$Argeõ$ ⚡️⚡️Eneste Tilbyder ⚡️⚡️

Slettet bruker
ARGEO 26.10.2023 kl 14:42 194996

Da bestemmer man prisen selv
💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰
Redigert 11.01.2024 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.01.2024 kl 09:46 5286

Ja de kommer nok som perler på en snor etter tirsdag ...
Slettet bruker
05.01.2024 kl 09:47 5278

Ps. Blir vel litt skriveringer om regelendringen i USA ... 7500$ per solgte elbil er rimelig sterkt insentiv ... men da kan altså ikke innmaten i batteriene ha noe med Kina å gjøre. Hvor skal disse metallenekomme fra?! Bare 13 modeller tilfredstiller nåværende krav, og bilprodusentene er helt desperate etter batterinnmat. Til og med sikkerhetspolitisk er krisen så stor at Pentagon nå er innvolvert med påtrykk om å få fart på Deep Sea Mining!!!
Slettet bruker
05.01.2024 kl 09:59 5344

https://www.mining.com/pentagon-to-deliver-report-on-domestic-seafloor-mining-by-march/

Under the National Defense Authorization Act (NDAA) signed into law on Jan. 3, US President Joe Biden has directed the House Armed Services Committee to submit a report on the domestic processing of seafloor polymetallic nodules.


The Pentagon will deliver a report assessing deep-sea mining by March 1.
Slettet bruker
05.01.2024 kl 10:48 5240

Psst. Har du også kjøpt mer på den siste oppdateringen til 🐺?
Slettet bruker
05.01.2024 kl 10:51 5260

Vi snakker om Nordens kanskje råeste på TA ...
Når det da bekreftes Styrke og Mindre risiko var det ikke stort å lure på for meg hvertfall.

Heeere we Go!🏁
Slettet bruker
05.01.2024 kl 11:01 5419

Omsetning for 25mill: Veien til tosiffret %. Fint i løypa🏎
unikum
05.01.2024 kl 11:07 5462

Heftig trading her nå mellom små investorer. Kun poster på 1000- 10 000 aksjer. Spent på om den holder
GullHårAllOve
05.01.2024 kl 11:12 5536

Jeg er litt enig med deg og har tenkt tanken selv. Kan jo være veldig vanskelig å komme med noe vettug kursmål på forventninger som kan være hinsides al fornuft, men noe kursmål burde det jo være mulig å snekre ut fra det vi vet.
Slettet bruker
05.01.2024 kl 11:19 5604

For de som handler i amerikanske - definitivt! Og for oss andre spennende å se om den fortsetter i det sterke sporet. Rart ikke norske medier catcher opp på breaking news på Yahoo, Oilprice.com om at bare halvparten av elbilmodellene som fikk 7500$ i tax credit i fjor vil få det fra 1. Jan i år pga at de ikke har klart å få tak i ikke-kinesiske metaller til batteriene sine. Men det kommer nok 😉 ... og da kommer rykket.

Forventer også inntog av utenlandske investorer til å kjempe om de få aksjene i i de få selskapene som kan by på løsningen ...
GullHårAllOve
05.01.2024 kl 11:24 5606

Jeg sitter allerede godt inne her, men har noen 100 tusener til som jeg overveier å hive inn. Men merker jeg vegrer meg litt. Er det som skjer på tirsdag med mest sannsynlig ja priset inn eller ikke? Ikke vet jeg. Tror på et rykk både mandag og tirsdag, men kjenner jeg ikke har lyst å være inne med alt her heller..... Det tenkes det tenkes....
Slettet bruker
05.01.2024 kl 11:46 5528

NB neste emisjon kommer som troll i eske.som forrige gang tenke jeg...😎
Slettet bruker
05.01.2024 kl 11:52 5572

Midtveis i dagen, midtveis til 25mill. Hva tenner lunta denne gangen tro?
Billyjojimbob
05.01.2024 kl 12:03 5756

Fin trend fra griseemien nå👍
Travis-Bickle
05.01.2024 kl 12:25 5698

Når et selskap ekspanderer og har et produkt med STOR etterspørsel er det vel naturlig at en vil trenge mer "Ny Kapital"

Emisjon blir neppe satt under 7.60 hvis det da ikke er solgt innen den tid.
Kontur
05.01.2024 kl 12:40 5646

