[Eksklusivt] Hanwha Ocean forfølger oppkjøpet av U.S. Philly Shi

JahMason
PHLY 10.10.2023 kl 10:04 74813

https://news.mt.co.kr/mtview.php?no=2023100910061830306

"Det forfølger oppkjøpet av Philly Shipyard i USA. Dette er et springbrett for å gå inn i forsvars- og skipsbyggingsindustrien. USA gir transportrettigheter kun til skip bygget i sitt eget land over et visst nivå. Når oppkjøpet er fullført, forventes det å bli det første amerikanske verftet kjøpt opp av et innenlandsk selskap.

I følge relaterte bransjer den 9. sendte Hanwha Ocean nylig et inspeksjonsteam for et oppkjøp til Philly Shipyard i Philadelphia, Pennsylvania. Det er rapportert at Hanwha har gjort foreløpige ordninger for oppkjøpet selv før han sendte ut inspeksjonsteamet. Philly Shipyard er et datterselskap av Aker Group, et norsk selskap som spesialiserer seg på marin, offshore vind og energi. Aker Capital eide 67,64 % av totalt utstedte aksjer. JP Morgan (11,51%) og Goldman Sachs (6,34%) ble også oppført som de andre og tredje største aksjonærene."

Philly selv avkrefter spekulasjoner:

PHILLY SHIPYARD ASA – Press speculations
10 October 2023: Philly Shipyard ASA (“PHLY” or the “Company”) has noted the recent press speculations regarding a potential transaction involving the Company and a Korean shipyard owner, Hanwha Ocean. As a matter of Company policy, we do not comment on rumours or speculation. The Company is continuously looking at strategic alternatives to maximise shareholder value and will inform the market in due course if and when appropriate in accordance with applicable law and regulations.

https://newsweb.oslobors.no/message/601082
Redigert 10.10.2023 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
14.01.2024 kl 10:00 6940

Oversikt for PHLY (PHILLY SHIPYARD ). Oppdatert VPS 15.01.2024 - Små bevegelser i Top 50 men nr 3 og 5 har solgt litt ned.

