[Eksklusivt] Hanwha Ocean forfølger oppkjøpet av U.S. Philly Shi

JahMason
PHLY 10.10.2023 kl 10:04 78968

https://news.mt.co.kr/mtview.php?no=2023100910061830306

"Det forfølger oppkjøpet av Philly Shipyard i USA. Dette er et springbrett for å gå inn i forsvars- og skipsbyggingsindustrien. USA gir transportrettigheter kun til skip bygget i sitt eget land over et visst nivå. Når oppkjøpet er fullført, forventes det å bli det første amerikanske verftet kjøpt opp av et innenlandsk selskap.

I følge relaterte bransjer den 9. sendte Hanwha Ocean nylig et inspeksjonsteam for et oppkjøp til Philly Shipyard i Philadelphia, Pennsylvania. Det er rapportert at Hanwha har gjort foreløpige ordninger for oppkjøpet selv før han sendte ut inspeksjonsteamet. Philly Shipyard er et datterselskap av Aker Group, et norsk selskap som spesialiserer seg på marin, offshore vind og energi. Aker Capital eide 67,64 % av totalt utstedte aksjer. JP Morgan (11,51%) og Goldman Sachs (6,34%) ble også oppført som de andre og tredje største aksjonærene."

Philly selv avkrefter spekulasjoner:

PHILLY SHIPYARD ASA – Press speculations
10 October 2023: Philly Shipyard ASA (“PHLY” or the “Company”) has noted the recent press speculations regarding a potential transaction involving the Company and a Korean shipyard owner, Hanwha Ocean. As a matter of Company policy, we do not comment on rumours or speculation. The Company is continuously looking at strategic alternatives to maximise shareholder value and will inform the market in due course if and when appropriate in accordance with applicable law and regulations.

https://newsweb.oslobors.no/message/601082
Redigert 10.10.2023 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
bravi
10.11.2023 kl 09:05 4760

Da trenger Hanwa mere tid på å bestemme seg, 3 mnd.
Frem til 10 Feb. 2024
Pirato
10.11.2023 kl 09:51 4696

Det er mye snakk om nedsalget til Apollo, men hvor er Apollo på disse listene?
JahMason
10.11.2023 kl 10:20 4714

Rekker kanskje Apollo å komme seg ut, samtidig som vi andre kan laste mer :)

Apollo er bak Goldman Sachs kontoen
Lurifax
10.11.2023 kl 10:35 4692

Grunnen til forsinkelsen er vel at man foreløpig ikke ser ut til å bli enige om prisen..
Lurifax
10.11.2023 kl 12:47 4587

..Så ved at de nå signaliserer opptil tre måneders utsettelse, så signaliserer de at de ikke er desperate..
murpy
10.11.2023 kl 13:08 4653

Koreansk gigantverft bekrefter: Snuser på Røkke-dominerte Philly Shipyard
Hanwha Ocean er interessert i Oslo Børs-notert skipsverft.

HOVEDEIER: Kjell Inge Røkke er største aksjonær i Oslo Børs-noterte Philly Shipyard.
HOVEDEIER: Kjell Inge Røkke er største aksjonær i Oslo Børs-noterte Philly Shipyard. Foto: Hanna Kristin Hjardar / E24
Eivind BøeAsgeir Aga Nilsen
Publisert:
Publisert:
For mindre enn 20 minutter siden

Det sørkoreanske skipsverftet Hanwha Ocean melder fredag at det «vurderer alternativer knyttet til utenlandsvirksomhet, inkludert Philly Shipyard».

Hanwha Ocean deler foreløpig ingen detaljer om hva disse alternativene går ut på.

Meldingen kommer etter en artikkel i den koreanske avisen Money Today 10. oktober der det går frem at Hanwha Ocean er interessert i å kjøpe Philly Shipyard.

Hanwha Ocean har ikke tidligere bekreftet at det er interessert i Philly Shipyard.

Aksjekursen til Philly Shipyard steg 36 prosent samme dag som artikkelen ble publisert i oktober.

Philly Shipyard er notert på Oslo Børs med en markedsverdi på 500 millioner kroner.

