Edgar A

Olav2
17.10.2023 kl 08:20 204265

Gratulerer Edgar A med en debatt for deg. Her kan du legge ut så mange boligsalg du bare vil uten at jeg sier noe som helst om det til deg - eller til admin. Lykke til med debatten.
Redigert 16.04.2024 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2024 kl 07:29 3164

Det maksimale av hva de har «råd» til. «Råd» står i parantes pga finansieringsbeviset til banken avgjør budsjettet. Mange peker på familiebanken, men er ikke alle som har tilgang på familiens kapital.
De fleste vil helst ha noe som er litt større og litt finere enn hva de egentlig har råd til, pluss hytte, fin bil og sydentur hvert år. Status.

Politikere vil ha boligprisvekst og vekst i konsum, status que. «Det grønne skiftet» er noe annet. Hadde de virkelig hatt ambisjoner hadde de gjort noe med overnevnte flyreiser, utskiftninger av kjøretøy og tomme hytter. Da har jeg ikke tatt med annet overdrevent konsum. Co2-avtrykket er ganske høyt på vår levestandard.

Tror ikke vi vil se rentenes virkelige virkning på markedet før det har gått noen år. Verken folk eller bedrifter går konkurs samme måned som renten settes opp og inflasjonen spiser budsjettet til folk. Ttt.
Tror derfor Olav får rett til slutt, men er tungt å være en motstemme.
Jeg tror ikke norsk inflasjon går like fort ned heler pga liten økonomi og usikkerhet knyttet til olje og gasspris. Hva renten angår overlater jeg til predikanter å spå den.

Heimstaden er forøvrig under ytterligere etterforskning i Sverige. Tollefsen er en shady kis.

Vi får vente og se. Kanskje Olav og jeg har feil.
Baltazaris
07.02.2024 kl 12:56 3014

Så boliger som folk vil og kan kjøpe er altså boliger de har råd til? det er jo ganske logisk og egentlig ikke noe svar på spørsmålet til wire.

Så hva sier du Bullmarked?
Bullmarked
07.02.2024 kl 14:55 3027

Skjønner ikke hvorfor det stilles åpenbare spørsmål? : ) Nyboliger blir ikke solgt, ergo de er for dyre til at folk ønsker å kjøpe disse boligene. Da må det bygges boliger folk kan og vil kjøpe. Det var et svar til påstanden om at byggebransjen er rasjonelle når de heller velger å bygge ingenting.
wire1
07.02.2024 kl 15:11 3038

Mener du da at det må 1. bygges boliger folk har råd til, eller 2. senke prisene så mye at folk har råd til de? Det er to helt forskjellige scenarioer. Alternativ 1. innehar mange parametere utenfor utbygger sin kontroll som eiendomspriser, regulering, forskrifter og TEK. Alternativ 2 er lite bærekraftig ref. ditt svar om omstillingsevne. Å selge nyboliger til eller under kostpris vs. ikke bygge noe overhodet er som pest eller kolera for utbyggere.
Slettet bruker
07.02.2024 kl 17:07 2950

Teskje: Alle vil alltid ha litt større og litt finere. Leilighet - rekkehus - villa, helst hoppe over et trinn eller to for å få maks ut av «ventet verdistigning på bolig i Norge.»
De fleste forstår ikke hvorfor banken setter en grense som selvsagt egentlig er for «lav» for dem. Alt styres av psykologi, fast eiendom kan aldri synke i pris.

Jeg har like dårlig forventning til årets lønnsoppgjør som i fjor. Det blir dårligere enn inflasjonen for offentlig ansatte og andre store yrkesgrupper, noen må tross alt betale for å få ned inflasjonen. Spesialister og andre med unike ferdigheter og/eller utdanninger vil ha lik eller bedre kjøpekraft.

Vi får vente og se, men de er «opptatt» av at lønnspiralen eller inflasjonsspiralen ikke tar av. Effekten av renteoppgangen og inflasjonen vil vi uansett ikke se før om noen år.

finno
07.02.2024 kl 17:24 2931

"Vi får vente og se. Kanskje Olav og jeg har feil."
Så dere har ikke tatt feil i både 2022 og 2023? Er det statistikken som er feil og manipulert her også?
Redigert 07.02.2024 kl 17:41 Du må logge inn for å svare
finno
07.02.2024 kl 17:35 2928

"Teskje: Alle vil alltid ha litt større og litt finere."

