5 mill i fond.. Hva velges ?
Jensenpirken
30.12.2023 kl 21:02
4907
DNB Global indeks uten tvil. Koster 0,16% pr år hos Sbanken.
Ca 60-70% Nord Amerika. Vekst, men også verdi.
Ca 60-70% Nord Amerika. Vekst, men også verdi.
Hellboy
31.12.2023 kl 13:49
4486
ehm....
Dette må være det dummeste tipset jeg har lest noensinne Garmin.
Fond har også rentesrente/compunded interest. Men, de har mye bedre avkastning enn bank. Basically slår alle fond bank over tid... Det er det til og med unison enighet om blant disse såkalte forbrukerøkonomene.
Dette må være det dummeste tipset jeg har lest noensinne Garmin.
Fond har også rentesrente/compunded interest. Men, de har mye bedre avkastning enn bank. Basically slår alle fond bank over tid... Det er det til og med unison enighet om blant disse såkalte forbrukerøkonomene.
Jeg har valgt å spare 25k per måned på disse fondene og 25k innskudd per måned på 4,5% rente i HB (4,75% rente fra 22.2.24).
KLP AksjeAsia Indeks P 10%
KLP AksjeEuropa Indeks P 10%
KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks P 10%
KLP AksjeGlobal Indeks P 20%
KLP AksjeNorden Indeks P 10%
KLP AksjeNorge Indeks P 10%
Storebrand Vekst N 20%
Öhman Marknad Japan A 10%
KLP AksjeAsia Indeks P 10%
KLP AksjeEuropa Indeks P 10%
KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks P 10%
KLP AksjeGlobal Indeks P 20%
KLP AksjeNorden Indeks P 10%
KLP AksjeNorge Indeks P 10%
Storebrand Vekst N 20%
Öhman Marknad Japan A 10%
Redigert 31.12.2023 kl 14:36
Du må logge inn for å svare
Garmis
31.12.2023 kl 14:59
4379
Joda, men det er noen forbehold. TS har 5 års tid horisont.......
Aksje/fondsmarkedet svinger. Du må huske på og realisere når det har gått bra, og kjøpe i oppgangstider.
Dessuten må du også regne inn fondskostnader.
Slik risiko er det ikke med bankinnskudd.
Aksje/fondsmarkedet svinger. Du må huske på og realisere når det har gått bra, og kjøpe i oppgangstider.
Dessuten må du også regne inn fondskostnader.
Slik risiko er det ikke med bankinnskudd.
Redigert 31.12.2023 kl 15:02
Hellboy
31.12.2023 kl 15:34
4300
Nei.
Fond er ikke fond. Vi har pengemarkedsfond. High yield fond og aksjefond og flere diversifiseringer.
Alle får renters rente.
Innleggene dine virker som du ikke har fullført barneskolen. Å plassere penger i bank er det dummeste du kan gjøre med penger. De taper verdi ifht inflasjon.
Mulig du lærer den matten når du kommer på ungdomsskolen
Fond er ikke fond. Vi har pengemarkedsfond. High yield fond og aksjefond og flere diversifiseringer.
Alle får renters rente.
Innleggene dine virker som du ikke har fullført barneskolen. Å plassere penger i bank er det dummeste du kan gjøre med penger. De taper verdi ifht inflasjon.
Mulig du lærer den matten når du kommer på ungdomsskolen
Hellboy
31.12.2023 kl 15:48
4263
Har man fullført barneskolen. Worst case ungdomsskolen anbefaler man ikke bankinnskudd på 5 mill.
ABCDEF-regelen – At Besidde Contanter Det Er Finessen.
Å ha penger i banken med risikofri avkastning rundt 5% er ikke det dummeste du kan gjøre med penger. Det kommer an på hvilke andre investeringer man har (eiendom, aksjer, fond, obligasjoner mm). Og ikke minst at det er en enorm fordel å ha kontanter raskt tilgjengelig dersom det åpner seg muligheter i markedet.
