Norwegian - Ta plass
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.
Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.
- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.
- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret
På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)
Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.
Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.
- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.
- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret
På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)
Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.
Ransen
19.03.2024 kl 16:03
4719
Det er ikke negativt ment. Jeg tror på aksjen men ingenting går i himmelen. Nå tror jeg tiden er inne for å teste støttenivåene i mangel på nyheter som kommer i slutten av april. Selvsagt kan det komme nyheter ang Strawberrysamarbeidet, men tror at Stordalen har nok med sitt skattekrav og bekymringen om rentefastsettelsene, samt lav kronekurs
Strategi
19.03.2024 kl 16:58
4655
jeg har forholdt meg til 16.40 som en solid støtte, denne er testet noen ganger.
De som er short har nok et ønske om store fall, men jeg tror de glemmer at det nå har kommet nye investorer inn som kjøper ved svekkelse i kursen.
Mulig en del som støtte kjøper også.
Kursen er nå rett over analytikernes kurs estimater i mai 2023, som Geir Karlsen var svært misfornøyd med.
Egenkapital er sterkt bygd opp i løpet av 2024, avtaler er inngått til fordel for Norwegian, markedet er knallsterkt og billett prisene er høye.
Markedet er sterkt tilbake.
Oljen er hegdet til langt ut i 2026, oljeprisen de siste dagene er litt høy på grunn av et rakett angrep fra Ukraina som gjorde skade på et Russisk raffineri.
Vi kan forvente at oljepris faller tilbake.
Hegding av olje er derfor helt riktig tenkt av Karlsen for å sikre svingninger.
Valuta- EURO og USD er ok.
Nå venter vi på trafikktall mars 2024 som blir bra, samt kvartal 1 2024.
Sannsynligvis blir 2024 et knall sterkt år for Nye Norwegian som vil overaske markedet og nye kursmål skrus videre opp.
Alt ser ut til å gå bra med Widerøe på laget og det jobbes på med sømløse overganger og tilpasninger mellom Widerøe Ground Handling og Nye Norwegian.
Personlig kan jeg ikke se noen grunn til at ikke Nye Norwegian skal stige sterkt videre.
Men ,det er min personlige mening.
De som er short har nok et ønske om store fall, men jeg tror de glemmer at det nå har kommet nye investorer inn som kjøper ved svekkelse i kursen.
Mulig en del som støtte kjøper også.
Kursen er nå rett over analytikernes kurs estimater i mai 2023, som Geir Karlsen var svært misfornøyd med.
Egenkapital er sterkt bygd opp i løpet av 2024, avtaler er inngått til fordel for Norwegian, markedet er knallsterkt og billett prisene er høye.
Markedet er sterkt tilbake.
Oljen er hegdet til langt ut i 2026, oljeprisen de siste dagene er litt høy på grunn av et rakett angrep fra Ukraina som gjorde skade på et Russisk raffineri.
Vi kan forvente at oljepris faller tilbake.
Hegding av olje er derfor helt riktig tenkt av Karlsen for å sikre svingninger.
Valuta- EURO og USD er ok.
Nå venter vi på trafikktall mars 2024 som blir bra, samt kvartal 1 2024.
Sannsynligvis blir 2024 et knall sterkt år for Nye Norwegian som vil overaske markedet og nye kursmål skrus videre opp.
Alt ser ut til å gå bra med Widerøe på laget og det jobbes på med sømløse overganger og tilpasninger mellom Widerøe Ground Handling og Nye Norwegian.
Personlig kan jeg ikke se noen grunn til at ikke Nye Norwegian skal stige sterkt videre.
Men ,det er min personlige mening.
Redigert 19.03.2024 kl 16:59
Du må logge inn for å svare
Me
19.03.2024 kl 17:08
4644
Det går i hvert fall bra i reiselivet, uavhengig av teknisk analyse og denne utingen med shorting.
