Norwegian - Ta plass
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.
Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.
- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.
- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret
På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)
Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.
Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.
- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.
- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret
På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)
Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.
Ransen
28.02.2024 kl 09:45
5799
Dette samarbeidet skulle bli noe stort og helt nytt med et eget valutasystem osv. da tenker jeg at begge selskapene kan dra synergier fra en oppklarende logo. Det har vært stille om dette samarbeidet, så derfor synes jeg logobyttet kom påfallende nå etter at Stordalen gikk på en solid skattesmell.
Bare en tanke, men tror ikke Geir Karlsen blir en slags redningskasse for dårlige selskap utenom widerøe. For der må det brukes penger snart da Dash 8 maskinene snart er utgått på tid. Problemet her er st det ikke finnes noen erstatter for Dash 8.
Derfor mener jeg at et logobytte er meningsløst på nåværende tidspunkt.
Bare en tanke, men tror ikke Geir Karlsen blir en slags redningskasse for dårlige selskap utenom widerøe. For der må det brukes penger snart da Dash 8 maskinene snart er utgått på tid. Problemet her er st det ikke finnes noen erstatter for Dash 8.
Derfor mener jeg at et logobytte er meningsløst på nåværende tidspunkt.
NASLover
28.02.2024 kl 09:46
5814
Helt enig med deg....hvis dere husket når POWER var på kanten til å bli konkurs så snudde dem med logobytte, det kostet dem jo oenger men det ble en stor suksess tril selskapet. Se på Power nå, en stor konkurrent til Elkjop. Jeg personlig synes at det var viktig å gjøre for å kunne presentere Nye Norwegian på en bedre og nye måte. Folk trenger Change. Jeg har personlig erfaring fra eget selskap der jeg jobber der ikke bare logo men også navn bytte ble en stor suksess, dvs. Marine harvest to MOWI
Bagara
28.02.2024 kl 10:17
5737
https://www.lofotposten.no/nytt-fly-med-50-seter-kan-vare-aktuelt-for-lofoten-vi-er-her-for-a-teste-og-vil-optimalisere-det-for-vinter-i-norge/f/5-29-1027732
ATR har lenge jobbet med en kortbane-versjon av 42-modellen sin. De ser at det finnes et marked, både her i Norge, men også andre steder i verden. Den er klar om ikke så alt for lenge. Jeg kjenner ikke til hva Widerøe tenker, men det er et godt fly, som har flydd lenge, og er modernisert underveis. Med moderne motorer og drivstoff kan dette være en bærekraftig erstatter om ikke så alt for lenge.
ATR har lenge jobbet med en kortbane-versjon av 42-modellen sin. De ser at det finnes et marked, både her i Norge, men også andre steder i verden. Den er klar om ikke så alt for lenge. Jeg kjenner ikke til hva Widerøe tenker, men det er et godt fly, som har flydd lenge, og er modernisert underveis. Med moderne motorer og drivstoff kan dette være en bærekraftig erstatter om ikke så alt for lenge.
KanonBra5
28.02.2024 kl 10:38
5697
Personlig tror jeg det snart kommer noe nytt om det viktige Strawberry sammarbeidet. Det er sikkert derfor dette skjer nå. Slik at når det blir launch/kick off på dette skjer det med den nye logoen👍👍
Strategi
28.02.2024 kl 10:39
5720
Vi har uansett nå en ny drakt på flyene fremover, regner med at den nye logoen har en sammenheng med Straw Berry bank og alliansen mellom Nye Norwegian og Straw Berry samt oppkjøpet av Widerøe.
Det jobbes hurtig på alle kanter i selskapet nå og fremtiden ser mer enn lys ut.
Det jobbes hurtig på alle kanter i selskapet nå og fremtiden ser mer enn lys ut.
Strategi
28.02.2024 kl 11:03
5679
Enig.
Vi kan glede oss til : March
6 March
Monthly traffic data February
Tror tallene blir meget sterke, det meldes om gode fulle fly.
Tar man da hensyn til kraftig redusert antall flyvninger som gir enorme besparelser skjønner man at dette blir mer enn bra.
Prater da om 30-40 % nedskalering i vinterprogrammet .
Vi kan glede oss til : March
6 March
Monthly traffic data February
Tror tallene blir meget sterke, det meldes om gode fulle fly.
Tar man da hensyn til kraftig redusert antall flyvninger som gir enorme besparelser skjønner man at dette blir mer enn bra.
Prater da om 30-40 % nedskalering i vinterprogrammet .
Strategi
28.02.2024 kl 11:30
5710
Anbefaler å se presentasjonen en gang til.
Livestream Q4 2023 presentation
https://video.qbrick.com/play2/embed/qbrick-player?accountId=287078&mediaId=99365b9b-c866-408e-9a13-ca129277c43a&configId=qbrick-player&pageStyling=adaptive&autoplay=false&repeat=false&sharing=false&download=false&volume
Livestream Q4 2023 presentation
https://video.qbrick.com/play2/embed/qbrick-player?accountId=287078&mediaId=99365b9b-c866-408e-9a13-ca129277c43a&configId=qbrick-player&pageStyling=adaptive&autoplay=false&repeat=false&sharing=false&download=false&volume
Ransen
28.02.2024 kl 11:42
5740
Min investormage sier at man skal holde på det man har og avvente ytterligere kjøp.
Following the conversion, the Company has New Capital Perpetual Bonds in issue
in the nominal amount of NOK 1,512,067,553. The remaining New Capital Perpetual
Bonds may be converted into approximately 161.0 million shares in the Company at
a conversion price of NOK 9.39, subject to anti-dilution provisions.