Å ha penger i banken med risikofri avkastning rundt 5% er ikke det dummeste du kan gjøre med penger. Det kommer an på hvilke andre investeringer man har (eiendom, aksjer, fond, obligasjoner mm). Og ikke minst at det er en enorm fordel å ha kontanter raskt tilgjengelig dersom det åpner seg muligheter i markedet.
Redigert 31.12.2023 kl 15:52
Fluefiskeren
31.12.2023 kl 15:55
4239
Noen lærte ikke å oppføre seg heller, og det varer gjerne livet ut.
Hellboy
31.12.2023 kl 16:04
4223
Nei og nei. Bankrenter gjør at du mister verdi ifht inflasjonen.
Pengemarkedsfond basert på statsobligasjoner git i alle fall litt gevinst. High yield bedre. Og aksjefond som hovedregel ennå bedre.
Skal du ha sikkerhet så får du ut fondsinnskudd på et par dager. Bygg opp pengemarkedsfond med m0nedlig sparing til noen måneders lønn. Spe på med samme i high yield. Og ta resten på månedlig sparing i aksjefond. Om du har mer forståelse for markedet. Ta noe i enkeltaksjer.
Det siste passer 7kke for alle. Som den som anbefaler bank og en fisker som angriper alle med gode råd.
Pengemarkedsfond basert på statsobligasjoner git i alle fall litt gevinst. High yield bedre. Og aksjefond som hovedregel ennå bedre.
Skal du ha sikkerhet så får du ut fondsinnskudd på et par dager. Bygg opp pengemarkedsfond med m0nedlig sparing til noen måneders lønn. Spe på med samme i high yield. Og ta resten på månedlig sparing i aksjefond. Om du har mer forståelse for markedet. Ta noe i enkeltaksjer.
Det siste passer 7kke for alle. Som den som anbefaler bank og en fisker som angriper alle med gode råd.
Garmis
31.12.2023 kl 16:18
4191
Kan opplyse at jeg har matematikk fra NTNU.
Men den viktigste lærdommen når dt gjelder penger er kanskje litt lengre i markedet en deg,
Men den viktigste lærdommen når dt gjelder penger er kanskje litt lengre i markedet en deg,
Redigert 31.12.2023 kl 16:18
Hellboy
31.12.2023 kl 16:29
4164
Haha...
Det var vel dagens vits når du anbefaler bankkonto på 5 mill og ikke vet noe om meg.
Om du har matte fra NTNU og fortsatt anbefaler banksparing bør noen rydde opp i undervisningen på NTNU
Det var vel dagens vits når du anbefaler bankkonto på 5 mill og ikke vet noe om meg.
Om du har matte fra NTNU og fortsatt anbefaler banksparing bør noen rydde opp i undervisningen på NTNU
Nei, det trenger de ikke. Banksparing med dagens renter er slett ikke det dummeste du kan gjøre. Det dummeste du gjør er å ta ut kontanter som blir sydd inn i madrassen.
Fem år er ikke lenge i et investeringsperspektiv. Hen kan til og med vurdere å binde noe av midlene i et halv eller et år for bedre rentebetingelser. Selv har jeg 50% av mine midler i ulike rente/obligasjonsfond gjennom Arctic. Dette er midler som er tiltenkt ny eiendom på 2-5 år.
Resten er på Ask og ulike aksjer, disse håper jeg kan stå berøringsfrie. Utbytte går inn globalt indeksfond. Liker ikke SP500 pga magnificent seven drar for mye av oppgangen. Mange indeksfond er tungt inne i USA, dermed den ville kursutviklingen, pluss renteforventningene «over there» som har dratt tek.
Ellers er jeg glad i kunst og har noe investeringsmynter.
Diversifisering kalles vist det, pluss noe hobby. Myntene går nok ikke mer enn inflasjonen.
