[Eksklusivt] Hanwha Ocean forfølger oppkjøpet av U.S. Philly Shi
https://news.mt.co.kr/mtview.php?no=2023100910061830306
"Det forfølger oppkjøpet av Philly Shipyard i USA. Dette er et springbrett for å gå inn i forsvars- og skipsbyggingsindustrien. USA gir transportrettigheter kun til skip bygget i sitt eget land over et visst nivå. Når oppkjøpet er fullført, forventes det å bli det første amerikanske verftet kjøpt opp av et innenlandsk selskap.
I følge relaterte bransjer den 9. sendte Hanwha Ocean nylig et inspeksjonsteam for et oppkjøp til Philly Shipyard i Philadelphia, Pennsylvania. Det er rapportert at Hanwha har gjort foreløpige ordninger for oppkjøpet selv før han sendte ut inspeksjonsteamet. Philly Shipyard er et datterselskap av Aker Group, et norsk selskap som spesialiserer seg på marin, offshore vind og energi. Aker Capital eide 67,64 % av totalt utstedte aksjer. JP Morgan (11,51%) og Goldman Sachs (6,34%) ble også oppført som de andre og tredje største aksjonærene."
Philly selv avkrefter spekulasjoner:
PHILLY SHIPYARD ASA – Press speculations
10 October 2023: Philly Shipyard ASA (“PHLY” or the “Company”) has noted the recent press speculations regarding a potential transaction involving the Company and a Korean shipyard owner, Hanwha Ocean. As a matter of Company policy, we do not comment on rumours or speculation. The Company is continuously looking at strategic alternatives to maximise shareholder value and will inform the market in due course if and when appropriate in accordance with applicable law and regulations.
https://newsweb.oslobors.no/message/601082
"Det forfølger oppkjøpet av Philly Shipyard i USA. Dette er et springbrett for å gå inn i forsvars- og skipsbyggingsindustrien. USA gir transportrettigheter kun til skip bygget i sitt eget land over et visst nivå. Når oppkjøpet er fullført, forventes det å bli det første amerikanske verftet kjøpt opp av et innenlandsk selskap.
I følge relaterte bransjer den 9. sendte Hanwha Ocean nylig et inspeksjonsteam for et oppkjøp til Philly Shipyard i Philadelphia, Pennsylvania. Det er rapportert at Hanwha har gjort foreløpige ordninger for oppkjøpet selv før han sendte ut inspeksjonsteamet. Philly Shipyard er et datterselskap av Aker Group, et norsk selskap som spesialiserer seg på marin, offshore vind og energi. Aker Capital eide 67,64 % av totalt utstedte aksjer. JP Morgan (11,51%) og Goldman Sachs (6,34%) ble også oppført som de andre og tredje største aksjonærene."
Philly selv avkrefter spekulasjoner:
PHILLY SHIPYARD ASA – Press speculations
10 October 2023: Philly Shipyard ASA (“PHLY” or the “Company”) has noted the recent press speculations regarding a potential transaction involving the Company and a Korean shipyard owner, Hanwha Ocean. As a matter of Company policy, we do not comment on rumours or speculation. The Company is continuously looking at strategic alternatives to maximise shareholder value and will inform the market in due course if and when appropriate in accordance with applicable law and regulations.
https://newsweb.oslobors.no/message/601082
Redigert 10.10.2023 kl 10:05
Du må logge inn for å svare
murpy
10.10.2023 kl 13:33
23888
Philly Shipyard tørrdokk og Golian-kran / Foto = Philly Shipyards nettsted
Philly Shipyard tørrdokk og Golian-kran / Foto = Philly Shipyards nettsted
Hanwha Ocean (28 650 vunnet ▼150 -0,52%) forfølger oppkjøpet av Philly Shipyard i USA. Dette er et springbrett for å gå inn i forsvars- og skipsbyggingsindustrien. USA gir transportrettigheter kun til skip bygget i sitt eget land over et visst nivå. Når oppkjøpet er fullført, forventes det å bli det første amerikanske verftet kjøpt opp av et innenlandsk selskap.