Following the conversion, the Company has New Capital Perpetual Bonds in issue
in the nominal amount of NOK 1,512,067,553. The remaining New Capital Perpetual
Bonds may be converted into approximately 161.0 million shares in the Company at
a conversion price of NOK 9.39, subject to anti-dilution provisions.
suspekt
28.02.2024 kl 12:14
5722
Blir jo en del mer aksjer i nas nå da, når gjeld omgjøres til aksjer, men mindre gjeld så det ser ikke ut som det har noen innvirkning på kursen. Det var jo en gunstig innløsningskurs de fikk. Så får de jo utbytte i tillegg litt frem i tid. Ser da ut som det er bare å sitte rolig enn så lenge. Skulle staten velge å innløse til aksjer så skjer det vel noe.
Strategi
28.02.2024 kl 15:35
5542
Ransen
Kan du utdype hva dette har å si for kursutviklingen fremover.
Kan du utdype hva dette har å si for kursutviklingen fremover.
Hardly
28.02.2024 kl 16:06
5544
Jeg lurer også på noe av det samme. Selskapet skriver:
Den resterende andelen i obligasjonen «New Capital Perpetual Bonds» kan bli konvertert til om lag 161 millioner aksjer til konverteringskurs 9,39, fremgår det.
Hva vil dette si for den videre kursutviklingen dersom det pøses ut 161 mill aksjer ut på markedet, hvis det er det som skjer da?
Den resterende andelen i obligasjonen «New Capital Perpetual Bonds» kan bli konvertert til om lag 161 millioner aksjer til konverteringskurs 9,39, fremgår det.
Hva vil dette si for den videre kursutviklingen dersom det pøses ut 161 mill aksjer ut på markedet, hvis det er det som skjer da?
Strategi
28.02.2024 kl 16:08
5556
Tror denne konverteringen fra gjeld til aksjer sannsynligvis gagner Nye Norwegian. Dette er vel et oppsett av ledelsen i Nye Norwegian.
Regner med at de ivaretar egne interesser på beste måte , dvs. eierne og det er jo b.l.a. oss.
Personlig liker jeg ikke gjeld.
👍
Regner med at de ivaretar egne interesser på beste måte , dvs. eierne og det er jo b.l.a. oss.
Personlig liker jeg ikke gjeld.
👍
Redigert 28.02.2024 kl 16:10
Du må logge inn for å svare
Gordon Ekko
28.02.2024 kl 17:12
5468
Det er jo til å le av at dette med omgjøring av aksjer er nytt for noen. Dette har stått i informasjon fra selskapet flere ganger og for de som kan lese så er dette ikke nytt. De som innløser har ikke fått en heldig kurs, men stilte opp med lån til selskapet når det holdt på å gå konkurs. Basert på at de stilte opp fikk de på forhånd avtalt en konverteringskurs som den gangen ikke var gunstig, men som i dag er gunstig. Tro og langsiktighet når andre ikke har det lønner seg, eller aksjemarkedet dreier seg om overføring av verdier fra de utålmodige til de tålmodige som noen sier.
Dersom det kommer som en overraskelse at de vil konvertere når innløsnkursen er på 9 tallet og dagens kurs er ca. 17, ja da bør dere begynne å lese og regne og se hva dere selv ville gjort. For øvrig får selskapet mindre gjeld og de må betale inn konverteringskursen til selskapet for aksjene. Hilens fra en en som ikke leser det som en nyhet og er ikke overrasket over innløsningen.
Dersom det kommer som en overraskelse at de vil konvertere når innløsnkursen er på 9 tallet og dagens kurs er ca. 17, ja da bør dere begynne å lese og regne og se hva dere selv ville gjort. For øvrig får selskapet mindre gjeld og de må betale inn konverteringskursen til selskapet for aksjene. Hilens fra en en som ikke leser det som en nyhet og er ikke overrasket over innløsningen.
Santa01
29.02.2024 kl 10:56
5112
Ser ut som vi rigger oss til trafikk tallene 6. mars:-) Har god tro på denne over kr 18 før den tid.
Singa
01.03.2024 kl 08:57
4530
Der er enda iflg shortregisteret 12 161 268 aktier tilbake, om de innlöses i dag koster det ca 213 mille. Småpoteter?
Strategi
01.03.2024 kl 09:36
4473
Det vi så i dag, var at den underliggende interessen for Norwegian aksjen er ekstremt solid.
Makan til rabalder på åpning.
Norwegian aksjen er bare i "Startgropa".
Ikke rot bort investeringen er mitt tips.
Makan til rabalder på åpning.
Norwegian aksjen er bare i "Startgropa".
Ikke rot bort investeringen er mitt tips.
Strategi
01.03.2024 kl 14:20
4287
Har sittet i dag å sett på billett priser i Norwegian.
Bare for å konstatere at det er høye priser sett i forhold til i fjor på denne tiden.
Prisene på flygningene er svært høye og mye er utsolgt.
Det er slutt på billetter til 400 kr og lavpris billettene selges nå for ca 800.- på kortere reiser.
Tirsdag kommer trafikk tallene.
Nye Norwegian melder nå at de allerede har begynt å skalere opp.
Det er bare å glede seg til tirsdag.
Poenget med innlegget er at de som leser må forstå et par ting som er helt essensielle.
Understreker et par ting i den forbindelse.
Norwegian har skalert kraftig ned i vintersesongen, dette betyr mindre fly i lufta og fullere fly.
