Norwegian - Ta plass
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.
Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.
- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.
- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret
På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)
Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.
Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.
- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.
- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret
På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)
Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.
HerbM
04.11.2023 kl 09:33
5695
Om et eventuelt widerøe oppkjøp er positivt for oss aksjonærer gjennstår å se.. Som vi vet sliter widerøe i dag, med en gammel flåte. Det første norwegian må gjøre er å øke lønnsomheten til widerøe. Deretter må en hel haug nye småfly kjøpes inn, som i seg selv kommer til å koste mye mer enn den milliarden nas brukte på å kjøpe opp widerøe.. Går dette gjennom kan vi nok se langt etter utbytte for både neste år og året etter der.
Ransen
04.11.2023 kl 09:56
5659
Hvis noen skal få Widerøe opp igjen så er det Norwegian. Det handler om synergier, avtaler og kontroll.
Et samspill mellom de statlige og kommersielle rutene samt store og små fly kan gi en svært god lønnsomhet. Dette blir kun en liten brikke i spillet, men til gjengjeld attraktivt i tilfelle oppkjøp. Tror vi kan høre om bud allerede over helgen. Mange analytikere har fanget opp noen hint som kan antyde det. Så står Norwegian fritt til å beslutte. De har absolutt ingen press eller dårlig tid, men GK vet at hans selskap er verd mer enn egenkapitelen.
Neste uke ser vi 11 tallet..
Et samspill mellom de statlige og kommersielle rutene samt store og små fly kan gi en svært god lønnsomhet. Dette blir kun en liten brikke i spillet, men til gjengjeld attraktivt i tilfelle oppkjøp. Tror vi kan høre om bud allerede over helgen. Mange analytikere har fanget opp noen hint som kan antyde det. Så står Norwegian fritt til å beslutte. De har absolutt ingen press eller dårlig tid, men GK vet at hans selskap er verd mer enn egenkapitelen.
Neste uke ser vi 11 tallet..
Strategi
04.11.2023 kl 10:01
5736
Det er vel ikke slik at avtalen med Strawberry blokkerer for en avtale med Star Alliance.
Mye av pakken som inngår med Strawberry gjelder vel reiser inn til Stordalens hoteller i Norge og Norden.
Når det er sagt så har det vært lite snakk om Stordalens "Ving reiseselskap", ser det som svært naturlig at det tilkommer mye volum inn også fra dette segmentet.
Ving selger reiser med charter samt pakkereiser med hotell og rutefly.
Eiere Ving: Petter Stordalens Strawberry Group, Altor og TDR Capital.
På kvartals presentasjonen for 2 dager siden la jeg merke til at Karlsen var svært opptatt av Norden og også om posisjoner på Kastrup.
"Mulig noen har inngående kjennskap til hva som ligger i dette og evt. bidra med dette."
Uansett så ser fremtiden svært bra ut for Norwegian og vinteren tror jeg ikke vi skal bekymre oss for.
Det selges reiser over en lav sko frem mot årsskifte, Statens tjenestereiser er oppe og går og tilfører store volum.
https://www.finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/05/25/7872718/kjempeavtale-for-norwegian
Fra rett over nyttår slår Norwegians avtale med forsvaret inn her vil store volumer tilføres, Sverige og Finland inn i Nato vil skape økt trafikk inn og ut av Norge sikkert også til andre destinasjoner.
Etter kvartalstallene gjorde flere meglerhus helomvending og oppjusterte kursmålene, jeg antar at det blir mer av dette fremover.
Jeg ville ikke sittet SHORT i Norwegian i tiden fremover.
Poenget er at oppsummert ser det svært lyst ut fremover.
Mye av pakken som inngår med Strawberry gjelder vel reiser inn til Stordalens hoteller i Norge og Norden.
Når det er sagt så har det vært lite snakk om Stordalens "Ving reiseselskap", ser det som svært naturlig at det tilkommer mye volum inn også fra dette segmentet.
Ving selger reiser med charter samt pakkereiser med hotell og rutefly.
Eiere Ving: Petter Stordalens Strawberry Group, Altor og TDR Capital.
På kvartals presentasjonen for 2 dager siden la jeg merke til at Karlsen var svært opptatt av Norden og også om posisjoner på Kastrup.
