Norwegian - Ta plass
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.
Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.
- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.
- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret
På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)
Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.
Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.
- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.
- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret
På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)
Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.
minsin
18.10.2023 kl 19:43
4273
Adam05 skrev Under 8 kroner i morgen????????????????????
Som jeg antydet tidligere , der det ser helt klart ut som sikkringen ryker for NAS.
I såfall - opplever aksjen fort ett fall på 5 pst - da mange vil realisere tapet og antakelig selger shorterne mere aksjer..
Bla oljeprisen, Ti års renten i USA og krisa i midt-østen underbygger dette ---
Om jeg skal tippe kan du få kjøpt aksjen i omr 7,7-7,8 kr i morgen...
Vi får se-- tipper oljeprisen i morgen vil ligge ett sted mellom 93 og 94 us
Faller Oljeprisen til omr 89 - vil det seff dempe ett fall - trenden er uansett nedadgående...
I såfall - opplever aksjen fort ett fall på 5 pst - da mange vil realisere tapet og antakelig selger shorterne mere aksjer..
Bla oljeprisen, Ti års renten i USA og krisa i midt-østen underbygger dette ---
Om jeg skal tippe kan du få kjøpt aksjen i omr 7,7-7,8 kr i morgen...
Vi får se-- tipper oljeprisen i morgen vil ligge ett sted mellom 93 og 94 us
Faller Oljeprisen til omr 89 - vil det seff dempe ett fall - trenden er uansett nedadgående...
Redigert 18.10.2023 kl 21:21
Du må logge inn for å svare
Ransen
18.10.2023 kl 20:23
4227
Ja milliarder på bok, milliarder i inntjening, avtaler på drivstoff til medio 24, nye fly, lite seter tilgjengelig i markedet, mulig oppkjøp for star alliance, statlig avtale, forsvarsavtale, strawberryavtalen. Beste flyselskap på punklighet i europa. Ingen ting av dette har betydning for aksjen skal ned. Det er vel ikke arrowstreet og voleon som er årsaken? De har 102000000 aksjer å spille kursen ned med. Ser mønsteret. Store poster dumpes, så følges små poster på stop loss etter.
Kåre Grønn
18.10.2023 kl 20:25
4229
Jobbes hardt nå med å underbygge til fordel for short:)) oljeprisen skal selvsagt høyere. Det betyr ikke at NAS gjør det svakt. Svar kommer. Hold!
NoomehtOt
18.10.2023 kl 21:31
4184
Ikke akkurat så oppløftende det som skjer med fly aksjer over dammen i dag. Blir nok kjøp på minsin i morra, 7.6
minsin
18.10.2023 kl 21:43
4199
snittet er vel på ca 5 pst nedgang i US , som jeg antydet...
Med 5 pst nedgang i nas skulle vel aksjen handles i omr 7.7- 7,8
Tar man betraktning i at krona svekkes ytt ligere , der USD er nå over 11 - kan nok 7,6 være realistisk
Kan virke som ei grei støtte på rundt 7,3
https://www.tipranks.com/compare-stocks/airline
For øvrig har jeg ikke sagt at jeg skal kjøpe aksjer , men at aksjen begynner å bli interessant og jeg vurderer inngang..
I mellomtiden har Israel / Palestina saken- og at den globale renten ser ut til å øke fremover... dette trekker selskapet lengere ned...
Forundrer meg ikke at meglerhusene nå justerer kursmålene ned til 9 el 10 kr
Med 5 pst nedgang i nas skulle vel aksjen handles i omr 7.7- 7,8
Tar man betraktning i at krona svekkes ytt ligere , der USD er nå over 11 - kan nok 7,6 være realistisk
Kan virke som ei grei støtte på rundt 7,3
https://www.tipranks.com/compare-stocks/airline
For øvrig har jeg ikke sagt at jeg skal kjøpe aksjer , men at aksjen begynner å bli interessant og jeg vurderer inngang..
I mellomtiden har Israel / Palestina saken- og at den globale renten ser ut til å øke fremover... dette trekker selskapet lengere ned...
