DNO Eksporten i gang, kun dager?

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.11.2024 kl 07:30
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Føre var
DNO 02.10.2023 kl 09:51 749252

Ingen overraskelse det!
Redigert 06.10.2023 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Prewia
08.11.2024 kl 16:30 7643

Tror marknaden att dno blir utkastade från Irak, eller vad är de fråga om
desirata
08.11.2024 kl 16:45 7586

Med 12,5% er DNO ikke blant top 20 lista engang, så hva legger du i "blant de høyeste" ?
DBirkeland
08.11.2024 kl 17:06 7509

At noen vil ut betyr at like mange vil inn, såfremt ikke oljeprisen raser går vell dette seg til, har heldigvis ikke så håpløst snitt i DNO men ble alikevell en utrivelig dag :)
Redigert 08.11.2024 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
Prewia
08.11.2024 kl 19:26 7277

Finanstillsynen kanske borde titta på dagens handel, något är skumt, GENEL rörd3 sig knappast alls, de är ju systerbolag till DNO, verkar i samma 9mråde, hur kan en stabil aktie falla nästan 10 procent , utan. Nån negativ info
Artige
08.11.2024 kl 19:42 7248

Og da mener du noe er kriminelt? Jaujau ring FT.
Artige
08.11.2024 kl 22:49 6943

Spennende. Selv om det har vært noen møter før. Noen som tør tippe på kurs hvis de blir enige? 1 kr opp tipper jeg.
Skrik
08.11.2024 kl 22:58 6912

Tidligere denne uken rapporterte irakiske medier at den føderale irakiske regjeringen hadde bestemt seg for å begynne å levere råolje fra Kurdistan til det statseide oljeselskapet eller oljedepartementet. Prisen som Bagdad kommer til å betale til den regionale regjeringen i Kurdistan er ennå ikke bestemt.
omans
08.11.2024 kl 22:58 6909

Er alltid mørkest før soloppgang. Kan fort være litt tvangssalg og liknende salsmekanismer. Utbytte opprettholdes og ingenting tyder vel på bortfall av det fremover, altså direkte avkastningen øker i takt med lavere kurs.
desirata
09.11.2024 kl 01:48 6739

Men utbyttet er høyere enn EPS, dvs ikke bærekraftig. Dersom oljeprisen faller og utbyttet gå år med i eks 25 øre igjen, så forblir kursen under 10. Det er vel det som skjer -
Fanatic
09.11.2024 kl 11:40 6376

Sokkeldirektoratet har i dag lagt ut info om at sidestegsbrønnen (appraisal) på Falstaff er i gang, spuddet på onsdag, så da er det høyst sannsynlig funn i hovedbrønnen, for ifølge boresøknaden skulle sidesteget bores ved funn. https://factpages.sodir.no/nb-no/wellbore/PageView/Exploration/Drilling/10199

Fra boresøknaden: "Brønnen vil bestå av fire foringsrør (4- strengsdesign) og det søkes om opsjon for boring av et sidesteg, gitt et funn i hovedbrønnen." og "Det kan bli aktuelt å bore et sidesteg (2/6-7 A) for kartlegging av et eventuelt funn."
Fra første pdf her https://www.miljodirektoratet.no/hoeringer/2024/februar-2024/dno-soker-om-tillatelse-til-boring-av-letebronn-26-7s-og-26-7-a-falstaff-i-nordsjoen/

Neppe tilfeldig at torsdagens rapport og presentasjon hadde forsidebilde fra Noble Invincible som borer Falstaff ;-)

DNOs pre-drill estimat var på 25 til 184 millioner fat. 50% eierandel og operatør.
Redigert 09.11.2024 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Prewia
09.11.2024 kl 11:58 6326

Vad berodde det specifikt på att resultatet kom in mycket lägre än väntat, inte sett något om detta, vore bra om någon kan redogöra för det
Volume
09.11.2024 kl 13:16 6171

Jo det står beskrevet. Mindre produksjon i Nordsjøen pga revisjonstans(er).
Sandarn70
09.11.2024 kl 19:46 5777

