Edgar A

Olav2
17.10.2023 kl 08:20 202609

Gratulerer Edgar A med en debatt for deg. Her kan du legge ut så mange boligsalg du bare vil uten at jeg sier noe som helst om det til deg - eller til admin. Lykke til med debatten.
Redigert 16.04.2024 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
finno
29.03.2024 kl 16:58 4602

Er det ikke i overkant primitivt av deg Sjoa å kalle en med-debattant her på forumet for idiot?

Sjoa skriver også: "Når en ser nivået på enkelte skjønner en at noen blir lurt også ved huskjøp etc. Eller aksjekjøp. Hva med LSG til innkjøp på 88 -89 kroner ? " finno"

Vel Sjoa - vi var vel noen titalls tusen aksjonærer som fikk verdien av våre lakseaksjer halvert den dagen grunnrenteskatten ble annonsert, så jeg føler meg ikke totalt evneveik selv om jeg var en av den gjengen.
Redigert 29.03.2024 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2024 kl 02:16 4854

Ja, det blir spennende. Det mest gunstige for samfunnet ville vel trolig vært økning i husprisene på 1-2 % hvert år. Men som sagt mange faktorer som er med å bidra her. Så fremtiden kan bli vel spennende her. Når en ser nivået på enkelte skjønner en at noen blir lurt også ved huskjøp etc. Eller aksjekjøp. Hva med LSG til innkjøp på 88 -89 kroner ? " finno

I går kl 22:21147

landis, Sjoa og all4one - det holder ikke med å sjekke egen konto for å konkludere med at det ikke er "nok penger i befolkningen".

Skikkelig relevant angående huspriser 🤪🙉🙉🙊
Redigert 29.03.2024 kl 02:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2024 kl 23:40 4918

Takk. Kan være noe kritisk til tider, vet det, men kpi har irritert meg lenge. Den forteller kun noe av bildet, og kan «rigges» på kort sikt.
Tror dog strømstøtten og gode priser på kollektivtilbudet er historie når den kan nedjusteres uten at inflasjonen tar svenskeveien nord.
Det er vist konspirasjon, «politisk håndverk» er utelukket.

Vi får se hva som skjer. Holder norskekrona seg lav vil vi se mange turister fra ut- og innland i sommer. Dansker og tyskere kjøper hytter, så hvordan det virkelig er med norsk kjøpekraft vet jeg ikke.
I verdenssammenheng har vi blitt ganske mye fattigere siste tre årene, om ser på store valutaer. Litt resesjon i USA og Europa kan derimot redde dagen for kronen, men er drepen for Oljefondet.
Milliardene i pensjonsfondet som skal spares like hardt som folketrygdfondet.

Tror foresten ikke broren til Jensen noen gang vil produsere batterier i Norge. De tror det investeres, men det kommer kun få og ikke mange til gode. Gode penger kastes etter dårlige. De burde heler satset på foreldling av produkter vi allerede produserer, fremfor å forbli en råvarenasjon som sender det andre steder.
Tiden vil vise.

God påske!
Slettet bruker
28.03.2024 kl 23:14 4942

Rører du på fylla eller er det motsvaret ditt, Finn.no?

Utfordringen er ikke lenger hva folk sier, men hva de gjør.
Kjøp kåkene som boligbaronene selger, eller drøm om det til lav yield.
Selger store, proffe aktører med lav gjeldsgrad burde det fortelle deg noe om hvordan de ser på framtidsutsiktene til markedet. Et lite morsomt apropos er Trond Mohn sin investering i BergenBio. Jentene hans skal selge halvparten av de 400 eiendommene de eier på Frogner. SV i Oslo vil at kommunen skal kjøpe dem.

Når det kommer til primærbolig kontra leie om skal bo et sted lenge er regnestykket litt annerledes. Spesielt om du er gjeldsfri. Da er utfordringen å spare til oppgradering, altså rekke- eller enebolig, uten at staten skal ha formuesskatt. Innslagspunktet for formuesskatt har ligget fast noen år, samtidig som verdsettelsesrabatten på blant annet aksjer er redusert.