Har lastet opp i Argeo og tror den skal få en fin opptur fremover vinteren
Slettet bruker
05.01.2024 kl 12:47 5614

Om det er rom for 30, 300 eller 3000 av Argeos roboter er vanskelig å si, og spørs jo også på om det kan lykkes utstyre dem med suttemunn for å plukke nodulene også ... med mineraltetthet på litt under 10kg per kvadratmeter er det lønnsomt med The Metal Companys massive kjempemaskiner. Argeos mye mindre roboter som kan arbeide selvstendig uten innputt 15 døgn på opptil 6000meters dyp kan nok være lønnsom plukker på selv en fraksjon av den tettheten. Men de første tiårene kan man uansett velge å vrake i de mest mineraltette jomfruområdene. Total Klondyke✨️
Slettet bruker
05.01.2024 kl 12:49 5621

Opp opp opp. Blir neppe lange tida på hverken 4, 5 eller 6
unikum
05.01.2024 kl 14:50 5375

Er det tildeling av lisenser for mineral leting som kommer ut på tirsdagen ?
Slettet bruker
05.01.2024 kl 16:03 5226

𝐿𝑖𝑡𝑡 frontrunning mandag kanskje? Bare en liten smule ...
👟
Fangal
06.01.2024 kl 08:52 4763

For de som ikke har fått med seg denn fra 5 Januar .Ryktene🚀🚀
Hør godt etter fra ca 5 min 🚀🚀
https://podcasts.apple.com/no/podcast/aksjesladder/id1483894849?l=nb
Slettet bruker
06.01.2024 kl 09:58 4699

Også en gang før har de vært eneste tilbyder. Og da ... vant de. Rart med det når man har nisjet seg godt til inn i gullkroken. Er man den eneste som kan løse en spesiell oppgave for et Stort Oljeselskap, - bestemmer man prisen selv ...
Redigert 06.01.2024 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.01.2024 kl 11:13 4649

Det brygger opp til storm, med flere hendelser som kanskje treffer hverandre samtidig i XY-chartet, være seg selskapsspesifike, regulatoriske og kanskje med en dimen§jon til, bank bank
Slettet bruker
06.01.2024 kl 11:15 4674

Det er slik 100%ere skapes, og det vet den "lenge-stille" Crantz (med mye egne penger på spill)
Marketwatch
06.01.2024 kl 18:01 4289

Tror vi skal la ressursene på havbunnen få ligge i fred for kommende generasjoner. Vår generasjon har vel tatt ut nok ressurser fra moder jord, litt magemål bør vel vi også ha. Det å finne sjeldne mineraler for å "berge" det grønne skiftet, er et syltynt argument. Produksjon av batterier etc må i fremtiden skje ved kun bruk av fornybare ressurser, ellers er vi like langt. Forøvrig må det grønne skiftet også innebære en fullstendig omlegging av måten vi lever på, vi kan kort og godt ikke fortsette med bruk og kast og naturødeleggelser. Om vi får til dette eller ikke, er jeg svært usikker på, det skjer ihvertfall ikke før vi er nødt. De forslag som per nå foreligger, med økte avgifter etc. for å få til grønt skifte, innebærer i realiteten at de med dårligst råd må foreta den største endringen (reduksjon) av forbruket. På den måten er det faktisk de som fra før forurenser minst, som må stå for den største reduksjonen. På den måten kan selvsagt de aller rikeste fortsette sin svært ressurskrevende livsførsel, der bl.a privatfly, eie av flere enorme boliger, biler i hopetall etc inngår i en "normal" livsførsel.
Dåsemannen
06.01.2024 kl 19:22 4178