Selskapet driver med bygging av skip i den amerikanske byen Philadelphia.

I årets tredje kvartal hadde Philly Shipyard inntekter på 101,8 millioner dollar, en oppgang fra 92,6 millioner på samme tid i fjor.


Selskapet taper imidlertid penger. Driftsresultatet (ebit) var på minus 19,1 millioner dollar, en forverring fra minus 16,5 millioner dollar. Resultat før skatt var minus 17,2 millioner dollar, mot minus 15,9 millioner på samme tid i fjor.

Mangemilliardær Kjell Inge Røkkes Aker Capital eier en andel på 57,6 prosent av Philly Shipyard.

Philly Shipyard har foreløpig ikke besvart E24s henvendelse om saken.

Publisert:
Publisert: 10. november 2023 12:53
murpy
10.11.2023 kl 13:23 4642

Skal vedde på at denne passerer over 100 før jul.
Lurifax
10.11.2023 kl 13:58 4726

Det som helt klart går i favør av at oppkjøpet vil bli gjennomført er jo at Hanwha allerede har hentet pengene, og på den måten "forpliktet seg til å gjennomføre oppkjøpet".
Lurifax
10.11.2023 kl 14:00 4729

Og de må jo da allerede ha kommet til en slags enighet med Aker vedr pris/betingelser..
Lurifax
10.11.2023 kl 14:05 4731

..og da er det isåfall bare litt småforhandlinger og formaliteter som gjenstår..
Granly
10.11.2023 kl 14:09 4754

Ting tar tid, og 3 mnd går veldig fort nå som vi nærmer oss juletider :D er det noe eg har lært på den harde måten er det Ved å haste meg inn i ting, uten å sjekke fakta, så har eg ent med å tape store beløp. Tenker også at denne tanken gjelder Hanwha Ocean, De ønsker tid til å dypdykke i selskapet, samt de ønsker nokk tid til å forhandle med størst eier og fine ut om de blir enige der før de eventuelt gir et offisielt bud.

så eg er villig til å sitte tålmodig å vente, og kanskje om eg kjeder meg for mye så snapper eg opp flere aksjer i venteperioden :D
til ettertanke: Når en stor spiller vurderer oppkjøp av et annet, kan det hende en uventet spiller vurderer det samme
Lurifax
10.11.2023 kl 14:17 4827

Så la oss si at det bare er noen småforhandlinger, formaliteter og dypdykk som kan komme til å ta inntil 3 mnd som gjenstår i oppkjøpsprosessen da..
Ventureman
10.11.2023 kl 17:54 4799

Hvor står det at man trenger 3 måneder før man kan få en avklaring?
bravi
10.11.2023 kl 19:00 4750

Ja det står at en kunngjøring vil komme innen 3 mnd. "HVIS SPESIFIKKE DETALJER BEKREFTES". Hva nå det betyr? Man kan anta at Hanhwa og Aker har en avtale på at dette skal avklares innen 3 mnd. Blir ikke oppkjøpet noe av vil vi antakelig ikke høre noenting. Deadline er 10 Feb.2024.
JahMason
10.11.2023 kl 19:41 4744

Det tror jeg ikke stemmer. Hanwha Ocean følger opp alle sine børsmeldinger. Melder nok uansett utfall.

Deadline for «ny avsløring / ny annonsering er 08.02.24, men kan selvfølgelig komme lenge før. Hver dag blir en mulighet for melding de neste tolv ukene !
Redigert 10.11.2023 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Lurifax
10.11.2023 kl 21:03 4711

Dette er en done deal - det gjenstår altså bare at man kommer til enighet rundt spesifikke detaljer før ferdigstillelsen av oppkjøpet kommuniseres ut til markedet.
okrister
10.11.2023 kl 21:44 4693

Tror jeg også. Hva tenker vi om potensiell pris? Hva er fundamentale verdier i selskapet basert på ordrebok og cash?
Er 80kr et ok estimat?
bravi
10.11.2023 kl 22:25 4641

