Supersyklus for olje og Frontline
La oss se nærmere på scenariet supersyklus for olje og frakt av olje i forhold til Frontline, og mulighetene for at supersyklus inntreffer i vinter.
Kursen for Frontline er nå $21.02 på Nasdaq. I dag har jeg Frontline aksjer for 4,6 MNOK. Hva er maksimalt potensiale i Frontline aksjen dersom supersyklus inntreffer? For eksempel dersom Suezkanalen stenges, eller andre events som fører til høye VLCC rater.
Hvor høye har VLCC fraktratene vært på det høyeste historisk? Hva vil Frontline kursen gå til da?
Kursen for Frontline er nå $21.02 på Nasdaq. I dag har jeg Frontline aksjer for 4,6 MNOK. Hva er maksimalt potensiale i Frontline aksjen dersom supersyklus inntreffer? For eksempel dersom Suezkanalen stenges, eller andre events som fører til høye VLCC rater.
Hvor høye har VLCC fraktratene vært på det høyeste historisk? Hva vil Frontline kursen gå til da?
Flipper
28.10.2023 kl 15:50
7367
Her kan det fort komme en emi melding for å unngå at noe må selges
Han brukte jo egne penger, egen CASH for VLCC'ne fra Euronav, ingen kreditorer der, og er flush med cash.
Kjøpte nettopp hele Seadrill forrige dagen bla.
Mulig det er noe gjeld på FRO's allerede stående flåte før kjøpe av VLCC'ene, men det har
John også cash til å møte, evt.....
Hva skulle hensikten med en emi være ?
Han brukte jo egne penger, egen CASH for VLCC'ne fra Euronav, ingen kreditorer der, og er flush med cash.
Kjøpte nettopp hele Seadrill forrige dagen bla.
Mulig det er noe gjeld på FRO's allerede stående flåte før kjøpe av VLCC'ene, men det har
John også cash til å møte, evt.....
Hva skulle hensikten med en emi være ?
Redigert 28.10.2023 kl 20:21
Du må logge inn for å svare
oivindl
28.10.2023 kl 15:03
7439
Det er vel belåning som gir høyere gearing som gjør at avkastningen blir høyere.
Ikke gjelden i seg selv.
Jeg vil tro Fronline hadde klart seg like bra om de var gjeldfrie.
Ikke gjelden i seg selv.
Jeg vil tro Fronline hadde klart seg like bra om de var gjeldfrie.
Hellboy
28.10.2023 kl 14:55
7440
NAT har vel bare en flåte med hauggamle Suezmaxer om jeg ikke husker feil.
OET, FRO og Hafnia er mye bedre sits enn å rote seg inn i NAT.
OET, FRO og Hafnia er mye bedre sits enn å rote seg inn i NAT.
(",)Aksjel
28.10.2023 kl 14:51
7455
Takk for forklaringen, legger jo da til grunn at man starter likt ja. NAT som er gjeldfrie vil nok kunne tjene godt og legge opp egenkapital for nye kjøp og gunstige lånebetingelser ville jeg tro for en fremtidig flåtefornyelse. De lånefinansierte vil nok også leve med en nedside risiko om priser faller på skip og renter øker (lite trolig i dagens marked men Black swan kan forekomme). Må derimot så jeg har mest tro på FRO en NAT men håper de holder noe igjen på utbyttene så de har egenkapital til nye kjøp om 5-6 år når fremtidens drivstoffløsning er avklart . Denne linken er i så måte interresant i forhold til mindre skip
https://maritime-executive.com/article/hd-hyundai-marks-milestone-in-development-of-electric-propulsion-for-vlccs
https://maritime-executive.com/article/hd-hyundai-marks-milestone-in-development-of-electric-propulsion-for-vlccs
Hellboy
28.10.2023 kl 14:50
7331
Bra skrevet, habbiten.
Mangler bare utbytte- og overskuddsbiten. Dvs at så lenge ratene og inntjeningen overstiger rentene på lånet så øker overskuddet og utbyttene takket være at det blir en giring.