Husk å sjekke selvmeldingen nå i ferien, Finno. Gjeld er vist bra for å redusere formueskatten.
Du får se hva du finner, så får økonomien til dine meddebattanter holdes utenfor diskusjonen. Det er like lavmål som å kommentere utsende, navn eller noe annet folk ikke kan bestemme over selv.

finno
28.03.2024 kl 22:21 4977

landis, Sjoa og all4one - det holder ikke med å sjekke egen konto for å konkludere med at det ikke er "nok penger i befolkningen".
landis
28.03.2024 kl 20:30 5052

Vel, en kan jo se på statistikkene som ligger bak oss.
Rentebelastningen er etter sigende rekordhøy.
Låneopptaket/gjeldsveksten er (nesten) rekordlav, men på sitt laveste på veeeeldig mange år !
Krona er rekordsvak. Det samme gjelder dollaren. Og trenden er definitivt ikke i retning sterkere krone/lavere rente
Inflasjonen har vært rekordhøy siden 80 tallet, og faller litt mindre enn de fleste skulle ønsket.
Flere håndtverkere jeg kjenner har boka full av oppdrag og mer enn nok å gjøre. De bygger dog ikke nye hus, men vedlikeholder eksisterende.
Det er vel ommentrent kun utlendinger som bygger nytt, norske bedrifter rammes svakere enn ventet av "byggestansen"
Bolgiprisene stiger. (kun i oslo..?) (noe som gir NB rom til renteøkninger)
Leieprisene faller. I alle fall er det rapportert om dette mange steder i norge. Utenom Oslo...?
Reallønen faller (videre..?). Årets lønnsoppgjør blir definitivt en thriller, men med svært mange skuffelser.
Ledigheten er svært lav, noe som også gir NB rom til å øke renten.

På den negative siden i alle fall. Er nok en del positive effekter som jeg har glemt.
Men for å forsvare kraftig økning i boligprisene så må de fleste av disse effektene snu retning, hvis ikke er det ikke nok penger i befolkningen.
Slettet bruker
28.03.2024 kl 20:09 5069

Er stort sett bare en idiot på tråden her og de fleste andre er flinke til å belyse og argumentere for sine synspunkter og henviser til faktakilder.
Bare slik kan en belyse temaet. Mange flinke skribenter her også sistnevnte. Svak kronekurs er jeg redd kan bli vår bane om dette fortsetter, mange som ikke skjönner at det er inflasjonsdrivende. Det er grundige og objektive tanker du kommer med som belyser temaet all4one. Viser at du kan ha flere tanker i hodet samtidig, noe som hos enkelte er mangelvare.
Redigert 28.03.2024 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2024 kl 19:11 5107

$= 6,5% opp YTD, € =4,5% opp YTD. OBX = 1,65 %
På et kvartal ble siste renteheving og reduksjon i kronekjøp visket bort. Spesielt etter siste møte med NB.
Norskepesetasen er ikke stabil, den er svak. Eksportindustrien, blant annet laks, tjener godt på det. olje og gass handles i $.
Innsatsvarer utenfra og annen import er derimot dyrt.
Varehandel er Norges nest største næring målt i sysselsatte. Svak krone er ikke bra for konsum, men miljøet kan derimot juble.
Svekkes norskekrona mer må kanskje NB iverksette tiltak, så at toppen er nådd vet jeg ikke. Håper det, men ingen kan spå fremtiden.

Sysselsetting: se på grafen over andel som er ansatt i bygg og anlegg, den tredje største «arbeidsgiveren» etter helse og varehandel. Mange sysselsatte og det har vært eufori rundt fritidseiendom siden 2020.
Det er det ikke lenger. Igangsettelse- og ferdigstillelse av boliger er også markant ned, hele 23,4%

En svak norskekrone er derimot dumt om en skal holde folk i arbeid. Folk må ha kjøpekraft.

Det går ikke akkurat strålende der om dagen? Total verdiskapning i næringslivet gikk også noe ned i 23. Olje- og gassprisen gikk en del ned i fjor, mest sannsynligvis ligger forklaringen der.

Innvandrere som enkelte gnåler om mister støtten om de flytter fra sin distriktskommune. Flytter de må de klare seg selv økonomisk. Hvor mange ukrainere uten jobb kommer da til Oslo eller andre byer?

Antall sysselsatte er derimot stabil. Viktig å få med seg at en time jobb i referanseuken er nok for å regnes som sysselsatt.