Altså store besparelser på crew og parkerte fly, resultatet av dette er voldsomt store inntekter sett i forhold til tidligere.
Når markedet for flyreiser melder om sterkt økende bestillinger og mange utsolgte avganger er det bare å ta frem kalkulatoren igjen.
Bare for å konstatere at det er høye priser sett i forhold til i fjor på denne tiden.
Prisene på flygningene er svært høye og mye er utsolgt.
Det er slutt på billetter til 400 kr og lavpris billettene selges nå for ca 800.- på kortere reiser.
Tirsdag kommer trafikk tallene.
Nye Norwegian melder nå at de allerede har begynt å skalere opp.
Det er bare å glede seg til tirsdag.
Poenget med innlegget er at de som leser må forstå et par ting som er helt essensielle.
Understreker et par ting i den forbindelse.
Norwegian har skalert kraftig ned i vintersesongen, dette betyr mindre fly i lufta og fullere fly.
Altså store besparelser på crew og parkerte fly, resultatet av dette er voldsomt store inntekter sett i forhold til tidligere.
Når markedet for flyreiser melder om sterkt økende bestillinger og mange utsolgte avganger er det bare å ta frem kalkulatoren igjen.
Redigert 01.03.2024 kl 15:04
Du må logge inn for å svare
Strategi
01.03.2024 kl 15:15
6702
https://open.spotify.com/episode/2jGf3sxacrPRLHBKJSUzmF?si=U8QMhuAFR1Ox60ITa2cnuw&nd=1&dlsi=8054ede2963343a4
Aksjepodden med Styreleder i Norwegian Svein Harald Øygard (01.03.24)
Aksjepodden med Styreleder i Norwegian Svein Harald Øygard (01.03.24)
Redigert 01.03.2024 kl 15:16
Du må logge inn for å svare
NASLover
02.03.2024 kl 07:56
6456
Helt dramatisk nedkjøling mot slutten av dagen styrt av shortgjengen. Den sikkert ta en dip mot 17 før den skyter fart oppover før Feb trafikktallene
Strategi
04.03.2024 kl 10:15
5873
Legger inn et par innlegg jeg skrev for en stund siden.
"som en reminder eller også som faktabasert info for nye som er interessert i Selskapet Nye Norwegian.
------
RE: At Norwegian ville rapportere et overskudd rundt 2,2 milliarder kroner for kalenderåret 2023 ble kommunisert gjennom en positiv profit warning 24. januar, og fasiten viser at flyselskapet tjente 2,23 milliarder kroner i fjor.
Noe mer overraskende er det at flyselskapet klarte å tjene 327,8 millioner kroner på driften i fjerde kvartal, som historisk sammen med første kvartal har gitt flyselskaper hodepine og dundrende underskudd i mange år.
Det vi vet er at Norwegian har redusert vintersesongens flygninger med 30 -40 i forhold til tidligere vintersesonger som derav har gått med store tap.
Vintersesongen går vel normalt fra november til end mars muligens også godt inn i april, og det er nok i de mest kritiske månedene desember til mars reduksjonen av antall avganger reduseres mest.
Norwegian justerer nok dette opp sett i forhold til behov.
30- 40 % reduksjon i forhold til tidligere er enormt og vi så det allerede i desember at selskapet leverte over all forventning.
Etter alle solemerker kommer dette til å slå inn sterkt på inntektene i Januar - februar - mars og april.
Redusert kapasitet, redusert bemanning og mindre fly i lufta vil bety enormt mye og det vil garantert vise seg fremover.
Norwegian fløy 1,1 millioner passasjerer i januar
Både Norwegian og Widerøe hadde fullere fly enn i fjor, selv om vanskelig vintervær påvirket driften, vesentlig høyere fyllingsgrad og selvfølgelig vesentlig lavere kostnader knyttet til 30-40 % reduksjon i antall flyvninger.
I tillegg har gunstig utvikling i prisen på flydrivstoff og de positive bidragene fra sterkere Norsk krone er effekten mer enn sterk.
For 2024 har Norwegian sikret drivstoff for nær 50 % av det forventede forbruket til nåværende markedspriser.
Følger man godt med på oljepris er hegding av drivstoff svært ansvarlig, da er man sikret for uforutsette hendelser.
Når det er sagt er det mange som spår oljepris ned, i så fall kommer dette Norwegian til gode inntektsmessig.
I nyhetene ser vi at markedet er sterkt styrket for flyreiser og at det er på god vei til 2019 nivå, med "Nye Norwegians" med (Widerøe inkludert) store fokus på kostnadskontroll vil sannsynligvis markedet igjen bli sterkt positivt overrasket over inntektene fremover.
Det snakkes nå her på fora av noen få "skribenter" om at aksjen skal korrigere ned, jeg er 100 % uenig og mener kursen skal sterkt videre opp og at kursmålene vil bli satt vesentlig høyere baser på reelle tall/ markedsutvikling og de store besparelsene selskapet har på kraftig nedskalering av rutenett i vintermånedene.
Det er svært få her inne som skriver om det "hele bildet" og det er dette vi bør fokusere på fremover.
Vi har en fantastisk "Geir Karlsen" som "skipper" på denne skuta, det skal vi være svært glade for.
Kunne godt skrevet mye mer om hva som kommer fremover "Straw Berry" samarbeidet og Straw Berry Bank som kommer til å skape store inntekter samt mye annet.
---------------------------------------------------------------
RE: Det er mye i NYE Norwegian som ikke er godt nok belyst og som bør belyses på grunn av store underliggende verdier.
