Norwegian - Ta plass

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Steinhammeren
NAS 28.09.2023 kl 07:11 390480

Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE

- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.

Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.

- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.

- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret

På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)

Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.








Strategi
25.03.2024 kl 13:48 5138

Stengte dager i påsken:


ONSDAG 27. MARS :::Halv dag

SKJÆRTORSDAG 28. MARS Stengt

LANGFREDAG 29. MARS Stengt

PÅSKEAFTEN LØRDAG 30. MARS

1. PÅSKEDAG SØNDAG 31. MARS

2. PÅSKEDAG MANDAG 1. APRIL Stengt.

April
5 April
Monthly traffic data March

Strategi
25.03.2024 kl 14:39 5108

Ønsker alle her inne en riktig god påske, siste ordre er satt på 15.925 og går sannsynligvis inn.
Har da et snitt på 15.90 tallet og er godt fornøyd med det.
Så får dere krangle med Ransen & co om veien videre.

Jeg er ikke i tvil om hvor vi skal videre,
Alt under 16.40 må ansees som en stor bonus.

Lykke til.

OM få dager over påske ser vi nok vesentlig høyere kurser, viktig å ta posisjon før det.

April
5 April
Monthly traffic data March

Husk at det er det fundamentale som gjelder og det er på plass så det holder.
Redigert 25.03.2024 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
NASLover
25.03.2024 kl 15:55 5089

Det var en bra kjøp mulighet uten tvil..Kjøpte mye mer med begg ehender.
Qube er snart ut av bildet, kun 0.59% short igjen.
Spenn fast takeoff er snart ...18 tallet ser jeg allerede.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140

Tillegg boeing rr i pluss etter toppsjefen exit

https://e24.no/naeringsliv/i/O8LVXO/boeing-toppsjefen-gaar-av

Turkish air tar sin vei fra SAS betyr at NAS er attraktivt å være en samarbeid partner


https://e24.no/naeringsliv/i/LlvX4R/sas-og-turkish-airlines-bryter-samarbeid
Kåre Grønn
25.03.2024 kl 16:22 5067

Da er det lastet mer, kommer som ei kule dette. Ny rute direkte Bucuresti, Oslo åpner også. Fantastisk metropol i Europa. Håper bare ikke Norwegian selges!! SAS og Turkish Airlines bryter samarbeidet og Boeing dundrer oppover. NAS står svært godt stilt i køen mot Boeing! Miljøflyene er på vei til NAS!! Himmel på sikt :)))) Hau hau!

https://www.momondo.no/flybilletter/oslo/bucuresti
Redigert 25.03.2024 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Elverhøi16
25.03.2024 kl 18:07 4948

Lenge siden kursen har steget på slutten av dagen. Meget positivt.
NASLover
25.03.2024 kl 20:37 4876

Helt riktig......tror ikke den skal dippe enda mer det var siste kjøp mulighet på laveste nivå dag..
Qube inndekker stadig og gejvnt og vet at det er vanskelig å presse kursen ned. Derfor ser vi at dem vil ut så fort som mulig. Vi ser16.5 i morgen tipper jeg
Arve P
25.03.2024 kl 21:33 4803

SAS skyldte på "sikkerhet", men den virkelige grunnen til kansellerte avganger var rot med servicerutinene.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/03/25/8112835/skyldte-pa-sikkerhet-kanselleringene-var-sas-egen-skyld
NASLover
25.03.2024 kl 21:59 4789

Bra for NAS dårlig for SAS. Ekstra penger som bonus 🤑🤑🤑
Strategi
26.03.2024 kl 08:35 4597

Anbefales å høre på poden med Bjørn Kjos.
Favoritt aksjen hans er selvfølgelig Norwegian.
Poden omhandler ikke i stor grad Norwegian eksplisitt men mye bra historikk.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/03/22/8112201/bjorn-kjos-satser-pa-nytt-i-luftfarten-det-er-spennende-det

Shortsiden vil nok prøve seg igjen til en viss grad.
Kan bli en fin dag og plukke på kurser rundt 16 dersom muligheten byr seg.
Selv lastet jeg opp rundt 16 i går er og er strålende fornøyd med det, nå skal vi inn i stignings fasen mot trafikktall og tidenes marked for flyreiser.

