Nybegynnererfaringer med Krypto så langt

RadivS
KRYPTO 03.01.2018 kl 21:25 9130

Har småspart i fond og aksjer i 30 år on and off. Hadde hørt om fenomenet kryptovaluta en stund. Og som mange angrer man på at jeg ikke kjøpte før ut at nå vil jeg hive meg utpå. Burde kjøpt i 2010!

Var kunde hos Nordnet. Der kunne man kjøpe askjer i canadiske og amerikanske selskaper som skulle følge Bitcoin. Det kjøpte jeg litt i. Men det viste seg at det ikke skjedde logisk, og nok var litt hypet. Mange selskaper i verden puttet på crypto i firmanavnet og steg brått.
Etter litt mer lesing fant jeg ut litt mer. Nordnet hadde noe de kalte XBT provider bitcoin og eth. Dette følger faktisk kursen på en logisk og matrmatisk måte. Kjøpte meg inn der.

Men det var jo ikke coins/tokens direkte, og ville prøve det og. Studerte og leste litt til.

Jeg måtte komme meg inn, og hos en exchange som godtok kredittkort virket mest praktisk. Prøvde å komme inn flere steder, og det var mange forskjellige måter man skulle dokumentere at man var den man utga seg for.
Havnet til slutt på cex.io som er britisk og enkel å registrere kundeforhold på.
Kjøpte først litt eth, solge og kjøpe Zcoin, solgte og kjøpte Ripple, og har blitt der.
Småtterier av penger, men er der for å lære litt om krypto.


Så hva har jeg lært?
At det er veldig forskjellige priser på en og samme valuts, mellom de forskjellige handelsplattformene. Så man bør har bruker på flere.
Lurt å lage seg en portefølje tracker. Jeg har sjekket flere og valgte cryptocompare.com. Oversiktlig og grei.

Det er nesten 2000 forskjellge kryptovalutaer, og mange er like i hva de er tiltenkt å gjøre. Mange er bare for privatpersoner til å bruke som betalingsmiddel, de går det 13 av på dusinet.
Noen skiller seg ut. Ripple som er i ferd med å bli omfavnet av Finans/ Banknæringen da det er det den er laget for.
En ny jeg har tro på er Energitoken, som skal kunne brukes spesielt innen energikjøp og salg i hele verden.
Cardano og Stellar er også interessante.

Det er en jungel nå i klondikeperioden, mye søppel, men mange morsomme og interessante.
Kryptovaluta har noe for seg, men utvikles kjeperaskt, og har ikke funnet sin form.
En skrev at det først var mye liberalister som jobbet for å spre budskapet, så fattet geekene interesse for teknologien. Nå drives dette av tradere for profitt. Så vil dette til slutt falle til ro, og bli brukt av diverse deler av næringslivet, med tilpassede valutaer sitt segment.

Alt i alt et spennende felt, der finans nå i løpet av uker har skjønt at dette ikke nytter å fornekte og avskrive lenger. Morsomme tider !

Hva er dine erfaringer?

Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2018 kl 22:16 9024

det er gøy å være anarkist
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Dogsther
03.01.2018 kl 23:34 8904

Som vanlig, så blir man for sent ute, nå som hypen er på topp. Alle som stuper inn med penger nå, fyller lommene til de som var tidlig ute. Desuten er dette er en form for valuta, som staten(e), ikke kan kontrollere. En drøm for kriminell virksomhet. Ergo kommer det før eller senere til å bli ulovlig.
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
hajost
03.01.2018 kl 23:41 8898

en side for kjøp og salg av Bitcoin, også som det står skrevet; Buy bitcoins online in Norway https://localbitcoins.com/
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Stockboy
04.01.2018 kl 15:35 8286

Ripple har en helt klar fordel kontra Bitcoin fremover, og med alle disse store bankene, vil jeg tro reguleringer fra myndigheten blir tenkt gjennom. Er så klart en sjanse, men dette er den kryptoen med klart størst potensial pt. Så får tiden vise hvor langt "luftslottet" går. Vil dog anbefale Etoro som en veldig fin side å handle kryptovaluta fra. Brukt denne en stund. Men kan kun kjøpe noen valuater.
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
JosefK
04.01.2018 kl 16:54 8214

Set er absolutt Ikke for sent å gå inn i Krypto. Men styr unna sentralisert drit som ripple. Styr unna hypes som cardano.

Og ja: styr unna "just another coin" prosjekter.

Og hva har man igjen da? Knallgode case som:

Bitshares: desentralisert børs spesialisert på smartcoins pegged til fast valuta og commodities. Tilbyr annen Krypto gjennom 3. Part. Bitshares har alltid vært for god til å være sann, derfor er den fremdeles billig.

Nem: hadde et fantastisk rally i går og kommer i løpet av vinteren /våren til å bytte 100% av kode basen og speede opp kraftig. Det litt snodige med nem er at det både er et privat selskap og en offentlig blokkjede. Det gir mange muligheter for integrasjon, noe som skjer hele tiden.

Ark: ark er litt vanskelig å forstå. De lager et økosystem rundt sin egen blokkjede. Ferdig utviklet kommer det til å være den enkleste kjeden å bygge videre på med api 'er til ethvert tenkelig programmeringsspråk, enkel ett-trykk kloning av moderkjeden med innebygd smart-bridging, koblinger mot iot gjenstander og interplanitært filsystem. Om det hørtes vanskelig ut, gjør de det enkelt og brukervennlig.

Lisk: kjøp nå. Rebrander hele selskapet i februar. Slipper snart programvaren sin for dapp utvikling i Java script. Og dem er det en del av!

Jeg har også EOS på radaren. Dyr som arvesynden, men det de sikter mot kommer til å gruse Ethereum og antakelig flere andre.


Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
RadivS
08.01.2018 kl 11:59 7565

Med snart 2000 forskjellige valutaer pr nå, så er det nok mange som på sikt vil bukke under.
Man kan tjene mye penger hvis man treffer, også på de, men er man inne for noe lenger sikt må man finne noen som har et unikt mål.

Men for oss som bruker lite tid på å studere ICOer og eksisterende valutaer, er man avhengig av andre som er villige til å legge ned den tiden det tar.

Denne kan være så spisset at den kan gjøre noe med et helt marked, som trenger noe som dette:
https://energitoken.com/
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
d12m
08.01.2018 kl 13:15 7509

Har du kikket på RaiBlocks og/eller IOTA? Hva mener du isåfall om deres fremtidsutsikter?
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
dru1
08.01.2018 kl 20:08 7352

monero 50%
bitcoin 25%
diverse coins 25%
Redigert 21.01.2021 kl 00:09 Du må logge inn for å svare