Forundrer meg ikke at meglerhusene nå justerer kursmålene ned til 9 el 10 kr
Redigert 18.10.2023 kl 21:45
Du må logge inn for å svare
Ransen
18.10.2023 kl 22:12
4176
Går det dårlig med NAS? Er de gjeldstynget og har dårlig ledelse? Driver de med underskudd? Nei! Til sammenligning med andre tilsvarende selskaper så skulle aksjen ha kostet 20 kroner.
Fjellbris
18.10.2023 kl 22:43
4130
TUI rapporterer at de har økning 74% i forhold til i fjor når det gjelder nordmenn som bestiller sydenferie i julen. Dette er tilbake på 2019 nivå, det sier litt om nordmenns reiselyst og prioritering mtp reiser. Ser også allerede veldig positivt ut også når det gjelder bookinger neste sommer.
Quick
18.10.2023 kl 23:13
4085
Har fylt opp med godt over 100k Denne er rigget til å gå opp 40 og 60 % ila vinteren. Teknisk sett er den knallsterk. Aksjen ansees som "billig". Viktig element som holder kursen ned er oljeprisen. Går oljeprisen ned i løpet av Q1 2024, vil kursen uten tvil gå rett opp. Rentetoppen er også snart på topp, og skal trolig ned ila Q2/Q3 2024. Da bør kursen dobble seg fra dagen nivå mener jeg. Ta plass og vent å se :)
Redigert 18.10.2023 kl 23:15
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
18.10.2023 kl 23:22
4082
Tror det er en god strategi, inn på disse nivåer og se 6-9 måneder frem, så er kurs trolig 10-12 igjen, minst😉
Strategi
19.10.2023 kl 08:04
3943
Mye vil skje i Norwegian fremover, det vi ser er at aksjen blir snakket kraftig ned av enkelte som prediker snu område på 7.80- 7.60 som et mål.
Vi snakker da om et selskap som siste år har snudd selskapet trill rundt og lagt om til en bærekraftig kurs fremover hvor inntekter og avtaler har stått i fokus.
Dette har vist seg å være en god bærekraftig utvikling for Norwegian.
Selskapet har masse midler på bok og tjener penger hver dag, olje er hegdet til langt ut i 2024, Fredriksen har lastet opp med med mye aksjer rundt 10 kr og det har også vært en del innsidehandler over 10 kr.
2 statlige avtaler er inngått og vinterprogrammet er trimmet maksimalt, etter alt å dømme vil Widerøe kjøpet bli godkjent av konkurransetilsynet nå i November, selv om det er for tidlig å prise dette inn.
På grunn av forventet manglende snø i Europa ser mange nå på norge som destinasjon for aktiviteter og bestillingene kommer til å øke kraftig på.
Det er inngått et sterkt strategisk samarbeide med "strawberry" som ikke er priset inn men som kommer til å bety mye inntektsmessig.
Poenget er at det er forzt gjort å glemme at selskapet faktisk er i bedre skikk enn noen gang, og det er lett å bli påvirket av enkelte som prediker kurser på 7.60 som et nedre mål for kursen, laveste kursmål er vel 12.70 og det er et stykke opp dit.
Men det kan gå raskt oppover.
Ikke lå deg manipulere er mitt tips, hold hodet kalt og ta egne valg.
Det skal dekkes inn mye short, en aktør er borte og dekket inn med solid tap, 2 er igjen sammen med en rekke aktører med mindre enn 0.5 % short.
En del av disse er nok ganske svette.
Inngang rundt dagens nivå er svært lavt i forhold til kursmål og nedsiden er svært begrenset, håper det er noen som ser dette som en god mulighet.
Vi snakker da om et selskap som siste år har snudd selskapet trill rundt og lagt om til en bærekraftig kurs fremover hvor inntekter og avtaler har stått i fokus.
Dette har vist seg å være en god bærekraftig utvikling for Norwegian.
