Norwegian - Ta plass

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Steinhammeren
NAS 28.09.2023 kl 07:11 402834

Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE

- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.

Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.

- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.

- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret

På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)

Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.








Strategi
05.01.2024 kl 07:39 4820

Veldig bra, Norwegian har vist over tid og har hatt rett fokus på dette med punktlighet, da forutsigbarhet for kundene er essensielt viktig.
Dette har for Norwegian sin del hatt betydning for å tiltrekke seg store bedriftsavtaler fra det norske bedrift markedet fra SAS, dette har det vært lite fokus på her på forum.
Slike avtaler er viktige for forutsigbarheten og planlegging av ruter, så vil sikkert noen si at dette uansett legger seg på månedlige trafikk tall.
Det er forsovet også viktig, men for alle bedrifter er det forutsigbarhet svært viktig " det du kan kalkulere inn i bunnen av driftsmodellen.
Derfor er statlige avtaler veldig viktig samt andre store bedriftsavtaler, da disse skaper et godt fundament i bunnen "forutsigbarhet".
Winter is Here
05.01.2024 kl 08:06 4781

Norwegian hadde mer enn 1,3 millioner passasjerer i desember, viser de ferske trafikktallene til flyselskapet.

Det er på linje med samme måned i 2022.

Dermed er det klart at Norwegian totalt fløy 20,6 millioner passasjerer i fjor. Det er opp fra 18 millioner passasjerer i 2022.
Fjellbris
05.01.2024 kl 08:09 4751

Gode trafikk og fyllings/kabinfaktor tall igjen, og ikke minst ser booking trend 2024 som 2023 også meget god ut!
…..

Norwegian fraktet 1,3 millioner passasjerer i desember, mens kabinfaktoren endte på 83,6 prosent – en økning på 6 prosentpoeng fra samme måned i 2022.
Til sammenligning fløy 1,3 millioner med flyselskapet i november – samme antallet som desember 2022.
I 2023 hadde Norwegian totalt over 20 millioner passasjerer, noe som gir en økning på 16 prosent fra året før.
– Jeg er svært glad for å se at fyllingsgraden øker betraktelig sammenlignet med desember året før. Det er samtidig oppløftende å se at den gode bookingtrenden fra 2023 ser ut til å fortsette også i 2024. Nå ser vi at mange benytter den pågående nyttårskampanjen for å bestille sine neste reiser, sier konsernsjef Geir Karlsen.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/01/05/8078954/1-3-millioner-floy-med-norwegian-i-desember
Redigert 05.01.2024 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Ransen
05.01.2024 kl 08:15 4730

Det er ikke mer å si. Dette blir stort, som vi forøvrig har fått en rekke indikasjoner på siste halvår
Strategi
05.01.2024 kl 08:29 4699

RE; Fullere fly
Flyene var i desember både fullere enn for et år siden og måneden før.
Fyllingsgraden økte til 83,6 prosent i desember 2023, mot 77,8 prosent i desember 2022. I november i fjor var fyllingsgraden 82,3 prosent.

– Jeg er svært glad for å se at fyllingsgraden øker betraktelig sammenlignet med desember året før.
https://e24.no/boers-og-finans/i/eJja1K/norwegian-floey-13-millioner-passasjerer-i-desember

Kan ikke gi annet enn mer enn godkjent til Norwegian.
Med forsvarskontrakten f.o.m 01.01 2024 og Widerøe på laget som tiltreder sin forsvars kontrakt 1 Februar 2024 kommer kursen til å gå kraftig i 2024.
Med Nye Norwegian og sømløse overganger mellom selskapene vil om mulig punktligheten for begge bli enda bedre og mer forutsigbar for passasjerene.
Dette vil igjen tilføre ytterligere passasjer volumer.



