Norwegian - Ta plass

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Steinhammeren
NAS 28.09.2023 kl 07:11 377317

Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE

- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.

Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.

- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.

- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret

På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)

Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.








HerbM
27.10.2023 kl 17:20 4285

Du unngikk spørsmålet mitt. Hvis du mener selskapet fundamentalt ikke er no særlig, og ikke engang kommer til å tjene nok penger til å kunne betale ned på lånene sine, hvordan kan du da vurdere kjøp under 7,6 kr? Hadde jeg uttalt meg slik du gjør om nas hadde jeg ikke rørt aksjen med ildtang.
Kåre Grønn
27.10.2023 kl 17:22 4306

Hold på dette lavmålnivået. Eksploderer snart...
minsin
27.10.2023 kl 17:34 4349

Vel det er mange forhold som avgjør når jeg skal kjøpe.
Akkurat nå er fare for resesjon overhengend vi vet at arbeidsledigheten stiger , oljeprisen er høy., folk får dårligere råd. Dette vil holde kursen nede, i "lang" tid.
TA sier aksjen skal ned til 7,2.
Mulig den går ned til forrige bunn rundt 6...jeg regner med at det kommer en overreaksjon , der markedet kaster kortene i Nas - da kan vi få en interresant overreaksjon ... men om bunnen blir 7,2 - 6 eller 5- ja det er for tidlig å si..
Enn så lenge tjener jeg pengene mine i energi & oljeservice og er fornøyd med posisjonene


Redigert 27.10.2023 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
minsin
27.10.2023 kl 17:35 4398

Mener du hadde akkurat samme kommentar i omr 11-12...
Uljanov
27.10.2023 kl 17:39 4386

Tror ikke folk fatter hvor bra stilt NAS egentlig er. Man skal ha et ganske dystert syn på fremtiden for å selge NAS under 8 kroner.
Ransen
27.10.2023 kl 19:11 4311

SAS opp 22,45% i dag. Det sier mer om småaksjonærer enn om selskap...
Her er det snakk om å enten tjene 40% innen kort tid eller tape alt når aksjen nulles...
Da kan fundamental tilstand og TA være som det vil og heller vurdere mental tilstand.
Strategi
28.10.2023 kl 07:29 4086

minsin/frodon

Du er sikkert en ok kar på privaten.
Du er ikke investert i Norwegian, men bruker alle midler på å snakke kursen ned.

Allikevel ønsker du inngang rundt tidligere 7.60, nå 7.20.
Du har sannsynligvis en aktiv rolle mot selskapene som nå sitter short, og har sikkert mange følgere som også sitter short.
Hva er motivasjonen til å bruke alle midler og mye tid på å skape uro rundt et selskap konstant over år.
Det går i krig- korona- TA, oljepris osv osv, nye ting hver dag.
Ta deg en tenkepause og se på det fundamentale i selskapet.
Det du mangler er "MORAL" og ansvar, som er essensielt viktig for et balansert liv.
Du føler deg sannsynligvis som en "vinner" når du får kursen ned, men det er på feil grunnlag, litt som å lure noen og være særdeles fornøyd i etterkant.
Ellers er du sikkert en ok kar, med familie og barn.

mingus7777
28.10.2023 kl 09:22 4021

Støtter deg på den!
Makan til aktivitet bare for å prøve å få kursen ned. Gjelder flere aksjer enn NAS.
minsin
28.10.2023 kl 09:23 4046

Har ikke tjangs for meg i å prate kursen ned- mine meninger påvirker ikke kursen i det hele tatt.
Skal jeg påvirke aksjekursen , må jeg helt sikkert ha kapital som overgår 2 x dagsomsetningen - og det er mye kapital!!
Jeg mener at aksjen kursen skal ned under 7,6 og muligens helt ned til 7,2- i det korte bildet... basert på TA
Det jeg har sagt er at jeg kjøper ikke aksjen for over 7,6 - det er dermed ikke sagt at jeg kjøper aksjen.
Pr nå er det olje som driver børs oppgangen på OB - der er jeg nå...

