[Eksklusivt] Hanwha Ocean forfølger oppkjøpet av U.S. Philly Shi

JahMason
PHLY 10.10.2023 kl 10:04 74517

https://news.mt.co.kr/mtview.php?no=2023100910061830306

"Det forfølger oppkjøpet av Philly Shipyard i USA. Dette er et springbrett for å gå inn i forsvars- og skipsbyggingsindustrien. USA gir transportrettigheter kun til skip bygget i sitt eget land over et visst nivå. Når oppkjøpet er fullført, forventes det å bli det første amerikanske verftet kjøpt opp av et innenlandsk selskap.

I følge relaterte bransjer den 9. sendte Hanwha Ocean nylig et inspeksjonsteam for et oppkjøp til Philly Shipyard i Philadelphia, Pennsylvania. Det er rapportert at Hanwha har gjort foreløpige ordninger for oppkjøpet selv før han sendte ut inspeksjonsteamet. Philly Shipyard er et datterselskap av Aker Group, et norsk selskap som spesialiserer seg på marin, offshore vind og energi. Aker Capital eide 67,64 % av totalt utstedte aksjer. JP Morgan (11,51%) og Goldman Sachs (6,34%) ble også oppført som de andre og tredje største aksjonærene."

Philly selv avkrefter spekulasjoner:

PHILLY SHIPYARD ASA – Press speculations
10 October 2023: Philly Shipyard ASA (“PHLY” or the “Company”) has noted the recent press speculations regarding a potential transaction involving the Company and a Korean shipyard owner, Hanwha Ocean. As a matter of Company policy, we do not comment on rumours or speculation. The Company is continuously looking at strategic alternatives to maximise shareholder value and will inform the market in due course if and when appropriate in accordance with applicable law and regulations.

https://newsweb.oslobors.no/message/601082
Redigert 10.10.2023 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Winter
10.02.2024 kl 18:12 6615

Mener du at Phly skal levere NSMV II patriot state før Q4-tallene 16 februar?

De er vel ikke igang med seatrials og den dukker vel heller ikke opp på marinetraffic ettersom jeg kan se.
Mira
10.02.2024 kl 20:21 6608

Vi kan jo håpe at Philly har begynt å vise solide tall og at Hanwha vil se et par kvartal før de må betale Røkke det han vil ha….. 250 mill dollar!
bravi
11.02.2024 kl 12:17 6533

Man kan alltids håpe på positive tall, men jeg tror det ikke. Dette har blitt et evighetscase med usedvanlig dårlig kursutvikling.
Stokk Dum
11.02.2024 kl 14:20 6522

Hvor lang er en evighet nå for tiden?

mvh
kentove
11.02.2024 kl 19:34 6438

Philly Shipyard continues to forecast the five-ship NSMV series to be a loss-making contract. As of the end of Q3 2023, Philly Shipyard has recognized more loss on the NSMV contract than it anticipates to incur when the five-ship contract is completed. Therefore, no loss liability has been recorded to date for an onerous contract." Pluss skattepenger, så tallene er nok snart i grønt vil jeg tro
kentove
11.02.2024 kl 19:36 6497

Husker ikke helt når de pengene skulle komme, men 2024 blir nok et greit år
Winter
11.02.2024 kl 21:13 6463

Skattepengene mener jeg kommer i Q2.
d12m
16.02.2024 kl 09:01 6043

Et skikkelig synkende skip dette?
Marketwatch
16.02.2024 kl 09:21 6077

Dette er et selskap som sjelden overrasker positivt, diverre. Eneste håp for kursoppgang er oppkjøp, men det dårlige resultatet frister kanskje ikke evt. beilere?
Lurifax
16.02.2024 kl 09:24 6082

Nå er det mange som har gått tom for kaffe og sjokolade ja..
Granly
16.02.2024 kl 09:56 6012

ser sånn ut ja..her er kaffemaskinen på og sjokoladeplatene ligger klar ved siden av i en fin bunke så holder roen i en knall rød åpning.

Sammendrag fra q4 (feil kan forekomme i oversettelsen)

Philly Shipyard ASA rapporterte sine resultater for fjerde kvartal 2023 og hele 2023.
Viktige høydepunkter inkluderer feiringen av kjøllegging for NSMV 4 og stålskjæring for NSMV 5,
en ordrereserve på USD 1 719,1 millioner
totale kontanter og kontantekvivalenter på USD 79,5 millioner,
driftsinntekter på USD 86,5 millioner i Q4 2023 og USD 441,8 millioner for hele året 2023,
en arbeidsstyrke på 1 679 ansatte og underleverandører.

Selskapet møtter fortsatt på utfordringer på grunn av COVID-19-pandemien for en tid tilbake, noe som resulterte i nettotap på USD 18,8 millioner for 4. kvartal 2023 og USD 67,9 millioner for hele året 2023.

