Norwegian - Ta plass

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Steinhammeren
NAS 28.09.2023 kl 07:11 378859

Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE

- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.

Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.

- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.

- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret

På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)

Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.








KanonBra5
26.01.2024 kl 08:22 4609

Spennende tider ja. Hva var igrunnen årsaken til at Norwegian kom ut med det positive resultatvarselet nå? Tror selv det kan ha noe med at noen ønsker å legge inn bud på Norwegian. Da ønsker man litt konkrete og ferske tall på bordet. Og dette må da deles med alle. Spennende🚀
Strategi
26.01.2024 kl 08:53 4541

Her er det bare å ta det man får tak i for kursen stikker, det kommer den til å gjøre om kort tid.
Hobbykailn
26.01.2024 kl 08:53 4531

Hvorfor drømmer dere om salg av selskapet? Det beste er om det blir utbytter og at selskapet vokser og leverer på god drift. Da får vi god avkastning mange år fremover. Og vekst får de kjappest ved å selv kjøpe opp andre som eksempelvis NORSE.
Redigert 26.01.2024 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
26.01.2024 kl 08:56 4511

Så du hadde sagt nei takk til kr 30.- + pr. aksje i dag fra Lufthansa?
Ransen
26.01.2024 kl 09:46 4496

Norse er altfor usikkert og vil kunne bli et pengesluk. Karlsen ville aldri gjøre en slik tabbe. Det tryggeste og mest sannsynlige er at NAS havner under paraplyen til IAG eller Lufthansa.
Tenker at et bud vil ligge på mellom 25 og 35 kroner.
Slett ikke sikkert at Fredriksen og Karlsen godtar det, men det vil nå gå et stikk til dem som driver å selger helt fra aksjen sto i 8 kroner
Ransen
26.01.2024 kl 13:58 4275

Hadde aldri trodd at vi kunne få NAS aksjen på tilbud i dag etter den vanvittige oppgangen i usa i går...Hvis det ikke kommer en hinsides rekyl, så får vi bare leve med gavmilde småaksjonærer. Det er bra...
Strategi
26.01.2024 kl 14:10 4334

100 % enig.
Vi har med oss en aktør som heter Qube også og jeg mistenker at denne står for en del av handelen i dag.
NASLover
26.01.2024 kl 16:31 4379

Hva tenker dere hvorfor sitter Qube fortsatt med short, håper dem at de får rekylen nedover i nær fremtid eller? Når alle meglerhuset hever kursen. Snitt anbefaling på kursen ligger nå rundt 17kr/aksjje (uten nye estimatene med 2.2 milliardrr)
Med nye estimatene blir kursmålet nok lit over 20kr/aksje
Redigert 26.01.2024 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
Octagon
26.01.2024 kl 16:39 4366

Tenker egentlig ingenting.
Short er liten i %.
Aktørene setter bet i begge retninger.
Ikke uvanlig med store tap i short posisjoner heller.
Høyrisiko dette om det kommer gode nyheter, oppkjøp, høyere kursmål fra husene, positive meldinger fra NAS. etc. etc, men de har muligens andre
posisjoner i andre selskap etc. slik at summen av alle posisjoner gir dem et mulig + totalt sett.

Mange selskap på vår børs har langt større % andel i short enn NAS.
Noen av så vidt jeg kan se av fornuftige grunner - andre mer tvilsomme .
Redigert 26.01.2024 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
Ransen
26.01.2024 kl 16:45 4423

Det er vel så galt som det kan få blitt for Qube. Startpris i NAS er rett over 9 kroner og tapene gjennom all shortingen over 66 millioner.
Det er vel en grunn til at Voleno og Arrowstreet takket farvel til shorten i NAS. En aksje som meglerhusene tør sette kursmål på som er 35% høyere enn sluttkurs bør ikke shortes med andres midler. Det kommer en dag der både utlåner og kunde skal ha pengene sine = tvangssalg

Jeg tør ikke å sitte uten NAS-aksjer en hel helg
Octagon
26.01.2024 kl 17:17 4427

Ikke jeg heller.

Fordi det uansett på tidspunkt X vil komme et bud på selskapet, og det tror jeg hele markedet er enig i at vil skje.
Det som er usikkert er bare når det skjer og til hvilken kurs.
Ønsker å sitte godt plantet i aksjen når så skjer og forventer en kurs betydelig over dagens.

