Hafnia - '24.

KommersK
HAFNIA 27.10.2023 kl 23:51 218935

På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.01.2024 kl 09:52 5775

I lys av de meget sterke rateoppgangene nylig er det rart at Hafnia ikke har passert 80NOK.
Er kun 6-7% høyere enn toppene 2.11, 24.11 og 22.12...

Also notice TC20 (Middle East to Europe) at $121,000/day which must be making the VLCC owners jealous.
https://twitter.com/ed_fin/status/1750073613363884041

Mean consensus
BUY
Number of Analysts
5
Last Close Price
76.6 NOK
Average target price
90.8 NOK
Spread / Average Target
+18.54%
High Price Target
95 NOK
Spread / Highest target
+24.02%
Low Price Target
84 NOK
Spread / Lowest Target
+9.66%

På Dn.no
8 kjøp (ingenting annet...)
median kursmål 91,52

The Godfather
24.01.2024 kl 08:52 5864

Fearnley

Shipping Morning Report

• Another impressive move for product tanker freight

Again, yesterday was yet another day with impressive movements for product tanker freight. LR2s increased by 25% and are now at a whopping USD 83.1k/d (QTD average at USD 42.4k/d). MRs rose by 9/15% in the Atlantic / Pacific to USD 42.5k / USD 45.7k/d (QTD averages at USD 27.4 / 31.8k/d).
ibyx
23.01.2024 kl 10:17 6157

Ikke rart at Hafnia har gått hele 4% siste måned! 😅
Gull i pungen
23.01.2024 kl 10:04 6079

Fra DNB Markets

Shipping freight rate update

For MR, average earnings are currently USD39.2k/day, which is up 15% on USD34.1k/day the day before.
ibyx
23.01.2024 kl 09:42 6061

Kursen har vel gått ca 8% etter at ratene eksploderte?
Likevel er det bare litt over 4% høyere enn toppen 4. januar på 73,65.
Det bør altså være lite nedside her nå. Blir den større blir den attraktiv. Dagens kurs er antagelig også ok dersom det ikke renner inn med røde piler.
For dette vil synes ikke minst i Q1.
Hvordan var nå dette med å prise inn forventninger?
ibyx
23.01.2024 kl 09:14 6046

12 grønne 2 røde

Selling the news? Er det ikke det det heter? 😅
https://twitter.com/ed_fin/status/1749699934670979229
The Godfather
22.01.2024 kl 11:17 6235

Fra Fearnley

Shipping Morning Report

Tankers

• LR2 rates up 112% w/w - Rate rally also showing in values which continue to rise

Tanker rates continue to rally as escalations in the ME further pick up and the amount of tonnage being re-routed is picking up. According to SIN, last week showed an additional 10% decline in transits through the Red Sea following military escalations and total Gulf of Aden arrivals are now 65% lower than 2023 levels (as a comparison, Containership arrivals are down 90%, tankers 45%, bulkers 30%, gas carriers 90%). LR2 rates were up 112% w/w on Friday to USD 62.5k/d whilst MR rates were up 37/10% w/w to USD 34/30k in the Atlantic and Pacific, respectively. Crude rates were down in the 3-12% range d/d on Friday with VLCCs earning USD 43k/d on MEG-China.

As we continue to see tanker earnings pick up, so are values in the space as we’ve seen over the last couple of months. However, its seemingly not stopping here as geopolitical uncertainties apply upwards pressure on rates and increase near-term values, particularly for modern tonnage. Last week, according to Fearnleys, a Chines 2008 built LR2 (Fair Seas) was sold to Chinese buyers at USD 43.5m whilst a HHI 2009 built LR1 was sold for USD 33m. This comes in addition to the USD 39.1m MR STNG offloaded last week.

Rui
21.01.2024 kl 11:58 6514


Earnings Rising (BNN - Bloomberg 20.01.2024)
Danish tanker owner Torm said in a statement that there’s been an increase in voyages to Asia for transporting refined fuels.
That has helped pushed earnings on the so-called relatively large tankers that ship oil products from $35,000 a day to $60,000 a day over the past week.
Rui
19.01.2024 kl 10:34 6706

Det ser jo slett ikke ut som om du kjenner kursmønsteret, noe du selv bekreftet så sent som i går på forumet. Hvis du følger tett med ville du sett at de to siste dagene har kursmønsteret fraveket betydelig fra tidligere mønstre, også i dag. Det ble foretatt store avtalte salg på tirsdag, ca:2,62 millioner aksjer. Om dette har noe med endringen vi ser er nok ikke grunnen, men heller det at ratene nå stiger kraftig. Mye tyder på at vi når 80,-KR pr aksje før vi runder februar, noe tidligere en jeg antok her på forumet for noen dager siden.
Braastad
19.01.2024 kl 09:44 6785

Nu jæklar, nu kør vi!

