Hafnia - '24.

KommersK
HAFNIA 27.10.2023 kl 23:51 194338

På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
ibyx
09.11.2023 kl 13:56 11021

Mulig oet var litt for mye hypet på nyse notering?
Falt jo heller ikke på dht tall som fro. Men 10% nå er gjerne en fin mulighet om man ser litt lenger enn denne dagen?😀
OilDrum
09.11.2023 kl 17:29 11002

Torm´s kursstigning må nok tilskrives de positive artikler på Euroinvestor, bl.a.
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/lau-svenssen-om-dansk-rederiaktie-tror-den-kan-stige-endnu-mere
Fremover er der dog udsigt til udvanding af Torm aktien, med udstedelsen af omtrent 5,5 mio. nye aktier, og en stor
storaktionær, kapitalfonden Oaktree vil sælge 5 mio. aktier med muligheder for yderligere 750.000 aktier
Det svarer til op imod 7 % af selskabet
Oaktree ejer op til 65 % af selskabets 83 mio. aktier
Nu har Torm så fået en ny stor aktionær
https://finans.dk/erhverv/ECE16589812/torm-faar-ny-storaktionaer-efter-milliardkoeb-af-tankskibe/
Så pt. er der mange bolde i luften.
ibyx
10.11.2023 kl 10:39 10677

Flatt og greit i produkt idag!
Men det er gjerne ikke "godt nok" i disse beardagene vi er inne i nå?
https://twitter.com/ed_fin/status/1722906978597675113
Markedet venter gjerne mer på at noen skal ta en gevinstsikring enn at kursen skal nordover nå?
VOLUME: 217.81K
65 DAY AVG: 1.41M
15% VS AVG

Eurosonen er dessuten lavere enn OSE idag. Er det ikke fredag også?
Redigert 10.11.2023 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
Rui
10.11.2023 kl 11:43 10685

Aksjepodden i dag tar for seg shipping og spesielt Hafnia. Hafnia er det selskapet som er det foretrukne selskapet i Pareto Securities, og det eneste som de mener kan legges i skuffen og glemmes de neste 4 årene, med årlig utbytte på 20-25%. Begrunnelsen for dette blir gjennomgått grundig.
Denne bør dere på forumet få med dere.
DEN AKSJEN KAN DU BARE LEGGE I SKUFFEN - (HAFNIA).
Shipping har vært en gullgruve for mange shipping investorer, men nå lurer mange på når festen er over. – Du må kunne se for deg de sykeste scenarioer, sier analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities i Aksjepodden, 10.11.2023.
https://open.spotify.com/episode/3kc7XDfzL4B20luTk4Heh2
jadden
10.11.2023 kl 15:28 10544

Og FA skriver om Frontline som tjener penger som gress. I skryteartikkelen blir det også stilt spørsmål om hvordan det forholder seg med raffinerte produkter, og svaret er ganske optimistisk også der:

Axel Styrman, aksjeanalytiker i Kepler Cheuvreux
– Det mest slående med markedet for transport av råolje er den rekordlave flåteveksten. Det bygges svært få skip, og for segmentet som helhet ser vi en flåtevekst under en halv prosent i 2024. For 2025 estimerer vi veksten til circa en prosent. Samtidig vokser transportbehovet, delvis på grunn av høyere oljeproduksjon, men også fordi oljen skal transporteres lenger. Vi tror Nord- og Sør-Amerika vil spille en viktig rolle de kommende årene, og vi regner med at mye av oljen herfra skal til Asia. Det er lange avstander.

– Blir markedet like stramt for transport av raffinerte produkter?

