Edgar A

Olav2
17.10.2023 kl 08:20 201290

Gratulerer Edgar A med en debatt for deg. Her kan du legge ut så mange boligsalg du bare vil uten at jeg sier noe som helst om det til deg - eller til admin. Lykke til med debatten.
Redigert 16.04.2024 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
finno
10.02.2024 kl 13:00 4690

Sjoa skriver: "Er så dritlei av å høre på disse boligekspertene som skriker at det skal stige, det kan da for svarte ikke gjøre det om folket ikke har penger."

Hvordan forklarer da eksperten over alle eksperter, Sjoa, at boligprisene nå stiger måned for måned? Og ikke flere utropstegn nå Sjoa, vær så snill!
Slettet bruker
10.02.2024 kl 10:02 4791

Finn.no melder om rekordomsetting på BRUKTE annonser. Er det fordi at alle nå er miljøvennlig!!!!

Er ØKNINGEN i mord og selvmord ØKONOMIRELATERT!!!!!!!

Jeg har svaret, men du bryr deg kanskje ikke bare du selv har penger!!!!!!!!!!!!

https://www.dagensmedisin.no/angst-arendalsuka-depresjon/grunn-til-a-tro-at-en-stor-andel-av-dem-som-tar-sitt-eget-liv-har-alvorlige-betalingsproblemer/578595

Det er VANLIGE FOLK'S tur!!!!!! Jeg er større pessimist enn IDA BACHE VOLDEN!!!!!!! Jeg er en av de heldige, men liker overhode ikke det jeg ser i dagens Norge.
Det er kun svindel og korrupsjon, politikerne er noen rasshøl som ikke forstår og ikke bryr seg en dritt.

"Nå har Norges Bank hatt årets første rentemøte. Der ble det bestemt å holde styringsrenten uendret på 4,5 prosent. De melder samtidig om at det ikke vil bli noen rentekutt med det første."

https://www.nettavisen.no/okonomi/norges-bank-beholder-renten-pa-skyhoyt-niva/s/5-95-1600186
Redigert 10.02.2024 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
wire1
09.02.2024 kl 16:53 5016

Noen ganger lurer jeg på om tastaturene til Olav og Sjoa har låst seg i caps-lock og fått omprogrammert punktum med utropstegn.
Slettet bruker
09.02.2024 kl 16:05 5025

Edgar har du så elendig oversikt over hva du selv betalte i skatt da det var 16 % ?
Jeg er sjokkert over at folk vet så lite om sin egen og andres økonomi. Dette stykket ble skrevet FØR de siste rentehevinger, det betyr av vi allerede betaler mer enn på det verste under 80 tallet.

"En sannhet med store modifikasjoner
Sammenligning av dagens rentenivå med toppen på 80-tallet er derimot svært misvisende.

Skattesystemet den gang var veldig lukrativt for dem med mye lån
Nordmenn har mye, mye mer gjeld nå enn den gangen.
Nettavisen har derfor spurt flere økonomer om hvor høy renta i dag må være, før det i realiteten blir like høy som på 80-tallet.

Ifølge investeringsdirektør Robert Næss i Nordea er det – under noen forutsetninger – allerede slik at man i dag betaler like mye eller mer enn på 80-tallet."

https://www.nettavisen.no/okonomi/renten-narmer-seg-like-ille-som-pa-80-tallet-da-den-passerte-16-prosent/s/5-95-1188175

Så kan du stille deg spørsmålet hva skjedde med boligprisene da ? Tror du det samme skjer nå ? Ja, mange har penger, men ikke mange nok!!!!!
Er så dritlei av å høre på disse boligekspertene som skriker at det skal stige, det kan da for svarte ikke gjøre det om folket ikke har penger. Dette blir et gledelig inkassohalvår!!!!! FOR FOLK FLEST!!!!! Er målet til boligekspertene å få flest mulig til inkasso ?
Redigert 09.02.2024 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2024 kl 12:45 5121

Jeg fatter ikke at folk kan være så positive til boligprisene ? Daglig leser en om folk som sliter.
Hun som reportasjen handler om, "Nesten alle jeg kjenner sliter"
Mange av de jeg selv vet av under 30 har det tungt! Er det en hel generasjon som nå får problemnen rett i fanget ?

