Supersyklus for olje og Frontline

andreasr
FRO 20.10.2023 kl 19:50 30129

La oss se nærmere på scenariet supersyklus for olje og frakt av olje i forhold til Frontline, og mulighetene for at supersyklus inntreffer i vinter.

Kursen for Frontline er nå $21.02 på Nasdaq. I dag har jeg Frontline aksjer for 4,6 MNOK. Hva er maksimalt potensiale i Frontline aksjen dersom supersyklus inntreffer? For eksempel dersom Suezkanalen stenges, eller andre events som fører til høye VLCC rater.

Hvor høye har VLCC fraktratene vært på det høyeste historisk? Hva vil Frontline kursen gå til da?
NOELLE
26.10.2023 kl 05:45 6573

Okeanis har har de mest moderne skipene, ja ECO Scrubbers. Får en betydelig premium på grunn av det. Denne vil bare stige når EU direktivene trer inn :)
ibyx
26.10.2023 kl 08:42 6363

Jeg vet at OET har sine "ECO scrubbers". Vel og bra! De fleste sm følger crude og clean selskapene på OSE har vel fått med seg det! :-)
Vi hører også ofte at dette er grunnen til at de oppnår bedre rater enn konkurrentene, ikke bare på OSE, men hvor som helst!
Men spørsmålet er om ikke fx FRO har skip med like høy standard? Altså "ECO scrubbers"?
Så hvorfor oppnår likevel OET tilsynelatende bedre rate stadig vekk? Er de rett og slett dyktigere i å forhandle rater osv?
Det vil gi mening om de i snitt oppnår bedre rater enn fx FRO fordi de ikke har eldre skip som trekker ned, men det ser likevel ut som de oppnår bedre enkeltkontrakter for sammenlignbare skip? Hvorfor?

Typisk aktualisert ved meldinger som denne for få dager siden:
Nissos Donoussa (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) USG/Spore Shell Western Supply and Trading Limited Kyklades Maritime (TCE: RV USD 69K @ 90 days / Actual USD 91K @ 72 days)
Redigert 26.10.2023 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Anden
26.10.2023 kl 13:25 6127

Det er veldig stille blant småakjonærene i FRO. Har mange solgt seg ut før den siste månedens store oppgang. Det sammenlignes flittig med Hafnia og Okeanis.
For å sammenligne siste måneds oppgang: OET har gått 12%, HAF 9,5% og FRO har steget 25% Ingen tvil om hvem som har steget mest. Og siste år har FRO steget det dobbelte av HAF med 140% mot 72%. OET har steget 127%
ibyx
26.10.2023 kl 14:56 5988

Du tenker det er tid for litt "security" i FRO? Men er det så enkelt? Euronavingen deres er vel premiert med 10-15%. Resten er generell rateoppgang de siste ukene...
Markedet er neppe ferdig å å prise FRO "korrekt" forhold til ekspansjonen ennå! Det kan sikkert bli litt ruglete. Men kan ikke helt se at dette skal "prises ut" i større grad? Sannsynligheten for mer oppside er gjerne større. Nå er det nok mer rater og "gevinstpsykologi" og annen "psykologi" som gjelder... 🤔

Man kan også måle de 3 mot hverandre fx siden OET ble notert? Prøv det! Så får du med et litt bredere bilde av "supersyklingen"! :-)
Redigert 26.10.2023 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
Anden
26.10.2023 kl 15:13 5961

Nei! Ingen gevinstsikring i FRO. Vil være inne når 24 VLCC offisielt blir overført til Frontline. I tillegg er deet ikke lenge før ny utbytte mulighet! Er ikke akkurat daytrader!
ibyx
26.10.2023 kl 15:22 5973

Skjønner. Jeg tror også at siste ord langt ifra er sagt om effekten av de 24 nye! :-)
Tror kanskje analytikerne også sliter litt med å verdsette ekspansjonen. Tror ikke dette er bakt inn i særlig mange kursmål ennå.
For det er Hafnia som har størst oppside målt etter analytikerkonsesnus.
Ifølge Marketscreener har OET oppside til median på ca 4%, FRO ca minus(!) 5% og Hafnia ca +20%

Ellers siste 3år
OET +470%
Hafnia +417%
FRO +356%

Tror forøvrig det sitter en del på gjerdet nå som tok gevinst for tidlig. Enhver gevinstsikring vil bli tatt imot med entusiasme så lenge rater ikke gå feil vei?
Short har foreløpig ikke økt, men falt noe de siste ukene.
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Redigert 26.10.2023 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Flipper
26.10.2023 kl 16:44 5835

Scrubbers and eco specs helping VLCCs avoid negative earnings

Average rates for the largest tankers have been below zero for 47 consecutive days, Baltic Exchange data show

https://lloydslist.com/LL1136129/Scrubbers-and-eco-specs-helping-VLCCs-avoid-negative-earnings
102oktan
26.10.2023 kl 18:51 5659

Enligt Ed på Twitter senker Jefferies EPS-anslaget for Q4. " $FRO also benefits from its Suezmax and LR2 exposure, though consensus EPS remains too high at $0.63 versus our updated estimate of $0.49. " https://x.com/ed_fin/status/1717531509584699714?s=20

FRO pleier å dele ut 80% så det skulle si et utbytte på $0,4 for Q4 ? Utbytte Q4 2022 var på $0,77. Men sikkert litt for tidlig og komme med utbytte-anslag Q4 redan nå :-)
Hva tror dere om Q3? Jeg tror fortsatt at det blir magert.
NOELLE
26.10.2023 kl 19:03 5687

Tankaksjene holder koken, tross meget dårlige börser. Rette plassen å sitte nå !

BreakWave
@DryBulkETF
·
1h
Tankers are bucking the global doom and gloom trend... Interestingly, it costs twice as much to ship oil in a Suezmax vs. a VLCC, basis $/ton... time for the big ladies to catchup?

https://twitter.com/DryBulkETF/status/1717564224023499065

Suezmax går av skaftet.
102oktan
26.10.2023 kl 19:10 5765

Jada, men har du en mening om utbytte?
ibyx
26.10.2023 kl 20:46 5674

Ok. Så de spår inntjening og utbytte for Q4 etter ca 1/4 av kvartalet er gått? Sier de også noe om Q3?
0,49 mulig utbytte blir 5,49 NOK for Q4 da vs 8,52 NOK for Q2.
Falt idag tilbake på relativt lavt volum til en kurs kun litt over en krone over oppnådd pris forrige tirsdag.


Ser forresten at NYSE snuser i pluss. Var det klassisk "OSE-skvis" vi så på slutten idag? Godt hjulpet av ståheien det store aksjebyttet i Hafnia skapte?
Noen ville ta storgevinst og fikk tilslag fra en kjøper på 70 kroner som ga ca 325MNOK brutto i kassa
Kursen var da 73 så rabatten var ikke så stor! Ca 4%. Volumet var jo sånn sett enormt til Hafnia å være og bør vel først og fremst ses på som et sterkt bullsignal som viser at mye kapital finner det attraktivt å "entre skuta" på et såpass høyt nivå? :-)

@102oktan. Greit å være oppmerksom på anslagene til Marketwatch! :-)
Redigert 26.10.2023 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
102oktan
26.10.2023 kl 21:03 5619

Grønt på Nyse. Ingenting om Q3 men Marketwatch mener EPS Q3 $0,45, for Q4 $0,65
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro/analystestimates
NAT stiger 4%
Redigert 26.10.2023 kl 21:07 Du må logge inn for å svare
NOELLE
27.10.2023 kl 06:44 5263

Markedet er klar over at Q3 blir litt " soft" for alle tankselskapene p.g.a ratene. Helt vanlig sesongmessig det uansett. Ratene er meget sterke til å våre Oktober nå, og fremover ser det bare ut som de vil styrke seg. Ifht til utbytter fra selskapene blir det nok ingen store overaskelser for Q3. Endel selskaper får premium på sine skip pga ECO scrubber og de vil prestere litt sterkere. Suezmax har jo feks eksplodert så de med mye slike håver inn. FRO og Okeanis vil nok levere utbytte rundt estimatene. Kansje litt sterkere, men det er fremover guiding og oppnådde rater som det blir fokus på :)

Alle vi med aksjer i tankselskapene må bare smile med tanke på hvor godt vi har holdt oss i et dårlig aksjemarked. Det er ikke for sent å hoppe på toget. Det blir en eventyrlig reise i flere år !
Redigert 27.10.2023 kl 06:45 Du må logge inn for å svare
Kontur
27.10.2023 kl 07:25 5269

Usa bomber terrormål inne i syria. Gerilia støttet av Iran. Oljen stiger. Det samme gjør ratene
msmekk
27.10.2023 kl 08:50 5192

Får håpe det blir med dette men risikoen for eskalering blir ikke mindre. Det blir uansett en perfekt storm for tankmarkedet så de kan godt roe seg ned et hakk i Midtøsten
ibyx
27.10.2023 kl 09:33 5229

Ny årsbeste igjen. 243,15. Dippen igår var gjerne smittefrykt fra gevinstsikringen i Hafnia?
Begge satte HOY igår. Men Hafnia "straffes" ca 3% vs sin fortsatt. Noe som kan være en mulighet der!
Anden
27.10.2023 kl 13:51 5080

Ny ath. 245,25, og vaker rett under og venter hvilken retning det skal ta "over there" Litt patetisk dette spillet og tradingen. Selv tror jeg vi kanskje ser 250 tallet allerede i dag, og i hvert fall til uken.
Kappa3278
27.10.2023 kl 13:59 5060

Hegnar podden i dag....

På et tidspunkt går tankratene amok. Da gjelder det å vite når du skal hoppe av, sier Håvard Nesheim, investor og investeringsdirektør i Conceptor Invest i denne ukens episode av Aksjepodden.

Han har gått inn og ut og inn igjen i Frontline. Denne gangen har han ikke tenkt seg ut med det første. I podcasten forklarer han hvorfor han mener tankratene vil gå gjennom taket, og når det gjelder å komme seg ut.
– Tankratene vil gå langt utenfor sin reelle verdi. Men hva skjer med oljen i fremtiden som energikilde?
vulkan
27.10.2023 kl 14:44 4967

Og gir artikklen noen hint om ved hvilke kriterier man bør hoppe av?
nucleus
27.10.2023 kl 15:01 4904

Folk er opptatt av hvor mye kursen kan gå.., men lite om at Frontline kan bli en råtass av en utbytte maskin.., i flere år i praksis. Å bygge nye VLCC tar sin tid og så er skippsverf opptatt av bygging av andre skipp for det. Så tenker definitivt ikke kortsiktig gevinst på Frontline.
Møkki
27.10.2023 kl 15:05 4898

For et eventyr 😊, men takk for denne gang FRO. Nå var potten så pass rikelig, at jeg merket høydeskrekken begynte å melde seg. Uansett ... ikke feil å ta gevinst.

Ikke glem, gjeldsgraden står nå i taket. Her kan det fort komme en emi melding for å unngå at noe må selges. Mulig at shortere etter hvert begynner å lukte på denne.
kodenavn
27.10.2023 kl 15:54 4826

Morsom du Møkki.
Afra og Suesmax rater på 80 K, og måker inn penger.
Gjeldsgraden er helt fin den. Her blir det ikke emi.
For å shorte denne bør man ha baller av stål, treverk mellom øra, og helst ha røyka noen gamle sokker i tillegg :)
YNWA250505
27.10.2023 kl 16:53 4731

Møkki, rett før du solgte, hva stod gjeldsgraden i da? Ok så helt lik som nå. Eneste forskjellen er at du fikk høydeskrekk sånn ca 110 kroner under kursmålene til flere meglerhus. Og for å ikke snakke om disse deilige utbyttene som vil regne over oss sittende aksjonærer.
102oktan
27.10.2023 kl 19:38 4477

Israel: − Bakkestyrker utvider operasjonen i kveld. FRO stiger på NYSE.
Redigert 27.10.2023 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
27.10.2023 kl 19:41 4516

Ingen glede at FRO stiger på andres lidelser. Bør holde oss for gode til sånne innlegg
102oktan
27.10.2023 kl 19:56 4576

Ok. Men når størrelsen på skyggeflåten som frakter russisk olje øker så gleder vi oss, Afra- og Suezratene går jo Booomm!
bravi
27.10.2023 kl 21:49 4410

Virker som det er suezmax som er riktig tonnasje å satse på nå, har relativt høyeste rater. Det betyr at NAT med en rendyrket og bortimot gjeldfri flåte på 20 skip vil ha størst oppside fremover både når det gjelder utbytte og kursutvikling. Hansson sier de er i en excellent posisjon.
Rui
28.10.2023 kl 09:55 4056

Fint dag på børsen i New York i går. Endte på 22,27USD som er 249,-NOK. Lover bra for mandagen på Oslo børs. Mulig vi passerer 250 Kr.
habbiten
28.10.2023 kl 09:58 4085

Gjeldfri flåte = lavere avkastning på egenkapitalen i oppgangsmarked. Grunnen til at FRO stiger så mye er jo at de har mye gjeld.
(",)Aksjel
28.10.2023 kl 14:08 7247

Kan du forklare hvorfor de stiger når dem har mye gjeld fremfor lav gjeld?
Matros
28.10.2023 kl 14:15 7221


Ser vi har fått moralpoliti på Frontline tråden. Her sitter vi å høster kanonutbytter som følge av krigen i Ukraina, men å peke på at en utvidelse av konflikten i Midtøsten kan ha store konsekvenser for tank og oljemarkedet er ikke ok…….he he. Folk er rare
habbiten
28.10.2023 kl 14:20 7205

For eksempel: Jeg kjøper 2 skip med 50 % belåning, 100 mill egenkapital og 100 mill gjeld, du har også 100 mill, men vil ikke ha gjeld så du kjøper bare ett skip. Så øker skipsverdiene med 10% på ett år og jeg betaler 5% rente på lånet, da er mine skip verdt 220mill minus 100mill gjeld og minus 5 mill renter= 115 mill egenkapital = 15% avkastning, du derimot har bare ett skip, så dine verdier øker bare med 10 mill, altså 10% avkastning. Jeg som lånefinansierte har altså 50% høyere avkastning enn deg.
Selvsagt vanskelig for NAT å få gode lånebetingelser på de gamle skipene, men de kan sikkert tjene mye penger fremover uansett, men avkastningen på egenkapitalen vil nok kunne bli mye større i f.eks FRO.
Hellboy
28.10.2023 kl 14:50 7265

Bra skrevet, habbiten.

Mangler bare utbytte- og overskuddsbiten. Dvs at så lenge ratene og inntjeningen overstiger rentene på lånet så øker overskuddet og utbyttene takket være at det blir en giring.
(",)Aksjel
28.10.2023 kl 14:51 7389

Takk for forklaringen, legger jo da til grunn at man starter likt ja. NAT som er gjeldfrie vil nok kunne tjene godt og legge opp egenkapital for nye kjøp og gunstige lånebetingelser ville jeg tro for en fremtidig flåtefornyelse. De lånefinansierte vil nok også leve med en nedside risiko om priser faller på skip og renter øker (lite trolig i dagens marked men Black swan kan forekomme). Må derimot så jeg har mest tro på FRO en NAT men håper de holder noe igjen på utbyttene så de har egenkapital til nye kjøp om 5-6 år når fremtidens drivstoffløsning er avklart . Denne linken er i så måte interresant i forhold til mindre skip
https://maritime-executive.com/article/hd-hyundai-marks-milestone-in-development-of-electric-propulsion-for-vlccs
Hellboy
28.10.2023 kl 14:55 7374

NAT har vel bare en flåte med hauggamle Suezmaxer om jeg ikke husker feil.

OET, FRO og Hafnia er mye bedre sits enn å rote seg inn i NAT.
habbiten
28.10.2023 kl 14:58 7359

For enkelthets skyld tok jeg bare med verdiendring i eksemplet.
oivindl
28.10.2023 kl 15:03 7373

Det er vel belåning som gir høyere gearing som gjør at avkastningen blir høyere.
Ikke gjelden i seg selv.
Jeg vil tro Fronline hadde klart seg like bra om de var gjeldfrie.
Flipper
28.10.2023 kl 15:50 7301

Her kan det fort komme en emi melding for å unngå at noe må selges

Han brukte jo egne penger, egen CASH for VLCC'ne fra Euronav, ingen kreditorer der, og er flush med cash.

Kjøpte nettopp hele Seadrill forrige dagen bla.

Mulig det er noe gjeld på FRO's allerede stående flåte før kjøpe av VLCC'ene, men det har
John også cash til å møte, evt.....

Hva skulle hensikten med en emi være ?
Redigert 28.10.2023 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Flipper
29.10.2023 kl 10:54 6802

Tull. Stenging av Suez kanalen stengt ( som i 1967, 6 dagers krigen, Yup Kipper krigen ) ble 6 skip senket i kanalen ( Yellow Sea )

From Wikipedia, the free encyclopedia
On 6 June 1967, the Suez Canal was closed by Egypt, shortly after the start of the Six-Day War on 5 June. Israel bombed most of Egypt's airfields and then entered and occupied the Sinai Peninsula, all the way to the Suez Canal, for 15 years. Gamal Abdel Nasser, the leader of Egypt at the time, was aligning himself with the Soviet Union and had the Suez Canal closed earlier from October 1956 until March 1957 during the Suez Crisis, when he nationalized the Suez Canal from French and British investors. Oil through the Suez Canal accounted for 60% of Italy's, 39% of France's, and 25% of Britain's total oil consumption in 1966 before the canal was closed for eight years. The canal opened again in June 1975[1] after the 1974 Suez Canal Clearance Operation of mines and debris.[2][3][4]

https://en.wikipedia.org/wiki/Closure_of_the_Suez_Canal_(1967–1975)

Absolutt alle tank skip måtte ta den lange ruten rundt Africa, og Cape of Good Hope. VLCC'er kunne ikke fra før bruke Suez kanalen '' fully laden '', kun uten last ballasting ii retur

Det ble et bonanza for VLCC'er som er mye mer økonomisk enn mindre tankere, som måtte gå samme vei rundt Afrika.

Wikiopedlia

https://en.wikipedia.org/wiki/Yom_Kippur_War#Background


Redigert 29.10.2023 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Kappa3278
29.10.2023 kl 11:46 6716

"
Det ble et bonanza for VLCC'er som er mye mer økonomisk enn mindre tankere, som måtte gå samme vei rundt Afrika."

Dette er og bør være innlysende, blir kanalen stengt må alle skip som skal til Europa eller Persiske Gulf gå den lange veien rund Afrika, både i last og ballast.
Større skip mere last på kjøl, punktum.
Lim Gordon
29.10.2023 kl 12:16 6702

Dette var en grov forenkling. Det er ikke gitt at stengning av kanalen vil gi størst uttelling for de største skipene. Husk at det ofte er en sammenheng mellom størrelsen på skipene som går gjennom Suez, og lossehavnene i Europa. Det er langt færre som kan ta VLCC og ULCC, derfor kan det gjerne bli enda større etterspørsel etter de minste skipene.
bravi
29.10.2023 kl 12:29 6721

Enig, laste og lossehavner er begrensninger, videre er mottaks kapasiteten til raffineriene en begrensning.
Husker siste gang Suez kanalen ble stengt (Evergreen skip på tvers) da var Hansson ute i nyhetene og sa "den enes død er den andres brød".
Kappa3278
29.10.2023 kl 12:40 6899

Ingen grov forenkling.
"The reshuffling of global trading patterns following Russia’s invasion of Ukraine has boosted VLCC traffic into Europe, new data shows."

"VLCCs, delivering competitively priced barrels into the region, as large vessel sizes can often lead to lower per-barrel costs."

"WTI crude flows to Europe will likely increase in the coming years, pushing more VLCCs on USGC-to-UK"

"VLCC traffic into Europe tops 1bn tonne miles per day, says Poten
US broker says tanker market is in for a wild ride as refiners look to replace even more Russian crude supplies"
Lim Gordon
29.10.2023 kl 13:05 6929

Nå skrev jeg ikke at du tok feil, men at du forenklet. En stengning av Suez-kanalen idag blir en komplisert rebus, og jeg kan ikke se at dine kopierte linjer, trolig tatt ut av denne sammenheng, gir noen avklaring.
Kappa3278
29.10.2023 kl 14:08 6861

Har tatt noe få utsnitt som jeg trodde eller i det minste håpet på var selvforklarende, men så feil kan man ta.
YNWA250505
29.10.2023 kl 16:07 7064

Frontline fortsetter den stigende trenden og målet på kr 280 kan nås på kort tid og kr 300 mot slutten av året. Aksjen et kraftig overkjøpt, men dette kan bare gå over og oppgangen fortsetter. 300 før nissen kommer jo hyggelig det.
Stockflow
29.10.2023 kl 18:29 7389

Litt spørsmål om teknisk analyse:
FRONTLINE:
Jeg vurderer å kjøpe meg inn i tank i morgen, mulig Frontline, men denne har en RSI på 86 på "kort sikt", og RSI på 78 på "middels langs sikt". (67 på lang sikt).
Jeg ser kursmålene ligger fra en del høyere til mye høyere, så å klare en god avkastning over middels til lang tid virker jo til å være greit :-)
Men jeg er usikker på når det er mest riktig å kjøpe meg inn mtp. RSI.
Hvis dere leser dagens artikkel om Frontline i FA (se under,) så er jeg usikker på om kursmålene 283-300 innen årskifte 2023/2024 står ved, selv om aksjen skulle falle tilbake mot støtten på 230, 200,193 i de nærmeste ukene? Vil disse kursmålene være "ugyldige" da? Eller er kursmålene uavhengig av fall ned mot støtten så lenge den stigende trenden vedvarer?

Utdrag fra FA:
"Aksjen er imidlertid blitt kraftig overkjøpt igjen, noe som kan åpne for en korreksjon. Det er i så fall teknisk støtte på 230-nivået, og mer ned mot 200- og 193-nivået.
Utviklingen i RSI-chartet ligner på den fra februar, da aksjen korrigerte ned rundt 20 prosent, fra 175 kroner til området 138 til 135 kroner.
Gitt at de positive undertonene fortsetter kan eventuelle korreksjoner ned bli forbigående. Holder den første kan en korreksjon kanskje stoppe i området 220 kroner. Skal de lengre positive undertonene også testes åpner det for en eventuell korreksjon tilbake til 193-nivået og kanskje bunnen i den stigende trenden."