– Vi forventer gode tider også for aktørene i dette segmentet, og det stramme markedet for transport av råolje vil ha en smitteeffekt på dette segmentet. Likevel blir dette markedet neppe like stramt fordi det kommer endel nye produkttankskip på markedet, og vi forventer 3,5 prosent gjennomsnittlig flåtevekst i løpet av 2024 og 2025.
ibyx
13.11.2023 kl 09:03 10020

Mest rødt idag. Fin kjøpsmulighet med andre ord?
https://twitter.com/ed_fin/status/1723967508313473467
Frontman
13.11.2023 kl 09:24 10072

0,4 USD i utbytte på fredag?
ZinoDK
13.11.2023 kl 09:56 10018

0,2 USD
Rui
13.11.2023 kl 14:17 9866

Kvartalsresultatet nærmer seg og vi vil også denne gang få et pent utbytte. Denne gang får vi 70% utbytte av netto fortjeneste, mot 60% i sist kvartal. I tillegg er USD nå mellom 4 og 5% høyere en ved utbetaling i 2-kvartal. Ratene antas å ha vært noe lavere en snittet for Q2, men summen av alle elementer mener jeg vil bety en utbetaling i størrelsesorden mellom 3Kr og 3,30Kr. Dette representerer mellom 4,1% til 4,5%, Hvis dette stemmer vil det prosentvise resultatet være det doble av Okeanis.
ZinoDK
13.11.2023 kl 15:00 9807

Rui - Enig.
Tak for forklaring.
PSI- Investor
13.11.2023 kl 15:13 9822

Jeg tipper 'forsiktig' ca 2,60 ut fra at ratene er lavere enn i Q2. Det positive i forhold til Q2- utbyttet er at vi får 70% av overskuddet mot 60% sist, og så at dollaren er noe høyere nå.
Med forsiktig mener jeg at jeg håper på mer...
Så håper jeg at de kan vise til slutninger på høyere nivå for Q4 og Q1
infront
13.11.2023 kl 21:45 9704

Drøvtygging/repetisjon om utbytte nå. Andre perspektiver?
KommersK
14.11.2023 kl 23:04 9282

Shipping viste styrke utover kvelden i USA i dag. Ser for meg et par % opp i morgen.
KommersK
15.11.2023 kl 16:33 8956

Skivebom. Jaja, det går som kjent i bølger på sjøen. ''Peers'' Torm og FRO er godt opp, mens OET og SNI følger Hafnia litt ned.
Uansett bare to dager til vi får se hva Q3 har å by på av utbytte og guiding.
På denne dato i fjor stoppet kursen på 54,30, så det siste året har absolutt ikke vært ille... Særlig med tanke på at vi har fått utbetalt kr 12,12 i utbytte i mellomtiden. Altså over 50% opp. Fantastiske tall.
Redigert 15.11.2023 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.11.2023 kl 09:23 8749

Masseres fint litt ned før Q3 imorgen. Bra det! Ikke bra med for høye forventninger! 😅
ibyx
16.11.2023 kl 10:15 8735

4 rød 4 grønn
ingen klar drahjelp idag?

https://twitter.com/ed_fin/status/1725066765799985439
ibyx
17.11.2023 kl 09:34 8269

Lite begeistring her idag?
FA: "Rekordutbytte
Hafnia toppet forventningene i tredje kvartal. Rederiet ser for seg en tradisjonelt sterk vinter, og skrur opp utbyttegraden til rekordnivå"

Og så vil de som OET til NYSE og gjøre seg fetere...
“Hafnia is currently working towards a secondary listing in the US. Our goal is for Hafnia to reach out to a
wider shareholder base, access the world’s largest capital market and improve the share liquidity for all our shareholders.”
https://twitter.com/ed_fin/status/1725410565747519742
ibyx
17.11.2023 kl 09:58 8291

Både inntjening og utbytte oversteg "forventningene"... likevel får vi en "sell on news".
Guidingen for Q4+ er vel heller ikke avskrekkende:
The market outlook remains very positive in the winter season, which has historically demonstrated strength. Inventories in the western hemisphere have continually declined throughout the year, indicating a potential rise in imports from Middle/Far Eastern destinations. This is expected to improve vessel demand and contribute to improved overall earnings. Whilst geopolitical concerns persist, particularly in Israel and the Middle East, the impact on the product tanker market is currently limited. However, we are closely monitoring this.

