Nå smeller det snart både i UAE og USA!!!

Opp+
DSRT 09.10.2023 kl 08:56 10828

Det ser svært lovende ut for Desert Control, spesielt med tanke på den nåværende aksjekursen. Her kan det være muligheter for gode investeringer.

Innhøstingssesongen i USA er snart over, og det er potensielt flere kontrakter i horisonten som kan virkelig bli en game changer for selskapet. Vi kan forvente å få mer informasjon om dette før jul.

I De forente arabiske emirater (UAE) pågår det for øyeblikket en fornybar energikonferanse med spesielt fokus på matproduksjon, jordbruk og vannbesparelse. Det er betydningsfullt at Desert Control har mottatt flere priser innenfor dette feltet, nylig fått produktgodkjennelse og nå samarbeider med en større aktør i UAE. Dette åpner også døren for mulige fremtidige kontrakter. For de som vurderer å ta posisjon i selskapet, kan dette være det rette tidspunktet.

Tatt fra LinkedIn:
Thank you World Economic Forum & UpLink - World Economic Forum for highlighting the urgency to combat desertification, soil degradation, and water scarcity. Desert Control being named winner in the UpLink Challenge for Food Ecosystems in Arid Climates, hailed as a #WEF Top Innovator, and gaining new strategic relationships at #AMNC and #SDIM is transformative. Thanks for the powerful WEF videos echoing our mission and all the introductions to Ministers, government officials, investors, and potential clients! Our gratitude goes to the entire WEF and UpLink team. Thanks for crafting a sustainable narrative for our planet together! 🌍💚 #Gratitude

Thank you Børge Brende, Bibi la Luz Gonzalez, Kaya Bulbul, Sadaf Hosseini, Amiyna Farouque, Silje Ditlefsen Zanni, Tania Strauss, Michael Atkinson, Sarah-Luna Mongin, Guli Ai, Morgan Booher, Maria Elena Varas, Karo O., and everyone involved in building this amazing ecosystem to foster success for innovative ideas and innovations to a more sustainable future for people and planet!
Redigert 09.10.2023 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
GoldenTouch
03.12.2023 kl 11:51 4558

Historikk bryr jeg meg fint lite om, så når kommer denne finanskrisen, du med denne perfekte scoren forventer jeg mye av nå.

Du henger så voldsomt etter, ingen som ska bruke penger, hørt sånn vås. Hørt om ordtaket man må bruke en krone for å spare 2,-
https://www.livemint.com/news/cop28-presidency-mobilizes-2-5-billion-to-support-food-climate-agenda/amp-11701435201538.html
Følg med på COP28, skal du se at det skal fyres av penger nå.
Redigert 03.12.2023 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
rockpus
03.12.2023 kl 12:16 4693

Nå må du ikke rive i stykker selvbildet til Odium..
Odium
03.12.2023 kl 15:36 4603

Ønsker du jeg skal tidfeste en finanskrise og du mener det er et seriøst spørsmål?
Lykke til, jeg kan ikke forestille meg noe annet enn at du er en milliardær in the making.
GoldenTouch
03.12.2023 kl 20:45 4489

Du skriver at Desert vil falle når det kommer en finanskrise. No shit Sherlock.. poenget er at ingen kan spå om eller når det kommer en finanskrise/krakk i aksjemarkedet. Desert har falt 80% som du skriver, med alt annet av vekst og grønne selskaper, de har falt samtidig som renten har økt, heller ikke en veldig imponerende prediksjon. Kan godt være dsrt skal ned til 3 kroner som du skriver, men neppe pga makro, makro er priset inn og er heller en positiv faktor fremover, nå som renten faller. Det som avgjør desert sin skjebne fremover er det fundamentale,om de får signert kontrakter og utvikling i Usa, uae og Saudi, pluss andre markeder som f eks Australia, Pakistan, etc.
Odium
05.12.2023 kl 18:43 4261

Macro er absolutt ikke priset inn i markedet, da hadde ikke november vært den beste på 100år. Legg også merke til at DC har falt mens SP gjorde et rekordhopp.

Og poenget mitt er at de ikke får disse kontraktene dere snakker så høyt om nettopp på grunn av macro.
GoldenTouch
05.12.2023 kl 18:52 4252

Ta en titt på styrke i grønt som er gruset i 2 år nå, det skjer for at renter har begynt å falle.