"Mulig noen har inngående kjennskap til hva som ligger i dette og evt. bidra med dette."
Uansett så ser fremtiden svært bra ut for Norwegian og vinteren tror jeg ikke vi skal bekymre oss for.
Det selges reiser over en lav sko frem mot årsskifte, Statens tjenestereiser er oppe og går og tilfører store volum.
https://www.finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/05/25/7872718/kjempeavtale-for-norwegian
Fra rett over nyttår slår Norwegians avtale med forsvaret inn her vil store volumer tilføres, Sverige og Finland inn i Nato vil skape økt trafikk inn og ut av Norge sikkert også til andre destinasjoner.
Etter kvartalstallene gjorde flere meglerhus helomvending og oppjusterte kursmålene, jeg antar at det blir mer av dette fremover.
Jeg ville ikke sittet SHORT i Norwegian i tiden fremover.
Poenget er at oppsummert ser det svært lyst ut fremover.
Redigert 04.11.2023 kl 10:02
Du må logge inn for å svare
Uljanov
04.11.2023 kl 10:51
5673
– Begynner å haste dersom du planlegger å fly hjem til jul https://e24.no/boers-og-finans/i/zEBEn9/begynner-aa-haste-dersom-du-planlegger-aa-fly-hjem-til-jul
coccoman
04.11.2023 kl 11:03
5693
Ja, det ser ut til at shortespekulasjonene om nedgang i flytrafikken i forhold til i fjor trygt kan parkeres hele dette kvartalet ;O)) Flyselskapene melder om flotte bookingtall og økning. Billettprisene vet vi vil være høye framover i tid. Det vil være bra for korreksjon som startet ved resultatframleggelsen, den vil fortsette kommende uke.... Oktobertalla for Norwegian blir spennende!
Teknisk sett er det BUY og STRONG BUY som gjelder, så da skal TA-gutta laste opp;O). Ser at noen hevder at neste mostand/støtte er rundt NOK 10,1 så da ender vi vel der på mandag?
Hau, hau
Teknisk sett er det BUY og STRONG BUY som gjelder, så da skal TA-gutta laste opp;O). Ser at noen hevder at neste mostand/støtte er rundt NOK 10,1 så da ender vi vel der på mandag?
Hau, hau
Redigert 05.11.2023 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Strategi
05.11.2023 kl 15:15
5197
Vi venter på flere saker;
i morgen kommer trafikktall oktober.
Vi venter på en avklaring rundt Widerøe som vil gagne begge selskaper, hva er alternativet ?
Senest avklaring 17 november.
Ref:artikkel
Men nå som han har fått lest gjennom hva som ligger bak strategien til Norwegian for å kjøpe Widerøe, lar det seg forklare ganske lett, sier han.
– Man ser her en mulighet til å styrke konkurransesituasjonen i Norge mot SAS, som er primær konkurrenten. I tillegg vil et Norwegian og Widerøe sammen være enda en skanse for eventuelle utenlandske selskaper som ser på Norge og innenriks-rutene i fremtiden.
Det er i tillegg mange spekulasjoner rundt et mulig bud på Norwegian.
Dette underbygges av at Norwegian er et av de beste i Europa på drift og organisasjon i tillegg til at de allerede har landet flere strategiske avtaler som sikrer volum fremover, hegding er i orden og det er vanskelig å finne noe i selskapet som ikke er på stell.
Tror på 15 kr. er en realitet forholdsvis rask, kommer et bud på banen snakker vi om helt andre kurser.
i morgen kommer trafikktall oktober.
Vi venter på en avklaring rundt Widerøe som vil gagne begge selskaper, hva er alternativet ?
Senest avklaring 17 november.
Ref:artikkel
Men nå som han har fått lest gjennom hva som ligger bak strategien til Norwegian for å kjøpe Widerøe, lar det seg forklare ganske lett, sier han.
– Man ser her en mulighet til å styrke konkurransesituasjonen i Norge mot SAS, som er primær konkurrenten. I tillegg vil et Norwegian og Widerøe sammen være enda en skanse for eventuelle utenlandske selskaper som ser på Norge og innenriks-rutene i fremtiden.