Nei all4one, alle vil IKKE "alltid ha litt større og litt finere". Du må slutte å presentere dine ensporede tanker som absolutte sannheter. I vår bekjentskapskrets av godt voksne er nå alle som orienterer seg i eiendomsmarkedet på utkikk etter noe mindre, enklere å vedlikeholde og med et lavere energibehov. Må du ha det inn med sleiv?
Baltazaris
07.02.2024 kl 19:09 2872

Er det slik at du ikke klarer å svare på din lettvinte konklusjon...boliger som folk har råd til og liker?
Hva slags boliger er dette?

Slettet bruker
07.02.2024 kl 19:16 2866

Så når de skal ut fra det de bor i, så vil de ikke ha noe finere? Beliggenhet og lavere energibehov betyr ofte nyere og har en høyere prislapp enn husbankhus fra 1980-90 som folk har satt opp selv litt ugunstig plassert kontra midt i sentrum.

Virkningen fra rentepolitikken har vi ikke sett fullt ut enda. Jeg har ikke sagt jeg tror på noe umiddelbart fall og fullstendig krakk over et år eller to. Det tror jeg ikke Olav2 heler mener, for krakk i boligmarkedet ser annerledes ut enn i aksjemarkedet.
Sysselsettingen i Norge er fremdeles sterk og det har vært få konkurser.
Virkingen av økte renter bruker litt tid.

Jeg betviler eiendom Norge sine tall fordi det ikke sier noe om boliger som ikke er solgt og hva boligene som er solgt sin størrelse.
Det er essensielt, da kvm-pris på store objekter gjerne er lavere enn på mindre, og en generell oppgang forteller ikke noe spesifikt om Oslo-markedet.

Sleiv er noe som passer godt til grøt og helst i hånden til nisser. Leser store bokstaver som sinne, men skal holde fred så ikke katten, admin, kommer. Siden man kan være anonym her inne danser ofte musene på bordet, mye idioti og lite energikrevende intellektuelt å lese.
Jeg liker verken å danse og går sjeldent rundt grøten, men orker ikke bli kastet ut pga et sleivspark med å kalle deg nisse. Rosinen i pølsen er derimot leietakerne, altså rottene i taket på gamle husbankhus, som gjør det vanskelig å selge rasket for å flytte inn i noe mye finere et langt mer sentralt sted.
Ha en fortsatt fin onsdag. Skriv gjerne med store bokstaver på neste innlegg, det morer meg.
Edgar A
07.02.2024 kl 20:30 2789

Lambertseter så godt som tom for bruktboliger,12 ledige på Finn.no nå.
Spørsmålet er om andre bydeler følger på.

Spør Olav som er boligekspert: tror du det blir fullstendig tørke i bruktmarkedet og hva vil eventuelt skje med prisene på bruktboliger hvis
det bli fullstendig tørke?
Edgar A
07.02.2024 kl 20:37 5975

14 bruktboliger til salgs på Hellerud Olav.
Slettet bruker
07.02.2024 kl 21:02 5947

Jøsses ser ut som en viss enkel fyr skjønte dette med energibesparende bolig. For noen tar det tid!

Her litt kald info om renteforventninger til alle de som forventer hurtig rentenedgang.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Q7GOqW/prisveksten-gaar-ned-men-rentekuttet-kan-droeye-kronekursen-er-en-x-faktor
Edgar A
07.02.2024 kl 22:21 5871

Renten er der hvor den skal være relativt lav markedet tilpasser seg.
Hadde selv 16,5% rente på mitt første boliglån rundt 1990/91

Bil,båt og hyttemarkedet får svi,vanlige skikkelige folk putter pengene i bolig.
landis
08.02.2024 kl 00:46 5795

Hvor stor gjeldsgrad hadde du i -91.
Hvor stort rentefradrag hadde du ?
Hvor stor andel av husholdningens inntekt gikk ned til bolig i 90 og -91.
Her må du benytte glidende gjennomsnitt da rentetoppen var svært kortvarig, og renten fikk fart nedover.

