5x mer effektiv i fysiologisk salt konsentrasjon

JosefK
AZT 23.10.2023 kl 21:23 3318


Ny skrytebrosjyre for SAN. Her kan du lære alt du aldri turte spørre om😎

https://aztechnology.wpenginepowered.com/wp-content/uploads/2023/10/Brochure-M-SAN-SAN-HQ-8.5x11-digital-Final.pdf

Hvorfor tilpasse prosessen til verktøyet? Når riktig verktøy gjør jobben enklere, billigere og mer effektivt?

Jan Raa
24.10.2023 kl 12:17 3129

JosefK: Kall det gjerne en skrytebrosjyre, men det er ikke skryt det som står der: Det er harde fakta. Spørsmålet blir hvorfor kundene velger benzonase framfor et suverent mye bedre produkt til anvendelser der det er kritisk viktig å fjerne rest-DNA. Det er vanskelig å forstå at AZT ikke kommenterer hvorfor kundene tilsynelatende tar irrasjonelle valg. Det kan da ikke være børssenstivt å fortelle aksjonærene at selskapet lager det beste produktet til denne anvendelsen, og samtidig forteller litt om hva grunnen kan være til at kundene velger som de gjør. Er det kanskje ikke noen fordel likevel at AZT produserer en nuklease (SAN) som i alle henseender burde vært foretrukket framfor benzonase? I så fall er vi vel alle ført bak lyset. Men jeg tror ikke det. Jeg tror det har å gjøre med det norske synet på seriøsitet, det å være taus og tilbakholden om ting man har grunn til å være stolt av og burde få fram i lyset. Eller som det står i Bibelen: Å sette sitt lys under en skjeppe. Det er adelsmerket. Jeg har gitt opp å få kontakt med fagfolk i AZT med tanke på en kommentar. Selskapet er åpenbart gått tilbake til den kryptiske tilstanden vi som aksjnærer opplevde under tidligere regimer.
JosefK
24.10.2023 kl 13:43 3049


Jeg var på jakt etter en reaksjon, Jan. Derav ordvalget. Og ja, jeg er veldig klar over fakta. Men den delen av forumet som er mindre opptatt av det og mer av psykososiale utfordringer ved aksjeinnehav 😉

Det som er skuffende her er at jeg må vente på en 80 år gammel nesten-pensjonist før mine ordvalg får som fortjent 🤓

En litt morsom ting jeg oppdaget i dag:

Boehringer Ingelheim har et datterselskap jeg har kommet bort i ved å søke i patent databaser. I dag dukket de opp i de vitenskapelige da jeg forsøkte litt forskjellige søketermer. Interessant papir om cancer terapi. Litt rart jeg ikke kan huske å ha lest det før, men jeg husker patentet 🤣 jeg begynner å bli gammel.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9649487/
Jan Raa
24.10.2023 kl 14:13 3008

Det er vel dette du tenker på fra artikkelen du refererer til?: "0.2 M NaCl is added to the suspension before filtering the material using a 0.22 µm bottle-top filter (Corning, Cat. #431098). Filtered material is then treated with SAN-HQ Nuclease (Arcticzymes, Cat. #70921-150) to reduce the host-cell DNA content. This is performed by adding 30 U/ml of SAN-HQ and incubating for 30 min at room temperature. Finally, the virus material is diluted 1:1 with 100 mM Tris-HCl, pH 7.5 to bring NaCl concentration to 0.1 M before proceeding for downstream processing". For å fjerne DNA-rester fra det onkolytiske viruset, bruker de SAN. Av svært gode grunner. Men dette er vel folk som vet hva de gjør, og ikke går på akkord med kvalitet og sikkerhet på det onkologiske sluttproduktet/viruset. PS: Jeg er 84 år, men langt fra pensjonist i faglig forstand.
Slettet bruker
24.10.2023 kl 20:01 2847

Litt på siden, men siden du Jan er aktiv på tråden, vil jeg gjerne kjøre litt reklame for deg. Jeg er en ivrig lytter på podcasten til Wolfgang Wee. Lange episoder med ofte veldig spennende gjester. Jan Raa var gjest tidligere i høst, og det var en veldig fin episode!! Wolfgang har tidligere sagt at du Jan er en av de mest oppegående personene han har møtt, og jeg tenker at det er jo alltids greit å ta med seg. De fleste av oss hadde synes at det hadde vært en fin tilbakemelding:-) https://www.youtube.com/watch?v=SyI_sR_VIiQ
Jan Raa
25.10.2023 kl 09:20 2640

snuffe: Takk for oppmerksomheten. Også jeg synes det er godt med fine tilbakemeldinger. Gleder meg at Wolfgang Wee var så positiv til mine frimodige - og kontroversielle - uttalelser.
Lordstock
26.10.2023 kl 20:28 2407

Hi Jan and JosefK, have does SAN HD perform compared to Benzonase® Salt Tolerant Endonuclease ?
Lordstock
27.10.2023 kl 10:23 2218