Ingen emisjons fare heller nå, da de er godt kapitalisert.
Singa
26.01.2024 kl 17:46 4536

Håper det kommer ett bud for å raskt få opp kursen, men håper også at det ikke blir godtatt. NAS kommer mest sansynlig til å levere bra resultater lenge uten innblanding av andre. Men jeg håper inderlig at de kommer inngå i Star Allianse, hadde vert knall for oss med "life time gold". Det skal forundre meg mye om ikke dette hender i løpet av året.
Kåre Grønn
27.01.2024 kl 00:39 4345

Kursmål 100 om 2-3 år, hau hau!
Ace771
27.01.2024 kl 08:46 4224

Enig i det om Star Alliance, det er jo noe som kunne komme straks, nå når det er klart at SAS går ut. En strøm av nye businesskunder! Noen burde høre med GK om det er noe som er på trappene.
Ransen
27.01.2024 kl 09:26 4185

Det nordiske luftfartsmarkedet er svært attraktivt, men det krever litt kunnskap for å drive med suksess her. Mange har tidligere prøvd seg med varierende resultat og det er nok grunnen til at det ikke er andre europeiske selskaper alene inne her nå.
Geir Karlsen sier i FA at de har akkurat den erfaringen som skal til for å lykkes i norden og at de har brukt tid på å komme der dem er i dag. Derfor er NAS en viktig brikke som alle vil være "venn" med i forhold til en eventuell konsolidering.
Jeg vet ikke om Karlsen er så opptatt av noen europeisk konsolidering, men tror at han ser for seg at samarbeidet med Stordalen og nå Widerøe kan bli et nytt industrieventyr innen luftfarten hvilket mye tyder på da Widerøe melder om fin økning etter at Karlsen tok kontakt første gang.
NAS er altså bunnsolid både økonomisk. teknisk og miljømessig, noe som tydeligvis tiltrekker seg storkundeavtaler og mye mer...
Redigert 27.01.2024 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Pilteri
27.01.2024 kl 09:26 4186

Ja vi ser jo alle hvordan det gikk med SAS, i Star Alliance🤣...d koster vel også noe?
Strategi
27.01.2024 kl 10:07 4205

Det som nå etter mitt skjønn er store fordeler for investorene som sitter i Norwegian er at det nå foreligger en sterk "fasit" for videre stigning.
Vi vet i stor grad hva som kommer til å skje fremover, i tillegg til dette kan andre hendelser inntreffe som kan sende prisen "Sky high", tenker da først og fremst på et evt. bud men også nye allianser.
Vi snakker om et selskap som er kåret til Europas best drevne flyselskap her.
Geir Karlsen har gjort en formidabel jobb med selskapet.
Det skrives lite om Widerøe her inne som nå er en del av Nye Norwegian, kjøpt og betalt - jeg mener i likhet med Geir Karlsen at dette oppkjøpet vil ha stor betydning for "Nye Norwegian" fremover hvor begge selskaper sitter på sterke samarbeids avtaler og nå legger opp til sømløse overganger og felles samarbeide på alt av innkjøp, tjenester, og ikke minst hedging.
Vi venter nå på FOT rutene innenriks i Norge.
Re: Samferdselsdepartementet skal betale 2,35 mrd. kr. til operatørene i året for drift av rutene. Det er en økning på om lag 150 prosent fra dagens nivå.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/wideroe-tildeles-kontrakter-pa-de-gjenvarende-fot-rutene/id3015026/
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/wideroe-tildeles-kontrakter-pa-de-gjenvarende-fot-rutene/id3015026/
Det er få eller ingen selskaper på Oslo børs som står i en slik situasjon.
Noen er nervøse for nedside, slik jeg ser det finnes det knapt nedside i kursen og skulle det komme en mindre dipp vil den nå bli plukket raskt opp av eksisterende og nye investorer.
Oppsiden i aksjen er formidabel, "Kåre Grønn" ser kursen i 100 kr på sikt- euforisk uttalelse.
Men kanskje ikke umulig under de rette forutsetninger.
Hå en strålende Lørdag.
Fint om noen kan fylle på med det vi vet er fasit pr. nå.
Kursmål - finansiell informasjon osv osv. flere sider med info er tilgjengelig.
Selv blir jeg akkurat nå dratt i armen av kjerringa, vi skal ut på skitur i fantastisk terreng i Aurdal.
Redigert 27.01.2024 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
27.01.2024 kl 13:58 4062

