Edgar A

Olav2
17.10.2023 kl 08:20 195962

Gratulerer Edgar A med en debatt for deg. Her kan du legge ut så mange boligsalg du bare vil uten at jeg sier noe som helst om det til deg - eller til admin. Lykke til med debatten.
Redigert 16.04.2024 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
Sjoa
02.02.2024 kl 22:13 2842

De skal straffe Trump for det samme, da bør vel alle slike aktører også fengsles ? Dette ser jeg på som enda mer alvorlig.
De lange rentene stiger kraftig i USA i dag. Var ned kraftig i går, men det viser at rentene neppe blir noen kvikk fix. Krona har og svekket seg noe inn i granskauen i dag. Det er allefall ikke godt nytt for oss i Norge!
Edgar :
Jeg tror heller ikke på et boligkrakk, men jeg tror på langvarig svak svekkelse.
Selv i OSLO som de sier skal opp på grunn av boligmangel. Har ikke folk flest råd nytter det ikke. inflasjonen vil sørge for et realprisfall de neste to årene tror jeg. Da har vi hatt 3 års boligprisfall om jeg får rett. Er vi heldig stanser nedgangen før det har falt 20 % (inklusive konsumprisindeksen).

Det leses stadig om elendighet og at folk ikke klarer betale sine regninger, dette tror jeg vil bli verre i 2024, og ikke bedre som mange tror.
Redigert 02.02.2024 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Edgar A
02.02.2024 kl 22:13 2817

Jeg kjøpte en ieilighet sentralt i Oslo des 2019 for 6,1 mill
2 år senere ble en tilsvarende solgt for 9,25mill noe som sier 50% opp på 2 år.
I dag går disse leilighetene for ca 8,7 mill

Vil ikke kalle det hverken prisfall eller krakk,isolert sett kunne jeg solgt etter 2 år med 50% eller 3 mill i fortjeneste.
Mr Karma
02.02.2024 kl 22:02 2836

HVIS det er slik at eiendomsmeglere og andre eiendomsorganisasjoner driver og fletter sammen oppblåste tall som legger beslutningsgrunnlag for system fra NB og nedover......så åpner det seg litt interessante muligheter...

Et eksempel. Offisielt er markedet stabilt. Aktører som f.eks. mener markedet har falt 20 %, går og kjøper en eiendom som har falt 20 %. Siden bransjen hevder prisene er stabile betyr det at kjøpet er et kupp. Man får da takst fra bransjen på at eiendommen er altså verdt mye mer. Så går man til banken og får finansiering basert på 20 % egenkapital (fordi eiendommen er jo verdt så mye mer). Resultat: 100 % lånefinansiert eiendom.

Nå er pr idag eksemplet overdrevet, men dere skjønner poenget.

Kanskje det er en av måtene de skal redde hele markedet. Når triksing og miksing er til myndigheter fordel, har de en tendens til å se en annen vei.
Bullmarked
02.02.2024 kl 21:00 2804

Dette er slett ikke uventet. Eiendom Norge sminker og justerer alt etter som det passer agendaen, det er ikke første gang. Historien som fortelles må være så nær agendaens misjon som mulig. Men man må også huske dette samme folkene som mener lånereguleringer må fjernes, slik at dems egen bransje slipper normale markedsrealiteter. Det er ingen egeninteresse i det hele tatt her : )
Baltazaris
02.02.2024 kl 20:54 2745

Forholde seg til nominelle priser og se bort fra sesongpriser og realpriser er noe alle burde gjort.
wenger
02.02.2024 kl 20:29 2774

Eiendom Norge trikset jo med tallene da prisene falt i 2017 også. Kartell-virksomhet
landis
02.02.2024 kl 18:52 2852

Baltazaris skrev Dette betyr ingenting.
Nei, for boligprisene skal jo opp. Uansett fan.

Dette betyr i alle fall 2 ting.
Sentralbanken har blitt holdt for narr av eiendom norge. Tilliten er nok kraftig svekket etter at eiendomsbransjen sin organisasjon har unlatt å rapportere nøytralt og pålitelig.