Unless I don't understand the use of nuclease and endonuclease, this would be a new competing product in the salt active nuclease category. Is that the end of AZT SAN becoming a big revenue stream and winning market shares ?
rufus01
28.10.2023 kl 10:50 1991

Lordstock er du norsk eller engelsk språkelig?. Ser du skriver på engelsk, men vanskelig å få tak i hva du faktisk spør om. Det er en mengde publikasjoner som viser at SAN er overlegen konkurrerende produkter som for eksemple Benzonase eller produktet fra C-Lecta, Denarase. Som er de to viktigste. Det er også lagt ut på dette forumet og på facebook gruppen. Legger ved linken til ett bilde av en publikasjon som viser dette. Håper det gir svar på dine spørsmål.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10160771130261265&set=p.10160771130261265&type=3
Jan Raa
28.10.2023 kl 13:28 1895

Det lar seg ikke gjøre stort lenger å underslå at produksjonspartier av Pfizer-vaksinen (hvor mange vet ingen!) inneholder en DNA-sekvens (fra Simian-viruset SV40) som fungerer som «promoter enhancer» og som kan føre til at plasmid-DNA blir tatt opp i kroppens egne celler. I en artikkel jeg og en kollega nylig har levert for publisering, skriver vi: «Plasmidet inneholder ikke bare DNA, som er koden for mRNA, men også DNA-fragmenter som fungerer som «på- og av»-knapper for avlesning av gener. Inkorporert i vårt eget DNA kan disse DNA-bitene føre til forstyrret kontroll av genaktiviteten i kroppen. Konsekvensene er uforutsigbare». Dette er ikke akkurat i tråd med forsikringen om at mRNA-vaksinen er «safe and effective». Før eller senere vil sensuren ikke lenger kunne forhindre at verden får vite sannheten. Det er absolutt nødvendig å fjerne plasmid-DNA fra alle biologiske produkter som skal injiseres i kroppen! SAN er sannsynligvis det beste hjelpemidlet man har for å kunne lage slike produkter.
Lordstock
29.10.2023 kl 00:35 1688

Not Norwegian, English speaking. I believe the Benzonase in that slide is not the new salt active Benzonase . To my knowledge (I might be wrong) this was launched just weeks ago. But asking you knowledable people if this in your pov isn’t a new competitor of AZT SAN, which might perform much better in high salt environment than the original Benzonase ? If so the potential of AZT would now seem much less than before.
rufus01
29.10.2023 kl 09:27 1554

Ok i am not the man to answer that question, but maybe JosefK or Jan Raa can help you?
Jan Raa
29.10.2023 kl 10:52 1488

Lodstock: It is new to me that a salt active benzonase exists and has been lauched just weeks ago. But AZT should know if this is true or not. Of pure curiosity: How did you come across informations/rumours about a salt active benzonase?
Fünke
29.10.2023 kl 12:48 1404

Her er en link til et webinar som tar for seg det nye produktet. Eneste jeg fant på emnet. Eller ms ser det ut til at de har en placeholder for produktet på merck sine sider.

AAV process intensification using high salt lysis & Benzonase® Salt Tolerant Endonuclease

https://event.on24.com/wcc/r/4343253/863FCF15EC8DEE4EFF4FA2AF98CB7AD7?tfa_1651=TAC000003887&partnerref=everyonesocial&es_id=7bd1724f9f
Redigert 29.10.2023 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
Fünke
29.10.2023 kl 12:52 1398

Det er I alle fall en anerkjennelse om at AZT har gjort noe korrekt.

Attention all Cell & Gene Therapy Experts! A New Benzonase® is Born.

Do you find challenging to remove HcDNA and chromatin stuck with AAV capsids after cell lysis? To overcome one of the main challenges of the gene therapy industry, we engineered our new Benzonase® Salt Tolerant Endonuclease Emprove® Expert. This new Benzonase® was developed to remove residual host cell and plasmid DNA under high salt lysis conditions where classical endonuclease enzymes are inactive.

In this webinar we will demonstrate the enzyme efficiency and showcase its compatibility with detergents used for HEK293 and Sf9 cell lysis, like our Deviron® portfolio.

Join us to move your AAV process to the next level.


Jan Raa
29.10.2023 kl 13:20 1370

Fünke: Denne helt ferske nyheten (26. oktober?) har gått meg hus forbi. Takk for informasjonen. I hvilken grad den nye "Salt Tolerant Endonuclease" berører omsetningen av SAN, kan jeg ikke bedømme. Hvorfor har de forresten omtalt enzymet som salt-tolerant? Betyr det at enzymet beholder nuklease-aktivitet (hvor mye?) i nærvær av salt. Hvis enzymet ble mer aktivt ville de vel ha kalt det "Salt Activated Endonuclease" eller "Salt Active Endonuclease". Jeg må vite mer for å se om det nye enzymet er en reell utfordrer for SAN. Kanskje det ligger an til konflikt om patentrettigheter.
Lordstock
29.10.2023 kl 18:02 1221

They advertised for a webinar introducing the new Salt Tolerant Benzonaze. Se my previous link. I have not seen the webinar.