Jeg har inntil nylig hatt aksjer både i Argeo og GEM. Har postet en del innlegg på GEM tråden. Men så har jeg endret syn fra optimist til skeptisk i forhold til GEM. Årsak: Når lete-og utvinningslisensene skal tildeles; Hvorfor skal da et GEM uten track record på undervannsoperasjoner i norske farvann tildeles noen verdens ting? Hvis Equinor, Aker BP og andre oljeselskaper finner ut at de ønsker å satse på den nye industrien, så har de både kompetanse (ingeniører og geologer), ressurser økonomisk, og ikke minst erfaring med tilrettelegging av nødvendig dokumentasjon (konsekvensutredninger, søknader etc) enn hva den organisatoriske myggen GEM har. Husk; de myndigheter oljeindustrien er vant til å forholde seg til, Oljedirektoratet og Petroleumstilsynet, har nå endret navn til Sokkeldirektoratet og Havindustritilsynet. Og i begrunnelsen fea regjeringen er at de også skal dekke den nye industrien, utvinning av mineraler på havbunnen. Oljeselskapene kommer altså nærmest «til dekket bord» og kan med stor enkelthet ta del i eventyret - hvis de ønsker. Så, potensielt er det disse det lite meritterte selskapet GEM nå skal konkurrere mot. Og uten tildelt lisens, så kan ikke GEM gjøre veldig mye i det hele tatt.
Altså; UT av GEM….og på GEM forumet føltes det som jeg ikke bare hadde bannet i kirken, men også stjålet hele kollektbøssa og voldtatt presten.
Derfor søker jeg nå heller ly og tilflukt her på Argeo tråden.

FOR… Uansett hvem som vinner lisensene så vil de trenge det riktige utstyret. Og det er vel dette som er det nydelige med Argeo. De blir med på festen, uansett hvem som vinner lisensene mot slutten av 2024. Derfor bør det være den tryggeste investeringen for alle som ønsker å tjene seg rike på Norges nye industrieventyr.

På minussiden; Argeo har allerede mcap på ca 800 mill. Dermed litt usikker på hvor stor oppgang som kan forventes.

Kursmål på Argeo, anyone?
Spirrevippen
06.01.2024 kl 19:47 4128

Hahah, du er en vits Dåsemannen! Jeg har følgt med på ordlyden din i gem postene, hvordan du har snudd fra superbullish til bear på knapt 2 dager. Og hva var fasiten? Jo 60% avkastning og at det var ”helg”. Tenk å være så overfladisk? Komme her med alt det svadaet etter du har solgt deg ut, for å så søke ”ly” i argeo tråden når du åpenlyst ikke har troen på noen av disse selskapene som argeo og gem og mener at oljeselskapene er de som får alt til slutt? Ta deg i sammen!
Bulleys
06.01.2024 kl 20:58 4044

Ryktes om stor kontrakt I argeo flere som angrer på salg tror det kan bli press inn dørene til uken😁👍

Det snakkes åsså om det i podcasts. Ser linken er delt lengre opp så lar være å dele den en gang til.
verbatim
06.01.2024 kl 21:06 4199

Tror du skal feie for egen dør før du kritiserer investorer som handler i råvarerelaterte aksjer...
strak_motbakke
06.01.2024 kl 21:29 4323

Personlig er jeg veldig enig... Jeg sliter med å se hva GEM har av verdier som er attraktivt for mineralutvinning på havbunnen. Per nå har de en MoU på lisens som jeg har null peiling på hva har av verdi. Selv hvis de får flere lisenser i Norge, så krever det betydelig kapital å finne mineralene (seismikk for rundt 100-200m avhengig av areal) og videre krever det mye kapital å hente opp mineralene og da spesielt på en miljøvennlig måte. GEM kan fort trenge flere hundre millioner for å kunne starte eventyret og det betyr betydelig utvanning. Hvor GEM kursen går i det kortere bilde er mye vanskeligere å si! Jeg blir ikke overrasket om den går opp på bakgrunn av neste ukes hype:)
strak_motbakke
06.01.2024 kl 21:37 4375

Personlig tipper jeg Argeo blir slukt opp av Shearwater med kapitalen de får gjennom IPOen, eller potensielt av TGS NewCo etter fusjonen. Prisen er vanskelig å spå, men hadde tilbudet kommet i dag ville jeg tippet 2mrd (ca 10 kr/aksjen). Personlig er jeg glad for over 2x på 6 - 12 mnd om det skjer, selv om prisen fort kan gå mer enn det hvis Argeo ikke blir kjøpt opp! Uansett så vil Argeo kunne profitere på all havbunnsmineral næring i hele verden!
moneymachine
06.01.2024 kl 22:51 4347

Hvem bryr seg om hva patetiske troll som du skriver. Snur kappa etter vinden om du er ute eller inne. Tragisk !!
Dåsemannen
06.01.2024 kl 23:06 4412

Spirrevippen...ro deg ned. Og puss brillene og les innleggene mine på nytt!
Hvis du leser argumentasjonen min på GEM tråden, så vil du se at jeg er superbullish på industrieventyret "minerautvinning på havbunnen". Min argumentasjon har i stor grad dreiet seg om at jeg tror det kommer til å bli JA fra Stortinget 9. januar.
GEM har utgitt seg for å være "pioneren" på dette feltet, og det var dermed naturlig å se de to i sammenheng. Altså: "industrieventyret" + GEM = suksess.