Sammenligne gjerne med dagens husholdningers typiske gjeldsgrad.
Edgar A
08.02.2024 kl 19:21 5520

Landis vi lever i en annen tid nå,mange har over 3 mill i årslønn og Norge er blitt mye rikere etc.
I 1991 hadde jeg 180-200k i årslønn og renten var 16,5%
Nå har jeg 2,2 mill i årslønn og renten er 5-6%
Verden går fremover Landis,kanskje ikke for alle men verden går fremover.
landis
08.02.2024 kl 23:22 5388

Svar på spørsmålet i stedet for å prøve å ro deg unna.
Hvis du mener median inntekt er 3 mill så har ssb gode tall på dette, både for 90 og i fjor.

Mye usaklig synsing og møl fra deg, på tide med noe konkret.
Slettet bruker
09.02.2024 kl 12:45 5187

Jeg fatter ikke at folk kan være så positive til boligprisene ? Daglig leser en om folk som sliter.
Hun som reportasjen handler om, "Nesten alle jeg kjenner sliter"
Mange av de jeg selv vet av under 30 har det tungt! Er det en hel generasjon som nå får problemnen rett i fanget ?

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/WRwz0j/dyrere-mat-tynger-lommeboken-veldig-kjipt-at-prisene-har-oekt-saa-mye?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Men kan være enig med Landis i at skillet nå blir større og større, men for folk flest virker det ikke til at rikdommen øker. De over 45 har fått med seg boligprisoppgangen og sitter stort sett bra i det. Men dette vil ikke fortsette tror jeg.
Redigert 09.02.2024 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2024 kl 16:05 5091

Edgar har du så elendig oversikt over hva du selv betalte i skatt da det var 16 % ?
Jeg er sjokkert over at folk vet så lite om sin egen og andres økonomi. Dette stykket ble skrevet FØR de siste rentehevinger, det betyr av vi allerede betaler mer enn på det verste under 80 tallet.

"En sannhet med store modifikasjoner
Sammenligning av dagens rentenivå med toppen på 80-tallet er derimot svært misvisende.

Skattesystemet den gang var veldig lukrativt for dem med mye lån
Nordmenn har mye, mye mer gjeld nå enn den gangen.
Nettavisen har derfor spurt flere økonomer om hvor høy renta i dag må være, før det i realiteten blir like høy som på 80-tallet.

Ifølge investeringsdirektør Robert Næss i Nordea er det – under noen forutsetninger – allerede slik at man i dag betaler like mye eller mer enn på 80-tallet."

https://www.nettavisen.no/okonomi/renten-narmer-seg-like-ille-som-pa-80-tallet-da-den-passerte-16-prosent/s/5-95-1188175

Så kan du stille deg spørsmålet hva skjedde med boligprisene da ? Tror du det samme skjer nå ? Ja, mange har penger, men ikke mange nok!!!!!
Er så dritlei av å høre på disse boligekspertene som skriker at det skal stige, det kan da for svarte ikke gjøre det om folket ikke har penger. Dette blir et gledelig inkassohalvår!!!!! FOR FOLK FLEST!!!!! Er målet til boligekspertene å få flest mulig til inkasso ?
Redigert 09.02.2024 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
wire1
09.02.2024 kl 16:53 5082

Noen ganger lurer jeg på om tastaturene til Olav og Sjoa har låst seg i caps-lock og fått omprogrammert punktum med utropstegn.
Slettet bruker
10.02.2024 kl 10:02 4857

Finn.no melder om rekordomsetting på BRUKTE annonser. Er det fordi at alle nå er miljøvennlig!!!!

Er ØKNINGEN i mord og selvmord ØKONOMIRELATERT!!!!!!!

Jeg har svaret, men du bryr deg kanskje ikke bare du selv har penger!!!!!!!!!!!!

https://www.dagensmedisin.no/angst-arendalsuka-depresjon/grunn-til-a-tro-at-en-stor-andel-av-dem-som-tar-sitt-eget-liv-har-alvorlige-betalingsproblemer/578595

Det er VANLIGE FOLK'S tur!!!!!! Jeg er større pessimist enn IDA BACHE VOLDEN!!!!!!! Jeg er en av de heldige, men liker overhode ikke det jeg ser i dagens Norge.
Det er kun svindel og korrupsjon, politikerne er noen rasshøl som ikke forstår og ikke bryr seg en dritt.