Redigert 05.01.2024 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
NASLover
05.01.2024 kl 08:29 4700

Utrolig bra kabinfaktor og yield 0.76 som er over DNB forventning 0.74.
NAS leverer som lover. Bra jobbe GK og co.
Fjellbris
05.01.2024 kl 08:33 4675

Strategi - helt enig, nok en gang svært solide tall fra GK&co i NAS!👏👏
coccoman
05.01.2024 kl 09:52 4419

Punktlighet, pen trafikkvekst og forbedret kabinfaktor og hyggelige fuelpriser vil gi bedre inntjening for 23q4 enn alle har estimert. Billettsalg 24 rapporteres bra. Synergier med Widerøe som harmonering av ruter og bagasjehåndtering kommer !

Bakteppet nå med ca 20 mill feilslåtte shorteaksjer som det er umulig å dekke inn uten å kjøre kursen til 12 er bare helt vakkert ! Det er bare å lene seg tilbake og vente på de første større kjøperne ;O). Det er bare et tidsspørsmål før aksjen fyker til 12 ! Hau, hau
Redigert 05.01.2024 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
Strategi
05.01.2024 kl 10:07 4482

Det som er verd å legge merke til er at Qube i går på tross av sterk oppgang ikke dekket inn noe av shorten, er er noe bekymringsfullt.
Kursen har vært i dette landskapet for helt opp til 11.58.
Begge gangene har kursen blitt kjørt ned mot 10.80 og endog lavere.
Jeg skal ikke spå om dette skjer igjen og så langt ser det ut til at aksjen står greit så får vi håpe at de som er short klarer å kjøre denne ned igjen.
Noen innside kjøp og nye store investorer / fond hadde vært til god hjelp nå.
De større Investorene må komme ned fra gjerde og begynne å kjøpe.
NASLover
05.01.2024 kl 10:26 4513

Det peker på at Qube vil ikke gi seg så enkelt. Selv om bra desember tall nytter Qube av børsfall i dag men det hjelper ikke så lenge. Nå eller siden må dem indekke aksjer for å minimalisere sin tap.
De har vært heldig at dem har kampen mot småsparer og ikke en gigant så langt.
Singa
05.01.2024 kl 10:38 4510

Merkelig at det ikke har kommet bud på selskapet, har vert annonsert lenge nå. Hva venter de på ?. Tipper Sky Team sluker hele greia, Aeroflot er medlem her sammen med SAS.
Kåre Grønn
05.01.2024 kl 10:39 4540

Qube er ferdig.. deilig. Len tilbake, går bananas utover våren. For få fly
Elverhøi16
05.01.2024 kl 11:01 4525

Resultat blir bra. Det må tas hensyn til at billettprisene er økt kraftig og at SAS nå er i knestående
NASLover
05.01.2024 kl 11:03 4542

Budet har vi snakket lenge nå og analytiker har også forventning om mulig budet. Når den kommer vet ingen men det er helt klart at det kommer. Tipper at det kan skje når alt med widerøe er på plass.
Noen andre tanker fra dyktige folk?
Redigert 05.01.2024 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
HerbM
05.01.2024 kl 11:04 4701

Bra desembertall, men det var også priset inn. Interessant hvordan nas fløy færre passasjerer, men hadde høyere RPK. Det må vel bety at nordmenn flyr mer på lengere turer til utlandet enn før, på tross av svak krone og "dårlig råd".
NASLover
05.01.2024 kl 15:51 4538

Jeg klarer ikke å skjønne hva Qube er opptil øker sin shortning i dag med ca. halv mill aksjer. Det lover ikke bra.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Redigert 05.01.2024 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Strategi
05.01.2024 kl 16:37 4586

På tross av denne økte shorten til Qube så endte Nye Norwegian godt i pluss for dagen.