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/WRwz0j/dyrere-mat-tynger-lommeboken-veldig-kjipt-at-prisene-har-oekt-saa-mye?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Men kan være enig med Landis i at skillet nå blir større og større, men for folk flest virker det ikke til at rikdommen øker. De over 45 har fått med seg boligprisoppgangen og sitter stort sett bra i det. Men dette vil ikke fortsette tror jeg.
Redigert 09.02.2024 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
landis
08.02.2024 kl 23:22 5322

Svar på spørsmålet i stedet for å prøve å ro deg unna.
Hvis du mener median inntekt er 3 mill så har ssb gode tall på dette, både for 90 og i fjor.

Mye usaklig synsing og møl fra deg, på tide med noe konkret.
Edgar A
08.02.2024 kl 19:21 5454

Landis vi lever i en annen tid nå,mange har over 3 mill i årslønn og Norge er blitt mye rikere etc.
I 1991 hadde jeg 180-200k i årslønn og renten var 16,5%
Nå har jeg 2,2 mill i årslønn og renten er 5-6%
Verden går fremover Landis,kanskje ikke for alle men verden går fremover.
landis
08.02.2024 kl 00:46 5729

Hvor stor gjeldsgrad hadde du i -91.
Hvor stort rentefradrag hadde du ?
Hvor stor andel av husholdningens inntekt gikk ned til bolig i 90 og -91.
Her må du benytte glidende gjennomsnitt da rentetoppen var svært kortvarig, og renten fikk fart nedover.

Sammenligne gjerne med dagens husholdningers typiske gjeldsgrad.
Edgar A
07.02.2024 kl 22:21 5805

Renten er der hvor den skal være relativt lav markedet tilpasser seg.
Hadde selv 16,5% rente på mitt første boliglån rundt 1990/91

Bil,båt og hyttemarkedet får svi,vanlige skikkelige folk putter pengene i bolig.
Slettet bruker
07.02.2024 kl 21:02 5881

Jøsses ser ut som en viss enkel fyr skjønte dette med energibesparende bolig. For noen tar det tid!

Her litt kald info om renteforventninger til alle de som forventer hurtig rentenedgang.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Q7GOqW/prisveksten-gaar-ned-men-rentekuttet-kan-droeye-kronekursen-er-en-x-faktor
Edgar A
07.02.2024 kl 20:37 5909

14 bruktboliger til salgs på Hellerud Olav.
Edgar A
07.02.2024 kl 20:30 2726

Lambertseter så godt som tom for bruktboliger,12 ledige på Finn.no nå.
Spørsmålet er om andre bydeler følger på.

Spør Olav som er boligekspert: tror du det blir fullstendig tørke i bruktmarkedet og hva vil eventuelt skje med prisene på bruktboliger hvis
det bli fullstendig tørke?
Slettet bruker
07.02.2024 kl 19:16 2803

Så når de skal ut fra det de bor i, så vil de ikke ha noe finere? Beliggenhet og lavere energibehov betyr ofte nyere og har en høyere prislapp enn husbankhus fra 1980-90 som folk har satt opp selv litt ugunstig plassert kontra midt i sentrum.

Virkningen fra rentepolitikken har vi ikke sett fullt ut enda. Jeg har ikke sagt jeg tror på noe umiddelbart fall og fullstendig krakk over et år eller to. Det tror jeg ikke Olav2 heler mener, for krakk i boligmarkedet ser annerledes ut enn i aksjemarkedet.
Sysselsettingen i Norge er fremdeles sterk og det har vært få konkurser.
Virkingen av økte renter bruker litt tid.

Jeg betviler eiendom Norge sine tall fordi det ikke sier noe om boliger som ikke er solgt og hva boligene som er solgt sin størrelse.
Det er essensielt, da kvm-pris på store objekter gjerne er lavere enn på mindre, og en generell oppgang forteller ikke noe spesifikt om Oslo-markedet.