Dette med moral skjønner jeg ikke - forstår jeg det rett så om jeg hausser NAS - så er jeg fullpakka av moral- men mener jeg at NAS står for utfordringer gjennom vinteren og kursen skal ned - eier jeg altså ikke moral?? Ett megler hus har kursmål på 16 kr ... og ett på 12 ... har det meglerhuset med høyest kursmål best moral?? Hva med de som shorter - har de dårlig moral , eller er de med på å balansere markedet??

Ransen mente,på mandag, at NAS skulle stå i 9 kr på fredag , jeg hadde mitt kursmål på 7,6.Faktisk var aksjen mede i 7,69 på Fredag.
Jeg ga altså ett rimelig korrekt bilde av aksjeverdien og utviklingen, på tross av mine moralske mangler.

Realitetene er at Israel krigen ser ut til å bli relativt langvarig- landene rundt er på sett og vis godt involvert allerede., frykten for at denne krigen kan ramme olje eksporten i midt Østen - er overhengende. Hizbollah har allerede varslet at de vil angripe Israel , dersom de setter inn bakke styrker- da er også Iran direkte involvert.
USA på sin side vurderer olje sanksjoner mot Iran( eksporterer ca 3 mill fat daglig).
Israel satt inn bakke styrkene i natt , ser det ut til - samtidig fordømmer de FNs Gaza-resolusjon.
Verdens samfunnet har tydeligvis liten eller ingen påvirknings kraft , mot Israel. Diplomatiske løsninger virker fjernt.
Da krigen mellom Ukraina og Russland startet "fauk" oljeprisen opp til ca 140 usd- eskalerer det i israel - kan oljeprisen nå samme høyde eller høyere.

NAS - Jo det virker som ett veldrevent selskap . GK er meget dyktig og driften av nas er konkurranse dyktig på drift i forhold til de aller fleste flyselskap i Europa.
I forhold til Kjos - har GK større fokus på økonomi , effektiv drift. Kjos var mere en visjonær og hadde enormt fokus på vekst( flere fly jo bedre og større stor drifts fordeler)
NAS har en utfordring i forhold til krone kursen, som bla påvirker utgiftene negativt- noe andre europeiske ikke har, dette trekker noe ned.
Veldig mye bra med NAS - men det er altså endel ytre ting de ikke får gjort så mye med..Noe som vil påvirke alle flyselskap.

En vinner er de som tjener penger på børsen eller i en aksje- siden jeg ikke investert med eller mot NAS - er jeg derfor ingen vinner.
Avventer og ser utviklingen ann- kanskje gir det kjøps mulighet ... eller ei- who knows?

NAS er ett spennende selskap - Uansett !!

Forøvrig er jeg ikke Frodon- men vet har er en dyktig, kritisk kar,som setter seg godt inn i "casene"- har vært uenig med han mange ganger.

Redigert 28.10.2023 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Strategi
28.10.2023 kl 11:00 3967

RE: Har ikke tjangs for meg i å prate kursen ned- mine meninger påvirker ikke kursen i det hele tatt.
Du har heller ikke aksjer som du sier og vet heller ikke om du skal ha noen.
Som du sier så mener du at du heller ikke har sjanse til å påvirke kursen.
Ok, så hold deg borte fra forum dersom du ikke er interessert i selskapet og ikke kom med spekulasjoner og konspirasjonsteorier om en fremtid du ikke vet noe om.
Det er nå et faktum at selv Israelske borgere protesterer på denne nedslaktingen av Palestinere og store deler av verdens samfunnene vender seg i mot Israels aggresjon, sannsynligheten for at konflikten løses ved forhandlingsbordet er mer enn sannsynlig.
FN er også sterkt kritiske til måten Israels håndtering av konflikten de er også svært kritiske til Israels stadige ulovlige okkupasjon av land fra Palestinere som blir banket opp og jagd fra sine hjem, dette er vanlige borgere som har vært bosatt på sine eiendommer i generasjoner.
Israelske myndigheter har ignorert dette og latt dette skje.
Dette er også en grunn til at denne konflikten startet og eskalere, dette prates det lite om.
Se litt på Al Jazeera så får du et nyansert og ganske korrekt bilde av konflikten.