Tror Qube er litt i trøbbel, 1.76 % i short posisjon var tydeligvis ikke nok til og holde short posisjonen, det er vel sannsynligvis Nordnet eller andre som låner villig ut.
Ransen
05.01.2024 kl 22:59 4310

Var full fræs i sluttminuttene i dag med godt over 1 mill aksjer.
Tror ikke det vil mangle på nyheter utover våren. Statistisk viil aksjen stige på økt billettsalg mot ferien, men det er også mange andre ting på gang utover det. Tror ikke at Lufthansa og Star Alliance kommer til å kutte ut det betalingsvillige nordiske markedet, så her kan det komme overraskelser.
Fjellbris
06.01.2024 kl 00:41 4252

Om 1-2 år fra nå lurer alle på hvorfor de ikke kjøpte mer når NAS kunne handles (til kontantbeholdning) a kr 10-11.Tror helt seriøst om ikke NAS er kjøpt opp da at vi ser kurs igjen på 20-30 tallet.
Redigert 06.01.2024 kl 00:42 Du må logge inn for å svare
Ransen
06.01.2024 kl 08:25 4070

Det var vel der i området Geir Karlsen så for seg aksjen allerede i Q2 -23, da han filleristet flyanalytikerne. Hvis man kun ser på tallene i regnskapene skulle aksjen vært minimum 17 kroner i Q3.
Redigert 06.01.2024 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Realisten2
06.01.2024 kl 09:42 4038

Ser at Alaska Air setter alle sine 65stk 737 Max på bakken etter at en ny sak hvor et vindu ble blåst ut rett etter avgang. Noen som kjenner rutinene her?
Kan enn risikere at alle 737 maxflyene må tas ut av rute inntil saken er løst/for inspeksjon? NAS har en rekke 737 Max maskiner som kan bli berørt...
Realisten2
06.01.2024 kl 09:45 4028

Oi oi oiiii ... det var vist ikke bare vindu, men en hel seksjon på et nytt fly....
https://twitter.com/Kyrinker/status/1743470896638300339
Ransen
06.01.2024 kl 09:52 4048

Dette er Max 9 fly, som har en eksta nødutgang. Denne har vært i trøbbel før.
Norwegian har max 8 maskiner og er ikke berørt.
Husk at dagens og kommende flåte i NAS er et bevisst valg da flytypen til de grader er utprøvd. Disse regnes som de sikreste i verden.
Winter is Here
06.01.2024 kl 10:09 4030

Er dert en ekstra dør som ikke skal brukes til noe uansett situasjon ?

"This extra door is intended for use in high-density seating configurations to ensure compliance with evacuation regulations. However, on Alaska Airlines' aircraft, these doors are permanently sealed or "plugged", the report by Flightradar24 stated."
NASLover
06.01.2024 kl 10:13 4067

ser ikke now bekymring knyttet til denne hendelsen

Norwegian har også Boeing 737 Max-fly i flåten, men ikke den aktuelle Max-9 varianten. Selskapet sier lørdag morgen til E24 at deres flyginger ikke påvirkes av hendelsen i USA.

737 Max 9-flyene, ifølge Flightradar24, en ekstra nødutgang sammenlignet med den kortere 737 Max 8.
Pilteri
06.01.2024 kl 11:15 4051

Billetter for dagene fremover er i stor grad bestilt allerede og denne hendelsen er glemt allerede fredag neste uke så dette er ikke en hump i veien engang. Likevel fasinerende hvordan det alltid popper opp forstyrrelser straks aksjen er i ferd med å forlate "utskytingsrampen".
Ransen
06.01.2024 kl 11:47 4021

Det er en påkrevd nødutgang i de tilfeller det benyttes maks antall seterader..
AA benytter max 9 til langdistanse og har derfor færre seterader. Ergo benyttes ikke denne nødutgangen i sikkerhetsinstruksen, men er likefullt montert i skroget.
suspekt
07.01.2024 kl 12:13 3488