"Nå har Norges Bank hatt årets første rentemøte. Der ble det bestemt å holde styringsrenten uendret på 4,5 prosent. De melder samtidig om at det ikke vil bli noen rentekutt med det første."

https://www.nettavisen.no/okonomi/norges-bank-beholder-renten-pa-skyhoyt-niva/s/5-95-1600186
Redigert 10.02.2024 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
finno
10.02.2024 kl 13:00 4756

Sjoa skriver: "Er så dritlei av å høre på disse boligekspertene som skriker at det skal stige, det kan da for svarte ikke gjøre det om folket ikke har penger."

Hvordan forklarer da eksperten over alle eksperter, Sjoa, at boligprisene nå stiger måned for måned? Og ikke flere utropstegn nå Sjoa, vær så snill!
Slettet bruker
10.02.2024 kl 13:02 4762

Aner ikke men noe er riv ruskende galt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"9. februar 2024 kl. 08:57 KRAFTIG ØKNING i boliglån til INKASSO på ett år Landets største inkassoselskaper har MANGE TUSEN BOLIGLÅN flere til inkasso enn tidligere, viser ferske tall.
Kredinor har en ØKNING på 33 prosent i antall saker sammenlignet med 2022, mens Intrum har en ØKNING på hele 36 prosent, melder P4.

– Generelt så ser vi jo at husholdningene nå SLITER MER enn de har gjort noen gang, sier analysesjef Christoffer Steen-Hansen i Kredinor.

Sjefanalytiker Morten Trasti i Intrum tror at inkassosakene bare vil VOKSE I ÅR og påpeker at fjorårets rentehevinger for alvor begynner å treffe folk.

– Det var jo en tiltakende vekst gjennom hele 2023, og den trenden ser vi fortsatt i januar i år, sier Trasti til nettavisen."

https://www.nrk.no/nyheter/kraftig-okning-i-boliglan-til-inkasso-pa-ett-ar-1.16756034

REGNER med at bolighallikene bedriver MANIPULASJON!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(husk dette indikerer psykose og lignende så må få det ut/eller jeg driter i slike viktigperer som henger seg opp i)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Der ferdig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kan være mulig at inkassoselskapene lyver ?
Redigert 10.02.2024 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
finno
10.02.2024 kl 13:57 4717

Definitivt psykose!
Slettet bruker
10.02.2024 kl 14:22 4700

Det fører til psykose og mindreverdighetskomplekser å kjøpe Lsg på 88. Ser den. Forsøk å holde deg til temaet bolig når du skal "bidra" her inne. Men du forstår i grunn ganske lite viser du.Nesten ingen av dine innlegg følger temaet. LIVET ER HERLIG FOR LIVSNYTERE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"Norges Bank signaliserer en rente på 4,5 prosent ut 2024
Sentralbanken oppjusterer rentebanen, og mener det trolig vil være behov for å holde renten oppe en god stund fremover. – Mye skal endre seg for at vi får noe raskere kutt, sier sjeføkonom."

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dw90gO/norges-bank-signaliserer-en-rente-paa-45-prosent-ut-2024

10-åringen USA begynner å trekke opp igjen - 4,175 % nå.

https://no.tradingeconomics.com/united-states/government-bond-yield

Redigert 10.02.2024 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.02.2024 kl 20:39 4567

Økonomien i USA går så det suser, så rentenedgang der skjer ikke med det første. For sterkt arbeidsmarked, men det ser ut som de har mer kontroll på inflasjonen. Lønnsveksten kan derimot bli en utfordring.

Det største problemet med predikasjoner er at få om ingen begrunner hvorfor de tror som de gjør. I mediaoppslag er det heler ingen grad av sannsynlighet eller sikkerhetsmargin. Det er stort sett påstander som luftes i media, ofte begrunnet i egeninteresse. Her forsøker Onkel og Olav å fremme statistikk, mens mange av oss andre ikke gjør det.