Selvfølgelig må det være litt kjedelig uansett hvor bra selskapet går så må enn forholde seg til shorting som ikke har noe med selskapets utvikling å gjøre, og da kommer selvfølgelig teknisk analyse inn i aksjen, og da har vi diskusjonen i gang om både det ene og det andre som kan ramme selskapet...
https://flysmart24.no/2024/03/19/paskeutfarten-til-syden-naer-100-direktefly-pa-tre-dager/
Selvfølgelig må det være litt kjedelig uansett hvor bra selskapet går så må enn forholde seg til shorting som ikke har noe med selskapets utvikling å gjøre, og da kommer selvfølgelig teknisk analyse inn i aksjen, og da har vi diskusjonen i gang om både det ene og det andre som kan ramme selskapet...
https://flysmart24.no/2024/03/19/paskeutfarten-til-syden-naer-100-direktefly-pa-tre-dager/
Redigert 19.03.2024 kl 17:10
Du må logge inn for å svare
Ransen
19.03.2024 kl 19:35
4527
Shorten er så liten at den byr ikke på problemer. De gikk vel short på rundt kr 9,50, så tapet er katastrofalt for Qube.
Veldig mange gevinstsikret på 17-tallet men tok ny inngang øverst på 16-tallet. Jeg tror at aksjen kan sige til 15 kroner som er godt over støtten på kr 13,20.
jeg kan ta feil, men det er over 4 uker til Q1 presenteres, så hvis ikke annet oppløftende nytt blir børsmeldt så blir det en fin inngang igjen. Aksjen skal til 19-20 kroner om alt går bra.
Lønnsoppgjøret kan også booste aksjen da folk føler at de får bedre økonomi.
Veldig mange gevinstsikret på 17-tallet men tok ny inngang øverst på 16-tallet. Jeg tror at aksjen kan sige til 15 kroner som er godt over støtten på kr 13,20.
jeg kan ta feil, men det er over 4 uker til Q1 presenteres, så hvis ikke annet oppløftende nytt blir børsmeldt så blir det en fin inngang igjen. Aksjen skal til 19-20 kroner om alt går bra.
Lønnsoppgjøret kan også booste aksjen da folk føler at de får bedre økonomi.
Strategi
19.03.2024 kl 19:46
4526
Ønske tenkning fra en som har pratet kursen opp til over 17 kr.
Det vi ser er at det har vært en del gevinstsikring over 17 kr.
Vi ser også at det har vært stor interesse før aksjen "med rette" på høyt 17 tall.
Legg også merke til at fond har gått inn i aksjen på kurser over 17.
Det er 4 uker til Q 1, men få børsdager til trafikk tall, imens vet vi at det går strålende for selskapet.
Fundamentet er på plass.
Qube har fortsatt å dekke inn short i dag, dette sier noe om hvor sterkt aksjen står.
1.
Qube Research & Technologies Limited
0.76 %
Det vi ser er at det har vært en del gevinstsikring over 17 kr.
Vi ser også at det har vært stor interesse før aksjen "med rette" på høyt 17 tall.
Legg også merke til at fond har gått inn i aksjen på kurser over 17.
Det er 4 uker til Q 1, men få børsdager til trafikk tall, imens vet vi at det går strålende for selskapet.
Fundamentet er på plass.
Qube har fortsatt å dekke inn short i dag, dette sier noe om hvor sterkt aksjen står.
1.
Qube Research & Technologies Limited
0.76 %
Redigert 19.03.2024 kl 20:44
Du må logge inn for å svare
Strategi
20.03.2024 kl 14:48
4092
Ser ut til at støtten på 16.40 står godt og at aksjen med dette vil trende oppover igjen.
Vi går mot lysere tider og jeg regner med at det begrensede fallet vi er vitne til også ansees som gode kjøpsmuligheter sett i forhold til kursmålene og fremtidsutsiktene.
Vi går mot lysere tider og jeg regner med at det begrensede fallet vi er vitne til også ansees som gode kjøpsmuligheter sett i forhold til kursmålene og fremtidsutsiktene.