01 AKER CAPITAL AS 57.56% 383.59m 7 238k
02 J.P. MORGAN SECURITIES LLC 9.55% 63.64m 1 201k -405
03 PHILLY SHIPYARD ASA 3.71% 24.74m 466.9k
04 NORDNET LIVSFORSIKRING AS 1.34% 8 930.6k 168.5k
05 CITIBANK, N.A. 1.20% 7 993.6k 150.8k -150
06 KEMP KRISTIAN NEIL 1.01% 6 731k 127k
07 INTERACTIVE BROKERS LLC 0.90% 6 024.6k 113.7k
08 BERG SIVERT 0.88% 5 872.4k 110.8k
09 NÆVDAL TOR-FREDRIK 0.87% 5 784.7k 109.1k
10 NORDNET BANK AB 0.64% 4 298.5k 81 104
11 KRISTIAN FALNES AS 0.60% 3 975k 75 000
12 SKAILAND KIM 0.54% 3 604k 68 000
13 MYHRE PETER 0.47% 3 116.4k 58 800
14 TRADINGPARTNER AS 0.42% 2 794.9k 52 734
15 KRISTIANSEN FILIP 0.39% 2 606.2k 49 174
16 JØRGENSEN JAN REIDAR 0.39% 2 602.3k 49 100
17 FUGLESTAD THOMAS 0.35% 2 364.4k 44 612
18 KANDAL RONNY 0.29% 1 909.2k 36 023
19 KRISTIANSEN OTTAR GISTI 0.28% 1 881.5k 35 500
20 HOLTER INGE 0.28% 1 833.8k 34 600
21 OLSEN JOHN HENRY EIDE 0.26% 1 715.7k 32 371
22 PLAN MEDIA AS 0.25% 1 697.1k 32 021
23 RØNNING JAN ROAR 0.25% 1 643k 31 000
24 THORGANI AS 0.24% 1 605.9k 30 300
25 ITSOS AS 0.24% 1 590k 30 000
26 KRINGLEBOTTEN JARLE 0.23% 1 537k 29 000
27 J.P. MORGAN SECURITIES LLC 0.23% 1 520.1k 28 681 405
28 HEGGUM HOLDING AS 0.23% 1 510.9k 28 508
29 FALNES OLAV KRISTIAN 0.22% 1 484k 28 000
30 HARILA LAURITZ 0.21% 1 431k 27 000
31 JPMORGAN CHASE BANK, N.A., LONDON 0.21% 1 431k 27 000
32 HOLT JAN OVE 0.21% 1 427.6k 26 935
33 LOEN LEIF ARNE 0.21% 1 395.6k 26 332
34 RWL HOLDING AS 0.21% 1 378k 26 000
35 CHAMANSKI ALEXANDRE 0.20% 1 325k 25 000
36 HEITMANN JOHN 0.20% 1 325k 25 000
37 TRAGETHON FORVALTNING AS 0.20% 1 325k 25 000
38 HØGDA AS 0.19% 1 251k 23 604
39 KOVACI RAMADAN 0.19% 1 245.7k 23 504
40 MAXWELL MONTES AS 0.18% 1 212.6k 22 879
41 DAHLBERG EVA HENNIE SOLSTRAND 0.18% 1 177.8k 22 222
42 BREIVIK STEFFEN MIKAEL WALNUM 0.17% 1 127.4k 21 271
43 KARSTEN ELLINGSEN AS 0.17% 1 123.9k 21 205
44 KJELLEMO BJØRN BUGGE 0.16% 1 097.5k 20 707
45 LANDRO KENNETH 0.16% 1 060k 20 000
46 LARSEN ROAR 0.16% 1 060k 20 000
47 MIDTTUN DAG ARVE 0.16% 1 060k 20 000
48 VADLA MAGNUS RASMUSSEN 0.16% 1 060k 20 000
49 KJELSRUD MORTEN 0.15% 1 012.3k 19 100 40
50 BJØRNDALEN GEIR 0.15% 1 001k 18 886
51 Other investors 12.35% 82.29m 1 552.73k -245

Disse er ut :
GOLDMAN, SACHS & CO. LLC- EQUITY
GOLDMAN SACHS & CO. LLC
BNP PARIBAS
JPMORGAN CHASE BANK, N.A., LONDON
ANDERSSON JACOB ANDRE
AARØ AUDUN AUNE
NORDSTRAND PER KRISTIAN
HUSVEG MAGNAR
MORGAN STANLEY & CO. INT. PLC.
THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
GRØNLAND STEINAR


Jokermanxoxo
15.01.2024 kl 11:06 6705

Regner med at du mener nr. 2 og 5. Men det er vel strengt tatt ikke som bevegelse å regne.
kentove
15.01.2024 kl 20:33 6650

Noen som har oversikt når de forskjellige skipene (i teorien) skal være ferdig, føler de skrev forventet kvartal tidligere men nå bare årstall (hvis jeg ikke blander med et annet selskap da), vet jo d ble litt forsinkelser men hadde vært greit å. Vite noenlunde. Mulig eg tenker på skipene til hunter Group første gang de holdt på med vlcc, at d var det. Som skrev kvartal..
kentove
15.01.2024 kl 20:41 6664

Skatte-refund ser ut komme i q2, og v slutten av q3 var nsvm 1&2 92% ferdig, ene er jo levert så nr 2 e vel rett rundt hjørnet..? Ikke følgt så mye med men heller ikke vært mye info, datt totalt inni NTI når jeg så den var tilsalgs for 1 krone aksjen for noen uker siden, endelig litt flaks, tjent penger på philly i "gamle" dager men tydeligvis liiitt for tidlig inne denne gangen, litt overrasket over tapene, men virker som de har allerede tatt mer av tapene enn de forventer på hele serien
kentove
15.01.2024 kl 20:50 6690

Står i årsrapporten fra ifjor når de skulle være ferdig men ser tidsperspektivet ikke stemmer helt en satser på nr 2 og 3 kommer før sommeren.
Joystick
16.01.2024 kl 11:00 6521

Hva skjer... Auksjon...Ryktemelding?... Avblåst :)
Redigert 16.01.2024 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
jokke
16.01.2024 kl 12:32 6472

RYKTER på XI aksjeforum:

VLCC-nybygg: $AKER.OL Norge ryktes å være kjøperen for 2 x VLCC-er på Hanwha Ocean, Sør-Korea, levering Q2 + Q4 2026. Prisen forventes å være ~$126 millioner+ hver.