Så mitt forslag til deg er at du som ikke har noen interesse av Norwegian lar TA gjøre jobben som du selv sier.
Du bruker vel ikke av din tid her inne når du som du selv sier ikke kan påvirke kursen, det er et stort sløseri av tid.
Vi andre som skriver her inne mener selskapet er for lavt priset og at kursen må opp på et riktigere nivå som er opp mot de "profejonelle" analytikernes syn, vi skriver om selskapet, om hva vi mener om avtalene som inngås og evt. effekt av dette, hva vi mener om ledelse og drift i selskapet, muligheter om overtakelse av Widerøe etc.
På et fora for interessenter for et selskap er dette naturlig og også nyttig å diskutere selskapets utvikling ,(det er også lov til å komme med negative ytringer) om det har et hold i virkeligheten og ikke er basert på konspirasjons teorier det ikke er hold i.
Så bruk din TA for deg selv.
Ellers; ha en fin dag videre.
Redigert 28.10.2023 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Flipper
28.10.2023 kl 11:58 3956

HerbM

Vedr, Sentral Bankene ( Norges Bank ) så tror jeg selv, vedr. ytterligere høyere renter, for å styrke NOK muligens ikke nå vil øke
ytterligere i desember, grunnet bla.

Den europeiske sentralbanken holder renten i ro, forbruket har tatt seg opp i det siste.

Eurorenten blir liggende på et historisk høyt nivå, 4 %. Dette er den første pausen i rentehevingene
til sentralbanken ( ESB ) siden sommeren 2022, etter 10 møter på rad, høyeste nivået siden euroen
ble innført i 1999.

U.S. går økonomien så det suser, arbeidsledigheten på veldig lavt, derav større forbruk, lavere inflasjon,
alt syntes å gå så mye bedre enn på lenge.

La oss håpe med Uniten ikke er '' kunstig '' og at trenden fortsetter.



Redigert 28.10.2023 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
Flipper
28.10.2023 kl 12:06 3941

Trodde SAS aksjonærene var nullet ut allerede, dersom ikke blir de det i forhandlinger med obligasjons
eiere i forhandlinger om restrukturering. Obligasjons eiere alltid først i rekka, det er jo de som har gitt
lån.
Flipper
28.10.2023 kl 12:26 3970

Du sier:

USA på sin side vurderer olje sanksjoner mot Iran

Det har de jo vitterligere gjort allerede, det er vel derfor Biden og Kongressen har
opphevet ( foreløpig 6 måneder ) sanksjoner på Venezuela, som har verdens
største beholdning av olje. Tror selv det er en forsikring dersom dette involverer
og hele midt-østen står i brann. Iran vil nok '' forsøke '' å stenge Hormuz Sundet,
noe jeg neppe tror de greier; til det er U.S. for sterke å vil blåse opp hele Iransk
side av sundet. Derfor som sagt er en, om ikke en '' midlertidig '' opphevelse av
Venezuela en forsikring for leveranser av olje til Uniten.
Redigert 28.10.2023 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
Stepping
28.10.2023 kl 12:41 4042

Hva med å slutte å tyte om neste q rapport og neste trafikktall? Tror du at markedet på noen som helst måte blir overrasket av at enkelte flyr mer om sommeren? Markede priser nas til rundt 7 kroner og trenden er synkende, om du stikker nesa ut av døra kjenner du at winter is coming.
Flipper
28.10.2023 kl 12:49 4027

Du sier:

'' USA på sin side vurderer olje sanksjoner mot Iran '' samt '' da er også Iran direkte involvert.

