PEN. Lifting på Aje

Fluefiskeren
PEN 24.11.2018 kl 15:45 46948

Lifting på Front Puffin nå. Råoljetankeren Karvounis er på plass.

Da kommer nok snart også Adolo.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
Jajaja
11.02.2019 kl 19:31 5224

.....det finner jeg ikke, ....hvor er det du ser omtale "udugelig"? .....Edit: Gløm spørsmålet, jeg misforsto! Trodde det var å se i artikkelen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.02.2019 kl 19:48 4926

Jeg la det ut pga Mimsa sitt innlegg kl. 10:44 idag høyere opp i tråden?
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
mimsa
11.02.2019 kl 21:10 4804

Fluefiskeren, hvor får du det fra at jeg sier New Age er udugelige. Jeg sier at partnerskapet med Yinka og New Age (de to største partnerene) "ser mer ut som en utgiftspost og en forbannelse". Da vil jeg spørre deg følgende;

1) Har PEN tjent noe på Aje så langt?
2) Har det gått snart 2 år uten at vi har fått noe som helst fremgang eller utvikling på Aje?
3) Har PEN måtte gå til retslige skritt i dette partnerskapet?
4) Har du noe som tyder på at New Age har gjort noe for å forbedre eller gjøre noe for framdriften i prosjektet? De burde være den best bemidlede av partnerene og burde være den som var sterk nok til å legge litt press poå Yinka!
5) Har vi noe som helst indikasjoner om hva som skal skje framover annet enn usikkerhet. (bore 1 brønn 2019, hva med FP)
6) Ca 350 bod, er ikke dette bare en brøkkdel av det vi var forespeilet?
7) Ingen success med å kvitte seg med eierandel i Aje, og tapt salg til Lekoil noen år tilbake.

Så du synes dette ligner mer en solskinshistorie enn en forbannelse? Personlig synes jeg dette ser ganske så bedrøvelig ut!!!

Noe vi muligens er enige om er: Angående Tunisien vil jeg bare vise til Dagsnytt 18 i dag, hvor Nils Butenscøn som er regnet som en av norges fremste eksperter på midt-østen, sier "Tunisia var vel det landet som kom best ut av den Arabiske Våren, med et regimeskifte og en viss demokratisk utvikling, men hvor den økonomiske situasjonen nå er så alvorlig at det murrer veldig under overflaten". Har sagt det før og mener fortsatt at Tunisien er det mest usikre, og potensielt det asset med størst nedside i PEN poreføljen. Det er svært få olje-aktører, om noen, som tidligere har hatt stor suksess i Tunisien, og det var vel ikke av ren godhet DNO og Österreichische Mineralölverwaltung solge til PEN. Vi får krysse fingrene, men her tror jeg risk-reward ratio er svært ugunstig.




Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.02.2019 kl 21:30 4770

Mimsa

Skal prøve å svare deg imorgen. Orker ikke nå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
polion
11.02.2019 kl 21:47 4740

Mimsa, ganske så enig i din oppsummering i det som gjelder Aje - mye tullball og minimalt med relevant info fra selskapet. Hva derimot gjelder Tunisia, så er jeg optimist - det ordner seg nok. Min største hydrokarbon-post har jeg dog i DNO, og der har jeg vært gjennom tider der både IS og Bagdad laget et helvets leven (kursmessig), så jeg er etter hvert blitt nokså "herda". Det har ei heller (som i Tunisia) vært mange aktive oljeselskaper til stede i Kurdistan. Nå er denne aksjen i ferd med å reprises, gevinsten er allerede meget bra, men forhåpningene er at gevinsten skal bli formidabel. Må bare innrømme at her har griskheten har tatt fullstendig overhånd.

PS. Du er ikke lenger aktuell som presidentkandidat i Nigeria, men hva med Tunisia? Som du vet, vi trenger forutsigbarhet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
karlman
11.02.2019 kl 22:36 4663

Tilbake til Dussafu..
Ref til BWO sin Q3 rapportering, det er planer om å borre:
- fire produskjonsbrønner i Tortue
- To appraisal brønner i Ruche NE
- Opsjon for å borre to appraisal brønner i Walt Whitman og A/B area
Opptil 8 brønner, tror dere at det er kun en rigg som skal borre?

