Norwegian - Ta plass

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Steinhammeren
NAS 28.09.2023 kl 07:11 377547

Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE

- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.

Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.

- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.

- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret

På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)

Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.








Hobbykailn
31.03.2024 kl 23:04 5626

Tror du bør deg en pille. Vil tro ledelsen i Norwegian har kontroll på dette. Tror du at du vet bedre, og hvorfor?
Santa01
31.03.2024 kl 23:39 5717

Historisk dag i Aarhus Airport

Norwegian lettede for første gang nogensinde fra Aarhus Airport påskedag. Turen gik direkte til Alicante, der er den første af tre nye destinationer, som Norwegian sætter på rutekortet fra den østjyske lufthavn i sommersæsonen 2024.

Dernæst følger flyvningerne til Malaga den 6. april og den 3. maj til Palma de Mallorca. De nye ruter tapper direkte ind i den vækst, som lufthavnen har oplevet inden for internationale rejsende. I 2023 kunne lufthavnen således notere den bedste sommer nogensinde med 44 procent flere internationale rejsende i juni, juli og august end i samme periode i 2019.

- Norwegian har et super stærkt produkt og er ét af danskernes foretrukne lavprisflyselskaber. Mange østjyder har et særligt forhold til Alicante og rejser dertil flere gange om året. Dem kan vi nu imødekomme med en direkte rute kun 30 minutter fra Aarhus. Det er godt set af Norwegian. Samtidig er ruterne til Malaga og Palma de Mallorca et stærkt supplement til vores allerede eksisterende udbydere. Rejseappetitten er massiv, og vi har modtaget stor positiv respons i markedet for at indsætte flere fly til de spanske favoritter, siger Lotta Sandsgaard, som er administrerende direktør i Aarhus Airport
Ransen
01.04.2024 kl 09:22 5618

Jeg ikke bare tror, jeg vet dette og hadde du tatt av skylappene så hadde du også sett det.
Jeg forstår bare ikke hvordan du kan investere i en aksje uten å være interessert i selskapet.
Men folk flest soler seg i glansen av norwegian og glemmer at Widerøe skal søke videre drift på sine FOT-ruter med sine veteranfly. La oss bare håpe at ikke MDG eller Venstre slipper til i beslutningen. Amen!
KanonBra5
01.04.2024 kl 09:44 5597

🤣🤣🤣🤣 Jeg gir meg over. Må nesten spørre deg en gang til. Har du solgt deg ut av Norwegian? Kanskje det er grunnen til all denne negativiteten😉
Ransen
01.04.2024 kl 10:01 5643

Jeg har ikke solgt norwegian men er i mot kjøpetav widerøe da jeg anser dette som nødhjelp mellom to kamerater i flybransjen.
Jeg sitter i norwegian på gtunn av utbyttet som kommer, men er i tvil på hvor mye kryssubsidiering det blir fremover.
I verste fall må Widerøe utvikle egne fly til formålet for FOT-rutene.
Rolls Royce holder på med utvikling av en el- turbin, men etter å ha brukt 1 mrd dollar er den fortsatt bare på papiret.
Det er svært kostbart.
Kåre Grønn
01.04.2024 kl 11:40 5576

Utbyttet kommer selvsagt, men er IKKE hovedanliggende for annen aksjekurs utover. Resultatene er helt vanvittige denne vinteren og vil ikke avta utover vår og sommer. Ikke minst utlendinger som ønsker å oppleve norsk natur (fjell, fjord, jakt og fiske). Nordmenn er ferdige med Norgesferie og reiser i hovedsag på weekendturer og storbybesøk. Etter dette er det chartertrafikk. Widerøeoppkjøpet er gull da hele innlandstrafikken er tenkt elektrifisert, det er bare et tidsspørsmål. Klimavennlige Norwegian som det mest innovative selskapet med Geir K på topp, kan ikke mislykkes. De bare fortsetter og skaper tillit, noe som fører til naturlig oppsving av aksjenivået også. Under 20 i dag, er latterlig.. Vi snakker 3-sifret i årene framover.. Bare heng på, hau hau!
Strategi
01.04.2024 kl 11:40 5626

Tydeligvis mye du ikke forstår deg på her Ransen.
Slutt å "lat" som du gjør det.
Arve P
01.04.2024 kl 12:39 5592

For to dager sa du at du har solgt mesteparten og følger Fredriksen. I dag sier du at du ikke har solgt og venter på utbytte. Man kan tydeligvis ikke ta det du skriver seriøst.
Hobbykailn
01.04.2024 kl 13:24 5573

Ransen bløffer og ikke bare det. Han tror at Norwegian ikke var klar over hva de gjorde når de kjøpte Widerøe. Ransen er en kunnskapsløs bløff og tror han vet bedre en de beste i bransjen.
Ransen
01.04.2024 kl 13:26 5687

Jeg trader da aksjen som alle andre, men har 40% langsiktig av 200k.
Dette er blitt en tradingaksje hvor du har differanser på 50-60 øre hver dag.
Som sagt så kjøper jeg stort når den kommer ned på 14-tallet.
I mellomtiden er det trading ære være 30000 småaksjonærer.
Ransen
01.04.2024 kl 13:29 5692