ERBIL (Kurdistan24)—The Iraqi Parliament is set to conduct the first and second readings of the oil export law next week, according to a member of the parliamentary oil and gas committee. The aim is to reach an agreement with Shiite parties.
In an interview with Kurdistan24 on Thursday, Sabah Subhi, a member of the Iraqi Parliament's Oil and Gas Committee, revealed that Article 12 of the 2023 Budget Law No. 13 has been the main obstacle to oil exports, particularly its second section (C), which equates production and transportation costs with those of the federal oil ministry.
"Production costs in Kurdistan's oil sector have been managed differently since 2007, based on production sharing agreements between the government and companies," Subhi explained. "However, since 2014, there have been attempts to halt Kurdistan Region's oil exports."
Regional Security Concerns:
Subhi highlighted growing concerns about the security situation in the Gulf, noting that Iraq currently exports approximately 3.5 million barrels of oil daily through Basra, accounting for 95% of Iraq's economy.
"Any disruption to these exports, valued at around $70 per barrel, would be catastrophic for Iraq," he warned.
Alternative Export Routes:
The federal government is exploring alternative export routes, including the Haditha pipeline project, with an estimated cost of $2 billion.
"There is significant pressure on the federal government to resolve this issue before winter arrives in Europe, as many countries could face energy crises," Subhi added.
Political Developments:
Following recent discussions within the State Administration Coalition, Subhi expressed optimism about reaching an agreement with Shiite parties.
"I believe Shiite parties will agree to the project with certain conditions, including modifications to provisions regarding provincial budgets, petrodollar arrangements, and strategic projects in central and southern provinces," he stated.
The Kurdistan Region's oil exports have been a contentious issue between Erbil and Baghdad since 2014, with various attempts to resolve the dispute.
The current initiative comes amid regional tensions and increasing international pressure for a stable energy supply.
Volume
09.11.2024 kl 20:07 5751

De holder på. Ikke noe nytt her. De som lurer på hvor oljeprisen tar veien, kan ta en titt i siste utgave av Kapital hvor det skrives hva elbiløkningen betyr for oljeproduksjonen. Dog - elektrisiteten må jo komme fra en energikilde.
SPXL
10.11.2024 kl 04:32 5440

At Dno er under 10kr er overraskende, at DnB har kursmål 15kr er også overraskende men de har alltid hatt skyhøye kursmål som aldri har blitt innfridd, husker de hadde 30kr i 2006 hvis jeg ikke husker feil.
omans
10.11.2024 kl 08:14 5325

Dersom og hvis. Du kan spekulere og ofte handler børs veddemål om dette. Så du mener oljepris skal falle til 50-60 som media siterer usa/Trump "eksperter" på ?

Markedet priser raskt inn ny info, se på Tesla, Markedet priser inn nye forventninger til store resultatøkninger.

Jeg mener dnb har betraktet alle forhold med kursmål 15. Selv om andre tok ned til 11-13 kroner. "Frykt for" kan holde kurser irrasjonelle lengre enn investor kan være solvent.
Artige
11.11.2024 kl 15:31 4337

Redningen her er at de får åpnet den ledningen. Trodde ikke den skulle falle så drastisk mye. Skal noe spesielt til for å få den tilbake til 12.
orum
11.11.2024 kl 16:12 4238

...ingen grunn til å surne.....kjøper hver dag jeg.
Anywhere
11.11.2024 kl 16:55 4129

Skulle ikke noe spesielt til for å få DNO til 12 for bare 1 måned siden, skulle heller ikke noe spesielt til å få den til 9,60 i dag....veldig spesielt at det ikke skal noe spesielt til😊
Vaksine20
12.11.2024 kl 11:00 3554

