[Eksklusivt] Hanwha Ocean forfølger oppkjøpet av U.S. Philly Shi

JahMason
PHLY 10.10.2023 kl 10:04 73849

https://news.mt.co.kr/mtview.php?no=2023100910061830306

"Det forfølger oppkjøpet av Philly Shipyard i USA. Dette er et springbrett for å gå inn i forsvars- og skipsbyggingsindustrien. USA gir transportrettigheter kun til skip bygget i sitt eget land over et visst nivå. Når oppkjøpet er fullført, forventes det å bli det første amerikanske verftet kjøpt opp av et innenlandsk selskap.

I følge relaterte bransjer den 9. sendte Hanwha Ocean nylig et inspeksjonsteam for et oppkjøp til Philly Shipyard i Philadelphia, Pennsylvania. Det er rapportert at Hanwha har gjort foreløpige ordninger for oppkjøpet selv før han sendte ut inspeksjonsteamet. Philly Shipyard er et datterselskap av Aker Group, et norsk selskap som spesialiserer seg på marin, offshore vind og energi. Aker Capital eide 67,64 % av totalt utstedte aksjer. JP Morgan (11,51%) og Goldman Sachs (6,34%) ble også oppført som de andre og tredje største aksjonærene."

Philly selv avkrefter spekulasjoner:

PHILLY SHIPYARD ASA – Press speculations
10 October 2023: Philly Shipyard ASA (“PHLY” or the “Company”) has noted the recent press speculations regarding a potential transaction involving the Company and a Korean shipyard owner, Hanwha Ocean. As a matter of Company policy, we do not comment on rumours or speculation. The Company is continuously looking at strategic alternatives to maximise shareholder value and will inform the market in due course if and when appropriate in accordance with applicable law and regulations.

https://newsweb.oslobors.no/message/601082
Redigert 10.10.2023 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
kentove
19.03.2024 kl 15:32 6245

Årsrapport kommer i morgen, sikkert litt forandring i ordlyden, scroller gjennom fjorårets i går, så blir spennende å lese hva de skriver i årets rapport, men skjer vel sikkert lite før q2 i juli i denne, q1 virker ikke fullt så spennende om de ikke leverer skip og andre milepæler neste dagene, så får vi se når de får 5%fremgang i de andre kontraktene angående inntjening
kentove
20.03.2024 kl 16:42 6065

Ikke den mest spennende, mye gjentagelser fra q-tallene, men ser de har fått 4 mnd utsettelse på nsmv-serien, nr 2 forventes levert H1, de har allerede tatt mer tap enn forventet for hele serien, og er nesten 20% på sriv - skipet men mener huske de ikke har ført inntekter for det i q-tallet sist, så økonomien virker å komme seg, skattepenger og eventuelle refusjoner pga covid kommer i tillegg...
Garcia
03.04.2024 kl 03:30 5779

Røkke får applaus for sin avtale vedr acc, tipper vi vil se noe av det samme ved salg av phly.
kentove
03.04.2024 kl 21:06 5657

Selger nok neppe før iallefall etter q3, sier de har tatt ut mer tap enn forventet på de 5 skipene, ikke tatt inntekt på ene skipet, skattepenger osv, så de neste q-tallene blir nok bare bedre og bedre, absurd prising mtp de faktaene over, og vet jo Røkke er en luring, tjener vel stort sett på det meste, inklusiv å selge til staten, så noe under iallefall 150 finner jeg veeeeeldig rart om skulle skje.. Mer sannsynlig kursen er 150 om et år enn at Røkke selger til under 100 kroner
Garcia
04.04.2024 kl 02:41 5608

Jeg har også tro på at mesteparten av tapet er tatt med god margin nå.
Ett eventuelt salg tipper jeg vil ligge ett godt stykke over de nevnte 150 kr. hvorfor skal Aker selge Phly billig ?
Verftet har jobb i åresvis fremover og har forhåpentligvis lagt både corona og inflasjon bak seg .
Bemanningen bør jo nå også være på plass og de sier jo selv at nye kunder som skal bygge nye skip ringer phly først.
Det og samarbeidet med us navy gjør at phly uansett kan gå en fin periode de neste årene..
trani
05.04.2024 kl 10:52 5492