Var vel en som så fanden på veggen der Røkke gjør byttehandel på bakrommet? Er det noen som kjenner til hva en slik oljetanker normalt koster?
Ser det skrives at dette ser ut som normal pris for tankeren uten noe særlig rabatt 👍
Redigert 16.01.2024 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
jokke
16.01.2024 kl 13:31 6551

Fra artikkel i FA:
Vi forstår at Hanwha (Hanwha er et av de største skipsverftene i Sør-Korea) har signert en avtale med norske Aker for to VLCC-er», skriver direktør Peter Michael Kristensen i en rapport til skipsmeglerhusets kunder.
Ifølge Kristensen ligger prisen på VLCC-ene på drøye 126 millioner dollar pr. stykk. Skipene skal ifølge ryktene overleveres til Aker i andre og fjerde kvartal 2026.

Jeg tolker om dette er riktig så blir det salg av Phly, Hvorfor skal Røkke bygge skip hos konkurrenten når han sjøl eier verft?
kjylling
16.01.2024 kl 13:40 6554

Fordi philly shipyard bygger jones act skip som skal brukes til frakt innenfor USA.
Decker
16.01.2024 kl 14:20 6529

Det overrasker meg at så få av de som eier denne aksjen ikke aner at dette er et JA verft og hva det betyr for skipene de bygger... oppgitt!
PerUlv83
16.01.2024 kl 19:04 6383

Sikkert ikke så mange av disse som vet hva JA verft står for desverre . (Nei, det betyr ikke at de sier ja til alt !! 😝😝 )
bravi
16.01.2024 kl 22:37 6256

Hvis Røkke får 2 VLCC tankere fra Hanwa kan det bety at Phily kan selges med rabatt. Blir $252 mill. mindre til de andre aksjonærene da.
PerUlv83
16.01.2024 kl 23:15 6266

Kan være med på at det opprettes en liten vennskapelig rabatt innad for å sikre gode forhandlinger, men så mye har jeg ingen tro på. Dette er fortsatt 2 forskjellige selskaper (eller vi vet vel ikke sikkert hvor røkke plasserer disse tankerene) Å rabattere slike summer hadde vært finansielt ulovlig og ført til opprør og søksmål av phly aksjonærer .
Ventureman
16.01.2024 kl 23:18 6279

Jeg henger ikke helt med på ditt resonnement!
Det som er sikkert er at disse VLCC ikke kan bygges på PHLY.
Og, jeg tror heller ikke dette direkte har noe med om Hanwa kjøper PHLY.
bravi
17.01.2024 kl 00:48 6257

Vet ikke om Philly har stor nok dokkings kapasitet til å bygge VLCC tankere, uansett det koster 3-4 ganger så mye å bygge skip i US som i østen. De 2 tankerne som Hanwa skal levere til Røkke vil ikke være JA skip, regner med at Hanwa subcontracter byggingen til et Kinesisk verft, det er billigere enn Korea, slik sett kunne Aker heller kontrahert skipene direkte i Kina.
Det er merkelig om Hanwa plutselig skal levere 2 skip til Røkke samtidig som de forhandler om pris for salg av Philly verftet.
d12m
17.01.2024 kl 08:40 6136

Merkelig vs ikke merkelig. Jeg tenker at det fort er litt for tilfeldig til at det ikke er tilfeldig at Aker driver business med nettopp Hanwha Ocean, men det er kun spekulasjon fra min side.