En ting er Widerøe oppkjøpet og Fly delen av denne transaksjonen, hva er synergiene på dette oppkjøpet på kort og lang sikt.
En viktig synergi er selvfølgelig et slags herredømme over det norske innenriks markedet og tilpasninger på overganger og derved større volum, men det er mye mer.
En annen ting er Widerøe Ground Handling som følger med på kjøpet.
Re: Widerøe Ground Handling håndterer årlig nær 185.000 flyvninger, er etablert ved 41 lokasjoner rundt om i Norge og har mer enn 1800 tilknyttede medarbeidere. Vi er en fullservice leverandør av bakketjenester til flyselskaper som Widerøes Flyveselskap, SAS, KLM, Air France, Lufthansa, Thomas Cook med flere. .
Vil du vite mer?
Widerøe Ground Handling tilbyr et bredt spekter av handlingtjenester. Vi håndterer passasjerer, fly, frakt og post. Besøk oss:
https://www.wideroe.no/bedrift/ground-handling
Hva betyr denne bakketjenesten for Norwegian på kort og lang sikt.
Synergier, åpenbart, verdier ved et evt. salg- åpenbart, salg er nok lite aktuelt men synergiene blir nok gode med Norwegian på kundelista.
Denne delen av selskapet vil nok gjennomgås grundig og bli en enda bedre tjeneste en den er i dag gjennom effektivisering og kostnadskontroll.
En annen ting somi større grad bør opp på bordet er Norwegian sin forholdsvis store bestilling hos Boeing
RE: Norwegian bestilte i fjor 50 nye fly etter forliket med Boeing. Konflikten med flyprodusenten gikk på mangler knyttet til langdistanseflyet Dreamliner, kortdistanseflyet 737 Max og servicen Boeing skulle yte.
Avtalen som ble inngått i mai i fjor inkluderer også en opsjon om kjøp av ytterligere 30 fly.
– Vi har to år på oss til å bestemme oss for om vi skal erklære de opsjonene. Det håper jeg virkelig vi gjør det. Og da blir de levert fra 2028 og i løpet av 2,5 år. Jeg ser det som veldig sannsynlig at vi kommer til å erklære de opsjonene, sier Karlsen.
Publisert: fredag 6. januar 2023 kl. 21:50
Oppdatert: fredag 6. januar 2023 kl. 21:50
https://www.mn24.no/nyheter/i/wARa4n/norwegian-sjef-veldig-sannsynlig-at-det-bestilles-nye-fly
Hva er status nå på denne avtalen og hva er den verd.
Det er store ventelister på fly til langt ut i 2030 og videre.
Dette og mye mer må legges inn under fundamentale verdier under NYE Norwegian.
Det er fullt mulig å fylle på med mer.
Det er store verdier i Nye Norwegian i tillegg til egenkapitalen dersom man tenker seg om.
"som en reminder eller også som faktabasert info for nye som er interessert i Selskapet Nye Norwegian.
------
RE: At Norwegian ville rapportere et overskudd rundt 2,2 milliarder kroner for kalenderåret 2023 ble kommunisert gjennom en positiv profit warning 24. januar, og fasiten viser at flyselskapet tjente 2,23 milliarder kroner i fjor.
Noe mer overraskende er det at flyselskapet klarte å tjene 327,8 millioner kroner på driften i fjerde kvartal, som historisk sammen med første kvartal har gitt flyselskaper hodepine og dundrende underskudd i mange år.
Det vi vet er at Norwegian har redusert vintersesongens flygninger med 30 -40 i forhold til tidligere vintersesonger som derav har gått med store tap.
Vintersesongen går vel normalt fra november til end mars muligens også godt inn i april, og det er nok i de mest kritiske månedene desember til mars reduksjonen av antall avganger reduseres mest.
Norwegian justerer nok dette opp sett i forhold til behov.
30- 40 % reduksjon i forhold til tidligere er enormt og vi så det allerede i desember at selskapet leverte over all forventning.
Etter alle solemerker kommer dette til å slå inn sterkt på inntektene i Januar - februar - mars og april.
Redusert kapasitet, redusert bemanning og mindre fly i lufta vil bety enormt mye og det vil garantert vise seg fremover.
Norwegian fløy 1,1 millioner passasjerer i januar
Både Norwegian og Widerøe hadde fullere fly enn i fjor, selv om vanskelig vintervær påvirket driften, vesentlig høyere fyllingsgrad og selvfølgelig vesentlig lavere kostnader knyttet til 30-40 % reduksjon i antall flyvninger.
I tillegg har gunstig utvikling i prisen på flydrivstoff og de positive bidragene fra sterkere Norsk krone er effekten mer enn sterk.
For 2024 har Norwegian sikret drivstoff for nær 50 % av det forventede forbruket til nåværende markedspriser.
Følger man godt med på oljepris er hegding av drivstoff svært ansvarlig, da er man sikret for uforutsette hendelser.
Når det er sagt er det mange som spår oljepris ned, i så fall kommer dette Norwegian til gode inntektsmessig.
I nyhetene ser vi at markedet er sterkt styrket for flyreiser og at det er på god vei til 2019 nivå, med "Nye Norwegians" med (Widerøe inkludert) store fokus på kostnadskontroll vil sannsynligvis markedet igjen bli sterkt positivt overrasket over inntektene fremover.
Det snakkes nå her på fora av noen få "skribenter" om at aksjen skal korrigere ned, jeg er 100 % uenig og mener kursen skal sterkt videre opp og at kursmålene vil bli satt vesentlig høyere baser på reelle tall/ markedsutvikling og de store besparelsene selskapet har på kraftig nedskalering av rutenett i vintermånedene.