MEN...så begynte jeg å reflektere litt videre (og det må vel være lov?);
Hvis denne industrien skal drives etter de samme prinsipper som olje- og gass gjøres i dag, hvilken sannsynlighet er det for at GEM blir den store vinneren? Og jo mer jeg reflekterte over dette, desto mer kom tvilen på GEM.
Basert på den rabiate fremtoningen din, Spirrevippen, virker det ikke som du forstår hva jeg snakker om, eller hvordan olje- og gassnæringen bedriver sitt virke i det hele tatt.
I så fall; Lytt og lær, fremfor å oppføre deg som en tulling.

Når et oljeselskap i dag skal ut og f.eks etablere ny infrastruktur på havbunnen, så gjør de ikke dette selv. De gjør det ved hjelp av en hel kjede av leveranser. Det vil stå "Equinor sitt prosjekt" i mediene, men i realiteten har ofte ikke en eneste Equinor-ansatt løftet en eneste finger for å få på plass de fysiske komponentene.
Aker Solutions har gjerne fabrikert strukturene.
Subsea7 har gjerne brukt sine fartøy til å installere det.
Og så har man et kobbel av underleverandører til å produsere diverse involvert utstyr.
Equinor står igjen som såkalt operatør; koordinerer det hele, eier det hele, og skal drifte det hele.

Jeg vil ANTA at det blir noenlunde samme opplegget i det nye industrieventyret;
1) Man trenger passende skip, noe man ikke trenger å eie selv - man kan leie
2) Man trenger utstyr, noe man ikke trenger å eie selv - man kan leie
3) Man trenger kompetanse, i hovedsak innen geologi, ingeniørfag og finans

Nå vet ingen av oss per i dag HVEM som kommer til å by på lisensene som legges ut, fortsett fra at GEM kommer til å søke (ref deres Q3 2023 presentasjon)

Det kan godt hende jeg tar feil, og at ingen av de store oljeselskapene kommer til å bry seg om mineralutvinning i det hele tatt. I så tilfelle faller min argumentasjon fra hverandre. Men HVIS Equinor, Aker BP etc melder seg på i dansen, så bør det bety STORE problemer for GEM;

1) Oljeselskapene har allerede rammeavtale med de marine kontraktørene som i dag opererer på norsk sokkel (altså de selskapene som leverer skip). Du skal også huske på at oljeindustrien er inne i en høyaktivitetsperiode nå, som direkte konsekvens av skatteinsentivregimet regjeringen innførte i 2020, for å komme corona-relatert aktivitetsnedgang i forkjøpet. Denne høyaktiivtetsperioden kommer til å vare en del år fremover. Dette VET man, det er bare å ta en titt på hvor mange olje og gassrelaterte prosjekter som nå er igangsatt av operatørselskapene, samt hvilken konsekvens dette har hatt for ordebøkene og fartøyskalenderen til Subsea7 etc for de kommende årene. Equinor etc har altså rammeavtaler de kan bestille skip innenfor. Samt økonomiske muskler til å kjøpe seg "frem i køen" og ytterligere kapasitet hvis det trengs.
GEM kan komme til å få store problemer med å skaffe skip i dette overopphetede markedet. Ikke har de penger. De vil ikke være noen atraktiv kunde for Subsea7, TechnipFMC eller andre marine operatørselskap. Spirrevippen tror selvfølgelig at det bare er å hyre inn en hvilken som helst vaskebalje, reise til sjøs og gjøre jobben.
Problemet til GEM blir også at de nå i 2024 skal by på disse lisensene, etter hvert innlevere en PUD (Plan for Utvikling og Drift) etc. Der må man overbevise Havindustritilsynet og Sokkeldirektoratet om at man kommer til å utføre oppdraget sikkert, miljømessig forsvarlig, økonomisk forsvarlig, etc etc. Herunder også beskrive tidsplaner etc etc. Hele søknadsprosessen er i det hele tatt et veldig omfattende arbeid. En av utfordirngene til GEM blir å dokumentere disse tingene tilstrekkelig, all den tid de sannsynligvis stiller bakerst i køen mhht fartøy og annet. Hele greiene kan fort falle i fisk for GEM.
Som sagt på annen tråd; Det er lett å kalle seg "pioner" innen noe ingen andre driver med. Du kan likevel fort bli skylt bort med dassvannet den dagen "de store gutta" plutselig skal drive med det samme.