Var forresten nylig en artikkel om i koreansk media om at Hanwha og andre koreanske selskap mister mye ordrer til Kina og ikke oppnår målene sine på ordreinngang. Vet ikke om de sender selve byggingen videre dit for de ønsker nok aktivitet på egne verft i Korea.

SHI, Hanwha Ocean Unlikely to Hit Their Annual Order Targets by End of Dec
..
Earlier this year, SHI and Hanwha Ocean set annual order targets of US$9.5 billion and US$6.98 billion, respectively. As of the end of November, they reached 69 percent and 43 percent of their goals with US$6.6 billion and US$3 billion respectively.

https://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=208489
Lurifax
19.01.2024 kl 19:05 5836

Det er ikke merkelig om Hanwha skal levere 2 skip til Røkke samtidig som de forhandler om pris for salg av Philly-verftet - det betyr jo at de er i samtaler, og at de vet å komme til enighet om kjøp og salg av både det ene og det andre med hverandre..
Buyin85
20.01.2024 kl 12:52 5703

Uavhengig av fremdrift på en evt PHLY transaksjon er det positivt at Aker/Hanwha knytter tettere bånd.

Kan vi nå forvente to uker med litt høyere volum og «nerver»? Skulle tro at det finnes grupper som med inngang på lav 40-tall ønsker ta noe gevinst nå i tilfelle det ikke blir en avtale og tilsvarende som ønsker en inngang i aksjen nå i tro på at det kommer en positiv melding på eller før 8 februar.

Observer til nå at det er lite bevegelse/salg fra topp30.
Falnes er en rutinert type :)
Joystick
26.01.2024 kl 12:09 5271

Kun 14 dager til Hanwha Ocean kommer med oppdatering på sitt USA engasjement. Philly kursen ligger rolig (50+) med lite volum, er vel tvilsomt at det skjer noe spesielt med hensyn på overtagelse i det kortsiktige bilde.
kentove
05.02.2024 kl 14:36 4757

Ser det nevnes 8-10 februar de kanskje kom med nyheter, håper selv det blir etter melding om beste skip er klart og q4 levert med outlooken den 16/2, hvis de går i pluss på de siste skipene som d virker som samt god margin på matson så regner jeg med Røkke ikke selger for tosifret kurs, utbyttene sist jeg var inne i aksjen var veldig greie
bravi
06.02.2024 kl 01:05 4588

Tror Hanwha gjør som de har sagt og kommer med noe informasjon i løpet av denne uken, før de avslutter og tar ferie fra 9/2. Det holder med bare en bekreftelse på at det foregår forhandliner.
Garcia
06.02.2024 kl 08:47 4551

Kanskje det er akkurat det som skjer nå ?
Granly
07.02.2024 kl 11:02 4368

Nå nærnern det seg 8 februar som var nevnte for noen måneder siden, så nå regner eg med vi snart får en oppdatering om det er i dag eller i morgen får tiden vise, men Hanwha Ocean er et selskapet som holder sine ord og er åpent. Så da er det bare for oss å sitte å vente på gode eller dårlige nyheter men om det ikke blir et oppkjøp av selskapet regner eg med de inngår en eller annen form for samarbeid som vil styrke selskapet. Så med andre ord er eg positiv til uansett utfall :D
d12m
07.02.2024 kl 12:46 4289

Hva med verken gode eller dårlige nyheter? De kan vel fint komme med en oppdatering som er ganske status quo?
jokke
07.02.2024 kl 18:13 4220

Status quo, bekrefter vel forhandlinger pågår og partene ønsker å bli enige.
Lurifax
07.02.2024 kl 20:14 4305

Det vil fremstå veldig rart hvis det ikke kan vises til noe som helst fremdrift ila 3mnd..
kentove
07.02.2024 kl 23:51 4169

Synes ikke jeg, potensialet og dagens kurs er viiiidt forskjellig kurs på, hadde de greid 10% overskudd på kontraktene på 20 mrd ville kunne betalt 3 gangers dagens verdi bare i utbytte..
d12m
08.02.2024 kl 01:06 4162

Status quo kan være at de fortsatt vurderer strategiske alternativ uten mer detaljer enn evt dato for ny status
Garcia
08.02.2024 kl 03:24 4174

