Vgm og Vow,etablering a vi nye selskaper.

ball123
VOW 28.09.2023 kl 20:53 7825

Det virker som etableringen av nye selskaper i Vgm paraplyen har gått under radaren for de fleste her på forumet.
Hensikten med disse datterselskapene ( mener det var to stk., la oss kalle de X1 og X2)er å løse fremtidige kapitalbehov for Vgm. Det hele er basert på å inngå samarbeid med større kunder som f.eks Elkem.
Investeringskostnadene som er forholdsvis krevende er tiltenkt å deles mellom kunden (Elkem) og leverandør/produsent (VgmX1,2).
Det kan bli en vinn,vinn situasjon hvis det lykkes. Kunden f.eks Elkem oppnår store besparelser på reduserte karbonkvoter og gir Vgm økte inntekter.
ball123
28.09.2023 kl 21:08 6051

Vgm har kompetansen og knowhow som mange store selskaper etterspør. Det er smart av Vgm å selge inn knowhow og derved unngå altfor store investeringskostnader. Målet er å bli et kapitallett selskap og skyve mest mulig av investerings kostnadene over på kunden. Dette er en modell som endel selskaper benytter. Magnora er et slikt selskap. Anbefaler dere å lese dere opp på Magnora.
Forøvrig vil jeg opplyse at jeg er en betydelig aksjonær i Vow.
Redigert 28.09.2023 kl 21:13 Du må logge inn for å svare
Commodore27
28.09.2023 kl 21:56 5973

Det er bra at du som realativt ukjent skribent tar på deg den nærmest umulige oppgaven å få enkelte på VGM/VOW-trådene til å forstå at finansieringen er godt overkommelig for VGM . Har prøvd selv såpass ofte at selv et esel ville forstått det.
Selskapet kunne nok presentert dette på en mer pedagogisk måte. Men VGM sin ledelse har nok vært for godtroende og ikke kjent sine pappenheimere
Redigert 28.09.2023 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
ball123
28.09.2023 kl 23:21 5912

Ha,ha ja det kan nok stemme. Men det er vel også greit med litt diskresjon fra ledelse og hovedaksjonær. Det er vel ikke helt stuerent å si at vårt selskap har en strategi som går ut på å skyve kostnadene våre over på kunden.
unikum
21.06.2024 kl 10:23 5427

Hva er det egentlig som skjer i Vgm og aksjekursen ? Total verdi nå på 230 mill. Skal det dumpes ned og utvanning av aksjonærer eller hva skjer. Fra 2,4 i januar- 1,1 i dag. Skal sies skrall omsetning men dog? Fabrikk/er snart oppe å går, solgt all produksjon på Follum og kommer til å tjene penger.
Fadbamsen
21.06.2024 kl 12:01 5351

Ja man kan diskutere om den begynder at blive billig…
Udfordringen, som jeg ser det, er at det er en meget asset heavy business model. Man vil langt ud i fremtiden have et kontinuerligt behov for at få til tilført kapital når/hvis man bygger nye produktionsanlæg/fabrikker. Det vil ske gennem lån/salg af aktier.
upsidedown
21.06.2024 kl 12:19 5354

Hele forretningsmodellen er utvanning av eksisterende eiere, man bruker bare andre ord.

Siste utvanning fikk de nye eierne ca 50 prosent rabatt i forhold til den første emisjonen. Det er en grunnleggende misforståelse. VGM eier ikke teknologien det gjør VOW, Tanken er vel at en gang skal kaka bli så stor at alle skal tjene på opplegget fordi det synes billig.

Men hvorfor krevde de som bidro 50 prosent rabatt på aksjene for å gå inn.

Nå er selvfølgelig den rabatten oppspist og vel så det. Nå venter markedet på hvor mye rabatt som skal innvilges neste gang.

Mulig de lykkes, men dette er et minefelt per nå!
Redigert 21.06.2024 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Commodore27
21.06.2024 kl 12:47 5324

Grunnen til kursfallet er vel ganske åpenbar. Når noen selger millionvis av aksjer i et selskap med så lite omsetning sier det seg selv at det vil gå ut over kursen
Ledelsen gjør det sikkert for å redde sin egen 'ass' siden det går dårlig i dette selskapet
Redigert 21.06.2024 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
upsidedown
21.06.2024 kl 14:28 5271

Vi vet jo ikke per nå hvor mye de vil tjene. Det vil være over de flestes forventninger hvis de går i null det første halvåret når fabrikken er i gang.

Problemet er at potensielle aksjonærer vil vite reelle tall. Og hvor stort pengebehov det er for å ferdigstille fase 2. Da er man i praksis der som VOW/VGM lovte første gang de var ute og hentet inn penger. De som ble invitert med den gangen betalte 46,50 per aksje i VOW. 40 av dem er per nå tapt pluss det de har tapt i VGM.