Sleiv er noe som passer godt til grøt og helst i hånden til nisser. Leser store bokstaver som sinne, men skal holde fred så ikke katten, admin, kommer. Siden man kan være anonym her inne danser ofte musene på bordet, mye idioti og lite energikrevende intellektuelt å lese.
Jeg liker verken å danse og går sjeldent rundt grøten, men orker ikke bli kastet ut pga et sleivspark med å kalle deg nisse. Rosinen i pølsen er derimot leietakerne, altså rottene i taket på gamle husbankhus, som gjør det vanskelig å selge rasket for å flytte inn i noe mye finere et langt mer sentralt sted.
Ha en fortsatt fin onsdag. Skriv gjerne med store bokstaver på neste innlegg, det morer meg.
Baltazaris
07.02.2024 kl 19:09 2809

Er det slik at du ikke klarer å svare på din lettvinte konklusjon...boliger som folk har råd til og liker?
Hva slags boliger er dette?

finno
07.02.2024 kl 17:35 2865

"Teskje: Alle vil alltid ha litt større og litt finere."

Nei all4one, alle vil IKKE "alltid ha litt større og litt finere". Du må slutte å presentere dine ensporede tanker som absolutte sannheter. I vår bekjentskapskrets av godt voksne er nå alle som orienterer seg i eiendomsmarkedet på utkikk etter noe mindre, enklere å vedlikeholde og med et lavere energibehov. Må du ha det inn med sleiv?
finno
07.02.2024 kl 17:24 2868

"Vi får vente og se. Kanskje Olav og jeg har feil."
Så dere har ikke tatt feil i både 2022 og 2023? Er det statistikken som er feil og manipulert her også?
Redigert 07.02.2024 kl 17:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2024 kl 17:07 2887

Teskje: Alle vil alltid ha litt større og litt finere. Leilighet - rekkehus - villa, helst hoppe over et trinn eller to for å få maks ut av «ventet verdistigning på bolig i Norge.»
De fleste forstår ikke hvorfor banken setter en grense som selvsagt egentlig er for «lav» for dem. Alt styres av psykologi, fast eiendom kan aldri synke i pris.

Jeg har like dårlig forventning til årets lønnsoppgjør som i fjor. Det blir dårligere enn inflasjonen for offentlig ansatte og andre store yrkesgrupper, noen må tross alt betale for å få ned inflasjonen. Spesialister og andre med unike ferdigheter og/eller utdanninger vil ha lik eller bedre kjøpekraft.

Vi får vente og se, men de er «opptatt» av at lønnspiralen eller inflasjonsspiralen ikke tar av. Effekten av renteoppgangen og inflasjonen vil vi uansett ikke se før om noen år.

wire1
07.02.2024 kl 15:11 2975

Mener du da at det må 1. bygges boliger folk har råd til, eller 2. senke prisene så mye at folk har råd til de? Det er to helt forskjellige scenarioer. Alternativ 1. innehar mange parametere utenfor utbygger sin kontroll som eiendomspriser, regulering, forskrifter og TEK. Alternativ 2 er lite bærekraftig ref. ditt svar om omstillingsevne. Å selge nyboliger til eller under kostpris vs. ikke bygge noe overhodet er som pest eller kolera for utbyggere.
Bullmarked
07.02.2024 kl 14:55 2964

Skjønner ikke hvorfor det stilles åpenbare spørsmål? : ) Nyboliger blir ikke solgt, ergo de er for dyre til at folk ønsker å kjøpe disse boligene. Da må det bygges boliger folk kan og vil kjøpe. Det var et svar til påstanden om at byggebransjen er rasjonelle når de heller velger å bygge ingenting.
Baltazaris
07.02.2024 kl 12:56 2951

Så boliger som folk vil og kan kjøpe er altså boliger de har råd til? det er jo ganske logisk og egentlig ikke noe svar på spørsmålet til wire.

Så hva sier du Bullmarked?
Slettet bruker
07.02.2024 kl 07:29 3101

Det maksimale av hva de har «råd» til. «Råd» står i parantes pga finansieringsbeviset til banken avgjør budsjettet. Mange peker på familiebanken, men er ikke alle som har tilgang på familiens kapital.
De fleste vil helst ha noe som er litt større og litt finere enn hva de egentlig har råd til, pluss hytte, fin bil og sydentur hvert år. Status.