I følge relaterte bransjer den 9. sendte Hanwha Ocean nylig et inspeksjonsteam for et oppkjøp til Philly Shipyard i Philadelphia, Pennsylvania. Det er rapportert at Hanwha har gjort foreløpige ordninger for oppkjøpet selv før han sendte ut inspeksjonsteamet. Philly Shipyard er et datterselskap av Aker Group, et norsk selskap som spesialiserer seg på marin, offshore vind og energi. Aker Capital eide 67,64 % av totalt utstedte aksjer. JP Morgan (11,51%) og Goldman Sachs (6,34%) ble også oppført som de andre og tredje største aksjonærene.
Når det gjelder dette oppkjøpet, anslår industrien at den har de optimale forutsetningene med tanke på synergien med forsvarsindustrien i stedet for bare å bygge skip. Philly er et kallenavn for Philadelphia. Som navnet antyder, betyr det et verft som representerer regionen. Philadelphia er fødestedet til den amerikanske marinen. Det er også ved siden av Norfolk, Virginia, verdens største marinebase og en nøkkelbase for den amerikanske marinen, og Annapolis, stedet for Naval Academy. Faktisk inkluderer Philly Shipyards kjernevirksomhetsområder å motta bestillinger på skip fra regjeringen, inkludert militæret, samt handelsskip, og vedlikehold og reparasjon av skipene de opererer.
Philly Shipyard tørrdokk og Golian-kran / Foto = Philly Shipyards nettsted
Hanwha Ocean (28 650 vunnet ▼150 -0,52%) forfølger oppkjøpet av Philly Shipyard i USA. Dette er et springbrett for å gå inn i forsvars- og skipsbyggingsindustrien. USA gir transportrettigheter kun til skip bygget i sitt eget land over et visst nivå. Når oppkjøpet er fullført, forventes det å bli det første amerikanske verftet kjøpt opp av et innenlandsk selskap.
I følge relaterte bransjer den 9. sendte Hanwha Ocean nylig et inspeksjonsteam for et oppkjøp til Philly Shipyard i Philadelphia, Pennsylvania. Det er rapportert at Hanwha har gjort foreløpige ordninger for oppkjøpet selv før han sendte ut inspeksjonsteamet. Philly Shipyard er et datterselskap av Aker Group, et norsk selskap som spesialiserer seg på marin, offshore vind og energi. Aker Capital eide 67,64 % av totalt utstedte aksjer. JP Morgan (11,51%) og Goldman Sachs (6,34%) ble også oppført som de andre og tredje største aksjonærene.
Når det gjelder dette oppkjøpet, anslår industrien at den har de optimale forutsetningene med tanke på synergien med forsvarsindustrien i stedet for bare å bygge skip. Philly er et kallenavn for Philadelphia. Som navnet antyder, betyr det et verft som representerer regionen. Philadelphia er fødestedet til den amerikanske marinen. Det er også ved siden av Norfolk, Virginia, verdens største marinebase og en nøkkelbase for den amerikanske marinen, og Annapolis, stedet for Naval Academy. Faktisk inkluderer Philly Shipyards kjernevirksomhetsområder å motta bestillinger på skip fra regjeringen, inkludert militæret, samt handelsskip, og vedlikehold og reparasjon av skipene de opererer.
Redigert 10.10.2023 kl 13:36
Du må logge inn for å svare
murpy
10.10.2023 kl 13:38
23861
Kursen ligger nå på under kontantbeholdning, så det bær være betydelig å gå på her.
JahMason
10.10.2023 kl 13:50
23825
Philly shipyard (og Philadelphia navy yard) er historisk område, som jeg har skrevet før. Nå er også den nyåpent landbaserte test fasiliteten for våpen og teknologi for militæret åpnet bare et steinkast unna Philly Shipyard. Så det er enorme muligheter.
Blir veldig spennende fremover! Philly har jo claims, PIDP, skattepenger og en historisk høy backlog. Kan ikke tenke meg noe annet enn en god deal sett opp mot dagens pris.