NASLover
20.03.2024 kl 15:36
4093
Tror ikle det er helt ferdig ennå. Ingen short aksjer inndekket i dag ifølge short register. Fremstår over 7 mil short aksjer som kan skape usikkerhet å 16.4 blir testet fllerer ganger før Qube er ute av bildet
Redigert 20.03.2024 kl 15:36
Du må logge inn for å svare
Strategi
20.03.2024 kl 16:33
4163
Nå landet kursen på 16,695 i dag så det tyder vel på at det er noe trøbbel for de som drømmer om store videre fall.
Nye Norwegian aksjen viser styrke.
NAS lover hadde rett, det ble ikke dekket inn short i dag.
NAS steg derimot 0.60 %
Redigert 20.03.2024 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
20.03.2024 kl 18:44
4110
Triggere på løpende bånd utover jo, så hva snakkes det om. Vi vet det går bra, men hvor til høyt himmels det går, vet ingen. Minner om gamle NAS kurs 300 så kos dere på vei til månen selv om ting tar litt tid :)
Redigert 20.03.2024 kl 21:25
Du må logge inn for å svare
Hobbykailn
20.03.2024 kl 22:36
3954
Hvorfor minne om gammel kurs før restrukturering og emisjoner. Antall aksjer indag er jo langt høyere enn tidligere, og jeg vil nevne at inndekning short vil bety at shorter må kjøpe aksjer før tilbakelevering. Da går kurs opp ikke ned.
Hardly
21.03.2024 kl 09:20
3727
Teorien med at kursen blir presset ned når noen sitter short er at disse sitter med mengder av egne aksjer som de hele tiden selger under gjeldende kurs for å sende kursen nedover. Flere henger seg på når kursen siger nedover. Når kursen så går under kursen de har lånt for kjøper de tilbake og kursen går litt opp. Problemet er at dette klarer de ikke i NAS og de kjøper med tap.
Men som sakt er dette bare teoretisk. Tviler på om alle shorterne holder på slik.
Men som sakt er dette bare teoretisk. Tviler på om alle shorterne holder på slik.
Redigert 21.03.2024 kl 10:39
Du må logge inn for å svare
NASLover
21.03.2024 kl 10:23
3757
Da har jeg tatt en ny lodd og inngang etter gårsdagensfall. Jeg regner med at kursen blir sterkere fremover mot en av de viktigste måned med trafikktall, 2023 annual rapport og Q1 rapport. Og på toppen av disse kan komme strawbery avtale sikkert, men vi får se.
Ransen
21.03.2024 kl 10:47
3753
Det er såpass lenge til neste rapporter, som jo vil være gode tall at kursen tar en tur til 15 kroner til ut i andre uke i april
Me
21.03.2024 kl 11:34
3725
NAS: SELGER BILLETTER FOR SOMMERSESONG MED YIELD 15-17% HØYERE ENN I 2023
Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle selger billetter for kommende sommer med en yield som er 15-17 prosent høyere enn i 2023.
Det sier konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian under DNB Markets' årlige SMB Konferanse torsdag.
Norwegian-sjefen sier at flyselskapet selger billettene med en tilvarende kabinfaktor (load) som selskapet hadde på samme tidspunkt i fjor. Samtidig selger selskapet flere billetter i år på grunn av flere fly.
-Høyere yield, samme load, oppsummerer Karlsen.
-Bookinger ser ut til å holde seg på et høyt nivå, og vi selger billetter til betydelige høyere priser enn det vi gjorde i fjor, sier han videre.
Karlsen legger til at booking-kurven, altså billettbestillinger i forhold til når man reiser, har normalisert seg litt.
-Det betyr at vi har litt mer visibilitet enn det vi kanskje har hatt gjennom de siste par årene, sier han
Karlsen forteller videre om en "fortsatt veldig sterk likviditetssituasjon".
-Ved utgangen av 2023 hadde vi 9,5 milliard kroner på bok. I dag er det beløpet større, sier han.
