Hva skjer nå med NODL?.........tilbudsplikt fra Fredriksen?

Mpart
NODL 10.10.2023 kl 09:54 11693

Noen tanker rundt dette fra min side.

Libra og Aquila:
NODL har IKKE fått medhold i 100% refusjon, det betyr vel i klartekst av verft skal dokumentere krav på ekstra utgifter, renter osv.
Jeg har spurt AWILCO Drilling hvordan dette gjøres ettersom de har en tapt sak som ikke ble anket men de har svart at dette må de komme tilbake til, det er helt kritisk for disse sakene hvordan en slik avregning blir gjort.
Kan verftet selge skipet til "gi bort pris" og således påberope seg et massivt tap?...............neppe, da ville man jo kunne solgt skipet til en foretningspartner/et selskap man har eierintresser i og således gjort god butikk på både salg og kompensasjon i og med at man i et slikt tilfelle i praksis "selger til seg selv" OG blir kompensert for "tapet".
Ekstra utgifter og tap må sannsynligvis dokumenteres i form av at det er utgifter/tap som er påført som en direkte konsekvens av at kontrakt er blitt terminert.
Altså kostnader som direkte er knyttet til termineringen.
Man kunne jo bare avsluttet arbeid og lagt skrog i opplag, da er jo tap minimert i form av at delbetalinger skal dekke løpende kostnader.
Har verft virkelig et reelt tap på nesten 1 milliard pr skip på grunn av terminering av kontrakt?..................skipene var jo over 6 måneder forsinket.
Sannsynligvis er mange av "tapene" til verft påført som følge av helt andre ting enn terminering av kontrakt, Covid, stigende renter, inflasjon, leverandør problematikk etc.
Min konklusjon i så måte er at salgsum av Aquila og Libra IKKE har relevans for "tapet" som verft påføres fordi det er ikke en "kostnad" som er en direkte konsekvens av terminering av kontrakt.
Om man har betalt nesten 1 milliard for en vare så er vel et minimum av logikk at man da har eierskap i den varen?..............slik fremstår det merkverdig at verft skal kunne selge skip "flere ganger" uten kjøpers samtykke og at kjøper ikke sitter igjen med noe.
Med det sagt er det liten tvil om at verft er påført tap men spørsmålet er da hva som er rettmessige tap som en direkte konsekvens som følge av termineringen.

Cobalt:
NODL satt vel bare på kontrakten i ca 6 måneder, vil det koste NODL 500 Mill NOK?...............neppe.
Ettersom kontrakten ble terminert så fort etter at opsjon ble avtalt så tipper jeg at selv om NODL skulle tape denne så skal det mye til at retten mener det skal koste NODL 500 Mill NOK.

Fredriksen:
Kommer Storeulv til å gi fra seg 2 milliarder og smile fra øre til øre?...................ikke den Fredriksen vil alle kjenner,
Jeg ser for meg at han kjører en anke i første omgang som da må godkjennes av retten i UK, det tar vel gjerne noen måneder.
Da blir en søt liten emisjon og da kommer spørsmålet om det utløser tilbudsplikt fra Fredriksen?
Da kan man faktisk få en ganske stor oppside på denne aksjen uavhengig av øvrig utfall.

NODL sin fremtid:
Jeg tipper at Fredriksen fortsatt har planer om å bruke NODL som et selskap som skal plukke såkalte "stranded assets",
Jeg tolker makro og geopolitikk slik at verden vil trenge olje i mange tiår fremover og behov vil være stort/økende, jeg tror Fredriksen har ambisjoner i lys av dette.
Er selskapet mer verdt enn ca 70 Mill NOK, min konklusjon er et rungende ja.
Redigert 10.10.2023 kl 23:37 Du må logge inn for å svare
Mpart
12.10.2023 kl 09:03 4746

Gode refleksjoner og spørsmål som jeg tror sender oss i retning av spørsmålet rundt troverdigheten til verftet.