Selskapet har masse midler på bok og tjener penger hver dag, olje er hegdet til langt ut i 2024, Fredriksen har lastet opp med med mye aksjer rundt 10 kr og det har også vært en del innsidehandler over 10 kr.
2 statlige avtaler er inngått og vinterprogrammet er trimmet maksimalt, etter alt å dømme vil Widerøe kjøpet bli godkjent av konkurransetilsynet nå i November, selv om det er for tidlig å prise dette inn.
På grunn av forventet manglende snø i Europa ser mange nå på norge som destinasjon for aktiviteter og bestillingene kommer til å øke kraftig på.
Det er inngått et sterkt strategisk samarbeide med "strawberry" som ikke er priset inn men som kommer til å bety mye inntektsmessig.
Poenget er at det er forzt gjort å glemme at selskapet faktisk er i bedre skikk enn noen gang, og det er lett å bli påvirket av enkelte som prediker kurser på 7.60 som et nedre mål for kursen, laveste kursmål er vel 12.70 og det er et stykke opp dit.
Men det kan gå raskt oppover.
Ikke lå deg manipulere er mitt tips, hold hodet kalt og ta egne valg.
Det skal dekkes inn mye short, en aktør er borte og dekket inn med solid tap, 2 er igjen sammen med en rekke aktører med mindre enn 0.5 % short.
En del av disse er nok ganske svette.
Inngang rundt dagens nivå er svært lavt i forhold til kursmål og nedsiden er svært begrenset, håper det er noen som ser dette som en god mulighet.
Redigert 19.10.2023 kl 08:22
Du må logge inn for å svare
Singa
19.10.2023 kl 09:20
3783
Bare tull, teknisk sett er den veldig svak, alle andre parametere ser sterke ut. Insider, fundamentalt etc.
niets
19.10.2023 kl 10:18
3682
Jeg tror du har rett. Vi ser det gang på gang. Det legges frem gode kvartalstall osv, og all logikk tilsier at kjøpsvolumet skal overstige salgsvolum. Men det skjer ikke. Shorterne lemper ut aksjer for salg, og kursen går selvfølgelig mot alle odds, og til stor frustrasjon ned. Men dette må vel en gang opphøre, slik at kursen kan gjenspeile selskapets reelle verdier og markedsposisjon.
NASLover
19.10.2023 kl 10:34
3652
Ja så langt har shorterne 8mil urealisert i lomma si ...helt sykt på en aksje der oppside er mer enn 50%
minsin
19.10.2023 kl 11:26
3600
Det er ikke snakk om å snakke aksjen ned... min påvirkning på aksjekursen er mindre enn mikroskopisk.
Kursmålene jeg har satt baserer seg på TA og jeg holder på at det ikke er vits i å kjøpe NAS for over 7,6
TA sammen med det som skjer fundamentalt( makro) gir ett greit bilde på NAS
Faktisk så begynner det å se helsvart ut for fly bransjen , i sin helhet..
I USA er boliglånsrenten nå på 8 pst - dette vil forplante seg inn i samfunnet - også i norge.
I tillegg sliter AS Norge med svak krone kurs...
Bedrifter vil nedlegge eller gå konkurs , mange klarer ikke boliglånet ( svært mange sliter allerede i dag), Aksjonærer vil selge seg ut å plassere pengene på konto med rente på 5-6 pst. Noe som vil føre til en generell nedgang...
Det ser ut til at vi vinner inflasjonskampen , men blir avløst av en rente kamp...
Virkninga av renten vil komme den- og det er ofte en sammenheng mellom rente nivåene i de forskjellige land..
Flyselskapene falt med 5 pst i snitt i USA i går.. rett å slett grunnet rentefrykt!
Kursmålene jeg har satt baserer seg på TA og jeg holder på at det ikke er vits i å kjøpe NAS for over 7,6
TA sammen med det som skjer fundamentalt( makro) gir ett greit bilde på NAS
Faktisk så begynner det å se helsvart ut for fly bransjen , i sin helhet..
I USA er boliglånsrenten nå på 8 pst - dette vil forplante seg inn i samfunnet - også i norge.