Politikere vil ha boligprisvekst og vekst i konsum, status que. «Det grønne skiftet» er noe annet. Hadde de virkelig hatt ambisjoner hadde de gjort noe med overnevnte flyreiser, utskiftninger av kjøretøy og tomme hytter. Da har jeg ikke tatt med annet overdrevent konsum. Co2-avtrykket er ganske høyt på vår levestandard.

Tror ikke vi vil se rentenes virkelige virkning på markedet før det har gått noen år. Verken folk eller bedrifter går konkurs samme måned som renten settes opp og inflasjonen spiser budsjettet til folk. Ttt.
Tror derfor Olav får rett til slutt, men er tungt å være en motstemme.
Jeg tror ikke norsk inflasjon går like fort ned heler pga liten økonomi og usikkerhet knyttet til olje og gasspris. Hva renten angår overlater jeg til predikanter å spå den.

Heimstaden er forøvrig under ytterligere etterforskning i Sverige. Tollefsen er en shady kis.

Vi får vente og se. Kanskje Olav og jeg har feil.
Bullmarked
06.02.2024 kl 14:23 3403

Høres ikke særlig rasjonelt ut. Det rasjonelle hadde vært å tilpasse seg markedet slik det er, som alle bransjer må gjøre. Og bygge boliger folk vil og kan kjøpe. Det finnes ikke mindre tilpasningsdyktig bransje. Problemet er at det har vært fest i mange år, og det er ikke alle som innser når en fest er over og folk har dratt hjem.
Redigert 06.02.2024 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
Olav2
06.02.2024 kl 13:12 3445

Hva som omsettes endrer seg måned til måned som medfører at Eiendom Norge sesongjusterer. F.eks. så faller gjennomsnittsprisen kraftig fra november til desember, for å stige kraftig etterpå fra desember til januar, pga at det som omsettes i november, desember og januar ikke er likt med hensyn til størrelse, kvalitet, beliggenhet osv. Det er ikke prisen på samme bolig som faller og stiger ved nyttår, men gjennomsnittsprisen på det som omsettes som faller og stiger rundt nyttår så lenge det som omsettes er så forskjellig måned til måned. Dette vet selvfølgelig Eiendom Norge meget godt så lenge de sesongjusterer slik de gjør.

Den ekstreme renteoppgangen har medført en ekstrem endring av hva som omsettes og krever da en ekstrem justering av statistikken for at den skal si noe fornuftig om prisutviklingen i boligmarkedet. Dette vet selvfølgelig Eiendom Norge ut fra den åpenbare endringen i hva som selges som de får innrapportert måned etter måned. I tillegg rapporterer Eiendom Norge måned etter måned lavere og lavere oppnådd pris i forhold til utlyst pris som en åpenbar påminnelse om at prisene faller mer og mer.

Eiendom Norges åpenbare manipulering er en unnlatelse av å justere for at det selges helt andre boliger i dag enn tidligere pga renteoppgangen. Om de i tillegg aktivt endrer på tallene for at det skal se enda bedre ut er usikkert.
Redigert 06.02.2024 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
Bullmarked
06.02.2024 kl 11:51 3515

Interessen består i at da kan man opprettholde et prisnivå som viser seg å være lite levedyktig ref. hele bransjen de representerer. Bransjen vil ikke omstille seg til markedet og prøver med alle midler å få markedet til å tilpasses bransjen. Det er generelt svært stor lobbyvirksomhet i nesten alt Eiendom Norge uttaler seg om. Dems interesse er å fortsette å bygge til priser ingen vil kjøpe for, og foreslår generelt alle mulige tiltak annet enn at bransjen selv må senke prisnivået for å få dette til.
Redigert 06.02.2024 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Onkel_S
06.02.2024 kl 11:43 3524

Man kan også spørre seg om hvilken interesse en selger har av å få sin handelsvare til å se dyrere ut enn den er.

