Norwegian - Ta plass

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Steinhammeren
NAS 28.09.2023 kl 07:11 377326

Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE

- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.

Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.

- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.

- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret

På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)

Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.








Ransen
30.10.2023 kl 15:36 9696

Fortsatt så priser markedet selskapet 30-50% under kassabeholdningen. Snart kommer Q3 med milliardoverskudd. Det er nesten ikke til å tro.
NAS virker å snart stå alene i markedet om innenriks og solreiser.
Da har vi altså i boks Strawberry, TUI, Forsvaret og stat/fylkeskommune... Dette fyller flyene...
Strategi
30.10.2023 kl 16:39 9592

Short siden jobber intens med å begrense tapene som må komme etter min mening.
Det koster og presse kurs før kraftig oppgang i og med at posisjonene er inngått på lave kurser kan dette bli en særdeles dårlig forretning.
Hovedbasen til Widerøe ligger i Bodø og at Bodø kommune støtter et evt. oppkjøp veier nok tungt på skålen slik at denne avtalen går greit igjennom.
Det handler om viktige arbeidsplasser.
HerbM
30.10.2023 kl 19:06 9405

Det veier nok hvertfall ikke negativt. Som det blir presentert i artikkelen er widerøe en hjørnesteinsbedrift i bodø, og det er naturlig at de da støtter en sammenslåing med nas. Klart at konkurransekraften til widerøe blir styrket hvis de blir kjøpt opp av nas, da får de jo nærmest monopol. At de bruker dette argumentet mot konkurransetilsynet virker alikevel å være litt pussig, for det er jo akkurat monopol konkurransetilsynet vil unngå. Men.. det kan jo også tolkes som et budskap fra nordnorge om at det er viktigere for dem å ha et solid flyselskap enn et flyselskap som "hangler og går" med lavere priser, men som kanskje ikke vil kunne greie å opprettholde alle rutene sine.
minsin
30.10.2023 kl 20:37 9291

Konkurranse kraften til Widerøe blir stryket ehh hvem konkurrerer de mot der oppe?
coccoman
30.10.2023 kl 20:38 9356

Shorteregisteret viser 15,6 mill aksjer på de to største ;O))) Da er det vel 20 - 30 mill shorteaksjer som skal dekkes inn og to handledager igjen til et kanonkvartal legges fram. Norwegian - flyet fra Milano var fullt og det samme innenriksflyet. Flybilletta til cupfinalen kostet heroin. Kursnedgangen vi har hatt på grunn av shorting og dystre spådommer om færre solgte billleter er skivebom, det er helt sikkert. Ha en vakker uke med shortskvis, den kommer ;O)))) Hau, hau
Redigert 30.10.2023 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
Strategi
30.10.2023 kl 20:54 9313

Det skjer nå så utrolig mye positivt rundt selskapet at det er køkjøring i rundkjøringa på Lysaker der hovedkontoret ligger noen hundre meter unna.
Nå skal nesten alle TUI-kunder fly Norwegian
Selskapene inngår storavtale om charterflyvninger.
Norwegian og TUI har inngått en ny avtale om charterflyvninger for kommende vinter- og sommersesong. Avtalen gjelder for alle tre skandinaviske land, og Norwegian skal levere over 70 % av TUIs charterkapasitet i Norge. Det melder TUI i en pressemelding. Publisert: 30.10.2023 20:29
Merk: "Avtalen gjelder for alle tre skandinaviske land".
https://canariavisen.no/naa-skal-nesten-alle-tui-kunder-fly-norwegian

Det er bare å ramse opp avtaler.
Redigert 30.10.2023 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
NASLover
30.10.2023 kl 21:15 9282

Tror at du mistet sjanse å kjøpe 7.6kr Du kommer til å angre det sterkeste i dagene fremover. Det var din sjans men du gikk glipp av det. Som sagt kjøp denne før det er for sent og du angrer heller på 8kr
Ransen
30.10.2023 kl 21:46 9223

Snakker vi tangering av husa sine kursmål?
minsin
30.10.2023 kl 22:07 9211

Hehe ..

Nei , angrer nok ikke - porteføljen min var vel opp rundt 4-5 pst i dag - og det ser ut til at jeg er godt posisjonert for videre oppgang.
NAS ville i dag trukket ned porteføljen

Som sagt jeg vurderer å kjøpe under 7,6 - må ikke kjøpe..