''USA på sin side vurderer olje sanksjoner mot Iran( eksporterer ca 3 mill fat daglig) '' sanksjoner mot Iran har det vært lenge ''
Det er hva de sniker seg til, med den såkalte Grå / Ghost ) flåten som seiler uten forsikring, eller oppdatert klassifisering.

Halvparten av VLCC verdensflåten er mer enn 15 år gamle eller mer, det
har kun vært en håndfull av skraping, 2/3 % i nybyggings ordrer av verdens flåten; men
de blir pga. all kontraheringen av Contaierskip, LPG, GLNG ( 2 siste er gass skip ) tok all
kapasiteten ved verdens verft ( slots ; burde være et begrep kjent her for ale med kjennskap
til fly branjsen ).derfor med bestilling selv i dag kan de skipene ikke bli levert før 2025 / 2026.
Gå inn i tank, Frontline en utbytte maskin vil bli et eventyrlig marked, en super syklys rett om
hjørne.
Redigert 28.10.2023 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
Stepping
28.10.2023 kl 14:58 3964

Kan røpe ett lite tips når du vil ut, gjør det veldig tidlig i åpningstiden, helst innenfor første 17 sekund mellom 090000 og 090017.
Strategi
28.10.2023 kl 15:11 3952

Takk for tips, men jeg har ingen planer om å gå ut, min plan er å gå long.
Redigert 28.10.2023 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
HerbM
28.10.2023 kl 15:16 3949

Hvis jeg var deg og trodde det, så hadde jeg da satt alle pengene mine inn på valutakonto.

Jeg mener at renten må settes opp av flere grunner:
Nok er en lite omsettelig valuta, det bør helst være en bonus for å gidde å ha pengene i nok, i stedet for f.eks dollar. Desverre er det motsatt. Når det er såpas langt opp til renten i usa virker kronen lite attraktiv å investere i nå.

Det norske næringslivet tjener sykt mye penger nå, ja kanskje for mye penger, godt hjulpet av svak krone. Det i seg selv er prisdrivende. Når man legger det sammen med rekordlav arbeidsledighet er det oppskriften på prisvekst.
Ransen
28.10.2023 kl 15:38 4028

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nordmenns-reiselyst-ekstrem-pagang/16156562/
Vi får se hvor lenge tyngdekraften holder for NAS. Det er tross alt mindre seter i markedet enn tidligere.
Dessuten er det gjort gode avtaler. Stat og fylke reiser uansett om renten er høy, det gjør også forsvaret og nå ser vi også at folk flest prioriterer reiser selv om økonomien er trang. Drivstoff er hegdet til medio 24.
Ryanair tar ut 40% kapasitet i vinter pga forsinkelser i leveranse på nye fly.

Nå ligger det an til et rekortkvartal for NAS med høstmåneder, og folk sitter fortsatt på sin høye hest å prater om trender, skal falle, må falle. Den har falt helt siden tidlig i sommer uten at vi vet årsaken. Nå skal den stige igjen og plassere seg midt mellom kursmålene til husa, ca 12 kroner. Begynner det å antydes noen bud og oppkjøp gjelder selvsagt ikke dette....da må vi høyere.
Redigert 28.10.2023 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
mingus7777
28.10.2023 kl 15:46 4034

Barclay med kursmål 14 i går, SAS med en og en halv for i graven.
Forventer en grei stigning mot torsdag da vi får Q3 tall.
HerbM
28.10.2023 kl 18:02 3947

På tross av alt som skjer i verden går flybransjen rått bra, bare det at noen gidder å kjøpe sas og gigantgjelden deres sier litt om det. Ryktene sier nå at rygge flyplass skal åpnes på nytt, og det overasker meg ikke om det er sant. Koronatiden er over og folk reiser som gale, uavhengig av prisen på flybilletene ;)

Vi går en spennende tid i møte, og om kun fem dager blir 3.kv tallene presentert..
minsin
28.10.2023 kl 22:29 3828

Titthei Ransen...