LR2 (AG/JP) +25% to $5ok/d
LR1 (AG/JP) +31% to $46k/d
MR (UKC/USAC) +64% to $22k/d
infront
18.01.2024 kl 17:24 7030

Overraskende bra i dag. Sluttkurs på 74,35 og rater som har bedret seg. Allikevel: Opp eller ned i morgen. Kjenner kursmønsteret.
Redigert 18.01.2024 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
Rui
18.01.2024 kl 16:35 6888

Her snakker vi kun om siste månedene. Alle kjenner jo til de tallene du refererer til. De er jo totalt uinteressante. Du snakker jo om over år. Det er jo flere en meg på forumet som har registrert og kommentert likt handelsmønster periodevis i den siste tiden(måneder).
ibyx
18.01.2024 kl 15:59 6896

Spørs hva du mener med "over tid" da?
Siden Hafnia startet 8.11.19 har den gått ca 360%
FRO har gått ca 292% i samme periode
sett via dn.no
Rui
18.01.2024 kl 14:38 6914

Veldig bra dag med fin utvikling og høy omsetning. Ikke spesielt god dag for trading heldigvis.
Dagens og gårsdagens kursutvikling er merkbart et brudd på tidligere kursmønstre.
Til tider skulle en tro at VLCC og Produkttank var det samme, da kursutviklingen over en lengre periode har vært helt lik.
Kan jo håpe på at det nå er slutt, noe som vil gi en betydelig kursøkning for Hafnia.
KommersK
17.01.2024 kl 18:57 6729

Hvis du ser et klart mønster i kursen/handlingen, så kan du jo bare trade og tjene svært gode penger! Selg høyt og kjøp lavt. Du sitter jo tydeligvis på fasiten. Eller?
infront
17.01.2024 kl 16:55 6869

Positivt med sluttkurs 72,75 i dag. Traderne klarer vel å få den ned i 70 i morgen. Opp og ned. Samme mønster.
Redigert 17.01.2024 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
KommersK
17.01.2024 kl 16:16 6915

Da gikk det som det skulle, og Hafnia utlignet divergensen fra i går kontra peers. Hyggelig!
KommersK
17.01.2024 kl 08:35 7058

I går flesket nærmest alle norske peers til med en pen kursoppgang. FRO, OET, SNI og KCC så alle fett pluss. Hafnia sto igjen på perrongen. Det var vel den ekstreme omsetningen av store aktører som sørget for at den lå på stedet hvil. Den vanlige handelen/tradingen blir spist opp av den store. 300 mill er ikke daglig kost.
Vi hadde noe tilsvarende 26/10 (godt over 6 mill aksjer). Men det var en engangsforeteelse. Vi får snart se om det var det denne gangen også. Er vel sannsynlig. Vært veldig greit om vi også fikk de ''tre %ene''.
Redigert 17.01.2024 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
Rui
16.01.2024 kl 16:32 7248

Stadig mer avtalt omsetning. Totalt i dag er 2,72 millioner aksjer omsatt som avtalt omsetning. Disse salgene vil dere ikke se på E24 eller lignende sider. Total omsetning ble 345 millioner inkludert avtalt omsetning. Det er tydelig at aktører styrer Hafnia kursen akkurat som de vil fortiden. Samme handlemønster hele tiden.
I dag ble det jobbet hardt av tunge aktører for å få makspris på aksjene som ble solgt som avtalt omsetning. Det kunne en lett se på kursutviklingen forut for salgene. Tror det var mye av forklaringen for at Hafnia hadde en helt annen kursutvikling en andre sammenlignbare aksjer i dag.
Rui
16.01.2024 kl 15:40 7211

Der gikk det et avtalt sag til på 1 million aksjer til 71,70. Blir over 300 millioner i omsetning i dag.
Rui
16.01.2024 kl 15:24 4317

Registrerer at det er gjennomført en rekke avtalte omsetninger av Hafnia i dag. 1,26 millioner aksjer er omsatt som avtalt omsetning. Omsetningen har skjedd når kursen har vært på det høyeste, noe som tyder på aktiv trading av store aktører. Da passerer totalomsetning godt over 200 millioner i dag.
NOELLE
16.01.2024 kl 14:49 4368

STRONG BUY NÅ

Torm er opp over 3 & nå, og stort sett alt av peers og annet tank
Winter is Here
14.01.2024 kl 11:28 5267

Tror dere denne blir frigjort snart ?