Til tross for disse vanskelighetene er Philly Shipyard fokusert på pågående prosjekter og forfølge prospekter i både offentlige og kommersielle markeder.

Rapporten presenterer et blandet bilde for Philly Shipyard. Selv om det er positive høydepunkter som fremgang på pågående prosjekter og en sterk ordrereserve, vekker de betydelige nettotapene og utfordringene etter covid-19-pandemien litt bekymringer men Selskapet erkjenner ettervirkningen av pandemien på arbeidsstyrken, produktiviteten og kostnadene. Noe som tyder på de er godt klar over det og jobber målrettet for å passere disse.

Philly Shipyard jobber med å takle disse utfordringene, inkludert å søke tidsplanavlastning og utforske muligheter i offentlige og kommersielle markeder. Prognosen for at NSMV-serien skal være en tapskontrakt og risikoene som er skissert i rapporten indikerer en utfordrende vei videre med disse kontraktene men som sagt jobber selskapet med dette.

Totalt sett virker utsiktene forsiktig optimistiske med fokus på å utnytte erfaringene og forfølge nye muligheter. Imidlertid vil selskapet måtte navigere pågående utfordringer effektivt for å oppnå vedvarende vekst og lønnsomhet i fremtiden.

andre ting som er positivt er at arbeidsstyrken er på gode nivåer nå samt de lærer fortsatt opp nye arbeidere som viser de satser på dem og jobber for å få en god og effektiv arbeidsstyrke som vil fullføre kontraktene på en god og effektiv måte og derfor minker kostnader til nye arbeidere ved andre kontrakter som er med å bedre økonomien på disse etter min mening.

Så med korte ord i en endelig oppsummering. Selskapet jobber med problemene sine som de er fult klar over og åpen om. samt de forfølger nye muligheter som skal bidra til fortsatt vekst og vedvarende lønnsomhet. Så etter mitt syn er selskapet en mulig vinner på 10-20 mnd sikt.

tar forbehold om oversettelsesfeil og skrivefeil, er aksjoner i selskapet og sitter i ro
Marketwatch
16.02.2024 kl 11:42 5940

Til mer jeg leser av q4 rapporten, dess verre blir det. Har i 2023 tapt ca kr 60,- pr aksje. Bokført egenkapital nærmer seg null. Hvor lenge skal selskapet skylde på covid? Dersom ingen vil kjøpe selskapet, står nok emisjon for tur. Tror jeg selger min micropost her.
Granly
16.02.2024 kl 12:29 5884

eg skjønner godt at en ønsker å hoppe av lasset når kursen er blodrød i dag. det er veldig surt å se pengene forsvinne med en pennestrøk og eg er I samme båt, investeringen er blodrød da eg kom inn for lenge siden til høye nivåer så min eiendel er i minus selv om eg øket andelen i selskapet i fjor.

Flere tenker at de må slutte å skylde på covid som i mange tilfeller var lenge siden, men om en tenker tilbake så hadde selskapet utfordringer i starten av byggingen av båtene med å skaffe kvalifisert arbeidskraft. De bruker mye tid og penger på å øke antallet av kvalifisert arbediskraft som går utover inntjeningen som er dessverre i minus. Et annet probleme de hadde på grunn av covid som er nevnt ved tidligere anledninger er tilgang til materiale til båtene og prisene på dette. Som de fleste vet så har flere ting skjedd i verden som har øket priser på en del ting, heldigvis er en del priser på veien nedigjen men det er også et ledd som gjør ting dyrere.

Så selv om selskapet taper penger på disse kontraktene tenker eg de har stor lærdom av disse og bygger opp arbeidstyrken som er tilgjengelig ved de andre kontraktene verftet har.
KILDE: PRESENTASJONER TIL PHY DE SISTE 8 KVARTALENE.

eg kan også dele 4 teorier eg har om fremtiden, disse er rene tanker som har ikke noen dokumentert kilde.

1. PHLY Blir kjøpt opp av Hanwha Ocean til en pris 70-75 kroner pr stk.

2. Aker legger inn en bud på resterende aksjer av selskapet og tar selskapet av børs for å bygge videre på PHLY da gjerne gi de kontrakter innen havvind fartøy som de legger i et eget selskap som kan operere i USA før begge selskapene blir børsnotert på nytt med god fortjeneste til AKER.

3. PHLY henter penger i en emisjon med en kurs 32-35 kroner og jobber kvartal for kvartal med å gå i pluss ved 3-4 q.

4. PHLY henter penger i en emisjon der Hanwha blir med på laget, PHLY bruker pengene til å bygge videre på arbeidet på verftet og i tillegg slår seg sammen med andre verft i USA og bygger en Verft Kjempe som har muskler til å bygge store og avanserte fartøy i flere segmenter som kan operere i USA.