Det er i tillegg mange spekulasjoner rundt et mulig bud på Norwegian.
Dette underbygges av at Norwegian er et av de beste i Europa på drift og organisasjon i tillegg til at de allerede har landet flere strategiske avtaler som sikrer volum fremover, hegding er i orden og det er vanskelig å finne noe i selskapet som ikke er på stell.
Tror på 15 kr. er en realitet forholdsvis rask, kommer et bud på banen snakker vi om helt andre kurser.
Ransen
05.11.2023 kl 15:35
5198
Tenker at shorterne ikke tør å sitte så mye lengre og vil smått starte inndekning. Ellers er det triggere så det holder fremover. Det snakkes mye om bud, og det kan komme ganske snart. Da IAG kom med bud for noen år siden var dette på 50% over sluttkurs dagen i forveien, og den har vært stabil over lang tid. Budet ble den gang avvist, men interessen for aksjen blomstret voldsomt helt til pandemien inntraff.
Redigert 05.11.2023 kl 15:36
Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
05.11.2023 kl 16:47
5127
https://e24.no/boers-og-finans/i/EQPpW5/norwegian-merker-effekten-av-svakere-norsk-krone?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
De som ikke er med på dette, er gærne!! Shorterne er avkjølt.. det kommer nyheter på løpende bånd utover.. Widerøe, rettsak utfall, nye oppkjøp og ekspansjon. Gled dere, dere som er tro tjenere.. 12-13 der vi var er ingen høyde å bli redd av...
De som ikke er med på dette, er gærne!! Shorterne er avkjølt.. det kommer nyheter på løpende bånd utover.. Widerøe, rettsak utfall, nye oppkjøp og ekspansjon. Gled dere, dere som er tro tjenere.. 12-13 der vi var er ingen høyde å bli redd av...
Redigert 05.11.2023 kl 16:52
Du må logge inn for å svare
Realisten2
05.11.2023 kl 17:51
5108
Se denne..
https://e24.no/boers-og-finans/i/EQPpW5/norwegian-merker-effekten-av-svakere-norsk-krone
Karlsen viser til valutasituasjonen når han forklarer økt interesse fra utlendinger. Det er åpenbart riktig i det korte bilde, men en ting jeg tror vi underestimerer er de pengesterkes ønske om å investere i Norge - også av klimahensyn. Flere og flere ønsker å komme bort i fra områder som tidvis har 35-40 grader på sommeren. Jeg tror vi ser et taktskifte som er mye mer langvarig, og ved å satse på det rette rutene, så vil flere utlendinger investere i norge.
Tenker vi ser en mer varig endring på utlendingers appetitt for reiser til Norden...
https://e24.no/boers-og-finans/i/EQPpW5/norwegian-merker-effekten-av-svakere-norsk-krone
Karlsen viser til valutasituasjonen når han forklarer økt interesse fra utlendinger. Det er åpenbart riktig i det korte bilde, men en ting jeg tror vi underestimerer er de pengesterkes ønske om å investere i Norge - også av klimahensyn. Flere og flere ønsker å komme bort i fra områder som tidvis har 35-40 grader på sommeren. Jeg tror vi ser et taktskifte som er mye mer langvarig, og ved å satse på det rette rutene, så vil flere utlendinger investere i norge.
Tenker vi ser en mer varig endring på utlendingers appetitt for reiser til Norden...
Strategi
05.11.2023 kl 22:19
4812
Alt ligger godt til rette for at kursen nå når nye høyder.
Som Karlsen sier har Norwegian nå bedre fuel priser enn sine konkurrenter.
I morgen kommer trafikktall oktober og det er ikke lenger noen overraskelse i disse tallene, bortsett fra at de er utrolig sterke.
Booking fremover er strålende og det kan nå bare ramses opp.
Det var med god grunn Fredriksen lastet enormt med aksjer rundt 10 Tallet og også høyere.
Tror aksjen er klar for take off - det er på høy tid at Norwegian aksjen blir tatt på alvor.
De fleste analytikere høynet på bakgrunn av tallene kursmålet et godt stykke opp.
Som Karlsen sier har Norwegian nå bedre fuel priser enn sine konkurrenter.