Korrelasjonen er fin den, og den blir blot bedre om man også tar med 2017. Likevel må man være varsom her. Datapunktene faller i to klynger med et stort omrom i mellom seg. Da blir det stort sett som å trekke en rett linje mellom to punkt. Det hadde styrket observasjonen om det hadde vært en januar med et punkt rundt f. eks +0,7 og +1,0.
Og det vil være en autokorrelasjon her. Dersom meglerne setter prisantydningen for lavt vil man både oppnå høyere visningssuksess og høyere positivt avvik og motsatt uansett prisnivå og utvikling.
Redigert 06.02.2024 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
sondresb
06.02.2024 kl 11:10 3558

Men la oss si at man er litt konspiratorisk og tenker at Eiendom Norge faktisk vil manipulere, vil ikke dette uansett bare være tidsforskyvning og komme tilbake senere? Og ville man ikke da heller "spart manipuleringen" til en måned hvor det var dårligere tall? Folk forstår uansett ikke sesongjustering fullt ut, og ville ikke blitt kriseoverskrifter av "helt normalt volum og [nominell] stigning i priser på 2.5%"-type.

Sier ikke at statistikken er perfekt, men virker ganske lite sannsynlig at man bevisst manipulerer.
Olav2
06.02.2024 kl 08:55 3651

Gjennomsnittlig avvik pris/prisantydning i januar (i %)
2024: -0,8

2023: -0,3
2022: +3,2
2021: +2,5
2020: 0,0
2019: 0,0

2018: -0,2
2017: +3,9
2016: +2,7
2015: +2,9
2014: -0,1

2013: +4,2
2012: +3,6
2011: +3,0
2010: +1,1
2009: -4,0

https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/statistikkbank/rapporter/manedsrapporter/#filesDownloadElement__

For årene 2018 til 2024 er tallene de som er rapportert i de respektive årenes rapporter. For årene 2009 til 2017 er tallene det som er rapportert i 2018-rapporten. (Eiendom Norge endrer historiske tall slik at det som ble rapportert i et år ofte endrer seg i etterfølgende års rapporter.)

Man må tilbake til finanskrisen for å finne en svakere utvikling i boligprisene i januar enn årets utvikling. Dvs hvis man ser på oppnådd pris i forhold til utlyst pris og ikke Eiendom Norges "beregnede" prisutvikling.

Onkel_S rapporterte en gjennomsnittlig visningssuksess siste 3 uker av januar 2024 på 52 % som gir 0,8 % prisfall med omregning til prisutvikling med 60 % som flat prisutvikling. Dvs nøyaktig samme prisutvikling som Eiendom Norge rapporterer som avvik mellom oppnådd pris og utlyst pris.

Går man bakover i tid har man følgende tall hvor første tall er avvik mellom oppnådd pris og utlyst pris og andre tall er Onkel_S sin visningssuksess:

2024: -0,8 : -0,8
2023: -0,3 : -0,5
2022: +3,2 : +1,6
2021: +2,5 : +2,0
2020: 0,0 : +0,7
2019: 0,0 : -0,1
2018: -0,2 : -0,4

Samvariasjonen mellom Eiendom Norges ujusterte forskjell mellom oppnådd pris og utlyst pris mot Onkel_S sin visningssuksess er påfallende god. Som samvariasjonen mellom Eiendom Norges rapporterte prisutvikling og de ujusterte størrelsene fra Eiendom Norge og Onkel_S er påfallende dårlig.

Man trenger ikke å være konspiratorisk for å komme på tanken om at eiendomsmeglernes Eiendom Norge har vært i overkant manipulerende i sin rapportering av siste måneds prisutvikling i boligmarkedet. Slik eiendomsmeglerne har holdt på i alle de siste månedene.

Boligkrakket som man er inne i har eiendomsmeglerne klart å kamuflere i lang tid til forlystelse for boligeiere, inkludert pressen, boligeksperter og debattanter, som ikke forstår eller vil forstå hva eiendomsmeglerne holder på med.
Redigert 06.02.2024 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2024 kl 07:15 3703

Eiendom Norge har endret måten å lage statistikk på, og jammen gikk ikke eiendomsprisen i Norge opp hele 3,7% i januar.

https://www.nrk.no/nyheter/boligprisene-steg-med-3_4-prosent-i-januar-1.16749478

Petter Warren er skeptisk til utregningen pga lite transparens og egen erfaring med oslo-markedet. Han trekker blant annet frem størrelse på solgte boliger som en mulig årsak.
Kjenner på en skepsis til disse tallene jeg også, spesielt om det er vanskelig å regne på tallene eiendom Norge har lagt frem. parametere de bruker og selve utregningen burde vært enkel søkbart.
Kanskje det er det, jeg har ikke søkt.