"Nå ligger det an til et rekortkvartal for NAS med høstmåneder, og folk sitter fortsatt på sin høye hest å prater om trender, skal falle, må falle. Den har falt helt siden tidlig i sommer uten at vi vet årsaken. "
- Joda jeg vet hvorfor aksjen faller.. Selv om alt tyder på at NAS er ett veldrevet selskap - så er markedet imot flybransjen - NAS er utsatt på kronekursen..
Oljeprisen er høy - Hedignga til NAs hadde ingen gevinst i Q2 ( mener de tapte ca 75 mill på hedginga- noe som betyr at hedginga for -23 er ganske høy ) .
for 2024 vil nas sannsynlig øke hedginga( øke den til 50 pst?)- da til nye og høyere priser. Forsikringen koster den .
Dette kvartalet(Q3) vil de ha en gevinst på deres hedging i forhold til spot- men uansett så får de ikke "gevinst" på mer enn halvparten. Fuel kostnadene blir derfor rundt 2,5 mrd for kvartalet.
Det som skjer i midt -østen er veldig skummelt- er ikke overrasket om oljeprisen stiger 10-20 USD innen kort kort tid.. noe som også vil forplante seg til flybransjen.
Netanyahu kommenterte i dag at det vil bli en lang krig- noe som kan tyde på an langvarig høy oljepris.
Tviler på at en del naboland vil bare stå og se på hva som skjer i Gaza.

.
minsin
28.10.2023 kl 22:31 3845

Enig - er faktisk selv faktisk overrasket. Trodde faktisk vi skulle se klarere tegn på renteeffekten i Okt
Ransen
28.10.2023 kl 22:42 3828

Og hvorfor 70% oppgang fra mars til mai i år når norges bank sto å hylte om 3-4 renteoppganger dette året, uavklart lønnsoppgjør, flere uten jobb, krig i europa(faktisk mye værre enn i midtøsten)
Spådommer om dyrt drivstoff, høye billettpriser, et sas i full konkurranse med NAS osv..
Nånei du, Nå går kursen opp dit den skal være. Nevn ett selskap på OB som handles for under kassabeholdningen…
Redigert 28.10.2023 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
29.10.2023 kl 01:54 3746

Kursmål 20
Flipper
29.10.2023 kl 11:24 3550

Sant det. Som enkelt person i Norge har man jo sine utgifter i NOK. Hvorfor Valutakonto, får bra renter på vanlig sparekonto i Norske banker nå.

Og så kan man sitte å vente til NOK er høyere igjen vis $, MEN da er jo hele morroa borte ved å spille litt på aksjer dersom mesteparten av pengene dine kun står stille på Norsk bank konto, har jeg forstått deg rett ?
Flipper
29.10.2023 kl 11:37 3522

minsin

ABC nyheter fra i går underbygger hva du sier:

Israel-Hamas: Dette er begrensningene på hver side.

Midtøsten-ekspert Dag Henrik Tuastad frykter krigen mellom Israel og Hamas også kan ha ideologisk og politisk spredningsfare mellom «Vesten og resten».

Krigen mellom Israel og Hamas tilspisser seg på Gazastripen.

Den mye ventede bakkeinvasjonen ser ut til å ha blitt satt på litt på vent, men israelske luftangrep fortsetter å ta livet av hundrevis av sivile palestinere.
Både Amnesty og FNs generalsekretær António Guterres peker på krigsforbrytelser, mens de i samme åndedrag sterkt fordømmer terrorangrepet utført av Hamas 7. oktober.
Minst 1400 israelere ble drept i angrepet, og over 200 gisler, flere av dem utenlandske borgere, ble tatt til fange av Hamas. Disse holdes fortsatt i fangenskap inne på Gazastripen.