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/faktaside/norsk-naeringsliv

https://www.ssb.no/bygg-bolig-og-eiendom/bygg-og-anlegg/statistikk/byggeareal/artikler/sterk-nedgang-i-byggetillatelser-i-2023

https://www.imdi.no/ukraina/informasjon-til-kommunene-om-bosetting-av-ukrainske-flyktninger/

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen/artikler/stabilt-antall-sysselsatte

En avsluttende kommentar til Olav: troe du ikke tomteprisene vil justeres ned når byggekostnadene går opp, men kjøpekraften til konsumentene er svak positiv?
Jeg tror mye avhenger av renta, inflasjon og kjøpekraftsutvikling. Tilbud/etterspørsel, på et eller annet tidspunkt må tomteeiere iverksette bygging på lavere marginer for å unngå mislighold.
Skal ingen byggefirmaer bygge nytt, kun fikse hos folk blir det etter hvert trangt om jobbene. Det tar derimot noe tid.

Å se fulltidseffekten av rentehevelser tar normalt opp mot 18-24 måneder.
Du er derfor ikke helt utenfor tidsmessig med dine kalkyler.
At bruktprisene går litt opp en måned gjør ikke noe, det er lange linjer som gjelder.
Det er til syvende og sist produktet sin endelige kostnad og andel av befolkningen som har eller tar seg råd til det som avgjør hvordan den videre veien blir.

Dyre leiligheter er under oppføring i Bergen. De er ikke innflyttingsklare, så folk bor i sine gamle boliger. Gamlinger med enebolig som skulle vente til leiligheten er klar kan derimot få seg et sjokk når familieboligen skal selges. Kjøpegruppen, middelklasse med flere barn, har ikke samme kjøpekraft som for to år siden lenger.

Vi får vente og se. Jeg tror ikke noe om kjøpekraft, ledighetstall og antall med betalingsanmerkninger og konkurser. Tallene er slik tallene er. Da er det litt rart at eiendomsmarkedet skal ta springfart videre?
Det samme gjelder forøvrig OBX. Forstår ikke prisingen på selskapene er slik den er når en kan få risikofri avkastning som i noen tilfeller er bedre i rentemarkedet.
Sky is the limit. God påske!
Slettet bruker
28.03.2024 kl 15:53 5194

At du gidder svare meg., du har sagt at alt jeg skriver er tull, så svarer du på det jeg skriver!!! Noen er virkelig tette i pappen.
Er det mulig å blokkere enkelte fra å svare på ditt innlegg ? Jeg skriver ikke så mye her så jeg har ikke helt kontroll på dette, men i det virkelige liv unngår jeg dritt.

Når en beskyldes for å fortrenge virkeligheten når en henviser til kilder i E24 forstår en iq-nivået til hen.

https://e24.no/naeringsliv/i/69pOAO/analyse-over-4500-bedrifter-i-fare-for-konkurs?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Redigert i dag kl 08:30

Redigert 28.03.2024 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Olav2
28.03.2024 kl 11:30 5341

Aftenpostens artikkel i går med overskriften:

"Sliter du med å komme deg inn på boligmarkedet? Denne statistikken viser hvordan det kan bli enda verre."

henter krisetallene i boligbyggingen fra statistikken til BOLIGPRODUSENTENE som bl.a. viser antall IGANGSATTE boliger:

03.23 - 02.24: 13.642
03.22 - 02.23: 21.827
03.21 - 02.22: 26.487

Vårt statlige statistikkbyrå SSB har også tall for IGANGSATTE boliger for de samme periodene:

03.23 - 02.24: 22.896 ... 9.254 flere igangsettinger enn hos Boligprodusentene
03.22 - 02.23: 28.874 ... 7.047 flere igangsettinger enn hos Boligprodusentene
03.21 - 02.22: 30.291 ... 3.804 flere igangsettinger enn hos Boligprodusentene

Det er følgende 2 hovedårsaker til høyere igangsettingstall hos SSB enn hos Boligprodusentene:

1. SSBs tall dekker hele byggebransjen i Norge i motsetning til Boligprodusentene som ikke har alle produsentene med seg.