Norwegian er nå i stor grad er ute av lavsesongen, og fra og med mars har selskapet begynt å trappe opp og øker kapasiteten betydelig de neste månedene. Karlsen sier at selskapet har lykkes med å redusere kapasiteten i takt med markedet og holde relativt fulle fly i lavsesongen. Selskapet har også pushet tungt vedlikehold på flyene inn i vinterperioden i mye større grad enn før, ifølge ham.
Som andre flyselskaper er Karlsen litt bekymret med tanke på flåteveksten.
-Vi har 90 fly som vi skal fly kommende sommer. Vi ønsker å komme opp i 100 til 110 fly egentlig så fort som mulig, fordi vi tror at markedet kan ta det. Vi har forsinkelser fra Boeing som sliter med en del problemer om dagen (..) Vi har sagt til Boeing at vi vil bli behandlet rettferdig i forhold til de andre kundene som også har bestilt fly, sånn at vi ikke blir satt lengre bak i køen. Så får vi bare håpe at vi får levert så mange som mulig, sier han.
Han sier samtidig at kostnadsinflasjonspresset har ikke gitt seg.
-Vi har kostnadsøkninger på ganske mange områder, og vi er nødt til å ta de igjen ved å gjøre besparelser på andre områder. Først og fremst må vi bli enda mer effektive i måten vi driver fly på, sier han.
Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle selger billetter for kommende sommer med en yield som er 15-17 prosent høyere enn i 2023.
Det sier konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian under DNB Markets' årlige SMB Konferanse torsdag.
Norwegian-sjefen sier at flyselskapet selger billettene med en tilvarende kabinfaktor (load) som selskapet hadde på samme tidspunkt i fjor. Samtidig selger selskapet flere billetter i år på grunn av flere fly.
-Høyere yield, samme load, oppsummerer Karlsen.
-Bookinger ser ut til å holde seg på et høyt nivå, og vi selger billetter til betydelige høyere priser enn det vi gjorde i fjor, sier han videre.
Karlsen legger til at booking-kurven, altså billettbestillinger i forhold til når man reiser, har normalisert seg litt.
-Det betyr at vi har litt mer visibilitet enn det vi kanskje har hatt gjennom de siste par årene, sier han
Karlsen forteller videre om en "fortsatt veldig sterk likviditetssituasjon".
-Ved utgangen av 2023 hadde vi 9,5 milliard kroner på bok. I dag er det beløpet større, sier han.
Norwegian er nå i stor grad er ute av lavsesongen, og fra og med mars har selskapet begynt å trappe opp og øker kapasiteten betydelig de neste månedene. Karlsen sier at selskapet har lykkes med å redusere kapasiteten i takt med markedet og holde relativt fulle fly i lavsesongen. Selskapet har også pushet tungt vedlikehold på flyene inn i vinterperioden i mye større grad enn før, ifølge ham.
Som andre flyselskaper er Karlsen litt bekymret med tanke på flåteveksten.
-Vi har 90 fly som vi skal fly kommende sommer. Vi ønsker å komme opp i 100 til 110 fly egentlig så fort som mulig, fordi vi tror at markedet kan ta det. Vi har forsinkelser fra Boeing som sliter med en del problemer om dagen (..) Vi har sagt til Boeing at vi vil bli behandlet rettferdig i forhold til de andre kundene som også har bestilt fly, sånn at vi ikke blir satt lengre bak i køen. Så får vi bare håpe at vi får levert så mange som mulig, sier han.
Han sier samtidig at kostnadsinflasjonspresset har ikke gitt seg.
-Vi har kostnadsøkninger på ganske mange områder, og vi er nødt til å ta de igjen ved å gjøre besparelser på andre områder. Først og fremst må vi bli enda mer effektive i måten vi driver fly på, sier han.
Strategi
21.03.2024 kl 13:23
3609
Fortsett å drømme Ransen, det ser ut til at markedet tenker helt annerledes.
Krigskassa er full.
Krigskassa er full.
NASLover
21.03.2024 kl 13:46
3588
Ja da det er gratis å drømme...hvis man skal inn er det tiden nå.
Hvorfor er din oppfatning at aksjen skal ned til 15 før den skyter opp?
