[Eksklusivt] Hanwha Ocean forfølger oppkjøpet av U.S. Philly Shi

JahMason
PHLY 10.10.2023 kl 10:04 73861

https://news.mt.co.kr/mtview.php?no=2023100910061830306

"Det forfølger oppkjøpet av Philly Shipyard i USA. Dette er et springbrett for å gå inn i forsvars- og skipsbyggingsindustrien. USA gir transportrettigheter kun til skip bygget i sitt eget land over et visst nivå. Når oppkjøpet er fullført, forventes det å bli det første amerikanske verftet kjøpt opp av et innenlandsk selskap.

I følge relaterte bransjer den 9. sendte Hanwha Ocean nylig et inspeksjonsteam for et oppkjøp til Philly Shipyard i Philadelphia, Pennsylvania. Det er rapportert at Hanwha har gjort foreløpige ordninger for oppkjøpet selv før han sendte ut inspeksjonsteamet. Philly Shipyard er et datterselskap av Aker Group, et norsk selskap som spesialiserer seg på marin, offshore vind og energi. Aker Capital eide 67,64 % av totalt utstedte aksjer. JP Morgan (11,51%) og Goldman Sachs (6,34%) ble også oppført som de andre og tredje største aksjonærene."

Philly selv avkrefter spekulasjoner:

PHILLY SHIPYARD ASA – Press speculations
10 October 2023: Philly Shipyard ASA (“PHLY” or the “Company”) has noted the recent press speculations regarding a potential transaction involving the Company and a Korean shipyard owner, Hanwha Ocean. As a matter of Company policy, we do not comment on rumours or speculation. The Company is continuously looking at strategic alternatives to maximise shareholder value and will inform the market in due course if and when appropriate in accordance with applicable law and regulations.

https://newsweb.oslobors.no/message/601082
Redigert 10.10.2023 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Mira
10.06.2024 kl 17:16 603

For oss Philly eiere kan det være positivt at disse 2 har en feide.
Begge har jo et forhold til Philly …. Og da gjenstår en budkrig … flott!
DrDental
10.06.2024 kl 10:50 735

På disse nivåene er det bare å støvsuge de få aksjene som er til salgs.
Garcia
31.05.2024 kl 02:51 1112

Mulig det er akkurat det som har skjedd her og de trodde de kunne ta verftet for småpenger..
Ser Aker mulighet for utbytte i phly samt at selskapets beskrivelse av populariteten stemmer så vil dagens kurs fremstå som latterlig og vil på ingen måte bli brukt som utgangspunkt i en evt kursfastsettelese..
For Aker er jo dette bare småpenger uansett...
trani
30.05.2024 kl 19:26 1281

En slik tapssluk, kan ikke være mye verdt.
Tror Røkke kommer til å havarere oppkjøpet grunnet grådigheten.
Mira
30.05.2024 kl 16:59 1348

Forstår at det er mangt å investere i på børsen , men denne aksjen blir snart ei kule på børsen …garantert!!
Røkke selger snart , men må få på plass formalia først etter at Koreanerene ville kjøpe !!
DrDental
30.05.2024 kl 16:36 1373

Spennende tider vi har foran oss. Har en følelse av store nyheter snart vil sprenge.
Redigert 30.05.2024 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
Ventureman
15.05.2024 kl 11:34 1755

PHLY har totalt utbetalt kr 92,45 i utbytte i perioden 2014-2017
Garcia
13.05.2024 kl 05:15 2024

For mitt vedkommende er det viktigste grønne tall fremover.
Phly har lange kontrakter nå og JA flåten er gammel og trenger fornyelse så mulighetene er store for flere kontrakter i fremtiden.
Sist de betalte utbytte fikk jeg vel 32 kr pr aksje og skulle de komme i en slik posisjon igjen blir ett event salg nå bare tap av fremtidige utbytter..
DrDental
12.05.2024 kl 16:21 2208

Svært spennende tid vi har foran oss. Et bud bør ligge rundt kr 150, minst.
Decker
12.05.2024 kl 16:19 2214

Da bør du selge nå, eller vente til å kjøpe til den er der! ;)
trani
12.05.2024 kl 15:14 2263