2. SSBs tall er for igangsettingsTILLATELSER mot Boligprodusentenes tall for faktiske igangsettinger.

Ut fra tallene i perioden 03.21 - 02.22 ser det ut som Boligprodusentenes tall er 87,4 % av SSBs tall i en periode hvor salget er så godt at stort sett alt som tillates igangsatt blir igangsatt. 87,4 % av SSBs igangsettinger også i etterfølgende 2 år ville gitt følgende igangsettinger hos Boligprodusentene:

03.23 - 02.24: 20.011 ... 6.369 flere igangsettinger enn hos Boligprodusentene
03.22 - 02.23: 25.236 ... 3.409 flere igangsettinger enn hos Boligprodusentene
03.21 - 02.22: 26.487 ... likt antall som hos Boligprodusentene

Konklusjonen dras i retning at boligprodusentene som fanges opp av Boligprodusentenes statistikk stoppet 6.369 tillatte igangsettinger i perioden mars 2023 til februar 2024 og 3.409 tillatte igangsettinger i perioden mars 2022 til februar 2023. Rundt regnet har isåfall boligprodusentene registrert hos Boligprodusentene nå stoppet bygging av 10 tusen flere boliger enn normalt som de har fått godkjent igangsatt. På SSBs tall for hele bransjen har boligprodusentene nå stoppet ca 11 tusen flere godkjente boliger enn det et normalt salg ville medført.

Det er verken tomtemangel eller sendrektig saksbehandling hos plan og bygg som er hovedårsaken til krakket i det som faktisk igangsettes av boligbygging i Norge. Det er boligprodusentene selv som i større og større grad lar være å igangsette den boligbyggingen de har fått godkjent. Med den åpenbare årsaken de ekstremt høye prisene som ikke skyldes byggekostnadene, men de hinsidig høye tomtekostnadene boligprodusentene selv legger inn i kalkylen i perfekt harmoni med de hinsidig høye gevinstene på prosjektet.
Redigert 28.03.2024 kl 21:01 Du må logge inn for å svare
finno
28.03.2024 kl 11:29 5313

Sjoa - du fortrenger virkeligheten slik dine øvrige krakk-kolleger også gjør. Vi står foran tidenes (Olav-sjargong) beste lønnsoppgjør, rentetoppen er nådd og det på et anstendig nivå, det flytter hundre ganger+ flere mennesker inn til Norge enn det flytter mennesker ut av Norge, arbeidsmarkedet er tidenes beste, kronekursen har stabilisert seg, eksportbedriftene tjener penger som aldri før og foreldre- og besteforeldre-banken er breddfull og klar l å backe barn og barnebarn i den beste investeringen de kan foreta. Det er dog bra for oss som er på kjøper`n at krakkfolket fortrenger denne virkeligheten, budrundene blir nok ville nok som de blir.
Onkel_S
28.03.2024 kl 10:58 5334

Der bør i hvert fall skje noe med tilbudssiden som hittil ikke har oppført seg i nærheten av slik man forventer av et krakk.
Det er ikke kun prisstatistikken som avviker fra et vanlig krakk tilbudssiden gjør det i høyere grad.
Redigert 28.03.2024 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2024 kl 07:54 5435

Hvordan skal boligpriser gå opp ? Jeg sliter virkelig med å forstå, at en ønsker det opp skjønner jeg. Rentene vil forbli høyere enn folk tror, de rike flytter ut av landet, folk mister jobbene sine, kronekursen gir høyere inflasjon, NAV befolkningen øker skummelt mye. Og en drøss av bedrifter går konkurs. Dette begynner å bli en farlig miks. Regninger og eiendomsavgifter hoppet i taket. Om ikke noe positivt skjer tror jeg andelen som eier bolig vil gå kraftig ned og det samme med eiendomsverdiene. Vi er ikke der enda, men noe må snu snart ellers blir dette virkelig stygt. Dagens politikk og samfunnsutvikling som Pompel og Pilt 2 styrer er virkelig urovekkende. Er vi i ferd med å bli det nye Venezuela ?

https://e24.no/naeringsliv/i/69pOAO/analyse-over-4500-bedrifter-i-fare-for-konkurs?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Redigert 28.03.2024 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Olav2
28.03.2024 kl 00:43 3348

Norges største utleier bedrer trolig tilbudet av små leiligheter i Oslo etter påske.