Hvorfor er din oppfatning at aksjen skal ned til 15 før den skyter opp?
Redigert 21.03.2024 kl 13:52
Du må logge inn for å svare
NASLover
21.03.2024 kl 15:41
3504
Shorten krymper og krymper...ned fra 1.9% til o.66% så langt.
1 mil aksjer inndekket nesten hverdag.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Btw aksjen reagerte voldsomt opp og ned med 2 børsmeldinger som tyde på stor potensial fremover
Så fort short erinndekket, blir en rakett opptur sannsynligvis neste uka
1 mil aksjer inndekket nesten hverdag.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Btw aksjen reagerte voldsomt opp og ned med 2 børsmeldinger som tyde på stor potensial fremover
Så fort short erinndekket, blir en rakett opptur sannsynligvis neste uka
Redigert 21.03.2024 kl 15:44
Du må logge inn for å svare
Hobbykailn
21.03.2024 kl 16:57
3465
Og det betyr at de har kjøpt 1 million aksjer daglig. Presser vel kursen opp det…
Pilteri
21.03.2024 kl 19:16
3463
I og med at de ønsker å kjøpe på lavest mulig kurs bruker de egne teknikker for hele tiden å legge press på aksjen og dermed lure til seg aksjene så billig som mulig. Håper vi tar nye byks når de har dekket seg inn og vi går mot toppsesong men alt kan skje.
Strategi
21.03.2024 kl 20:31
3408
Det vi ser er at short siden sliter Big time.
Det er en grunn til at Qube og de andre 2 selskapene som satt med betydelig short i Norwegian gikk på en stor smell.
Qube har store tap på sin posisjon og dekker inn nesten hver dag, gjorde dette også på høy 17 tallet.
At noen her inne og sikkert andre som har tatt sort posisjoner "fabler" om kurser ned på 14 og 15 kroner vitner om naivitet.
I så fall hadde de ventet med inndekk og ikke tradet frem og tilbake som vi har sett siste tiden.
Det underliggende i selskapet er for sterkt, nye investorer tar posisjoner, de fleste som har satt seg inn i selskapet vet at selskapet nå er i startgropa for en helt ny reise og at aksjen skal kraftig opp på et sterkt fundament som ble bygget gjennom store deler av 2023, i år blir det andre takter i og med at markedet har styrket seg kraftig, det er gjort oppkjøp som kommer til å bidra sterkt til et enda bedre rutenett med sømløse overganger og hvor Nye Norwegian nå trekker store fordeler.
Tror vi står foran gode stabile dager med god økning frem mot trafikktallene for mars og så smeller vi videre av gårde ved Q1.
Hvor høyt går Norwegian i 2024, jeg skal ikke legge frem noen tall på dette, men jeg tror analytikerne blir gjort til skamme og at Norwegian overleverer på resultat og kurs.
Det er en grunn til at Qube og de andre 2 selskapene som satt med betydelig short i Norwegian gikk på en stor smell.
Qube har store tap på sin posisjon og dekker inn nesten hver dag, gjorde dette også på høy 17 tallet.
At noen her inne og sikkert andre som har tatt sort posisjoner "fabler" om kurser ned på 14 og 15 kroner vitner om naivitet.
I så fall hadde de ventet med inndekk og ikke tradet frem og tilbake som vi har sett siste tiden.
Det underliggende i selskapet er for sterkt, nye investorer tar posisjoner, de fleste som har satt seg inn i selskapet vet at selskapet nå er i startgropa for en helt ny reise og at aksjen skal kraftig opp på et sterkt fundament som ble bygget gjennom store deler av 2023, i år blir det andre takter i og med at markedet har styrket seg kraftig, det er gjort oppkjøp som kommer til å bidra sterkt til et enda bedre rutenett med sømløse overganger og hvor Nye Norwegian nå trekker store fordeler.
Tror vi står foran gode stabile dager med god økning frem mot trafikktallene for mars og så smeller vi videre av gårde ved Q1.
