QEC- October 2023 hearing discussion thread
PLEASE notis, that this is an old article from january 2022
The hearing will now in October and one can only speculate what the outcome will be!
We know that the natives are interested in QEC getting permission to test its net zero and to extract oil and gas
QEC has a strong case regarding their compensation
What do you think about it all????
Quebec Indigenous groups join Questerre Energy in push for natural gas development
NICOLAS VAN PRAET
PUBLISHED JANUARY 27, 2022
"Questerre Energy Corp. QEC-T -2.44%decrease
has gained additional First Nations support for its push to develop what it calls a “zero-emissions” natural gas hub in Quebec"
https://www.theglobeandmail.com/business/article-quebec-indigenous-groups-join-questerre-energy-in-push-for-natural-gas/
https://nationtalk.ca/story/quebec-indigenous-groups-join-questerre-energy-in-push-for-natural-gas-development-the-globe-and-mail
The hearing will now in October and one can only speculate what the outcome will be!
We know that the natives are interested in QEC getting permission to test its net zero and to extract oil and gas
QEC has a strong case regarding their compensation
What do you think about it all????
Quebec Indigenous groups join Questerre Energy in push for natural gas development
NICOLAS VAN PRAET
PUBLISHED JANUARY 27, 2022
"Questerre Energy Corp. QEC-T -2.44%decrease
has gained additional First Nations support for its push to develop what it calls a “zero-emissions” natural gas hub in Quebec"
https://www.theglobeandmail.com/business/article-quebec-indigenous-groups-join-questerre-energy-in-push-for-natural-gas/
https://nationtalk.ca/story/quebec-indigenous-groups-join-questerre-energy-in-push-for-natural-gas-development-the-globe-and-mail
Redigert 05.10.2023 kl 15:36
Du må logge inn for å svare
Noen legger inn en narrepost for å pynte på ordrebildet.
smoke
18.10.2023 kl 10:16
3217
Da hadde vi vært mye høyere tror jeg. Det her er bare forde maskinene er de eneste som selger på dette nivået.
Jeg vil ikke påstå noe, men jeg utelukker ikke at andre også tar litt gevinst.
MC Axel
19.10.2023 kl 02:22
2829
Like I said this was good for QEC and all other energy companies
Impact assessment law ruling could ‘reset’ Canadian energy policy landscape: CAPP - Energy News for the Canadian Oil & Gas Industry
energynow.ca
"""Last week's ruling by the Supreme Court of Canada against large portions of the federal government's impact assessment law could reset the policy landscape in this country in favour of energy development, the head of a major oil and gas lobby group said Wednesday.""""
The decision, broadly welcomed by business groups across the country last week, could be a game-changer, Baiton said.
https://energynow.ca/2023/10/impact-assessment-law-ruling-could-reset-canadian-energy-policy-landscape-capp/?amp
Impact assessment law ruling could ‘reset’ Canadian energy policy landscape: CAPP - Energy News for the Canadian Oil & Gas Industry
energynow.ca
"""Last week's ruling by the Supreme Court of Canada against large portions of the federal government's impact assessment law could reset the policy landscape in this country in favour of energy development, the head of a major oil and gas lobby group said Wednesday.""""
The decision, broadly welcomed by business groups across the country last week, could be a game-changer, Baiton said.
https://energynow.ca/2023/10/impact-assessment-law-ruling-could-reset-canadian-energy-policy-landscape-capp/?amp
tuja
19.10.2023 kl 08:51
2716
Ja, endring av bill 26 har ikke blitt mindre aktuell etter dommen i høgsterett forrige uke.
1013
19.10.2023 kl 09:41
2591
Mon ikke politikerene kommer med udmelding snart og erkender de har tabt, for derfor at gå i dialog med energi selskaberne. Bliver mere og mere glad for mine aktier i Qec.
Ud fra dagen volum er det lite som tyder på at det har kommet en «udmelding».