2 indikasjoner på at det annonserte salget av boliger fra norges største utleier er igangsatt:

1. indikasjon:
Fitch Downgrades Heimstaden Bostad AB to 'BBB-'; Outlook Negative
Thu 21 Mar, 2024 - 11:49 ET
https://www.fitchratings.com/research/corporate-finance/fitch-downgrades-heimstaden-bostad-ab-to-bbb-outlook-negative-21-03-2024

2. indikasjon:
Heimstaden bostad har nå INGEN bolig til leie som blir ledig i april.
https://heimstaden.com/no/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIz9Dl0cyVhQMV4AWiAx1dLwdnEAAYASAAEgIS9fD_BwE

Heimstaden Bostad er nå nedgradert til laveste investeringsnivå med negative utsikter. Dvs det laveste av det lave før man blir high yield/junk bond og kan med det glemme store deler av lånemarkedet. I tillegg til at de allerede slitsomt høye rentene på nye lån blir enda høyere der de fortsatt får låne penger. Ledelsen i Heimstaden Bostad har lovet at de vil gjøre alt for å unngå nedgradering til high yield/junk bond og da må man forvente at de endelig igangsetter salget av selskapets desidert dyreste boliger både per kvadratmeter og per stykk som ligger i Oslo.

At det ikke er en eneste annonsert oslobolig som blir ledig i april indikerer at de som blir fraflyttet i april blir lagt ut til salgs istedenfor å bli lagt ut til leie.
Redigert 28.03.2024 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
Edgar A
27.03.2024 kl 22:31 3419

Det er ingen aldersbegrensning på førstehjemslån har jeg skjønt.
Olav2
27.03.2024 kl 20:28 3370

Jeg kan glede deg Edgar A om at dine innlegg blir lagt merke til så lenge jeg også på privaten har fått spørsmål om deg.

Ditt første innlegg på eiendomsforumet postet du 30. november 2022, dvs for 15 måneder siden:

"Edgar A
30.11.2022 kl 21:20

Får Olav 2 noen gang kjøpt seg bolig i Oslo?

Da må det gjøres nå før januar rallyet starter i så fall.

Mange ville budrunder om dagen!"

Med unntak av at du har skiftet navn på den du er så opptatt av fra Olav 2 til Olof 2 så virker det ikke som du har fornyet deg så veldig på 15 måneder Edgar A.

Redigert 27.03.2024 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
Edgar A
27.03.2024 kl 19:53 3356

Olof 2 ønsker seg en hybelleilighet og håper på krakk slik at han får kjøpt seg en hybel.

Hadde jeg også gjort hvis jeg var en krakknisse.
finno
27.03.2024 kl 16:17 3496

"Drep meg herre kong Olav, men ikke med din tolkning av statistikk" - fritt etter Snorre. Det er godt at vi har statistikk-eksperten Onkel til å balansere ut Olav2 sine tolkninger som helt klart er gjennomfarget av at Olav2 "vet" at vi er i et krakk uansett hva priser og statistikk viser.
Olav2
27.03.2024 kl 15:10 3534

Du skiller deg ut på forskjellige måter wire1 fra de som åpenbart er blinde eller later som de har blitt blinde. For meg fremstår du mer som diskusjonsvillig enn noe annet. I tillegg til at det er vanskeligere å vite hva du egentlig mener enn det er for de fleste andre som diskuterer her.

Min påstand er at man påbegynte et boligkrakk i Norge for 1,5 år siden, at man fortsatt er i et boligkrakk og at man fortsatt vil være i et boligkrakk i overskuelig fremtid.

Det er deler av markedet som allerede har falt de magiske 20 prosentene slik at man kan påstå at boligprisene i dette delmarkedet HAR KRAKKET. Rekkehusene i Engerjordet i Bærum er et slikt delmarked.

Det er deler av markedet som fortsatt ikke har falt de magiske 20 prosentene slik at man kun kan påstå at delmarkedet KRAKKER. Middels store leiligheter sentralt i Oslo er et slikt delmarked.

Det er deler av markedet som fortsatt ikke har påbegynt et alvorlig fall slik at man kun kan påstå at markedet KOMMER TIL Å KRAKKE. Små leiligheter sentralt i Oslo er et slikt delmarked.