TA indikerer nå om en stor hendelse. Mulig det forventede budet kommer over helgen?
Hvem tørr stå utenfor?
Redigert 05.04.2024 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
kentove
05.04.2024 kl 20:00 5418

TA er ikke helt like treffsikkert så liten og varierende handel det er i aksjen med såpass stor andel eid av én eier, er general forsamling neste mandag, men kommer vel ikke så altfor mye nytt der, men spent på q1 7 mai, om sriv inntektene er tatt med, og tallene for kvartalet siden de har uttalt de har tatt ut mer tap enn forventet.. Husker ikke i farten når skattepengene kommer men uansett tror jeg 2024 blir et bra år
Winter
06.04.2024 kl 01:25 5325

Skattepengene er forventet i Q3 i år.

Tidligere var det i Q2 men dette ser ut til å være forskjøvet i henhold til informasjon i den nylige Q4-rapporten for 2023.

Skal de ha sine ord i behold om at de har tatt mer tap på NSMV serien enn de forventer totalt så bør/må det vises snart skulle man tro.

Kommer skattepengene i år (som forventet) så hjelper det godt på det respektive Q-tallet om ikke annet, skal sies at jeg var meget meget skuffet av Q3 og Q4 tallene for 2023.
trani
08.04.2024 kl 11:16 5045

Bud fra Korea havner mest sannsynlig på maks kr.60
Noe annet er vel ikke reelt slik som kursen er nå?
Redigert 08.04.2024 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
DrDental
08.04.2024 kl 12:01 5033

Minimum 100. Ser for meg rundt 150.
trani
08.04.2024 kl 12:10 5087

Da må kursen opp, ellers blir det ikke reelt!
Leikang
08.04.2024 kl 16:49 5094

Jeg tror det vil være helt uinteressant for Aker å selge på så lave nivåer som 60 kr. Det tror jeg også Hanwa Ocean eller andre mulige interessenter forstår. Jeg er temmelig sikker på at Hanwa, for å oppnå den strategiske fordelen de er ute etter ved etablering med et vel ansett og veldrevet verft i USA, er villige til å betale en langt høyere pris enn dette. Her tror jeg spørsmålet er om et evt tilbud kommer høyt nok til at Aker vurderer et salg nå som mer interessant enn å utvikle verftet og lønnsomheten videre et par år til. Jeg tror aksjekursen lever sitt eget liv og ikke på noe vis reflekterer verdi ved et mulig salg.
Mira
08.04.2024 kl 17:46 5053

Røkke har innvestert store summer her.
På 90 tallet ble de innvestert 350 mill dollar , det er ikke Røkke som selger under 200 pr aksje.
Det er strategisk for Hanwha og de er godt posisjonert
Mot Us Navy og vi drar godt nytte av historisk høg dollar … her må vi ha kondisjon til å holde ut oppløpssida 👍
kentove
08.04.2024 kl 19:41 4988

Å selge for 60 er jo idioti, historien viser jo når skipene kommer(utenom de 2-3 første i serien) så går de greit med overskudd og kursen blir godt over 3sidret for at Aker skal selge.. Fått utbytter på et år som er mer enn dagens kurs liksom
Lurifax
08.04.2024 kl 21:50 4921

Hvor er logikken i at kursen må opp for at budet skal kunne gå over 60..?
Garcia
09.04.2024 kl 03:59 4841

Merkelig påstand her.
Hvem tror Aker vil selge billig nå etter både tap og avskrivninger er tatt i stort monn ?
Noen som tror Aker er i pengenød ?
Det er vel i dette året vi igjen kan begynne å se etter grønne tall og både kontrakter og fremtidsutsiktene ser jo bra ut..
trani
10.04.2024 kl 17:45 4681

Når selskapet taper penger kvartal for kvartal og kassa begynner med å gå tom, samtlige som ordreboka synker i takt med ferdigstillelse av produkter, så sier vel det i seg selv at det umulig kan gi noe form for verdi? Her snakker vi om å betale en premie for å evt få en fot inn i det amerikanske markedet. En fot som evt kan gi tap til det uendelige, dersom skuta ikke snur. Å betale en overpris for noe som fremdeles ikke har indikert til noe form for forbedring. tror jeg neppe noen blir villige til!?
Derfor tror jeg kr.60 blir et fornuftig nivå, slik ståa er.
Spørsmålet er da om det blir verdt penga, eller om det finns bedre alternativer?