Hmm i det helt korte bildet , ser det litt lysere ut for aksjekursen - tenker at den må komme seg opp på 8,3-8,5 før vi kan tolke en evt retning.
Mener det er sperrer i omr 8,2 og 8,8
På lengere sikt - tror jeg aksjen skal ned igjen.
Israel/Gaza konflikten blir drivende- vi får se hva som skjer med Iran/ Hizbollah mm
Blir ikke overrasket om de kommer kraftigere på banen etter hvert- i såfall kan oljeprisen akselerere mye.
Er positivt overrasket over at nordmenn reiser som "aldri før" - men jeg tror at rentene vil legge en demper på nordmenns reiselyst utover høsten / vinteren...
Ransen
30.10.2023 kl 22:16 9215

Tror du glemmer litt at halvparten av oss får bedre råd ved høy rente. Forskjellene blir bare større, noe som medfører at mange reiser flere ganger. Alle reiseoperatørene melder om det samme, selv om turene nå er 30-40% dyrere enn i fjor.
HerbM
30.10.2023 kl 23:38 9111

"men jeg tror at rentene vil legge en demper på nordmenns reiselyst utover høsten / vinteren"

Du trenger faktisk ikke å gjette her, vi vet svaret ;)
Tui har allerede meldt om en dramatisk økning i bestillinger fremmover, hele 70% flere bestillinger denne jula enn året før. Og som vi vet flyr norwegian for tui ;)
coccoman
30.10.2023 kl 23:48 9091

Jepp, 10 milliarder til høy rente blir jo fort mange millioner i kapitalinntekter i tillegg til fulle fly og doble billettpriser ;O))) Vi får snart trafikktalla for oktober, og mange blir overrasket over reiselysten. På Milanoflyet var det flusst med Italienere som tydeligvis skulle nordover på ferietur med kanonsterk euro i lomma. Ikke rart, her er det jo langt billigere hotellrom, solid frokost og null turistskatt og ingen coperto. ;O)) Hau, hau.
Strategi
31.10.2023 kl 07:19 9002

Drahjelp fra USA for å løsne kursutviklingen fra nedre 8 kr, når stigning starter og short siden må slippe taket de tviholder på i nedre del av 8 kr vil kursen eskalere.
Mulig dette hjelper på i tillegg til alt annet super positivt vi har foran oss.
https://edition.cnn.com/markets

https://e24.no/boers-og-finans/i/154poq/bred-oppgang-paa-wall-street-har-priset-inn-nok-daarlige-nyheter
Bred oppgang på Wall Street: – Har priset inn nok dårlige nyheter
Lettelse over at Israel-Hamas-konflikten ikke har trukket med seg flere aktører i regionen over helgen, letter stemningen i markedene, påpeker flere analytikere.

2 dager til kvartalstall.
Redigert 31.10.2023 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Ransen
31.10.2023 kl 09:19 8845

Er det heller ingen andre som har funnet et annet selskap med milliardoverskudd som handles for 30% under kassabeholdningen på OB?
Kanskje bare komme seg ut her og inn i SAS som stiger 5-10% hver eneste dag
Strategi
31.10.2023 kl 09:31 8803

Vi snakker om små tradere, tipper i Nordnet som sitter short sammen med de 2 store.
Øre trilling opp og ned, kommer det noen reelle kjøp her så går kursen og de blir løpende etter.

Kurtasje kan de umulig betale.
Det er det fundamentale som gjelder her som i de fleste sammenhenger, vinner alltid til slutt.
Kjøp og sitt er mitt tips mens kursen er lav, om kort tid ser vi helt andre kurser.
Redigert 31.10.2023 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Flipper
31.10.2023 kl 09:55 8741

Jeg håper politikerne '' igjen '' gir SAS subsidier eller en eller annen form for '' støtte / garantier ''. Garantier har vel Danmark allerede gjort og
subsidier er ikke lov i EU. Kanskje vil politikere '' snakke med '' konstalasjonene Lufthansa/KLM - Air France/TUI, husker ikke helt om det disse
som samarbeider; men de vil gjerne inn i de Norske innenriksrutene. Dette vil bidra til at konstalasjonen NAS/Widerøe ikke får monopol.

Dersom Norske myndigheter ( konkurransetilsynet blander seg inn i dette ), må det jo skje på bakrommet, men det er jo ikke noe fremmed
for politikere å bryte lover og regler, det gjør de jo hele tiden.