Mangler bare utbytte- og overskuddsbiten. Dvs at så lenge ratene og inntjeningen overstiger rentene på lånet så øker overskuddet og utbyttene takket være at det blir en giring.
habbiten
28.10.2023 kl 14:20
7271
For eksempel: Jeg kjøper 2 skip med 50 % belåning, 100 mill egenkapital og 100 mill gjeld, du har også 100 mill, men vil ikke ha gjeld så du kjøper bare ett skip. Så øker skipsverdiene med 10% på ett år og jeg betaler 5% rente på lånet, da er mine skip verdt 220mill minus 100mill gjeld og minus 5 mill renter= 115 mill egenkapital = 15% avkastning, du derimot har bare ett skip, så dine verdier øker bare med 10 mill, altså 10% avkastning. Jeg som lånefinansierte har altså 50% høyere avkastning enn deg.
Selvsagt vanskelig for NAT å få gode lånebetingelser på de gamle skipene, men de kan sikkert tjene mye penger fremover uansett, men avkastningen på egenkapitalen vil nok kunne bli mye større i f.eks FRO.
Selvsagt vanskelig for NAT å få gode lånebetingelser på de gamle skipene, men de kan sikkert tjene mye penger fremover uansett, men avkastningen på egenkapitalen vil nok kunne bli mye større i f.eks FRO.
Matros
28.10.2023 kl 14:15
7287
Ser vi har fått moralpoliti på Frontline tråden. Her sitter vi å høster kanonutbytter som følge av krigen i Ukraina, men å peke på at en utvidelse av konflikten i Midtøsten kan ha store konsekvenser for tank og oljemarkedet er ikke ok…….he he. Folk er rare
(",)Aksjel
28.10.2023 kl 14:08
7313
Kan du forklare hvorfor de stiger når dem har mye gjeld fremfor lav gjeld?
habbiten
28.10.2023 kl 09:58
4151
Gjeldfri flåte = lavere avkastning på egenkapitalen i oppgangsmarked. Grunnen til at FRO stiger så mye er jo at de har mye gjeld.
Rui
28.10.2023 kl 09:55
4122
Fint dag på børsen i New York i går. Endte på 22,27USD som er 249,-NOK. Lover bra for mandagen på Oslo børs. Mulig vi passerer 250 Kr.
bravi
27.10.2023 kl 21:49
4476
Virker som det er suezmax som er riktig tonnasje å satse på nå, har relativt høyeste rater. Det betyr at NAT med en rendyrket og bortimot gjeldfri flåte på 20 skip vil ha størst oppside fremover både når det gjelder utbytte og kursutvikling. Hansson sier de er i en excellent posisjon.
102oktan
27.10.2023 kl 19:56
4642
Ok. Men når størrelsen på skyggeflåten som frakter russisk olje øker så gleder vi oss, Afra- og Suezratene går jo Booomm!
YNWA250505
27.10.2023 kl 19:41
4582
Ingen glede at FRO stiger på andres lidelser. Bør holde oss for gode til sånne innlegg
102oktan
27.10.2023 kl 19:38
4543
Israel: − Bakkestyrker utvider operasjonen i kveld. FRO stiger på NYSE.
Redigert 27.10.2023 kl 19:41
Du må logge inn for å svare
YNWA250505
27.10.2023 kl 16:53
4797
Møkki, rett før du solgte, hva stod gjeldsgraden i da? Ok så helt lik som nå. Eneste forskjellen er at du fikk høydeskrekk sånn ca 110 kroner under kursmålene til flere meglerhus. Og for å ikke snakke om disse deilige utbyttene som vil regne over oss sittende aksjonærer.
kodenavn
27.10.2023 kl 15:54
4892
Morsom du Møkki.
Afra og Suesmax rater på 80 K, og måker inn penger.
Gjeldsgraden er helt fin den. Her blir det ikke emi.
For å shorte denne bør man ha baller av stål, treverk mellom øra, og helst ha røyka noen gamle sokker i tillegg :)
Afra og Suesmax rater på 80 K, og måker inn penger.
Gjeldsgraden er helt fin den. Her blir det ikke emi.
For å shorte denne bør man ha baller av stål, treverk mellom øra, og helst ha røyka noen gamle sokker i tillegg :)
Møkki
27.10.2023 kl 15:05
4964
For et eventyr 😊, men takk for denne gang FRO. Nå var potten så pass rikelig, at jeg merket høydeskrekken begynte å melde seg. Uansett ... ikke feil å ta gevinst.
Ikke glem, gjeldsgraden står nå i taket. Her kan det fort komme en emi melding for å unngå at noe må selges. Mulig at shortere etter hvert begynner å lukte på denne.