Svært godt skrevet Strategi. Norwegian har med sin erfaring aldri stått sterkere. Det eneste som mangler, er at aksjonærer forstår hvor mye NAS lykkes med om dagen. Og Geir Karlsen er hovedmotoren for retning selskapet tar. Karlsen er både jordnær og smart. Han er troverdig og skaper "guts" hos alle de ansatte i Norwegian. Fyllingsgraden er ekstrem når man foreløpig mangler fly kombinert med at billetter helt naturlig blir dyrere. Norwegian kommer til å vinne rettsaken mot staten og de anholder foreløpig inntektene som renner inn fra næringsliv og alle samarbeidsavtalene de har. Den oppsvingen som kommer utover nå, blir formidabel og vil vedvare da pengesterke nordmenns mening med livet er å slippe unna norsk klima (kaldt, ekstreme snømengder, regnvær, grått og trist). 3 uker i året med skikkelig varme holder ikke for Ola Gris. Storbybesøk (weekendturer) er heller ikke å forakte (opplevelse). De som har tålmodighet her kan komme til å få godt betalt. Vi får håpe at den sosialdemokratiske regjeringen snart går av også slik at man som i dag skatter 37% går ned mot 30% igjen. Sindre og Erna ønsker det :))) Heia det norske nok en gang! Det sterkeste vinner til slutt!! Hau hau!
Redigert 27.01.2024 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
Pilteri
27.01.2024 kl 15:04 4078

Det er forstemmende at man skal svare 37,8% skatt på gevinster og utbytte. Her stiller man sine surt opptjente og opptil flere ganger beskattede sparepenger til disposisjon for næringslivet, noe som skaper både aktivitet og arbeidsplasser i Norge. Setter man pengene i banken med null risiko slipper men unna med bare 22%. Fy te rakkern...
Ransen
27.01.2024 kl 15:17 4068

Benytt ASK.
Og går det galt vil man få tilsvarende fradrag
Octagon
27.01.2024 kl 16:23 4011

Enig.
Skulle ikke vært så høy beskatning på i det minste privatpersoner som investerer.
Alle regjeringer har bare økt denne satsen for hvert år.
20% -25% hadde vært mer rimelig og forståelig, ikke 37,8%
Pilteri
27.01.2024 kl 18:22 3940

Ser den ja men skatten blir den samme uansett når en realiserer. Kan kanskje satse på å låse inne gevinster til Erna forhåpentligvis setter ned skatten hvis de overtar i 2025.
NASLover
27.01.2024 kl 18:48 3915

Det kan jeg nok tro på fordi det er deres familie virksomhet (lolz), de vil selvføleglig letter skatten på gevinst for å benytte seg selv også.
Pilteri
27.01.2024 kl 18:58 3933

Må ikke kødde med Erna. Kan hende hun setter opp skatten da🤣
Octagon
27.01.2024 kl 19:48 4060

De økte bare skatt på salg av aksjer i hennes regjeringsperiode fra 2014-21, og øker uansett hvilken regjering en har ser det ut til :-(
NASLover
27.01.2024 kl 19:55 4101

Det er bare tullbart å ha så stor beskatning....mtp hodepinne som man tar å tjene penger på å dem tar vekk en stor del av gevinst uten å gjøre noe
NASLover
28.01.2024 kl 13:55 3816

Hva tenker dere, passerer vi 14 tallet i uka her eller Qube kommer til å blokkere med full satsing?
Ransen
28.01.2024 kl 14:08 3843

Jeg tror 14 kroner ryker i neste uke.
Jeg tror også at strømmen av gode meldinger og knallgode tall vil ta kursen videre opp utover mot våren.
Denne aksjen har alltid hatt en fin stigning mot feriesesong og tror ikke det blir noe annerledes i nye NAS, særlig etter det vi har fanget opp av planes og suksess siste halvår...
Kommer det et bud så fyker den avgårde, så det i seg selv er grunn nok til å sitte med aksjen. Flyanalytikere er nærmest enstemmige i at det kommer bud på selskapet i forhold til det gode nordiske markedet. Tenk bare hvor mange som kan reise sømløst fra Bådsfjord til Florida f. eks.
Octagon
28.01.2024 kl 14:27 3874

Nå er jo ikke short posisjonen ekstrem i NAS i forhold til mange andre aksjer,

De lever vel som andre av sluttsummen av alle posisjoner, men kan være farlig med short i NAS nå.