Det er det fundamentale som teller.
Solid driftsmodell og er marked som er ATH.
Redigert 26.03.2024 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
NASLover
26.03.2024 kl 13:57 4385

Ser utrolig bra stemning i dag. Som sagt ser jeg 16.5 allerede i dag.
Drømme gutta som vil inn rundt 14-15 kr tror kan straks begynne å angre. Ja men sånn er det. Short er straks ferdig og vi ser helt annen kurs etter påske. 18 i kort sikt
Kåre Grønn
26.03.2024 kl 14:10 4367

..dette skal på helt nye nivåer som jeg har sagt hele veien. Bare å holde! Hau hau!
Strategi
26.03.2024 kl 18:50 4201

Helt etter boka dette.

Regner med at stigningen fortsetter i morgen og fremover og at det kommer en skikkelig "boost" første handelsdag etter påske motivert av kommende trafikktall mars 2024 og det underliggende..

April
5 April
Monthly traffic data March
Redigert 27.03.2024 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Pilteri
29.03.2024 kl 23:49 3565

Beklager å bryte inn midt i påskeferien men greier ikke la være å poste at det er bookingeksplosjon hos Widerøe fom 1. april. Meldes på både Nettavisen og Nordlys. Dette pga at prisene halveres. Støtte til rutene økes med i underkant av kr 2 000 000 000.
NASLover
30.03.2024 kl 05:18 3530

Fantastisk nyhet
Så lenge det er en positiv nyhet er det lov å skrive her i påskeferien 🤣.

Fulle widerøe fly for resten av året 2024 🤑🤑🤑

https://www.nettavisen.no/okonomi/mandag-skjer-det-prisras-for-flyreiser-i-norge/s/5-95-1730087
Strategi
30.03.2024 kl 08:54 3496

Helt riktig Pilteri.

Da slår de nye FOT rutene inn som blir utrolig viktig for Nye Norwegian fremover, Widerøe blir en pengemaskin på disse rutene og det blir betydelig mer reiser over Widerøe rutenettverket , noe som igjen vil på virke Norwegian stor grad når det gjelder sømløse billetter og overganger.
1 April går startskuddet.

https://www.an.no/mandag-skjer-det-prisras-for-flyreiser-i-norge/s/5-4-1936894
KanonBra5
30.03.2024 kl 09:35 3443

Dette er helt fantastisk!!👍 Og det viser seg selvfølgelig at Norwegians kjøp av Widerøe er en taktisk innertier!!! Som vi vet skal de fleste av de reisende videre med fly til en endedestinasjon. Og det er selvfølgelig her Norwegian kommer inn med sitt fantastiske rutenett!!! Dette blir bare helt kanon👍👍📈📈💵💵💵

https://www.nrk.no/nordland/fot-ruter_-na-kuttes-prisene---sa-billig-blir-det-a-reise-til-lofoten-1.16813121
Ransen
30.03.2024 kl 11:10 3438

Hvis det blir penger igjen av dette så må de ene og alene settes av til forberedelser ifm nye fly. Per i dag finnes inger erstatter for 100 maskinene som flyr på kortbanenettet og i ytterste fall må widerøe være med å utvikle fly til dette formlet.
Dette blir dyrt, jævlig dyrt. Så ikke tro at dette skal deles ut til aksjonærene
KanonBra5
30.03.2024 kl 11:19 3463

Og du tror Norwegian/Widerøe vil ta kostnaden for dette?😉 Her må nok staten subsidiere/ta kostnaden. Ellers går aldri dette rundt. Og det er ikke en mulighet for staten. Infrastukturen landet rundt må opprettholdes uansett!!!!
Ransen
30.03.2024 kl 11:26 3457

Dream on. Akkurat som for hurtigruten så driter staten i driftsmateriellet, men er tilbøyelig med å tilrettelegge på bakken.
Da lurer jeg på hvordan du vil løse landingsforholdene i Hammerfest slik at du skal lande med en ATR f.eks.
Strategi
30.03.2024 kl 11:36 3480

Dette har vært oppe i media allerede, eksisterende flypark holder fint i 8-12 år til iflg. Geir Karlsen.
Settes av penger???
Dersom nye fly en dag i fremtiden settes inn regner jeg med at dette er en bærekraftig investering økonomisk.
Selvfølgelig er det det!!