Ikke glem, gjeldsgraden står nå i taket. Her kan det fort komme en emi melding for å unngå at noe må selges. Mulig at shortere etter hvert begynner å lukte på denne.
nucleus
27.10.2023 kl 15:01
4970
Folk er opptatt av hvor mye kursen kan gå.., men lite om at Frontline kan bli en råtass av en utbytte maskin.., i flere år i praksis. Å bygge nye VLCC tar sin tid og så er skippsverf opptatt av bygging av andre skipp for det. Så tenker definitivt ikke kortsiktig gevinst på Frontline.
vulkan
27.10.2023 kl 14:44
5033
Og gir artikklen noen hint om ved hvilke kriterier man bør hoppe av?
Kappa3278
27.10.2023 kl 13:59
5126
Hegnar podden i dag....
På et tidspunkt går tankratene amok. Da gjelder det å vite når du skal hoppe av, sier Håvard Nesheim, investor og investeringsdirektør i Conceptor Invest i denne ukens episode av Aksjepodden.
Han har gått inn og ut og inn igjen i Frontline. Denne gangen har han ikke tenkt seg ut med det første. I podcasten forklarer han hvorfor han mener tankratene vil gå gjennom taket, og når det gjelder å komme seg ut.
– Tankratene vil gå langt utenfor sin reelle verdi. Men hva skjer med oljen i fremtiden som energikilde?
På et tidspunkt går tankratene amok. Da gjelder det å vite når du skal hoppe av, sier Håvard Nesheim, investor og investeringsdirektør i Conceptor Invest i denne ukens episode av Aksjepodden.
Han har gått inn og ut og inn igjen i Frontline. Denne gangen har han ikke tenkt seg ut med det første. I podcasten forklarer han hvorfor han mener tankratene vil gå gjennom taket, og når det gjelder å komme seg ut.
– Tankratene vil gå langt utenfor sin reelle verdi. Men hva skjer med oljen i fremtiden som energikilde?
Anden
27.10.2023 kl 13:51
5146
Ny ath. 245,25, og vaker rett under og venter hvilken retning det skal ta "over there" Litt patetisk dette spillet og tradingen. Selv tror jeg vi kanskje ser 250 tallet allerede i dag, og i hvert fall til uken.
ibyx
27.10.2023 kl 09:33
5295
Ny årsbeste igjen. 243,15. Dippen igår var gjerne smittefrykt fra gevinstsikringen i Hafnia?
Begge satte HOY igår. Men Hafnia "straffes" ca 3% vs sin fortsatt. Noe som kan være en mulighet der!
Begge satte HOY igår. Men Hafnia "straffes" ca 3% vs sin fortsatt. Noe som kan være en mulighet der!
msmekk
27.10.2023 kl 08:50
5258
Får håpe det blir med dette men risikoen for eskalering blir ikke mindre. Det blir uansett en perfekt storm for tankmarkedet så de kan godt roe seg ned et hakk i Midtøsten
Kontur
27.10.2023 kl 07:25
5335
Usa bomber terrormål inne i syria. Gerilia støttet av Iran. Oljen stiger. Det samme gjør ratene
NOELLE
27.10.2023 kl 06:44
5329
Markedet er klar over at Q3 blir litt " soft" for alle tankselskapene p.g.a ratene. Helt vanlig sesongmessig det uansett. Ratene er meget sterke til å våre Oktober nå, og fremover ser det bare ut som de vil styrke seg. Ifht til utbytter fra selskapene blir det nok ingen store overaskelser for Q3. Endel selskaper får premium på sine skip pga ECO scrubber og de vil prestere litt sterkere. Suezmax har jo feks eksplodert så de med mye slike håver inn. FRO og Okeanis vil nok levere utbytte rundt estimatene. Kansje litt sterkere, men det er fremover guiding og oppnådde rater som det blir fokus på :)
Alle vi med aksjer i tankselskapene må bare smile med tanke på hvor godt vi har holdt oss i et dårlig aksjemarked. Det er ikke for sent å hoppe på toget. Det blir en eventyrlig reise i flere år !
Alle vi med aksjer i tankselskapene må bare smile med tanke på hvor godt vi har holdt oss i et dårlig aksjemarked. Det er ikke for sent å hoppe på toget. Det blir en eventyrlig reise i flere år !