Trenden i boligprisutviklingen har nå gått fra å være flat/nøytral til fallende. Tildels kraftig later det til.
Det betyr ganske mye. !
Sjoa
02.02.2024 kl 18:51 2828

Baltazaris skrev Dette betyr ingenting.
Betyr INGENTING ? På huset jeg solgte i vår betyr det at nedgangen er enda mer 128 000 kroner ekstra i forhold til den andre nedgangen. Var møkkaheldig og fikk god pris i tillegg.
Redigert 02.02.2024 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Sjoa
02.02.2024 kl 18:13 2822

Disse eiendomsfolka må juge for å lage bedre statistikker. Synes selv det var rart at det var så lite nedgang i fjor. Ut fra det jeg har sett selv i boligmarkedet her. Selv det korrigerte synes jeg erhøyt.Nå kommer de riktige tallene ut, ler meg skakk.
Jeg tror heller ikke noe på at boligpriser skal opp det nærmeste året, de juger og klamrer seg til narrativet så lenge det er mulig. Jeg skal kjøpe meg en fin bolig i 2025. (muligens slutten av 24).

"De nye tallene viser nemlig et såkalt sesongjustert boligprisfall på 1,7 prosent fra juni til desember i fjor, og ikke den mer moderate nedgangen på 0,2 prosent som har vært rapportert hittil, fremholdt sjeføkonomen i Handelsbanken."

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/veakx4/sjefoekonom-ut-mot-eiendom-norge-etter-boligtall-endringer-uheldig?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Redigert 02.02.2024 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
Marximat
02.02.2024 kl 15:25 2919

1. Du vet ikke om "ledig fra februar" er ledige leiligheter. De _kan_ være i oppsigelsestid, men der leietaker ønsker å flytte ut før oppsigelsestidens utløp.

2. Heimstaden har ca. 3800 leiligheter til utleie i Oslo. (Noen av disse kan sågar være flere utleieenheter på Finn(?).) Da er verken 49 eller 70 noe høyt ledighetstall.

3. Heimstaden må aller helst drive med lønnsomhet og dermed mest mulig økonomisk rasjonelt -> "maksimer inntektene, minimer utgiftene". Hvis Heimstnden kan øke leien med f.eks. 20 %, og konsekvensen er 1-2 % ledighet, er valget enkelt!
Olav2
02.02.2024 kl 14:18 2944

Heimstaden har nå 70 annonser for bolig til leie i Oslo hvorav 49 er ledige fra februar 2023, dvs fra nå så lenge stort sett alle leieforhold avsluttes per månedsslutt. Norges største utleier har med andre ord følgende ledighet per i dag:

49 leiligheter som står ledige, dvs som selskapet ikke har klart å leie ut i leietakerens oppsigelsestid.
21 leiligheter som fortsatt ikke har blitt ledige.
70 leiligheter totalt annonser til leie i Oslo

Inntil i fjor våres klarte Heimstaden nesten uten unntak å leie ut i leietakerens oppsigelsestid slik at ledigheten var tilnærmet null. Fra i fjor våres til i dag har antall ledige boliger økt jevnt og trutt til dagens 49 ledige. Økt jevnt og trutt fordi leiemarkedet i Oslo ikke er med på leieprisøkningen til Heimstaden. Heimstaden har priset seg ut av markedet og klarer derfor ikke å fylle opp en større og større andel av boligene når de blir ledige.

Heimstaden er ikke alene om overprisingens konsekvenser. Tvert imot er Heimstaden mer regelen blandt de store utleierne enn unntaket. Leiemarkedet i Oslo er ødelagt av utleiernes overprising. Leieprisene klarerer ikke markedet med resultat flere og flere ledige utleieboliger inntil utleierne blir tvunget til å sette ned leiene for å få leid ut.
Redigert 02.02.2024 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Olav2
02.02.2024 kl 00:29 2452

OBOS - Statistikken

Januar 2024: "Kvadratmeterprisen er 3,6 prosent høyere enn i desember"
Desember 2023: "Kvadratmeterprisen er 2,9 prosent lavere enn i november"
=) November 2023 til januar 2024: +0,6 %

...