Blir jo en interessant situasjon, Monopol for NAS/Widerøe; alternativt blir NAS en oppkjøpskandidat, eventuelt en eller annen '' løsning '', hvormed
de store selskapene får komme inn i det Norske innenriksrutene, nettopp for å skap konkurranse.
Redigert 31.10.2023 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Strategi
31.10.2023 kl 10:06 8778

Arrowstreet Capital, Limited Partnership sitter allerede i minus på sin short på kurs kr 8.02 med minus 1.34 mill.
Akkurat nå er kursen rundt 8.004 og det koster enormt med short på verdi 77.65 M, inngått på kr. 7.88.


Voleon Capital Management Lp har satt short verdi på 47.69 M og vil gå i tap på short kurs Kr 8.18 da vil de også gå i tap.
Så ikke rart de nå kjemper for å holde kursen nede og trade, eskalerer kursen opp noe som er mer enn sannsynlig i mitt hode, blir bevegelsene opp selvfølgelig større.
Så plukk aksjer mens det er lave kurser, dette vil skape en sterk stigning.

Vær klar over at det er sterke programmerte krefter i sving.
Redigert 31.10.2023 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
Flipper
31.10.2023 kl 10:13 8793

Lave NOK betyr ingen ting for Ola Normann. Mange har god råd, særlig etter Covid, ble reisebudsjettet til en og enhver
spart over 3 år. Min kone og jeg har en felles konto som vi har kaldt '' ferie og reise '' og den har bare grodd og grodd under Covid.

Dro til den Franske Riviera 9 år på rad før Covid, brukte vel ca. 50.000 pr. 14 dagers opphold = Kr. 150.000 til nå på den kontoen.

Vi har alltid hatt felles økonomi, reisekontoen var kun for å ha det gøy og se den gro og gro. Det er mange som har kjøpt
bolig i Spania / Kanariøyene og de vil selvfølgelig til disse. Og hvem ønsker å ikke å komme seg vekk fra drittværet
her hjemme, som i går.

Midt Østen er jo langt utenfor de fleste rutene til NAS, dog noen ruter har vært over disse områder; og NAS kan jo svinge rundt
for å unngå de mest farligere områder, selv om det blir lengere reise tid.
Redigert 31.10.2023 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
Strategi
31.10.2023 kl 15:43 8532

Veldig vanskelig å forstå hvordan kursen holdes så lav, det trades frem og tilbake.
Om noen kloke hoder kan forklare dette nærmere så kjør på.

Norse opp 4 %
NAS ned 0.5 %

Henger ikke på greip.
Redigert 31.10.2023 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
Uljanov
31.10.2023 kl 16:14 8482

Er vel bare algoer som kjører kursen etter indekser og oljepris. Vi får ikke gjort noe som helst med kursen og må bare prøve å henge med de som er i førersete.
Ransen
31.10.2023 kl 16:45 8436

Vi får se på torsdag da, hvilken vei de stiller algoene. At denne kjøres i minus nå er komplett uforståelig. Men at det kjempes en hard kamp for p holde den nede er det ikke tvil om. Bare å se på ordrestørrelsen. Er meget bra for dem som bunkrer, sådan blir det en fin gevinst utover starten av november...
Kåre Grønn
31.10.2023 kl 17:42 8339

Gled dere og hold!!
Stepping
31.10.2023 kl 18:21 8280

Betryggende da at du har vinket folk i retning dette selskapet i lengre tid da. Hva tror du skjer når ledelsen begynner å snakke om inflasjon ,kostnad sprekk, kronekurs, økte lønninger , fuelpriser ? Tenker du det blir slik at selskapet sier at ,vi ser at folk flyr noe mer om sommeren enn vinteren og så har vi en kjempe short squeeeeeeze?
Uljanov
31.10.2023 kl 18:26 8307

Dette er jo pisspreik. Ingen er så godt stilt som NAS. Tjene gode penger på å fly er den nye normalen og folk elsker å reise. Men sentimentet for flyaksjer må snu. Håper de bunner ut her. Kan jo kanskje se slik ut.
Redigert 31.10.2023 kl 18:27 Du må logge inn for å svare
minsin
31.10.2023 kl 18:54 8275

Kåre Grønn skrev Gled dere og hold!!
Ja , Gjør som Kåre Grønn..
Han har holdt på aksjene siden 12 kroner og helt ned til 8.
Blir netto av slikt

Hau, Hau

Redigert 31.10.2023 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
Jeppsipeppsi
31.10.2023 kl 19:09 8264

Det er ikke volum nok til at Norse kan trades på samme måte som NAS kan. Algoritemene står dessverre på salg, og hvis du søker på "airline" på Nordnet f.eks. så ser du at samtlige flyaksjer er ned. Det betyr at sentimentet er at flyaksjer skal gå i dass rett og slett, og tar ikke høyde for det enkelte selskap sitt regnskap. Husk også at det er ETF'er som speiler flyaksjer, og når du handler et slikt bear ETF så shorter "de" ulike flyaksjer hvor omsetningen på aksjene er høy.