Redigert 27.10.2023 kl 06:45
Du må logge inn for å svare
102oktan
26.10.2023 kl 21:03
5685
Grønt på Nyse. Ingenting om Q3 men Marketwatch mener EPS Q3 $0,45, for Q4 $0,65
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro/analystestimates
NAT stiger 4%
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro/analystestimates
NAT stiger 4%
Redigert 26.10.2023 kl 21:07
Du må logge inn for å svare
ibyx
26.10.2023 kl 20:46
5740
Ok. Så de spår inntjening og utbytte for Q4 etter ca 1/4 av kvartalet er gått? Sier de også noe om Q3?
0,49 mulig utbytte blir 5,49 NOK for Q4 da vs 8,52 NOK for Q2.
Falt idag tilbake på relativt lavt volum til en kurs kun litt over en krone over oppnådd pris forrige tirsdag.
Ser forresten at NYSE snuser i pluss. Var det klassisk "OSE-skvis" vi så på slutten idag? Godt hjulpet av ståheien det store aksjebyttet i Hafnia skapte?
Noen ville ta storgevinst og fikk tilslag fra en kjøper på 70 kroner som ga ca 325MNOK brutto i kassa
Kursen var da 73 så rabatten var ikke så stor! Ca 4%. Volumet var jo sånn sett enormt til Hafnia å være og bør vel først og fremst ses på som et sterkt bullsignal som viser at mye kapital finner det attraktivt å "entre skuta" på et såpass høyt nivå? :-)
@102oktan. Greit å være oppmerksom på anslagene til Marketwatch! :-)
0,49 mulig utbytte blir 5,49 NOK for Q4 da vs 8,52 NOK for Q2.
Falt idag tilbake på relativt lavt volum til en kurs kun litt over en krone over oppnådd pris forrige tirsdag.
Ser forresten at NYSE snuser i pluss. Var det klassisk "OSE-skvis" vi så på slutten idag? Godt hjulpet av ståheien det store aksjebyttet i Hafnia skapte?
Noen ville ta storgevinst og fikk tilslag fra en kjøper på 70 kroner som ga ca 325MNOK brutto i kassa
Kursen var da 73 så rabatten var ikke så stor! Ca 4%. Volumet var jo sånn sett enormt til Hafnia å være og bør vel først og fremst ses på som et sterkt bullsignal som viser at mye kapital finner det attraktivt å "entre skuta" på et såpass høyt nivå? :-)
@102oktan. Greit å være oppmerksom på anslagene til Marketwatch! :-)
Redigert 26.10.2023 kl 21:11
Du må logge inn for å svare
NOELLE
26.10.2023 kl 19:03
5753
Tankaksjene holder koken, tross meget dårlige börser. Rette plassen å sitte nå !
BreakWave
@DryBulkETF
·
1h
Tankers are bucking the global doom and gloom trend... Interestingly, it costs twice as much to ship oil in a Suezmax vs. a VLCC, basis $/ton... time for the big ladies to catchup?
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1717564224023499065
Suezmax går av skaftet.
BreakWave
@DryBulkETF
·
1h
Tankers are bucking the global doom and gloom trend... Interestingly, it costs twice as much to ship oil in a Suezmax vs. a VLCC, basis $/ton... time for the big ladies to catchup?
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1717564224023499065
Suezmax går av skaftet.
102oktan
26.10.2023 kl 18:51
5725
Enligt Ed på Twitter senker Jefferies EPS-anslaget for Q4. " $FRO also benefits from its Suezmax and LR2 exposure, though consensus EPS remains too high at $0.63 versus our updated estimate of $0.49. " https://x.com/ed_fin/status/1717531509584699714?s=20
FRO pleier å dele ut 80% så det skulle si et utbytte på $0,4 for Q4 ? Utbytte Q4 2022 var på $0,77. Men sikkert litt for tidlig og komme med utbytte-anslag Q4 redan nå :-)
Hva tror dere om Q3? Jeg tror fortsatt at det blir magert.
FRO pleier å dele ut 80% så det skulle si et utbytte på $0,4 for Q4 ? Utbytte Q4 2022 var på $0,77. Men sikkert litt for tidlig og komme med utbytte-anslag Q4 redan nå :-)
Hva tror dere om Q3? Jeg tror fortsatt at det blir magert.