Du skulle bare ha visst, men se litt på Proff så kan du se de reelle tallene for WF. Årsak til røde tall siste 5 år er økte vedlikeholdskostnader.
Og for din egen del, ta av skylappene når du er i flybransjen. Ett tips bare
Redigert 01.04.2024 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
Ransen
01.04.2024 kl 15:29 5618

Men husk at ingen ting av det som skrives her på forumet vil berøre aksjekursen. Jeg synes at det er greit med sunne diskusjoner og refleksjoner til en aksje.
Singa
01.04.2024 kl 16:51 5667

Hardly skrev Innlegget er slettet
Der er første april i dag
Pilteri
01.04.2024 kl 20:43 5777

Tje dette selskapet har ikke røde tall siste 5 år. Bare røde tall i
3 av siste 5 år og netto sammenlagt overskudd tross pandemi...så Ransen må jo ha sett på feil regnskap? Styret i morselskapet sier ingenting om vedlikehokdskostnader i årsberetningen for 2022 så om Ransen kan si om dette er "sugd av egen pupp" eller mer pålitelige kilder er det fint...
Ransen
02.04.2024 kl 01:02 5640

Det er vel ikke så vanskelig å forstå at vedlikeholdskostnadene på 30 år gamle fly er store, og i tillegg må deler spesialproduseres da de ikke er vanlig lagervare lenger…Men greit nok, når skroget har deadline så er flyet oppbrukt, da må de ha et nytt, som per i dag ikke finnes.
Alle regnskapene til widerøe, det være seg serviceavdelingen, drift og bakketjenestene er røde og vil forbli blodrøde i flere år fremover.
For dem som tror at dette er en gullgruve så sier jeg bare lykke til.
Nå røyk Rørosruten. Hva blir den neste som dem priser seg ut i?
Er det synergieffekter mellom DAT og NAS?
Redigert 02.04.2024 kl 01:04 Du må logge inn for å svare
Pilteri
02.04.2024 kl 07:07 5545

Widerøe ground handling hadde eksempelvis netto overskudd på ca 32 mill i perioden 2018- 2023. Det var røde tall i pandemien og ellers gikk selskapet med overskudd. Dine innlegg synes uten substans og bør ikke vektlegges så heretter hopper iallefall jeg glatt over disse.
Strategi
02.04.2024 kl 07:28 5515

Ta det med ro Ransen, dette går nok mer enn bra fremover for Nye Norwegian.

Widerøe tildeles kontrakter for disse rutene:

Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest, Alta og Tromsø
Hasvik–Tromsø, Hasvik–Hammerfest, Sørkjosen–Tromsø
Stokmarknes–Bodø, Stokmarknes–Tromsø
Svolvær–Bodø
Leknes–Bodø
Røst–Bodø
Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim
Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim
Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim
Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim
Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim
Ørsta-Volda – Oslo
Førde – Oslo
Sogndal – Oslo
Sandane – Oslo
Ørsta-Volda–Bergen
Sogndal – Bergen
Sandane – Bergen


Forhandlingene mellom Samferdselsdepartementet og Widerøe er gjennomført. Neste steg er at Widerøe skal gå i dialog med berørte fylkeskommuner, kommuner og lufthavnoperatør. Deretter fastsettes det endelige ruteprogrammet som skal gjelde fra oppstart av ny avtaleperiode.

FOT-rutene starter 1. april 2024, og Samferdselsdepartementet skal betale 2,35 mrd kr. til operatørene i året for drift av rutene. Det er en økning på om lag 150 prosent fra dagens nivå.
-------------
Fullere fly og betydelig større inntekter for "Nye Norwegian".

Geir Karlsen kommuniserer at Widerøe er godt drevet, med de nye FOT rutene blir det fantastiske synergier.
Redigert 02.04.2024 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
NASLover
02.04.2024 kl 16:32 5317

Ja ja da er det sterk oppgang i dag, ikke minst sterk sluttauksjon.
Tipper Qube har inndekket ca 1mil aksjer i dag.
Det skal fortsette å stige mot mar trafikktall på fredag.
Ransen
02.04.2024 kl 23:14 5060

Kronen kan bli en joker her. Håper at fallet stopper snart da det utgjør enorme valutakostnader for selskapet.
I utgangspunktet er halvparten av kostnadene i dollar
Strategi
03.04.2024 kl 06:47 4972

Viktig å huske på Ransen at Nye Norwegian er sterkt hegdet mot olja godt under dagens oljepris iflg. Karlsen i motsetning til tidligere hvor de har hatt en tendens til å "gamble".
Ransen
03.04.2024 kl 08:00 5048

For Norwegian så utgjør altså 10% endring i kronekurs 1 mrd i økte eller sparte kostnader mot usd.
I går fikk vi et stikk om hvor dette er på vei, og hvis sentralbanken i usa utsetter rentenedsettelsen i juni, så er der fare for enda en renteøkning i norge i sept. Da har vi 20% differanse på dollaren og med billettene som allerede er solgt er et evt overskudd oppspist. Så sårbar og brutal er luftfarten.
Ingen forstår hvorfor krona er så lav selv med høy oljepris, så all skytts går mot finans og statsministeren som åpenbart har feilet et sted. Dette gjelder også all varehandel i euro og usd.
Usd=11.01, eur=11,80 per nå.
Redigert 03.04.2024 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Hardly
03.04.2024 kl 11:55 4910

Må nok skuffe deg angående enda en renteøkning i Norge i september.

