DNO Eksporten i gang, kun dager?

Føre var
DNO 02.10.2023 kl 09:51 594943

Ingen overraskelse det!
Redigert 06.10.2023 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
omans
03.03.2024 kl 15:08 7519

Joda, blir bedre nå. Et gjennombrudd har inntruffet i regionen.
In a significant development poised to impact the regional economy and political landscape, Erbil and Baghdad have reached a consensus to recommence oil exports from the Kurdistan Region via the Turkish port of Jihan. This breakthrough, facilitated by discussions at the highest levels of government, underscores a pivotal moment in Erbil-Baghdad relations and holds promise for bolstering Iraq's economic stability.

https://www.google.com/amp/s/bnnbreaking.com/politics/erbil-baghdad-agreement-poised-to-resume-kurdistans-oil-exports-through-turkeys-jihan-port

Om det er et slikt gjennombrudd, ser jeg nok som tidligere hevdet 11-12 i første omgang, selv om det ikke trenger skje på mandag, men de neste dagene ++

Som sagt før i uka er aksjen kun en doblingskandidat iom kursmålet var tatt ned fra 21 til 18, men det kan sikkert flere leve med. Så spriker jo også dette , men noen liker jo å trekke frem det høyeste siden det gir størst halleluja følelse.
chr-
03.03.2024 kl 14:38 7625

Selvfølgelig kommer kursen ikke op på 20 i morgen mandag.

Kommer vi til at puste til kurs 10 i morgen, så er jeg ganske godt tilfreds.

Vi rammer ikke 20+ før olien flyder i ledningen til Tyrkiet og betalingerne begynder at strømme ind, som forventet.

Det handler om tillid og tiltro til fremtiden. Og hvornår den kommer er umuligt at sige. Det kan være at den aldrig kommer eller den kan komme før end vi aner. Tillid i dette tilfælde er også bundet op af psykologi. Derfor kan kursstigningen både trække meget ud og den kan ske natten over.

Det er altid spændende at vågne til en ny dag i DNO-aktien.
SPXL
03.03.2024 kl 14:14 7706

De prater jo rundt seg selv hele tiden, er vel ente gangen at noen sier de er enige og blir tilbakevist av den andre, det hele er bare et sirkus og en komedie
klaesp
03.03.2024 kl 13:56 7683

Klar tale.
ERBIL, Kurdistan Region - Oil producers in the Kurdistan Region on Saturday denied claims by Baghdad officials that an agreement has been reached to resume the Region’s oil exports.

In a statement, the Association of the Petroleum Industry of Kurdistan (APIKUR) denied “claims by Government of Iraq (GoI) officials that an agreement has been reached among the GoI, the Kurdistan Regional Government (KRG), and international oil companies (IOCs) to resume oil exports through the Iraq-Türkiye Pipeline (ITP).”

APIKUR said that they are yet to receive any proposals from Erbil or Baghdad to strike an agreement that would facilitate the reopening of the pipeline.
Smasparer7
03.03.2024 kl 12:55 7838

Ja det er min tenking og faktisk at de ikke gir lyd om noen der borte. De vet hva APIKUR vil. Så, vi kan bare håpe den gang er ikke bare prat.
hara-a
03.03.2024 kl 12:04 7948

Irak forholder seg nok kun til KRG i første omgang og de kjenner jo også til innholdet i selve kontraktene. Kan se ut til at Irak annerkjenner kontraktene og at det dermed går mot en løsning.
Smasparer7
03.03.2024 kl 11:05 8115

Samtidlig APIKUR denies claims by Government of Iraq officials that an agreement has been reached among the (KRG), and international oil companies (IOCs) to resume oil exports through the Iraq-Türkiye Pipeline (ITP).
Jumebo
03.03.2024 kl 10:35 7914


Oil association denies agreement to resume Kurdish exports

https://www.rudaw.net/english/business/03032024
omans
03.03.2024 kl 09:32 7924

Kursen kommer ikke til å stå i 20 på mandag altså. Ikke noe hokus pokus at gjenåpning vil øke kursen ift at den har blitt holdt nede som følge av nedstigning. Noen har en tendens til å tro på dobling over natta o.l. Er det ikke moro å kunne logge inn på konto og se verdiene på sin aksjebeholdning stige ? For noen tar dette litt overhånd og man vil jo ha så høy økning som mulig slik at man blir rik og dollartegnene lyser mest mulig opp i øynene sine .
Redigert 03.03.2024 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Volume
03.03.2024 kl 08:44 7844

Riktig. Hadde alt vært sol og fint vær der nede så hadde inntektene til DNO skutt i været. Men slikt er det ikke. Det er nå to konflikter som må løses med forhandlinger og avtaler. Der er de ikke i mål. I tillegg har vi den generelle situasjonen i regionen. Det var ikke lenge siden det falt rakket ned i Erbil. I sum tror jeg ikke aksje i DNO er bedre enn andre aksjer som kan handles på OSE. Det er hva det dreier seg om.
SPXL
03.03.2024 kl 03:05 7928

Da ligger det nok en melding ang oljeledningen og samtaler rundt det. Vet ikke hvor mange ganger vi har hørt det nå men intet nytt der som vanlig. Nå jobbes det for og få gjenåpnet rørledningen, har de ikke jobbet for det tidligere ? Blir jo svimmel av alle disse meldingene men fint med samtaler. Handling derimot er noe heelt annet og finnes vel ikke i den arabiske ordboka. Lurer på hvor mange samtaler som må til for å handle og de sitter vel rundt bordet om ett år også og fremdeles har samtaler at de ønsker å åpne oljeledningen. Sirkus Midtøsten fortsetter
chr-
02.03.2024 kl 20:16 7947

Du har helt ret Volume. Jeg synes dog også, at jeg har læst prisen for brugen af rørledningen til Tyrkiet hidtil havde været 5 USD.

Kan godt se i Finansavisen i dag, at Kurdistan havde budgetteret med 6 USD, men at Tyrkiet ville have 21 USD. Det sidste beløb må være et skræmmescenarie fra Tyrkiets side af. Mon ikke vi lander på 7-8 USD i udgift til rørledningen.

Men det jeg ville illustrere med min tal var blot, at der simpelthen må ligge en kæmpepotentiale i DNO-aktien. Om potentialet hedder et kursniveau på 40, 50 eller 60 er ikke så afgørende. Blot er en flerdobling/mangedobling indenfor rækkevidde.
finx
02.03.2024 kl 19:40 7979

Kan ikke du gjøre dette forumet en stor tjeneste og fordufte, Fatter ikke at moderator ikke stenger deg ute du har bare dritt uansett, hadde du bare komt med noe fornuftig en gang i blant så hadde jeg holdt kjeft men det virker umulig.
Volume
02.03.2024 kl 18:53 8070

Jeg synes du har en litt mangelfull anskuelse av kostnadene her. Om du leser Finansavisen i dag vil du se at kostnadene for å bruke rørledningen gjennom Tyrkia er på USD 21 pr fat. Dette har du ikke inkludert. Hva produksjonskostnader gjelder så var de på USD 5 pr fat rundt ca 2010. Forhandlingene er ikke sluttført enda så vidt jeg forstår, men jeg regner ikke med at alt blir som tidligere. Ei heller vet vi hva utfallet blir mot DNO og andre oljeselskaper i Kurdistan. Ha en flott aften.
Jumebo
02.03.2024 kl 16:11 8366

For those that cannot get past the paywall:

02.03.24
Iraq to Amend Budget in Bid to Restart Crude Exports Via Turkey (Bloomberg) -- Iraq may amend its federal budget to pay recovery and transit fees to international oil companies in a bid to restart a crucial oil pipeline after a year, according its foreign minister.
Talks are underway between oil companies, the Iraqi government in Baghdad and the semi-autonomous Kurdistan Regional Government to resume crude oil exports via Turkey, Fuad Hussein told Bloomberg News on Saturday. The pipeline’s closing has cut off nearly half a million barrels of crude from global markets.

Turkey halted flows on the pipeline - which carries oil from Iraq’s Kurdish region to the Turkish port of Ceyhan - in March 2023 after an arbitration court ordered it to pay about $1.5 billion in damages to Iraq for transporting oil without Baghdad’s approval.
The arbitration was the culmination of a long-running dispute between Baghdad and Iraq’s semi-autonomous Kurdistan region over rights to revenue from oil sales.
Iraq is trying to resolve the dispute to boost ties with Turkey on issues from trade to security ahead of an expected visit by President Recep Tayyip Erdogan to Baghdad on April 22. The main discussion is over the transportation and recovery fee; the real cost about $21 per barrel versus $6 in the budget, according to Hussein.
“The best way is to have an amendment in the budget, from $6 to what it in reality is,” Hussein said on the sidelines of a diplomacy forum in Antalya, Turkey. “If we agree about the amendment of the budget law, then that will open the path for let’s say exporting the oil.”
Iraq had been exporting about 400,000 to 500,000 barrels a day from fields in the country’s north, including in the Kurdish region, via the now-halted pipeline. The pipeline’s closing has cost Iraq more than $7 billion in lost revenue over the past year, which Hussein called a “huge loss.”
Read more: Iraq Studies Budget Change to Resume Kurdistan Oil Exports
Hussein declined to give an estimate about how long it will take to make the required amendment, which requires support of Iraq’s political parties as well as election of a new parliament speaker. However, he said Baghdad and the KRG have reached an understanding on resuming exports and that the Turkish side has no objections.
Also in the interview:
Turkish Foreign Minister Hakan Fidan is expected to visit Baghdad this month to hold a second round of talks on security cooperation to prevent separatists from the Kurdistan Workers’ Party from using northern Iraq as a springboard for attacks on Turkey, as well as on Turkish troops inside Iraq.
Turkey and Iraq are seeking to convince Gulf states to help finance a $17 billion trade route stretching from Faw Port in Iraq’s Basra province to Turkey and then to Europe.“We cannot finance it ourself,” Hussein said. “The current situation in the Red Sea and Bab el-Mandeb also proves that we need various ways to reach Europe.”
Iraq’s “internal security in general is very good, but the whole security in the area is rather under threat because of the war in Gaza,” he said, referring to attacks in the Red Sea as well US airstrikes on pro-Iranian militant groups in Iraq. Asked whether the recent visit of an Iranian delegation to Iraq had foreshadowed an apparent halt in attacks by militants on US troops, Hussein said: “it seems so.”
On Iraq’s earlier request for the withdrawal of remaining US military trainers and advisers, Hussein said an Iraqi military committee held discussions with US officials more than a week ago. “They are going to present a report the prime minister and to the political leaders. On the basis of their report, we will develop a further plan,” Hussein said.
Kongmao
02.03.2024 kl 15:01 7991

Jeg er egentlig ganske enig i at potensialet for mange dobling er der. Dersom vi ser en snarlig og en god avtale kan det bli en gullgruve i kurdistan. Nå virker det som alle ønsker en grei avtale, den bør bli mer stabil enn tidligere, blir DNO veldig forutsigbar og betalinger kommer i tide så blir det nok mye penger inn, store utbytter, tilbakekjøp og videre øking i nordsjøen. Håper det er veien Dno går.
chr-
02.03.2024 kl 13:23 8206

Jeg synes det er vanvittige lave kursmål, som der bliver skrevet om.

Jeg ved godt, at den politiske uro i Kurdistan/Iraq trækker kursmålene ganske meget ned. Men med de tiltag, som der er i gang, så er der en pæn chance for, at produktion via rørledningen til Tyrkiet kommer i gang indenfor en overskuelige tid - dage/uger (måske 1-2 måneder).

Med en oliepris på omkring de 80 USD og lave produktionsomkostninger i Kurdistan, så bør der være 70 USD i overskud til DNO ved produktionen. 70% i skat, så vil der være ca. 20 USD på bundlinjen pr. tønde olie til DNO.

Med en produktion på 100.000 tønder pr. dag giver det 2 mio. USD på bundlinjen og dermed 700 mio. USD pr. år til DNO. Med en dollar/NOK kurs på 10,5 giver det ca. 8 mia. NOK i nettoresultat bare fra Kurdistan.

Grundet risikoen for ustabilitet i Iraq/Kurdistan og risikoen for en lavere oliepris, så er et afkast på 20% vel OK. Det vil sige at Kurdistan/Iraq-produktionen burde prises til 40 mia. NOK svarende til en kurs på på ca. 41. Lægger man så 10-12 kurs-point oveni til DNO's andre produktioner, så nåes en fair aktiekurs på 51-53.

Der er mere end en 5-dobling af dagens kurs.

Derudover er der muligheder for at produktionen kan øges både i Kurdistan udover 100.000 tønder pr. dag + forøgelsen af produktionen i Afrika og Nordsøen, som ville gøre, at kurspotentialet i DNO er endnu større.

Jeg har øget min beholdning i DNO pænt meget de seneste måneder til kurser omkring de 9. Det virker nærmest som tyveri at kunne handle til så lave kurser.

God weekend - fremtiden synes meget lys for os DNO-aktionærer - efter flere år i delvist mørke.



Redigert 02.03.2024 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
gogl mannen
02.03.2024 kl 12:33 8315

WASHINGTON DC - The White House has issued an invitation to Iraqi Prime Minister Mohammed Shia' al-Sudani, and an association of oil producers working in the Kurdistan Region is hoping Americans can use that visit to pressure Baghdad into resuming oil exports.

https://www.rudaw.net/english/business/02032024
Redigert 02.03.2024 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
Tm3P
02.03.2024 kl 12:22 8227

Null tro på diffuse uttalelser om åpning dessverre, har vært alt for mange av den.
omans
02.03.2024 kl 12:19 8033

Link til der kursmål er 20 ? Tror det ikke er nødvendig å minne noen her om kursmål, det har man hatt tid å tenke over i ett år nå...
Anywhere
02.03.2024 kl 11:39 7976

Da ble det omkring 10 dager i så fall, som det ble antydet for....10 dager siden....
msmekk
02.03.2024 kl 09:44 8132

Da ser det ut til å gå veien nå, egentlig raskere enn jeg trodde. Minner om DnO uten Kurdistan er kursmål 12-13kr, med Kurdistan 20kr. Mars kan bli eksplosiv for aksjonærene
SPXL
01.03.2024 kl 21:42 8664

Ja bare tull og tro på dette, er nok ingen løsning i sikte !
msmekk
01.03.2024 kl 20:02 8835

Det er helt riktig. Bør bli en fin dag på Mandag om det ikke kommer opp noe annet tull!
hara-a
01.03.2024 kl 19:37 8538

Nei, du har hørt det motsatte fra denne karen: https://www.kurdiu.org/en/b/544521

"Erbil and Baghdad have not reached a final agreement and Turkey is ready to resume oil exports".

Han sa også da at:
"The remaining disputes are related to some issues with the contracts signed with Kurdistan and the contracts signed with other parts of Iraq," he said.

Så da er det nok 'the remaining' som nå er løst :)

halvpris
01.03.2024 kl 18:49 4895

"Den" har vi hørt før . hehe
finx
01.03.2024 kl 18:34 4990

Kan bli en bra mandag med mulig offisiell uttalelse i helgen.
Fuad Hussein: Erbil and Baghdad have agreed to resume oil exports
omans
01.03.2024 kl 17:24 5071

Kun dager nå

når oljepris snart stiger til 90 tall, klarer de vel ikke å strupe igjen lengre. hvor lenge vil partene holde ut, snart ett års dagen.
Ett år får holde.
mvh
Redigert 01.03.2024 kl 17:28 Du må logge inn for å svare
Hugoil
01.03.2024 kl 15:14 5208

Får formert candlestick kjøpsformasjon bull engulfing i dag. Like før kaffebønnene kommer ut nå.
Rolig stabilt kjøpsmønster utvoer dagen, kinne smøret.
Redigert 01.03.2024 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
nucleus
01.03.2024 kl 12:43 5392

Investeringer har vel heller vært labert i regionen, under nedstengning av rørlinja Turkiet. Forståelig nok synes jeg, derav har ting blitt satt på vent. Politisk uroligheter er ikke stimulerende for nye investeringer, så enkelt er det. Noe som berører alle parter i denne konflikten, eller hva en nå ska kalde det for..
Smasparer7
01.03.2024 kl 11:40 5510

Jeg lurer hva skjer med den feltet
De aldri prosuert ifra den
CEO snakket i siste q4 presenrasjon at de begyner snart med den. Men vi hørte ingenting videre....