QEC- October 2023 hearing discussion thread

MC Axel
QEC 05.10.2023 kl 15:35 221260

PLEASE notis, that this is an old article from january 2022

The hearing will now in October and one can only speculate what the outcome will be!

We know that the natives are interested in QEC getting permission to test its net zero and to extract oil and gas

QEC has a strong case regarding their compensation

What do you think about it all????


Quebec Indigenous groups join Questerre Energy in push for natural gas development

NICOLAS VAN PRAET
PUBLISHED JANUARY 27, 2022

"Questerre Energy Corp. QEC-T -2.44%decrease
has gained additional First Nations support for its push to develop what it calls a “zero-emissions” natural gas hub in Quebec"

https://www.theglobeandmail.com/business/article-quebec-indigenous-groups-join-questerre-energy-in-push-for-natural-gas/


https://nationtalk.ca/story/quebec-indigenous-groups-join-questerre-energy-in-push-for-natural-gas-development-the-globe-and-mail
Redigert 05.10.2023 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
07.02.2024 kl 18:30 3936

Hjertelig velkommen tilbake på HO Siver!😀👏👌
Ser virkelig frem til dine glimrende og kunnskapsrike bidrag igjen, både på HO, samt ikke minst på bloggen din der du nå også er tilbake, anbefaler alle også å følge den, utrolig mye god info der!👌🙏

https://www.finansavisen.no/forum/thread/164314/view
Fluefiskeren
07.02.2024 kl 18:57 3932

Du må ikke være så sikker på det. De har jo en reserverapport fu kan sjekke ut. Jeg gjentar at disse 20-25 Tcf er gass opprinnelig tilstede i formasjonen. Det skal godt gjøres å komme over en recovery på 30 %. Da tilsvarer det 6,75 Tcf. Det er i bra overenstemmelse med dette:. Og også med Silver sine tall


« Quebec says it will pay a piddly $79.5 million (US) to expropriate the oil and gas drilling rights of companies owning those rights in the province. We’ve seen estimates that those rights are worth more than $5 billion. Questerre Energy, which owns more than 1 million acres of leases and an estimated 6 Tcf of Utica Shale reserves in the province, is considering its next legal move.»

Artikkelen er fra april 2022. Altså etter Repsolkjøpet.

https://marcellusdrilling.com/category/energy-companies/questerre-energy/#google_vignette
Redigert 07.02.2024 kl 18:58 Du må logge inn for å svare
minsin
07.02.2024 kl 19:23 3838

6,14 er ca midveis mellom 5 og 7,4 TCM : og kan være sannsynlig.
i 2009 tok de utgangspunkt i at de klarte å hente opp 25 pst av gassen på hele feltet - altså 6,25 Tcf før qec del.

Siden den tid har fracking teknologien utviklet seg - sånn sett burde man kunne utnytte feltet bedre... og kanskje se utnyttelse på omlag 30 pst.
Det ville i såfall tilsvare 7,5 TCF.
På den annen side - så vet vi det vil komme nye krav ang fracking" der man skal ivareta miljø hensyn i større grad - dette kan legge en demper på "utnyttelsesgraden" av feltet.'
Her er svært mange variabler som skaper en usikkerhet., mange modeller vil gi mange forskjellige verdier.
QEC har nok de mest nøyaktige , data for å beregne utnyttelses grad, de sitter på seismikkdataene (felt spesifikke data)- vi øvrige beregner utfra historikk , erfaringer mm

Fordelen for QEC, er at deres felt dekker "indrefileten" ( ligger litt Øst i QECs område.)
Her vil vi se en større prosentvis utnyttelse i forhold til andre mere perifere områder og det er nok i dette område første spadetak taes :-)

5 Tcf(22 pst) er det nærmest en "garanti" på , mens vi kan håpe opp mot 7,4 Tcf.(30 pst)

Tidligere hadde provinsen en royalty på 12,5 pst - blir det utnyttelse av Lowlands vil nok denne øke betraktelig og tilsvare det samme som Alberta el BC. altså 27 - 36 pst royalty.