Alt gir ikke like god avkastning og jeg pusser opp for harde livet. Kunne sikkert kjøpt finere og med bedre beliggenhet, men da kunne jeg ikke hatt bil. Fint å bidra med objekt som er det offentøiges største melkeku også.
Fra spøk til alvor: hør på fyren over som har spredd med ulike KLP fond, spe gjerne på med ulike Rente/obligasjon og ha noe midler i bank. Gjerne noe med rentebinding og noe som er frie «midler» om aksjemarkedet går til Pisa. Spre risiko, avkastningen blir kanskje ikke like god, men du ender mest sannsynligvis opp med høyere avkastning enn kun bankinnskudd.
Hold deg unna kunst og mynter om du ikke synes det er fett!
Fem år er ikke lenge i et investeringsperspektiv. Hen kan til og med vurdere å binde noe av midlene i et halv eller et år for bedre rentebetingelser. Selv har jeg 50% av mine midler i ulike rente/obligasjonsfond gjennom Arctic. Dette er midler som er tiltenkt ny eiendom på 2-5 år.
Resten er på Ask og ulike aksjer, disse håper jeg kan stå berøringsfrie. Utbytte går inn globalt indeksfond. Liker ikke SP500 pga magnificent seven drar for mye av oppgangen. Mange indeksfond er tungt inne i USA, dermed den ville kursutviklingen, pluss renteforventningene «over there» som har dratt tek.
Ellers er jeg glad i kunst og har noe investeringsmynter.
Diversifisering kalles vist det, pluss noe hobby. Myntene går nok ikke mer enn inflasjonen.
Alt gir ikke like god avkastning og jeg pusser opp for harde livet. Kunne sikkert kjøpt finere og med bedre beliggenhet, men da kunne jeg ikke hatt bil. Fint å bidra med objekt som er det offentøiges største melkeku også.
Fra spøk til alvor: hør på fyren over som har spredd med ulike KLP fond, spe gjerne på med ulike Rente/obligasjon og ha noe midler i bank. Gjerne noe med rentebinding og noe som er frie «midler» om aksjemarkedet går til Pisa. Spre risiko, avkastningen blir kanskje ikke like god, men du ender mest sannsynligvis opp med høyere avkastning enn kun bankinnskudd.
Hold deg unna kunst og mynter om du ikke synes det er fett!
Hellboy
31.12.2023 kl 22:11
3926
Du har rett i at det er mulig å finne enda dummere investeringer enn bank. Men ts virker oppegående nok til at bank ikke er aktuelt.
Jeg holder på m7n fordeling av fond nevnt over. Men som du også nevner all4one så bør man være skeptisk til indeksfond når man ser på aksjefondsandelen. Personlig har jeg ingen iom at jeg ser på indeksfond som neste boblen. Vet man hvordan en indeks er bygd opp ser man poenget mitt. Og usa er vel over 60% i et globalt indeksfond. Jeg foretrekker smb og europeiske fond ;)
Jeg holder på m7n fordeling av fond nevnt over. Men som du også nevner all4one så bør man være skeptisk til indeksfond når man ser på aksjefondsandelen. Personlig har jeg ingen iom at jeg ser på indeksfond som neste boblen. Vet man hvordan en indeks er bygd opp ser man poenget mitt. Og usa er vel over 60% i et globalt indeksfond. Jeg foretrekker smb og europeiske fond ;)
Med kun 5 års horisont og dagens bankrente på 4,5 - 5% er banksparing er meget godt alternativ. Det samme er rentefond.
Aksjefond er langt fra risikofritt med så kort horisont som 5 år og i det klimaet vi har nå med stigende renter. Husk at renta har vært stigende en god stund uten at børsene har falt. Det er nok fordi det forventes at renta skal raskt ned igjen, men det er det slett ikke sikkert at den skal.
Aksjefond er langt fra risikofritt med så kort horisont som 5 år og i det klimaet vi har nå med stigende renter. Husk at renta har vært stigende en god stund uten at børsene har falt. Det er nok fordi det forventes at renta skal raskt ned igjen, men det er det slett ikke sikkert at den skal.