Flipper
26.10.2023 kl 16:44
5901
Scrubbers and eco specs helping VLCCs avoid negative earnings
Average rates for the largest tankers have been below zero for 47 consecutive days, Baltic Exchange data show
https://lloydslist.com/LL1136129/Scrubbers-and-eco-specs-helping-VLCCs-avoid-negative-earnings
Average rates for the largest tankers have been below zero for 47 consecutive days, Baltic Exchange data show
https://lloydslist.com/LL1136129/Scrubbers-and-eco-specs-helping-VLCCs-avoid-negative-earnings
ibyx
26.10.2023 kl 15:22
6039
Skjønner. Jeg tror også at siste ord langt ifra er sagt om effekten av de 24 nye! :-)
Tror kanskje analytikerne også sliter litt med å verdsette ekspansjonen. Tror ikke dette er bakt inn i særlig mange kursmål ennå.
For det er Hafnia som har størst oppside målt etter analytikerkonsesnus.
Ifølge Marketscreener har OET oppside til median på ca 4%, FRO ca minus(!) 5% og Hafnia ca +20%
Ellers siste 3år
OET +470%
Hafnia +417%
FRO +356%
Tror forøvrig det sitter en del på gjerdet nå som tok gevinst for tidlig. Enhver gevinstsikring vil bli tatt imot med entusiasme så lenge rater ikke gå feil vei?
Short har foreløpig ikke økt, men falt noe de siste ukene.
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Tror kanskje analytikerne også sliter litt med å verdsette ekspansjonen. Tror ikke dette er bakt inn i særlig mange kursmål ennå.
For det er Hafnia som har størst oppside målt etter analytikerkonsesnus.
Ifølge Marketscreener har OET oppside til median på ca 4%, FRO ca minus(!) 5% og Hafnia ca +20%
Ellers siste 3år
OET +470%
Hafnia +417%
FRO +356%
Tror forøvrig det sitter en del på gjerdet nå som tok gevinst for tidlig. Enhver gevinstsikring vil bli tatt imot med entusiasme så lenge rater ikke gå feil vei?
Short har foreløpig ikke økt, men falt noe de siste ukene.
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Redigert 26.10.2023 kl 15:41
Du må logge inn for å svare
Anden
26.10.2023 kl 15:13
6027
Nei! Ingen gevinstsikring i FRO. Vil være inne når 24 VLCC offisielt blir overført til Frontline. I tillegg er deet ikke lenge før ny utbytte mulighet! Er ikke akkurat daytrader!
ibyx
26.10.2023 kl 14:56
6054
Du tenker det er tid for litt "security" i FRO? Men er det så enkelt? Euronavingen deres er vel premiert med 10-15%. Resten er generell rateoppgang de siste ukene...
Markedet er neppe ferdig å å prise FRO "korrekt" forhold til ekspansjonen ennå! Det kan sikkert bli litt ruglete. Men kan ikke helt se at dette skal "prises ut" i større grad? Sannsynligheten for mer oppside er gjerne større. Nå er det nok mer rater og "gevinstpsykologi" og annen "psykologi" som gjelder... 🤔
Man kan også måle de 3 mot hverandre fx siden OET ble notert? Prøv det! Så får du med et litt bredere bilde av "supersyklingen"! :-)
Markedet er neppe ferdig å å prise FRO "korrekt" forhold til ekspansjonen ennå! Det kan sikkert bli litt ruglete. Men kan ikke helt se at dette skal "prises ut" i større grad? Sannsynligheten for mer oppside er gjerne større. Nå er det nok mer rater og "gevinstpsykologi" og annen "psykologi" som gjelder... 🤔
Man kan også måle de 3 mot hverandre fx siden OET ble notert? Prøv det! Så får du med et litt bredere bilde av "supersyklingen"! :-)
Redigert 26.10.2023 kl 14:59
Du må logge inn for å svare
Anden
26.10.2023 kl 13:25
6193
Det er veldig stille blant småakjonærene i FRO. Har mange solgt seg ut før den siste månedens store oppgang. Det sammenlignes flittig med Hafnia og Okeanis.
For å sammenligne siste måneds oppgang: OET har gått 12%, HAF 9,5% og FRO har steget 25% Ingen tvil om hvem som har steget mest. Og siste år har FRO steget det dobbelte av HAF med 140% mot 72%. OET har steget 127%
For å sammenligne siste måneds oppgang: OET har gått 12%, HAF 9,5% og FRO har steget 25% Ingen tvil om hvem som har steget mest. Og siste år har FRO steget det dobbelte av HAF med 140% mot 72%. OET har steget 127%
ibyx
26.10.2023 kl 08:42
6429
Jeg vet at OET har sine "ECO scrubbers". Vel og bra! De fleste sm følger crude og clean selskapene på OSE har vel fått med seg det! :-)
Vi hører også ofte at dette er grunnen til at de oppnår bedre rater enn konkurrentene, ikke bare på OSE, men hvor som helst!