Det lave volumet og den dårlige aksjekursen tyder på det motsatte - at det ikke er forventet noen «udmelding».
smoke
19.10.2023 kl 10:39
2456
Datamaskiner forventer ikke noenting.. kan bare reagere i det øyeblikk det kommer en melding
dazednconfused
19.10.2023 kl 10:46
2462
Kan noen bekrefte at høringene faktisk foregår i dag / i morgen?
Gjerne med en link e.l.
Gjerne med en link e.l.
MC Axel
19.10.2023 kl 10:47
2455
I think that this superior court ruling should at least be a warning to the Quebec government that the compensation can be staggeringly high. Therefore, a settlement or a go ahead for extraction is the best for them
tuja
19.10.2023 kl 11:11
2382
Enig. Blir vanskelig å sno seg unna nå. Enkleste for Quebec, er å tillate utvinning innenfor strenge krav. Vinn-vinn for begge parter.
googleearth11
19.10.2023 kl 11:21
2395
Selvsagt kommer det en melding. Det er børspålagt å melde fundamentale endringer i et selskap. Rettsforhandlingene vil føre til et resultat, den ene eller andre veien, som vil påvirke selskapet. Trodde du hadde vært på børs lenge?
Dåsemannen
19.10.2023 kl 11:43
2352
Utfordringen blir vel som du sier; "strenge krav".
Vil QEC sine produksjonsmetoder tilfredsstille strenge miljøkrav fra myndighetene? Det er vel nettopp her veien ut av knipa ligger for myndighetene; Tillate produksjon, men kun innenfor visse rammer. Og så gjør man disse rammene like trange som rassen til ei nonne, og kan skratte og le når kvakksalveren Binnion skal prøve å iverksette "Clean Technology" konseptet han har tegnet ned på en serviett for å imponere forum-menigheten. Merk; Hver gang han uttaler seg om Clean Tech, så kommer det kun overfladisk svada om viktigheten av bærekraft etc. Aldri noe spesifikt, ingeniørmessig / teknoligisk om hvordan denne Clean Tech'en faktisk er ment å foregå.
Jeg håper jeg tar feil, men her stinker det sur fis lang vei.
Vil QEC sine produksjonsmetoder tilfredsstille strenge miljøkrav fra myndighetene? Det er vel nettopp her veien ut av knipa ligger for myndighetene; Tillate produksjon, men kun innenfor visse rammer. Og så gjør man disse rammene like trange som rassen til ei nonne, og kan skratte og le når kvakksalveren Binnion skal prøve å iverksette "Clean Technology" konseptet han har tegnet ned på en serviett for å imponere forum-menigheten. Merk; Hver gang han uttaler seg om Clean Tech, så kommer det kun overfladisk svada om viktigheten av bærekraft etc. Aldri noe spesifikt, ingeniørmessig / teknoligisk om hvordan denne Clean Tech'en faktisk er ment å foregå.
Jeg håper jeg tar feil, men her stinker det sur fis lang vei.
minsin
19.10.2023 kl 11:49
2334
Paradoksalt nok - når Fredriksen kjøpte sin første tankbåt , var kontrakten skrevet på en serviett, på teater kafeen i Oslo
smoke
19.10.2023 kl 11:55
2315
Readleaf har nok betalt masse penger for å patentere svada..øk kvaliteten på innleggene please :)
hgsd33
19.10.2023 kl 12:16
2257
Har ikke sett noen link til høringsdato, var vel kun en her på forumet som hadde spurt Jason og la ut svaret her på en eller annen tråd.
tuja
19.10.2023 kl 12:44
2219
Du skal ikke kimse av QEC`s clean tech program. Hele konseptet er utformet i samarbeid med Sclumberger, som i dag heter SLB. De er ingen smågutter. Så å gjøre narr av teknologien deres, tror jeg du skal heve deg over.