Det er ikke gitt for alle å drive selskaper over børs. VOW og VGM er blitt et bevis på det.

Jeg fikk mistanke om at noe fundamentalt var galt etter en trade fra 16 til 20 i VOW da de oppdaterte markedet med at ordreboka skrumpet inn. Det ble også synlig i VOW at flere gikk short fordi det ble presentert planer for VGM som manglet finansiering.

Mulig for å pynte backloggen i VOW temporært, uten tanke for at marginene ville bli spist opp siden VGM ikke hadde penger til å betale løpende.



Redigert 21.06.2024 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Commodore27
21.06.2024 kl 17:13 5181

Det går som det skal med VGM -fabrikken. Det er ikke mer enn ett halvår før produksjonen på det store anlegget kan begynne
En har fått inn solide investorer. Staten vil kjøpe bygningene . En sluttfinansering er naturlig nok nødvendig, men overkommelig
Et skår i gleden er naturlig nok at kursen har stupt på grunn av et hodeløst nedsalg som har dradd andre svake sjeler med seg
VOW ASA derimot er blitt en gjeldsslave som er administrert av DnB
Commodore27
25.06.2024 kl 09:42 4716

Ser en litt på tilstanden i Exproco er det ikke rart det er paniske tilstander i selskapet. Resultatet for -23 er preget av kraftig nedgang , og egenkapitalen er nesten oppbrukt. Litt synd at de på grunn av eget vanstyre skal rasere kursen i VGM
royroy
25.06.2024 kl 10:30 4666

Jeg lurer på om (nytt kallenavn) skurken Henrik Badin, tror at aksjonærer ikke bryr seg om at det ikke er meldt et eneste ord om «19 linjer, Q1» når man nærmer seg utgangen av Q2.

Det virker som han tror det. Det har blitt meldt så mye i forhold til hva som faktisk har blitt oppnådd i VOW, så man skulle tro, etter all skuffelsen, at han gjorde litt nøyere overveielser han melder ut. Men det bare en ny skuffelse og enda mindre tillit til skurken HB
Nsxnsx
25.06.2024 kl 11:45 4598

Hva er nyheten ? 10% opp er vel ikke dagligdags selv om volumet er tynt :) Eller er det bare noen som leker litt da dem er lei av å se maling tørke :) :)
anca
25.06.2024 kl 12:09 4555

"Skipselektrikern" som har 2 store eierposter i vow, har økt sine poster med 1,5 mill aksjer siden sept i fjor og frem til i idag. Han har pt til sammen 6,16 mill aksjer i Vow.
Så det er noen som fortsatt har trua...:)
Commodore27
25.06.2024 kl 14:12 4446

Trodde det var Karbon som var din store helt jeg. Eller har du fått opp øynene for pengene til Thom lille venn? ;)
anca
25.06.2024 kl 14:43 4430

Jeg bare observerer, så tenker du får hold deg til den info som blir gitt her.
Commodore27
25.06.2024 kl 15:46 4375

OK. Da venter vi til du slipper neste bombe
anca
25.06.2024 kl 19:56 4228

VOW: Clarksons initierer dekning med kjøpsanbefaling og kursmål NOK 11.
Idag 25 juni klippet ut av Børsxtra
Commodore27
25.06.2024 kl 20:52 4180

Ikke for å ødelegge stemningen, men 1,- er mye mer sannsynlig
Med mindre de får en landbasert kontrakt på ett par mrd
Karbon
25.06.2024 kl 21:49 4140

Royroy:

Det er all grunn til å være skuffet og frustrert over alt man har blitt forespeilet de siste par årene, og som enda ikke har materialisert seg i kontrakter innen industrial solutions.

Når det gjelder anlegget til Circon Energy er det imidlertid liten grunn til å laste Badin for meldingen om at ordren skulle effektueres i q1 2024. Her er meldingen fra Circon Energy/ReCO2:

https://www.prnewswire.com/news-releases/circon-energy-announces-execution-of-strategic-cooperation-agreement-and-supply-agreement-with-vow-asa-302006470.html

Merk at det ikke er Vow eller Badin som har skissert eller uttalt dette (at ordren skulle effektueres i q1),men ReCO2 og David Duren i Circon Energy. Det er med andre ord utenfor Vows kontroll. Badin virket også skeptisk selv til at ordren fra Circon Energy faktisk ville komme så tidlig som i q1 2024 under et intervju i slutten av desember i fjor.

Men det er vel kanskje å forvente at vi blir oppdatert på når ordren kan forventes, i og med at vi er såpass langt på overtid i forhold til hva Circon Energy v/David Duren uttalte i fjor.