Mot 28kr er uunngåelig..
kentove
11.05.2024 kl 19:09 2457

Langt over en milliard i inntekter pr kvartal, så med 5% pluss pr kontrakt blir d 50 mill i pluss pr kvartal, 200 mill pr år, med skarve 10x burde verdien iallefall være 2 mrd på selskapet, og det er forsiktig anslag, så dagens verdi er helt latterlig 🙄🙄nærmer seg pluss, pluss skattepenger så skal iallefall ikke selge aksjene for å si det sånn
Redigert 11.05.2024 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Garcia
08.05.2024 kl 03:44 2762

Begynner vi å se lyset i tunnelen nå ?
Underskuddet synker og samarbeidspartner samt mulig oppkjøp bør vel øke interessen noe fremover..
Phly oppgir uten å angi beløp at de har overdrevet både kostnader og utgifter igjen nå i Q1, kanskje vi er nærmere grønne tall enn vi tror nå....
Redigert 08.05.2024 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Granly
07.05.2024 kl 22:06 2883

artikkel på fa.no
Hyundai seiler opp som ny partner
link: https://www.finansavisen.no/industri/2024/05/07/8128147/hyundai-seiler-opp-som-ny-philly-partner

kan dette få fart på Hanwha Ocean, om de ønsker å kjøpe verftet?
Decker
07.05.2024 kl 12:32 3042

Hahahaha!
trani
07.05.2024 kl 12:28 3058

Pass på ! HS nå...
Redigert 07.05.2024 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Granly
07.05.2024 kl 11:47 3102

Ser ut som båten er snudd og vi begynner å kjenne svakt på medvinden. Det er fortsatt et stykke igjen, men håpet er i siktet.

Leikang
07.05.2024 kl 09:49 1718

Klar forbedring dette. Kan se ut som dette er vendepunktet til løpende lønnsomhet. Fra rapporten:
Total equity decreased to negative USD 2.6 million at 31 March 2024 from USD 5.9 million at 31 December 2023 due to net loss of USD 8.5 million. PHLY anticipates that its equity level will increase over time as the Company returns to sustained profitability.

As of the end of Q1 2024, the Company has recognized more loss on the NSMV contract to date than it anticipates to recognize when the five-ship contract is completed. Therefore, in accordance with IFRS, no loss provision has been recorded to date for an onerous contract.

Dessuten: Ordrereserven er fortsatt sterk, de har utviklet et design som kan gjenbrukes med grunnlag for kostnadsreduksjon og marginforbedring, og de har spennende aktiviteter og samtaler om kommende kontrakter.
Garcia
07.05.2024 kl 03:14 1922

Noen som er spente på dagens tall, eller blir det som vanlig dvs forventningene er lang over resultatet ?
bravi
02.05.2024 kl 17:29 2260

Philly shipyard er til salgs hvis prisen blir høy nok. Kan det bli budkrig mellom Hundai og Hanwa? Begge har planer om å etablere seg med skipsverft i Us.
Joystick
30.04.2024 kl 17:23 2496

Kongsberg skal levere teknologi til Matson skipene

KOG: SKAL LEVERE HYBRIDTEKNOLOGI TIL TRE NYE LNG-DREVNE CONTAINERSKIP
I dag kl. 16:17 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): Kongsberg Maritime skal levere hybridteknologi til tre nye LNG-drevne containerskip for Matson Navigation Company i USA. Skipene er de største Jones Act-containerskipene som noen gang er bygget.

Det fremgår av en melding tirsdag.

De tre nye 3.600 TEU LNG-skipene, er 260 meter lange og skal bygges ved Philly Shipyard i USA.
Ventureman
30.04.2024 kl 08:56 2617

Hvorfor er ikke denne intensjonsavtalen innmeldt til Oslo Børs?
Kalmar
22.04.2024 kl 19:01 3288

Litt på siden men.....
Navy Secretary Del Toro Calls for Modernization and Expansion of Domestic Shipbuilding
Mike Schuler
Total Views: 773
April 9, 2024
Share this article
144
Shares
facebook sharing button 14
twitter sharing button 101
linkedin sharing button 25
sharethis sharing button
Secretary of the Navy (SECNAV) Carlos Del Toro underscored the urgent need for modernization and expansion in the domestic shipbuilding industry during his keynote speech this week at the Navy League’s Sea Air Space expo in National Harbor, Maryland.