NODL er John Fredriksen sitt prosjekt, her skulle man plukke "stranded assets" rimelig før supersyklusen, makroteknisk pekte alle piler i retning av stigende renter og inflasjon som igjen ville sende nybygg prisene til himmels.

Det har mange ganger blitt spekulert i om NODL ikke var i stand til å ta levering på grunn av økonomi.
Det blir en merkelig påstand når hovedaksjonær har en personlig formue på ca 200 milliarder ifølge finansavisen Desember 2022 og det faktum at Aquila og Libra ble avbestilt på et tidspunkt da hele bransjen konkluderte at vi får en supersyklus.
John Fredriksen har utvilsomt hvert helt sikker på seier i denne saken, det kan vi nok enes om sett i lys av emisjon/tilbudsplikt på 31 og 17 kroner.

Man undrer seg hvorfor dette gikk så galt, helt til man begynner å se på verftets historie.

I 2017 blir deres tidligere CEO dømt til 10 års fengsel for svindel:
https://www.offshore-energy.biz/report-former-dsme-ceo-sentenced-to-10-years-over-accounting-fraud/

I 2020 blir DSME dømt og bøtelagt for det jeg vil kalle ren mafia virksomhet mot underleverandører:
https://www.offshore-energy.biz/dsme-fined-13-8-million-for-unfair-treatment-of-subcontractors/

I 2022 bokførte verftet et tap på over 1 Milliard USD:
https://www.hellenicshippingnews.com/dsme-reports-net-loss-of-1-74-trillion-won-for-2022/

NODL avbestilte Cobalt etter kort tid mens jeg tror Aquila og LIbra var en seig prosess der man forsøkte å jobbe med verft.
Båtene til NODL var over 6 måneder forsinket, det er kanskje ikke så rart sett i lys av historikken verftet har i relasjon til arbeidere og underleverandører.

Det er ironisk at verftet skal hevde "tap" som følge av avbestillng, verftet har de siste årene tapt 10 talls milliarder NOK.
De trenger tydeligvis ikke hjelp til å tape penger, det klarer de helt fint selv.
Verftet er blandt annet holdt kunstig i live med skattepenger.

Jeg tror NODL rett og slett gav opp både båter og verft, det er forståelig.

Det faktum at NODL tapte voldgift saken er overhodet ikke ensbetydende med at NODL ikke får refundert penger.
Først skal det nok søkes om anke innen 28 dager og så skal søknad om anke avgjøres i løpet av 10 måneder eller noe slikt.

Retten skal på et tidspunkt gjøre en avregning og gjennomgå verftets dokumentasjon i forhold til det økonomiske og da tipper jeg skjelettene vil ramle ut av skapet.
Redigert 12.10.2023 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
fjellape
12.10.2023 kl 08:02 4828

Interresant opplysning at Aquila og Libra "til slutt endte opp som". Formuleringen høres ut som at båtene er slakta.

Deepwater Titan blir vel levert av et helt annet verft og her blei partene enige om utsatt leveranse, og dette er vel en helt annen historie enn Aquila:
Following delivery, Deepwater Titan is scheduled for deployment on a five-year, $830 million contract with Chevron in the U.S. Gulf of Mexico. According to the contractor’s latest fleet status report, the rig is expected to begin its commitment during the second quarter of 2023.
FaeniHelvete
12.10.2023 kl 00:07 5000

Tja, det finnes da naturlige årsaker for det meste, Deepwater Titan og Atlas er jo nylig overlevert til tross for at de ble bestilt i 2014 og er 8th gen. Transocean har, i motsetning til Mohn&Co, ikke hastverk med ferdigstilling.

Så er det vel uansett en dårlig skjult hemmelighet at Aquila og Libra til slutt endte opp som to store spare parts hyller for andre prosjekter, så det er helt sikkert mye man vil gå gjennom for å være sikker på at alt er i god nok stand nå.