Men dagens reaksjon kan være verdt å merke seg for nestemann ut, nemlig FRO som handles flatt akkurat nå.
ibyx
17.11.2023 kl 10:07 8364

Pt 2,22 NOK (2,87 NOK Q3 22)
Dividend amount: 0.2032 per share
• Declared currency: USD
• Last day including right to dividends: 22 November 2023
• Ex-date: 23 November 2023
• Record date: 24 November 2023
• Payment date: 04 December 2023
Redigert 17.11.2023 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
ibyx
17.11.2023 kl 10:24 8300

Og hva er dette med US Gulf?
I want to highlight what's going on the US Gulf in particular: TC14 is really heating up, which is boosting the triangulated Europe-USG-Europe trade
https://twitter.com/ed_fin/status/1725429582059212837
Rui
18.11.2023 kl 11:16 7995

Utdrag fra SHIPPINGWATCH 18.11.2023 med CEO Skov i Hafnia
Meget optimistisk Skov om økonomiske utsikter for Hafnia for de neste 3 til 5 årene.

Mikael Skov hopes that a surge in scrapped tankers will keep the boom going
Product tankers have run out of steam, but a pent-up need to scrap older tankers will prolong the upturn, says Hafnia’s chief executive.
Mikael Skov, CEO of Hafnia, in discussions during Annual Global Maritime Forum 2023.

More older ships will be sent for scrapping in the coming years, and this will be an important step in keeping the long-lasting upturn in product tanker shipping going, says Hafnia chief executive Mikael Skov.

Hafnia just presented its third-quarter results, which are slightly weaker than the same period in 2022.
Consequently, it is difficult to find reasoning to not expect historically strong earnings for the next three to five years
Mikael Skov, CEO, Hafnia
”Our analysis indicates that a combination of increased scrap volume and reduced utilization stemming from the aging global fleet will contribute to a tighter supply-demand scenario compared to the current situation. Consequently, it is difficult to find a reason to not expect historically strong earnings for the next three to five years,” he says in a written response to ShippingWatch.

However, Hafnia’s Q3 report this year shows a decrease in revenue of USD 95m to USD 428m compared to the corresponding quarter last year. Profit before tax fell by USD 133m to USD 148m in the quarter.
The same was seen at several other tanker companies, which too have experienced a dip over the late summer.
”The tanker product market experienced a slight slowdown after a strong second quarter, as seasonal effects began to re-emerge,” says Skov.

Shipping companies in full speed towards record year
All indications suggest that Hafnia and many of its product tanker competitors are well on their way to beating last year’s record earnings.
This has been indicated by the accounts of rivals such as Scorpio Tankers, Torm, Ardmore Shipping and D’Amico after the first three quarters of this year.

Hafnia’s top and bottom line has bulged this year compared to the record-breaking year of 2022. Here, tanker shipping companies experienced an earnings feast after Russia, a major oil exporter, invaded Ukraine and caused turmoil in the energy markets.
Western sanctions against Russia and Russian oil last year led to new trade patterns, a surge in ton-mile demand and higher freight rates, and these factors are still key to the product tanker recovery.

And it’s here to stay, Skov believes.
We’ve already seen older ships being utilized less

Mikael Skov, CEO, Hafnia
”The enduring impact of the Russia/Ukraine crisis, along with the establishment of new norms in terms of ton-mile, has transitioned the market into a scenario where pure supply and demand fundamentals drive dynamics,” Skov explains.
Although Hafnia’s top and bottom lines have been slightly declining over the past nine months, the BW Group-controlled tanker carrier is strongly on track for another record year with revenues of just over USD 1.5bn compared to just under USD 1.3bn in the boom year of 2022.

Profit before tax stands at USD 621m compared to USD 493m in the same three quarters last year.

What will boost product tankers?
”Inventories in the western hemisphere have continually declined throughout the year, and heading into the winter season, it would seem unlikely for a de-stocking scenario to continue. This should translate into increased imports from USG and Middle/Far Eastern destinations, improving the overall vessel demand scenario and supporting increased earnings,” Skov estimates.