For PEN sin del, det kan jo bli 1-2 brønner i Tunisia også.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
bmw5
11.02.2019 kl 22:59 4625

Med hensyn til Aje har mimsa rett, men det kan forandre seg til det bedre. Etter rettsaken tror jeg Pen har ordnet opp på Aje. Pen skal komme med en oppdatering om aje ved fremleggelsen av Q1. Spennende blir det. Med hensyn til Tunisia så ser det bra ut. Alle afrikanske land har trøbbel, så det er ikke noe nytt. Ref: DNO som står seg bra etter en formidabel krig. Magna est veritas.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
gunnarius
12.02.2019 kl 12:07 4377

Fluefiskeren skrev Innlegget er slettet
Er nok dette oljeprisen stiger på:

Twitter:

EXCLUSIVE: Saudi planning big production and export cuts in March, 500,000 b/d below Opec target

"Mr Falih said that in March the kingdom would reduce production to near 9.8m barrels a day, from above 11m b/d in November. Exports would also fall to near 6.9m b/d" #OOTT


SAUDI-ARABIA:ARAMCO VIL BLI INTERNASJONAL ENERGIAKTØR -AL-FALIH -FT

Oslo (TDN Direkt): Saudi-Arabias energiminister og Saudi Aramcos styreleder Khalid al-Falih sier utenlandskekspansjon vil være en kritisk del av selskapets fremtid, ifølge Financial Times tirsdag.

-Vi vil ikke lenger være innoverskuende og fokusert på å kun monetisere kongedømmets ressurser. Fremover vil verden være Saudi Aramcos lekeplass, sier al-Falih til avisen.

På spørsmål om Saudi Arabia planlegger å bli en internasjonal energiaktør som Royal Dutch Shell eller Exxon Mobil sier al-Falih "korrekt".

Ifølge Financial Times indikerer al-Falih at tiltak initielt vil bli fokusert på å skape en global gassvirksomhet.

Falih sier også at Saudi-Arabia vil redusere produksjonen til nær 9,8 millioner fat pr dag i mars, mens eksporten vil falle til nær 6,9 millioner fat. I november i fjor produserte Saudi-Arabia over 11 millioner fat pr dag og eksporterte 8,2 millioner fat pr dag.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.02.2019 kl 12:16 4359

Legger inn innlegget mitt til Mimsa ang. Aje på nytt da det ble en del redigering.

Mimsa

Lovte ¨å komme tilbake til dine spørsmål til meg ang. Aje igår.

La meg starte

1 Nei, PEN har ikke tjent penger på Aje. Det skyldes delvis feil som ble gjort under utbygging. Poenget mitt er at dette ikke nødvenigvis vil skje hver gang det gjøres. Harvest Natural Resources og PEN hadde eksepelvis problem med et sidesteg på Dussafu (Tortue) ved at et verktøy satte seg fast i sidesteg. etter det har det gått på skinner.

2) Ikke riktig. Vi har fått løsning med våre partnere, vi har fått nye 20 år tillatelse på lisensen. Oil rim har dukket opp som en mulig utvinnbar oljekilde. Ressurser har blitt oppdatert til reserver.

3) Ja, men det er løst. Vet vi at PEN var uskyldig i konflikten?

4) New Age kan ikke trosse operatøren. Jeghar ikke vært flue på veggen i JV møter etc. så det vel litt mye forlangt at jeg skulle kunne svare på dette spørsmålet ditt. Du kan lese litt om New Age her:

http://www.newafricanglobalenergy.com/about-us/our-portfolio/

og spesifikt Aje her:

http://www.newafricanglobalenergy.com/operations/nigeria/

Tror ikke du automatisk skal skylde på New Age for det som har skjedd. Dette er ikke noe bakgårdsselskap.


5) Jeg savner også en fremdriftplan. Det meste "vet" vi vel gjennom MX Oil selv om noe er nevt av PEN. Synes PEN har forsømt seg litt ang. informasjon her. Hva med leads/prospekter ellers på lisensen. Det meste her har vi fått gjennom New Age.