Blir veldig spennende fremover! Philly har jo claims, PIDP, skattepenger og en historisk høy backlog. Kan ikke tenke meg noe annet enn en god deal sett opp mot dagens pris.
Garcia
10.10.2023 kl 13:59
23780
Etter hva jeg leser tyder jo det meste på ett bud her nå.
Blir spennende å se hvordan de verdsetter verftet med nåværende kontrakter og fremtidsutsikter ?
Blir spennende å se hvordan de verdsetter verftet med nåværende kontrakter og fremtidsutsikter ?
JahMason
10.10.2023 kl 14:12
23729
Det virker svært sannsynlig med en transaksjon med den artikkelen og hvordan ting har utviklet seg.
Ja, jeg holder aksjene mine og tar høyde for at verdsettelsen er høyere enn dagens kurs. Veldig spennende
Ja, jeg holder aksjene mine og tar høyde for at verdsettelsen er høyere enn dagens kurs. Veldig spennende
Joystick
10.10.2023 kl 15:07
23630
murpy
10.10.2023 kl 15:13
23618
Syntes det er rart at ikke flere tar et par lodd her nå, for sikkerhetsskyld. Må jo være knallpris.
JahMason
10.10.2023 kl 15:21
23606
Vi får se utover uken. Kan nok komme flere på banen nå som Philly endelig rører på seg.
murpy
10.10.2023 kl 15:23
23600
Vi har en her også man bør se på nå BW ideol !!
Prosjektet vil bruke BW Ideols Damping Pool flytende fundamenter, som er designet for å optimalisere ytelsen til flytende vindturbiner, selv under ekstreme forhold.
2023, av Adnan Memija
Utviklerne bak Buchan flytende havvindprosjekt har tildelt en rekke kontrakter verdt mer enn GBP 1,5 millioner til tre skotske selskaper.
Illustrasjon; BW Ideol
Det flytende havvindprosjektet på 1 GW Buchan utvikles av Floating Energy Allyance, et konsortium bestående av BW Ideol, Elicio og BayWa re, som sikret seg rettighetene til prosjektstedet i begynnelsen av fjoråret gjennom ScotWind-leasingrunden.
De tre kontraktene ble tildelt Copper Consultancy, som vil støtte interessentengasjement og konsultasjon på land og til havs, og til Natural Power , som vil lede interessentengasjementet og miljøkonsekvensvurderingen på land parallelt med deres pågående offshorearbeid.
I tillegg ble en kontrakt tildelt Blackhall & Powis, som vil være ansvarlig for eiendomsstøtte, inkludert sikring av landrettigheter for transformatorstasjonen og kabling på land, etter allerede å ha levert fiskeriforbindelse og tidlig landmonteringsstøtte.
DU KOMMER KANSKJE OGSÅ TIL Å LIKE
Aflandshage havvindparks tillatelse tilbakekalt
Iberdolas Saint-Brieuc offshore vindpark leverer første kraft
USA klarerer tredje offshore vindpark i kommersiell skala for å starte byggingen
I følge utviklerne markerer dette et viktig skritt fremover i utviklingsprosessen av prosjektet og bringer den totale verdien av kontrakter tildelt til dags dato til over GBP 20 millioner.
"Prosjektteamet for Buchan Offshore Wind fortsetter å engasjere seg i National Grids holistiske nettverksdesignprosess og er forpliktet til å raskt utvikle både onshore- og offshoreelementer av prosjektet" , sa Alasdair MacLeod , prosjektdirektør i Buchan Offshore Wind.
Den flytende havvindparken Buchan er planlagt å ha en kapasitet på omtrent 1 GW, hvis vindturbiner vil bli installert på BW Ideol's Damping Pool flytende fundament.
Prosjektet vil bruke BW Ideols Damping Pool flytende fundamenter, som er designet for å optimalisere ytelsen til flytende vindturbiner, selv under ekstreme forhold.
2023, av Adnan Memija
Utviklerne bak Buchan flytende havvindprosjekt har tildelt en rekke kontrakter verdt mer enn GBP 1,5 millioner til tre skotske selskaper.