Det er svært få her inne som skriver om det "hele bildet" og det er dette vi bør fokusere på fremover.
Vi har en fantastisk "Geir Karlsen" som "skipper" på denne skuta, det skal vi være svært glade for.
Kunne godt skrevet mye mer om hva som kommer fremover "Straw Berry" samarbeidet og Straw Berry Bank som kommer til å skape store inntekter samt mye annet.
---------------------------------------------------------------
RE: Det er mye i NYE Norwegian som ikke er godt nok belyst og som bør belyses på grunn av store underliggende verdier.
En ting er Widerøe oppkjøpet og Fly delen av denne transaksjonen, hva er synergiene på dette oppkjøpet på kort og lang sikt.
En viktig synergi er selvfølgelig et slags herredømme over det norske innenriks markedet og tilpasninger på overganger og derved større volum, men det er mye mer.
En annen ting er Widerøe Ground Handling som følger med på kjøpet.
Re: Widerøe Ground Handling håndterer årlig nær 185.000 flyvninger, er etablert ved 41 lokasjoner rundt om i Norge og har mer enn 1800 tilknyttede medarbeidere. Vi er en fullservice leverandør av bakketjenester til flyselskaper som Widerøes Flyveselskap, SAS, KLM, Air France, Lufthansa, Thomas Cook med flere. .
Vil du vite mer?
Widerøe Ground Handling tilbyr et bredt spekter av handlingtjenester. Vi håndterer passasjerer, fly, frakt og post. Besøk oss:
https://www.wideroe.no/bedrift/ground-handling
Hva betyr denne bakketjenesten for Norwegian på kort og lang sikt.
Synergier, åpenbart, verdier ved et evt. salg- åpenbart, salg er nok lite aktuelt men synergiene blir nok gode med Norwegian på kundelista.
Denne delen av selskapet vil nok gjennomgås grundig og bli en enda bedre tjeneste en den er i dag gjennom effektivisering og kostnadskontroll.
En annen ting somi større grad bør opp på bordet er Norwegian sin forholdsvis store bestilling hos Boeing
RE: Norwegian bestilte i fjor 50 nye fly etter forliket med Boeing. Konflikten med flyprodusenten gikk på mangler knyttet til langdistanseflyet Dreamliner, kortdistanseflyet 737 Max og servicen Boeing skulle yte.
Avtalen som ble inngått i mai i fjor inkluderer også en opsjon om kjøp av ytterligere 30 fly.
– Vi har to år på oss til å bestemme oss for om vi skal erklære de opsjonene. Det håper jeg virkelig vi gjør det. Og da blir de levert fra 2028 og i løpet av 2,5 år. Jeg ser det som veldig sannsynlig at vi kommer til å erklære de opsjonene, sier Karlsen.
Publisert: fredag 6. januar 2023 kl. 21:50
Oppdatert: fredag 6. januar 2023 kl. 21:50
https://www.mn24.no/nyheter/i/wARa4n/norwegian-sjef-veldig-sannsynlig-at-det-bestilles-nye-fly
Hva er status nå på denne avtalen og hva er den verd.
Det er store ventelister på fly til langt ut i 2030 og videre.
Dette og mye mer må legges inn under fundamentale verdier under NYE Norwegian.
Det er fullt mulig å fylle på med mer.
Det er store verdier i Nye Norwegian i tillegg til egenkapitalen dersom man tenker seg om.
Redigert 04.03.2024 kl 10:17
Du må logge inn for å svare
Strategi
04.03.2024 kl 10:32
5836
Nordic Response 2024
Nå i mars skal tusenvis av norske og allierte soldater trene sammen på å forsvare Norden.
https://www.forsvaret.no/om-forsvaret/operasjoner-og-ovelser/ovelser/nr24
Nå i mars skal tusenvis av norske og allierte soldater trene sammen på å forsvare Norden.
https://www.forsvaret.no/om-forsvaret/operasjoner-og-ovelser/ovelser/nr24
NASLover
04.03.2024 kl 12:34
5679
Da ser vi en stor investor på bane. Han og co. har jobbet og drev tidligere i Norwegian
https://www.proff.no/selskap/nye-sneisungen-as/oslo/finans/IF8OCYJ0RSY/
Oslo (Infront TDN Direkt): Aksjonærendringer blant utvalgte investorer på Oslo Børs.
Endringene i aksjonærlistene med data hentet fra Infront og Euronext VPS vises i hovedsak tre dager etter at hendelsen har oppstått, såkalt T+2 dager. Endringene kan stamme fra ordinært kjøp eller salg, men også fra andre typer transaksjoner eller hendelser.
NAS SNEISUNGEN AS Ny 2.763.651 0,3
https://www.proff.no/selskap/nye-sneisungen-as/oslo/finans/IF8OCYJ0RSY/
Oslo (Infront TDN Direkt): Aksjonærendringer blant utvalgte investorer på Oslo Børs.
Endringene i aksjonærlistene med data hentet fra Infront og Euronext VPS vises i hovedsak tre dager etter at hendelsen har oppstått, såkalt T+2 dager. Endringene kan stamme fra ordinært kjøp eller salg, men også fra andre typer transaksjoner eller hendelser.