6)Se 1)

7) Det tapte salget til Lekoil kan du ikke klandre PEN for. At Lekoil var villige til å gi 30 MUSD er vel mer et kvalitesteg for lisensen.

Jo, mye har gått feil, men som sagt trenger det ikke å forsette med. Da DETNOR for første gang var operator (Jette) var utbyggingen en katastofe, men Ivar Aasen etter det ble en sukssess. Jeg skal likevel ikke påstå at Aje med sikkerhet blir noen sukksess heller, men vi må ikke glemme at PEN har 20MMboe der og en gassleding kloss ved. Det er et bra utgangspunkt.

Ser at andre har nevnt at den politiske risikoen er meget stor, og pirater og Boko Haram nevnes. Ja, risikoen i Afrika er generelt stor.

Tunisia er heller ikke noen Kardemommeby når det gjelder risiko, selv om man kan få inntrykk av de fra enkelte. Klipper litt fra GOV.uk(statelige reiseråd for Storbritania)


'
"Terrorists are very likely to try to carry out attacks in Tunisia and there have been a number of attacks in recent years. A state of emergency – in effect since a suicide attack on a police bus on 24 November 2015 – has been extended several times, most recently on 5 November 2018 by one month. You should be vigilant at all times and follow the advice of local security officials, including in and around religious sites. In more remote areas of the country, including tourist sites in southern Tunisia, security forces’ response times to an incident may vary.

There’s a heightened risk of terrorism against aviation. Additional security measures have been in place on flights departing from Tunisia to the UK since March 2017. You should co-operate fully with security officials.

The main terrorist threat is from Al Qaeda in the Islamic Maghreb and Libya-based extremists with links to Daesh (formerly referred to as ISIL). Despite some improvements in border security, Tunisia has a porous border with Libya, where there’s a continuing conflict, an absence of security, and where Islamist terrorist groups operate. Tunisian security forces have repeatedly been targeted in terrorist-related incidents, mainly in border areas including in the Chaambi Mountains."

https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/tunisia/terrorism

Noen sjanser må man selsagt dog ta.
Redigert i dag kl 12:13
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Fintech
12.02.2019 kl 12:53 4308

Olja mot 65, burde vel få litt bevegelse i kursen da..
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
mimsa
12.02.2019 kl 13:08 4292

Fluefiskeren
Tusen takk for utfyldene svar. Mitt innlegg var vel mer for å provosere fram noe informasjon fra deg eller Gunnarius, som jeg anser som de to skarpeste institusjonelle minnene her på PEN tråden. Jeg har også funnet det urovekkende at det meste av informasjon om Aje ser ut til å komme fra MX oil, som virker ganske desperat i å få fortgang i prosessen. Jeg synes også at PEN ledelsen er svært så nølende i å gi informasjon om Aje, noe jeg tolker som om de selv er usikker på hva som skal skje framover. Usikkerheten rundt Front Puffin (FPSO) vil vel tvinge fram noe mer informasjon ved Q4 om to uker. Jeg tror også at det er mye vanskeligere for Yinka å være likgjyldig overfor New Age enn MX eller PEN, og jeg tror, uten å være sikker at det er Yinka og New Age sammen som legger føringen for videre framdrift.
PEN sin andel i Aje har vel strengt tatt ikke tillagt store verdien i dagens aksjekurs, så både salg eller melding om framdrift vil sansynligvis ha en positiv invirkning på kursen. Det var også spekulert i om DNO var interesert i Aje, når PEN overtok DNO sine eiendeler i Tunisia, samtidig som DNO kjøpte seg opp i 4,5% i PEN, med begrensning om maks 10% i løpet av 2018 (eller 1år?). Noe nytt her? Regner med at denne spekulasjonen er lagt død etter at DNO overtok Faroe, og de ikke har brukt muligheten å kjøpe seg videre opp.

Eller har jeg kloketro på BWO/PEN i Gabon. Noe nytt om Tulow sin inntreden?