Ellers så har vi vel oppriktig talt fått svært få bekreftelser på noe som helst, annet enn at NODL ikke hadde rettslig grunnlag for å kansellere kontrakten-

tana
11.10.2023 kl 22:52 5050

Morsomt at Fredriksen får seg en på tryne. Han har tapt og har ikke mer å hente. Oj nå skal han plutselig sutre fordi at han ikke får det som han alltid vil. Synd at andre taper penger på hans stormannsgalskap, men slik er spillet.
fjellape
11.10.2023 kl 22:21 4995

Hva er det saken om Aquila egentlig dreier seg om?

Skipet skulle iflg kontrakt bli levert fra verftet 31. jan 2021.
199 dager seinere, krever kunden, West Aqulia, forskuddet tilbake, siden man ikke hadde fått noen båt.
I 2022 solgte verftet båten til en ny kunde, med planlagt levering 3.kv 2023.
I september 2023 kom det nyheter om at båten går ut på oppdrag først i 3. kvartal 2024. Dvs 3,5 år etter at den skulle vært levert fra verftet til West Aquila Inc.
3,5 år på å ferdigstille båten, er lang tid, når man tenker på at den opprinnelig blei bestillt i 2013 for leveranse i 2016.

Hva er problemet med denne båten, og hvorfor er den ikke ferdigstillt og ute på havet for å tjene 450 000usd om dagen?

I ettertid etter høringsperioden i voldgiftsaken, har vi vel fått bekrefta at båten var flere år unna ferdigstillelse, den gangen kunden krevde forskuddet tilbake i 2021. Er det et nytt bevis på at Nodl hadde rett på å få forskuddet tilbake?

https://worldoil.com/news/2023/9/14/transocean-awarded-486-million-contract-for-newbuild-drillship-offshore-brazil/

I 2020 spurte kunden om å få avtale en ny realistisk leveransedato, men verftet avslo. Så kunden fikk hverken båt eller avtale om utsatt leveransedato.

Kan vi tru at Aquila noen sinne kommer til å bli levert av verftet i en tilstand hvor det kan borre etter olje?
Redigert 12.10.2023 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
Mpart
11.10.2023 kl 10:46 5272

Sakens kjerne er spørsmålet rundt hva slags tap DSME eventuellt har blitt påført på grunn av termineringen av kontrakter og om NODL får refundert noe av sine forskudd på 230 Mill USD?

I så måte er AWDR sine kontrakter intressante:
Riggene ble i sin tid bestilt til en pris av USD 425 millioner per stykk. Betalingsstruktur var slik at man skulle betale 10% ved kontraktsinngåelse, 10% etter 2 år, og så 80 % ved levering.

Verftet kunne altså bygge i 729 dager kun basert på EN innbetaling på 42,5 Mill USD pr rigg.

Om kjøper skulle velge å terminere kontrakten etter 1 år så har verftet fortsatt cash til å bygge i enda et år før dette skulle ha negativ innvirkning på deres økonomi i følge kontrakten de selv har signert.

Da NODL terminerte kontraktene for Aquila og LIbra så var verden superbull på olje, investorer plukka boreskip og "flippa" dem på noen måneder.
I dag koster et slikt boreskip 1 Milliard USD.

Verftet bygger sannsynligvis sin sak rundt å kunne argumentere "tap" på salg av skip eller verdifall på skip slik som enkelte andre debatanter her inne mener.
Skal man bruke den argumentasjonen så er det jo bare for Storeulv å gjøre hva han kan for å stanse levering av Aquila til ny kunde samt stoppe salg av Libra og trenere saken så godt han kan med søknad om anke og eventuell anke pluss hva det nå enn er han har i verktøykassa si.

Disse skipene øker tross alt i verdi for hver dag som går etterhvert som man ser dagrater på rundt 500000,- USD.

Det er lite sannsynlig at vi ser mye bygging av denne type skip i fremtiden på grunn av makro økonomiske forhold på kort/mellomlang sikt og ikke minst hvordan planøkonomiske forhold regulerer investeringer bort fra olje på lengre sikt.
Redigert 11.10.2023 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Aldara
11.10.2023 kl 06:27 5449

RSI er nå extreeemt lav i denne..
elnomi
10.10.2023 kl 15:05 5681

Fredriksen:
Kommer Storeulv til å gi fra seg 2 milliarder og smile fra øre til øre?...................ikke den Fredriksen vil alle kjenner?