Les også: Hvem styrer Hamas?

Israels statsminister Benjamin Netanyahu har vært tydelig på at de ikke gir seg før Hamas er tilintetgjort.
Som en av verdens mektigste militærmakter, godt støttet av supermakten USA, skulle man tro drøyt 15.000 Hamas-soldater var en lett match, men det ligger flere begrensninger i veien for Israel.

Frykter manglende støtte jo flere sivile som blir drept
Barak tegner opp fire store begrensinger for Israel i krigen mot Hamas.
Det store antallet gisler Hamas holder fanget inne i Gaza.
Den reelle frykten for å eskalere konflikten i nord med Libanon, Syria og innblanding fra Iran.
Mangel på politiske etterfølgere i Gaza om Hamas tilintetgjøres.
Fare for å miste støtte jo flere sivile palestinere som dør i israelske angrep.

Hamas’ militære brigade har truet med å drepe gisler som svar på israelske luftangrep på Gazastripen. Hittil har også omtrent 50 av gislene blitt drept i israelske angrep, sier Hamas.
Samtidig hevder Hamas’ politiske ledelse at gislene blir behandlet bra. Likevel har bare fire av gislene sluppet fri.Det sier tidligere statsminister i Israel, Ehud Barak, til Newsweek.

Å skulle gjennomføre en redningsaksjon for å få ut gislene, vil være veldig teknisk komplekst, ifølge Barak.

– Det vil kreve veldig mye etterretning for å gjennomføre en slik operasjon nøyaktig og kontrollert, sier han.
Midtøsten-ekspert frykter mer enn militær spredningsfare

Dag Henrik Tuastad, førstelektor i Midtøsten-studier ved Universitetet i Oslo, er enig i at de punktene Barak tar opp alle er begrensninger for Israel.


Men et moment Barak ikke har med er hvordan krigen ikke bare har en konkret militær spredningsfare. Den har også en ideologisk og politisk spredningsfare når det gjelder forholdet mellom «Vesten og Resten», sier Tuastad til ABC Nyheter.

Da med Israel, og deres amerikanske og europeiske støttespillere på den ene siden og resten av verden på den andre.

– Det som oppfattes som ensidig støtte til Israel i det globale sør kan ha en «spill-over-effekt» som Russland, Kina, og andre ikke-vestlige land kan nyte godt av eksempelvis gjennom enda lavere støtte til Ukraina globalt. Kina kan også komme til å agere i Sør-Kinahavet, mener Midtøsten-eksperten.

Hamas gjemmer seg blant de sivile

Akkurat nå er det Gazas befolkning som lider mest i krigen.

– Gazas befolkning står mellom Hamas’ væpnede styrker og Israel. Derfor ønsker Israel å fjerne de sivile i områdene de tar, mens Hamas ønsker at de skal bli. Så lenge de blir kan Hamas-medlemmer skjule seg blant dem og opptre som sivile for så å aktiviseres senere, sier Tuastad.

Hamas skal ha planlagt terrorangrepet i lang, lang tid. Gislene er for eksempel trolig en del av taktikken.
For Hamas har kanskje den største utfordringen i denne krigen:

– Hamas' største utfordring er at de er militært underlegne. Israel er massivt overlegne når det gjelder mannskap og utstyr. Hamas har 15.000 trente soldater, Israel har hundretusener, sier Tuastad.