I morgen kommer trafikktall oktober og det er ikke lenger noen overraskelse i disse tallene, bortsett fra at de er utrolig sterke.
Booking fremover er strålende og det kan nå bare ramses opp.
Det var med god grunn Fredriksen lastet enormt med aksjer rundt 10 Tallet og også høyere.
Tror aksjen er klar for take off - det er på høy tid at Norwegian aksjen blir tatt på alvor.
De fleste analytikere høynet på bakgrunn av tallene kursmålet et godt stykke opp.
Strategi
06.11.2023 kl 07:07
4546
Norwegian: Trafikktall oktober, kl. 08.00
Trygve Hegnar kommenterer Norwegian.
https://www.finansavisen.no/finans/2023/11/05/8054558/hegnar-de-hadde-en-grisete-emisjon
Trygve Hegnar kommenterer Norwegian.
https://www.finansavisen.no/finans/2023/11/05/8054558/hegnar-de-hadde-en-grisete-emisjon
Redigert 06.11.2023 kl 07:14
Du må logge inn for å svare
Ransen
06.11.2023 kl 08:07
4429
Oktober
10% opp fra i fjor. Høyere billettpriser, god fyllingsgrad og 99,4% punklighet. Kan det bli bedre?
10% opp fra i fjor. Høyere billettpriser, god fyllingsgrad og 99,4% punklighet. Kan det bli bedre?
Redigert 06.11.2023 kl 08:07
Du må logge inn for å svare
Strategi
06.11.2023 kl 08:19
4383
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/luftfart/norwegian-fraktet-21-mill-passasjerer-i-oktober/2-1-1549219
https://www.finansavisen.no/transport/2023/11/06/8054625/2-1-millioner-floy-med-norwegian-i-oktober.
Denne under sliter BIG TIME
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=NORWEGIAN%20AIR%20SHUTTLE&land=norway
Reisen mot helt andre kurser tiltar nå fremover13.50-15.50 innen rimelig tid.
Det kan gå fort, dersom forventede nyheter slår inn.
Kommer bud som en del analytikere ser på som sannsynlig blir det "Bonanza".
https://www.finansavisen.no/transport/2023/11/06/8054625/2-1-millioner-floy-med-norwegian-i-oktober.
Denne under sliter BIG TIME
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=NORWEGIAN%20AIR%20SHUTTLE&land=norway
Reisen mot helt andre kurser tiltar nå fremover13.50-15.50 innen rimelig tid.
Det kan gå fort, dersom forventede nyheter slår inn.
Kommer bud som en del analytikere ser på som sannsynlig blir det "Bonanza".
Redigert 06.11.2023 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Strategi
06.11.2023 kl 11:51
4054
Vi er i oppgang og mitt tips er at det blir nok en god sluttkurs for dagen.
Ser ut til at det sementeres.
Ser ut til at det sementeres.
Ransen
06.11.2023 kl 11:55
4050
Det er litt motstand rundt kr 9,75. Pløyer vi i gjennom denne og får litt algohjelp så går den godt opp på 10-tallet, som i seg selv er lavt ift tidligere kurs og nye analyser.
HerbM
06.11.2023 kl 13:07
3894
Nå som vi har resultatet fra 3.kv, og har fått en guiding for året 2023 kan vi lettere se for oss hvordan nas kommer til å levere i 2024 og videre.
Vi vet at i 2.kv 2024 så kommer kapasiteten til nas til å bli trappet opp 15-20%. I 3.kv vet vi at nas vil fly med 90 fly (fem fly mer enn sommeren 2023). For enkelhetens skyld gjetter vi at det blir en 10% økning i inntekt fra året 2023 til 2024. Samtidig kan vi tenke oss at profitt marginen blir høyere som følge av omfattende grep for å senke kostnader i vinterhalvåret.
I 2025 økes flåten til 100 fly, og vi antar nye 10% høyere inntekt i 2025 vs 2024. Flere og nyere fly vil øke profitt marginen enda mer, og vi gjetter den er på 8% i 2025 sammenliknet med litt over 5% for 2023. Fra 2025 til 2030 nærmes (kanskje?) den optimale mengde fly langsomt til totalt 110 fly, og inntektene vokser saktere. Hvis vi legger alt dette til grunn og spoler frem til 2030 så vil nas ha tjent penger tilsvarende 18kr per aksje i ren profitt. Justert for inflasjon på 5% i året får vi 15kr i profitt.