Henger vi med?
Redigert 10.04.2024 kl 17:49 Du må logge inn for å svare
Winter
10.04.2024 kl 20:33 4642

Ordreboken til Philly er vel ikke problematisk enda, 8 skip igjen å ferdigstille er jo ikke lite, dessuten er vel Matson kontrakten bra og inngått nær høyden av inflasjonen? Er nok tid foreløpig til å sikre seg nye kontrakter skulle man tro selv om slikt ideelt sett bør på plass i god tid før siste skip under konmtrakt ferdigstilles.

Q-tallene er problemet, mener jeg leste at noen spekulerte i om at Philly har bokført så mye tap som mulig i 2023, men det gjenstår jo å se. Nå er det uansett under en måned til Q1 tallene kommer.
jokke
10.04.2024 kl 23:54 4567

Enig med deg, derfor solgte jeg langt over dagens prising og har kjøpt meg inn nå rundt -37 og 37.
Garcia
11.04.2024 kl 02:24 4672

Selvsagt hvis de fortsetter med røde tall Q etter Q så blir det problematisk fremover.
Men er det noe som tilsier det ?
Ledelsen skylder jo på covid , inflasjon og bygge opp arbeidsstyrken igjen..
Alt dette bør jo være historie nå.
Ser på på hva phly selv kommuniserer utad så tyder jo lite på at de røde Q tallene vil fortsette.

Tallene vi får 7 mai blir nok særdeles spennende og bør bevege kursen opp eller ned...
Redigert 11.04.2024 kl 03:32 Du må logge inn for å svare
Winter
11.04.2024 kl 18:50 4531

Det kan godt være du får rett, og håper det men skuffelsen min over Q3 - og Q4 - tallene fra ifjor gjør at jeg ikke tillater meg å ha for store forventinger til Q1.
kentove
11.04.2024 kl 20:15 4487

Kommer jo og litt an på hva de fører av inntekter, så selv røde tall er ikke nødvendigvis reelt minus, sier de har tatt mer tap enn de forventer totalt på de 5 skipene, samt dette i q4-rapporten
Philly Shipyard’s accounting policy is to not recognize profit on projects until they are 5.0% complete or such later time when the cost to complete can be measured with reasonable certainty. No profit on NSMV 5, the SRIV or CVs 1-3 has been recognized as of 31 December 2023.

NSMVs 3-4 and NSMV 5 are 93.4%, 61.7% and 9.9% complete, respectively. Philly Shipyard also has a shipbuilding contract in place for the Subsea Rock Installation Vessel (SRIV) program, which was awarded in November 2021. PSI is building one SRIV for Great Lakes, scheduled for delivery in 2025. As of 31 December 2023, the SRIV project is 19.4% complete.
Redigert 11.04.2024 kl 20:17 Du må logge inn for å svare
kentove
11.04.2024 kl 20:18 4486

Matson var bare 0,8% så uansett ikke noe der men nesten 10% av skip 5 og nesten 20% av sriv er ikke tatt med
jokke
19.04.2024 kl 23:19 4040

Hanwha.
"... - Denne saken er en beslutning om å investere i Hanwha Ocean USA Holdings Corp., et datterselskap der selskapet vårt har en eierandel på 100 %. Hanwha Ocean USA International LLC skal etter planen bli et datterselskap av selskapet vårt gjennom denne investeringsbeslutningen .
Over '2. Anskaffelsesdetaljer - Anskaffelsesbeløp (KRW)' er beløpet konvertert til koreansk won ved å bruke 1 USD = 1 375,90 won, som er standard handelskurs på datoen for styrevedtak (19. april 2024), til investeringsstørrelsen (USD) 135 000 000), og konverteres til koreanske won i henhold til valutakursen på tidspunktet for den faktiske investeringen. Konverterte beløp kan variere.
Over '6. 'Forventet oppkjøpsdato' er den endelige fullføringsdatoen, og investeringen er planlagt å gjøres i henhold til fremdriften i virksomheten frem til den aktuelle perioden. ..."