I tillegg sliter AS Norge med svak krone kurs...
Bedrifter vil nedlegge eller gå konkurs , mange klarer ikke boliglånet ( svært mange sliter allerede i dag), Aksjonærer vil selge seg ut å plassere pengene på konto med rente på 5-6 pst. Noe som vil føre til en generell nedgang...
Det ser ut til at vi vinner inflasjonskampen , men blir avløst av en rente kamp...
Virkninga av renten vil komme den- og det er ofte en sammenheng mellom rente nivåene i de forskjellige land..
Flyselskapene falt med 5 pst i snitt i USA i går.. rett å slett grunnet rentefrykt!
Redigert 19.10.2023 kl 11:37
Du må logge inn for å svare
Strategi
19.10.2023 kl 11:43
3611
Du går på det tekniske og tviholder på dette, så langt har short siden lyktes med stadig nedover press, det kan se ut til at denne strategien fortsetter.
i mitt hode er det det fundamentale som teller.
i mitt hode er det det fundamentale som teller.
auto1
19.10.2023 kl 12:10
3588
snakkes om 6 mnd minsin.
Du beskriver et scenario som ikke bare ser helsvart ut for flybransjen, men for "hele" akskjemarkedet som sådan. i et slikt scenario vil hvertfall oljepris ramle som en sekk, da ville jeg heller kvitta meg med Oljerelaterte aksjer
Du beskriver et scenario som ikke bare ser helsvart ut for flybransjen, men for "hele" akskjemarkedet som sådan. i et slikt scenario vil hvertfall oljepris ramle som en sekk, da ville jeg heller kvitta meg med Oljerelaterte aksjer
Strategi
19.10.2023 kl 12:26
3562
Uljanov skrev Mye støtte i dette område. Kan se ut som om den snur nå.
Da antar jeg at 3 forsøk på å presse kursen under 8 kr også var totalt mislykket og at shoterne får det travelt med å dekke inn.
Hold på aksjene.
Tror ikke de prøver seg på denne øvelsen igjen, det koster.
Hold på aksjene.
Tror ikke de prøver seg på denne øvelsen igjen, det koster.
Redigert 19.10.2023 kl 12:29
Du må logge inn for å svare
NASLover
19.10.2023 kl 15:46
3297
Arrowstreet med økt shortning ....total shortning opp 1.42% fra 1.28%. Dem har allerede 8 mil til sammen i lomma som småsparer har bidrat gått med
Akkurat som flere opplever
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/10/19/8047213/aksjekollaps-pa-40-prosent-shorterne-far-skylden-av-aksjeforum
Akkurat som flere opplever
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/10/19/8047213/aksjekollaps-pa-40-prosent-shorterne-far-skylden-av-aksjeforum
Redigert 19.10.2023 kl 15:50
Du må logge inn for å svare
minsin
19.10.2023 kl 15:56
3280
Vel ... tror nok den beste strategien er å holde seg unna selskap som sitter i stor gjeld.
Med stigende renter , kan selskap med høy belåning gå på en skikkelig smell. Dersom eks gjelden må reforhandles..
Vi beveger oss nå, samfunns messig, fra ett inflasjons problem - til ett rente problem.
En fast rente på 8 pst i US - vil forplante seg også til Norge.
Selv om mye er usikkert - tyder ting på at rente banen blir både høyere og lengere
NAS har flere utfordringer- inntektene er i hovedsak i Nok , mens utgiftene er i USD : leasing , Jet fuel mm
3-4 mrd av utgiftene, i kvartalet, er derfor veldig utsatt, i forhold til både oljepris og kronekurs.
I Q3 er det ikke usannsynlig at utgiftene vil øke med 3 - 400 mill
Svak norsk krone taper NAS stort på
I tillegg har selskapet lite "hedging" for 2024 - Når må de ut i markedet å hedge ?? eller satser NAS på Rystads spådommer ?
Den som satser på NAS nå - satser mot markedet , ikke med...
Analytikerne er for så vidt samstemte , samtlige velger å trekke ned kursmålene
Med stigende renter , kan selskap med høy belåning gå på en skikkelig smell. Dersom eks gjelden må reforhandles..