Januar 2023: "Kvadratmeterprisen er 7,0 prosent høyere enn i desember"
Desember 2022: "Kvadratmeterprisen er 4,2 prosent lavere enn i november"
=) November 2022 til januar 2023: +2,4 %

Kilder:
https://res.cloudinary.com/obosit-prd-ch-clry/image/upload/v1706780714/Dette%20er%20OBOS/Dokumenter/Boligstatistikk/2024/Prisstatistikk_januar_2024.pdf
https://res.cloudinary.com/obosit-prd-ch-clry/image/upload/v1704193466/Dette%20er%20OBOS/Dokumenter/Boligstatistikk/2023/Prisstatistikk_desember_2023.pdf
https://res.cloudinary.com/obosit-prd-ch-clry/image/upload/v1675237238/Dette%20er%20OBOS/Dokumenter/Boligstatistikk/2023/Prisstatistikk_januar_20023.pdf
https://res.cloudinary.com/obosit-prd-ch-clry/image/upload/v1672654294/Prisstatistikk/Prisstatistikk_desember_2022.pdf

...

Renteoppgangen har dratt med seg omsetningsfall som bl.a. har medført at det selges større andel billige boliger i desember og større andel dyre boliger i januar. I obosstatistikken som kun beregner gjennomsnittlig omsatt kvm-pris har renteoppgangen medført større prisfall fra november til desember og større prisøkning fra desember til januar enn hva som var vanlig da rentenivået var langt lavere. Da omsetningen var het som følge av det lave rentenivået solgte man nærmest alt også i desember og januar som medførte langt mer likt utvalg solgte boliger i desember og januar enn det man har med et langt høyere rentenivå.

Årets prisoppgang på 3,6 % fra desember til januar har kun fjorårets prisoppgang å vurderes mot så lenge alle de foregående årene tilbake til finanskrisen hadde et langt lavere rentenivå. Årets prisoppgang på 3,6 % er 3,4 prosentpoeng under fjorårets 7 % oppgang. Enten er årets oppgang elendig og/eller så var fjorårets oppgang himmelsk.

Går man 2 måneder tilbake steg obosprisene 0,6 % fra november til januar i år mot 2,4 % i fjor. Fra november til januar steg obosprisene 4 ganger så mye i fjor som i år. Enten er årets oppgang elendig og/eller så var fjorårets oppgang himmelsk.

2023 hadde den dårligste prisutviklingen på årevis så noen himmelsk utvikling kan man nesten ikke tillegge utviklingen den første måneden i 2023. Oppgangen på 7 % fra desember 2022 til januar 2023 var trolig på det vanlige med dagens kombinasjon av boligpriser og rentenivå. Da blir i såfall årets oppgang på 3,6 % elendig.
Redigert 02.02.2024 kl 00:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2024 kl 22:45 2474

Fremdeles et stykke under inflasjonen, så realprisene er ikke positiv.
Ser du litt lenger ned på rapporten viser den prisutviklingen i 88-kroner. Det var en stund før norske politikere startet med fordyrende tekniske krav som hevet prisene på eksisterende boligmasse.

https://res.cloudinary.com/obosit-prd-ch-clry/image/upload/v1675237238/Dette%20er%20OBOS/Dokumenter/Boligstatistikk/2023/Prisstatistikk_januar_20023.pdf

Folk må ha et sted å bo, spørsmålet er mer hvor mye de er villig til å gi for å bo akkurat der alle andre vil bo også? Jeg vet ikke, men tror det går et skille mellom inntekt, faste utgifter og innbilt følelse av frihet. Spiser utgiftene for mye av inntekten går frihetsfølelsen ned, eller slik kredinor og andre kreditorer registrerer, stadig flere får betalingsproblemer. Spesielt nedre middelklasse og unge i etableringsfasen. Negativ egenkapital er ikke nødvendigvis frihetstap, men må du selge og har masse annet dritt som er verdt vesentlig mindre enn du gav for det har du er problem.