Ha en fin dag!
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Idar1
12.02.2019 kl 13:13 4284

Med litt flaks kan redusert produksjon i Venezuela bidra til økt olje pris frem mot Tortue fase 2 produksjonsstart.
https://e24.no/energi/olje/analytiker-venter-halvering-av-venezuelas-oljeproduksjon/24559208
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Paypal
12.02.2019 kl 13:17 4288

Siden 1. januar er omtrent 20 % av aksjene omsatt og vi er fortsatt på stedet hvil. Jeg synes situasjonen er merkelig. Er det så mange aksjonærer som har såpass liten tålmodighet, eller er det så mange som trader i håp om noen kr. i gevinst ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.02.2019 kl 13:33 4258

Mimsa
årKanskje vi ikke er så uenige når alt kommer til alt. Du er bare litt provoserende i formen, men regner med at det er for å få en diskusjon. Det er forsåvidt ikke så dumt da aktiviteten på PEN trådene ikke er så stor.

Helt enig i at PEN har forsømt seg ang. info om Aje. De har vel antydet at de jobber med salg eller farm out, men har også hele tiden hevdet at de kan gå videre med utviklingen av Aje. Det kan jo bety at de ser seg om etter kjøper, men jeg er i tvil om hvor hardt de prøver. Har de f.eks opprettet dataroom? Hva med resten av lisensen? De har antydet ting, men på en veldig svevende måte synes jeg. Håper på litt mere håndfast ved Q4 jeg også selv om det er klart at det kanskje ikke er så lett hvis de har "munnkurv" fra operatøren. Yinka må imidlertid vite at både PEN, MXO og New Age er aksjeselskaper hvis aksjonærer har krav på info. Opplysnining om situsjonen med Front Puffin etter juli må de ihvertfall orientere om.

Og ang kjøp av Panoro fra DNO sin side er dette noe jeg ikke skjønner hvorfor kommer opp. Den kan vi legge død.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Fintech
12.02.2019 kl 13:37 4246

Enig og i det korte bildet skal vi bare forbi 62.84 så ser 65 sannsynlig ut.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
polion
12.02.2019 kl 14:13 4191

Siden det ble nevnt ovenfor; «Tulow sin inntreden?». Synes det var merkelig med den såkalte nullrisiko-gratis-opsjonen som Tulow har hatt på Dussafu. Gratis/nullrisiko, dvs. nemlig å vente med å tiltre/bestemme seg helt inntil alt er garantert, alt på stell, olja flyter og total flow er kjent. Er klar over det som tidligere er blitt prediket her på forumet, nemlig at det nå skal forhandles om hvilken kompensasjon bla. PEN skal ha fra Tulow. Ikke nok med at det i sin tid ble avtalt en temmelig urimelig nullrisiko-opsjon, men var avtalen såpass dårlig at man også må hyre inn en haug med advokater for å klare regne seg frem til kompensasjonsnivået ? For PEN sin del, bør det her dreie seg om adskillige millioner, et beløp som definitivt er av betydning for selskapet. Millionantallet burde vært kjent for lengst, så oss mest utålmodige føler at det etter hvert begynner å lukte «avtale-makkverk» lang vei.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Spitzer
12.02.2019 kl 14:24 4170

En slik opsjon som Tulip (Tullow) har er gjerne noe en ser staten selv eier, men Gabon solgte i sin tid sin back-in-rettighet til Tulip. Dette til tross, BWO tilbydde Gabon Oil 10 % av sin eierandel - trolig for å få aksept og goodwill når de kjøpte lisenser fra Harvest og PEN. Men i Tulip sin back-in-rettighet ligger at de skal dekke sin andel (10 %) av historisk kost. Så er det vel litt diskusjoner/forhandlinger hva som inngår i kostprisen. PEN eide ca 33% av lisensen over flere år hvor de tok sin andel av kostnader til utvikling av lisensen. PEN skal da få dekket kostpris hvor de skal ha 1/3 av Tulip sin 10% kost-andel frem til BWO overtok. Deretter er de jo bare 8,33%.
Forhandlingene bør være ferdig snart og forventer egentlig nytt herfra hvilken dag som helst. Blir spennende å se hvor mye cash PEN faktisk får utbetalt. De må gi fra seg 0,833% eierandel.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.02.2019 kl 14:48 4130

Spitzer

Vet du hva som skjer med Harvest sin del av kostnadene? De hadde jo 66,7 % eierandel sammen med PEN før de gikk konkurs. Regner med at dette bare strykes, men da slipper jo Tullow billig?