Poenget ditt holder ikke, pga det er nå de har begynt å analysere innhøstede piloter som muligens vil gi kontrakter. Så om det blir kontrakter får vi se de neste månedene og har nada med makro å gjøre.
Redigert 05.12.2023 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
Odium
05.12.2023 kl 19:20 4220

Hvilke renter er det som har begynt å falle?
Folk har snakket om piloter og kontrakter i årevis.
CatchTrader
05.12.2023 kl 19:59 4182

Show me the money!
GoldenTouch
05.12.2023 kl 20:42 4129

Som jeg sier, du følger ikke med, du henger etter markedet. https://www.cnbc.com/quotes/US10Y

Ja, godt mulig folk har snakket om piloter og kontrakter i årevis, men hadde du fulgt litt med så hadde du visst at innhøsting fra pilotene begynte i september/oktober/november i år, de er nå under analysering og det er først når disse er analysert man vet om de går videre med dette, og som vi da får vite de neste par månedene som guidet fra selskapet. Må lese det selskapet skriver ikke folk. Piloter kjører de 5 stk i kvartalet, så kontrakter kan da komme fortløpende fremover.
Odium
06.12.2023 kl 21:02 3986

Men vennen, du vet vel hvorfor rentene på den lange enden av kurven faller? De faller fordi markedet forventer at FED skal begynne å kutte. Men FED kutter aldri rentene i en situasjon som nå før det smeller. Så det som skjer er at markedet begynner å prise inn en finanskrise.
Så hvis du tar fallet i den lange enden av kurven som en positiv ting, så har jeg en bro jeg ønsker å selge deg.
GoldenTouch
06.12.2023 kl 23:41 3902

Der var du ja, tilbake med et smell, krydret med litt hersketeknikk også ja, trodde nesten du hadde satt deg fast i Google nettet nå.
Bra du fikk viklet deg ut av google-søkestrenger og konkludert med at fall i 10års betyr finanskrise. Men er det det som skjer? Har markedet begynt å prise inn finanskrise? Eller har markedet begynt å prise inn at inflasjonen faller og når inflasjonen faller så kommer rentene ned.

Man kan aldri spå en finanskrise, man kan aldri spå et krakk, ja det kan komme, men man vet ikke og det er ikke det markedet priser inn nå. Det markedet priser inn nå er fall i renter som er positivt for vekstaksjer i motsetning til økende renter. Det er bare å se på vekstaksjer den siste tiden det, så ser du hva som prises inn nå, så kan jo dette selvfølgelig endre seg, men dette er en unknown, (eller tydeligvis har du en spåkule).

Må jeg også fortelle deg grunnen til at fall i renter er positivt for vekstaksjer eller kan du sette deg på Google toget igjen? Men du kommer deg, de første innleggene var skrevet i bakspeilet, nå har du hvertfall en spådom om finanskrise. Men du vet vel best, du vet vel bedre enn alle andre, du vet faktisk bedre enn hele markedet. Kommer det finanskrise skal jeg love deg du vil se det i aksjemarkedet og da får du se hvordan en finanskrise blir priset inn
GoldenTouch
06.12.2023 kl 23:46 3884

Spørsmål, skal vi selge alt av aksjer og vente på en finanskrise nå? For om det kommer en finanskrise så vil alt falle hardt. Da kan du gå inn på hver eneste Hegnar tråd og advare alle om at de må selge, for nå kommer finanskrisen.
Redigert 06.12.2023 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Odium
07.12.2023 kl 07:43 3804

Fed har aldri i historien sin senket rentene i en situasjon hvor inflasjon truer før arbeidsledigheten begynner å stige drastisk, noe som er en indikasjon på at ting begynner å bli problematisk. Vi begynner å se dette nå i tallene. Antall nye stillinger er på veg ned, som er en indikasjon på kommende oppsigelser som igjen er en indikasjon på et kommende krasj.
Inflasjonen er mye høyere enn de 3% som blir snakket om nå. Kjerneinflasjon er nemlig et tall for avisene da de kutter ut bolig, mat og energi. Hvis de hadde målt inflasjon i dag som de gjorde i 1980 så hadde vi vært over 10% nå og dette vet selvsagt FED.
Inflasjon kommer i bølger, sånn er det hver eneste gang og vi er nå ferdig med første bølgen. Å tro at dette er over nå pga et julerally er mildt sagt historieløst når alt annet indikerer at dette bare er så vidt begynt.