Det spesielle med deg wire1 er din intensitet i motsatt retning av meg samtidig som du fremstår som du er enig i min vurdering av et boligmarked som både HAR KRAKKET, KRAKKER og KOMMER TIL Å KRAKKE.
Edgar A
27.03.2024 kl 13:59 3623

Tror ikke den hinsides voldsomme prisstigningen i Oslo kommer før vi er kvitt Støre og den misunneligeBondeknølen Vedum.

I mellomtiden kan en se 10 til 25% stigning eller hva tenker du Olof 2 ?
Olav2
27.03.2024 kl 13:52 3621

-Det er nå 51 annonser for leiligheter med størrelse mellom 30 og 40 kvm i Oslo til salgs, hvorav 15 er merket som solgt.
-Det er nå 109 annonse for eneboliger i Oslo til salgs, hvorav 3 er merket som solgt.

Det er solgt 5 ganger så mange små leiligheter som eneboliger siste 3 døgn av en mengde på under 50 %. Dvs at salgsprosenten for små leiligheter har vært mer enn 10 ganger så høy som for eneboliger i Oslo siste 3 døgn.

Er man opptatt av hva som skjer i dagens boligmarked så leter man ikke i bunken av små leiligheter eller eneboliger.

Er man opptatt av å fremstille boligmarkedet bedre enn det boligmarkedet er så trekker man frem salg av små leiligheter i Oslo, og boliger med hage i Oslo som er lagt ut med de mest hinsidige lokkeprisene for å få solgt.
Redigert 27.03.2024 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
wire1
27.03.2024 kl 13:49 3590

Du skriver at du ikke kjenner området bedre enn at du har kjørt eller gått forbi, likevel skriver du at det er "et røverkjøp for balkong i denne arealeffektive leiligheten i dette meget attraktive området".

Hadde du vært der hadde du innsett at det er utholdelig mye støy fra Ring2 og Hjulafossen som er hhv. 100m og 70m fra stuevinduet. Området er attraktiv, men det er ikke den interne beliggenheten.

Du skriver også at du har greie på leiligheter som de i Sandakerveien 10, men i hvert fall ikke nok til å se forskjell på størrelsene der jeg må måle plantegninger for å overbevise deg.

Selvfølgelig er S10 ikke representativt for hele markedet i Norge, derfor påpeker jeg også at dette er et meget selektivt utvalg. Likevel tegner det er lite bilde av hva som skjer i dette markedssegmentet. Hvis du mener at markedet som helhet for eksempel har falt 20%, men der hvor de attraktive boligene har steget vesentlig, må de uattraktive falle i så voldsom grad for å trekke snittet langt nok ned for at det kan defineres som krakk. Det har jeg fortsatt til gode å se. Men jeg er vel for blind til å se slikt, men i det minste i godt selskap med NB, EN, SSB og diverse økonomer.
Olav2
27.03.2024 kl 13:23 3606

Jeg kjenner Sandakerveien 10 i form av at jeg noen ganger har vært der og enda flere ganger har kjørt forbi. Men, jeg kjenner ikke Sandakerveien 10 så godt at jeg kan si at omsetningene i februar og mars er til lavere priser enn hva slike leiligheter ble solgt for på topp for 1,5 år siden. Ut fra min begrensede kunnskap om Sandakerveien 10 er jeg fristet til å si at februarsalget var topp for slike leiligheter så lenge de forutgående omsetningene fremstår som mindre hinsidig dyre.

Jeg har derimot så god greie på leiligheter som de i Sandakerveien 10 at jeg kan si at det som prismessig har skjedd med slike leiligheter ikke er representativt verken for hva som har skjedd med boligprisene i Oslo eller i Norge. Den ekstreme renteoppgangen har hemmet de som bor i slike leiligheter til å gå neste steg til større leiligheter eller til boliger med hage slik at antallet til salgs har falt. Samtidig har den ekstreme renteoppgangen stimulert boligkjøpere til å kjøpe mindre leiligheter som har fått antallet kjøpere av slike leiligheter til å øke. Renteoppgangen har medført redusert tilbud av og økt etterspørsel etter mindre leiligheter slik som de i Sandakerveien 10 enn hva som har skjedd med resten av markedet, med tilhører bedre prisutvikling enn i resten av markedet.
Redigert 27.03.2024 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
wire1
27.03.2024 kl 13:04 3614

Er det et boligkrakk når Sandakerveien 10 er hinsides dyrt med dagens rentenivå, der det i dette selektive utvalget har økt et sted mellom 5,7% og 11,5% på et halvt år?