EDIT: Eller det går kanskje inn i konkursboet?
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
polion
12.02.2019 kl 15:39 4071

Spitzer, den er god ! Litt spennende hva kompen blir, har mistanke om at det for dette "lille filleselskapet" fort kan utgjøre en god slump ekstralikviditet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Spitzer
12.02.2019 kl 15:58 4046

Tulip må betale 10% av historisk kost, mener d er fra EEA ble etablert. (2014?). BWO skal ha mesteparten av disse 10%-godtgjørelse, men si må BWO da gi bra seg 9,17%eierandel. PEN må gi fra seg 0,83% eierandel, men vil motta forholdsmessig en del mer fra Tulip enn hva BWO får da PEN eide en betydelig større andel av lisensen tidligere. Dette har også PEN bekreftet er rett forstått.
Tipper 5-7musd til PEN, men vanskelig å vite da vi ikke vet helt hva/hvor mye som defineres inn i begrepet historisk kost.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
oto1
12.02.2019 kl 16:28 4017

Angående DNO og PEN.

Den saken er ikke noe jeg ville lagt død.

Vet ikke om det var jeg som startet den, men grunnen er den samme nå som da:

Bijan er godt kjent med gassprosjekt i området via Mundoil / Foxtrot, så tenkte kanskje RAK kunne vært en mulig kjøper.
Nå er det mindre aktuelt etter som RAK er blitt et mer sovende selskap og Bijan fokuserer mer på DNO.

Men DNO er ikke blitt mindre aktuelt.

Det som er nytt er at Bijan har sagt at DNO er på jakt etter et tredje ben, uten å konkretisere hvor.

Men akkurat nå fokuseres det mest på Norsk sektor, og det har nok vært planen hele tiden.
Men hva som skjer når bindingstiden på 1 år går ut skal bli interessant å se.

DNO kjøper initielt ikke aksjer over børs. De inngår heller avtaler direkte med de største aksjonærene, og kommer man til enighet om en pris for 25-50% av aksjene så knaller de til.

Kjøp av Aje til usd 30 mill en en måneds cashflow i DNO.
Kjøp av Panoro til usd 200 mill er noe man må ta seg bedre tid med da det er ca 1/2 års cashflow.

DNO gjør ikke noe overilt. Faroe har de trolig hatt i kikkerten i årevis, og så kan man spekulere på hvorfor de tok aksjer i PEN og det ble avtalt en maks eiergrense det første året.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Jajaja
12.02.2019 kl 16:41 4003

Fluefiskeren.... Du nevner her IOX, har de noe med AJE å gjøre, er det en forveksling med MXO?
Jeg trodde eierfordelingen på AJE-OML113 var slik: YFP ("Yinka") 41,875%, NewAge 24.06%, EER 16,875%, Panoro 12,19%, MX Oil 5%
Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? ....i alle fall noe/mer feil her ettersom PEN har 8,5% nå, ja?
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.02.2019 kl 16:52 3979

Jajaja

Takk for den, og du har selvsagt rett. Er rettet opp nå.

Det går litt fort noen ganger. ja,ja,ja får skjerpe meg ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Idar1
12.02.2019 kl 18:22 3848

EER ser ut til å være et noe tvilsomt foretak som bare henviser til Panoros meldinger.
http://www.eeras.com/news/panoro-energy-announces-first-oil-production-at-aje/

Det er nok ikke så lett å planlegge Aje aktivitet med partnere på konkursens rand og nært forestående valg i Nigeria.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.02.2019 kl 19:40 3787

Synes det vil mer enn merkelig dersom DNO vil kjøpe PEN. Dette er fra deres børsmeldingen 30. juli.