Som nevnt er dette mine tanker og ikke noe dere bør begrunne deres investeringer med. Dette er punkter eg har skrevet ned i boken min og gjør at selv om eg har tapt flere mnd lønner i dag før skatt tenker eg å holde på disse loddene framover,

Lurifax
16.02.2024 kl 15:09 5792

Dette vet selvsagt Hanwha, og bruker det for hva det er verdt for å legge press på en evnt god oppkjøpsdeal.
bravi
16.02.2024 kl 15:20 5788

For aksjonærene er det vel bare den første teorien din at Hanwa Ocean kjøper verftet for 70-75 kr, hvis den slår til, som kan gi penger tilbake, teori 2, 3 og 4 vil gi tap så det holder.

Synes Philly ikke har innformert godt nok om hvor dårlig disse NSMV kontraktene i virkeligheten er, det er ikke lenge siden vi leste at tapene samlet sett på denne serien kunne bli tatt ut på det første skipet. Helt utrolig at ikke verftet får til å reforhandle kontrakten for skip 3, 4 og 5 men må ferdigstille alle de tapsprosjektene.
Garcia
16.02.2024 kl 17:12 5745

Jeg synes dette bare er trist, hadde håpet at Q4 tallene var grønne eller på vei dit...
Steinar har mistet grepet fullstendig og bør trekke seg umiddelbart.
Phly kjøres jo rett i grøfa og er snart konkurs...
Covid er over for flere år siden og ikke lengre noen unnskyldning.
Steinar du bør gå av med pensjon etter denne skiten du har levert nå..

Og i tillegg skryter de av og feirer at de kutter stål til det siste skipet.
For oss aksjonærer betyr det intet annet enn en emisjon.
Redigert 16.02.2024 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
Lurifax
16.02.2024 kl 17:40 5741

Hvis det er så at de trenger penger så burde det vært adressert nå ifbm årsrapporten..
Lurifax
16.02.2024 kl 17:45 5764

Så jeg tipper det ikke trengs penger via emisjon fordi det kommer penger fra Hanwha..
Lurifax
16.02.2024 kl 18:07 5692

Og nå vet vi jo mer om bakgrunnen for at Philly er åpen for å la seg bli kjøpt opp som en løsning på skvisen.
bravi
16.02.2024 kl 21:44 5592

Har ingen forhåpninger til at et oppkjøp vil gi noen kr til aksjonærene. Hvis det er som det ser ut at Philly har forpliktet seg til å levere alle NSMV skipene uansett hvor mye de taper må Hanwa Ocean få betalt for å overta verftet. Hvis de tapte 60 kr/ aksje bare i 2023 og enda har igjen 4 skip å levere vil verdien på verftet bli negativ. La oss si en normal salgspris på verftet 80 kr/ aksje, fratrukket tap på gjenværende skip blir det ihvertfall ingenting igjen til aksjonærene.
DrDental
16.02.2024 kl 22:20 5580

Dette alene kommer ikke til å legges til grunn når salgsverdien fastsettes. Man må se noe forbi denne vanskelige perioden og heller vektlegge fremtidig potensiale. Nåværende kontraktsinngåelse er selvfølgelig viktig, men ikke totalt avgjørende. Noen fåtalls milliarder for Hanwa er småpenger å regne for innpass i US.
Lurifax
16.02.2024 kl 22:47 5555

Nettopp - det er i hovedsak potensialet som ligger i innpass og fasilitetene som ligger i verftet det skal betales for.
Gullhaugen
17.02.2024 kl 11:31 5443

Om det blir oppkjøp,kan de da ta selskapet av børsen? Det kan høres sannsynlig ut.
DrDental
17.02.2024 kl 16:44 5329

Venter at budet fra Hanwha vil komme relativt snart. Taktisk smart etter gårdagens nedgang, men har ingen tro på Røkke godtar et bud under kr 100,- pr aksje. På disse nivåene øker jeg daglig min beholdning, og skal i hvertfall sitte inntil vi får en avklaring.,
Redigert 17.02.2024 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
bravi
17.02.2024 kl 20:23 5319

Ja kan hende at Philly taes av børs etter et oppkjøp, Hanwa er vel selv børsnotert i Korea. Men er ikke helt overbevist om at Røkke først og fremst tenker på småaksjonærene i Philly når/ hvis han forhandler om et salg.
GulbranGråstein
20.02.2024 kl 15:55 4837

Nå er vel kanskje Phly malen på et selskap der "blodet renner i gatene" figurativt, er det nå man skal handle i store kvantum i denne aksjen?...
At jeg selv er usikker betyr nok at svaret er ja.

