesielt over nyttår når deler av hedgingen avtar...
10 pst stigning i jet fuel prisen øker NAS utgiftene med ca 200-300 mill i kvartalet...
Samtidig ser vi en klar tendens til at kronekursen faller med stigende oljepris... svakere kronekurs - høyere leasing utgifter i NOK vil NAS få.
Vi prater fort om 4-500 mill i ekstra utgifter i kvartalet grunnet høy oljepris...
Men olje pris på 92+ ser jeg ingen grunn til at shorthandelen minker... tvertimot
TA sier meg at NAS er ferd med å bryte bunnen i en trend- da faller aksjen fort ned mot 7,6 - Som jeg tidligere har hevdet jeg skal vurdere inngang...
7,6 - 7,2 kan være en grei inngang for min del- avhengig av hva som skjer makro
Inntil da holder jeg meg innen olje - der pengene tjenes...
De som har kjøpt aksjer på 10-12 kr eller de som avventer med en eventuell inngang???
For min del tenker jeg at Oljeprisen er stigende - og vi kan fort se nye høyder på oljeprisen avhengig av hva som skjer i Israel/Palestina...
Krigsfrykt vil dempe reise lysten. Jet fuel vil stige, noe NAS vil silte med spesielt over nyttår når deler av hedgingen avtar...
10 pst stigning i jet fuel prisen øker NAS utgiftene med ca 200-300 mill i kvartalet...
Samtidig ser vi en klar tendens til at kronekursen faller med stigende oljepris... svakere kronekurs - høyere leasing utgifter i NOK vil NAS få.
Vi prater fort om 4-500 mill i ekstra utgifter i kvartalet grunnet høy oljepris...
Men olje pris på 92+ ser jeg ingen grunn til at shorthandelen minker... tvertimot
TA sier meg at NAS er ferd med å bryte bunnen i en trend- da faller aksjen fort ned mot 7,6 - Som jeg tidligere har hevdet jeg skal vurdere inngang...
7,6 - 7,2 kan være en grei inngang for min del- avhengig av hva som skjer makro
Inntil da holder jeg meg innen olje - der pengene tjenes...
Redigert 18.10.2023 kl 13:39
Du må logge inn for å svare
Ransen
18.10.2023 kl 15:24
2847
Lykke til når du får råd til inngang. Analytikere, Geir K og TA sier at aksjen skal opp…
30-40% stigning i billettpris har ikke skremt de reisende så langt
30-40% stigning i billettpris har ikke skremt de reisende så langt
minsin
18.10.2023 kl 15:39
2829
Tror du dkal se nærmere på dette med TA.
Oljeprisen stiger og NAS faller...
Kjøper aksjer som jeg akter å tjene penger på , pr nå er ikke NAS i den kategorien ...
Meglerhusene nedjusterer sine kursmål.. tidligere sa de 16 , nå ligger kursmålene på 10- 12 kr..
Faller aksjen til 7 , blir kursmålene 8-9..
Hvorfor kjøpe aksjer dyrt , når du kan kjøpe samme aksjer på billigsalg ??
Oljeprisen stiger og NAS faller...
Kjøper aksjer som jeg akter å tjene penger på , pr nå er ikke NAS i den kategorien ...
Meglerhusene nedjusterer sine kursmål.. tidligere sa de 16 , nå ligger kursmålene på 10- 12 kr..
Faller aksjen til 7 , blir kursmålene 8-9..
Hvorfor kjøpe aksjer dyrt , når du kan kjøpe samme aksjer på billigsalg ??
Redigert 18.10.2023 kl 15:45
Du må logge inn for å svare
Ransen
18.10.2023 kl 15:54
2829
Vi hadde 3 dager med fall i oljeprisen, til 87usd/b. NAS falt tilsvarende 3 dager. Det er mange faktorer som TA ikke tar hensyn til. Nå kommer NAS med sitt Q3, sannsynligvis med milliardoverskudd….
Kåre Grønn
18.10.2023 kl 15:58
2870
Komisk hele greia. Håper hele selskapet blir kjøpt opp!
Redigert 18.10.2023 kl 15:59
Du må logge inn for å svare
Ransen
18.10.2023 kl 16:05
2879
Det ligger nok i kortene, det er vel bred enighet blant alle skandinaviske flyanalytikere…Stille fra ledelsen er det også, så det kan være ting på gang allerede…
minsin
18.10.2023 kl 16:14
2862
Enigheten blant analytikerne er at de senker kursnivåene...mange analytikere har ikke tatt høyde for midt østen og oljepris som kan fyke opp i 100+
Iht til TA og mønstret i aksjehandkene - kan det virke som om sikkringen er i ferd med å ryke ...vi får se de neste dagene.
Iht til TA og mønstret i aksjehandkene - kan det virke som om sikkringen er i ferd med å ryke ...vi får se de neste dagene.
Ransen
18.10.2023 kl 16:19
2900
I såfall kan vi kjøpe 1 krone og betale med en 50 øring.
Situasjonen i midtøsten tror jeg går over av seg selv. Angrepet på seg selv i går avgjorde saken. Om en uke er alt glemt
Situasjonen i midtøsten tror jeg går over av seg selv. Angrepet på seg selv i går avgjorde saken. Om en uke er alt glemt
Redigert 18.10.2023 kl 16:22
Du må logge inn for å svare
minsin
18.10.2023 kl 17:02
2869
Hmm tviler på at slikt glemmes .. kan fort bli stor krig der nede.
Lagerrallene i Us og at kina nå ser ut til å få sving på næringslivet underbygger varig høy olje pris.
Tror nok vi får se olje pris på 100 + i løpet av ei uke .
Lagerrallene i Us og at kina nå ser ut til å få sving på næringslivet underbygger varig høy olje pris.
Tror nok vi får se olje pris på 100 + i løpet av ei uke .
Uljanov
18.10.2023 kl 17:45
2809
Denne var jo interessant å lese: https://www.barrons.com/articles/american-airlines-earnings-stock-price-united-delta-1f48b996?siteid=yhoof2 2% av Uniteds flygninger er til Israel, derfor voldsomt fall.
Redigert 18.10.2023 kl 17:48
Du må logge inn for å svare
Strategi
18.10.2023 kl 18:52
2751
Adam05 skrev Under 8 kroner i morgen????????????????????
Temmelig sikker på at 8 kr holder og at test nr.3 holder godt.
Det koster å forsøke, dette vil skape en hyggelig tur et et godt stykke opp om dette ikke lykkes.
Vi har sett det før, tidspunktet for en slik øvelse er dårlig timet og det kan være mange som er på vei inn i morgen på lave kurser.
Det koster å forsøke, dette vil skape en hyggelig tur et et godt stykke opp om dette ikke lykkes.
Vi har sett det før, tidspunktet for en slik øvelse er dårlig timet og det kan være mange som er på vei inn i morgen på lave kurser.