Hvor høyt går Norwegian i 2024, jeg skal ikke legge frem noen tall på dette, men jeg tror analytikerne blir gjort til skamme og at Norwegian overleverer på resultat og kurs.
Redigert 21.03.2024 kl 21:32
Du må logge inn for å svare
Singa
22.03.2024 kl 08:32
3159
Ganske modig av dig å påstå at kursen ikke kan falle til 14-15 kr. En kjapp prosent rekning viser at fra dagens kurs på ca 16.5 er det bare -10% ned til 14.85. Markedet faller ikke sammen av -10%, heller ikke NAS.
Strategi
22.03.2024 kl 08:55
3137
Jeg har vel ikke akkurat påstått at den ikke vil falle.
Men sannsynligheten er liten i mitt hode.
Det går mot høysesong, vi vet at selskapet i 1 kvartal har gått fra normalt store underskudd til meget sterke overskudd.
Mye på grunn av nedskalering og parkering av fly og mannskap samt høye billett priser.
Vi vet også at det er et knall sterkt marked foran oss og at de største eierne har tatt ansvarlig gevinst på høyt 17 tall.
En annen ting er at Qube har redusert sin posisjon kraftig på 17 tallet og på kurser 16.50 til 17.
Nye investorer og fond er på vei inn i aksjen på grunn av overnevnte og betydelig oppjustering av kursmål fra analytikerne.
Med dette ser jeg ingen grunn for at kursen skal ned.
16.40 ser for meg ut til å ha fungert som en bunn og jeg tror den holder.
I går var vel kursen høy 16.85 og aksjen lå i en fin trading range 16.85-16.57.
I mens rykker vi nærmere og nærmere trafikktall mars 2024 og kvartal 2024.
Jeg kan rett og slett ikke se bakgrunnen for et fall.
Men alt kan jo skje.
Men sannsynligheten er liten i mitt hode.
Det går mot høysesong, vi vet at selskapet i 1 kvartal har gått fra normalt store underskudd til meget sterke overskudd.
Mye på grunn av nedskalering og parkering av fly og mannskap samt høye billett priser.
Vi vet også at det er et knall sterkt marked foran oss og at de største eierne har tatt ansvarlig gevinst på høyt 17 tall.
En annen ting er at Qube har redusert sin posisjon kraftig på 17 tallet og på kurser 16.50 til 17.
Nye investorer og fond er på vei inn i aksjen på grunn av overnevnte og betydelig oppjustering av kursmål fra analytikerne.
Med dette ser jeg ingen grunn for at kursen skal ned.
16.40 ser for meg ut til å ha fungert som en bunn og jeg tror den holder.
I går var vel kursen høy 16.85 og aksjen lå i en fin trading range 16.85-16.57.
I mens rykker vi nærmere og nærmere trafikktall mars 2024 og kvartal 2024.
Jeg kan rett og slett ikke se bakgrunnen for et fall.
Men alt kan jo skje.
Kåre Grønn
22.03.2024 kl 09:20
3089
Hold på gullet. Skal på helt andre nivåer selv om det først skal ned en tur først. Bare tull å bytte aksjer nå da aksjen uansett oppfører seg kontrollert. Ja vi venter triggere på løpende bånd! Hau hau!!
Redigert 22.03.2024 kl 09:35
Du må logge inn for å svare
Ransen
22.03.2024 kl 12:24
3050
Aksjen er dyr, men også god. Lenge å vente til rapportene så 15, muligens 14 kroner kan komme i forkant av stigning på mulig gode tall
Hardly
22.03.2024 kl 13:09
2991
Feil. Prisen er lav.
Kursen krysset under lower Bollinger.
Bollinger Band indikerer at prisen er lav.
Stochastic: 3
Dette kan indikere at aksje er oversolgt. Dette er teoretisk sett et positivt tegn.
Kursen krysset under lower Bollinger.
Bollinger Band indikerer at prisen er lav.
Stochastic: 3
Dette kan indikere at aksje er oversolgt. Dette er teoretisk sett et positivt tegn.