China is a major player in global oil demand, with the Chinese and other non-OECD countries driving oil demand in 2023.
”The growth of petrochemical manufacturing plants in China will create more opportunities for demand for ’clean’ tankers, allowing for trade within the region and with exports to Asia, South America and Europe,” Skov asserts.

New tankers are on the way
In addition, the supply of product tankers is always an important element in the equation, and according to Hafnia’s CEO, it looks reasonable, even though there are shipowners and shipping companies that have ordered new tankers from the yards.
However, the new product tankers are not expected to be delivered until 2025 at the earliest.
”On the other side of this equation is the fact that many ships are getting old and might be scrapped soon. We’ve already seen older ships being utilized less, especially for those over 20 years old,” says Skov.
”Even for vessels aged between 15 to 19 years, we are also seeing lower utilization compared to vessels aged below 15.”

Hafnia is one of the world’s largest product tanker companies with 128 tankers in its fleet.
After Q3 - how does the outbreak of the Israel/Palestine conflict affect the oil market and your business?
”Although we may not see an immediate effect on the physical market, the tension in the Middle Eastern region creates uncertainty about product prices. This uncertainty leads to speculation and is likely to result in increased trading volume,” Skov replies.

Drought and low tides are a win-win
What specific challenge does the low tide in the Panama Canal pose for Hafnia?
”The drought in the Panama Canal means that daily transits have reduced, which means more waiting time, less tonnage supply to the market, and eventually higher freight levels. Lower water levels in places like the Amazon River increase the demand for shallow draft vessels, of which we have a relatively high concentration of,” says Skov.

The Hafnia CEO cries with one eye and laughs with the other.
”For Hafnia, this is merely an opportunity rather than a challenge. Product flows are in for another round of change with added ton-mile to follow, which minimizes supply versus demand all told,” Skov says.
However, Hafnia has not consistently altered its sailings or trade routes due to the problems of drought and climate-related obstacles.
”We cannot say we are changing our trade lanes due to drought or climate; however, one can argue that some ton-mile gains since Q2 have been related to same. This is merely a world trading pattern effect rather than a Hafnia conscious decision.”
Virago1100
18.11.2023 kl 14:26 7841

Dette blir en meget god utbytte aksje i årene fremover. 3kv var basert på en revised payout ratio på rekordhøye 70% og dette vil mest sansynlig øker til 80% senest i 1kv 2024 basert pånet loan to value ratio.
Fortsatt klar kjøpsanbefaling fra de fleste meglerhus med enda høyere utbytte i vente
infront
18.11.2023 kl 21:56 7572

Thanksgiving nærmer seg. Hva med ratene i november og desember? Blir det et ekstra "kick" oppover snart?
Rui
20.11.2023 kl 11:04 7058

Tilbakemeldingene fra finanshusene etter fremleggelsen av Q3 er svært positive, og som Finansavisen skriver i understående tekst ser alle nå større oppside for Hafnia.
Dette er jo knyttet opp mot forventet rateoppgang, og er ikke noe nytt for oss på forumet, men det bidrar til at Hafnia aksjen vil stige raskere fremover mot nyttår.
Når det gjelder ratene er også forventningene i Hafnia svært positive( les CEO Skov sitt intervju i Shippingwatch 18.11)
Utdrag fra Finansavisen i dag:
Hafnia klatrer etter at flere meglerhus har jekket opp kursmål, og aksjen stiger nå 2,15 prosent til 73,60 kroner.
Rederiet toppet fredag forventningene i tredje kvartal, og skrudde opp utbytte graden til rekordnivå. Både ABG, Arctic, DNB Markets og Pareto ser nå større oppside for aksjen.
infront
20.11.2023 kl 17:41 6804

Takk for informativt innlegg, Rui. Oppsidepotensialet innen clean tankers er nok blitt litt mer begrenset. Mer spennende med dirty tankers & VLCC nå.
ibyx
21.11.2023 kl 09:28 6418

Nærmer seg ATH på ny. 75,15.
Litt "mixed bag" i clean idag. 4 grønne 5 rød
https://twitter.com/ed_fin/status/1726877866640494804
kodenavn
21.11.2023 kl 11:31 6413