At en som har godsnakket slik om Norwegian plutselig har snudd helt om til en annen tone er overraskende, trodde faktisk det lå et snev av "en form for tillit" til skribentene her.
Uansett, det er fra nu og fremover vi får se sterk utvikling fra Nye Norwegian, tror det blir sterke tall fremover som vil overraske markedet.
Gjennom 2023 har selskapet blitt restrukturert og det har vært fokus på å redusere kost og trimme organisasjon og sesong baserte svingninger.
Nå som store deler av denne jobben er gjort skal synergiene av dette arbeide tas ut samtidig som selskapet fortsetter dette gode arbeidet fremover.
Oppkjøpet av Widerøe vil sannsynligvis vise seg å være en gullkantet investering.
KanonBra5
30.03.2024 kl 11:44 3610

Det er nok ingen som er interesserte å drive noe med tap. Det er det som kalles god business Ransen. Virker som du har solgt deg ut av NAS. Gjerne litt korttenkt det?😉
Ransen
30.03.2024 kl 14:17 3621

Jeg har tro på NAS, men er helt i mot kjøpet av Widerøe som ifor øvrig ingen andre vil ha. Jeg reiser ca 20 turer med WF i året og har smertelig fått erfare at det er gammelt materiell. Nødvendige nye fly er ikke hyllevare til det nordnorske kortbanenettet, dessverre.
Dette kommer til å bli et pengesluk uten sidestykke, som dessverre må tas fra Norwegian sin gode drift.
Her er ett å håpe på, det er at resersjonen aldri kommer og at folket har penger til reiser. Ving sine påskeruter til varmere strøk er bare halvfulle selv om vi hele tiden har fått høre at de er utsolgt. Ja jeg reiste selv nå og opplevde at sunclass hadde en tapstur til granca. Ca 55% fyllingsgrad på tur og 50% retur
Strategi
30.03.2024 kl 15:09 3620

Høres ut som du har full panikk.
Karlsen har uttalt seg om dette, som jeg sa så holder flyparken 8-12 år.
Som du selv sier flyr du 20 turer med wiederøe i året, nå får du nyte godt av FOT rutene du også.
Widerøe kommer til å gå så det griner fremover og Nye Norwegian kursen kommer til å skyte kraftig opp i tiden som kommer.
Elverhøi16
30.03.2024 kl 15:12 3650

Jeg har og reist mye med Ving og flyene er stappfulle. Hvorfor driver du på med diss løgnhistoriene. Flyr og Widerøe og flyene er fornyet hele tiden og er som for 20 år siden
Ransen
30.03.2024 kl 15:41 3699

Gudbedre
Gordon Ekko
30.03.2024 kl 15:43 3700

Flott at det er forskjellige meninger, Jeg flyr også og kan bekrefte begge historier, noen fly er helt fulle, noen er halvfulle. Slik ser noen også glasset, halvfullt eller halvtomt. Jeg har også mye større tro på Karlsen sine uttalelser som gang på gang viser seg å være riktige. Mer skeptisk til alle her inne inklusive meg selv. Jeg tror kursen står betydelig høyere om 1 år enn den gjør i dag.
NASLover
30.03.2024 kl 19:07 3677

Hello Minisin, Frodon og Ransen, jeg tror ikke det er noe forskjell mellom folk som styrer disse kontoer. Bytter bare navn når dem blir utsatt.
Tror du drømmer om å gå nn på samme nivå som JF og sundt.....🤣🤣🤣. Ser sånn ut du har solgt alle aksjer og vil prøve å gå inn laveste kurs med min risiko.
Dagenskurs er fortsatt billig 4-8 kr fra kursmålet som du pleide å si det når kursmålet var 16 og kursen ligger rundt 11-12 på den tid.
Ransen
30.03.2024 kl 20:18 3671