«The share subscription follows a transaction in which DNO sold its Tunisia subsidiary, DNO Tunisia AS, to Panoro as the Company continues its divestment of non-core assets and focuses on expanding its operations in the Kurdistan region of Iraq and offshore Norway.»

https://www.dno.no/en/investor-relations/announcements/2018/dno-subscribes-to-shares-in-panoro-energy-completes-sale-of-tunisia-assets/
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
gunnarius
12.02.2019 kl 23:46 7430

awsdrf, takk for den – bra funn. Egentlig ikke så underlig, ettersom det var vel kjent i markedet at EER hadde finansielle problemer. Nå er denne wind up tilbake til oktober 2018.

Wind up kan fremdeles bety at EER vil forsøke å få ut den verdi som selskapets Aje andel representerer. Vil minne om at for Harvest, så ble samme terminologi "wind up" benyttet. Fra en artikkel 4. mai 2017 heter det bl.a.:

Harvest plans to file its certificate of dissolution with the Delaware Secretary of State as soon as possible after the close of business on May 4. After that, the company will only exist in order to wind up its affairs.artikkel 4. Mai 2017.

Her ble det som et resultat av wind up fordelt verdiene til eierne av Harvest. Hvorvidt dette er tilfelle fullt ut for EER, vites ikke. Men i og med at wind up ble meldt i oktober og vi nå skriver februar 2019, synes det mest sannsynlig at EER vil /tvinges ut av Aje JV.

Det er egentlig ikke så stor forskjell mellom PEN og EER hva angår frivillig/ufrivillig deltakelse i fortsetteslen på Aje. For PEN har egentlig agert på samme vis som EER. Dvs. PEN tar ikke lenger med mer om Aje i rapportering enn strengt tatt nødvendig. Nigeria blir ikke lenger omtalt verken som land eller Aje blir omtalt med produksjonsøkning eller Aje som videre asset for PEN.

Det synes som om PEN og EER sammen har eller søker etter utgang av Aje JV. Hvorfor MXO slår slik opp selskapets videre suksess med Aje og at 2019 blir året for MXO basert på Aje, står som et paradoks. Jeg må få lov til å gjenta meg selv og hva CEO i MXO meldte 4. februar:

Stefan Oliver, the Company's CEO commented:

"The Aje partnership has continued to make significant progress towards the realisation of a Phase 2 development of Aje. 2019 is poised to be an important year for the Company and its stakeholders as we expect to see continued encouraging progress through the work undertaken by RPS Group towards an investment decision on the Phase 2 development. With the continued stable production from the field, the current well economics and the work to increase production rates, MXO is well positioned to see a potential significant revaluation of its investment in Aje arising from the development strategy of the Aje field."

Nå virker hva jeg har skrevet om Aje mer sannsynlig. Det foregår eller vil foregå en JV restrukturering før mer boring. Dvs. ny/nye partner/e inn og de små ut.

Faktisk er det ikke sikkert at MXO henger med videre på Aje. Det strider i alle fall mot den nye strategien nedfelt at MXO vil satse på lavere riskinv. og virksomhet ikke tillagt slik risk som O&G utvinning. Derfor kan det være mulig at EER. MXO og PEN trer ut samlet, slik at eierandelen blir tilstrekkelig stor for en investor/kjøper. Legg merke til hva CEO sier: “MXO is well positioned to see a potential significant revaluation of its investment in Aje arising from the development strategy of the Aje field."

Husk endelig, hva jeg nå skisserer er kun egne betraktninger, men synes like fullt å kunne bli en løsning. Sikkert er det i alle fall at EER neppe foretar wind up uten å få materialisert sin investering i Aje optimalt. Ditto vil også gjelde for PEN. MXO omtaler at selskapet vil se en revaluering av selskapets investering i Aje.

Etter mitt syn: Her lukter det M&A aktivitet for alle de tre små partnerne lang vei og trolig som en samkjørt hendelse. Uansett er det innlysende at MXO har meldt selskapet vil få et lukrativt år basert på Aje. Da må ditto gjelde for EER og PEN også.