NAS SNEISUNGEN AS Ny 2.763.651 0,3
Redigert 04.03.2024 kl 12:34
Du må logge inn for å svare
Strategi
04.03.2024 kl 14:00
5597
RYANAIR: FLØY 11,1M PASSASJERER I FEBRUAR, KABINFAKTOR 92%
4.3.2024 08:08 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Ryanair Group fraktet 11,1 millioner passasjerer i februar 2024, mot 10,6 millioner samme periode året før, melder selskapet mandag.
Kabinfaktoren var 92 prosent i februar (92).
4.3.2024 08:08 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Ryanair Group fraktet 11,1 millioner passasjerer i februar 2024, mot 10,6 millioner samme periode året før, melder selskapet mandag.
Kabinfaktoren var 92 prosent i februar (92).
NASLover
04.03.2024 kl 19:03
5416
NAS står som stål sterkt i dag. Endte godt over forventning.
Nye investorer er på bane og nye nyheter er på vei.
Snart feb trafikktall, ryker over 18 i morgen
Nye investorer er på bane og nye nyheter er på vei.
Snart feb trafikktall, ryker over 18 i morgen
warren
05.03.2024 kl 10:06
5031
Anbefales å høre på siste episode av podcasten Aksjepodden med styreleder i Norwegian:
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/03/05/8105806/dollarkursen-kan-flytte-aksjekursen-for-norwegian
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/03/05/8105806/dollarkursen-kan-flytte-aksjekursen-for-norwegian
Ransen
05.03.2024 kl 10:14
5096
Omsetningen nå er 5-10 ganger høyere enn da aksjen var 7-8-9 kroner i fjor, og alle sa at den kom til å stige kraftig. Nå er selskapet verdt ca 17 Mrd og man må nesten påregne at det går litt sideveis en tid.
Hvor var folket da aksjen var billig?
Hvor var folket da aksjen var billig?
StephanDerrick
05.03.2024 kl 10:18
5087
Gitt at rentekuttene i USA ser ut til å dra ut i tid, så er det lite sansynlig at vi får noen effekt av styrket kronekurs i år.
Litt av problemet er de store valutastrømmene ut av Norge. I Q1 er de positive, men resten av året blir de negative og massivt negative i Q4.
https://www.dn.no/marked/valuta/kronekursen/rente/tror-pa-kraftig-kronestyrkelse-de-neste-manedene-vi-har-generelt-et-veldig-positivt-syn/2-1-1572408
Fastlands-Norge har i løpet av 1 år et handelsunderskudd ( som for hvert år også er voksende) på roughly 300 milliarder NOK
I Q1 er valutastrømmen dog 100-150 milliarder positiv. Resten av året blir den da 400-450 milliarder NOK negativ.
Det vil isolert sett medføre at NOK kommer under press i tiden fremover. Når da rentekuttene ute drar ut i tid får man heller ikke drahjelp herifra.
Litt av problemet er de store valutastrømmene ut av Norge. I Q1 er de positive, men resten av året blir de negative og massivt negative i Q4.
https://www.dn.no/marked/valuta/kronekursen/rente/tror-pa-kraftig-kronestyrkelse-de-neste-manedene-vi-har-generelt-et-veldig-positivt-syn/2-1-1572408
Fastlands-Norge har i løpet av 1 år et handelsunderskudd ( som for hvert år også er voksende) på roughly 300 milliarder NOK
I Q1 er valutastrømmen dog 100-150 milliarder positiv. Resten av året blir den da 400-450 milliarder NOK negativ.
Det vil isolert sett medføre at NOK kommer under press i tiden fremover. Når da rentekuttene ute drar ut i tid får man heller ikke drahjelp herifra.
NASLover
05.03.2024 kl 10:45
5052
Shortgjengen spiller sin rolle å holde kursen under 18 for å inndekke mest mulige shortaksjer, men det sikkert bli kraftig opp i morgen når feb trafikktall er på plass
NASLover
05.03.2024 kl 11:11
5064
Dagens artikkel om Norwegian på FA
Svein Harald forklarer
Med 10,50 som utgangspunkt: Dersom dollarkursen skulle falle med 10 prosent, til 9,45, vil Norwegian få omtrent 1 milliard i lavere kostnader. Skulle kronen styrke seg med 15 prosent, til til 8,93, faller kostnadene rundt 1,5 milliarder kroner. I motsatt tilfelle vil kostnadene stige med 1 milliard dersom dollaren steg til 11,55 mot kronen.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/03/05/8105806/dollarkursen-kan-flytte-aksjekursen-for-norwegian
Svein Harald forklarer
Med 10,50 som utgangspunkt: Dersom dollarkursen skulle falle med 10 prosent, til 9,45, vil Norwegian få omtrent 1 milliard i lavere kostnader. Skulle kronen styrke seg med 15 prosent, til til 8,93, faller kostnadene rundt 1,5 milliarder kroner. I motsatt tilfelle vil kostnadene stige med 1 milliard dersom dollaren steg til 11,55 mot kronen.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/03/05/8105806/dollarkursen-kan-flytte-aksjekursen-for-norwegian
Strategi
05.03.2024 kl 17:04
4901
Det er ufattelig mye som har skjedd siden aksjen sto i kurs under 10 kr. På det tidspunktet mente fremdeles Karlsen at selskapet burde prises opp mot 16 kr.
En viktig del av dette er at selskapet nå tjener meget gode penger.
En annen er fremtidig utbytte, markedet er kraftig opp, det er høye billett priser, det er landet en rekke avtaler i markedet, det er gjort oppkjøp, booking tallene er solide fremover, det er hegdet bra med olje og oljepris er helt ok.
Valuta er ok.
Egenkapitalen i selskapet er meget solid.