Illustrasjon; BW Ideol
Det flytende havvindprosjektet på 1 GW Buchan utvikles av Floating Energy Allyance, et konsortium bestående av BW Ideol, Elicio og BayWa re, som sikret seg rettighetene til prosjektstedet i begynnelsen av fjoråret gjennom ScotWind-leasingrunden.
De tre kontraktene ble tildelt Copper Consultancy, som vil støtte interessentengasjement og konsultasjon på land og til havs, og til Natural Power , som vil lede interessentengasjementet og miljøkonsekvensvurderingen på land parallelt med deres pågående offshorearbeid.
I tillegg ble en kontrakt tildelt Blackhall & Powis, som vil være ansvarlig for eiendomsstøtte, inkludert sikring av landrettigheter for transformatorstasjonen og kabling på land, etter allerede å ha levert fiskeriforbindelse og tidlig landmonteringsstøtte.
DU KOMMER KANSKJE OGSÅ TIL Å LIKE
Aflandshage havvindparks tillatelse tilbakekalt
Iberdolas Saint-Brieuc offshore vindpark leverer første kraft
USA klarerer tredje offshore vindpark i kommersiell skala for å starte byggingen
I følge utviklerne markerer dette et viktig skritt fremover i utviklingsprosessen av prosjektet og bringer den totale verdien av kontrakter tildelt til dags dato til over GBP 20 millioner.
"Prosjektteamet for Buchan Offshore Wind fortsetter å engasjere seg i National Grids holistiske nettverksdesignprosess og er forpliktet til å raskt utvikle både onshore- og offshoreelementer av prosjektet" , sa Alasdair MacLeod , prosjektdirektør i Buchan Offshore Wind.
Den flytende havvindparken Buchan er planlagt å ha en kapasitet på omtrent 1 GW, hvis vindturbiner vil bli installert på BW Ideol's Damping Pool flytende fundament.
Redigert 10.10.2023 kl 15:24
Du må logge inn for å svare
murpy
10.10.2023 kl 16:12
23537
Budet på PHLY kan komme fortere en vi aner nå som ryktene og artikler er ute i markedet.
Buyin85
10.10.2023 kl 17:38
23410
Noen som har tilgang til denne: https://www.tradewindsnews.com/shipyards/philly-shipyard-tight-lipped-over-hanwha-ocean-takeover-talk/2-1-1532499
Tradewinds pleier være oppdatert.
Tradewinds pleier være oppdatert.
Stokk Dum
10.10.2023 kl 18:28
23325
"...reported to be in close discussions with the yard over the takeover."
Kort klipp fra artikkelen du linket til. Ellers ikke mye spennende i den.
mvh
Kort klipp fra artikkelen du linket til. Ellers ikke mye spennende i den.
mvh
Redigert 10.10.2023 kl 18:51
Du må logge inn for å svare
JahMason
10.10.2023 kl 19:23
23239
Det er veldig vanskelig å gjette potensiell pris og verdsettelse. Et spørsmål er f.eks om Philly bevisst det siste året har bokført tap og fått unna mye av tap i regnskapene slik at de kan selge inn (pluss) marginer for NSMV.
-NSMV: 3% på resterende skip (nsmv 3,4 &5) ca $18mio (15kr per aksje) inkl lite tap i q3 på nsmv 2.
-SRIV er enda prematurt for spekulering men 3% margin her utgjør $6mio (5kr per aksje)
-Rekordpris for Matson vil være svært positivt. Der vil f.eks 3% margin utgjøre $30mio (25kr per aksje.)
-Skatt er det ventet $16mio (13kr per aksje) innen 6-9mnd.
Noncurrent assets:
-Right-of-use assets (lease avtale 75år?) er bokført til $14.9mio
-Property, plant and equipment (Q4 2019) var $26mio
-Property, plant and equipment (Q2 2023) var $42mio
Non-current anssets are a company's long-term investments that have a useful life of more than one year. Noncurrent assets cannot be converted to cash easily. They are required for the long-term needs of a business and include things like land and heavy equipment.