USD 135.000.000,- klar til US-investeringer.
Oversatt fra XI klipp
Redigert 19.04.2024 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
kentove
19.04.2024 kl 23:42 4024

Noe under 100 mill usd skjer aldri, med en avanse på forsiktige 5% burde de hatt 15-20 kr i utbytte årlig, så håper Røkke ser over tallene, å selge på dagens kurs med 30% bonus ville jeg blitt sur for mtp tidligere år, samt alt positive fremover
Garcia
20.04.2024 kl 06:44 3971

Vi får vel bare håpe..
Så langt har min optimisme overgått resultatene med god margin.
Vi får se hva de sier i Q1...
Mira
20.04.2024 kl 17:53 3823

At Hanwha kjøper Philly virker sansynlig.
Kan Røkke betale utbytte rett før salget?
De har bestemt at utbytter ikke skal betales før skip 3 er levert og det er vel omtrentlig der Hanwha har kommunisert et oppkjøp altså tidlig i august/sept.
Vi kan vel i det minste håpe på 130 pr aksje
d12m
21.04.2024 kl 11:36 3661

Utbytte basert på at de har gått i minus til nå?
Garcia
21.04.2024 kl 13:13 3620

Hehe, alle aksjonærer må betale inn 20 kr pr aksje til phly...
Winter
21.04.2024 kl 17:21 3549

"der Hanwha har kommunisert et oppkjøp altså tidlig i august/sept."

Tenker du dette i forhold til datoen som Hanwha nevnte 8 februar i forhold til ryktene om Phly eller kommer det fra noe annet sted?

Hanwha nevnte vel tidlig august eller innen den tid dersom de har noe å melde dersom jeg husker korrekt 8 februar.

Ikke at Hanwha på nåværende tidspunkt har sagt noe konkret om Phly utenom at de har bekreftet at verftet er en av flere alternativ de vurderer.
Redigert 21.04.2024 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
kentove
21.04.2024 kl 18:52 3501

Har tidligere skrevet om tapene, mye inntekter de ikke har tatt inn enda, samt tatt mer tap enn forventet på de 5 skipene, samt skattepenger.. Betaler du husleien for 4 måneder nå, samt får melding fra skatteetaten du får igjen så vil du akkurat nå være kraftig i minus en liten stund, men de neste månedene bli mye bedre for å gi et enkelt eksempel.. Blir aldri solgt for 2-sifret kurs.. Ikke helt sikker men Hanwha utsatte vel uttalelsen enda en gang? Kinesisk nyttår eller noe?
Kalmar
22.04.2024 kl 19:01 3285

Litt på siden men.....
Navy Secretary Del Toro Calls for Modernization and Expansion of Domestic Shipbuilding
Mike Schuler
Total Views: 773
April 9, 2024
Share this article
144
Shares
facebook sharing button 14
twitter sharing button 101
linkedin sharing button 25
sharethis sharing button
Secretary of the Navy (SECNAV) Carlos Del Toro underscored the urgent need for modernization and expansion in the domestic shipbuilding industry during his keynote speech this week at the Navy League’s Sea Air Space expo in National Harbor, Maryland.

The address highlighted the various maritime challenges the nation is currently facing, ranging from geopolitical tensions, such as the excessive maritime claims of the People’s Republic of China and Houthi attacks on shipping, to emerging technological needs.

“Over the past forty years, America’s maritime shipbuilding capabilities and capacity have atrophied,” said Del Toro. “The consequences for naval shipbuilding have been manifesting for years and will grow ever more acute unless we reverse the underinvestment, both private and public, in modernization and industrial capacity.”

The Secretary emphasized that, while the U.S. constructs the most capable warships in the world, the shipyards where they are built are “decades behind the global technological standard.”

“This is an inefficient approach requiring far too much time, workforce, and taxpayers’ dollars,” he said.