Et dårligere kjøp sammenlignet med nr 86 uten tvil, men diskutabelt mot nr 93. For øvrig vil jeg si at et stort 3-fags stuevindu er mer verdifullt enn 4 etg og knøttliten brannbalkong. Det eneste som da står igjen er 2kvm.
Redigert 27.03.2024 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
Olav2
27.03.2024 kl 12:47 3620

Boligene i Sandakerveien 10 er hinsidig dyre wire1 med dagens rentenivå.

Å få 2 kvm, balkong og 2 etasjer høyere i bygget for 15 tusen kroner var et røverkjøp. Resten av kjøpet i form av 34 kvm i 2. etasje uten balkong for 4,41 millioner kroner var et KATASTROFALT DÅLIG KJØP. Så dårlig kjøp at vedkommende neppe noen gang vil klare å selge for tilnærmingsvis det samme som han kjøpte for.

wire1
27.03.2024 kl 12:35 3590

Her var det mange stråmenn. Nå skriver du om alt annet enn det jeg skrev om, men det er jo ikke så nytt. Synes du fortsatt at boligene i Sandakerveien 10 er billige og at nr 93 var et røverkjøp?
Olav2
27.03.2024 kl 12:24 3607

Ifølge finn.no er gjennomsnittlig kvm-pris for leiligheter i bydel Sagene-Torshov i Oslo 102 tusen kroner, som slår ut i kvadratmeterpriser fra 70 til 150 tusen kroner. Med 6 % årlig kalkulasjonsrente blir det fra 350 til 750 kroner per kvadratmeter i månedlig kapitalkostnad.

Kapitalkostnad på 15 tusen kroner per måned for en leilighet på 20 kvm som går for 3 millioner kroner, 25 tusen kroner per måned for en leilighet på 40 kvm som går for 5 millioner kroner og 40 tusen kroner per måned for en leilighet på 100 kvm som går for 8 millioner kroner. I tillegg kommer felleskostnader som gjør boligkjøp av leilighet i bydel Sagene-Torshov til en så stor økonomisk utfordring at de fleste som naturlig tilhører denne bydelen lar være å kjøpe eller får alvorlige økonomiske problemer hvis de kjøper. Slik det har blitt overalt i Oslo etter at styringsrenten har økt med 4,5 %.

Eiendomsmeglere, boligbyggere, utleiere og banker kjører en voldsom positivitetskampanje via pressen og deres boligeksperter. Boligeksperter som i hovedsak er hentet fra eiendomsmeglere, boligbyggere, utleiere og banker. Selv Norges Bank har man klart å få med på kampanjen som i hovedsak går ut på å presentere prisstatistikker som viser oppgang, kneble all informasjon som viser den reelle nedgangen og skremme om enda høyere fremtidige boligpriser som følge av den lave boligbyggingen og den fremtidige lavere styringsrenten.

Her på debatten finner man den samme positivitetskampanjen hvor det ser ut som man også har fått med seg konstruktøren av verdens beste boligstatistikk Onkel_S på noe som er stikk i strid med hva hans egen statistikk viser.

Jeg er mest overrasket over Onkel_S tett fulgt av Norges Bank. Hvordan er det mulig for disse to instansene å la seg manipulere til å tro at boligprisene stiger når alt annet enn eiendomsmeglernes prisstatistikker viser nedgang?
Edgar A
27.03.2024 kl 11:43 3661

Lokke pris og lokke pris fru Blom.

Godlia er jo Groruddalen fremdeles.
wire1
27.03.2024 kl 11:21 3684

Fortsatt sverger du til dine egne argumenter om at brannbalkong og 4 etg er så fantastisk. Det er bare dine egne preferanser og gir ikke spesielt mye mer verdi. Hva skal du bruke en 60cm østvendt brannbalkong til?