Vi beveger oss nå, samfunns messig, fra ett inflasjons problem - til ett rente problem.
En fast rente på 8 pst i US - vil forplante seg også til Norge.
Selv om mye er usikkert - tyder ting på at rente banen blir både høyere og lengere
NAS har flere utfordringer- inntektene er i hovedsak i Nok , mens utgiftene er i USD : leasing , Jet fuel mm
3-4 mrd av utgiftene, i kvartalet, er derfor veldig utsatt, i forhold til både oljepris og kronekurs.
I Q3 er det ikke usannsynlig at utgiftene vil øke med 3 - 400 mill
Svak norsk krone taper NAS stort på
I tillegg har selskapet lite "hedging" for 2024 - Når må de ut i markedet å hedge ?? eller satser NAS på Rystads spådommer ?
Den som satser på NAS nå - satser mot markedet , ikke med...
Analytikerne er for så vidt samstemte , samtlige velger å trekke ned kursmålene
minsin
19.10.2023 kl 15:59
3402
Ikke usannsynlig vi vil oppleve økt shorting kommende dager og uker..
Flyselskapene i US gikk på en smell, hovedgrunnen er nok økte renter ...
Vinteren/ Våren/ sommeren som ligger forran oss kan bli tøff
Flyselskapene i US gikk på en smell, hovedgrunnen er nok økte renter ...
Vinteren/ Våren/ sommeren som ligger forran oss kan bli tøff
KanonBra5
19.10.2023 kl 16:11
3381
Hei Mr pessimist. Glem nå ikke at NAS har 10-11 milliarder på konto som de får renter på. Disse rentene har også steget. Nå må du slutte å svartmale alt!! Ikke glem at du bor i den rikeste delen av verden!!!😏
Uljanov
19.10.2023 kl 16:25
3354
Uljanov skrev Nå må Nas reagere. Flyaksjer durer på i US.
Fin close
Strategi
19.10.2023 kl 16:41
3303
HerbM
19.10.2023 kl 17:44
3235
Si du får rett, at utgiftene øker med 400 millioner i 3.kvartal.
La oss sette dette i perspektiv.
Fra 2.kv 22 til 2.kv 23 økte omsetningen med over 40%. Hvis vi antar at omsetningen økte med bare 30% fra 3.kv i fjor til 3.kv i år blir det hele 2 milliarder kr ekstra i innteker.
Synes du fortsatt 400 millioner i økte utgifter høres mye ut?
Siden i fjor har jetfuel prisen blitt mye lavere, samtidig som at kronekursen har svekket seg. Nå skal det også sies at nas bruker mer på drivstoff enn de gjør på å betale til boeing i dollar. Ser man det store bildet vil man altså kunne se at inntektene har steget samtidig som at utgifter har gått ned.
Greit, å mene at kursen skal ned, men argumentene du bruker henger ikke på greip ;)
La oss sette dette i perspektiv.
Fra 2.kv 22 til 2.kv 23 økte omsetningen med over 40%. Hvis vi antar at omsetningen økte med bare 30% fra 3.kv i fjor til 3.kv i år blir det hele 2 milliarder kr ekstra i innteker.
Synes du fortsatt 400 millioner i økte utgifter høres mye ut?
Siden i fjor har jetfuel prisen blitt mye lavere, samtidig som at kronekursen har svekket seg. Nå skal det også sies at nas bruker mer på drivstoff enn de gjør på å betale til boeing i dollar. Ser man det store bildet vil man altså kunne se at inntektene har steget samtidig som at utgifter har gått ned.