Redigert 07.02.2024 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Silver2055
07.02.2024 kl 19:32 3796

Minsin og FF,
Det er bare et spørsmål om tid før en utnyttelsesgrad når 40%. Resesrchgate har en rapport om det men dessverre er det betalingsside.
Se ellers her hvor jeg debbaterer med meg selv om 40%:
https://questerre.wordpress.com/2019/03/14/qec-quebec-ressursestimat-2019/

Vi husker på at i 2010 var nedre del også med. Videre husker vi statsgeolog i Quebec med siste tall mente recovery factor kan øke på til 40%, noe vi ser er i ferd med å skje i USA. Det er lenge siden jeg sa at 15% var feil

sigj2
07.02.2024 kl 19:37 3801

Er det rette Silver ?
Var 2 stk vettu
Silver2055
07.02.2024 kl 19:41 3776

Se her sig2

Så har jeg fått kommet meg på HO igjen.
Se questerre.wordpress.com for å verifisere at det er


Mvh den ekte silver
Fluefiskeren
07.02.2024 kl 19:41 3838

Enig i det. Teknologien går fremover. Horisontalene blir vel bare lengre og lengre, og det er sikkert andre faktorer også.
Redigert 07.02.2024 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
minsin
07.02.2024 kl 19:41 3857

i 2010 mente Quebecs geolog at utnyttelsesgraden kunne være 25 pst for hele Lowlands..
Etter det har verden utviklet seg
Jeg vil tro at "Indrefileten" i funnet kan gi betraktelig høyere recovery faktor 30-35 pst ???
handler vel litt om fracking metode , trykk osv

Vi får se - bare det ikke legges miljø begrensninger på å utnytte feltets kapasitet.
Uansett mellom 5 og 7,5 tcf høres realistisk ut...


Fjellbris
07.02.2024 kl 19:42 3853

Jepp, se han bekrefter det selv med ny innlogging på sin blogg:
https://questerre.wordpress.com/
Krelva
07.02.2024 kl 20:19 3766

God dag Minsin ..er det lurt/klokt og kjøpe seg inn her med en 1/2 mill NOK ? Targ ? Dobbling hvor lang tid?
Vennlig hilsen Stian.
Silver2055
07.02.2024 kl 20:23 3757

Takk begge to!

Jeg gjerne lufte mine tanker om det at nytt styremedlem med First nation erfaring kan bety QEC klargjør seg til pilotboring. Hva annen grunn enn utvinning skulle det ellers være? Jeg ser hvertfall ikke annen grunn. Det kan bli spennende måneder om de vil starte opp på St. Edouard.
minsin
07.02.2024 kl 20:24 3788

God dag du...

Hva som er lurt er vanskelig å si... men som hovedregel bør du ikke gå "all in"- Ofte sier jeg - kjøp for halvparten av det du har tenkt , så har du ett godt utgangspunkt. Du KAN få en god opptur dersom aksjen stiger , samtidig som alle pengene dine rammes ikke - dersom en kraftig ned tur kommer :-)

Generelle regler :
Ha aksjer i flere selskaper - sørg for å ha rest kapital i lomma :-)
Spiller du med for høy risiko - oppdages det ofte etter en nedtur- og du vil få dårlig søvn , dersom du har satsa for mye.
Har du interesse i aksjer og leser mye finans - vil det hjelpe. da er risikoen mere kalulert...


Ang QEC - klart det er risiko i aksjen. det som trigger opp er erstatning eller utnyttelse av Lowlands..
kan fort dobble seg denne mnd , ved gode nyheter...nedsiden ser ut til å være rundt 1,3.