Det er bare å ramse opp.
En viktig del av dette er at selskapet nå tjener meget gode penger.
En annen er fremtidig utbytte, markedet er kraftig opp, det er høye billett priser, det er landet en rekke avtaler i markedet, det er gjort oppkjøp, booking tallene er solide fremover, det er hegdet bra med olje og oljepris er helt ok.
Valuta er ok.
Egenkapitalen i selskapet er meget solid.
Det er bare å ramse opp.
Redigert 05.03.2024 kl 17:06
Du må logge inn for å svare
NASLover
05.03.2024 kl 17:11
4909
Kursen står solid i det siste par uker og dager......tipper det åpner over 18 i morgen med god nyhet om trafikktall somkan være sterke med tanke på vinterferie både innland og utland, ser bedre tall på norwegian og widerøe, mulig kommer andre ukjente nyheter også.
Det er bare å lene på sofa og ta en kopp kafe og slappe off....take off soon
Det er bare å lene på sofa og ta en kopp kafe og slappe off....take off soon
NASLover
06.03.2024 kl 08:15
4591
Ja ja da er feb trafikktall kommet. Sterkeste feb måned noensine når det gjelder kabinfaktor
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/03/06/8106370/norwegian-floy-1-5-millioner
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/03/06/8106370/norwegian-floy-1-5-millioner
Redigert 06.03.2024 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
06.03.2024 kl 08:31
4521
Disse tallene var vel klare. Nå får vi se hvordan det går fremover med rettsaken mot staten, Strawberrysamarbeidet og miljøomstillingene fremover. Fulle fly visste vi grunnet for få fly foreløpig. Svært spennende!
Strategi
06.03.2024 kl 08:35
4517
ja, tallene var meget sterke... som forventet.
Fra DN:
Norwegians passasjervekst endte på ni prosent, økte enhetsinntekten med 12 prosent. Det innebærer at selskapet klarte å øke billettprisene og tilleggsinntektene per passasjer.
I forbindelse med at kvartalstallene for fjorårets siste regnskapsperiode ble lagt frem, uttalte Karlsen og Norwegian at de så meget lyst på våren og salget frem mot sommeren. På møtet med investorene pekte han på en graf over booket salg fra februar til juni, og kommenterte:
– Som dere kan se ligger vi nå over kurven for det forrige normal-året 2019, og da skal dere merke dere at vi hadde 18–20 prosent høyere kapasitet.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian-floy-knappe-13-millioner-passasjerer-i-februar-en-liten-okning-fra-samme-maned-i-fjor/2-1-1608415
Gjentar en setning som er essensielt viktig å ha fokus på.
Re: Som dere kan se ligger vi nå over kurven for det forrige normal-året 2019, og da skal dere merke dere at vi hadde 18–20 prosent høyere kapasitet.
Det er her store besparelser ligger. store reduksjoner av fly og mannskap i lufta.
Dette vil vise seg med meget solide tall i kvartal 1-2024 rapporten.
For første gang vil Norwegian-gruppen levere solide resultater gjennom vinter månedene.
Fra DN:
Norwegians passasjervekst endte på ni prosent, økte enhetsinntekten med 12 prosent. Det innebærer at selskapet klarte å øke billettprisene og tilleggsinntektene per passasjer.
I forbindelse med at kvartalstallene for fjorårets siste regnskapsperiode ble lagt frem, uttalte Karlsen og Norwegian at de så meget lyst på våren og salget frem mot sommeren. På møtet med investorene pekte han på en graf over booket salg fra februar til juni, og kommenterte:
– Som dere kan se ligger vi nå over kurven for det forrige normal-året 2019, og da skal dere merke dere at vi hadde 18–20 prosent høyere kapasitet.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian-floy-knappe-13-millioner-passasjerer-i-februar-en-liten-okning-fra-samme-maned-i-fjor/2-1-1608415
Gjentar en setning som er essensielt viktig å ha fokus på.
Re: Som dere kan se ligger vi nå over kurven for det forrige normal-året 2019, og da skal dere merke dere at vi hadde 18–20 prosent høyere kapasitet.
Det er her store besparelser ligger. store reduksjoner av fly og mannskap i lufta.
Dette vil vise seg med meget solide tall i kvartal 1-2024 rapporten.
For første gang vil Norwegian-gruppen levere solide resultater gjennom vinter månedene.
Strategi
06.03.2024 kl 08:50
4419
Automatic technical analysis. Short term, Mar 5, 2024
Norwegian Air Shuttle has broken the rising trend up in the short term. This signals an even stronger growth rate. The stock has marginally broken up through resistance at kroner 17.70.
https://www.investtech.com/no/market.php?MarketID=1&product=0
Norwegian Air Shuttle has broken the rising trend up in the short term. This signals an even stronger growth rate. The stock has marginally broken up through resistance at kroner 17.70.
https://www.investtech.com/no/market.php?MarketID=1&product=0
Me
06.03.2024 kl 08:51
4440
February traffic figures add upside to estimates - Buy
Bookings continue to
be solid across all markets and tight for the Easter holiday. Thus, 2024 appears stronger than anticipated and estimates will come
up. Buy, NOK 20 TP; 10x P/E’24E.
PAS
Bookings continue to
be solid across all markets and tight for the Easter holiday. Thus, 2024 appears stronger than anticipated and estimates will come
up. Buy, NOK 20 TP; 10x P/E’24E.
PAS
Strategi
06.03.2024 kl 09:00
4412
Norwegian bør gå 5-10 % i dag.
Minimum.