MaxMekker
22.03.2024 kl 14:21
4282
Shorten med QUBE, prøver vel å ro i land sin shortposisjon muligens..??
NASLover
22.03.2024 kl 15:25
4220
Noen med tilgang til denne,sammendrag?
https://e24.no/boers-og-finans/i/jl81kw/slik-vil-norwegian-sjefen-unngaa-kostnadssmell
https://e24.no/boers-og-finans/i/jl81kw/slik-vil-norwegian-sjefen-unngaa-kostnadssmell
Ransen
22.03.2024 kl 15:30
4247
Geir karlsen tar kostnadsgrep da drivstoffprisene stiger og Widerøes 30 år gamle fly er en kostnadsbombe.
Nye avtaler på bla motorvedlikehold mm gir besparelser.
Nye avtaler på bla motorvedlikehold mm gir besparelser.
Strategi
22.03.2024 kl 17:05
4262
Fortell meg hvor du jobber Ransen så skal jeg fortelle deg hvem du er.
Singa
22.03.2024 kl 17:06
4342
Det var da voldsomt til rauting i fjöset, dette er börs, opp og ned. Fare for ytterligere fall?.Ja Oversolgt ? ja, og godt mulig vi ser 15 tallet på mandag.
God helg
God helg
Ransen
22.03.2024 kl 17:19
4413
Hadde håpet på 15 før jeg går inn igjen, men vi får se. Tror den dropper litt i påvente av Q1.
Har nok endret meg fra langsiktig til trader i NAS.
Var enklere og mer forutsigbart når aksjen var 8-9 kroner.
Har nok endret meg fra langsiktig til trader i NAS.
Var enklere og mer forutsigbart når aksjen var 8-9 kroner.
Ransen
22.03.2024 kl 17:28
4484
Kåre Grønn skrev Kursmål 100. Hold!!
Du mener at Norwegian er verdt det samme som American airlines med sine 1000 flymaskiner i trafikk?
Måtte vært så vel, men NAS når dessverre ikke AA til anklene en gang.
Måtte vært så vel, men NAS når dessverre ikke AA til anklene en gang.
TZFlyingHigh
22.03.2024 kl 17:32
4790
Hver mandag kl. 10.00 publiserer Avinor reisetall gjennom norske flyplasser. Det var 6-8 % økning for de to første ukene i mars sammenlignet med fjoråret, og vi vil se på mandag om 3. ukes tall. Dette er selvfølgelig ikke NAS-trafikknummeret, men man kan nok forvente tilsvarende økning. På Oslo Børs nyhetsweb kan du få de historiske tallene ved å søke i Avinor, så er det en pdf som kan lastes ned.
TZFlyingHigh
22.03.2024 kl 18:05
4770
Gjennomsnittlig P/E til oslobørsen burde ligge på rundt 11 som jeg kan huske fra en lesning for et par uker tilbake, i så fall bør NAS-prisen ligge på rundt 24 nå. Så den faktiske prisen på NAS er allerede ganske lav. De nåværende Nas-aksjemålene bør være basert på en P/E 10 med en konservativ reduksjon. Så en pris mellom 20 og 22 skal være rimelig for i dag. De store eierne har flere investeringsmuligheter enn oss små investorer, hvis de ser noe kan ha et større potensial f.eks. mer enn 50% økning i løpet av året, vil de sannsynligvis ta ut noen gevinster fra NAS, og reinvestere, forutsatt at de tror NAS' potensial er mindre enn 50% i år, for eksempel. Men for våre små investorer er det allerede en god mulighet å holde seg på. Så vi trenger ikke å følge de store gutta.
TZFlyingHigh
22.03.2024 kl 18:33
4788
Det burde ha snudd oppover allerede, men avbrutt av obligasjonskonverteringen, antar jeg. Konverteringen er selvfølgelig alltid en utvasking for de eksisterende aksjonærene, men dette er ikke noe nytt, bør inkluderes i aksjemålestimatet allerede. Den betydelige fremtidige konverteringen av statsobligasjonen i dagens kurs tilsvarer i teorien én krones prisreduksjon dersom dagens prisnivå ikke inkluderer effekten.