Peter Sellers
19.10.2023 kl 12:51
2200
@smoke, i den sammenhengen så synes jeg det er rart at de ikke har testet ut dette i Alberta eller i Jordan for den saks skyld, de har jo promotert Clean Tech metoden i et par år nå og hvorfor har de ikke solgt ut noen lisenser for metoden hvis de mener det holder mål? Nå tenker jeg høyt, kan det være en grunn til at de ikke har testet ut CT av den enkle grunn at dersom CT ikke holder mål så vil det kunne ha en innvirkning på størrelsen av et eventuelt erstatningskrav. For dersom testen ikke holder mål så kan myndighetene bruke det i en forhandling og si at nei dere klarte ikke målet så deres kjempekrav gir ingen mening iom at det ikke vil bli noen utvinning med Clean Tech eller på en konvensjonell måte!
Peter Sellers
19.10.2023 kl 12:59
2191
@tuja, hvis jeg ikke tar feil så er det vel Schlumberger som utviklet systemet så ja jeg synes det rart at det ikke er tatt i bruk andre steder her i verden hvor det utvinnes olje og gass....Clean Tech skal jo være et revolusjonerende system så hvorfor sitte med henda i fanget i noen år uten selge systemet inn til bransjen finner jeg merkverdig!
Peter Sellers
19.10.2023 kl 13:02
2171
ikke minst i samme sammenheng, Schlumberger operer over hele verden så hvorfor er ikke Clean Tech metoden tatt i bruk tidligere?
smoke
19.10.2023 kl 13:05
2154
Jeg vet ikke hva de har testet eller ikke, men pilot kommer som regel etter at innledende tester er gjort. Nå har de det på gang i jordan så det er rett rundt hjørnet etter som jeg har forstått. Var vel ment i Quebec først tror jeg, men vi vet alle hva som skjedde der. At det kunne gått fortere..tja.. jeg vil nå heller at det går sent og billig enn fort og dyrt. Tror du må holde clean tech unna erstatning..
Peter Sellers
19.10.2023 kl 13:16
2097
@smoke, hvis jeg forstår deg rett så mener du at de har testet iom at pilot kommer etter test eller? Så ja dersom det har skjedd hvorfor har de ikke solgt ut lisenser til systemet world wide og tjent gode penger det er for meg en gåte! Eller at Clean Tech ikke er promotert til olje og gass bransjen world wide og tatt i bruk i disse grønne tider, er det noen som har et fornuftig svar på det?
MC Axel
19.10.2023 kl 13:23
2080
Thank you tuja! 👍
Dåsemannen tells a lie when he claims that there is nothing in Questerre Clean Tech. Schlumberger is a large and well-reputed company
and the Supreme Court ruling says that the requirements are too strict, which means that Quebec cannot set unrealistic environmental requirements either. "another lie from Dåsemannen"
And why should QEC sell the patents? You can licens it later and earn on it for years
Dåsemannen tells a lie when he claims that there is nothing in Questerre Clean Tech. Schlumberger is a large and well-reputed company
and the Supreme Court ruling says that the requirements are too strict, which means that Quebec cannot set unrealistic environmental requirements either. "another lie from Dåsemannen"
And why should QEC sell the patents? You can licens it later and earn on it for years
Redigert 19.10.2023 kl 13:32
Dåsemannen
19.10.2023 kl 13:26
2094
Betryggende å høre at du garanterer for Clean Tech sin suksess, Smoke :-)
Det er mange "patenterte løsninger" som viser seg å ikke være "fit for purpose" i oljeindustrien her hjemme, og hvor selskapene besitter betydelig høyere kompetanse enn de 14 QEC ansatte i Moelven-brakka oppe i de caanadiske skoger.
Prosjekter i 10-milliarderklassen lider store utsettelser eller skrinlegges som følge av at de teknologiske løsningene ikke fungerte som forutsatt.