Den positive siden er derimot at det fundamentale i NAS er veldig sterkt, og det har kommet mange gode nyheter i det siste. Forhåpentligvis frakobler NAS seg fra sentiment over til det fundamentale, og da skal du se at det blir fart i aksjen allikevel. Derimot er vinteren sesongmessig dårligst, og aksjekursen vil "naturligvis" være lavest da. De som vet hva de driver med hamstrer nå når den er på tilbud, og selger nærmere sommeren når forventet inntjening er på det høyeste. Samme gjelder mange andre sektorer som er sykliske og vil svinge fra år til år, eller fra rentetopp til rentebunn, osv.
minsin
31.10.2023 kl 19:11 8277

Nå tror jeg ikke NAS - bryr seg særlig om din families økonomi og hvor ofte du er på den franske riviera...

NOk har mye å si for NAS - ca 60 pst av utgiftene til NAS betales i USD/Euro.Fuel alene utgjør 39 pst i tilegg kommer flyplass utgifter , leasing av fly.
Faller NOK 10 pst, øker utgiftene deres tilsvarende.
Ergo utgiftene øker med dårlig NOk.

Den vanlige mann i gata har også fått dårligere råd- husprisene falt 2,5 pst i oktober... låne utgiftene(rentene) stiger, noe som går hardt utover ferie budsjettet.
Dessverre er det bare begynnelsen vi ser nå-- også arbeidsledigheten vil stige i landet og mange bedrifter vil gå konkurs ( plutselig ikke lenger betalings evne)- Først ute er bygge bransjen, deretter fly bransjen).
I september ble det utlyst 10.000 mindre stillings annonser på finn - trenden er derfor negativ og vil fortsette med det.

Etter hvert vil også varene stige på nytt gr svak krone - import blir rett og slett dyrere..

Midt østen er skummelt fordi den vil ha direkte påvirkning på oljeprisen - dersom ting eskalerer.
Blir Hizbollah / Iran involvert i krigføringen - vil olje prisen kjapt stige til 130-140 USD
Oljeprisen er direkte tilknyttet til Fuel prisen til fly...ergo NAS får dyrere utgifter.


Det virker faktisk som om du ikke har satt deg inn i dette

Tipper at NAS kommer med gode tall, blir helt sikkert stor omsetting på børsen under fremleggelse- men jeg vil tro shorterne selger mere aksjer... andelen med short økes. De vedder på en langvarig nedgang- grunnet svak krone og rente effekten
Redigert 31.10.2023 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
Flipper
31.10.2023 kl 19:31 8313

Norwegian agrees to continue operating charter flights for TUI during the upcoming winter and summer seasons. Norwegian will operate flights on behalf of TUI from Norway, Sweden and Denmark to destinations across Europe.

"We enjoy great cooperation with TUI, and we are delighted to continue this into the coming winter and summer seasons. TUI is the largest charter operator and connects customers to many popular leisure destinations. As we continue to modernise our fleet, we are looking forward to welcoming many new customers onboard and making sure they have a brilliant start to their holidays", said Magnus Thome Maursund, Chief Commercial Officer at Norwegian.

TUI is Norwegian's largest charter customer. The newly signed agreement is valid through the coming winter and summer seasons and Norwegian will fly 70 % of TUI's charter operations in the Norwegian market.

"We are happy to renew our partnership with Norwegian. Like TUI, Norwegian is an established operator with high trust among the travellers in Scandinavia. The airfare is an important part of the travel experience and of high priority for us in TUI, and feedback from our customers surveys show that Norwegian is doing an excellent job", said Tommy Serban, Commercial Officer at TUI Nordic.

Norwegian will operate charter flights for TUI from several regional and main airports in Norway and Sweden as well as from Copenhagen in Denmark.

Norwegian is the largest airline in Norway and one of Europe's leading low-cost carriers. The company has approximately 4,500 employees and offers a comprehensive route network within Norway, between Nordic countries and destinations throughout Europe.

Attachments

Original Link
Original Document
Permalink
Disclaimer

Norwegian Air Shuttle ASA published this content on 30 October 2023 and is solely responsible for the information contained therein. Distributed by Public, unedited and unaltered, on 30 October 2023 14:08:05 UTC.
Flipper
31.10.2023 kl 19:51 8299

Poenget mitt var, vi er 7 millioner innbyggere Norge. Hvor mange av disse har dårlig råd, de fleste som reiser
er veletablerte midle age/pensjonister;, har hus/leiligheter som er nedbetalt til null. Dessuten har mat og
restauranter vært en brøkdel i utlandet fra før.