Jeg har derfor tatt meg den frihet å kontakte Circon Energy direkte, og bedt om en redegjørelse for status i prosjektet.

Redigert 25.06.2024 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
royroy
26.06.2024 kl 09:50 3928

Takk, ser frem til å høre hva du får som svar da det hvertfall ikke kommer noen oppdatering fra HB.
Det er nok av andre prosjekter i luften som det gjerne burde komme noen oppdateringer om
anca
26.06.2024 kl 11:56 3909

Karbon skrev Innlegget er slettet
Det er ikke noe i veien for å komme deg inn på en låst tråd Karbon. Mange som setter pris på dine innlegg.
Strauss
26.06.2024 kl 16:55 3692

Karbon skrev Innlegget er slettet
Vær så snill å fortsett med nyttig info Karbon. Ikke la et nick ødelegge for alle oss andre som setter utrolig pris på det du kommer med.
Ingen her på forumet som bryr seg om hva negativen Commodore mener uansett, men skjønner at det kan være utrolig irriterende i lengden;)
Karbon
26.06.2024 kl 17:23 3657

Takk for støtten Anca og Strauss. Jeg ser at C27 har fått admin til å slette innleggene mine, der jeg forsøkte å ta et oppgjør med spammingen hans. Greit nok for meg det. Jeg tror ikke admin har den fulle oversikt over hvor intens spammingen fra C27 har vært over flere år. Admin er vel heller ikke klar over at C27 er årsaken til at mange seriøse bidragsytere har sluttet å skrive på forumet.
The Observer
26.06.2024 kl 18:21 3607

Hold fram Karbon. Overse de surmagede innlegg. Godt innhold setter leserne pris på og heier deg frem.⁸
Stepping
26.06.2024 kl 19:36 3550

En del av disse»seriøse» er vel også borte da det blir vanskelig( umulig) å stå i det enn har skrevet når selskapet etter hvert måtte spille med åpne kort. ? ?
Heggøyen
26.06.2024 kl 22:12 3436

Tull, disse "seriøse" har møtt seg selv i døra hele veien ned fra 55 kr og emisjoner på veien, som var garantert å ikke komme fordi eierne da måtte la seg utvanne. Makan til vrøvel.

5 kr kom, innertier, og selvsagt nok en krans i mønet for oss som så dette komme 10 ganger over den kursen.
mai2003
26.06.2024 kl 22:55 3377

Til Karbon:
Jeg har nok sagt litt forskjellig, men for å belyse det som rører seg rundt VOW så er nok du en av de svært få som har stått frem på en verdig og god måte med mye interessant info. Jeg håper at du fortsetter med det, og at du slutter å krangle med denne tullingen. Alle skjønner at han er en tulling, og han lever kun fordi han provoserer folk til å argumentere i mot. Hvis man bare overser han så blir hans innlegg stående alene.
Karbon
26.06.2024 kl 23:02 3370

Heggøyen:

Ja, gratulerer med innertier. Når jeg snakker om de seriøse skribentene, så snakker jeg blant annet om de som har stilt spørsmål rundt mange forhold ved selskapet på vei nedover. CapitaL er et godt eksempel på en skribent som i likhet med meg har trodd på caset. Samtidig har han også i perioder vært kritisk til caset. Det er vel noe av det samme som med deg og BCS. Du har vel troa på caset, samtidig som du er kritisk til ledelsen av selskapet. Vi kan alle trå feil ved å bli sittende i en aksje hvor potensialet er stort, men ting tar lenger tid enn hva vi så for oss.
Karbon
26.06.2024 kl 23:29 3341

Mai2003:

Takk. Du er også et godt eksempel på en skribent som har vært kritisk når man burde være kritisk, og i tillegg BEGRUNNET godt hvorfor i tråden du opprettet i begynnelsen av november i fjor ( En sort svane.... ). Jeg burde sett den samme svanen selv, og redusert beholdningen min av aksjer da.
royroy
03.07.2024 kl 09:32 2651

💤💤💤

Har lyst til å bare kopiere mitt forrige innlegg… Så mye frempek fra HB som har vært de siste årene, men det er fullstendig tørke
Nsxnsx
03.07.2024 kl 09:36 2646

Skal lure på hvorfor kurs var nesten 10X når alt var steng ned ?????
royroy
03.07.2024 kl 17:55 2512

Det gir ikke mening å sammenligne med en annen tid dessverre, selv om det er fristende. Det var blant annet tiden med historisk lave renter og 2 færre kriger.

Det som skulle vært der, tross er dårligere makrobilde, er at hvertfall en brøkdel av hva som er blitt forespeilet skulle slått inn. Dessverre