Jeg anbefaler å bruke morningstar.no. Der kan man legge inn porteføljen sin og se eksponeringen ved å velge X-ray. Min portefølje er sammensatt for å oppnå bred diversifisering geografisk. Norge er vektet slik at EQNR ikke får for stor vekt. Asia er vektet mot Japan. De store amerikanske; Apple, Microsoft, Amazon m. fl. er vektet ned.
Største eksponeringer:
Novo Nordisk A/S
Aker BP ASA
Equinor ASA
Subsea 7 SA
SalMar ASA
Kongsberg Gruppen ASA
DNB Bank ASA
Adevinta ASA
Toyota Motor Corp
Apple Inc
Største eksponeringer:
Novo Nordisk A/S
Aker BP ASA
Equinor ASA
Subsea 7 SA
SalMar ASA
Kongsberg Gruppen ASA
DNB Bank ASA
Adevinta ASA
Toyota Motor Corp
Apple Inc
Fluefiskeren
01.01.2024 kl 17:08
3505
Jeg har bundet innskuddrenta på to av mine innskuddskontoer til hhv. 5,15 og 5,25. Hår inflasjonen ned og dermed også renta ser jeg på det som en fornuftig ting å gjøre. Husk også at når man gjerne oppgir hovedindeksen når man snakker om historisk avkastning på aksjer. Den er utrolig vanskelig å slå. Kun periodevis klarer fondene det. Undersøkelser viser at småaksjonærer faktisk som regel taper på aksjer dersom de bare bare har enkeltaksjer.
Ulempen med fastrente og bindingstid er at pengene er låst. Dersom jeg skulle investert 5 mill. slik trådstarter tilsynelatende har planer om, ville jeg satset på høyrentefond https://www.finansavisen.no/finans/2023/12/29/8076970/arets-beste-hoyrentefond-17-avkastning og faset inn indeksfond over tid.
En ting jeg stusser på er denne hypen rundt utbytteaksjer https://www.finansavisen.no/finans/2024/01/01/8077368/tre-utbytteaksjer-det-er-verdt-a-folge-med-pa-i-2024
4,3% mot risikofri bankrente på 4,75%?
En ting jeg stusser på er denne hypen rundt utbytteaksjer https://www.finansavisen.no/finans/2024/01/01/8077368/tre-utbytteaksjer-det-er-verdt-a-folge-med-pa-i-2024
4,3% mot risikofri bankrente på 4,75%?
Redigert 01.01.2024 kl 18:17
hatitchi
01.01.2024 kl 18:21
3401
Er selv uenig med at pengene bør plasseres i bank, men ikke nødvendigvis høyrente. Går aksjemarkedet i dass vil høyrente følge med, og risikoen for å ikke komme seg ut er betydelig. Investeringer i obligasjonene til selskap ratet investment grade får du nå 7-8 % rente, og det er bunnsolide selskaper. Alfred Berg Obligasjon C er et alternativ, KLP Obligasjon 1/3/5 år et annet.
Jensenpirken
03.01.2024 kl 02:14
3016
Hovedindeksen er ikke utrolig vanskelig å slå som du skriver. Er mange norske aksjefond som har langt bedre avkastning.
fabian2
04.01.2024 kl 18:02
2721
Ja….de er en god del ( også norske ) aksjefond som slår hovedindeksen. Mange gode også. Jeg har selv skrevet om DNB Teknologi som sett over 3 år…5 år…10 år….20 år…( med samme forvalter ) har steget med 18 -19 - 20 % ( pr. år !!!!! )…Avgiften er litt over en prosent pr. år for å delta der…..med 5 millioner der ( litt spøk nå ) kan man altså «få» nesten en million ….eller tre tusen dagen å kose seg med…..men : omtrent sånn er det nesten ! Akkja
Redigert 04.01.2024 kl 18:08