Hei Omans! Hei gode folk! Dere hjalp meg før og jeg håper å få litt hjelp fra dere igjen. Ja, jeg solgte Dno da den stod i 12,65 kr da jeg syntes at utbytte var for lav i forhold til risiko i å sitte i denne aksjen. Men grådigheten tok over og jeg kjøpte alt tilbake på 12,4 kr. Nå sitter jeg med det minuset der! Det jeg lurer på er følgende: Hvorfor tar ikke Dno hensyn til den pågående kronesvekkelsen? Hvorfor utbetaler de utbytte knyttet til fast beløp i NOK? Andre selskaper nominerer utbytte i USD og da blir den høyere over tid! Her synes jeg DNO legger valutarisiko over på aksjonærene.
Vi som følger nøye med VET at NOK kommer skal en vei, Og det er NED! Så hvorfor driver DNO med dette? Alle andre selskap utbetaler utbytte i USD og veksler til NOK på exdagen.
Andre ting jeg lurer på er om DNO har faktisk potensialet til økning i aksjekursen? Hvorfor skal noen kjøpe DNO på 9,6 kr når utregningen viser at man sitter med null i gevinst når man justerer utbytte for kronesvekkekelsen etter et års tid?!! Da ville jeg heller sittet i andre utbytte aksjer som betaler høyere utbytte og tar høyde for kronesvekkelsen. Uff. Der fikk jeg lettet litt på trykket
Volume
12.11.2024 kl 13:38 3299

Bra du fikk lettet på trykket. Godt spørsmål. DNO har, som Equinor, sine inntekter i USD. Equinor, har utnytte i USD, men justerer utbetalingen i NOK med kursen rett før utbetalingen. Du får rette spørsmålet til DNO.
scoop
12.11.2024 kl 16:25 3047

i 2005 toppet DNO ut på 16-17 kroner, deretter var det ned i bølgedalen igjen i 10 år. Så i 2014 topper den igjen ut på drøyt 17. Nå 10 år etter er kusen altså rundt 55% av det den var for 10 år siden og rundt 60 av det den var for 20 år siden. Optimisten vil da tenke at dette ikke tar hensyn til utbytter: hvis vi tar hensyn til det så blir resultatet, la oss se... ja, omtrent det samme.
Finnes det i det hele tatt oljeselskap som ikke har gått konkurs som har dårligere resultater enn dette? I 20 år har det vært nok av folk på forumet her som mener at nå blir nok snart DNO bra, og nå ser det annerledes ut. Det DNO eiere heller bør spørre seg om er kanskje hvor pengene blir av i dette selskapet. Resultatene taler for seg selv, og dårligere drevet selskaps skal en lete lenge etter. For egen del har jeg noen ganger kjøpt DNO for å tjene litt på kurssvingninger, og kommer nok til å gjøre det igjen. Men jeg vil aldri tenke at det er en god ide å sitte lenge i dette selskapet på grunn av langsiktig kursstigning, utbytte eller fordi selskapet plutselig liksom skulle bli veldrevet. DNO er og blir en jallabutikk. Skal du kjøpe DNO bør det derfor være for å tjene penger på trading. Vit hvorfor du kjøper og hvor mye den skal stige før du selger, ikke fordi det er en kvaltetsaksje som forventes å gi langsiktig avkastning.
Spørsmålet nå er derfor - Skal DNO ned i en ny lang bølgedal hvis oljen blir billigere med Trump? og hvis ikke, hvor mye lengre ned skal den før en igjen kanskje kan tjene på en mer kortsiktig oppgang.
Prewia
12.11.2024 kl 16:41 2993

Jämför gärna vad som hände med lundin oil
under samma tid från 4 kr till 500, o då var de ingen enorm skillnad i produktion under lång tid, sålde själv Lundin för 4 kr på den tiden köpte dno för 14 , riktigt illa
finx
12.11.2024 kl 17:15 2888

Var da voldsomt til sutring her da Dno bør vel heller kjøpe nå men viktig å male fanden på veggen så en kan håpe noen luringer selger.
Har jeg lyst så dumper jeg 200k og kjøper tilbake etterpå til 20 øre billigere , dette er det mange som gjør og da faller jo kursen. Mulig det kommer noe fra kurderne nå så kan jo være lurt å sitte stille. Den har falt for mye nå så rekylen kommer vel. Virket som den var så stabil i lang og kjøperne har ikke sluppet den ned men de er ikke så hissige lenger.
Vaksine20
12.11.2024 kl 17:32 2837