Dette er samme generasjoner som politikerne fratar pensjonsrettigheter uten å bli stilt til ansvar. Det er for langt frem i tid.

Uansett er det kanskje ikke OBOS som registrerer største verdifall pga gunstigere inngangspris enn eksempelvis selveier, rekkehus eller villa. Noen må kanskje selge seg ned i markedet? Spekulasjon.

Jeg synes det er betenkelig at store aktører som heimstaden klargjør leiligheter for salg, mens eksempelvis ultrarike Mohn vil selge sin eiendomsportefølje med mange leiligheter på Frogner.
Det er et tankekors når store aktører kaster kortene, men de smarteste gjør de smarteste valgene først.

I mellomtiden diskuteres det her og meglere/finanspredikanter sier det går strålende, benytt kjøpsmuligheten og renten snart skal ned.

Det tror jeg ikke på, jeg ser heler hva store aktører gjør.
Veldig mange blir blendet av egeninteresse når de mener noe eller gir råd.
Eiendomsprisen går ikke opp 10% Edgar. Markedet er for sterkt og kronen for svak for store rentebevegelser. Da må noe annet skje, og det kan jo skje, men det ser ikke slik ut akkurat nå
Sjoa
01.02.2024 kl 22:18 2505

Ja, den var god. Om jeg var en kjøper der ville de aldri ha lykkes med meg, men sikkert andre som går på dette og er lettlurte.
Men jeg skal heller ikke bo i OSLO, det nye GAZA.
Redigert 01.02.2024 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Edgar A
01.02.2024 kl 19:15 2623

OBOS prisene opp 1%. siste år er jo helt fantastisk med tanke på at renten har gått opp flere %

Viser bare hvor robust Oslo markedet er,går renten ned 1% vil garantert prisene øke 10%
Edgar A
01.02.2024 kl 19:12 2630

Ja utenfor Oslo flommer det over av boliger som på Jessheim,Askim,Spydeberg,Finnmarksvidda,bjugn,Vestlandet osv.

I Oslo er det stikk motsatt,lite utbud og stor kjøpegruppe,meglerne går nå opp i pris hvis det ikke blir solgt med en gang.

Pengene flyter i Oslo derfor holder prisene seg oppe,bygdene tømmes alle skal til Oslo.
landis
01.02.2024 kl 18:44 2626

Nja. Leiepris i Oslo har vel overrasket alle.
Utenfor Oslo ser det ut for at husleier faller, tildels kraftig mange steder.
Det er sterkt i mot alle eksperter og forumdebattanters påstander.

Og tilbudet av boliger er svært høyt, særlig utenfor Oslo.
Paragrafen
01.02.2024 kl 17:00 2699

Nei men helt i tråd med det ekspertene forventet, kanskje sågar litt bedre. Hobbyanalytikerne bommet igjen grovt både på leiepriser og salgspris, som er helt i tråd med det som var forventet.:)
landis
01.02.2024 kl 16:25 2740

Skummet innom noe statistikk og kom frem til at obos prisene har steget 1% siste år i Oslo. 2% i resten av landet.

Det må gjerne kvalitetssikres. Men vil ikke kalle det noen hurea oppgang.
Marximat
01.02.2024 kl 16:03 2751

Sant nok, Onkel_S, men fosskokende januar trenger ikke p bety noe - ref. dine eksempler med 2017 og 2022.

Så en "ikke-fosskokende" januar sier oss detmed enda mindre, mener jeg.

Men vi vet at det kommer til å være llite tilførsel av boliger de neste 3 årene, så da mener jeg at tilbudssideutvikliingen trolig vil gi oss den beste pekepinnen på Oslos boligmarked fremover.
Onkel_S
01.02.2024 kl 14:28 2806

Helt enig i at Obos-statistikken for en måned skal man ikke legge for mye i. Litt svakere enn gjennomsnittet for de siste ti årene er likevel overraskende sterkt når man tar med at de siste 10 årene inkluderer 5 januarmåneder hvor markedet har vært fosskokende (2015,16,17 og 2021,22).
Marximat
01.02.2024 kl 13:29 2856

"Januareffekten". Obos-prisene var vel svakere enn vanlig i januar, så da hadde de vel vært sesongjustert negative, hvis Obos hadde drevet med slikt.