Og hvis du hadde kunnet litt historie så hadde du også visst at et jule rally er normalt. Det som ikke er normalt er at markedet har sin beste november på 100år når inntektene faller og mulitiplene stiger. Så og si alle de store selskapene snakker om svakere fremtidsutsikter pga svakere forbrukere. Kredittgjeld er på veg opp, Innsidesalgene kommer hver eneste dag, selv sjefen i nvidia dumper så fort han kan. Jamie Dimon skal selge aksjer i q1-24 og det gjorde han ikke før finanskrisen i 2008 en hang.
At jeg vet bedre enn markedet? Ingen vet bedre enn markedet, men markedet forteller deg ikke det du tror. Du kan ikke høre på finansavisen og msnbc og tro at du blir informert. De sa kjøp helt til det smalt i 2008, de sa det var over etter bear sterns i 2007. Det tok 18 måneder mellom bear sterns og Lehman brothers og problemene i dag er MYE større og denne gangen kan de ikke løse det ved å sette rentene til null uten å trigge massiv inflasjon og lønnsspiral.
Aksjemarkedet er ikke en ledende indikator på et krasj. De kommer som tidligere nevnt i obligasjonsmarkedet, arbeidstallene, produksjon, transport, oljepris osv, og alle de indikatorene har virkelig begynt å vise svakheter. Oljen er drastisk ned selv om opec kutter enda mer enn før.
Aksjemarkedene er de siste som viser det som skjer og når det smeller der er det for sent.

Vet vi at det smeller nå? Selvsagt ikke, men vi vet at noe kommer. Personlig tror jeg vi har litt tid enda, basert på at verdens best informerte banksjef har satt sine innsidesalg til q1-24. Jeg tror ikke han hadde gjort det om han trodde det var rett rundt svingen.

Poenget med alt dette er at DC sitter i en vanskelig situasjon fordi riskioviljen er ikke tilstede og penger er ikke tilgjengelig. Julerally er ikke riskioviljen, det er et kortsiktig rally og ikke noe som indikerer at noen vil satse store summer over mange år.
Jeg tror ikke kontraktene kommer enda, jeg bare håper de kommer seg gjennom alt dette i en bit, for planen min har alltid vært å kjøpe når jeg tror at det verste er bak oss.

Men hey, du må selvsagt kjøpe alt du klarer av DC nå, markedet trenger fjols som kjøper når proffene dumper. Jeg har sagt mitt jeg.
Redigert 07.12.2023 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
GoldenTouch
07.12.2023 kl 09:06 3735

Jeg ser du skriver ”vi” hele tiden, og det er selvsagt også rett og skrive for du kan jo ikke seriøst tro at du er den eneste som ser dette? Indeksene lurer deg, indeksene består av de største selskapene og det er de som har dratt indeksene oppover. Resten har fått hammeren, alt annet av grønt og tech er ned 80-90% markedet har sett dette for lenge siden og også priset aksjer deretter. Det som virkelig er historieløst er æ tro man kan kunne spå et krakk. Det tror jeg ikke særlig på st du kan. Det som skjer nå er at boligpriser faller, enegipriser faller og inflasjon faller og det prises inn at renter skal falle, da får man motsatt effekt enn når man priset inn at renter skulle øke. Så kan man selvsagt få en rebound i inflasjonen og man kan selvsagt få et krakk. Men da får man selge seg ut av alt og sitte å vente på krakket sitt da, som man ikke kan spå og som man ikke vet kommer. Dette gjelder absolutt alle akjser, så da forventer jeg at du går inn å advarer på alle tickere her da, eller er det helt tilfeldig at du vil passe på å advare spesielt oss som sitter på dsrt tråden?
Poenget, det er ikke breaking news du kommer med her, dette er kjent i markedet, krakk kommer fra Black swans. Dsrt er ned 80-90% fra topp, nettopp av denne makro situasjonen. Kommer kontrakter de neste månedene så vil dsrt kursen stikke, så få du sitte å tvinne tomler og vente på krakker ditt om det skjer da. Ingen som tvinger deg til å investere. Men å sitte å advare oss om krakk, som ingen kan spå, som gjelder alle aksjer og som selskapet ikke kan gjøre noe med. Det blir rett og slett for dumt.
Odium
07.12.2023 kl 10:01 3685

Ingen finanskriser har kommet fra svare svaner, ikke en eneste en. Hadde det vært sant så hadde det aldri vært noen som hadde sett de komme og tjent penger på det, men det er det hver eneste gang. Det er jo laget filmer basert på sanne historier om de som såg 2008 komme tre år i forveien
trodlet
07.12.2023 kl 10:10 3666