The address highlighted the various maritime challenges the nation is currently facing, ranging from geopolitical tensions, such as the excessive maritime claims of the People’s Republic of China and Houthi attacks on shipping, to emerging technological needs.

“Over the past forty years, America’s maritime shipbuilding capabilities and capacity have atrophied,” said Del Toro. “The consequences for naval shipbuilding have been manifesting for years and will grow ever more acute unless we reverse the underinvestment, both private and public, in modernization and industrial capacity.”

The Secretary emphasized that, while the U.S. constructs the most capable warships in the world, the shipyards where they are built are “decades behind the global technological standard.”

“This is an inefficient approach requiring far too much time, workforce, and taxpayers’ dollars,” he said.

Secretary Del Toro also noted that U.S. allies like South Korea and Japan can build high-quality ships, including AEGIS destroyers, both at a fraction of the cost and on time and budget.

“When my team and I went to South Korea, we were floored at the level of digitization and real-time monitoring of shipbuilding progress, with readily available information down to individual pieces of stock materials,” said Del Toro, referring to his recent trip to tour South Korea’s biggest shipyards. “Their top executives could tell us–to the day–when ships would be delivered,” he said.

In the U.S., many of the Navy’s top shipbuilding programs are running years behind schedule and over budget, according to a recent internal review.

Del Toro sees current challenges as an opportunity to partner with more U.S. and international shipbuilders. He suggests attracting advanced shipbuilders to open U.S.-owned subsidiaries and invest in domestic commercial shipyards, which could help to modernize and expand the shipbuilding industry, create well-paying “new-collar” jobs, and foster a healthier, more competitive workforce.

“Let’s be clear–I want American industry to thrive. As a business owner for almost two decades, I understand your perspective. I am pushing our shipbuilding industry to invest in itself to get better, to be technological leaders, and to once again deliver platforms on-time and on-budget,” he said.

To address some of the challenges facing the industry, the Secretary said he has tasked the new Office of Strategic Assessment (OSA) to explore opportunities for improvement identified in a recent 45 Day Comprehensive Shipbuilding Review that the Secretary ordered in January as part of his new ‘Maritime Statecraft’ strategy, as well as to develop innovative approaches for more effective ship procurement.

“I created OSA just for this kind of purpose—to provide data-driven assessments and recommendations that will help drive smart choices for our Department,” he said.

The Secretary concluded by stressing the importance of a creating “a steady demand signal to the industry” and prioritizing the increase of industrial capacity to meet global challenges.

“The maritime battlespace is ever-changing and demands constant adaptation and innovation from all of us. We must continue to foster a culture of open communication, unyielding collaboration, transparency, and trust to find creative solutions to the complex problem-set which lay ahead of us,” he said.
kentove
21.04.2024 kl 18:52 3504

Har tidligere skrevet om tapene, mye inntekter de ikke har tatt inn enda, samt tatt mer tap enn forventet på de 5 skipene, samt skattepenger.. Betaler du husleien for 4 måneder nå, samt får melding fra skatteetaten du får igjen så vil du akkurat nå være kraftig i minus en liten stund, men de neste månedene bli mye bedre for å gi et enkelt eksempel.. Blir aldri solgt for 2-sifret kurs.. Ikke helt sikker men Hanwha utsatte vel uttalelsen enda en gang? Kinesisk nyttår eller noe?
Winter
21.04.2024 kl 17:21 3552

"der Hanwha har kommunisert et oppkjøp altså tidlig i august/sept."

Tenker du dette i forhold til datoen som Hanwha nevnte 8 februar i forhold til ryktene om Phly eller kommer det fra noe annet sted?

Hanwha nevnte vel tidlig august eller innen den tid dersom de har noe å melde dersom jeg husker korrekt 8 februar.