Ville ikke lagt for mye i Obos-oppgangen.

Personlig synes jeg det er mer interessant hvis "lageret" går ned, muligens også antall korttidsleieboliger.
Edgar A
01.02.2024 kl 13:08 2887

Ja er kjempelurt faktisk.
Det blir som en aksje som nettopp har begynt å gå,da er hele saueflokken på kjøpern med en gang.
Bullmarked
01.02.2024 kl 12:51 2904

Høres kjempelurt ut. At man ikke har tenkt på det før, vil nok sette stor fart på salget.
Skal ikke mer til en ett eksempel fra boligflipping i luksussegmentet og en svakere januar enn siste ti år for å friskmelde markedet : )
Edgar A
01.02.2024 kl 12:35 2930

Megleren på Etterstadsletta 120 satte opp prisen fra 7,9 til 8,2 mill etter første visning.

Varsko til nølerne,trenden er nå å sette opp prisene hvis ikke solgt,ikke ned.
DividendYield
01.02.2024 kl 12:02 2963

Ja, var ikke måte på hvor mange boliger som skulle legges ut i TIDENES VERSTE BOLIgMARKED I OSLO, EVER! Resultatet ble kraftig prisøkning på januarboligene, og begrenset med boliger.

Registrerer for øvrig inflasjonen faller ytterligere i Europa og nærmer seg normalnivå. Ser ut til at vi må vente noen tiår til på dette krakket.
wire1
01.02.2024 kl 11:32 2984

Også greit å se litt lenger enn november, kanskje så langt tilbake som til da trådene ble opprettet i oktober 2022? Det som er spektakulært her er at fjoråret faktisk endte med en minimal prisoppgang med høstens _relativt_ sterke vekst sett i lys av renteoppgangene. Det ble argumentert her på forumet at mange usolgte boliger ble trukket for å legges ut på nyåret, men det er ikke spesielt mange gode indikasjoner på dette enda.
landis
01.02.2024 kl 11:10 2999

Obos prisene opp 0.7% fra november
Etter en svak høst.
Greit å se litt lengre enn til desember når prisene falt 2.4%

Men det er kanskje ikke like spektakulært.
Edgar A
01.02.2024 kl 10:33 3039

Obos prisene steg vist med nesten 4% i januar

Vet ikke hva som skjer?
Olav2
01.02.2024 kl 09:16 3104

SALGSPROSENT I OSLO ONSDAG KVELD (Onkel_S sin statistikk "visningssuksess")

.... 2020 ........ 2021 ........ 2022 ........ 2023 ........ 2024

08.01: 59 . xxxxxxxx . xxxxxxxxx . xxxxxxxx . xxxxxxx
15.01: 59 . 13.01: 80 . 12.01: 82 . 11.01: 49 . 10.01: 52
22.01: 58 . 20.01: 78 . 19.01: 73 . 18.01: 51 . 17.01: 47
29.01: 67 . 27.01: 80 . 26.01: 76 . 25.01: 55 . 24.01: 48

05.02: 67 . 03.02: 81 . 02.02: 76 . 01.02: 57 . 31.01: 59



Det dårlige visningsværet de to foregående helgene medførte et lavere salg de foregående 2 ukene som har kommet tilbake med et bedre salg denne uken, enn man uten været hadde hatt. Det som de 3 første ukene i år fremstod som betydelig dårligere salg enn i fjor er mindre betydelig etter 4 uker. Fremover vil trolig visningssuksessen ligge et par prosent under fjorårets.
Marximat
31.01.2024 kl 14:26 3382

Man kjøpe ikke bolig med "reallønn", men tar opp lån ut fra sin nominelle lønn.

Det nominelle lønnen har økt med 10-ish prosent de siste to årene, mens boligprisene har stått stille.