Godbiter fra Fearnley:
Hafnia (Buy, TP NOK 95)

3q23 review: Favourable Risk Reward
NAV, where current pricing at a 14% discount to steel values and 5x P/E for 2024e, is a crystal-clear Buy in our view.
HAFNIs FCF generation is up there with the best as it sits with the lowest CBE in the space
Rui
22.11.2023 kl 13:54 5990

To store poster omsatt i dag. Den ene på 484622 aksjer til 71,25Kr, og en på 250000 aksjer til 71,45kr. Til sammen ca: 54 millioner. Om det er salg eller kjøp vites ikke, men det har i går og i dag vært tydelig at større aktører aktivt trader aksjen opp og ned gjennom dagen.
I morgen er det X dag og Hafnia omsettes da uten rett til utbytte, og det har nok en del å gjøre med handlemønsteret vi ser i Hafnia akkurat nå.
Slettet bruker
22.11.2023 kl 14:18 5956

"... Om det er salg eller kjøp vites ikke... "

Strengt tatt er det begge deler alltid. :p
Frontman
22.11.2023 kl 14:33 5954

Riktig er nok både en selger og en kjøper
NOELLE
23.11.2023 kl 03:53 5734

En av våre närmeste peers steg kraftig på stort volum. STNG opp nesten 3 % ! Vi ser nok Hafnia over 75 igjen denne uken. Kan bli 90 nok til nyttår iom at ratene viser tegn til å gå kraftig. !
Redigert 23.11.2023 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
KommersK
23.11.2023 kl 10:28 5630

Men en god tommelfingerregel er jo at når kursen dipper når en stor post skifter hender, så er det et større salg som tar med seg alle kjøpere et stykke under forrige kurs, og vice versa.

Fin opphenting i dag, forresten. Foreløpig. Peers er også opp, i varierende grad.

PS: Som et eksempel, så gikk kursen kraftig opp kl 10.52 i dag. Pga et kjøp av over 100.000 aksjer.
Redigert 23.11.2023 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Rui
23.11.2023 kl 12:50 5518

Utdrag fra Shipping-Watch intervju med ledende produkt tankrederier angående forventninger til forbruk i kommende år

SCORPIO, HAFNIA and TORM expect strong appetite for oil years to come
When will oil demand peak? The International Energy Agency says by 2030. Prominent tanker operators are not so sure.
Jacob Meldgaard, CEO of Torm, Mikael Skov, CEO of Hafnia, and Robert Bugbee, CEO of Scorpio Tankers, agree that it is uncertain when oil demand will peak.
Despite the green energy transition, it’s far too early to declare the death of oil demand.
For the same reason, it is also difficult to put a date on when the global appetite for fossil fuels will peak, say four of the world’s largest tanker companies, who are currently making money like never before from shipping refined oil products.
We expect that the peak oil date is coming later and later

Robert Bugbee, CEO, Scorpio Tankers
”We have no prediction but renewable projects have been delayed as is take up of EV’s so we expect that the peak oil date is coming later and later,” says Robert Bugbee, chief executive of Scorpio Tankers, in a written response to ShippingWatch.
The International Energy Agency (IEA) predicts in its latest report, World Energy Outlook 2023, that global oil demand is likely to peak by 2030, meaning there is no need to invest in new oil and gas fields.
But the shipping companies Scorpio Tankers, Hafnia, Torm and Norden do not agree that oil demand will peak within the next seven years, they tell ShippingWatch.
”Predicting the timing of peak oil demand is difficult, given the gradual nature of this trend, but it remains under our close observation,” says Mikael Skov, CEO of Hafnia, in an email.
”Despite the growing emphasis on renewable energy and capacity, the world’s reliance on oil and its derivatives persists,” he adds.
breiflabb
27.11.2023 kl 14:18 4576

Spelar ingen roll om det är rött eller grönt.
Hafnia har fastnat på en 70nok/tim väg!
Det tar tydligen tid att växla opp efter utbytte!