Jeg er nok enig med det meste Odium skriver. Ganske bra av deg, Odium, å ha tålmodighet til å dele din kunnskap med noen som ikke er interessert i å lære. Og krakk kommer ikke av "black swan", men den utløsende faktor er ofte en "black swan".
GoldenTouch
07.12.2023 kl 10:13 3657

Ja enig i det, svart svane er feil bruk av uttrykk. Poenget er at det er at det er umulig å spå når en global finanskrise vil komme, men det som er sikker er at det er mange som tipper og ja da treffer noen. Vi får se, men å sitte å vente på en finanskrise, da kan det være man må vente lenge. Og det vi også vet er at 2008 godt i minne, så er det mange flere nå som frykter en global finanskrise enn det var da.
Odium
07.12.2023 kl 10:15 3652

Takk :)
Jeg har en del å lære om takt og tone.
Tingen er at jeg har fulgt DC i flere år nå og har genuint troa på selskapet.
Enig med deg om at trigger ofte er en svart svane. Det er et godt poeng
GoldenTouch
07.12.2023 kl 10:24 3632

Ja det må jeg si kom som en veldig stor overraskelse du, de to som har beviselig minst kunnskap om selskapet og teknologien, er enige om at en global finansiell krise vil knekke leira til dsrt som alle kan lage og er brukt i hundrevis av år. Men en global finansiell krise, vil knekke alle selskaper i aksjemarkedet. Så kanskje man skal ta makro diskusjonen på en makro ticker eller noe og bruke dsrt kanalen til selskapsspesifikk diskusjon?
Odium
07.12.2023 kl 10:29 3623

Du kan selvsagt få rett i at vi må vente en stund, men det er ikke nødvendigvis bra for DC. Jeg trodde den kom i 2023, men det ble bom. Jeg er ikke sjokkert over den bommen, men om vi sittet her om et år og diskuterer det samme så vil jeg være mer sjokkert.
jeg er forøverig ikke ute av markedet, men jeg er investert i selskaper jeg mener vil tåle en resesjon bedre enn mye annet.
rockpus
07.12.2023 kl 10:30 3619

GoldenTouch

Takk for at du orker!

Enig i at det virker ganske suspekt når noen velger å fokusere på makrokrise kun i en tråd om et bestemt selskap.
Når det gjelder disse selverklærte markedsspesialistene som opererer som rene krakknisser her på forumet, så har de jo spådd dette krakket i årevis nå og da gått glipp av enorme fortjenester på børsen.
Odium
07.12.2023 kl 10:35 3601

Du vil selvsagt ikke tro noe jeg sier, men jeg er opp over 6x de siste par årene og opp 60% siden i sommer. Det jeg har unngått er et megatap på DC nettopp fordi jeg ser på dette med macroblikk.
Jeg gjør selvsagt ikke disse analysene kun på dette selskapet.
GoldenTouch
07.12.2023 kl 10:38 3592

Overrasket selv, men det disse som spår krakk ikke ser, er at grønne aksjer har allerede krakket alla dotcom krakket i 2000. Indeksene blir holdt oppe av store tech selskap og oljeselskap. Men de vil jo selvfølgelig at det skal krakke mer og sikkert spesielt grønne/dsrt, men som sagt, her henger de etter markedet for krakket har vært og nå er jobben å finne de gode selskapene som ikke er luft og vil leve lenge. Jeg tror desert er et av de. Litt som at man skulle plukke Amazon under dotcom krakket, uten sammenligne forøvrig.
Redigert 07.12.2023 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
GoldenTouch
07.12.2023 kl 10:42 3580

Jeg 7x siste årene og opp 61% siden sommer. Ja dette blir selvsagt bare løse ord og selvskryt. Selv om jeg betviler ikke at du er dyktig. Her tror jeg du tar feil, og ting skal balanseres, da må de grønne levedyktige opp og jeg tror desert er et av de.
rockpus
07.12.2023 kl 10:56 3552

Nei, man spår ikke krakk som følge av makro for et selskap som allerede har falt over 80%. Da må det i tilfelle være som følge av at produktet ikke virker som forventet.
Odium
07.12.2023 kl 11:14 3526

Så du argumenterer for at det ikke er mer nedside hos DC?
GoldenTouch
07.12.2023 kl 11:30 3501

Nei, jeg argumenterer for at det er det fundamentale de neste månedene som vil avgjøre deserts skjebne og ikke makro som per nå er bull vekst og grønt.
Odium
07.12.2023 kl 11:33 3492