Nr 86 solgt sep 2023 / 4 278 000,- / kvm-pris 122 000,-

Nr 79 solg feb 2024 / 4 635 000,- / kvm-pris 136 000,-

Nr 93 solgt mars 2024 / 4 655 000,- / kvm-pris 129 000,-

Du må gjerne argumentere til du blir blå om at nr 79 var et så «fantastisk» mye bedre salg enn nr 93, men det endrer ikke på det faktum at dette er usedvanlig høye kvm-priser generelt. Og når du først er i gang kan du vel like gjerne sammenligne med nr 86, der nr 79 og nr 93 hadde hhv. ca. 11,5% og 5,7% høyere salgspris enn nr 86. Dette i en periode der du mener det er boligpriskrakk.

Skikkelig «røverkjøp»
Redigert 27.03.2024 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Olav2
27.03.2024 kl 11:05 3677

finno, Edgar A, DividendYield, pedro1 og sondresb:

Har dere virkelig ikke bedre gangsyn enn at dere forstår at 11 millioner kroner for en HEL tomannsbolig på 239 kvm med 1.412 kvm tomt I OSLO er en så hinsidig lokkepris at det blir folkevandring til eiendommen når det er visning.

11 millioner kroner er sinnsykt billig selv i dagens boligkrakk og ble derfor med rette titulert som "potensiell gullgruve" selv etter at eiendommen ble solgt for 14,1 millioner kroner.
Olav2
27.03.2024 kl 10:46 3665

"Edgar A
25.03.2024 kl 18:35

Sandakerveien 10N 36kvm lagt ut for 3,65 mill

Gikk for 4,425 mill"

Leiligheten jeg trakk frem var i 10M og var oppgitt til 34 kvm.

...

Edgar A´s leilighet i 10N ble solgt i mars for 4,425 millioner kroner mens den jeg trakk frem i 10M ble solgt i februar for 4,410 millioner kroner. Hvis du har rett i at Edgar A´s leilighet har bredere stue enn den jeg trakk frem så er den 2 kvm større som gjør salget i februar enda bedre enn salget i mars så lenge marssalget er av en som er:

- 2 kvm større,
- er plassert 2 etasjer høyere i bygget, og
- har balkong

15 tusen kroner for 2 kvm mer, 2 etasjer høyere og balkong er både et røverkjøp og sier at marssalget var langt dårligere enn salget i februar.

Har du rett wire1 i at den som ble solgt i mars er 2 kvm større enn den som ble solgt i februar så gjør du mitt argument om at marssalget ble overgått en måned tidligere enda større. Takk isåfall for det.
Redigert 27.03.2024 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
wire1
27.03.2024 kl 09:42 3711

Du gir deg aldri du.

Jeg nevnte ulike vinduer som et tegn på at leilighetstypene kunne være annerledes. Nå tok jeg meg bryet med å sjekke originale tegninger og deleveggen i oppgang M er ikke sentrert, noe den er i oppgang N. Det vil si at stuene i leilighetene til venstre er litt smalere. Dette sammenfaller godt med at alle målene i de to leiligheten er nesten identiske med unntak av stuebredden. Dette kan man se med det blotte øyet når man sammenligner veggfeltet til venstre for døråpning mellom stue og gang. Til info så er stuebredden målsatt 3,865 m i den brede varianten i originale tegninger.

Naboleiligheten i oppgang M (nr 86) har en vesentlig bredere stue på 4,11 m som sammenfaller godt med at nr 79 har 3,5 m bred stue.

Årsaken til at de er ulike henger trolig sammen med at vinduet i nr 86 er plassert så langt mot syd at deleveggen måtte flyttes.

3,865 + 3,865 = 7,73
4,11 + 3,50 = 7,61

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=320044212
Redigert 27.03.2024 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
sondresb
26.03.2024 kl 22:09 3965

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=343069405 - den jeg postet i tråden om salgspriser her om dagen. Kollega var med i budrunden.
DividendYield
26.03.2024 kl 19:41 4064

Potensielle gullgruve nevnes i artikkelen. Jeg vil si alle som sitter på bolig i Oslo er potensielle gullgruver
Edgar A
26.03.2024 kl 19:36 3998

28% over og fremdeles ett røverkjøp før den ekstreme prisoppgangen som er i vente.
finno
26.03.2024 kl 19:29 4002

28 % over takst! Og det midt under tidenes boligpriskrakk i Norge (jada jeg vet at enkeltobjekter ikke "teller" statistisk), men allikevel!

https://www.finansavisen.no/bolig/2024/03/26/8113075/100-pa-visning-i-oslo-3-1-millioner-over-prisantydning