Greit, å mene at kursen skal ned, men argumentene du bruker henger ikke på greip ;)
Adam05
19.10.2023 kl 18:31
3175
Short posisjoner*
Rapporterte shortede aksjer: 13 810 256 (1,42% av selskapet)
Arrowstreet Capital, Limited Partnership 18 okt 7 863 907 0,81%
Voleon Capital Management LP 18 okt 5 946 349 0,61%
Rapporterte shortede aksjer: 13 810 256 (1,42% av selskapet)
Arrowstreet Capital, Limited Partnership 18 okt 7 863 907 0,81%
Voleon Capital Management LP 18 okt 5 946 349 0,61%
minsin
19.10.2023 kl 21:44
2987
vel dette med 400 mill er utgifter jeg antar- er realistisk kun basert på fuel & økt leasing. Og var som ett eksempel å regne.
400 mill er endel penger - spesielt nå som vi vet at nedgangskonjunkturen står for døren..
Sett i forhold til de utgifter NAS står ovenfor nå når de skal etter hvert fase inn nye egne fly - er dette mikroskopisk... innfasingen av 50 nye fly koster fort 50-60 mrd .
skal når jeg har tid - se nærmere på regnskapet--- Men jo NAs vil møte store utfordringer kommende årene..
Rentenivået er i grunnen det som skremmer mest
Registrerer at oljeprisen nå er 93-94 USD - blir nok en oljedrevet børs i morgen---Ser vi Nas under 8 ?? ja tror det...
Tror nok shorten øker ytt ligere kommende dager- vi får se om vi når 7.8-7,7 kr før helga setter inn
400 mill er endel penger - spesielt nå som vi vet at nedgangskonjunkturen står for døren..
Sett i forhold til de utgifter NAS står ovenfor nå når de skal etter hvert fase inn nye egne fly - er dette mikroskopisk... innfasingen av 50 nye fly koster fort 50-60 mrd .
skal når jeg har tid - se nærmere på regnskapet--- Men jo NAs vil møte store utfordringer kommende årene..
Rentenivået er i grunnen det som skremmer mest
Registrerer at oljeprisen nå er 93-94 USD - blir nok en oljedrevet børs i morgen---Ser vi Nas under 8 ?? ja tror det...
Tror nok shorten øker ytt ligere kommende dager- vi får se om vi når 7.8-7,7 kr før helga setter inn
Redigert 19.10.2023 kl 21:57
Du må logge inn for å svare
NASLover
19.10.2023 kl 22:04
2953
Jeg er ikke så optimistisk at kursen går fort opp men er heller ikke så pessimistisk som deg som tror at den faller under 8. Det kan du bare glemme, kan drømme fortsatt om det da det koster ingenting å drømme.
minsin
19.10.2023 kl 23:55
2849
vel en ting kan vi enes om ...
krisa ligger fremfor NAS , ikke bak.....
krisa ligger fremfor NAS , ikke bak.....
Strategi
20.10.2023 kl 07:45
2691
Minsin/ Frodon
Viktig å huske på at Norwegian også har massivt med penger på bok, til sterke renter.
Olja er hegdet sterkt til langt ut i 2024 så oljeprisen er ivaretatt på en god måte.
Når det gjelder din rolle / samarbeide med selskaper som setter short, samt de useriøse kursmål du kommer med konstant blir dette for dumt.
Laveste kursmål er 12.70.
Når analytikerne kom med sine analyser på 14-16 kr ba Karlsen disse om å ta på nye briller og gå over en gang til.
Spranget mellom laveste kursmål på 12.70 og ditt på 7.60 blir rett og slett sett på som en dårlig vits når det kommer til det fundamentale og nå status og ikke minst fremtiden til Norwegian som nå er i veldig god skikk.
Flere nye kontrakter og avtaler er inngått som ikke er regnet inn enda bud kan komme på selskapet osv.
Fremtiden ser meget lys ut.
Viktig å huske på at Norwegian også har massivt med penger på bok, til sterke renter.
Olja er hegdet sterkt til langt ut i 2024 så oljeprisen er ivaretatt på en god måte.
Når det gjelder din rolle / samarbeide med selskaper som setter short, samt de useriøse kursmål du kommer med konstant blir dette for dumt.
Laveste kursmål er 12.70.
Når analytikerne kom med sine analyser på 14-16 kr ba Karlsen disse om å ta på nye briller og gå over en gang til.