Jeg er en motstemme og er interessert i politikk. Jeg mener norsk boligpolitkk er ødelagt og det egentlig mest interessante er antall usolgte boliger og antall boliger som blir trukket fra markedet.
Justeres ekesmpelvis salgstid om en bolig blir trukket, så lagt ut igjen etter 25 dager med et annet meglerfirma? Eller den ikke kommer på markedet igjen.
Kvm pris knyttet til eiendomstype og størrelse i geografiske områder er også interessant. Det forteller meg mer enn 2,3 % prisøkning i mai om det 80 % av solgte enheter er små 17-54 kvm leiligheter. På dem kan oppgangen ha vært 4%, men på eneboliger på Grorud kan nedgangen ha vært 2%. Prisene bør deles inn i størrelse, boligtype og mindre geografiske områder. Gjennomsnittet er rett og slett for omfattende og tar ikke nok hensyn til feilkilder.

Landsdekkende gjennomsnittlig pris på bolig er omtrent like interessant som gjennomsnitlig pris på biler. Det er forskjell på Honningsvåg og Oslo, epler og pærer.
Synes Eiendom Norge burde diversifisert statistikken, fremfor å kun være "trunkert gjennomsnitt." Det forteller meg lite og er misvisende i mine øyne.

Eiendom Norge sin endring av prisstatistikken kan en se i link under, men jeg mener denne type "nyheter" som de serverer ikke er verdt så mye.
Lauridsen mener forøvrig NB bør sette ned renten i mars også, så da vet vi hvor han står. Eiendom Norge, sammen med betalerne av regningene deres, lever av boligprisvekst.
https://eiendomnorge.no/nyheter/sterk-oppgang-i-boligprisene-i-januar-article2635-919.html

https://www.nrk.no/nordland/boligmarkedet_-slik-spar-eiendom-norges-at-boligprisene-i-2024-blir-1.16685838

https://eiendomnorge.no/nyheter/endringer-i-boligprisstatistikken-article2625-919.html

Vi hører lite om krigen i Ukraina nå hva? Hvorfor det, mon tro? Virker ikke for meg som det går så bra og stemningen, i hvert fall i senatet, har snudd.
Håper for guds skyld at forsvaret ikke bryter sammen. https://www.understandingwar.org/backgrounder/high-price-losing-ukraine

Avslutningsvis er jeg ikke spesielt begeistret for samarbeidet mellom Kina og Russland heler. Taiwan.
Verden er kaldere, men boligmarkedet og børsen ser ut til å leve et annet liv enn inflasjonen og rentene burde tilsi. Ifølge eiendom norge går boligprisene til himmels selv om bombene treffer jorden i Ukraina og regningene lommebøkene til folk og bedrifter.
Slettet bruker
11.02.2024 kl 00:05 4454

En ting kan jeg si deg. Du er en fyr all4one som jeg virkelig har respekt for. Virker ikke som du uten videre aksepterer oppleste vedtatte sannheter. Du stiller kritiske spørsmål og forsøker se en ting fra ulike synsvinkler. De fleste i Norge gjør ikke det , de kjøper det som predikeres uten å tenke selv. Vi er uenige om noen ting og skulle jeg sagt alt som jeg trodde ville konspirasjonsbeskyldningene haglet. Jeg hater konspirasjonsteorier uten substans. MEN følg pengestrømmen der finner du mange svar dessverre. Mennesket er en utrolig egoistisk art, som gjerne kaster de andre under bussen.
Det er mangelvare i dag med hel ved, altså folk som tør si noe og begrunne hvorfor de mener det de mener. Tiden vi er inne i akkurat nå er farlig og jeg frykter uante konsekvenser. Selv har jeg tatt forholdregler fordi at jeg ikke stoler på staten og media og det de forteller. De fleste i dagens verden mener jeg er horer, de forteller selv det de tjener på. Jeg håper at renten ikke blir satt ned på lenge, men håper ikke den øker. Jeg har gjort meg mange av dine tanker, hvilke trenger jeg ikke komme med. Den verdistigningen vi har hatt en stund er ikke sunn, det raserer for de unge som skal finne seg bolig. så jeg håper på en nedgang de fleste kan leve med uten å falle totalt i grøfta. Og at de unge kan komme seg inn på markedet, jeg hater boligutbyggere som bygger søppelboliger med mangler overalt. Kjenner flere som har kjøpt leiligheter der manglene er vannvittige, men drittfirmaene slipper unna. De slår seg konkurs og starter på nytt rett etterpå. De burde hatt karantene i flere år. Jeg håper altså på en korreksjon de fleste kan leve med og er bra for samfunnet i det lange løp. Men selv mener jeg at jeg har skjønt mye mer enn gjennomsnittsnordmannen, og det er fordi at jeg stiller spørsmål og er kritisk. Alle lo av meg feks. da jeg tok fastrente på 2.65 %.Den har jeg fremdeles i nesten 6 år. Nå legger jeg tråden død, så skal de som vet mer om statistikk få poste her(men statistikk er også til for å misbrukes om du vinkler det dit du vil). Jeg følger mer med på lange renter, inflasjon, arbeidsledighet og valutakurser. Det kan fortelle ganske mye det også.
Redigert 11.02.2024 kl 00:17 Du må logge inn for å svare
Olav2
11.02.2024 kl 13:21 4192