Å få olje eller gass opp fra bakken dreier seg om betydelig mer omfattende forhold enn å "bore et hull og glede seg over rikdommen". Så dersom QEC sin fantastiske Clean Tech ikke er såkalt "proven technology" - altså at det er vel dokumentert at den fungerer - ja, så bør det være lov å være skeptisk.
Kan QEC vise til at denne teknologien faktisk fungerer? Hvis ja, så spiser jeg hatten min og modererer min skepsis.
Det er mange "patenterte løsninger" som viser seg å ikke være "fit for purpose" i oljeindustrien her hjemme, og hvor selskapene besitter betydelig høyere kompetanse enn de 14 QEC ansatte i Moelven-brakka oppe i de caanadiske skoger.
Prosjekter i 10-milliarderklassen lider store utsettelser eller skrinlegges som følge av at de teknologiske løsningene ikke fungerte som forutsatt.
Å få olje eller gass opp fra bakken dreier seg om betydelig mer omfattende forhold enn å "bore et hull og glede seg over rikdommen". Så dersom QEC sin fantastiske Clean Tech ikke er såkalt "proven technology" - altså at det er vel dokumentert at den fungerer - ja, så bør det være lov å være skeptisk.
Kan QEC vise til at denne teknologien faktisk fungerer? Hvis ja, så spiser jeg hatten min og modererer min skepsis.
tuja
19.10.2023 kl 13:32
2084
Igjen, de er ikke de " 14" QEC ansatte i brakker som har utformet teknologien. Det er i samarbeid med SLB og Lavalin. Du får lese litt hva de står for. Anbefales.
Blue Cow Group
19.10.2023 kl 13:33
2080
SLB gjør allerede det, det står i artikkelen som ble linket.
"The pilot project, to be launched in Quebec, will apply Schlumberger’s Stewardship Tool software, which tracks 19 performance indicators, including water usage, air quality, chemical usage and emissions.
The Stewardship Tool helps companies drill for oil with improved accuracy and efficiency, further eliminating any waste or negative impact."
Ellers er det vel et paradoks at de forsøker å selge inn skifergass-produksjon som Clean, det er absolutt ingenting som er clean med shale gas uansett hvordan du snur og vender på det, Groningen i Nederland la nylig ned sitt skifergassfelt pga faren for jordskjelv med disse gjentatte små eksplosjonene under bakken. Da har ikke mengde vannbruk i prosessen så altfor mye å si, det er ikke DER problemet ligger med shale gas.
Ellers syns jeg det er litt rart at det ikke snakkes mer om Northvolt EV battery production som skal legges til Montreal, de vil bruke enorme mengder elektrisitet og ønsker primært ren kraft fra Hydro Quebec. Som vi alle vet har HQ begrenset mengde vannkraft fram mot 2026/27, og det tar mye lenger tid å bygge nye demninger pluss at det er ufattelig upopulært å skulle legge store deler av området under vann. De skal bygge noe helvettes mengder vindkraft nå, men jeg vil oppfordre dere alle til å prøve å sende en mail til myndighetene i Quebec og spørre hvordan de har tenkt å nå sine mål før Green 2030. (EDIT: altså hvordan de skal få nok kraft til å elektrifisere alt de skal, PLUSS å ha batteryproduction i tillegg)
https://www.quebec.ca/en/how-to-reach-us/general-information
De virker ikke veldig gira på å sende info, jeg måtte purre flere ganger for å få svar på engelsk og ikke fransk, selv om jeg skrev på engelsk til dem. Franskmenn har et rykte på å være litt arrogante, men jeg fikk følelsen av at de spilte dum, de ønsket f.eks ikke å utgi info på email, de ville helst jeg skulle ringe noen som snakka et språk jeg aldri har hørt før, det var så langtfra skolefransk man kan komme :S
"The pilot project, to be launched in Quebec, will apply Schlumberger’s Stewardship Tool software, which tracks 19 performance indicators, including water usage, air quality, chemical usage and emissions.
The Stewardship Tool helps companies drill for oil with improved accuracy and efficiency, further eliminating any waste or negative impact."