Egentlig er det ikke konverteringen som er viktig, men potensielt blokksalg av de konverterte aksjene er viktig, kan staten få en god auksjonspris som er enda høyere enn dagens pris, er det mulig når andre store investorer ser at dette er bra og enkel mulighet til å få tak i en stor mengde andeler av den blomstrende NAS-en. Oljefondet har allerede laget en demo.
Egentlig er det ikke konverteringen som er viktig, men potensielt blokksalg av de konverterte aksjene er viktig, kan staten få en god auksjonspris som er enda høyere enn dagens pris, er det mulig når andre store investorer ser at dette er bra og enkel mulighet til å få tak i en stor mengde andeler av den blomstrende NAS-en. Oljefondet har allerede laget en demo.
NASLover
22.03.2024 kl 19:10
4765
Siste et par uker fallemde trend bør ikke skremme deres, det var forventet etter voldsomt økning innen kort tid.
Hold på aksjene....det blir knall bra år for NAS. Som står i børsmelding selger norwegian sommer billetter 15-20% høyere marginer sammenlignet med fjoråret.
Short gjengen er snart ut av liste da kan aksjen sprekke som en bullet og mange som drømmer å gå inn 14-15 kan bare angre på dagens kursnivå.
Hold på aksjene....det blir knall bra år for NAS. Som står i børsmelding selger norwegian sommer billetter 15-20% høyere marginer sammenlignet med fjoråret.
Short gjengen er snart ut av liste da kan aksjen sprekke som en bullet og mange som drømmer å gå inn 14-15 kan bare angre på dagens kursnivå.
NASLover
23.03.2024 kl 05:17
4558
Norske aksjer er dritt billig akkurat nå sammenlignet med resten av verden mener SEB
Oslo Børs handles nå til en P/E på 10,6, mot en historisk median på 11,7-gangeren. Sammenlignet med MSCI World P/E er Norge historisk blitt handlet til en rabatt på 18 prosent, men nå utgjør rabatten 40 prosent. Det omtaler SEB som ekstremt.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/03/21/8111979/seb-strateger-spar-takeoff-for-norske-aksjer
Oslo Børs handles nå til en P/E på 10,6, mot en historisk median på 11,7-gangeren. Sammenlignet med MSCI World P/E er Norge historisk blitt handlet til en rabatt på 18 prosent, men nå utgjør rabatten 40 prosent. Det omtaler SEB som ekstremt.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/03/21/8111979/seb-strateger-spar-takeoff-for-norske-aksjer
Kåre Grønn
23.03.2024 kl 13:38
4324
Ikke bare at aksjeverdien generelt sett er altfor billig, men det er Norwegian-aksjen også. Gamle høyder kommer og de er sterkere enn noen gang! Se på SAS som bare ødelegger for seg selv. Gamle Wideø fly eller ikke.. Så lenge turistnæringen er som den er i dag, så vil Norwegian tjene seg søkkrike! Vent å se dette vil drysse både på den ene og andre måten mot aksjonærene! Nordmenn begynner å kun velge Norwegian nå når man ser hvor ustabilt SAS er:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KnQ4QE/sas-kansellerer-flere-flyvninger
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KnQ4QE/sas-kansellerer-flere-flyvninger
Redigert 23.03.2024 kl 13:40
Du må logge inn for å svare
Hardly
23.03.2024 kl 15:20
4267
Når det gjelder Widerø sier Karlsen at han er «komfortabel» med at disse flyene kan fly i 7–10 år til.
– Så vil tiden vise i løpet av disse årene, hva som vil skje. I dag finnes det ikke alternativer globalt som kan fly det nettverket. Men det kan hende det kommer alternativer i løpet av perioden fremover.
– Så vil tiden vise i løpet av disse årene, hva som vil skje. I dag finnes det ikke alternativer globalt som kan fly det nettverket. Men det kan hende det kommer alternativer i løpet av perioden fremover.