Gjennomsnittlig avvik pris/prisantydning i januar

2024: −0,8
2023: −0,2
2022: 3,1
2021: 2,5
2020: −0,1

2019: −0,1
2018: −0,1
2017: 4,0
2016: 2,8
2015: 3,1
2014: 0,1
Snitt 2014 - 2019: 1,6

Kilde: https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/statistikkbank/rapporter/manedsrapporter/?article=2634#filesDownloadElement__

Redigert 11.02.2024 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Edgar A
13.02.2024 kl 18:14 3426

12 bruktboliger til salgs Hellerud,11 på Lambertseter

Tørker inn ifølge flere meglere,snart ingenting til salgs.
Edgar A
13.02.2024 kl 18:25 3409

15 bruktboliger på Grorud.
Ca 31 på Ekeberg hvor de fleste ligger i Kværnerbyen som er tungsolgt.

Fulgte en budrunde på Hellerud i dag,gikk 200k over takst.
Olav2
13.02.2024 kl 19:21 3368

Gjennomsnittlig avvik pris/prisantydning i desember:

2023: −2,6
2022: −2,2
2021: 0,1
2020: 0,7
2019: −1,8
2018: −1,3
2017: −1,8
2016: 1,5
2015: 0,6
2014: 0,8
Snitt 2014-2019: −0,3

Kilde: https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/statistikkbank/rapporter/manedsrapporter/?article=2608#filesDownloadElement__
Redigert 13.02.2024 kl 19:23 Du må logge inn for å svare
Olav2
13.02.2024 kl 19:27 3367

Måler man prisutviklingen i boligmarkedet ut fra oppnådd pris i forhold til utlyst pris så var prisutviklingen i januar i år den mest negative de siste 11 årene.
Edgar A
13.02.2024 kl 19:41 3384

En megler mente flere bydeler vil/kan tørke helt inn,har du noen statistikk på hvilke år/mnd markedet har vært like inntørket som nå?
Olav2
13.02.2024 kl 20:05 3365

BRUKTBOLIGER TIL SALGS I OSLO (fra noprofit sin tråd oslo - varelager statistikk)

..... 2020 ........... 2021 ............ 2022 ............ 2023 ............. 2024

xxxxxxxxxxx . 04.01: 585 .... 03.01: 398 .... 02.01: 923 .... 01.01: 998
xxxxxxxxxxx . 11.01: 820 .... 10.01: 698 .... 09.01: 1.424 . 08.01: 1.417
xxxxxxxxxxx . 18.01: 875 .... 17.01: 831 .... 16.01: 1.510 . 15.01: 1.571
26.01: 1.360 . 25.01: 835 .... 24.01: 864 .... 23.01: 1.475 . 22.01: 1.571

02.02: 1.244 . 01.02: 758 .... 31.01: 797 .... 30.01: 1.362 . 29.01: 1.490
09.02: 1.174 . 08.02: 874 .... 07.02: 809 .... 06.02: 1.278 . 05.02: 1.413
16.02: 1.039 . 15.02: 916 .... 14.02: 861 .... 13.02: 1.192 . 12.02: 1.398

Boliger til salgs i Oslo. Årets antall i prosent over fjorårets antall på tilsvarende tidspunkt:

01.01: +8 %
08.01: -0 %
15.01: +4 %
22.01: +7 %
29.01: +9 %
05.02: +11 %
12.02: +17 %

Tuller du Edgar A? Det er flest boliger til salgs nå av de siste 5 årene, samtidig som avstanden til fjorårets antall blir større og større. Det blir mer og mer fuktig i din begrepsverden.
Olav2
13.02.2024 kl 20:17 3348

Måler man prisutviklingen i boligmarkedet ut fra oppnådd pris i forhold til utlyst pris så var prisutviklingen i desember i fjor den mest negative de siste 10 årene. Som prisutviklingen i juli, august, september, oktober og november i fjor var mest negativ de siste 10 årene.