Dette er jeg som leker med tall, og langt i fra noen grundling analyse. Alt kan skje, og som vi vet er risikoen relativt høy i flybransjen. Allikevel kan det gi et slags inntrykk av fremtidsutsiktene til nas. Hvorfor er dette interessant? Jo, fordi dette regner både lufthansa og iag på, og det gjør det lett å skjønne at noen kan komme med bud på både 14 og 15 kroner per aksje..
Som nordea-analytiker sa på finansavisen "– Det er mer overraskende om et slikt bud ikke kommer enn at det vil komme"
Vi vet at i 2.kv 2024 så kommer kapasiteten til nas til å bli trappet opp 15-20%. I 3.kv vet vi at nas vil fly med 90 fly (fem fly mer enn sommeren 2023). For enkelhetens skyld gjetter vi at det blir en 10% økning i inntekt fra året 2023 til 2024. Samtidig kan vi tenke oss at profitt marginen blir høyere som følge av omfattende grep for å senke kostnader i vinterhalvåret.
I 2025 økes flåten til 100 fly, og vi antar nye 10% høyere inntekt i 2025 vs 2024. Flere og nyere fly vil øke profitt marginen enda mer, og vi gjetter den er på 8% i 2025 sammenliknet med litt over 5% for 2023. Fra 2025 til 2030 nærmes (kanskje?) den optimale mengde fly langsomt til totalt 110 fly, og inntektene vokser saktere. Hvis vi legger alt dette til grunn og spoler frem til 2030 så vil nas ha tjent penger tilsvarende 18kr per aksje i ren profitt. Justert for inflasjon på 5% i året får vi 15kr i profitt.
Dette er jeg som leker med tall, og langt i fra noen grundling analyse. Alt kan skje, og som vi vet er risikoen relativt høy i flybransjen. Allikevel kan det gi et slags inntrykk av fremtidsutsiktene til nas. Hvorfor er dette interessant? Jo, fordi dette regner både lufthansa og iag på, og det gjør det lett å skjønne at noen kan komme med bud på både 14 og 15 kroner per aksje..
Som nordea-analytiker sa på finansavisen "– Det er mer overraskende om et slikt bud ikke kommer enn at det vil komme"
Redigert 06.11.2023 kl 13:08
Du må logge inn for å svare
Ransen
06.11.2023 kl 13:18
3842
Tror det at når vi har fått ryddet bort disse småaksjonærene som legger til rette for shorterne, så skyter aksjen fart.
Det burde være mer bevegelse i aksjen etter en oktobermåned med godt over 1 mrd i omsetning og 100 mill mer enn i fjor. kun 3 øre opp på dette tidspunkt.
Fortsatt er vi langt under inngangen til JF. og kronevis unna laveste kursmål. Hadde det bare kommet en antydning på bud så ville aksjen ha korrigert seg inn der den skal være...
Det burde være mer bevegelse i aksjen etter en oktobermåned med godt over 1 mrd i omsetning og 100 mill mer enn i fjor. kun 3 øre opp på dette tidspunkt.
Fortsatt er vi langt under inngangen til JF. og kronevis unna laveste kursmål. Hadde det bare kommet en antydning på bud så ville aksjen ha korrigert seg inn der den skal være...
Strategi
06.11.2023 kl 13:21
3836
For å være helt ærlig tror jeg dine estimater er "way to low".
Vi får se om Widerøe går igjennom i så fall kommer det sterke synergier på "ground handling" hvor kø og venting på deice og og andre tjenester blir vesentlig mer effektivt.
Det er vel få selskaper som handles på kursmål når egenkapital er rett under.
Vi får se om Widerøe går igjennom i så fall kommer det sterke synergier på "ground handling" hvor kø og venting på deice og og andre tjenester blir vesentlig mer effektivt.
Det er vel få selskaper som handles på kursmål når egenkapital er rett under.