Før eller siden vil oljelagrene dempe kursutviklingen i svært mange oljerelaterte selskaper. for qecs del vil forventningene, rundt lowlands og Bill 21, overskygge ett ett kortsiktig fremtidig fall i energi prisene ( tror jeg)
Redigert 07.02.2024 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
minsin
07.02.2024 kl 20:35 3857

Ingen annen grunn til å knytte seg tettere mot "First Nations".
En helt klar tanke om at QEC går for å utnytte lowlands fremfor erstatning...
Er også ett greit signal å sende mot den politiske ledelse i Quebec, slik at de skjønner linken mellom QEC og First Nations
Forundrer meg ikke at de ansetter,i nær fremtid,en ekspert innen CO2 fangst også...

QEC kommer nok til å dele ett fremtidig overskudd med First Nations... kjøpe seg litt "goodwill" med andre ord...

Redigert 07.02.2024 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
07.02.2024 kl 20:41 3860

Takk for som alltid god info Minsin🙏👍
Vi er mange som håper at Domus skal vende tilbake, men heldigvis har vi også hele tiden hatt deg😀 Mon tro om ikke du også skulle være Domus?😉 Bare en tanke, men håper egentlig vi har deg + at Domus også snart kommer tilbake.
minsin
07.02.2024 kl 20:46 3851

Hehe er ikke Domus jeg nei... i 2008 var vi sammen på QEC trådene og diskuterte mye.

Domus er flinkere enn meg på det brønn tekniske og timeplaner...i forhold til borreprogram mm
Han dukker nok opp igjen, dersom det skjer noe i lowlands..

sveso
07.02.2024 kl 22:25 3541

Kanskje litt drahjelp fra denne ? Og på forumet under ser det ut som Quebec ikke er særlig populært blant Onatorios.
og har seg selv å takke.
https://financialpost.com/news/economy/why-quebec-close-decades-long-wealth-gap-ontario?
minsin
07.02.2024 kl 23:19 3358

Ja det skjer mye rart i Quebec .
De har satset mye på ny næringsvirksomhet , med høyt miljø fokus
De akal forsyne 1 mill husstander i New York med elektrisitet.
Paralellt har hydro Quebec lagt ut en rapport som sier at provinsen er i ferd med å gå i underskudd på energi . Fra 2026 blir det kritisk .

I korte trekk de har satset knallhårdt , uten å tenke på at de trenger massevis med strøm ... Lng er etter mitt skjønn , nødt til å være endel av løsningen

Redigert 07.02.2024 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
Peter Sellers
08.02.2024 kl 06:32 3090

@uptrade god morgen, Gran Coupe er en god venn som jeg snakket med i forrige uke og han sitter for øyeblikket i annen aksje......han snakket varmt om dommen men er fortsatt litt usikker i forhold til pilot/utvinning, erstatning vil Qec få men var også usikker på hvor stor utbetalingen det kan gi Qec, han har ingen planer om å gå inn pt, skal høre med han ila av noen dager så kan jeg gi en update på det, ha en fin dag :)
Mdg1
08.02.2024 kl 07:16 3018

Jeg tror Quebec vil snu angående gass. De har ikke råd til å subsidiere energiproduksjon med negativ avkastning og da blir gass beste alternativet i en omstillingsfase. Gass kan også med tiden brukes til produksjon av hydrogen om det blir et marked for det. Når det gjelder eventuell erstatning så vil den sikkert ligge på mellom 1-5 mrd: Lite sannsynlig at de får mindre da de har brukt ca 1,5mrd på lowlands gjennom årene. Lite sannsynlig at de får mere siden det blir for dyrt for staten
googleearth11
08.02.2024 kl 08:10 2909

Det spiller liten rolle om det blir for dyrt for staten, hvis loven mener erstatningen også skal gjelde fremtidige inntekter. Det er loven som følges, ikke delstatens økonomi.
1013
08.02.2024 kl 08:38 2797

retten tager ikke hensyn til statens økonomi. det er alene politikernes ansvar om de tør tage retssag eller give tilladelse.
minsin
08.02.2024 kl 08:47 2737