Spranget mellom laveste kursmål på 12.70 og ditt på 7.60 blir rett og slett sett på som en dårlig vits når det kommer til det fundamentale og nå status og ikke minst fremtiden til Norwegian som nå er i veldig god skikk.
Flere nye kontrakter og avtaler er inngått som ikke er regnet inn enda bud kan komme på selskapet osv.
Fremtiden ser meget lys ut.
Strategi
20.10.2023 kl 08:01
2658
Kan jo lime inn denne fra HerbM i går i tillegg.
HerbM
I går kl 17:44
616
minsin skrev
Vel ... tror nok den beste strategien er å holde seg unna selskap som sitter i stor gjeld. Med stige..
Si du får rett, at utgiftene øker med 400 millioner i 3.kvartal.
La oss sette dette i perspektiv.
Fra 2.kv 22 til 2.kv 23 økte omsetningen med over 40%. Hvis vi antar at omsetningen økte med bare 30% fra 3.kv i fjor til 3.kv i år blir det hele 2 milliarder kr ekstra i innteker.
Synes du fortsatt 400 millioner i økte utgifter høres mye ut?
Siden i fjor har jetfuel prisen blitt mye lavere, samtidig som at kronekursen har svekket seg. Nå skal det også sies at nas bruker mer på drivstoff enn de gjør på å betale til boeing i dollar. Ser man det store bildet vil man altså kunne se at inntektene har steget samtidig som at utgifter har gått ned.
Greit, å mene at kursen skal ned, men argumentene du bruker henger ikke på greip ;)
HerbM
I går kl 17:44
616
minsin skrev
Vel ... tror nok den beste strategien er å holde seg unna selskap som sitter i stor gjeld. Med stige..
Si du får rett, at utgiftene øker med 400 millioner i 3.kvartal.
La oss sette dette i perspektiv.
Fra 2.kv 22 til 2.kv 23 økte omsetningen med over 40%. Hvis vi antar at omsetningen økte med bare 30% fra 3.kv i fjor til 3.kv i år blir det hele 2 milliarder kr ekstra i innteker.
Synes du fortsatt 400 millioner i økte utgifter høres mye ut?
Siden i fjor har jetfuel prisen blitt mye lavere, samtidig som at kronekursen har svekket seg. Nå skal det også sies at nas bruker mer på drivstoff enn de gjør på å betale til boeing i dollar. Ser man det store bildet vil man altså kunne se at inntektene har steget samtidig som at utgifter har gått ned.
Greit, å mene at kursen skal ned, men argumentene du bruker henger ikke på greip ;)
minsin
20.10.2023 kl 08:15
2628
hehe ...
... og realitetene er at kursen er nå 8,20. var nede i 8,05 i går.
Bare 6-7 pst ned til 7,6 - mens opp til 12,7 er 50 prosent opp!
En dårlig dag på børsen - så er aksjen plutselig nede på 7,6
Oljeprisen stiger , i hovedsak grunnet Israel/Palestina- som kan bli en langvarig krise, spesielt om andre nærliggende land blander seg inn.
I går sendte Jemen raketter mot Israel..Oljeprisen steg til 93-94 USD på hendelsen
Inflasjons spøkelset er temmet , der bi effekten er høyere renter - de færreste så for seg dette rentenvåeet for 4-6 mnd siden.
Fast renten i USA ser ut til å bli 8 pst.
NAS shortes fortsatt, og ble økt 18.10 - noe som klart indikerer at de( Voleon og Arrow street) mener aksjen skal videre ned.
Vi er i usikre tider - der arbeidsledigheten vil øke...høy rente og arbeidsledighet er en dårlig kombinasjon , også for næringslivet
Megler husene nedjusterer Kursmålet til NAS -
Siste er ABG Sundal Collier nedjusterer kursmålet fra 14 kroner til 12 kroner.
Ser ut til at de bare flytter ned kursmålene etterhvert som aksjen faller --- når ser vi kursmål på 9-10 ??
... og realitetene er at kursen er nå 8,20. var nede i 8,05 i går.