Jeg er Ransen og kun det. Jeg følger med på bevegelsene til JF og med stort hell. Jeg har ståltro på NAS og Ledelsen der, men er skeptisk til Widerøeavtalen, som JEG tror kan bli et pengesluk.
Var med fra rundt kr 850 øre og solgte mesteparten på 1700 øre etter q4. Siden da har aksjen gått sidelengs og selve nestoren JF har solgt på disse nivåer. Hva sier det i deres hoder?
Altså er selskapet verdt 16-17 milliarder i dag. Mulig at det er potensiale til 20 kroner hvis småsparerne er gira, men per i dag sitter 1000-vis av småaksjonærer med snitt over 18 kroner og håper på diverse kursmål fra husa.
Husk at ingen ting går i himmelen og ingen store aksjonærer har meldt sin ankomst på disse nivåer.
NASLover
30.03.2024 kl 21:06 3705

Ja ok så du mener du følger JF som har solgt kun 2.5mil av sine 130mil aksjer. Det er kanskje ikke 1 % av han sin totale aksjer 🤣🤣🤣.
Aksjen gikk sidelengs over en måned kan ikke uenig med deg men hva er grunnen til det fordi aksjen gikk rett opp etter kvartalsrapport og korreksjon var forventet som er i gang nå og har skjedd kanskje. Nå er det igjen nye rapporter og tall kommer frem snart.
Hele sommeren foran oss. 17 tallet ryker ved mar trafikktall tipper jeg
Tida vil så om widerøe avtale var en dårlig avtale eller ikke. Jeg mener det blir høyere synergier med widerøe enn antatt
Også hvorfor tror du qube haster med å inndekke aksjer mellom 16-18 kr om de har tro at aksjen kan falle til 13-14 kr?
Redigert 30.03.2024 kl 22:24 Du må logge inn for å svare
Arve P
30.03.2024 kl 23:36 3615

"Siden da har aksjen gått sidelengs og selve nestoren JF har solgt på disse nivåer. Hva sier det i deres hoder?"

Det er snakk om en marginal justering av porteføljen hans, fra 134 til 129 millioner aksjer. Porteføljebalansering, kanskje? Kanskje han trengte 80 millioner til noe? I mitt hode betyr det ingen verdens ting.
Redigert 30.03.2024 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
Ransen
31.03.2024 kl 00:47 3651

Dere har mye å lære folkens
Redigert 31.03.2024 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
NASLover
31.03.2024 kl 06:19 3597

Takk for tipsen....😜

Hvilke tid og dag har du undervisning ?
Redigert 31.03.2024 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
Arve P
31.03.2024 kl 09:02 3500

Kloke ord fra en stor investor. Jeg lærte mye av å lese den kommentaren.
Winter is Here
31.03.2024 kl 11:33 3554

"Slutt for Widerøe på Røros
Søndag kveld har Widerøe sin siste flygning mellom Røros og Oslo. Mandag er det danske Danish Air Transport, også kjent som DAT, som overtar flyruta."

https://e24.no/naeringsliv/i/xgxg2R/slutt-for-wideroee-paa-roeros
Redigert 31.03.2024 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
nima
31.03.2024 kl 12:43 3562

Mye rare innlegg her spesielt fra Randsen, synes godt du kan si , fylla har skylda
Ransen
31.03.2024 kl 18:34 3364

Spørs hvor lenge dette varer da. En tanke er jo at Widerøe begynner å få betydelige vedlikeholdskostnader på sine gamle maskiner og dette må prises inn også i FOT-rutene.
Gamle NAS-eier Bjørn Kjos sa en gang at hvis man ikke greier å drifte med nytt materiell så går det i hvertfall ikke med gammelt.
Dette er litt skummelt da DAT sine Dash8-100 maskiner er av nyere dato enn Widerøes 30 år gamle som snart er utgått på skrogtid. Ser bort i fra den ene som de overtok fra Flyviking, som er som ny til sammenligning.
Winter is Here
31.03.2024 kl 19:15 3497

Er det ikke meningen at de skal begynne å erstatte flyene snart ?

Jeg tror de har 45 propeller fly, hvert fly (nytt) koster nærmere 30 mill USD. Hvis man velger samme flymodell. Leveranse kan også ta tid, man kan også kjøpe bruktfly.
Ransen
31.03.2024 kl 19:43 3517

Flyene skal byttes, men dagens fly produseres ikke lenger og det finnes ikke slike high performance maskiner i markedet i dag. Det kreves forholdsvis små og lette fly med kraftige motorer til kortbanenettet i nord.
De hadde håpet at elfly skulle erstatte dagens flåte, men vi er ikke der ennå..