Med en kjøperside som er svært sterk, og med de nyheter vi allerede har fått og de som fort kan komme i tillegg (avtaler, melding om strategiske prosesser, høynede kursmål etter positiv PW m.m.

Tror ikke vi får rare duppen i kursen om den kommer, kjøpersiden vil hurtig strømme til og "tette gapet".

Oljeprisen kan tynge denne type aksjer noe om den holder seg like høy, men så koster jo også billetter langt mer enn tidligere og vi har ikke akkurat hatt lav oljepris i perioden som dannet grunn for positiv PW heller da...
Strategi
28.01.2024 kl 18:23 3750

Enig, viktig å huske på at Oljen er hegdet og at dette flater ut svingningene noe, i tillegg til dette ser vi gjennom høsten at USD og EUR dekker godt opp for svingninger opp i oljepris.
Jeg har tidligere kommunisert at oljepris i området 90-95 USD ikke er noe problem for Norwegian å takle basert på overnevnte.
Så langt ligger vi langt under, og spådommene rundt oljepris er fremtidig fallende pris.
Nå fikk vi et angrep på en tanker i Rødehavet hvor skipet ble satt i brann, dette dro oljeprisen 3 USD opp.
Situasjonen er nå under kontroll det samme ser nå ut til å være situasjonen i Midtøsten som er i en bedrings fase under sterkt internasjonalt press også fra Sør Afrika.
Redigert 28.01.2024 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Ransen
28.01.2024 kl 19:38 3796

Ja, det kan vel bli kortvarige topper i oljeprisen som er helt udramatisk. Dagens billettpriser tar også høyde for dette.
Tenker at vi må innfinne oss med at Geir Karlsen har evne til å justere alle ledd i selskapet på kort tid i tilfelle variasjoner i markedet. Det er en av hans gode egenskaper og er en ekstrem trygget for oss som tenker å sitte en stund.
egilchr
28.01.2024 kl 21:54 3713

Hei.Norwegian kjøper drivstoff som opsjon av selskaper som selger drivstoff på flyplasser over hele verden. De gjorde en avtale om levering av 32000 tonn drivstoff for år 2025 av et selskap (husker ikke pris og hvem selskapet var)
NASLover
29.01.2024 kl 09:10 3458

Hvorfor NAS er i rødt på grønn Børs?
Octagon
29.01.2024 kl 09:27 3424

Sannsynligvis forsøk fra shortere, samt høyere oljepris.

I mitt chart finnes støtte også rundt 13 kr (investtech har 13.30).

Ikke bekymret, kjøpersiden fyller fort slike "gap" i denne aksjen. Enten i dag eller ganske snart. Svært få aksjer går opp hver dag over et lengre perspektiv...

Aksjen er i støtet, godt hjulpet av positiv PW, at vi nærmer oss det de fleste regner med blir en bedre sesong for flyreiser enn på mange år med ditto høyere billettpriser og marginer, mulige nye avtaler og ikke minst et ikke usannsynlig oppkjøps scenario innen x tid.
Strategi
29.01.2024 kl 09:50 3360

Hestene bites!
Strategi
29.01.2024 kl 10:15 3290

Det er nok en del kortsiktige her som ikke ser den samme fremtid som oss som er langsiktige.
En annen sak er at det er en viss krangling rundt Fot rutene med Widerøe og markedet i Nord, dette er jeg 100 % sikker på at blir løst på en god måte.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/felles-motstand-i-nord-norge-mot-fot-rutene-til-flyselskapet-wideroe-1.16732639
Redigert 29.01.2024 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Zaih
29.01.2024 kl 15:35 3075

Strategi skrev Hestene bites!
Shorten ned 0,5% til 1,77%
Lucky -uke
29.01.2024 kl 15:43 3061

Det er ikke sikkert norwegian har vært med på denne anbudsrunden da det krever litt ombygging av kabinen samt at det sikkert følger med en del forpliktelser som kan slå negativt ut for resten av produksjonen.