I samtlige siste 7 måneder har oppnådd pris i forhold til utlyst pris vært mest negativ av de siste 10 årene.

I forhold til gjennomsnittet i de 6 årene 2014 til 2019 har utviklingen de siste 7 månedene vært:
01.24: -2,4

12.23: -2,3
11.23: -2,8
10.23: -2,5

09.23: -2,6
08.23: -2,3
07.23: -1,6

Prisutviklingen i det norske boligmarkedet har vært katastrofalt dårlig fra juli i fjor hvis man måler prisutviklingen ut fra oppnådd pris i forhold til utlyst pris.

Redigert 14.02.2024 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Edgar A
13.02.2024 kl 20:33 3331

Tror du må inn på Finn.no og begynne å telle,ikke ta med nye boliger og prosjekterte boliger.

Si ifra om du finner flere en 12 bruktboliger pålamberseter og Hellerud eller mer en 15 på Grorud.
På Grorud er det viktig at du ikke teller Ammerud stasjon da det er Tollefsens nybolig prosjekt.

Etterpå kan du telle bruktboliger i de andre bydelene og til slutt summere det totale antallet!vanskelig eller?
Edgar A
13.02.2024 kl 20:43 3310

Det er totalt 15 bydeler i Oslo og kuleramme får du kjøpt i lekebutikken.
Olav2
13.02.2024 kl 22:25 3241

Du spøker nå?!? Eller er du så lite observant Edgar A at du ikke har fått med deg hva noprofit har talt hver mandag de siste drøyt 4 årene. Over 200 ganger har noprofit postet antall annonser for brukte boliger i Oslo, og da skulle det vel være mulig for en aktiv debattant som Edgar A å få med seg at det han anbefaler kuleramme for å oppnå allerede er tilstede.

Jeg tror du er en provokatør Edgar A med dine omvendte påstander. Det er vel ikke mulig å oppfatte alt omvendt. Selv ikke når det gjelder bolig.
Slettet bruker
13.02.2024 kl 22:26 3256

Edgar jobber med eiendom det har vi skjønt lenge. Livredd til fakta og negative omtaler om boligmarkedet. Siste 3 år har folk flest ikke hatt lønnsoppgjør er det siste som de helst ikke vil høre snakk om. MEN boligpriser skal opp. Hvordan kan det regnestykket gå opp ?

10 års renten USA kraftig opp i dag. 4.32 %.

Enda en godnyhet : https://www.mn24.no/nyheter/i/kElqRB/har-ikke-sett-slike-konkurstall-siden-foer-pandemien
Redigert 13.02.2024 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Onkel_S
14.02.2024 kl 09:16 3082

Det er helt korrekt at det er flere bruktboliger til salgs i Oslo no enn på samme tid de siste fire årene. Det er likevel ikke det samme som at det er mye til salg. Antall annonser på finn (brukt + nytt) er nå 1640. Det er midt på treet i forhold til perioden 2006-2017 https://ibb.co/JHK0XR9 (diverse omlegninger av finn.no's måte å presentere sine tall på over tid gjør at antall annonser totalt er beste sammenliknelige størrelsen - med unntak av grafen for 2017 etter en gang i mai hvoretter denne viser totale antall boliger til salgs, men dette er uten betydning for februar).
Medio februar 2008 hvor vi definitivt var i et krakk (og påsken falt ca som i år) var det rundt regnet 1000 flere boligannonser for Oslo på finn.no enn i år (ca +60%, tar man høyde for befolkningsveksten var det ca 80% flere boligannoser per innbygger for Oslo i 2008 enn nå)
Redigert 14.02.2024 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
Lord Wincheste
14.02.2024 kl 11:24 3021

I mars så smeller det kraftig og det kommer konkurser av bibelske proposjoner. Nå går likviditeten ut av folk og bedrifter over hele verden. Noen få tjener penger som gress, men stort sett alle andre har brukt opp sine reserver og kjøper kun det som er helt nødvendig. Situasjonen er lik over "hele verden". Banker - gled dere. Renta fyker ned i løpet av mars april i en helsikes fart, og vi har i realiteten vært i en resesjon i 2 måneder allerede. Vi lever kun på gamle sparepenger fra Pandemien.
Tror meg ikke? - sjekk ut Danielle DiMartino Booth, sjefs strateg for QI Research
wire1
14.02.2024 kl 16:22 2898

Det vil være ganske naturlig at antall boliger til salgs øker sammen med vekst i befolkning og antall boliger. Hadde vært interessant å se en utvikling av antall boliger til salgs over antall boliger de siste 10 årene.