Ikke at Hanwha på nåværende tidspunkt har sagt noe konkret om Phly utenom at de har bekreftet at verftet er en av flere alternativ de vurderer.
Redigert 21.04.2024 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
Garcia
21.04.2024 kl 13:13 3623

Hehe, alle aksjonærer må betale inn 20 kr pr aksje til phly...
Mira
20.04.2024 kl 17:53 3826

At Hanwha kjøper Philly virker sansynlig.
Kan Røkke betale utbytte rett før salget?
De har bestemt at utbytter ikke skal betales før skip 3 er levert og det er vel omtrentlig der Hanwha har kommunisert et oppkjøp altså tidlig i august/sept.
Vi kan vel i det minste håpe på 130 pr aksje
Garcia
20.04.2024 kl 06:44 3974

Vi får vel bare håpe..
Så langt har min optimisme overgått resultatene med god margin.
Vi får se hva de sier i Q1...
kentove
19.04.2024 kl 23:42 4027

Noe under 100 mill usd skjer aldri, med en avanse på forsiktige 5% burde de hatt 15-20 kr i utbytte årlig, så håper Røkke ser over tallene, å selge på dagens kurs med 30% bonus ville jeg blitt sur for mtp tidligere år, samt alt positive fremover
jokke
19.04.2024 kl 23:19 4043

Hanwha.
"... - Denne saken er en beslutning om å investere i Hanwha Ocean USA Holdings Corp., et datterselskap der selskapet vårt har en eierandel på 100 %. Hanwha Ocean USA International LLC skal etter planen bli et datterselskap av selskapet vårt gjennom denne investeringsbeslutningen .
Over '2. Anskaffelsesdetaljer - Anskaffelsesbeløp (KRW)' er beløpet konvertert til koreansk won ved å bruke 1 USD = 1 375,90 won, som er standard handelskurs på datoen for styrevedtak (19. april 2024), til investeringsstørrelsen (USD) 135 000 000), og konverteres til koreanske won i henhold til valutakursen på tidspunktet for den faktiske investeringen. Konverterte beløp kan variere.
Over '6. 'Forventet oppkjøpsdato' er den endelige fullføringsdatoen, og investeringen er planlagt å gjøres i henhold til fremdriften i virksomheten frem til den aktuelle perioden. ..."

USD 135.000.000,- klar til US-investeringer.
Oversatt fra XI klipp
Redigert 19.04.2024 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
kentove
11.04.2024 kl 20:18 4489

Matson var bare 0,8% så uansett ikke noe der men nesten 10% av skip 5 og nesten 20% av sriv er ikke tatt med
kentove
11.04.2024 kl 20:15 4490

Kommer jo og litt an på hva de fører av inntekter, så selv røde tall er ikke nødvendigvis reelt minus, sier de har tatt mer tap enn de forventer totalt på de 5 skipene, samt dette i q4-rapporten
Philly Shipyard’s accounting policy is to not recognize profit on projects until they are 5.0% complete or such later time when the cost to complete can be measured with reasonable certainty. No profit on NSMV 5, the SRIV or CVs 1-3 has been recognized as of 31 December 2023.

NSMVs 3-4 and NSMV 5 are 93.4%, 61.7% and 9.9% complete, respectively. Philly Shipyard also has a shipbuilding contract in place for the Subsea Rock Installation Vessel (SRIV) program, which was awarded in November 2021. PSI is building one SRIV for Great Lakes, scheduled for delivery in 2025. As of 31 December 2023, the SRIV project is 19.4% complete.
Redigert 11.04.2024 kl 20:17 Du må logge inn for å svare
Winter
11.04.2024 kl 18:50 4534

Det kan godt være du får rett, og håper det men skuffelsen min over Q3 - og Q4 - tallene fra ifjor gjør at jeg ikke tillater meg å ha for store forventinger til Q1.
Garcia
11.04.2024 kl 02:24 4675

Selvsagt hvis de fortsetter med røde tall Q etter Q så blir det problematisk fremover.
Men er det noe som tilsier det ?
Ledelsen skylder jo på covid , inflasjon og bygge opp arbeidsstyrken igjen..
Alt dette bør jo være historie nå.
Ser på på hva phly selv kommuniserer utad så tyder jo lite på at de røde Q tallene vil fortsette.

Tallene vi får 7 mai blir nok særdeles spennende og bør bevege kursen opp eller ned...
Redigert 11.04.2024 kl 03:32 Du må logge inn for å svare