Men spørsmålet er om ikke fx FRO har skip med like høy standard? Altså "ECO scrubbers"?
Så hvorfor oppnår likevel OET tilsynelatende bedre rate stadig vekk? Er de rett og slett dyktigere i å forhandle rater osv?
Det vil gi mening om de i snitt oppnår bedre rater enn fx FRO fordi de ikke har eldre skip som trekker ned, men det ser likevel ut som de oppnår bedre enkeltkontrakter for sammenlignbare skip? Hvorfor?
Typisk aktualisert ved meldinger som denne for få dager siden:
Nissos Donoussa (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) USG/Spore Shell Western Supply and Trading Limited Kyklades Maritime (TCE: RV USD 69K @ 90 days / Actual USD 91K @ 72 days)
Vi hører også ofte at dette er grunnen til at de oppnår bedre rater enn konkurrentene, ikke bare på OSE, men hvor som helst!
Men spørsmålet er om ikke fx FRO har skip med like høy standard? Altså "ECO scrubbers"?
Så hvorfor oppnår likevel OET tilsynelatende bedre rate stadig vekk? Er de rett og slett dyktigere i å forhandle rater osv?
Det vil gi mening om de i snitt oppnår bedre rater enn fx FRO fordi de ikke har eldre skip som trekker ned, men det ser likevel ut som de oppnår bedre enkeltkontrakter for sammenlignbare skip? Hvorfor?
Typisk aktualisert ved meldinger som denne for få dager siden:
Nissos Donoussa (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) USG/Spore Shell Western Supply and Trading Limited Kyklades Maritime (TCE: RV USD 69K @ 90 days / Actual USD 91K @ 72 days)
Redigert 26.10.2023 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
NOELLE
26.10.2023 kl 05:45
6639
Okeanis har har de mest moderne skipene, ja ECO Scrubbers. Får en betydelig premium på grunn av det. Denne vil bare stige når EU direktivene trer inn :)
NOELLE
26.10.2023 kl 05:43
6547
Chris Shipping 🚢🚢
@christankerfund
·
13h
Russell getting slapped again and a new YTD low. Meanwhile tankers say “you can’t see me” and are up very nicely.
https://twitter.com/christankerfund
___________
Ser MEGET bra ut for tank fremover ! Vintersesongen er knapt begynt!
@christankerfund
·
13h
Russell getting slapped again and a new YTD low. Meanwhile tankers say “you can’t see me” and are up very nicely.
https://twitter.com/christankerfund
___________
Ser MEGET bra ut for tank fremover ! Vintersesongen er knapt begynt!
NOELLE
26.10.2023 kl 04:13
6357
Ingen omsetnting? Hva slags tull er det du lirer av deg? Okeanis omsettes for flere millionerhver dag på OSE. Lett å selge eller kjope, men klart det er mer omsettning i Frontline.
YNWA250505
25.10.2023 kl 21:01
6686
Frontline omsettes for 20 ganger mer en Okeanis så for meg er valget lett.
102oktan
25.10.2023 kl 18:54
6869
Hello again! Aksjemarkedet på Wall St skal visst ikke krasje likevel. Kjøpt billett idag og gleder meg til en tur med en av de nye EURN-baljerne. Apropå OET, aksjen er jo ikke likvid i det hele tatt! Ikke lett å kjøpe eller selge! Tanken min var først at kjøpe mye Hafni og lite OET idag. Hafni gikk feil vei og OET har jo ingen omsetting så det blev FRO igjen. Vanskelig å sitte på gjerdet!
ibyx
25.10.2023 kl 15:10
7117
Bryr meg ikke så mye egentlig om beholdning. Men noen ganger spørres det slik at baissing blir for påtagende?
Linken min over viser jo også antallet med scrubber, men ECO-faktoren kommer jo tydeligere fram på din! Tror ikke vi skal være *veldig* bekymret for standarden da? Mulig FRO vil utstyre noen med scrubbere også. Bare gjetning! :-)
Det viktigste med inntjening framover blir først og fremst raten tipper jeg...