Ellers er det vel et paradoks at de forsøker å selge inn skifergass-produksjon som Clean, det er absolutt ingenting som er clean med shale gas uansett hvordan du snur og vender på det, Groningen i Nederland la nylig ned sitt skifergassfelt pga faren for jordskjelv med disse gjentatte små eksplosjonene under bakken. Da har ikke mengde vannbruk i prosessen så altfor mye å si, det er ikke DER problemet ligger med shale gas.
Ellers syns jeg det er litt rart at det ikke snakkes mer om Northvolt EV battery production som skal legges til Montreal, de vil bruke enorme mengder elektrisitet og ønsker primært ren kraft fra Hydro Quebec. Som vi alle vet har HQ begrenset mengde vannkraft fram mot 2026/27, og det tar mye lenger tid å bygge nye demninger pluss at det er ufattelig upopulært å skulle legge store deler av området under vann. De skal bygge noe helvettes mengder vindkraft nå, men jeg vil oppfordre dere alle til å prøve å sende en mail til myndighetene i Quebec og spørre hvordan de har tenkt å nå sine mål før Green 2030. (EDIT: altså hvordan de skal få nok kraft til å elektrifisere alt de skal, PLUSS å ha batteryproduction i tillegg)
https://www.quebec.ca/en/how-to-reach-us/general-information
De virker ikke veldig gira på å sende info, jeg måtte purre flere ganger for å få svar på engelsk og ikke fransk, selv om jeg skrev på engelsk til dem. Franskmenn har et rykte på å være litt arrogante, men jeg fikk følelsen av at de spilte dum, de ønsket f.eks ikke å utgi info på email, de ville helst jeg skulle ringe noen som snakka et språk jeg aldri har hørt før, det var så langtfra skolefransk man kan komme :S
Redigert 19.10.2023 kl 13:35
Dåsemannen
19.10.2023 kl 13:33
2083
Tuja; Schlumberger er som du sier, et stort og anerkjent selskap. Men smak litt på logikken i det du skriver:
Knøttlille QEC har hyret kjempestore Schlumberger til å utvikle en revolusjonerende teknologi som QEC nå har patentert og skal gjøre stor suksess med?
Hvorfor har ikke da heller Schlumberger utviklet denne Clean Tech teknologien for EGEN vinnings hensikt, så de selv kan høste gevinsten?
Jeg innrømmer at jeg ikke kjenner detaljene i avtalen mellom Schlumberger og QEC, men dette henger ikke helt på greip.
Knøttlille QEC har hyret kjempestore Schlumberger til å utvikle en revolusjonerende teknologi som QEC nå har patentert og skal gjøre stor suksess med?
Hvorfor har ikke da heller Schlumberger utviklet denne Clean Tech teknologien for EGEN vinnings hensikt, så de selv kan høste gevinsten?
Jeg innrømmer at jeg ikke kjenner detaljene i avtalen mellom Schlumberger og QEC, men dette henger ikke helt på greip.
MC Axel
19.10.2023 kl 13:38
2066
Reaction Engines Ltd had 3 employees for years and is now a billion dollar company
And did not sell their patents
and NASA spent billions developing hypersonic and had to abandon the project. Three men managed what the world's largest aerospace company could not
In a presentation to investors last month, Reaction Engines said it could seek a listing as soon as 2024, although such a move remains conceptual rather than the subject of a specific plan. It said it envisaged that a listing could value the business at between £1bn and £2bn.Aug 24, 2022
And did not sell their patents
and NASA spent billions developing hypersonic and had to abandon the project. Three men managed what the world's largest aerospace company could not
In a presentation to investors last month, Reaction Engines said it could seek a listing as soon as 2024, although such a move remains conceptual rather than the subject of a specific plan. It said it envisaged that a listing could value the business at between £1bn and £2bn.Aug 24, 2022
Redigert 19.10.2023 kl 13:47