Bilettene som er bestilt er ikke problemet her. Det er alle de som eventuelt verger seg mot å bestille billetter i tiden fremover, som eventuelt blir negativt.
Tror ikke dette får noe særlig negativt betydning for nas, dette, blir fort glemt så lenge ikke liv går tapt.
Ikke så lenge til nas er over 12-13.
klaesp
07.01.2024 kl 13:11 5425

Norwegian rett opp – 10-årsrenten også
Norwegian fortsatte opp, mens REC Silicon falt tilbake. Bitcoin steg 185 prosent og 10-årsrenten smalt opp. To mulige nyttårsraketter misset. Hva nå
Ser vel bra ut teknisk:)
Ransen
07.01.2024 kl 13:13 5466

I dag kl 12:55
29
Fra FA i dag:
Norwegian rett opp
Aksjen har steget 47,6 prosent siden bunnen på 7,88 kroner den 25. oktober 2023. Den har utviklet en stigende trend og kan være på vei mot mot de høyeste nivåene i fjor sommer på 13,30 kroner.
Aksjen møter litt teknisk motstand i området fra 11,60 til 12 kroner. Neste tekniske motstand kommer på 12,60-nivået før 13,30-nivået kommer innen rekkevidde.
Den fallende trendlinjen i toppen av RSI-chartet ble brutt i starten av november i fjor, samtidig som aksjen smalt opp fra 8 kroner til 9,60 kroner.
RSI stanger opp mot et overkjøpt område, men så lenge aksjen ikke blir kraftig overkjøpt, og den positive undertonen fortsetter, kan korreksjoner forbli forbigående.
Ved eventuelle korreksjoner ned er det teknisk s
tøtte på 10,60-nivået, og mer ned mot 10,10 kroner og 200 dagers glidende gjennomsnitt.

Her er det bare å sitte rolig å la pengene yngle.
Pilteri
07.01.2024 kl 13:14 5622

Poenget mitt er at når neste pøs billetter skal bestilles er dette glemt ergo ingen effekt.
KanonBra5
07.01.2024 kl 14:51 5622

Husk at NAS kursen i begynnelsen av februar i fjor var lik dagens kurs. Dette henger ikke sammen med alt som har skjedd for Norwegian det siste året (milliardresultat, +10 milliarder på bok, store nye avtaler/kontrakter, Widerøe kjøp, Strawberry samarbeid, utbytte fond, osv, osv) Det betyr en ting i ukene fremover. Og det er at kursen skal kraftig opp!!!! Og enda mer hvis det kommer et bud på selskapet. Som er meget sannsynlig!!!
Redigert 07.01.2024 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
Ransen
07.01.2024 kl 15:04 5606

Det er et helt annet Norwegian nå enn for ett år siden.
Og ambisjonene til Geir Karlsen er ikke å klage på.
KanonBra5
07.01.2024 kl 17:11 5509

Vi ser 15.- før EOY som legges frem 16 februar. Det kommer garantert nye analytiker vurdering med oppdaterte kursmål i dagene/ukene fremover. Og disse vil gå opp basert på nyheter og passasjer tall (+yeld) de siste månedene.
Redigert 07.01.2024 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Stepping
07.01.2024 kl 19:50 5339

Trives vist best på bakken disse Maxene! Hva skal det koste nye Norwegian denne gangen?
KanonBra5
07.01.2024 kl 19:54 5326

Norwegian har ikke disse Max flyene!!! Disse er for lang distanse. Prøv å lese hele nyhetsteksten neste gang. Norwegian har til og med uttalt seg seperat om dette!!!
Stepping
07.01.2024 kl 19:58 5320

Tror jeg hadde sett over dem uansett.
Hobbykailn
07.01.2024 kl 20:48 5268

Har du feber, føler deg syk?
NASLover
07.01.2024 kl 21:27 5182

Velkomen tilbake Mr pessimistisk ,Frodon, Minsin osv....
Stepping
07.01.2024 kl 21:28 5203