Bill 21 - viser seg å inneholde en masse juridisk "slurv" fra myndighetenes side. Vil tro videre saksgang , avslører mye mere.
Spørs om ikke myndighetene nå innser at deres sak ikke holder juridisk .. paralellt som en erstatnings sak kan potensiellt koste flere milliarder .
Spørs om ikke myndighetene , firer flagg i saken og Lng plutselig blir "sosialt akseptert".
De risikerer uansett ett kjempe nedelag , både politisk og juridisk


tynnidioten
08.02.2024 kl 08:54 2724

Skal også være flere tilfeller av tekstlikhet i Bill21.
mofi1
08.02.2024 kl 09:05 2656

Generelt har nok vi i Norden et noe overdrevent syn på at lovene er rettferdige og at alle er like for loven. Noen er nok likere for loven enn andre de alle fleste steder på denne kloden, politikere har også en lei tendens til å endre loven om den skulle gå dem i mot. Dessuten er ofte viktige samfunnshensyn overordnet, og blir hensyntatt av dommere, kanskje spesielt i høyere rettsinstanser.

Men for all del foreløpig har jo Questerre fått meldhold, så får vi se hva som skjer videre. Men har liten tro på at industrien får erstatninger som fører til at staten Québec går konkurs, stater kan som kjent ikke gå konkurs.
googleearth11
08.02.2024 kl 09:09 2628

Quebec er ingen stat, det er en delstat. Delstater har ingen sentralbank som kan utstede obligasjoner eller penger. Så det er en vesensforskjell der.
mofi1
08.02.2024 kl 09:24 2591

Det er riktig Googleearth11, men selv ikke delstater pleide å bli utsatt for økonomisk kollaps pga. potensielle erstatningsutbetalinger til industrien uten sterk folkelig og politisk motstand, og derpå støtte fra storsamfunnet.

Dette sies kun som en kommentar til kullsviertroen på at Quebec uansett må betale astronomiske summer til industrien hvis den ikke får det som den vil, virkeligheten er ofte ikke helt slik, i beste fall et sted midt i mellom.
solid1
08.02.2024 kl 09:41 2532


Og som egen yrkesgruppe i hele verden er nok politikere de som er mest korrupt.

"Noen er nok likere for loven enn andre" - er en god formulering.
unikum
08.02.2024 kl 09:41 2529

Hadde fag expertene over her gjenspeilet kursen så hadde vi vært på vei mot 10 kr men rimelig langt unna hva nye investorer måtte ønske ennå å handle. Hvorfor det ikke er større kjøpe interesse nå på dette stadiet er overraskende men det kommer sikker mot slutten av mnd. Det gjelder å holde ut så kanskje MB kunne ha krydderet litt med noen tanker og planer.
Redigert 08.02.2024 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
unikum
08.02.2024 kl 10:07 2434

Tror også shortere er negativt overrasket at alt har stoppet opp og nesten 0 i omsetning i forhold til det de må ha. Mistenker snart massive kjøp. At short er inne er jeg ikke i tvil om, ligger nok flere selskaper under 0,5% grensen. Dette må handles inn over børs igjen. Mange av oss sitter full lastet og de aksjene må komme fra ett sted. Disse kommer ikke til å sitte lenge og inntil det skjer må vi ta livet med ro.
googleearth11
08.02.2024 kl 11:00 2283

Det er jo derfor det trolig heller vil gå mot en åpning for utvinning, under strenge miljømessige krav.
googleearth11
08.02.2024 kl 11:01 2276

Det har du ingen dekning for å si. Korrupsjon er nok mye mer utbredt i privat sektor.
mofi1
08.02.2024 kl 11:17 2212

Ja, det beste scenarioet, jeg ser, er et klarsignal for utvinning under strenge miljøkrav, men likevel såpass gunstige at det blir klart lønnsomt for industrien. Selskapet kan dermed verdsettes og selges til en fornuftig pris, slik at alle her kommer ut med en god og fortjent gevinst:-)