Det står at Hanhwa vil komme med en kunngjøring "hvis spesifikke detaljer bekreftes". Da kan vi ikke forvente å høre noe hvis det ikke er noe å kunngjøre.
Hvordan kommer du frem til deadline 08.02.24 når du regner 3 mnd. fra 10.11.23 ?
Lurifax
11.11.2023 kl 09:48 4438

Hva er sannsynligheten for at de ikke skal enes rundt de spesifikke detaljene når de har kommet så langt ut i forløpet at oppkjøpsinteressen er bekreftet og pengene til å gjennomføre transaksjonen er hentet..? Kan like godt bytte ut "hvis spesifikke detaljer bekreftes" med "når spesifikke detaljer bekreftes"..
JahMason
11.11.2023 kl 13:26 4360

Det er alltid en sannsynlighet for at planlagte takeovers ikke blir gjennomført. Samtidig kan det også være flere kjøpere rundt bordet og Philly Shipyard har ikke gått ut med at de vil bli kjøpt opp. For alt vi vet så er det kamp om yarden og da kan de ikke gå eksklusivt med en potensiell kjøper.
Lurifax
11.11.2023 kl 16:02 4320

Må si jeg blir veldig overrasket hvis Hanwha har hentet penger for å kjøpe Philly uten å vite at yarden er tilgjengelig for oppkjøp.. Det blir ingen kamp om yarden hvis Hanwha og Aker bare er spesifikke detaljer unna å sluttføre en avtale seg imellom.
JahMason
11.11.2023 kl 17:24 4309

Enig i det, bare rart at det da ikke kan meldes mer konkret eller f.eks en «Letter of intent» (LOI).

Men dette er nok på så høyt nivå hos begge parter at er vet de nok mye mer enn markedet. Aksjekursen til Philly Shipyard skal hvert fall opp, langt opp ! Det er min mening - så får markedet avgjøre om det er feil eller ikke før budet kanskje kommer
bravi
11.11.2023 kl 19:02 4240

Børskursen verdsetter selskapet, den blir da utgangspunktet for et bud.
Spørsmålet er hvor høy budpremie Philly kan oppnå?
La oss si at med en budpremienl på hele 75%, noe som regnes som høyt, vil budet bli ca. 75 kr basert på kursen siste uke.
Ser vi på kursen (32 kr) før 10 Okt. (før interessen fra Hanwha ble kjent) og gir 75% på den vil budet bli omkring 56 kr.
Jeg vil tro at et bud, hvis det kommer, vil ligge i området 60-80 kr. Det i samme området som kursen lå i første tiden etter at Philly ble tildelt NSMV kontraktene.
Ventureman
11.11.2023 kl 19:21 4216

Røkke har ikke ønsket å selge og kursen styres av lav omsetning, så et bud vil nok ikke basere seg på den.
Her vil nok budet reflektere prisen for tilsvarende virksomheter eller etableringskostnader for et nytt verft.
For at dette skal være interessert for Røkke så tipper jeg budet må ligge på 150-200 kr/aksje.
Hva vi minoritetsaksjonærer vil akseptere er uinteressant!
Mira
11.11.2023 kl 21:00 4173

Hei
Hallo !! Røkke selger ikke 1 krone for 50 øre….
Basert på Philly historie , Røkke , kontantbeholdning, gjeldfri, kontrakter og viktigheten for Hanwha og komme inn på deg amerikanske marine markedet så er alt under 200 et skambud !!!
Garcia
12.11.2023 kl 04:45 4069

I mitt hode så tror jeg kursen/verdien via børs er helt likegyldig for Aker..
Phly er fortsatt notert på en liten "skitbørs" uten omsetning.
Tenk dere hvis de plutselig ville notere phly i us ?
JahMason
12.11.2023 kl 08:22 4149

De er «notert» i US på OTC markets PINK, som er noe av det laveste noteringen man kan ha der borte. Tipper Hanwha vil ta de privat under Hanwha Ocean, men morsomt hvis de løfter noteringen i US til et mer likvid marked.