Disse skrives ofte kraftig ned, men legger inn f.eks $18mio (15kr per aksje).
Summen uten claims eller PIDP, long term skatt, arbeidsstyrke evt cash og div jeg ikke har oversikt over her: ca 72kr per aksje / $85mio mcap
Er det noen som har prøvd å regne litt på det? Tar gjerne tilbakemeldinger. Er jo selvfølgelig nedside på marginer, men eksemplet med 3% er ganske konservativt.
-NSMV: 3% på resterende skip (nsmv 3,4 &5) ca $18mio (15kr per aksje) inkl lite tap i q3 på nsmv 2.
-SRIV er enda prematurt for spekulering men 3% margin her utgjør $6mio (5kr per aksje)
-Rekordpris for Matson vil være svært positivt. Der vil f.eks 3% margin utgjøre $30mio (25kr per aksje.)
-Skatt er det ventet $16mio (13kr per aksje) innen 6-9mnd.
Noncurrent assets:
-Right-of-use assets (lease avtale 75år?) er bokført til $14.9mio
-Property, plant and equipment (Q4 2019) var $26mio
-Property, plant and equipment (Q2 2023) var $42mio
Non-current anssets are a company's long-term investments that have a useful life of more than one year. Noncurrent assets cannot be converted to cash easily. They are required for the long-term needs of a business and include things like land and heavy equipment.
Disse skrives ofte kraftig ned, men legger inn f.eks $18mio (15kr per aksje).
Summen uten claims eller PIDP, long term skatt, arbeidsstyrke evt cash og div jeg ikke har oversikt over her: ca 72kr per aksje / $85mio mcap
Er det noen som har prøvd å regne litt på det? Tar gjerne tilbakemeldinger. Er jo selvfølgelig nedside på marginer, men eksemplet med 3% er ganske konservativt.
JahMason
10.10.2023 kl 19:32
23223
Legger til grunn at Philly budsjetterte med hvert fall 8-13% margin i Matson kontrakten, noe som ville endret eksemplet over fra 3% (25kr) til 8%( 68kr) per aksje…
TiliTrali
10.10.2023 kl 19:51
23168
For Hanwha handler interessen til PHLY om mye mer enn bare det som PHLY har og holder på.
Kjøpte meg opp her på tampen i deg.
Pga, Ett velfungerende verft som ligger ved siden av USA,s forsvarsindustri og kan bli mere verd for USA enn vi aner.
Gitt den Geopolitiske situasjonen som nu råder så er det ikke rart det kommer oppkjøpsinteresser.
Og dette vet Røkke og han selger seg dyrt.
Og han har som han alltid har vist tid til å vente på det rette budet.
Pga, Ett velfungerende verft som ligger ved siden av USA,s forsvarsindustri og kan bli mere verd for USA enn vi aner.
Gitt den Geopolitiske situasjonen som nu råder så er det ikke rart det kommer oppkjøpsinteresser.
Og dette vet Røkke og han selger seg dyrt.
Og han har som han alltid har vist tid til å vente på det rette budet.
Redigert 10.10.2023 kl 20:11
Du må logge inn for å svare
Buyin85
10.10.2023 kl 21:36
23017
Noen tanker rundt strategi ved oppkjøp? Apollo posten burde vært første en snappet opp…? I rec kjøpte vel hanwha Aker sin del og så økte det ved en emisjon. Kjøper de andelen til Aker er de vel i posisjon som medfører budplikt.
JahMason
10.10.2023 kl 21:43
23013
Ved kjøp av Aker sin post vil utløse budplikt. Antar Apollo selger sin post, men alle ønsker høyest mulig pris.
Kan ikke forstå annet enn at kursen skal videre opp mens vi venter på et bud. Blir uansett en spennende høst. Så får vi se om det kommer noe før Q3 den 1.november
Kan ikke forstå annet enn at kursen skal videre opp mens vi venter på et bud. Blir uansett en spennende høst. Så får vi se om det kommer noe før Q3 den 1.november
Redigert 10.10.2023 kl 21:44
Du må logge inn for å svare
Buyin85
10.10.2023 kl 21:45
23000
Vi kan fort se at q-tall må legges frem innen 01.11 dersom ballen har startet rulle :)
Garcia
11.10.2023 kl 05:04
22769
Dere som følger phly.
Tenk dere den delegasjonen som møter en Steinar i form med konstant munn diaré 😅
Så lenge vi ikke har oversikt over alle studier og prosjekter phly deltar på så blir det tilnærmet umulig å gjette seg frem til en pris på ett event bud her.
Heldigvis har vi Aker sier jeg som ikke lar dette verftet gå for tullepenger....
Det at de sender en delegasjon bør vel bety at de er i ferd med å sluttføre transaksjonen med Aker. ?
Tenk dere den delegasjonen som møter en Steinar i form med konstant munn diaré 😅
Så lenge vi ikke har oversikt over alle studier og prosjekter phly deltar på så blir det tilnærmet umulig å gjette seg frem til en pris på ett event bud her.
Heldigvis har vi Aker sier jeg som ikke lar dette verftet gå for tullepenger....
Det at de sender en delegasjon bør vel bety at de er i ferd med å sluttføre transaksjonen med Aker. ?
JahMason
11.10.2023 kl 07:18
22686
En delegasjon som blir sendt ut for inspeksjon betyr at de har kommet et godt stykke ut i forhandlinger og for å enes om vilkår (pris) er kjøper nødt til å forsikre seg om at det de kjøper er i den standar som er oppgitt. Hvis standar/utstyr/fasiliteter bekreftes og ikke noe skjeletter dukker opp er det ofte kun godkjenninger av myndighet og/eller «closing» møte mellom partene som gjenstår.
Antar denne utsendingen som representerer Hanwha allerede har vært på shipyarden mtp at info kom ut i markedet i går
Antar denne utsendingen som representerer Hanwha allerede har vært på shipyarden mtp at info kom ut i markedet i går
Opp+
11.10.2023 kl 08:57
22514
Fra XI, oversatt fra asiatoday.
”Hanwha Oceans uttalte: "Det er ingen bekreftede avtaler når det gjelder overtakelsen av Philly Shipyard i USA."
Hanwha Oceans kunngjorde den 10. oktober at de driver med prosesser for å overta Philly Shipyard i USA som en del av deres inngang i det amerikanske markedet. De uttalte: "Vi vurderer ulike alternativer for internasjonal virksomhet, men ingenting er ennå bekreftet."
Ifølge tidligere rapporter har Hanwha Oceans allerede sendt et inspeksjonsteam til Philly Shipyard i Philadelphia, Pennsylvania, ifølge bransjekilder.
Philly Shipyard er et datterselskap av Aker Group, en spesialisert norsk bedrift innen maritim, havvind og energi. De har forklart at midlene for overtakelsen av Philly Shipyard er forventet å bli skaffet gjennom en planlagt kapitalutvidelse på 2 billioner won neste måned.
De har til hensikt å offentliggjøre mer konkrete detaljer når avtalene er bekreftet, enten på det tidspunktet eller innen en måned.”
Kommer med mer detaljer enten når avtalen er bekreftet eller innen en måned.
”Hanwha Oceans uttalte: "Det er ingen bekreftede avtaler når det gjelder overtakelsen av Philly Shipyard i USA."
Hanwha Oceans kunngjorde den 10. oktober at de driver med prosesser for å overta Philly Shipyard i USA som en del av deres inngang i det amerikanske markedet. De uttalte: "Vi vurderer ulike alternativer for internasjonal virksomhet, men ingenting er ennå bekreftet."
Ifølge tidligere rapporter har Hanwha Oceans allerede sendt et inspeksjonsteam til Philly Shipyard i Philadelphia, Pennsylvania, ifølge bransjekilder.
Philly Shipyard er et datterselskap av Aker Group, en spesialisert norsk bedrift innen maritim, havvind og energi. De har forklart at midlene for overtakelsen av Philly Shipyard er forventet å bli skaffet gjennom en planlagt kapitalutvidelse på 2 billioner won neste måned.
De har til hensikt å offentliggjøre mer konkrete detaljer når avtalene er bekreftet, enten på det tidspunktet eller innen en måned.”
Kommer med mer detaljer enten når avtalen er bekreftet eller innen en måned.
Redigert 11.10.2023 kl 08:58
Du må logge inn for å svare
JahMason
11.10.2023 kl 08:59
22499
"Kommer med mer detaljer enten når avtalen er bekreftet eller innen en måned."
Burde komme et rally de neste to ukene da
Burde komme et rally de neste to ukene da
Buyin85
11.10.2023 kl 09:05
22472
Sett artikkelen det refereres til fra Asia today? Står at hanwha kunngjør at de holder på med prosesser for overta phly. I så fall forstår jeg ikke kursreaksjonen i dag. Burde hatt et byks til..
JahMason
11.10.2023 kl 09:09
22475
De som selger nå har enten kjøpt på 30-tallet siste ukene eller så er de redde for at transaksjonen ikke blir noe av.
Ser ikke noe poeng i å selge nå hvis du potensielt få en saftig premie på kursen 30-150% bedre pris i løpet av noen uker . Det er åpenbart at noe er på gang
Ser ikke noe poeng i å selge nå hvis du potensielt få en saftig premie på kursen 30-150% bedre pris i løpet av noen uker . Det er åpenbart at noe er på gang
Redigert 11.10.2023 kl 09:13
Du må logge inn for å svare
JahMason
11.10.2023 kl 09:15
22439
Ser ingen grunn til at topp 20 (eller topp50) skal selge nå, når det ligger en kjøper av alle aksjene for en potensielt mye høyere pris på bordet
Opp+
11.10.2023 kl 09:32
22432
Ser ut som det bare er detaljer som gjenstår ja, ARC hadde er base kursmål på 269,- det var før de siste kontraktene med matson. Gjeldsfritt verft med backlog på 15 mrd, er massiv oppside her.
JahMason
11.10.2023 kl 10:24
22352
Kommer til å gå oppover her de neste ukene basert på at det ligger et oppkjøp i luften. Dagens prising er alt for lav.
Om kursen går sakte, rykk eller bølger er vanskelig å si men virker ikke være mange kjøpere unna et nytt run opp. Morsomt hvis det kommer noen proffe på banen og tar en posisjon før budet kommer
Om kursen går sakte, rykk eller bølger er vanskelig å si men virker ikke være mange kjøpere unna et nytt run opp. Morsomt hvis det kommer noen proffe på banen og tar en posisjon før budet kommer
murpy
11.10.2023 kl 10:24
22347
Som jeg kan se så bør aksjen ha en verdi på minst 175,- Salget blir ikke under noen omstendigheter under den summen. Så her bør man laste opp mens man kan.
murpy
11.10.2023 kl 10:35
22309
Hanwha Ocean er rapportert å gjøre grep for å kjøpe Philly Shipyard, Jones Act-skipsbyggeren kjent for kommersiell og statlig skipsbygging for amerikansk kysthandel.
Hanwha har ifølge koreanske medier sendt et inspeksjonsteam til Philly Shipyard i forbindelse med det planlagte oppkjøpet.
I en kort uttalelse sa Philly Shipyard at de var klar over pressemeldingene og "kontinuerlig ser på strategiske alternativer for å maksimere aksjonærverdien." Den sa at den ikke ville kommentere "rykter eller spekulasjoner", og vil gi en markedsoppdatering "hvis og når det er hensiktsmessig."
Hvis nøyaktig, ville det ikke være Phillys første forhandling med Hanwha: den har et langvarig forretningsforhold med DSEC, ingeniør- og marinearkitekturavdelingen til Hanwha Oceans forgjenger. DSEC har levert detaljdesignet og mye av utstyret til flere Philly-skip, inkludert National Security Multi-Mission Vessel (NSMV)-programmet. I følge tollregisteret har DSEC levert thrustere, pumper, maskinromsmoduler og andre komponenter til NSMV-skrog.