Takk for forståelsen! Men jeg har mer på hjertet: jeg kan f eks komme med et lite tips til dem som på liv og død må inn i dette flotte selskapet! - Kjøp etter når utbytte er utbetalt (på exdagen) for ingen rasjonell investor vil sitte i DNO mer en nødvendig. Blir trangt i døra og kursen vil havne godt under 9 kr (håper jeg) for jeg tenkte å utnytte dette fallet og øke eksponeringen. Da blir yielden betydelig bedre
orum
12.11.2024 kl 18:38 2692

GENL
Genel Energy Plc

LSE

Search
85.30
6.20 (7.84%

Subject Author Discuss
12/11/2024
16:51 S P Angel Brokers today:
Genel Energy (GENL LN) 80p, Market Cap £224m: Stable operations
Genel announced average 3Q24 production up 5% q/q to 21kb/d from the Tawke field (25% WI), which continues to deliver steady production to meet domestic market demand and generate positive cash flow
Following the $75m bond buyback, the Company now has $191m cash and $66m debt maturing in 4Q25, resulting in net cash of $125m and a reduction in ongoing interest payments.
Genel retains an overdue receivables balance of $107m owed by the KRG and expects any resolution to include the offsetting balances owed by the Company, which at the end of October amounted to ~$50m.
The timing of the award from the London-seated Miran and Bina Bawi oil and gas assets arbitration is not certain but is expected before the end of this year.
A steady operational update from Genel that has generated $20m free cash flow so far this year, with the Company anticipating maintaining a net cash position of $125m through to YE24.
Genel’s flagship Tawke field continues to drive robust cash flow generation from gross production levels of 80kb/d and opex costs of $2/bbl, where a restart to exports could more than double free cash flow levels to $100m net per annum.
To this end, lobbying continues to break the current political impasse so that international exports of Kurdistan oil can resume in a manner that properly rewards IOCs that have chosen to invest in Kurdistan.
For investors, upside could still potentially come from any of four potential catalysts in the near-term: reopening the export pipeline, recovery of the receivables, value accretive M&A and success in the arbitration against the KRG.

Redigert 12.11.2024 kl 18:40 Du må logge inn for å svare
finx
12.11.2024 kl 18:51 2655

Ja sånn kan det sies og sånn kan det jo meget mulig gå også men å rakke ned på Dno er vel ikke rett. Jeg har kjøpt mer i dag og har man de i et holdingselskap eller as så er det bare 22% skatt på de kontra 38 så er jo mye mer gevinst på utbytte da. Var også et møte i morgen som det kan komme noen nyheter fra så med litt flaks så er det jeg som har rett og ikke du.
Anywhere
12.11.2024 kl 19:44 2537

Vaksine, noen tenkte slik for 3 måneder siden også, men nope, det ble ikke fall i kursen. I stedet dro den opp 7-8% de påfølgende ukene😊 Så ikke bli eplekjekk. En historie kan gjenta seg...
Vaksine20
13.11.2024 kl 00:22 2162

Hadde det vært noe spennende i vente hadde kursen gått opp og ikke ned (ref tynne kinesiske vegger)
Vaksine20
13.11.2024 kl 00:36 2148

Slike oppganger forekommer 1 gang i året. Årets var i august.
Det eneste positive med DNO kursen nå er at den er så lav at ingen vil finne på å sette short på disse nivåene. Jeg skal bunnfiske fom 22.11.24.
Volume
13.11.2024 kl 07:31 1968

Når du tar de ut fra ditt AS så må du betale 38%. Hva har du da oppnådd?
Katly
13.11.2024 kl 07:43 1939

Pågår det en voldgiftsak mot KRG?Når startet den; og handler det om utestående betalinger eller hva?
nkamok
13.11.2024 kl 07:56 1896

Den gjorde så lige det omvendte ved sidste udbyttedag, så det kan du ikke helt regne med 🤥
Anywhere
14.11.2024 kl 07:30 969

Vaksine, får minne deg på at i dag er ex-utbytte på 0.3125 kroner i DNO. Så om du skal bunnfiske bør det bli i dag da aksjen, alt annet likt, skal ned 0,3125.