Timing tilsier at Aje skaffer prosjektfinansiering (er trolig klar via off taker), slik at en mulig kjøper av oljedelen ifm. Turonian og Cenomanian nærmest kommer til dekket bord. På den annen side må også Aje JV skaffe funding for gassbiten og det er mest sannsynlig her at Aje JV søker slik innen industrien.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
13.02.2019 kl 09:58 7243

Det kan man saktens spørre seg om Fluefiskeren. Samtidig er det slik at DNO har opparbeidet seg en formidabel pengebinge. Noe skal de jo bruke pengene på. Kan ikke dele ut alt i utbytte heller.

Investeringen i PEN kan enten ses på som en ren finansiell investering eller DNO kan på sikt se for seg interessante muligheter innenfor de ulike asset plays som PEN besitter. Selv om de solgte seg ut av en liten fille lisens i Tunisia så betyr ikke det at de ikke vurderer PEN, som nå sitter på betydelig større lisenser samlet sett og betydelig høyere reserver, som et interessant case. Husk at med sammenslåingen av to lisenser i Tunisia så blir lisensen som helhet mye mer interessant på grunn av lavere OPEX pr. fat samt umiddelbar tilgang til distribusjonsnettverk (les oljeledning).
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
gunnarius
13.02.2019 kl 10:59 7208

Det meldes at USA ikke har til hensikt å forlenge waivers vs. Iran. For Venezuela har sanksjonene bare så vidt blitt implementert. Tviler sterkt på at unntak vil bli inndratt i sin helhet, men at både Iran og Venezuela vil medføre mindre fri olje i markedet synes åpenbart.

Både IEA og OPEC har vært ute med sine prognoser. Og oljeprsien øker >1% i dag til >$63. Tror $65 er innen snarlig rekkevidde. Det går altså bra for PEN med sin produksjon på ~2.500 fat olje per dag.

Ramp up av produksjon og mer boring er på gang i Tunisia og ditto for Gabon.

Aje kan man forvente blir materialisert i 2019 og MXOs vidløftige børsmelding av 4. februar er notert. Sistnevnte må ikke negliseres, selv om MXO har sterkt behov for å preservere både markedet og egne aksjonærer. .
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
rek1
13.02.2019 kl 11:05 7193

Ja og dermed responder PEN med å gå i minus(0,61%)....
man kan ikke bli klok på denne!!
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.02.2019 kl 11:52 7125

Har hatt som vane å gjøre det i det siste. Den ser ut å ha sluttet å følge oljeprisen og BWO som den gjorde for ikke lang tid tilbake. Vi får se om den går motsatt vei ved negang i oljeprisen, men tviler på det.
Uansett er det ikke dramatiske bevegelser.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
bakeren74
13.02.2019 kl 12:39 7022

Med mindre det postes noen saftige nyheter/rykter frem mot q4, så vil vel denne gå rimelig sidelengs.
Med tanke på oljeprisen den siste tiden, så vil jo ikke resultatet sprute heller, men med litt positiv guiding fremover på høy eller høyere oljepris, så vil den muligens gå litt oppover.
Men uansett med de fremtidsutsiktene som er i PEN, så er det rart det ikke er mere interesse i denne.

Heldigvis god tid for meg, og et salg av mine 80k blir det ikke før en kjempemulighet melder seg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.02.2019 kl 12:49 7075

Hvorfor skal den ikke følge oljeprisen hvis denne stiger før Q4? Brent har tatt seg inn en del i det aller siste.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
bakeren74
13.02.2019 kl 13:07 7047

Det er jo et godt spørsmål du må spørre de som vil betale for aksjen. Vi som allerede sitter i den, har vel ikke et helt nøytralt syn.
Psykologi er merkelig der
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.02.2019 kl 14:47 6938

Det ser ihvertfall ut til å være optimisme i oljebransjen. Det er inngått veldig mange slutninger for rigger i det siste.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.02.2019 kl 15:00 6917

Og antall aktive rigger holder sg ganske konstant

Internasjonalt

http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=79687&p=irol-rigcountsoverview

Nordamerika.:
Her kan man sammenligne over mange år. Det aller meste er skifer (olje og gass

http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=79687&p=irol-reportsother

Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare