Supersyklus for olje og Frontline

andreasr
FRO 20.10.2023 kl 19:50 29402

La oss se nærmere på scenariet supersyklus for olje og frakt av olje i forhold til Frontline, og mulighetene for at supersyklus inntreffer i vinter.

Kursen for Frontline er nå $21.02 på Nasdaq. I dag har jeg Frontline aksjer for 4,6 MNOK. Hva er maksimalt potensiale i Frontline aksjen dersom supersyklus inntreffer? For eksempel dersom Suezkanalen stenges, eller andre events som fører til høye VLCC rater.

Hvor høye har VLCC fraktratene vært på det høyeste historisk? Hva vil Frontline kursen gå til da?
(",)Aksjel
28.10.2023 kl 14:08 7061

Kan du forklare hvorfor de stiger når dem har mye gjeld fremfor lav gjeld?
Matros
28.10.2023 kl 14:15 7035


Ser vi har fått moralpoliti på Frontline tråden. Her sitter vi å høster kanonutbytter som følge av krigen i Ukraina, men å peke på at en utvidelse av konflikten i Midtøsten kan ha store konsekvenser for tank og oljemarkedet er ikke ok…….he he. Folk er rare
habbiten
28.10.2023 kl 14:20 7019

For eksempel: Jeg kjøper 2 skip med 50 % belåning, 100 mill egenkapital og 100 mill gjeld, du har også 100 mill, men vil ikke ha gjeld så du kjøper bare ett skip. Så øker skipsverdiene med 10% på ett år og jeg betaler 5% rente på lånet, da er mine skip verdt 220mill minus 100mill gjeld og minus 5 mill renter= 115 mill egenkapital = 15% avkastning, du derimot har bare ett skip, så dine verdier øker bare med 10 mill, altså 10% avkastning. Jeg som lånefinansierte har altså 50% høyere avkastning enn deg.
Selvsagt vanskelig for NAT å få gode lånebetingelser på de gamle skipene, men de kan sikkert tjene mye penger fremover uansett, men avkastningen på egenkapitalen vil nok kunne bli mye større i f.eks FRO.
Hellboy
28.10.2023 kl 14:50 7079

Bra skrevet, habbiten.

Mangler bare utbytte- og overskuddsbiten. Dvs at så lenge ratene og inntjeningen overstiger rentene på lånet så øker overskuddet og utbyttene takket være at det blir en giring.
(",)Aksjel
28.10.2023 kl 14:51 7203

Takk for forklaringen, legger jo da til grunn at man starter likt ja. NAT som er gjeldfrie vil nok kunne tjene godt og legge opp egenkapital for nye kjøp og gunstige lånebetingelser ville jeg tro for en fremtidig flåtefornyelse. De lånefinansierte vil nok også leve med en nedside risiko om priser faller på skip og renter øker (lite trolig i dagens marked men Black swan kan forekomme). Må derimot så jeg har mest tro på FRO en NAT men håper de holder noe igjen på utbyttene så de har egenkapital til nye kjøp om 5-6 år når fremtidens drivstoffløsning er avklart . Denne linken er i så måte interresant i forhold til mindre skip
https://maritime-executive.com/article/hd-hyundai-marks-milestone-in-development-of-electric-propulsion-for-vlccs
Hellboy
28.10.2023 kl 14:55 7188

NAT har vel bare en flåte med hauggamle Suezmaxer om jeg ikke husker feil.

OET, FRO og Hafnia er mye bedre sits enn å rote seg inn i NAT.
habbiten
28.10.2023 kl 14:58 7173

For enkelthets skyld tok jeg bare med verdiendring i eksemplet.
oivindl
28.10.2023 kl 15:03 7187

Det er vel belåning som gir høyere gearing som gjør at avkastningen blir høyere.
Ikke gjelden i seg selv.
Jeg vil tro Fronline hadde klart seg like bra om de var gjeldfrie.
Flipper
28.10.2023 kl 15:50 7115

Her kan det fort komme en emi melding for å unngå at noe må selges

Han brukte jo egne penger, egen CASH for VLCC'ne fra Euronav, ingen kreditorer der, og er flush med cash.

Kjøpte nettopp hele Seadrill forrige dagen bla.

Mulig det er noe gjeld på FRO's allerede stående flåte før kjøpe av VLCC'ene, men det har
John også cash til å møte, evt.....

Hva skulle hensikten med en emi være ?
Redigert 28.10.2023 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Flipper
29.10.2023 kl 10:54 6558

Tull. Stenging av Suez kanalen stengt ( som i 1967, 6 dagers krigen, Yup Kipper krigen ) ble 6 skip senket i kanalen ( Yellow Sea )

From Wikipedia, the free encyclopedia
On 6 June 1967, the Suez Canal was closed by Egypt, shortly after the start of the Six-Day War on 5 June. Israel bombed most of Egypt's airfields and then entered and occupied the Sinai Peninsula, all the way to the Suez Canal, for 15 years. Gamal Abdel Nasser, the leader of Egypt at the time, was aligning himself with the Soviet Union and had the Suez Canal closed earlier from October 1956 until March 1957 during the Suez Crisis, when he nationalized the Suez Canal from French and British investors. Oil through the Suez Canal accounted for 60% of Italy's, 39% of France's, and 25% of Britain's total oil consumption in 1966 before the canal was closed for eight years. The canal opened again in June 1975[1] after the 1974 Suez Canal Clearance Operation of mines and debris.[2][3][4]

https://en.wikipedia.org/wiki/Closure_of_the_Suez_Canal_(1967–1975)

Absolutt alle tank skip måtte ta den lange ruten rundt Africa, og Cape of Good Hope. VLCC'er kunne ikke fra før bruke Suez kanalen '' fully laden '', kun uten last ballasting ii retur

Det ble et bonanza for VLCC'er som er mye mer økonomisk enn mindre tankere, som måtte gå samme vei rundt Afrika.

Wikiopedlia

https://en.wikipedia.org/wiki/Yom_Kippur_War#Background


Redigert 29.10.2023 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Kappa3278
29.10.2023 kl 11:46 6472

"
Det ble et bonanza for VLCC'er som er mye mer økonomisk enn mindre tankere, som måtte gå samme vei rundt Afrika."

Dette er og bør være innlysende, blir kanalen stengt må alle skip som skal til Europa eller Persiske Gulf gå den lange veien rund Afrika, både i last og ballast.
Større skip mere last på kjøl, punktum.
Lim Gordon
29.10.2023 kl 12:16 6458

Dette var en grov forenkling. Det er ikke gitt at stengning av kanalen vil gi størst uttelling for de største skipene. Husk at det ofte er en sammenheng mellom størrelsen på skipene som går gjennom Suez, og lossehavnene i Europa. Det er langt færre som kan ta VLCC og ULCC, derfor kan det gjerne bli enda større etterspørsel etter de minste skipene.
bravi
29.10.2023 kl 12:29 6477

Enig, laste og lossehavner er begrensninger, videre er mottaks kapasiteten til raffineriene en begrensning.
Husker siste gang Suez kanalen ble stengt (Evergreen skip på tvers) da var Hansson ute i nyhetene og sa "den enes død er den andres brød".
Kappa3278
29.10.2023 kl 12:40 6655

Ingen grov forenkling.
"The reshuffling of global trading patterns following Russia’s invasion of Ukraine has boosted VLCC traffic into Europe, new data shows."

"VLCCs, delivering competitively priced barrels into the region, as large vessel sizes can often lead to lower per-barrel costs."

"WTI crude flows to Europe will likely increase in the coming years, pushing more VLCCs on USGC-to-UK"

"VLCC traffic into Europe tops 1bn tonne miles per day, says Poten
US broker says tanker market is in for a wild ride as refiners look to replace even more Russian crude supplies"
Lim Gordon
29.10.2023 kl 13:05 6685

Nå skrev jeg ikke at du tok feil, men at du forenklet. En stengning av Suez-kanalen idag blir en komplisert rebus, og jeg kan ikke se at dine kopierte linjer, trolig tatt ut av denne sammenheng, gir noen avklaring.
Kappa3278
29.10.2023 kl 14:08 6617

Har tatt noe få utsnitt som jeg trodde eller i det minste håpet på var selvforklarende, men så feil kan man ta.
YNWA250505
29.10.2023 kl 16:07 6820

Frontline fortsetter den stigende trenden og målet på kr 280 kan nås på kort tid og kr 300 mot slutten av året. Aksjen et kraftig overkjøpt, men dette kan bare gå over og oppgangen fortsetter. 300 før nissen kommer jo hyggelig det.
Stockflow
29.10.2023 kl 18:29 7128

Litt spørsmål om teknisk analyse:
FRONTLINE:
Jeg vurderer å kjøpe meg inn i tank i morgen, mulig Frontline, men denne har en RSI på 86 på "kort sikt", og RSI på 78 på "middels langs sikt". (67 på lang sikt).
Jeg ser kursmålene ligger fra en del høyere til mye høyere, så å klare en god avkastning over middels til lang tid virker jo til å være greit :-)
Men jeg er usikker på når det er mest riktig å kjøpe meg inn mtp. RSI.
Hvis dere leser dagens artikkel om Frontline i FA (se under,) så er jeg usikker på om kursmålene 283-300 innen årskifte 2023/2024 står ved, selv om aksjen skulle falle tilbake mot støtten på 230, 200,193 i de nærmeste ukene? Vil disse kursmålene være "ugyldige" da? Eller er kursmålene uavhengig av fall ned mot støtten så lenge den stigende trenden vedvarer?

Utdrag fra FA:
"Aksjen er imidlertid blitt kraftig overkjøpt igjen, noe som kan åpne for en korreksjon. Det er i så fall teknisk støtte på 230-nivået, og mer ned mot 200- og 193-nivået.
Utviklingen i RSI-chartet ligner på den fra februar, da aksjen korrigerte ned rundt 20 prosent, fra 175 kroner til området 138 til 135 kroner.
Gitt at de positive undertonene fortsetter kan eventuelle korreksjoner ned bli forbigående. Holder den første kan en korreksjon kanskje stoppe i området 220 kroner. Skal de lengre positive undertonene også testes åpner det for en eventuell korreksjon tilbake til 193-nivået og kanskje bunnen i den stigende trenden."



canarias
29.10.2023 kl 20:07 6922

Det har vært lite gunstig tid for alle som sitter på sidelinjen og venter på fall for å kjøpe.
Med nærmest fravær av nybygg ser det meget lovende ut de neste årene.
canarias
29.10.2023 kl 20:12 6886

Det har vært lite gunstig tid for alle som sitter på sidelinjen og venter på fall for å kjøpe.
Med nærmest fravær av nybygg ser det meget lovende ut de neste årene.
Stockflow
29.10.2023 kl 20:19 6846

Ja, det er jeg enig i. Så en må jo se alt i en sammenheng, det fundamentale nå,og framover ser, jo veldig bra ut. Og derfor ser jeg muligheten for et fall ned mot 200kr igjen som forsåvidt liten/middels. Skjønner jo at folk gevinstsikrer, men nå som samtlige meglerhus «spår» Frontline fortsatt mye opp, det er og vil være liten skipsvekst, og stor/større etterspørsel for den type tank de neste årene, så vil det vel være rart om aksjonærene skulle trykke kursen så mye ned. Min mening med den erfaringen jeg har.
YNWA250505
29.10.2023 kl 22:19 6600

Ja og så må vi ikke glemme utbyttene
Crudebull
30.10.2023 kl 07:11 6257

Det er mye fokus på spotratene og hvor høye de kan bli. Det er vel så interessant å diskutere hvor lenge sykelen kan vare og konsekvensene: Lite verftskapasitet også etter 2027 pga nedbygging av industrien. Ikke nok til å erstatte gamle skip som vrakes pluss økning i oljeetterspørsel/tonmil. Verftene kan etterhvert øke prisene som smitter til eksisterende skip til over 150 mill USD. Pga FROs gearing gir det 60% oppside. Sykelen kan da vare i opp til 10 år med utbytter på 80-100 kr. Hvis det da ikke kommer en megaresesjon eller ny pandemi..
ibyx
30.10.2023 kl 10:18 5832

Frontlineren skrubber litt idag? Legger seg nærmere 2% under NYSE-slutt fredag... 🤔
Flipper
30.10.2023 kl 13:30 5555

Europa er en veldig liten andelen av skipninger i forhold til Østen, ULCC'er det nesten ingen igjen av, kun en håndfull.

De mindre skipene har en fordel til Europa, ikke så mange havner kan motta VLCC'er, det gjelder også Kina / Østen som
har få dypvanns havner som kan har dybde nok, Men Kina er desidert største kjøper av olje i verden.

Det som har og er den '' grå / fantom '' flåten som gir blaffen i sanksjoner mot Iransk olje, driver med mindre skip som laster
om til VLCC'er ( ship to ship ) av Russisk olje som gir store rabatter i forhold, til enhver tid, verdens markedet. Seiler med skip
som er opptil 30 år gamle, ingen påkrevet Klassifisering ( syklus vært 4 år, )
'' bortsett fra inspeksjon av skroget under vann, skrog inspeksjon som også kan foretas med kvalifiserte dykkere' ' regn
mat 5 års syklus på Drydock og Bottom Cleaning Siden Klassifiserings selskapene er mer fleksibel på Dry Dock ''derfor
får de ikke forsikring. ''

Personlig jeg tror Russland gir en eller annen form / garanti til disse rederiene; som John fikk av Iran under krigen, Iran/Iraq.
Det var da John skapte sin første formue, som han har brukt vel siden da.
Redigert 30.10.2023 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
30.10.2023 kl 13:43 5505

Tankratene på vei opp igjen. Arrow rapporterer Baltic AG-China opp ca 4,000 Usd/day til ca $36,000/dag
Flipper
30.10.2023 kl 13:45 5495

Korrekt - Det er ikke lenge siden verftene ikke hadde oppdrag, da kunne man kotrhere en VLCC for $ 90/ 92 Mill, I det siste har jeg sett
at rederier har gjort '' re-sale '' av kontrakter allerede bestilt, for $ 120 Mill, ingen dårlig deal, for de få som hadde bestilt.

Så kom bestillinger som perler på en snor av Container skip, LPG og GLNG som fyllet opp all kapasitet, og nybygg kontrahering for
VLCC vil ikke kunne leveres før 2025 / 2026. Ingen skraping.

Glemte å legge til, Kontraheringer av VLCC i dag, med levering 2025 tidligst, vil jo sansyneligvis være Eco Scrubbers Etc. et fortrinn..
Redigert 30.10.2023 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Hellboy
30.10.2023 kl 13:56 5449

Nesten riktig alt du skriver, Flipper.

Bortsett fra at hvis noen bestiller en VLCC i morgen, er det vel 2027 den kan bli levert. Tidligst siste Q2026.
Flipper
30.10.2023 kl 15:15 5282

Enig, jeg var litt konservativ
ibyx
30.10.2023 kl 15:47 5184

NYSE går for 240?
Flipper
30.10.2023 kl 16:32 5067

Ja sånn kan man ta feil ( meg ), Ukrina/Russland krigen syntes å ha snudd mønster av skipninger, trolig fordi det Europeiske Kontinent EU ikke
igjen vil bli tatt på sengen igjen, sikrer sine beholdning av olje.

Økende suezmax-rater overgår VLCC-er fra den amerikanske gulfen

Argus Media sier at sterk vinteretterspørsel fra Europa driver ratene for mellomstore tankskip

Økende suezmax-rater fra den amerikanske gulfen til Europa har nådd et 11-måneders høydepunkt, og passerer inntektene for større VLCC-er på vei østover, ifølge analytikere.

Europe-bundne suezmax-priser fra Vest-Afrika, Midtøsten og den amerikanske gulfen har mer enn doblet seg den siste måneden, på grunn av vinteretterspørselen, sa Argus Media.

Timecharter-ekvivalente inntekter for scrubber-monterte suezmaxer fra Houston, Texas til Rotterdam har økt fra et tap på rundt $1500 per dag 27. september til $80.000 per dag bare en måned senere, la det til.

Det kan sammenlignes med TCE-priser for VLCC-er fra Corpus Christi, Texas til Ningbo, Kina, på litt over $50 000 i slutten av oktober.
Redigert 30.10.2023 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
ibyx
30.10.2023 kl 16:38 5040

Ser jo greit ut dette? Ikke så rart at NYSE tar litt gevinst?

Tanker FFAs mainly green:
- VLCC +1-2%
- VLCC US-China +8%
- Suezmax +2-6%
- Aframax Oct +2%, Nov -6%
- LR1 Flat
- MR TC2 +5%
- MR TC6 +2-3%
- MR TC14 -1%

https://twitter.com/christankerfund/status/1718961313043632566
Lang
30.10.2023 kl 17:33 4889

Easy now, relax and enjoy

read this from august but very relevant going forward. :-)
https://splash247.com/maxed-out-vlcc-and-suezmax-utilisation-forecast-to-hit-close-to-100-by-2025/
YNWA250505
30.10.2023 kl 19:52 4599

Jeg tok også en meget god gevinst i FRO i dag. Kommer til å gå inn igjen om den faller under kr 230 igjen.
ibyx
30.10.2023 kl 20:19 4511

Gratulerer! "Det er aldri feil å ta gevinst" som det heter! Og dersom den ikke går under 230 igjen på et par år så finnes det jo andre kandidater! Kanskje ikke med fullt så gode utsikter til utbytte da? Kanskje prøve litt Hafnia?
Ser forresten at peer DHT kun er ned 0,5%...
Det var gjerne ikke bare deg som skulle gevinstsikre litt FRO idag! 😅

PS. Selv kjøpte jeg litt FRO på slutten idag!
50 øre over sluttkurs OSE nå! :-)
Redigert 30.10.2023 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
30.10.2023 kl 21:20 4368

Takker. 230 er ingen umulighet, men tviler.
YNWA250505
30.10.2023 kl 22:04 4238

Kraftig oppgang i USA og kraftig nedgang på Frontline tolker jeg dithen at kursen skal korrigere litt ned nå. Tipper lave 230-tallet