Gg
Investor B
20.02.2024 kl 16:51 4781

En ting jeg har lurt litt på med rapporten til PHLY er hvorfor de enda ikke har tatt noe profit på SRIV som er 20% ferdig. Kan det spekuleres i at PHLY ønsket å ta mest mulig tap i q4 for at mest mulig av underskuddet på kontraktene skal kostnadsføres for regnskapsåret 2023, og at de kanskje kan bruke underskuddet til noe refund claims eller lignende?

Dette er selvfølgelig meget spekulativt og jeg tror vel egentlig ikke noe på dette selv. Men det gir kanskje mening dersom Philly tenker at de skal begynne å tjene penger fra q1 24. Det mest sannsynlige er vel likevel at de, klok av skade, ikke helt vet hva SRIV og NSMV 5 kommer til å kosta selv om de er >5% ferdige.

"Philly Shipyard’s accounting policy is to not recognize profit on projects until they are 5.0% complete or such
later time when the cost to complete can be measured with reasonable certainty" (Fra q4 rapporten)
Lurifax
20.02.2024 kl 17:25 4761

Dette er ingenting mot det blodbadet som kommer hvis det mot formodning ikke blir noe avtale med Hanwha..
TiliTrali
21.02.2024 kl 00:03 4678

Kilden: https://www.new-ships.com/newly-ordered-vessels.html
IMO No Name of Yard Hull No Oderer Ship Subtype Ship name DWT TEU Delivery date
9910325 Philly Shipyard Inc. 034 Tote Services LLC training ship Patriot State 0 0 on order 2024/03
9929546 Philly Shipyard Inc. 035 Tote Services LLC training ship State of Maine 0 0 on order 2024/10
9929558 Philly Shipyard Inc. 036 Tote Services LLC training ship Lone Star State 0 0 on order 2025/07
9970703 Philly Shipyard Inc. 037 Tote Services LLC training ship Golden State 0 0 on order 2026/04
9956551 Philly Shipyard Inc. 038 Great Lakes Dredge & Dock Co. rock installation vessel 0 0 on order 2024/11
1015040 Philly Shipyard Inc. 040 Matson Navigation Co. Inc. container vessel 51400 3620 on order 2026/08
1015052 Philly Shipyard Inc. 041 Matson Navigation Co. Inc. container vessel 51400 3620 on order 2027/03
1015064 Philly Shipyard Inc. 042 Matson Navigation Co. Inc. container vessel 51400 3620 on order 2027/11
Philly Shipyard Inc. Option Great Lakes Dredge & Dock Co. rock installation vessel 0 0 option
TiliTrali
21.02.2024 kl 19:53 4502

https://images.marinetraffic.com/collection/5388427.webp
Sea trials ser ut til å være nær forestående.
Granly
29.02.2024 kl 20:18 4034

ser ut som kommentarene på forumet her har stoppet veldig opp samtidig ser det ut som fallet har avtatt og kursen begynner å stabilisere seg. Eg sitter nå her i kveld og funderer på selskapet og hva som kommer til å skje framover. (med en kaffekopp og et kakestykke)

Eg tror fortsatt at det er stor sannsynlighet at det blir oppkjøp for historisk sett har flere oppkjøp eller rykter vert på markedet for så å bli bekreftet utsatt eller avkreftet etterfulgt av et bud noen mnd senere (andre selskaper) For de som kjøper opp et selskap ønsker å betale minst mulig samtidig som de ønsker å sette seg godt inn i selskapet før de kjøper for å unngå overraskelser, samtidig ønsker jo vi aksjonerer å få igjen mest mulig så vi kan bruke på nye investeringer samt kaffe og sjokolade/kake.

Lurifax
03.03.2024 kl 11:04 3843

Jo lenger ut i prosessen, desto vanskeligere er det å stoppe den..
kentove
03.03.2024 kl 17:39 3753

Tror nok oppkjøpet blir til endel høyere pris og ikke enda, mtp de sier de allerede har tatt mer tap enn forventet for skipene, ikke tatt inntekt på endel av de andre og hva de har betalt for materialer for de andre prosjektene Vs hva de har tatt til inntekt så er det vanskelig akkurat nå å verdsette.. Men å selge for 400 mill+ litt bonus tror jeg neppe Røkke er interessert i.. Er jo gitt vekk mtp hvor mange skip som skal bygges fremover, selv med en margin på under 5% fremover så er dette altfor billig
Mira
03.03.2024 kl 17:57 3804

Røkke vil nok argumentere for al investeringen som er gjort av Aker siden 1995.
Dette vil nok komme fram og da er 200 billig….svært billig !
Garcia
04.03.2024 kl 01:51 3730

Prosessen rundt ett eventuelt oppkjøp må jo bare gå sin gang.
Det jeg er mest spent på nå er om selskapet har tatt det meste av tapet på skoleskipene og i forbindelse med covid nå ?
Eller om vi vil se røde tall helt frem til skip 5 er overlevert, i så fall blir veien fremover temmelig tung..