Egenverdi vs. Objektivitet.
Edgar A
05.02.2024 kl 22:47 3842

Kjøpergruppen som kan betale 11-12 mill for en bolig i Oslo er mye større en tilbudet.
Merker meg at mange på denne tråden sitter og ser ned i sin egen lommebok,har ett par fks 6mill i egenkapital og 2 mill i lønn kan
det handles leilighet for 14-15 mill.

Denne gruppen er mange ganger større en de relativt få 100kvm leilighetene som ligger ute for salg.
Mr Karma
05.02.2024 kl 22:12 3902

OK Edgar A, antar Oslo er din arena. Din melding tyder på det motsatte av det jeg skrev. Tyder da på at 100 kvm har et tilbudsideproblem og at den kjøpergruppen ikke endres særlig av renteoppgangen. Eller kanskje det er en gruppe her som tjener på renteoppgangen? Det er nok noe smalsporet å anta at alle kjøpere taper på renteoppgangen.

En annen faktor er arv. Skulle gjerne sett dødsfalltallene for 2022-23 i forhold til siste årene. Hvis de er høyere enn normalt så kommer det en del arvepenger på flere hender ...... Og om få år nærmer baby-boomerne sin gjennomsnittlige levealder....
Edgar A
05.02.2024 kl 18:42 3885

Svært lite til salgs rundt 100kvm som igjen vil gjøre at disse stiger mest i pris.

2 og 3 roms har det alltid vært mer en nok av,vil få en mer moderat prisstigning.
Edgar A
05.02.2024 kl 18:39 3800

Konowsgata 83c ble nettopp skrudd opp til 10,3 mill pluss 500k
Etterstadsletta 120 ble skrudd opp til 8,2 mill i forrige uke pluss 300k

Tendensen er klar ingen selger billig nå som igjen kommer til og presse opp prisene med 5-10% på veldig kort sikt.
Mr Karma
05.02.2024 kl 18:19 3799

Vet ikke hva januartall bygger på , men hvis det er et skifte mot boliger til lavere pris (mindre lånebehov/evne), så har kvadratmeter prisen en tendens til å være høyere på mindre objekter enn større. Altså KAN oppgangstallene egentlig signalisere en kommende nedgang da en større tilpasning skjer i retning boliger med lavere pris. Ser noe lignende i min lille by. Større hus er tungsolgte.

Noe lignende husker jeg fra finanskrisen på 90 -tallet. Gode rimelige biler under 30-40 000 ble solgt fort, dyre BMW etc. ble stående lenge. Endte ofte med store prisavslag.
finno
05.02.2024 kl 18:00 3796

Jammen eiendomseksperten Sjoa her på tråden sier jo at hadde perfekt timing med sitt salg for en tid siden og vil få det samme når han kjøper igjen om et års tid?
Edgar A
05.02.2024 kl 17:19 3849

Enhver skjønner jo at prisene skal opp og ikke ned,de smarte kjøpte på dippen.

I enkelte segment er det knapt nok noe til salgs og verre skal det bli.
landis
05.02.2024 kl 16:10 3900

Akkurat når det gjelder lagerendring så tror jeg noe må tilskrives en værmessig sjeldent begredelig siste halvdel av januar i det neste av landet.
2 orkaner på rappen inne mellom ørten lavtrykk tror jeg bremser lysten til å legge ut boligerfor salg (og ha visning i påfølgende drittvær)
Er ganske sikker på at visninger i drittvær for dårligere pris enn vice versa.
Mulig jeg tar feil her, men det ser man fort om man legger sammen januar og februar tallene om en måned.
Redigert 05.02.2024 kl 16:11 Du må logge inn for å svare