Granly
06.11.2023 kl 13:29
3808
NAS begynner å bli attraktiv ja, og i følge artikler/forum er det flere som nevner at det er stor sannsynlighet at NAS blir kjøpt opp.
Det som etter min mening gjør NAS attraktiv er de flotte talla de leverer nå, samtidig som de har en flott pengesekk som renner over som er god å ha i vinterhalvåret, men på en annen side, virker de som de vil levere i vinter også, i følge trafikktalla i dag, samt at de selger allerede godt til jul
En annen ting er at den lave kronekursen som vi kunne lese om i går, gjør Norge til et attraktivt reisemål som ikke er negativt for NAS. Så eg kjenner godt at store flyselskaper/reiseselskaper sitter å følger med på NAS. Det eg tenker er at om NAS får tommelen opp for å kjøpe Widerøe, vil NAS bli enda mer attraktiv for eventuelle interessenter som igjen gjør at de ikke tørr å sitte lenge på gjerde og følge med på selskapet men gjør et forsøk.
Det som etter min mening gjør NAS attraktiv er de flotte talla de leverer nå, samtidig som de har en flott pengesekk som renner over som er god å ha i vinterhalvåret, men på en annen side, virker de som de vil levere i vinter også, i følge trafikktalla i dag, samt at de selger allerede godt til jul
En annen ting er at den lave kronekursen som vi kunne lese om i går, gjør Norge til et attraktivt reisemål som ikke er negativt for NAS. Så eg kjenner godt at store flyselskaper/reiseselskaper sitter å følger med på NAS. Det eg tenker er at om NAS får tommelen opp for å kjøpe Widerøe, vil NAS bli enda mer attraktiv for eventuelle interessenter som igjen gjør at de ikke tørr å sitte lenge på gjerde og følge med på selskapet men gjør et forsøk.
niets
06.11.2023 kl 14:52
3689
Det ser ikke ut til at shorterne har gitt seg. 135 mill i omsetning, gode tall, flotte fremtidsutsikter, og kursen er ned 0,5% (per nå).
NASLover
06.11.2023 kl 15:54
3539
Både Qube og Voleon har økt sin shortning.
Total økt fra 2.45% til 2.77%
Dem sliter og prøver å dekke inn for å snitte ned tapt. Spennende å se hvem som blir vinneren her.
Kraftig press på aksjen fra short aktør men det skal avtar. Kursutvikling er helt motsatt av knall bra tall pga short
Total økt fra 2.45% til 2.77%
Dem sliter og prøver å dekke inn for å snitte ned tapt. Spennende å se hvem som blir vinneren her.
Kraftig press på aksjen fra short aktør men det skal avtar. Kursutvikling er helt motsatt av knall bra tall pga short
Redigert 06.11.2023 kl 16:09
Du må logge inn for å svare
Singa
06.11.2023 kl 16:08
3486
Sorry men erfaring viser at "vanlige" aktie kjøpere klarer ikke å ta rotta på de som shorter å stort som dette, enten trekker de seg ut selv eller så må de komme en stor kjøper og skvise de ut. Det finns noe stötte ved ca 9.60 på kort sikt, ryker det ser vi 8 tallet. Tror det er "hold" som gjelder. Mildest talt irriterende å sitte å se på dette.
For meg er shorting i sin ytterste konsekvens kursmanipulasjon.
For meg er shorting i sin ytterste konsekvens kursmanipulasjon.
NASLover
06.11.2023 kl 16:11
3487
Helt enig. Oslo børs må ta samme grep som S.korea å sette forbudt mot shortning
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/5B7RWK/soer-korea-forbyr-shortsalg
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/5B7RWK/soer-korea-forbyr-shortsalg
Redigert 06.11.2023 kl 16:16
Du må logge inn for å svare
Singa
06.11.2023 kl 16:26
3450
Så det tidligere, veldig bra. Shorting er noe svineri for aktiekurser til å utvikle seg naturlig, er rett sikker på at alle analytikere fatter dette. Men så er det dette med profitt da, vanskelig eller rett sagt umulig å styre misunnelse, seksualdrift og grådighet.
Strategi
07.11.2023 kl 07:45
3002
Ingen tvil om at short posisjonene i NAS som ingen ende vil ta er problematisk for oss som er investert i aksjen. Når det er sagt så er det triggere fremfor oss som kan være svært kursdrivende.