Minimum.
Redigert 06.03.2024 kl 09:00
Du må logge inn for å svare
NASLover
06.03.2024 kl 09:22
4338
Det er stor press fra shortgjengen som vil ikke at kursen går over 18
Ransen
06.03.2024 kl 09:24
4355
Jeg trodde faktisk på bedre tall med hensyn på de nye storavtalene og et SAS som er i knestående.
Ryanair og wizz Air kan vise til hhv 10% og 15.8% økning sammenlignet med feb.23.
Tror vi må ta inn over oss at rentene begynner å svi hos mange samt at selskapet faktisk er ganske høyt priset i dag. Kanskje lurt å se litt på hva Fredriksen foretar seg. Han er flink.
Har forøvrig stor tro på at de øverste kursmålene nås på sikt med flere og nye fly i drift.
Ryanair og wizz Air kan vise til hhv 10% og 15.8% økning sammenlignet med feb.23.
Tror vi må ta inn over oss at rentene begynner å svi hos mange samt at selskapet faktisk er ganske høyt priset i dag. Kanskje lurt å se litt på hva Fredriksen foretar seg. Han er flink.
Har forøvrig stor tro på at de øverste kursmålene nås på sikt med flere og nye fly i drift.
Redigert 06.03.2024 kl 09:24
Du må logge inn for å svare
MaxMekker
06.03.2024 kl 09:31
4326
Frediksen slapp seg ned med 5 mill aksjer.
Han har ikke solgt seg ytterligere ned. Er øverst på lista i Norwegian fortsatt :)
Topp 50 er opp +2 367 520 +0,33%
Han har ikke solgt seg ytterligere ned. Er øverst på lista i Norwegian fortsatt :)
Topp 50 er opp +2 367 520 +0,33%
Redigert 06.03.2024 kl 09:33
Du må logge inn for å svare
Hardly
06.03.2024 kl 09:55
4255
Hvordan vet du at Fredriksen har solgt? Har han sagt det?
Han kan jo ha lånt disse aksjene ut til short eller flyttet de over til et annet selskap han kontrollerer.
Han kan jo ha lånt disse aksjene ut til short eller flyttet de over til et annet selskap han kontrollerer.
NASLover
06.03.2024 kl 10:10
4215
Det ser sånn ut at du begynner å bli skeptisk i selskapet når faktisk kursmålet blir realistisk. Hvis jeg husket godt mellom 9-12 du alltid nevnte kursen er lang under mål og billig, hvordan kan det bli plutselig selskapet høy priset når den er fortsatt under 4-8kr under kursmålet?
Redigert 06.03.2024 kl 10:14
Du må logge inn for å svare
Ransen
06.03.2024 kl 12:06
4147
Jeg er ikke skeptisk og har fortsatt stor tro på selskapet. Jeg har noen aksjer og følger fortsatt med. Selskapet har nå en verdi på 17mrd og da kan man ikke regne med at større investorer kjøper seg veldig stort inn på nåværende tidspunkt. JF gikk inn på kr 6,25.
Jeg hadde faktisk en tid tro på en konsoliering/oppkjøp men har i siste tiden registrert at flyselskapene er mer forsiktig nå enn tidligere. Det kommer nedturer som alltid og det må dem kunne tåle, spesielt de som er nystrukturert.
Jeg hadde faktisk en tid tro på en konsoliering/oppkjøp men har i siste tiden registrert at flyselskapene er mer forsiktig nå enn tidligere. Det kommer nedturer som alltid og det må dem kunne tåle, spesielt de som er nystrukturert.
NASLover
06.03.2024 kl 13:42
4031
Ja det kjenner jeg godt at JF kjøpte på 6.59 men da mener du at kursen må til gamle nivåer slik at store investorer får muligheten å være med. Slik går ikke børsen nå som aksjen har steget og er fortsatt knall attraktivt bær store investorer delta på nivå den er om de vil eller har tro på selskapet.
Forresten ser bare på når JF har kjøpt aksjer.....3 års ide og det er lang ventetid å få en super gevinst
Det er fortsatt mye å gå i NAS
Forresten ser bare på når JF har kjøpt aksjer.....3 års ide og det er lang ventetid å få en super gevinst
Det er fortsatt mye å gå i NAS
Redigert 06.03.2024 kl 15:11
Du må logge inn for å svare
MaxMekker
06.03.2024 kl 15:13
3937
Vet gjør jeg vel ikke, men han har 5 mill mindre aksjer nå enn han hadde for litt over 1 uke siden.
Vi får se om dem kommer tilbake til han eller ikke.
Vi får se om dem kommer tilbake til han eller ikke.
Strategi
06.03.2024 kl 15:45
3878
Kom nettopp hjem fra jobb og ser at dette ikke gikk som forventet, ser også at Qube ikke har dekket inn.
Det store problemet som har vært gjennomgående i aksjen er de stadige utlånene til short handel.
Dette har preget aksjen i alt for lang tid.
Nå får vi se om Qube dekker inn på lavere kurser slik at det kan bli litt fred å få for oss som er investert.
Tror vi muligens får et fall under 17 kr om den ikke snur opp.
Det store problemet som har vært gjennomgående i aksjen er de stadige utlånene til short handel.
Dette har preget aksjen i alt for lang tid.
Nå får vi se om Qube dekker inn på lavere kurser slik at det kan bli litt fred å få for oss som er investert.
Tror vi muligens får et fall under 17 kr om den ikke snur opp.
Redigert 06.03.2024 kl 15:47
Du må logge inn for å svare