Dette selskapet har ikke hatt en eneste megler, analyse eller noe som helst dekning. Tenk dere hva kursen ville stått i hvis Philly Shipyard nå begynner å aktivt bruke sin nye IR (investor relations) til å oppsøke finanshus/miljøer, får dekning m/kursmål og gjort aksjen likvid. Da ville man nok ikke solgt aksjer på dagens nivå.
Winter
12.11.2023 kl 13:44 3998

Site avsnittet ditt får meg nesten til å undre på om jeg ønsker verfet skal selges i det hele tatt.

Ikke at det er nye toner fra min side, som jeg har sagt mange ganger tidligere, en ny stor kontrakt etter matson kontraken, Q-tall i pluss og utbytte, så salg, men jeg regner jo med at Røkke og Aker gjør det som er best for oss alle så får vi se hva som skjer.

Litt PR i US sirkler bør jo komme neste uke, er jo ikke hver uke det er verft som potensielt er til salgs.
JahMason
12.11.2023 kl 15:05 3980

Har tidligere ønsket oppkjøp/salg, men er litt mer usikker nå.

Men hvis f.eks Hanwha Ocean skal utvide yarden og investere i dock/fasilitet så er det nok svært mange PE selskaper, eller andre i industrien som ønsker å samarbeide med en Sør-Koreansk gigant som er verdenskjent for å bygge verdens beste skip og ubåter.

En JV Hanwha / Huntington ville jo sendt kursen til usannsynlige 500kr før de satt en emisjon for å hente pengene ved en (ny, større) notering i US. Dow Jones f.eks

Dette er ikke noe jeg tror på, bare så det er sagt. Men at US vil samarbeide med Hanwha Ocean er det ingen tvil om. De har så mye teknologi, kunnskap og supply chain som er verdifullt for en partner
Redigert 12.11.2023 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
JahMason
12.11.2023 kl 22:40 3826

Litt off oppkjøpet, men hang meg opp i den nye stillingsannonsen til Philly Shipyard. - Document Coordinator

-Primarily responsible for the organizing, filing, and distribution of project-related documents on a large multi-project construction program

Oversatt:
Hovedansvarlig for organisering, arkivering og distribusjon av prosjektrelaterte dokumenter på et stort multi-prosjekt byggeprogram

«a large multi-project construction program» / «Et stort multi-prosjekt byggeprogram»

Dette er da i prosjekt-fasen? Det kan vel ikke være NSMV eller Matson? Multi-prosjekt er gjerne uoversiktlige, uforutsigbare å krever struktur. NSMV og Matson er vel rimelig rett-fram
Redigert 12.11.2023 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
JahMason
13.11.2023 kl 09:19 3686

Enkel teknisk analyse

"Aksjen har marginalt brutt opp gjennom motstanden ved cirka 43.00 kroner. Etablert brudd vil indikere videre oppgang. Positiv volumbalanse, med høy omsetning på dager med oppgang og lav omsetning på dager med nedgang, styrker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt."
Granly
13.11.2023 kl 10:49 3590

En tanke, Kan det være med tanke på et samarbeid mellom verftene ? deler av båtene blir bygget på flere verft og satt sammen hos PHLY? så om de ikke blir enig om en pris, og eventuelt avtale om salg av selskapet, kan det da bli inngått en betydelig samarbeidsavtale som vil styrke begge selskapene? eller Arbeider de med nye store kontrakter?
Pirato
13.11.2023 kl 11:16 3598

Apollo ute? Ingen vil selge under 43 kr nå.
Lurifax
13.11.2023 kl 11:24 3650

Det eneste som synes sikkert er at de har en eller annen form for intensjonsavtale på gang, hvor det kan ta inntil 3 mnd å lande de spesifikke detaljene.
murpy
13.11.2023 kl 11:29 3771

Tipper denne passerer over 100,- før jul.
JahMason
13.11.2023 kl 11:52 3757

Ikke utenkelig. Apollo forsvinner ut denne uken, bare det burde gi kraftig reprising
sablabra
13.11.2023 kl 12:24 3733

Tipper over 1000,- før jul (siden du har startet tippekonkurranse).
sablabra
13.11.2023 kl 12:26 3756

murpy skrev 200 pr aksje
Ikke lenge siden du tippet 100% over dagens tip. Hva har endret seg siden den gang?