2) Noenlunde samme resonnement knyttet til utstyr. Hvem tror Spirrevippen at Argeo eller andre utstyrsleverandører ønsker å selge til dersom det skulle bli trangt marked? Lille GEM eller et stort selskap som sluker hele kapasiteten?
Her kan vi igjen trekke paraleller til dagens situasjon i olje og gass; Mindre selskap har opplevd å miste fakbrikasjons-slot'en de var tildelt hos leverandør, nettopp fordi en større aktør kom og kastet mer penger etter dem.

3) Kompetanse. GEM har så vidt jeg forstår 5 ansatte, inkludert 1 ingeniør, 1 geolog, 1 miljørådgiver. De store aktørene har digre avdelinger innen hver av disse fagområdene og kan bygge en robust "Minerals Department" i morgen hvis de vil.
Igjen; Det skal dokumenteres ovenfor myndighetene at du har tilstrekkelige forutsetninger for å gjøre dette forsvarlig. Nok en gang blir GEM sannsynligvis å finne bak de andre, hvis Equinor, AkerBP etc søker.

Sluttresultatet kan fort bli at GEM ender opp UTEN noen lisens etter tildelingen.

Hva sitter GEM igjen med da? Og dette forventer jeg at Spirrevippen svarer på!

I beste fall kan man da utøve en eller annen form for rådgivningstjeneste eller annet. Sannsynlivis tar vel de 5 ansatte sin hatt og går til sikrere jobber i "Minerals" avdelingene til Equinor eller annen storfisk, tenker jeg..

Må påpeke at jeg ikke VET hvordan dette kommer til å ende. Mine uttalelser baserer seg på tolkning av situasjonsbildet. Og det kan selvfølgelig endre seg fra dag til dag, avhengig av ny informasjon etc. Skal man følge Spirrevippen sin logikk, så gjelder det visst å innta et standpunkt - og deretter tviholde på det for enhver pris.

Utover i 2024 får vi sikkert signaler om hvilke selskap som kommer til å melde seg på i kampen om lisensene.
Dette bør også kunne gi oss nyttige, tidlige signaler, om hvilke aktører Argeo kan komme til å inngå større kontrakter med i årene som kommer.

Spirrevipp; Du påstår at jeg ikke har troen på Argeo. Jo, som det bør fremgå av innleggene mine, så er Argeo sannsynligvis et sikrere kort, fordi er kan levere utstyr, spesialistkompetanse, rådgivningstjenester, vedlikeholdstjenester etc etc etc, uavhengig av hvem som stikker av med lisensene.

Forsto du noe av dette, Spirrevippen? Det virker ikke som du helt forstår leveransekjeden innen offshore virksomhet, samt samspillet industiren har med myndighetene.
Et godt råd: Sett deg inn i dette.
Regjeringen sier rett ut at endring til Sokkeldirektorat og Havindustritilsyn er nettopp for å ta den nye industrien inn under vingene til allerede eksisterende olje- og gass relatert forvaltning. Av dette kan man sannsynligvis lese veldig mye mellom linjene mhht hva som vil skje fremover!




GullHårAllOve
06.01.2024 kl 23:17 4435

Dette var et veldig veldig veldig bra og opplysende innlegg. Takk for det! Ingen kan jo vite hva som skjer i fremtiden, men man kan jo komme med kvalifiserte gjett. Dette er faktisk noe av det mest kvalifiserte jeg har lest når det gjelder GEM og ARGEO.
Dåsemannen
06.01.2024 kl 23:33 4491

Godt å høre at noen er enige. For maken til sur og lettkrenket gjeng skal man vel lete lenge etter, enn hva man finner på disse mineral-trådene.