Svaret er helt opplagt nei, selvsagt ikke. Det kommer Fredriksen aldri til å gjøre og nå er aksjen priset som en opsjon med en betydelig oppside så en liten post i porteføljen kan gi en fin krydder i tilværelsen og porteføljeavkastningen.
Mpart
10.10.2023 kl 14:36 5717

AWILCO Drilling skriver til meg at avregning i sak nummer 1 er ferdig, de vil ikke dele annet enn at retten gav KEPPEL FELS medhold i sitt krav som da overgår beløp de har betalt inn på forskudd.

Sak nummer 1 er da i praksis ferdig i følge AWILCO Drilling.

Ingen av oss har noe forutsetninger for å hevde at noen av oss bommer fordi vi tolker en sak med en rekke ukjente faktorer som skal bestemmes av et organ de færreste av oss har noe kjennskap til.

Jeg har lest på disse NODL trådene i over 2 år og jeg har vel til dags dato enda ikke lest et argument som står seg i tid.

Som jeg nevnte tidligere er disse kontraktene i følge AWILCO Drilling utformet slik at kjøper vil kreve 100% refusjon + renter om de mener at kontrakten er brutt så da regner jeg med at selger har krav på de samme premisser i kontrakten.
Verftet vil da altså automatisk kreve 100% av byggekost + eventuell ekstra kost + renter med en gang en kontrakt er brutt.

Så er det opp til retten å regne på krav/motkrav etter at skyldspørsmålet er behandlet.

Redigert 10.10.2023 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
FaeniHelvete
10.10.2023 kl 14:17 5738

Jeg er usikker på hvorfor du innledningsvis velger å presisere det åpenbare.

NODL har argumentert for at kanselleringen av kontrakten var rettsmessig iht at verftet ikke leverte som avtalt.
DSME har argumentert for at kanselleringen av kontrakten ikke var rettsmessig.

Dommen er, som Jøllis korrekt poengterer, grundig og tilnærmet endelig da det skal mye til for at det eksisterer ankegrunnlag, men man skal aldri si aldri.

Som følge av at DSME har vunnet, selvsagt avhengig av ankemulighet, skal man nå fastsette beløpene som DSME har krav på. Her har DSME satt frem krav basert på det de mener er de reelle kostnadene og NODL vil selvsagt argumentere for at summene som DSME kommer med er urealistiske. Det opprinnelige til DSME er urealistisk fordi det inkluderte full utestående sum for begge riggene, og nå er Aquila solgt, men ja...

Jeg vet ikke hva du har misforstått vedrørende Keppel og Awilco, men jeg minner om at vi ikke vet hvor mye Keppel får i kompensasjon, annet enn at de krever $440mill for den første riggen + renter og omtrent $270mill + renter for rigg 2, og at Awilco i høyeste grad har informert om at konkurs er en mulighet. De kan fint slå hvert selskap konkurs. At det uansett ikke er mer å hente er jo åpenbart, men verftet krever jo fortsatt "fullt beløp"

Du bommer på mye, enormt mye, til å ha den erfaringen du påstår du har.

Redigert 10.10.2023 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Mpart
10.10.2023 kl 14:00 5766

En voldgift krever jo at begge har avtalt dette på forhånd så det tilsier jo at svært mange tvister som involverer børsnoterte selskaper også løses i rettsvesenet.
De involverte partene samt retten pleier jo å kvalitetsikre informasjonsflyten.

Jeg syntes problemet med voldgift gjør seg synlig spesielt i etterkant av at dommen har falt, i følge AWILCO Drilling er omtrent alt av informasjon konfedensielt også i etterkant.
Man kan da altså ikke få tilgang til å lese dom, avregninger eller hva som helst av informasjon som er kritisk for utfallet og selskapets fremtid.