Secretary Del Toro also noted that U.S. allies like South Korea and Japan can build high-quality ships, including AEGIS destroyers, both at a fraction of the cost and on time and budget.

“When my team and I went to South Korea, we were floored at the level of digitization and real-time monitoring of shipbuilding progress, with readily available information down to individual pieces of stock materials,” said Del Toro, referring to his recent trip to tour South Korea’s biggest shipyards. “Their top executives could tell us–to the day–when ships would be delivered,” he said.

In the U.S., many of the Navy’s top shipbuilding programs are running years behind schedule and over budget, according to a recent internal review.

Del Toro sees current challenges as an opportunity to partner with more U.S. and international shipbuilders. He suggests attracting advanced shipbuilders to open U.S.-owned subsidiaries and invest in domestic commercial shipyards, which could help to modernize and expand the shipbuilding industry, create well-paying “new-collar” jobs, and foster a healthier, more competitive workforce.

“Let’s be clear–I want American industry to thrive. As a business owner for almost two decades, I understand your perspective. I am pushing our shipbuilding industry to invest in itself to get better, to be technological leaders, and to once again deliver platforms on-time and on-budget,” he said.

To address some of the challenges facing the industry, the Secretary said he has tasked the new Office of Strategic Assessment (OSA) to explore opportunities for improvement identified in a recent 45 Day Comprehensive Shipbuilding Review that the Secretary ordered in January as part of his new ‘Maritime Statecraft’ strategy, as well as to develop innovative approaches for more effective ship procurement.

“I created OSA just for this kind of purpose—to provide data-driven assessments and recommendations that will help drive smart choices for our Department,” he said.

The Secretary concluded by stressing the importance of a creating “a steady demand signal to the industry” and prioritizing the increase of industrial capacity to meet global challenges.

“The maritime battlespace is ever-changing and demands constant adaptation and innovation from all of us. We must continue to foster a culture of open communication, unyielding collaboration, transparency, and trust to find creative solutions to the complex problem-set which lay ahead of us,” he said.
Ventureman
30.04.2024 kl 08:56 2614

Hvorfor er ikke denne intensjonsavtalen innmeldt til Oslo Børs?
Joystick
30.04.2024 kl 17:23 2493

Kongsberg skal levere teknologi til Matson skipene

KOG: SKAL LEVERE HYBRIDTEKNOLOGI TIL TRE NYE LNG-DREVNE CONTAINERSKIP
I dag kl. 16:17 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): Kongsberg Maritime skal levere hybridteknologi til tre nye LNG-drevne containerskip for Matson Navigation Company i USA. Skipene er de største Jones Act-containerskipene som noen gang er bygget.

Det fremgår av en melding tirsdag.

De tre nye 3.600 TEU LNG-skipene, er 260 meter lange og skal bygges ved Philly Shipyard i USA.
bravi
02.05.2024 kl 17:29 2257

Philly shipyard er til salgs hvis prisen blir høy nok. Kan det bli budkrig mellom Hundai og Hanwa? Begge har planer om å etablere seg med skipsverft i Us.
Garcia
07.05.2024 kl 03:14 1919

Noen som er spente på dagens tall, eller blir det som vanlig dvs forventningene er lang over resultatet ?
d12m
07.05.2024 kl 07:46 1847

Normalen er at de skuffer. This time it's different?
Leikang
07.05.2024 kl 09:49 1715

Klar forbedring dette. Kan se ut som dette er vendepunktet til løpende lønnsomhet. Fra rapporten:
Total equity decreased to negative USD 2.6 million at 31 March 2024 from USD 5.9 million at 31 December 2023 due to net loss of USD 8.5 million. PHLY anticipates that its equity level will increase over time as the Company returns to sustained profitability.

As of the end of Q1 2024, the Company has recognized more loss on the NSMV contract to date than it anticipates to recognize when the five-ship contract is completed. Therefore, in accordance with IFRS, no loss provision has been recorded to date for an onerous contract.

Dessuten: Ordrereserven er fortsatt sterk, de har utviklet et design som kan gjenbrukes med grunnlag for kostnadsreduksjon og marginforbedring, og de har spennende aktiviteter og samtaler om kommende kontrakter.