Miljøbiten tror jeg faktisk ikke blir noe stort problem, enten operatøren blir hetende GEM, Equinor eller noe annet.
Ref det regimet som i dag er på plass tilknyttet tillatelser for boring av olje- og gassbrønner, så er det ikke noe stort problem for miljømyndighetene at det blir liggende igjen en diger haug med borekaks på havbunnen etter endt boreoperasjon. Så fremt dette får ligge i fred uten å "virvles opp" av annen virksomhet, så utgjør det ingen miljøtrussel.
Vil tro det blir litt av samme prinsipp med "restavfallet" fra mineralutvinningen.
Utover dette, så blir det vel miljøbelastning tilsvarende den man allerede ser ved dagens offshore installasjonsarbeid; Drivstofforbruk til involverte fartøy etc.
Med andre ord: Myndighetene godkjenner.

Det skal bli spennende å se hvem så tildeles lisensene. Frem til da blir det nok mye spekulasjoner og synsing.

Og joda, jeg er enig... jeg utelukker ikke at GEM kommer til å gå som ei kule neste uke. Mulig at jeg da hiver meg på igjen med en innsats for å få med meg litt oppgang. Men argumentasjonen min knyttet til GEM vs "De store" vil fortsatt bestå.

Det som gjorde at jeg trakk meg ut nå, var skepsisen jeg nå altså har argumentert for, i tillegg til at det er et kjent fenomen med "buy on expectations, sell on news".
Hvor mange ganger har man vel ikke opplevd å se aksjekursen RASE når den gode nyheten man gikk og ventet på faktisk kom?
Det at jeg ikke ser noen triggere mellom 9. januar og tildeling av lisenser i Q4, bidrar også. Potensielt lang tid med ørkenvandring.



Dåsemannen
06.01.2024 kl 23:37 4495

Tusen takk, GullHår..

Det er tydeligvis ikke alle som setter like stor pris på innføringen i hvordan ting foregår i olje og gass, og hvordan de samme prinsippene sannsynligvis også vil påvirke mineralutvinningen på havbunnen.

Som tidligere nevnt; Alle får gjøre sine egne vurderinger og plasseringer.

Jeg tenkte bare at jeg ville bidra med litt "kvalifisert gjetting", som du sier. Og så begikk jeg vel også kardinalsynden å informere hvilke posisjoner jeg selv har inntatt på bakgrunn av dette. Men igjen...Fint å høre at det ga verdi for noen :-)
GullHårAllOve
06.01.2024 kl 23:46 4565

Det er ikke alle som er like godt oppdraget vettu. Kommer mye drit her på forum.

Jeg har selv aksjer i begge. Mest i Argeo av nettopp de årsakene du nevner. GEM gikk jeg inn i for å se hvor mye jeg kan klemme ut kortsiktig. Jeg trodde/tror den har noe å bidra med der. Så langt så godt! Da er 1000 kr spørsmålet når nok er nok kortsiktig. Det må gutene vite. Jeg tror den kan gå noe til uka og gjør den det da blir det kunne lytte post for min del en stund derfra. Det er hvert fall tanken. Finnes nok sikrere kart avkastningsmessig i 24 vil jeg tro. Men som du også nevner så vet man jo aldri.....
Redigert 06.01.2024 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
strak_motbakke
07.01.2024 kl 00:10 4524

Riktig det! Et av miljøproblemene rundt ekstraksjon av havbunnsmineraler (noduler) er store støvskyer som oppstår og kan bevege seg hundrevis av kilometer og ødelegge økosystemer langt unna innsamlings områdene. En av teknologiene som er på veldig god vei er roboter som kan pukke opp nodulene i stedet for å dra maskiner langs bunnen. Dette vil drastisk minke miljøforurensningen. Blir det påkrevd vil det være ekstra påkostninger på driften som igjen gangner likvide selskaper fremfor mindre pionerer.

Det skal også legges til at et av de mer interessante feltene til Argeo er deres service for miljøutredning rundt havbunnsmineraler før og etter utforskning og ekstraksjon. Resultatet av noe slikt er at kunder kan trenge Argeos servicer minst 3 ganger for hvert område som skal "høstes": Finne mineraler og miljøutredning før- og etter innhenting av noduler.