Nesten alle VLCCer holder høy/bra standard vikrer det som. Sammenlignet med snittrater som meldt via Poten fx ligger jo åpenbart OET skyhøyt over og FRO et eller to hakk bak?
Linken min over viser jo også antallet med scrubber, men ECO-faktoren kommer jo tydeligere fram på din! Tror ikke vi skal være *veldig* bekymret for standarden da? Mulig FRO vil utstyre noen med scrubbere også. Bare gjetning! :-)
Det viktigste med inntjening framover blir først og fremst raten tipper jeg...
Nesten alle VLCCer holder høy/bra standard vikrer det som. Sammenlignet med snittrater som meldt via Poten fx ligger jo åpenbart OET skyhøyt over og FRO et eller to hakk bak?
Redigert 25.10.2023 kl 15:13
Du må logge inn for å svare
Ling
25.10.2023 kl 14:59
7153
Ibyx: Beklager jeg glemte å si at jeg eier bare en liten post i fro, 10k-
Ling
25.10.2023 kl 14:56
7175
Her ser en hvor mange av Euronav som har scrubbere.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/56ceae90-d6e8-405f-9b6a-8097aa45797d
Her ser en hva båtene tjenete i q2 og estemert for q3. Jeg tok bare en prosent regning.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/ff3317cb-6836-4e42-b52b-8c968ca21015
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/56ceae90-d6e8-405f-9b6a-8097aa45797d
Her ser en hva båtene tjenete i q2 og estemert for q3. Jeg tok bare en prosent regning.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/ff3317cb-6836-4e42-b52b-8c968ca21015
ibyx
25.10.2023 kl 14:37
7209
Det er jo et litt interessant spørsmål! Ser at 9 av de 24 har skrubber. Fra før har kun 2 av FRO sine VLCC ikke scrubber (2010)
Flåten fra Euronav har jo ikke så gamle skip som enkelte av FRO sine nå. Eldste er "kun" 2015, veldig mange fra 2016.
Godt mulig det er svarende å installere scrubber på disse. Men hva koster det i dagens marked? Og hvordan er kapasiteten? Hva kreves av tyngre utstyr docking for å utføre det?
https://www.frontlineplc.cy/fro-fully-funded-acquisition-of-24-modern-vlccs-from-euronav-nv/
https://www.frontlineplc.cy/fleetlist/vlcc/
65cent utbytte? Hvorfor det, hvor tar du det fra? Har du FRO idag? 😅
PS. I mellomtiden kan du jo vurdere OET.. Der er det top-notch hele veien! 😅
Flåten fra Euronav har jo ikke så gamle skip som enkelte av FRO sine nå. Eldste er "kun" 2015, veldig mange fra 2016.
Godt mulig det er svarende å installere scrubber på disse. Men hva koster det i dagens marked? Og hvordan er kapasiteten? Hva kreves av tyngre utstyr docking for å utføre det?
https://www.frontlineplc.cy/fro-fully-funded-acquisition-of-24-modern-vlccs-from-euronav-nv/
https://www.frontlineplc.cy/fleetlist/vlcc/
65cent utbytte? Hvorfor det, hvor tar du det fra? Har du FRO idag? 😅
PS. I mellomtiden kan du jo vurdere OET.. Der er det top-notch hele veien! 😅
Redigert 25.10.2023 kl 14:41
Du må logge inn for å svare
Ling
25.10.2023 kl 14:36
7222
Jeg har ikke funnet noe om når Fro overtar de 24 båtene fra Euronav. Noen som vet? Utbytte for q3 kan bli ca 65 cent.
Ling
25.10.2023 kl 14:08
7298
Jeg ser at bare 9 av båtene som de får fra Euronav har scrubbere. Båter bygget etter 2019 har ikke scrubbere. Vet noen om det skal installeres scrubbere på noen av disse båtene eller er de for gamle slik at det ikke svarer seg?
ibyx
25.10.2023 kl 13:51
9463
Ikke hele overskuddet pløyes tilbake til aksjonærene! 😅
https://www.tradewindsnews.com/finance/pareto-bank-sees-shipping-loan-book-shrink-as-shipowners-make-steep-repayments/2-1-1540962
Man kan vel si at dette støtter "støtten"? 🤔
https://www.tradewindsnews.com/finance/pareto-bank-sees-shipping-loan-book-shrink-as-shipowners-make-steep-repayments/2-1-1540962
Man kan vel si at dette støtter "støtten"? 🤔