Oppkjøpet vil også være en videreføring av langvarig utenlandsk eierskap i Philly, som har vært et norsk selskap fra første stund. Etter nedleggelsen av US Navy's Philadelphia Shipyard på 1990-tallet, ble regjeringens tørrdokker leid ut til Kværner Shipbuilding for å grunnlegge verftet. I dag er det majoritetseid av Aker Group, et norsk maritimt konglomerat, som eier rundt 60 prosent av selskapets aksjer.
Hanwha Ocean har telegrafert planene sine om å utvide til amerikansk skipsbygging i flere måneder. I august samlet det inn totalt 1,5 milliarder dollar i en fortrinnsrettsemisjon, med 680 millioner dollar øremerket til "sikre utenlandske produksjonsbaser og avanserte teknologier, rettet mot det globale maritime forsvarsmarkedet i USA og Europa." Utenlandsk deltakelse i disse skipsbyggingsmarkedene krever generelt lokalisert produksjon, som demonstrert av australsk-eide Austal USA og italiensk-eide Fincantieri Marinette Marine, som bygger overflatestridende for den amerikanske marinen.
Hanwha har ifølge koreanske medier sendt et inspeksjonsteam til Philly Shipyard i forbindelse med det planlagte oppkjøpet.
I en kort uttalelse sa Philly Shipyard at de var klar over pressemeldingene og "kontinuerlig ser på strategiske alternativer for å maksimere aksjonærverdien." Den sa at den ikke ville kommentere "rykter eller spekulasjoner", og vil gi en markedsoppdatering "hvis og når det er hensiktsmessig."
Hvis nøyaktig, ville det ikke være Phillys første forhandling med Hanwha: den har et langvarig forretningsforhold med DSEC, ingeniør- og marinearkitekturavdelingen til Hanwha Oceans forgjenger. DSEC har levert detaljdesignet og mye av utstyret til flere Philly-skip, inkludert National Security Multi-Mission Vessel (NSMV)-programmet. I følge tollregisteret har DSEC levert thrustere, pumper, maskinromsmoduler og andre komponenter til NSMV-skrog.
Oppkjøpet vil også være en videreføring av langvarig utenlandsk eierskap i Philly, som har vært et norsk selskap fra første stund. Etter nedleggelsen av US Navy's Philadelphia Shipyard på 1990-tallet, ble regjeringens tørrdokker leid ut til Kværner Shipbuilding for å grunnlegge verftet. I dag er det majoritetseid av Aker Group, et norsk maritimt konglomerat, som eier rundt 60 prosent av selskapets aksjer.
Hanwha Ocean har telegrafert planene sine om å utvide til amerikansk skipsbygging i flere måneder. I august samlet det inn totalt 1,5 milliarder dollar i en fortrinnsrettsemisjon, med 680 millioner dollar øremerket til "sikre utenlandske produksjonsbaser og avanserte teknologier, rettet mot det globale maritime forsvarsmarkedet i USA og Europa." Utenlandsk deltakelse i disse skipsbyggingsmarkedene krever generelt lokalisert produksjon, som demonstrert av australsk-eide Austal USA og italiensk-eide Fincantieri Marinette Marine, som bygger overflatestridende for den amerikanske marinen.
JahMason
11.10.2023 kl 10:38
22286
Veldig smart kjøp av Hanwha hvis transaksjonen blir bekreftet.
Rart Apollo eller andre større aktører ikke nå kjøper med begge hender oppover, slik at de får maks ut av en lang investering til høye priser.
Rart Apollo eller andre større aktører ikke nå kjøper med begge hender oppover, slik at de får maks ut av en lang investering til høye priser.
murpy
11.10.2023 kl 10:39
22291
Kan ikke begripe at noen selger nå, det må være de samme aksjene som går frem og tilbake i forsøk på trading. Ingen med vett i hodet går ut av aksjen nå på dette tidspunkt.
Opp+
11.10.2023 kl 10:50
22259
Kan fort være at Apollo er innside. De har villet selge i lang tid, Røkke vil selge, Røkke har solgt Jonas act flåten i AMSC, de har ordrebok full, så er nok en perfekt timing å selge nå.