Bare 6-7 pst ned til 7,6 - mens opp til 12,7 er 50 prosent opp!
En dårlig dag på børsen - så er aksjen plutselig nede på 7,6
Oljeprisen stiger , i hovedsak grunnet Israel/Palestina- som kan bli en langvarig krise, spesielt om andre nærliggende land blander seg inn.
I går sendte Jemen raketter mot Israel..Oljeprisen steg til 93-94 USD på hendelsen
Inflasjons spøkelset er temmet , der bi effekten er høyere renter - de færreste så for seg dette rentenvåeet for 4-6 mnd siden.
Fast renten i USA ser ut til å bli 8 pst.
NAS shortes fortsatt, og ble økt 18.10 - noe som klart indikerer at de( Voleon og Arrow street) mener aksjen skal videre ned.
Vi er i usikre tider - der arbeidsledigheten vil øke...høy rente og arbeidsledighet er en dårlig kombinasjon , også for næringslivet
Megler husene nedjusterer Kursmålet til NAS -
Siste er ABG Sundal Collier nedjusterer kursmålet fra 14 kroner til 12 kroner.
Ser ut til at de bare flytter ned kursmålene etterhvert som aksjen faller --- når ser vi kursmål på 9-10 ??
Redigert 20.10.2023 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Ransen
20.10.2023 kl 09:53
2497
Shorterne tjener rått mens småaksjonærene tar tapet i et selskap med milliardoverskudd. Jeg reiser MYE både innenlands og utenlands, men har ikke registrert nedgang noen steder, tvert i mot så var det for første gang i historien helt fullt på bilparkeringen på stamflyplassen min. Måtte leie privat. Hva tyder det på mon tro.
minsin
20.10.2023 kl 10:18
2445
Aksjemarkedet priser ofte inn de realitetene som først skjer om ca 6 mnd...
Det kan derfor være at parkeringsplassen din, bare er halvfull om ett halvt års tid...
Det kan derfor være at parkeringsplassen din, bare er halvfull om ett halvt års tid...
HerbM
20.10.2023 kl 10:35
2419
Tar nedgangen med knusende ro. Vi vet at 3.kv, som er like rundt hjørnet blir sykt bra. I forrige kvartalsrapport hintet Karlsen om å få til en ordning som gjør at utbytte kan utbetales, ikke usansynlig at utbytte blir et faktum allerede fra kommende kvartalsrapport.
Konkuransetilsynet kommer med svar om wideroe om under en måned, som etter alle solemerker bør gå gjennom.
Oppkjøpsryktene går, og man kan bare tenke seg hva noen vil være villige til å betale for NAS da SAS ble kjøpt for 13 milliarder kr.
Mye kursdrivende i vente har vi, og på toppen av et bunnsolid selskap, med norges kanskje beste ledelse, er det bare et spørsmål om tid før vi får en voldsom rekyl opp.
Konkuransetilsynet kommer med svar om wideroe om under en måned, som etter alle solemerker bør gå gjennom.
Oppkjøpsryktene går, og man kan bare tenke seg hva noen vil være villige til å betale for NAS da SAS ble kjøpt for 13 milliarder kr.
Mye kursdrivende i vente har vi, og på toppen av et bunnsolid selskap, med norges kanskje beste ledelse, er det bare et spørsmål om tid før vi får en voldsom rekyl opp.
minsin
20.10.2023 kl 11:37
2334
Karlsen er en dyktig mann- såpass dyktig at han kommer aldri til å utbetale noe utbytte de kommende årene...
NAS har bestilt 50 fly , som skal leveres de kommende årene...
Rente nivået , dollarkurs og høye fuel priser gjør han er tvunget til å omprioritere...
50 fly koster ca 60 mrd - da gjelder det å fylle opp pengebingen!
NAS har bestilt 50 fly , som skal leveres de kommende årene...
Rente nivået , dollarkurs og høye fuel priser gjør han er tvunget til å omprioritere...
50 fly koster ca 60 mrd - da gjelder det å fylle opp pengebingen!