Blir det som sist alle Max på bakken , så er det på med hjelmen for nye Norwegian skribenter. Sist var det heller ikke så farlig i starten bare to fullasta Maxer som falt rett i bakken. Pandemien skulle heller ikke påvirke NAS i starten. Men kanskje ikke så farlig går ut fra det er bud på selskapet før lunch Mandag. Enten før lunch eller hvert fall før middag. Utbytte høres også ut som en strålende idee og aksjonærer med par tusen aksjer jubler med. Selskapet har historikk med å blø penger og så fort det står noen femtiøringer på konto så må de plent deles ut til største aksjonærer. Småaksjonærer må snart våkne, hvorfor skal penger som kommer godt med rundt neste sving skal altså gis ut til største eigere?? Forstå det den som kan .
Hobbykailn
07.01.2024 kl 21:54 5178

Snakke om å ikke forstå noe. Om det blir utbytte så får da alle aksjonærer sin rettmessige andel. Hvorfor fremstiller du det som noe annet..
Stepping
07.01.2024 kl 22:21 5257

Da er det bra vi har slike som deg som kan det hele! Hvem tappes for penger? Svar: selskapet. Hvem stikker av med største delen av pengene? Svar største aksjonærer. Hvem får lommerusk og skjegg i postkassen? Svar : småaksjonærer. Hva har du igjen for at for eksempel Geveran får stor del av utbytte? Ett utbytte som er tilsvarende det som blir tappet av selskapet. Ja du får også om du har tusen aksjer og utbytte er 10 øre får du hundre kroner. Men du har ikke vunnet i Lotto , verdien på aksjene dine har gått ned med hundre kroner og selskapet ditt er tapet for penger.
Redigert 07.01.2024 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
07.01.2024 kl 22:36 5248

Du får utbytte etter hvor mye aksjer du har selvfølgelig. Da er det bare å kjøpe mer om man ønsker mer utbytte (slik er det alltid) Med din dårlige kunnskap om aksjer bør du tenke deg om nøye før du poster noe innlegg. Det kan skape utrygghet uten rot i virkeligheten for mange.
Ransen
07.01.2024 kl 22:44 5288

Om Boeing skulle sette alle max-flyene på bakken for kontroll, selv om max-8 og max-9 er helt forskjellige fly, så har NAS kun 9 stk max-8.
Så har de 30 fstk 737’er vinterparkert pga lavsesong, så det skal ikke mangle på maskiner.
Det som vil skje er at aksjekursen fortsetter turen opp til uka.. Denne ene hendelsen vil ikke påvirke kursen, da er det andre ting i europa som burde bekymre mer i så måte.

Uansett, kaldt vær vil påvirke reiselysten. Det ser vi av tallene.
Redigert 07.01.2024 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
Lucky -uke
07.01.2024 kl 23:41 5235

Max’ en er helt lik -800 i området som har rammet -9.
MAX’ ene til Norwegian kommer ikke under dette inspeksjonskravet fra Boeing,, trenger ikke være redd for det.
Ransen
08.01.2024 kl 00:00 5209

Den kan ikke være lik. Max-8 har ikke den ekstra nødutgangen der.

coccoman
08.01.2024 kl 08:44 5018

Jadda, kyllingene har solgt og shorten til Qube har økt i forrige uke - MEN AKSJEKURSEN STIGER på flotte tall desembertall og bookinger framover ;O))))

Kunsten i dag er å treffe bunnen, dagens topp får vi kl ved børsslutt kl 16.25. Ha en morsom fisketur på børsen i dag !

--- 10.15
Da kom Avinor med trafikktall som bekrefter økning i reiser fra i fjor. Og vi vet hvem som er maredsvinneren! ;O) Det trigget første fisk til 11,44 men tar gjerne en billigere en hvis mulig i løpet av dagen ;O) Skitt fiske!

Hau, hau
Redigert 08.01.2024 kl 10:24 Du må logge inn for å svare