Overraskende fall i inflasjonen
Prisveksten i eurosonen avtok raskere enn ventet i mars. Nå går det mot europeisk rentekutt om to måneder, ifølge sjeføkonom.
https://www.finansavisen.no/makro/2024/04/03/8114328/lavere-inflasjon-i-eurolandene

Den amerikanske sentralbanken har signalisert at det vil komme tre rentekutt innen utgangen av året. Sentralbanksjef Jerome Powell har samtidig understreket at de ikke har hastverk, all den tid økonomien er sterk og inflasjonen holder seg over målet på to prosent.
Redigert 03.04.2024 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Ransen
03.04.2024 kl 12:06 4958

Man vet jo ennå ikke hva lønnsoppgjøret bringer. Og i kombinasjon med lav kronekurs så blir det ikke rentenedsettelse, tvert i mot.
Europa og usa kan vise til økt produktivitet. Norge og asia er det flatt
Strategi
03.04.2024 kl 17:31 4807

Du kan dele tallet i 2 Ransen, gjelder selvfølgelig begge veier.

Hegding er en fin buffer mot USD og oljepris.
Ransen
03.04.2024 kl 18:36 4762

Selvfølgelig så ønsker vi hele produksjonsnorge at kronekursen styrker seg fra nå og fremover.
Olje er stigende men ustabil.
Ryanair gikk et par prosenter på +8% trafikktall mot året før, men eur er foreløpig god i mot usd.
TZFlyingHigh
03.04.2024 kl 21:53 4610

For NAS har trafikknummeret mer betydning. Hvis folk tror på påstanden om at NAS kan levere 2,5-3,2B årlig inntjening, er aksjekursen definitivt mye høyere enn dagens nivå. Investorene trenger imidlertid mer bevis på at estimatet er solid. Trafikktallet fra måned til måned er et slikt bevis. "the tipping point" for aksjekursen vil komme når folk mener beviset er tilstrekkelig, det er derfor man aldri vet nøyaktig hvor mye det vil øke eller synke når tallet er ute, det er ikke bare et tall, det er en trigger. Det er derfor, fra nå av, hver måned trafikknummer kan være den siste ombordstigningsanropet, ikke gå glipp av flyet ditt!
Ransen
03.04.2024 kl 22:11 4586

Stordalen får det ikke til med Sunclass. Det beste har vel vært at NAS overtok hele selskapet.
Med det er tøffe tider og ingen tangerer Ryanair på fyllingsgraden som er helt avgjørende for butikken.

https://e24.no/naeringsliv/i/4onrmE/stordalens-flyselskap-tapte-nesten-200-millioner
Strategi
04.04.2024 kl 07:14 4393

Det kan godt skje Ransen, tror ikke de overtar selskapet, men at de muligens kan ta passasjerene.
Stordalen og Karlsen har en god dialog så om en slik løsning er et gode for begge parter bør det ses på. Flyparken Stordalen sitter på er det sannsynligvis fullt mulig å bli kvitt i dagens market.
En ting vi kan være sikre på er at Karlsen ikke inngår avtaler nå som ikke bringer inn aksjonær verdier.
Ransen
04.04.2024 kl 07:40 4370

Kan godt være at Strawberryavtalen inkluderer Sunclass
Strategi
04.04.2024 kl 14:37 4183

Ser da ut til at det er dekket inn noe short i dag, da er Qube under 0.5 %
NASLover
04.04.2024 kl 14:55 4227

Jeg tror Qube er full ute av Norwegian ser midlertidig ikke dem på shortnordic lista. Vi får se short sales register når den blir oppdatert rundt halv tre.
TZFlyingHigh
04.04.2024 kl 16:45 4115

Det er godt å ha Qube her som ivrig ser etter tilbakekjøpsmuligheter. De fungerer mer eller mindre som en pute i dag for å redusere volatiliteten i NAS-aksjene, uten Qube og oljefondet kunne de totale nesten 15 millioner aksjesalgene til de store gutta ha utløst et dypt fall. Så i dag bekymrer vi oss ikke for et midlertidig dårlig nummer fra NAS, Qube vil kompensere for det. En redusert volatilitet for NAS-aksjen bør være en god ting for små investorer.
Strategi
05.04.2024 kl 07:45 3849

Da gleder vi oss til trafikktallene som kommer i dag kl 08:00.
Tror det blir hyggelig lesning.
Fremfor oss ligger en sterk sesong for flyreiser og jeg tror 2024 blir et strålende år for oss Norwegian aksjonærer.

Mye kommer til å skje i Norwegian gjennom året.
Blirnokrik???
05.04.2024 kl 08:18 3765

Pene tall, da blir det vel videre oppgang.