Denne ventetiden kan jo bety alt mellom himmel og jord...
Det eneste vi vet nå er at det ikke har kommet noe bud pr dd.
Og mest sannsynlig at de ikke er flere interesserte.
Så har vi det som fort kan bli ett samarbeid mellom Aker og Hanwa som viser at de mest sannsynlig har god dialog..
Tallene som kommer om ca 1 uke blir også svært spennende, greier phly og vise grønne eller på god vei mot pluss kan vi fort oppleve tidenes salg i phly hvis kjøpet ikke blir realisert...
d12m
08.02.2024 kl 08:25 4052

Får vel ikke mer status quo-nyhet enn dette selv om markedet sikkert til selge ned kursen

Mtp det jeg skrev i forrige innlegg ("Status quo kan være at de fortsatt vurderer strategiske alternativ uten mer detaljer enn evt dato for ny status") må vel oppdateringen fra Hanwha (se nedenfor) kunne sees på som om det var jeg som skrev den ;)

--
"Our company is considering various options related to overseas business, including the Philly Shipyard, but nothing has been confirmed yet. If specific details are confirmed, we will re-announce at that time or within 6 months.

(Disclosure Officer) Head of Finance Department Shin Shin-in
2024-08-07"
Redigert 08.02.2024 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Lurifax
08.02.2024 kl 08:46 4078

Skuffende - men markedet vil nok muligens avvente til etter årsrapporten før det evnt selges storstilt ned..
GulbranGråstein
08.02.2024 kl 09:54 4112

Da må man belage seg på en lengre venteperiode, men dette er ikke avklart enda og store ting kan fortsatt skje og når det skjer, skjer det fort.

Gg
Granly
08.02.2024 kl 19:46 3816

takk for linken.

, dette var en sørgelig dag, med et fall på 9,73% som gjør at mine er i minus som kommer i tillegg til mange flere som fall. 43.000 aksjer byttet hender i dag så virker som flere ønsket ut, da tålmodigheten er borte.

eg var borti salgsknappen men trakk det da eg fikk summet meg med en kaffekopp og en sjokoladebit.

For de har en flott ordre reserve som gir arbeid framover,
de har sagt tidligere at de har tatt tapene så da burde vel fortjeneste stå for tur?

så med andre ord burde det bli positivt framover, for eg regner med at Aker er opptatt av å skape verdier og tjene penger som alle oss andre som sitter med denne på kistebunnen.

Den tolmodige Granly sitter fortsatt, selv om en kan være utålmodig i svake stunder uten kaffe og sjokolade.
Lurifax
08.02.2024 kl 20:51 3808

Ikke aksjemarkedet er det nå en gang sånn at det er de tålmodige som tjener på de utålmodige som ikke har kaffe og sjokolade for hånden.
kentove
09.02.2024 kl 22:41 3536

Steel cutting på nr 5 idag så jeg akkurat på instagram, satser på levering av skip før q-tallene og en bra guiding og outlook der, spent på tallene siden de påstod de har "overdrevet" tapene på skipene frem til nå
TiliTrali
09.02.2024 kl 23:32 3621

https://finance.yahoo.com/news/national-security-multi-mission-vessel-190500899.html
"PHILADELPHIA, PA / ACCESSWIRE / February 9, 2024 / TOTE Services, LLC, (TOTE Services), Philly Shipyard, Inc., (Philly Shipyard) and California State University Maritime Academy (Cal Maritime) today celebrated the cutting of steel for the fifth National Security Multi-Mission Vessel (NSMV) destined for Cal Maritime in Vallejo, California. "
"Construction of four of the vessels are well underway and are in various stages of production at Philly Shipyard following the delivery of NSMV I, Empire State, to SUNY Maritime College in September 2023. NSMV II, Patriot State, is undergoing testing and commissioning, NSMV III, State of Maine, is preparing for launch, and NSMV IV, Lone Star State, just celebrated its Keel Laying on December 6, 2023 and had engines installed in the engine room units."