Så selv om NOK er svak vil de reise i alla fall. Vært ute å spist på restaurant i Norge i det siste. Jeg har spandert
middag men litt vin til, for min niese og en av hennes barn, samt 2 venner, 12 etc. Munch museet,samt, Frencie
en ny restaurant rett ovenfor Frognerbadet. Kommer ikke under NOK 6.800. Hva vil du tro det samme hadde kostet
i Euro i Frankrike, Spania etc....

Hvor mye og til hvilken pris har NAS hedged vet vi ikke, men de har nok lært.
Redigert 31.10.2023 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
Stepping
31.10.2023 kl 20:10 8277

Jøss 7 millioner ,
minsin
31.10.2023 kl 20:12 8316

Hør ... dette handler ikke om Munch museet, ditt privatliv eller hva du betaler for en middag.
Du har virkelig ikke satt deg inn i NAS eller økonomi for den del...



Flipper
31.10.2023 kl 20:15 8289

Om NAS legger på billett prisen en tusenlapp eller 2 tror jeg ikke de reisende jeg snakker om ikke bryr seg det spøtt om
Redigert 31.10.2023 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
Flipper
31.10.2023 kl 20:18 8276

Stepping skrev Jøss 7 millioner ,
Rettelse. Det er 5.5 Mill med Norsk pass
Flipper
31.10.2023 kl 20:22 8283

Poenget mitt, det er veldig dyre mat priser, restauranter etc. La oss slutte denne dialogen, vi snakker forbi hverandre.

Enig Midt-Østen er en ukjent faktor.

Mitt tidligere slettet innlegg var ment for FRO - Slettet det selv
Redigert 31.10.2023 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
HerbM
31.10.2023 kl 23:20 8101

Flipper kommer med gode argumenter, som har en rot i virkeligheten. Morsomt at du som nesten eksklusivt bare kommer med synsing og feilinformasjon skriver at andre ikke har satt seg inn i caset..
Fjellbris
31.10.2023 kl 23:34 8077

Og denne fra i kveld:

Charteroperatørene Apollo, Ving og TUI ser alle endringer i etterspørselen i forbindelse med værskifte.

– I går var det fullt trykk hele dagen, både på telefon og i trafikk inn til nettsidene våre, sier Beatriz Jaquotot Rivera, kommunikasjonssjef i Apollo, til E24.

Snø-hopp

– Det har generelt vært et solid trykk på vinterens reiser helt siden tidlig i august i år, men de to siste ukene har det økt ca. 10–15 prosent mot ukene før, sier Rivera.

https://e24.no/naeringsliv/i/kEg9XB/reiselysten-oeker-under-snoevaeret-ikke-mange-reiser-igjen?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Redigert 31.10.2023 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
HerbM
01.11.2023 kl 07:18 7916

Friskt av sparebank1 markets å øke kursmål fra 10 til 12 kr dagen før 3.kv tallene kommer :)
Strategi
01.11.2023 kl 07:34 7883

Det er sterke krefter i sving når det gjelder å feilinformere, skape frykt etc. for å få kursen ned.
Hva bakgrunnen for dette er vites ikke, men motivasjonen er det ingen ting å si på.
Og det virker som om det er en viss grad av flokkmentalitet i de som ønsker kursen kraftig ned, ganske pussig at kursen holdes i jerngrep.
Nok om det, vi som ønsker kursen opp forholder oss til signaler fra markedet, avtale inngåelse, trafikktall, innsidehandler, trafikktall osv osv.
I morgen får vi status på hvordan tilstandens er for selskapet, vi håper på kursoppgang og at signalene om en sterk vintersesong denne gang også kan skape inntekter, basert på inngåtte avtaler og særdeles god trimming av vintersesongen.
Det som er verd å merke seg er at forskjellen mellom kursmålene på 12-14 kr og nåværende kurs på 8 kr er useriøst stor.
Slik en del ser det, underbygd av hvordan selskapets ledelse ser det, så har selskapet aldri vært i bedre forfatning enn nå.
I morgen får vi svaret.
Personlig for meg så teller det fundamentale og en solid ryddig og ærlig ledelse mye.
Norwegian har begge deler.


Redigert 01.11.2023 kl 07:47 Du må logge inn for å svare