Det er en type saksbehandling vi vanligvis ikke har noe sans for i vår type samfunn og det legger føringer for agendaer som ikke tåler offentlighetens lys.
Det er jo svært mye penger involvert, i noen tilfeller er det snakk om at et selskap setter alle aksjonærverdiene på spill og så skal da altså ikke aksjonærene eller offentligheten ha noe form for innsyn.
Det mener jeg er problematisk.
Redigert 10.10.2023 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
Jøllis
10.10.2023 kl 13:39 5802

Hvilken annen måte skal man avgjøre slike tvister?. Åpne rettsaker? Hvordan blir infostrømmen da? Selvfølgelig krever det massisvt hemlighold. Alt annet i et børsnotert selskap vil være galematias. Her fikk begge parter lov til å legge frem akkurat hva de ville. Begge parter får tid og mulighet til å komme men kontradiksjon før og under rettsaken. 3 dommere avgjør saken i en 2-300 sider lang dom som er så og si endelig. Mulighet for anke er nærmest umulig og man må da bevise saksbehandlingsfeil. Man slipper evige ankemuligheter. Begge parter signerte på at dette var veien å gå hvis tvister oppstår i kontrakten.
Mpart
10.10.2023 kl 12:54 5856

Jeg har nå få svar fra AWILCO Drilling.
De skriver at den type kontrakter man bruker ved nybygg av rigger/boreskip mellom verft og rederi sier at om kjøper terminerer kontrakt rettmessig så har kjøper krav på 100% refusjon pluss renter uavhenig av hvor i bygge prosessen man står.

Det er tydeligvis derfor den parten som terminerer kontrakten allitd krever 100% refusjon + renter fordi part har ifølge kontrakten krav på dette.
NODL krevde da altså 100% refusjon + renter slik kontrakten tilsier i det tilfellet man mener at leverandør ikke leverer i henhold til avtale.
Voldgiftdomstolen har ikke tatt NODL sitt krav til følge og således gjør DSME sitt motkrav seg gjeldende, domstol må nå behandle motkrav og gjøre en avregning på ekstra utgifter VS forskuddsbetaling.

Jeg syntes AWDR sin sak illustrerer godt at salg av rigg i etterkant ikke har noe med verftets krav å gjøre fordi i AWDR sitt tilfelle er ingen av riggene solgt og således er det ingen salgsum å legge til grunn for et eventuelt tap.
Derimot er avregning gjort og domstolen har konkludert at verftets ekstra utgifter oversteg det beløpet AWDR allerede hadde betalt inn på forskudd.
Det er ikke aktuelt for verft å kreve noe ytterligere fordi da slås AWDR sitt datterselskap AR1 som bestilte riggen konkurs.

Om verft kunne brukt en lav salgsum som argument for et tap så kunne de som sagt bare dumpa riggene til selskap de hadde intressere i og således tilegnet seg kompensasjon for et konstruert tap.

Jeg har også mye erfaring med leveranse av komplekse løsninger til skip og jeg har seilt mange år i rederi som har hatt store nybygg program, det fremstår for meg som at kontrakter mellom verft og rederi er ganske annerledes enn hva vi andre er vant til.

Jeg syntes det er ganske problematisk i utgangspunktet at man bruker slike "hemmelige" voldgift domstoler til å avgjøre tvister som børsnoterte selskaper er involverte i.
Det legger føringer for massivt hemmelighold og muligens korrupsjon, det er stikk i strid med prinsipper for hva det vil si å være et børsnotert selskap i forhold til tilgang til informasjon.
Redigert 10.10.2023 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
FaeniHelvete
10.10.2023 kl 12:10 5904

Som sagt, behovet for denne tråden er ikke-eksisterende.

Ellers:Dette burde jo være ganske enkelt.. Din innledende påstand er feil. Dette handler ikke om at "NODL har IKKE fått medhold i 100% refusjon". Dette handler om at verftet har fått medhold i at det ikke eksisterte et rettslig grunnlag for å kansellere kontrakten.