Gaza etter Hamas – hvem skal styre?
Israel ønsker å knuse Hamas. Siden 2006 har Hamas, som betegnes som en terrororganisasjon, hatt kontroll over den konfliktfylte Gazastripen og styrt området politisk.
Om Israel lykkes i å utrydde Hamas, vil området stå igjen uten ledelse. Dette identifiserte Ehud Barak som en av Israels utfordringer. Tuastad er enig, og sier Israel vil få et problem.
Han har ikke tro på at de palestinske selvstyremyndighetene på Vestbredden, ledet av Palestinas president Mahmoud Abbas vil kunne steppe inn.
– De palestinske selvstyremyndighetene på Vestbredden vil bli oppfattet som kollaboratører hvis de returnerer til Gaza sittende på israelske tanks, sier han.
– Israel vil på den ene siden ikke akseptere noe form for Hamas i Gaza samtidig som palestinerne har behov for å etablere en samlende, legitim ledelse som kontrollerer bruk av palestinsk vold. Dette må gjøres gjennom nye valg. Skal valgene lede til en ledelse med legitimitet i det palestinske folket, og store bevegelser som Hamas ekskluderes, er det problematisk i den forstand at man da ikke får en felles politisk ledelse som kontrollerer palestinsk bruk av vold, legger han til.
Israel ønsker trolig ikke ny okkupasjon
Israel advares mot å starte opp en ny okkupasjon av Gaza, og flere, blant annet USAs president Joe Biden, har tatt til orde for at en tostatsløsning er det eneste alternativet.
Men om det skulle vise seg vanskelig å finne etterfølgere til Hamas, hva gjør Israel da?

– Israel ønsker nok ikke en langvarig ny okkupasjon, den vil kunne koste mer enn den smaker, mener Tuastad.
– Men Israel kan kunne være enige om internasjonale stabiliserings- eller fredsstyrker, tror han.
– Men disse vil selvsagt også kreve palestinsk godkjennelse og spørsmålet forblir da, hvem representerer palestinerne i Gaza?

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/10/27/195957767/israel-hamas-dette-er-begrensningene-pa-hver-side?utm_source=nyhetsbrev&utm_medium=newsletter
Ransen
29.10.2023 kl 11:37 3535

https://www.finansavisen.no/teknologi/2023/10/28/8051329/nordea-markets-spar-vill-uke-i-aksjemarkedet
Nå er vi der igjen...I fjor gikk hovedindeksen til ATH, i år kan det samme skje...
Smitter nok over på NAS som har + tall på hele linjen og er godt underpriset.
Flipper
29.10.2023 kl 19:27 3283

Norwegian om Israel-flyginger: – Vi vurderer situasjonen fortløpende

Norwegian har to flyginger ut av Tel Aviv søndag, og vurderer nå situasjonen. Lufthansa har allerede kansellert flere flyginger til og fra Israel.
Ransen
29.10.2023 kl 19:32 3281

Safety first
Strategi
30.10.2023 kl 08:36 2980

Basert på forventninger og faktabasert info, ved kvartals fremleggelse blir nok dagene fremover gode for aksjonærene.
Kåre Grønn
30.10.2023 kl 08:55 2894

Hvem vil ikke reise fra dette klimaet!! ;) Kursmål 20
Ransen
30.10.2023 kl 09:29 2808

SAS opp 6-7% og NAS har ørliten bevegelse opp til tross for at de skal presentere milliardresultat denne uka. Man undres hva som egentlig feiler folk.
Singa
30.10.2023 kl 09:55 2736

Hva angår resultatet til NAS så blir det nok veldig bra. Men les siste artikkel om SAS-KLM og Air France på e24, ape sirkuset har utvidet programmet.
Ransen
30.10.2023 kl 11:37 2643

Det ligger nok i kortene siden Widerøe allerede er inne i bakkekontrakten til Norwegian.
Uljanov
30.10.2023 kl 15:05 2420

Norwegian viderefører samarbeidet med TUI for kommende vinter- og sommersesong med flyvninger fra Skandinavia til destinasjoner i Europa, og skal levere 70 prosent av TUIs charterkapasitet i Norge.
Ransen
30.10.2023 kl 15:13 2460

https://e24.no/bors/nyheter/a/294487?pinnedEntry=294487

Dette sikrer passasjerbelegget ytterligere..