Alt annet likt, skal man ihht. boliglånsforskriften nå kunne låne en halv årslønn mer (i 2021-lønn) enn man kunne i 2021.

Men så er ikke alt annet likt; renten er steget masse, og boliglånsforskriften er endret.

Så: Vi har mer å kjøpe for og mer til å betjene et lån med, men lånekostnaden (renta) er økt langt mer enn betjeningsevnen, og lånemulighetene (ref. boliglånsforskriften) er strammet inn.
landis
31.01.2024 kl 10:46 3466

For det første er ikke renten sluttet å stige. Og med 8 uker varslingsfrist samt 6mnd guldighet på finansieringsbevis så er det åpenbart at det er betydelig forsinkelse i renteeffekten.
Mange mener det tar 1 år fra renten stiger til husholdningene merker effekten fullt ut.

Hva gjelder solgte boliger så var det visst prisnedgang i -23. I alle fall på slutten, og definitivt i realpriser. Vet ikke helt hvordan du mener bytting av bolig skal bevise økt eller beholdt kjøpekraft.

Nyboligsalget, som kanskje sier mer om hvor mye likviditet husholdningene har for tiden krakket derimot totalt i fjor.
Men poenget mitt var at jeg ikke skjønner hvor pengene skal komme fra.
En kan ikke låne mer, renten er høy og gjeldsveksten er lavere enn inflasjonen og lønnsveksten.
Lønnsveksten spises i hovedsak opp av prisveksten.
Reallønnen har falt de siste årene, faktisk en god del.
Husleiene har begynt å falle i flere byer.
Og det er rekordmange ferdigstilte boliger til salgs.

Men argumenter gjerne for at jeg tar feil, han fort ha gått glipp av mange argumenter for det motsatte
finno
31.01.2024 kl 09:36 3515

Hvis jeg tar så veldig feil, hvordan har det seg da at det i desember og i hele (rentestigingsåret) 2023 ble solgt like mange boliger her i landet som i 2022? Er ikke det nettopp fordi "folk allerede tjener godt nok til å kjøpe boliger med dagens priser"?
DividendYield
30.01.2024 kl 21:15 3739

Mener jeg hørte det argumentet for 10 år siden, sikkert 15 også. Prisnivået på bolig.
landis
30.01.2024 kl 19:55 3824

Her tar du feil. Veldig feil.
Jeg refererer til boliglånsundersøkelsen.

De aller fleste høye boliglån ble begrenset av stresstesten på renten. Altså de har ikke råd til å låne 5x inntekt lenger.

Gjeldsgraden til husholdningene har falt mye det siste året. Årsaken er mangel på inntekt til å øke eller betjene gjelden som før. Nedgangen kan forklares med de siste lønnsøkningene, og er i liten grad begrunnet i nedbetalinger på gjelden.

Det later til at prisnivået på bolig har blitt så høyt at husholdningene ikke lenger kan forsvare boutgiftene med dagens rentenivå.
Men kanskje lønna stiger såpass at dette ordner seg etterhvert.

Argumentet ditt med at folk allerede tjener godt nok til å kjøpe boliger med dagens priser er ikke riktig.
finno
30.01.2024 kl 14:59 3992

Du må ikke bare skue ned i din egen lommebok, landis. Flere og flere tjener usedvanlig godt i Norge. Flere og flere tar høy utdanning her i landet og kvalifiserer seg for godt betalte jobber. Millionlønninger blir mer og mer vanlig. Årets lønnsoppgjør blir tidenes beste. Foreldrebanken er mer likvid enn noen sinne. For ikke å snakke om besteforeldrebanken. Besteforeldrenes verdier har vokst til dimensjoner langt større enn det besteforeldrene ser at de får bruk for, og ikke noe er mer meningsfullt enn å sponse barnebarna slik at de kommer seg inn i eiendomsmarkedet. Og samtidig senker man den forhatte formuesskatten. Bankene er utlånsvillige og gjør sitt beste for å få deg som lånekunde fremfor at du skal gå til nabobanken. Pass deg så du ikke blir sittende med skjegget i postkassa en gang til, landis.