2015 / 2024
Befolkning: 5 165 802 / 5 488 984
Boliger: 2 455 734 / 2 694 301
Personer per husholdning: 2,2 / 2,11
Eierandel: 77,5% / 76,3%

Antall boliger har økt mer enn befolkningen siden 2015, men husholdningsstørrelse har også sunket som er en del av forklaringen. Husholdningsstørrelse gjør nok ikke forskjell på om det er eier eller leier. Usikker på størrelsesutviklingen på eie vs leie.

Redigert 14.02.2024 kl 16:29 Du må logge inn for å svare
Onkel_S
14.02.2024 kl 17:39 2823

Prøv å lage samme beregning for Oslo
Edgar A
14.02.2024 kl 18:10 2792

I dag ble Etterstadsletta 120 solgt for 7,9 mill pluss fellesgjeld,her snakker vi om en sliten leilighet på 93 kvm fra 80 tallet som
selges for 85000,- pr kvm
Prisrekorden her er 9,3 mill for 110 kvm som tilsvarer 84500,- pr kvm

Isolert sett er dette ny prisrekord da leilighetene er identiske foruten om størrelsen.
Edgar A
14.02.2024 kl 18:17 2795

Tror vi vil se mange prisrekorder utover våren og sommeren,kjøperne soper til seg de få leilighetene som blir lagt ut.
Kan Olav lage en statistikk på hvor mange prisrekorder det har blitt satt i tidligere krakk.

På forhånd takk.

Utleier
14.02.2024 kl 19:35 2721

Det var Oslo jeg oppfattet var ditt poeng Onkel. Blir spennende å se tilsvarende tall for Oslo siste 10 år. Beholder de 300 m2 utleieboliger jeg har der. Min beste investering hittil med 6 doblet ek på 11-12 år. Og relativt grei cash flow selv idag ettersom jeg ikke har mer gjeld enn for 10 år siden Sikkert mange som har fått til mye mer på andre ting i perioden, men det er eiendom jeg har i interesse og litt greie på.
Onkel_S
14.02.2024 kl 22:08 2616

Var selv litt doven og har kun funnet tall fra 2017 og frem. Der er det nærmest perfekt balanse mellom utviklingen i antall boliger og antall personer Personer / bolis er 2,024 i 2017 og 2,026 i 2023.

årxx personer boliger forholdstall
2017 667000 329400 2,024
2023 710000 350300 2,027
landis
14.02.2024 kl 22:16 2614

En bør kanskje også vurdere å justere antall omsatte boliger likeså. Antall til salgs er kraftig påvirket av at omsetningstiden har gått meget ned de siste årene.
Olav2
14.02.2024 kl 22:27 2598

På hegnars forum er det en debattant med doktorgrad som i årevis har registrert noe han kaller visningssuksess som er et mål på hvor stor andel av helgens visninger som har endt med salg innen onsdag kveld. I år har doktorens visningssuksess satt nye negative rekorder i form av lavere visningssuksess enn noen gang tidligere registrert på denne tiden av året. Noe som doktoren normalt ville karakterisert som et dårlig marked som følge av mange flere selgere enn normalt i forhold til antall kjøpere.

Noen av de som har fulgt doktorens debattkarriere har observert at doktoren ikke er helt seg selv for tiden. Den tidligere klare analysen hans er ikke like klar som før. Det dårligste markedet i doktorens debattkarriere virker det ikke som doktoren har fått med seg. Tvert imot virker det som doktoren mener at markedet er helt normalt. Sist i form av doktorens påstand om normal mengde boliger til salgs i dag. En påstand han bygger på gamle og forvitrede data fra den tiden annonsene ble talt opp annerledes og markedet var helt annerledes enn i dag.