Hadde ikke NODL kansellert kontraktene så hadde DSME i utgangspunktet, les utgangspunktet, krav på $296mill per skip 2021, som følge av kanselleringen så får de "bare" $200mill for Aquila og per dags dato "bare" $90mill for Libra. Hvordan det er mulig å konkludere med at salgssum for Aquila, og uteblivelsen av salg av Libra, ikke har relevans for tapet som verftet er blitt påført som følge av kanselleringen som NODL ikke hadde rettslig grunnlag for, er for ethvert normalt oppegående menneske fullstendig uforståelig.

Problemstilling ref bygging blir snudd fullstendig på hodet. Forskuddsbetalingen er ikke der for å være en fordel for kjøper. Kjøper kansellerte. Eierskapet er ikke der lengre. Ja takk begge deler eksisterer ikke. Man har gått fra avtalen og sagt fra seg rettighetene til hva enn det var man skulle kjøpe, og alt avhenger av grunnlaget man hadde for å kansellere. Du kan jo prøve å gå fra kjerringa og foreslå at dere heller skal være knullevenner, at hun fortsatt skal bidra til økonomien samt lage mat til deg og vaske i boligen. Man kansellerte fordi markedet var søppel og fordi man hadde tapt langt mer hadde man overtatt eierskap av riggene. Man tapte $90mill istedenfor det dobbelte, f.eks. NODL så ingen oppside ved overtakelse av riggene, logisk nok.

Vi leverer mye utstyr som tar lang tid å sammenstille ifbm nybygg/retrofit av alt av båter/rigg, fra bestilling til levering pleier å være 8-9 måneder. Vi har en minimumskostnad som skal dekkes ifbm bestilling av nødvendig utstyr, produksjon av utstyr og ikke minst software. Ved kansellering som ikke er basert på at vi ikke klarer å levere iht kontrakt, så er det en prosentandel av totalkontrakten som skal betales som kompensasjon slik at vi fortsatt går i pluss. Vi sitter da med alt utstyret på lager og kan selvsagt selge det videre for å oppnå økt fortjeneste. Dette er standard.
unikum
10.10.2023 kl 10:34 5971

He he, FH du følger med. Jeg sitter selv med en liten post, avventer status i saken. La nå mannen som vi alle kjenner så godt komme med ytringer på førstesiden.
Mpart
10.10.2023 kl 10:28 6010

Den orginale tråden er nesten 2 år gammel og omtaler premisser som ikke lenger er gjeldende, denne aksjen har nok tiltrukket seg mange nye investorer som ikke kjenner saken.

Saken er dynamisk og forandrer karakter med tiden, det faktum at en emisjon kan fremprovosere tilbudsplikt fra Fredriksen er i seg selv noe som kan representere stor oppside.
FaeniHelvete
10.10.2023 kl 10:22 6051

Du glemte ....;)

Hvorfor skulle den originale tråden være utdatert, den inneholder jo all nødvendig informasjon.

Mpart
10.10.2023 kl 10:17 6074

Jeg syntes det var ryddig med en ny tråd, de gamle var vel strengt tatt "utdatert".
Jeg bruker komma ja men tar meg selv noen gramatiske friheter, jeg tror at leserene av tråden forstår teksten og argumentasjonen min.
FaeniHelvete
10.10.2023 kl 10:07 6109

Men komma lærte du ikke.

Jeg forstår ikke hvorfor du opplever det som komplisert å drøfte dette i tråden som allerede eksisterer.
Mpart
10.10.2023 kl 10:03 6135

Jeg har eid et ingeniørselskap i 20 år som driver salg/service mot også denne type skip, jeg har opplevd tvister med/mot verft.
Jeg har ellers ca 6 år studier av makroøkonomi og jeg har drevet med aksjehandel i ca 3 år, jeg har ikke skrevet på forum før fordi jeg syntes svært mye nyttig diskjusjon sklir ut i "skrik og skrål" veldig fort.

Jeg tror vi alle er tjent med å belyse saken best mulig, om folk er nye brukere eller har skrevet 15000 innlegg er vel lite viktig.
FaeniHelvete
10.10.2023 kl 09:57 6173

Enda en splitter ny bruker med sine tanker.

Merkelig