Beklager at det ikke var mer tydelig, den var tiltenkt rockpus
kentove
07.12.2023 kl 20:03 3377

Noe nytt i foredraget som ble holdt før i dag? Lite nyheter for tiden, men leste tilfeldigvis siste presentasjon, stod litt mer der enn i q3, 6 prosjekter på gang og Limoneira e på vei over i stadie 2 såvidt jeg kunne se..
rockpus
07.12.2023 kl 22:22 3301

Selvsagt kan nedsiden videre ned være reell. Men ikke lenger som følge av makro, men mer som følge av at teknologien eventuelt ikke er lønnsom. Det vil vi snart få svar på. Til info eier jeg ikke aksjer i selskapet.
kentove
08.12.2023 kl 23:15 3077

Høstingen har skjedd, virker i siste presentasjon (ikke q-tall, finnes på siden) at de jobber mot å utvide denne avtalen, isåfall ganske kursdrivende
https://www.desertcontrol.com/press-releases/2022/11/14/desert-control-signs-contract-with-limoneira-company-nasdaq-lmnr
bravi
09.12.2023 kl 11:45 2894

Så i linken, innhøstingen hos Limonera ferdig i oktober. Limonera har da fått god innsikt om dette er noe å satse på. Om de inngår kontrakter for behandling av nye store områder avgjøres i Q4.
Nå begynner det å haste med kontrakter, bare 3 uker igjen av Q4. Desert kan da vel ikke gjøre flere gratisbehandlinger til Limonera etter at de allerede har behandlet flere tusen trær.
Redigert 09.12.2023 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
kentove
09.12.2023 kl 17:38 2791

Har nok iallefall 5 nye piloter, og Limoneira er jo allerede et større prosjekt og blir nok enda større virker d som ifølge resultatene, men stod liksom mer i eldre q-tall
Aaleby
10.12.2023 kl 22:35 2550

Rimelig hysterisk lesning. "det skjedde ikke i 2022 og 2023, akkurat slik jeg har sagt hele veien"

Mulig at du er en Nostradamus in the making, men særlig peiling på DC har du virkelig ikke. Hvordan mener du at større kommersielle kontrakter skulle kunne ha blitt spikret i 22/23 når selskapet kun har siktet mot mindre pilotprosjekter? Skrev selv for 1 1/2 år siden at inntekter av betydning først vil komme i 2024 og alt tyder på at det blir bulls eye. Selv om man må vente til 2025 for inntekter som virkelig monner.
Aaleby
10.12.2023 kl 22:52 2507

Desert Control er en fagfellevurdert artikkel unna å få LNC inn som en del av støtteanordningene i USA, hvor bønder får betydelige subsidier for å ta i bruk vannbesparende teknologier. Man skulle tro at USA stod på randen av økonomisk kollaps, og det er selvsagt ikke tilfelle. Limoneira vil spare betydelige summer på å ta i bruk LNC. Dette er ikke en liten aktør (dekker 10% av citrusmarkedet i USA). De har det siste året solgt store landområder og vil ikke ha problemer med å funde en investering på 20-30 mill NOK. Golfanleggene vil selvsagt også bekoste bruk av LNC når investeringen medfører både kostnadsreduksjoner og et mer standhaftig gress til glede for kundene. Vil øvrige citrusprodusenter sitte stille og se på at Limoneira skaffer seg en edge i markedet? Neppe. Og sånn kan man fortsette. Man skulle tro at vi snakket om småbruk i et grisgrendt strøk som knapt har til salt i maten.
kentove
11.12.2023 kl 14:43 2318

Var det 100 ganger så mye leire som lnc som behøves for å dyrke på samme areal? Stod i en av de siste presentasjonene, men iallefall sinnsykt effektivt.. Bare å smøre seg med samvittighet 🙂
mimer
15.12.2023 kl 14:44 1987

Oslo Børs ATH, DC ATL-ish. Framstår som no-brainer nå med finansiering på plass og gode nyheter i vente. Eller?
GoldenTouch
15.12.2023 kl 19:16 1899

Om nyhetene som kommer er gode, så gjør det jo det, men vet jo ikke om de er gode.
bravi
19.12.2023 kl 18:03 1584

Lurer på om det kommer noen nyheter om kontrakter i løpet av Q4 som Desert har innformert, i så fall må det komme fort, kort tid igjen av Q4.
Hayen
19.12.2023 kl 23:52 1448

Det er ikke sagt "i løpet av q4"

Rundt årsskiftet er kommunisert