Vi venter på godkjenning av Widerøe oppkjøpet på kort sikt, senest 17 November, avgjørelse kan komme når som helst.
Det kan komme et bud på selskapet som flere analytikere mener er et svært sannsynlig senario.
Det er 4-5 kr opp til de fleste kursmål uten inn regning av nevnte triggere.
Shorterne sliter, det ser vi ved at inndekninger skjer til store tap og at det tilkommer nye shorter for å støtte opp om eksisterende.
Valget fremover hviler på skuldrene til oss som er investert vi må også sette inn krefter, settes nok inn vil kursen fortsette å stige og shorter må dekkes inn og posisjonene nulles.
På litt sikt ser dette mer enn bra ut.
Olja faller og spådom i markedet er at dette fortsetter fremover, bra for Norwegian.
Vi venter på godkjenning av Widerøe oppkjøpet på kort sikt, senest 17 November, avgjørelse kan komme når som helst.
Det kan komme et bud på selskapet som flere analytikere mener er et svært sannsynlig senario.
Det er 4-5 kr opp til de fleste kursmål uten inn regning av nevnte triggere.
Shorterne sliter, det ser vi ved at inndekninger skjer til store tap og at det tilkommer nye shorter for å støtte opp om eksisterende.
Valget fremover hviler på skuldrene til oss som er investert vi må også sette inn krefter, settes nok inn vil kursen fortsette å stige og shorter må dekkes inn og posisjonene nulles.
På litt sikt ser dette mer enn bra ut.
Olja faller og spådom i markedet er at dette fortsetter fremover, bra for Norwegian.
Redigert 07.11.2023 kl 07:49
Du må logge inn for å svare
Strategi
07.11.2023 kl 08:04
3011
Var det alt du lurte på?
La oss korrigere det til tap av forventet inntekt da, ellers hadde de vel ikke dekket inn.
La oss korrigere det til tap av forventet inntekt da, ellers hadde de vel ikke dekket inn.
niets
07.11.2023 kl 08:15
3042
Har de dekket inn? Har ikke den totale shortandelen økt de siste dagene?
coccoman
07.11.2023 kl 08:48
2943
Det vet vi ikke, shorteregisteret viser kun bevegelser til beholdninger over 0,5% av aksjene, ikke totalen. For NAS sin del de fire største. Registeret viser er at Millennium har solg seg ned under 0,5% - grensa mens Qube, Voleon og Arrowstreat har økt sine shorter til stadig stigende kurser ;O)
Shorterne håper nok på å kunne snu kursutviklingen, men det er nok umulig med alle positive nyhetene som tikker inn. Vi ser allerede konturene at 23Q4 blir et kaonkvartal med minst 20% bedre resultat enn fjoråret. Aksjen er alt for billig og vil skyte fart igjen ganske snart !
Hau, hau
Shorterne håper nok på å kunne snu kursutviklingen, men det er nok umulig med alle positive nyhetene som tikker inn. Vi ser allerede konturene at 23Q4 blir et kaonkvartal med minst 20% bedre resultat enn fjoråret. Aksjen er alt for billig og vil skyte fart igjen ganske snart !
Hau, hau
Redigert 07.11.2023 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
niets
07.11.2023 kl 08:59
2908
Ja, krysser fingrene for det, at kjøpstrykket nå vil overgå salgsvolumet fra shorterne. Hvis det skjer, og shorterne samtidig må kjøpe tilbake....da fyker det oppover...
Ransen
07.11.2023 kl 09:12
2969
Når aksjen ligger 50% under kursmål og selskapet flyter over i penger, er topp på absolutt alle punkter, da kjøper man
Grunnloven
07.11.2023 kl 09:39
2914
Ja, riktig det. Kan liste opp alle se argumentene igjen og igjen. Men likevel det er shorterne som vinner igjen og igjen.
niets
07.11.2023 kl 09:46
2893
Aksjekursen bryr seg egentlig ikke om finansnyheter. Den bryr seg bare om forholdet mellom tilbud og etterspørsel, Pga shorterne er tilbudet nå størst. Da går det som det gjør nå. Det går nedover.