"Iran seizes oil tanker with links to US in Gulf of Oman
Taking of vessel relates to dispute over sanctioned oil but will worsen tensions over marine navigation in Middle East"

https://www.theguardian.com/world/2024/jan/11/iran-seizes-oil-tanker-with-links-to-us-in-gulf-of-oman
Rui
14.01.2024 kl 11:20 5285


Vil bare nevne at Skov i sine presentasjoner har en oversikt som viser at flåten innenfor produkttankers vil minke de 2 neste årene. Dette skyldes lengre seilingsavstander, strengere miljøkrav, og at flere skip skrapes en nye bygges.
Vi nådde 70% utbetaling av netto overskudd for Q3, og jeg ser for meg at vi når 80% utbytte av netto overskudd i Q2 2024. Det sammen med forventninger om høye rater, vil bidra til svært pene utbytter i tiden fremover. Hva utbyttet for Q4 blir er vanskelig å si, men det blir høyere en for Q3, så et sted mellom 3 Kr og 3,5o Kr pr aksje tenker jeg.
KommersK
14.01.2024 kl 10:56 5337

Seilingsavstand...
Ja, de nærmeste årene ser lyse ut, både med tanke på rater og utbytter.
Men vi må nok regne med at kursen vil svinge mye så lenge disse konfliktene pågår. Pluss problemene i Panama-kanalen. Ser ikke ut til å bli smul sjø og særlig lavere rater med det første.

Er det forresten noen som har sett noen estimater vedrørende kommende utbytte? Eller noen som tør å tippe?
Rui
14.01.2024 kl 10:07 5387

Reelt sett er det en nedgang i flåteveksten iht CEO Skov I Hafnia, se understående begrunnelse.
Laveste ordrebok på nybygg i årene fremover, med negativ flåtevekst.
Det er ikke mulig å få bestilt nybygg i dag før mot slutten av 2025, eller 2026 da verftene er opptatte med helt andre skipstyper, som for eksempel containerskip.
Forventninger om rekordhøyt forbruk i verden, langer seilings avstander, store utbytter og en stadig større andel av netto overskudd utbetalt til aksjonærene.
Alt dette vil bidra til en svært hyggelig reise for aksjonærene de neste årene.
IHT CEO skov i Hafnia vil det reelt sett være en negativ flåtevekst de nærmeste årene.
Åpning av nye raffinerier i Midtøsten og Asia vil bidra til ytterligere forlenget seilings avstand, som igjen er positivt for ratene.
Rui
13.01.2024 kl 16:44 5836

Med lengre transportetapper rundt Afrika vil det måtte bli press på fraktratene som jeg ganske sikkert tror vil stige.
Det er jo ikke akkurat flust med andre skip innenfor produkttank som kan erstatte bortfallet. Hvordan utviklingen blir i rødehavsregionen i tiden fremover blir avgjørende for hvor høyt fraktratene og kursen på Hafnia går.
Det er jo kjent at det omtrent ikke kommer nye båter inn på markedet i 2024. Hvis bortfallet av transport gjennom Suezkanalen vedvarer utover vinteren, tror jeg vi når 80 tallet i løpet av første halvdel av februar.
infront
13.01.2024 kl 10:52 6090

Hvordan blir kursutviklingen de neste ukene? Er et stykke opp til 80 NOK...
Rui
13.01.2024 kl 10:46 6098

Da har Hafnia i likhet med Torm og de fleste andre shippingselskap stoppet seiling via Rødehavet!
Hafnia stopper all skipstrafikk i Rødehavet
Rederiet Hafnia stanser alle seilinger i Rødehavet, opplyser nyhetsbyrået Bloomberg.
Årsaken er uroen i området etter at houthimilitsen i Jemen de siste ukene har skutt missiler og droner mot sivile skip.
Enn vestlig koalisjon ledet av USA og Storbritannia angrep natt til fredag houthikontrollerte områder i Jemen.
ibyx
12.01.2024 kl 15:06 6295

Kan vel by seg fine muligheter under 71 kroner mot slutten idag? Fredag er fredag og prosentoppgang er prosentoppgang. Må liksom ikke overdrive heller? 😅
ibyx
12.01.2024 kl 13:26 6388

TANKER OWNER TORM PAUSES ALL TRANSITS THROUGH SOUTHERN RED SEA
https://twitter.com/ed_fin/status/1745764588010733734
nike
12.01.2024 kl 10:59 6458

Slik jeg har oppfattert analytikernes ordvalg skiller disse mellom den "grå" og den "svarte" flåten.
Den "grå" flåten er rederier som frakter russisak olje innenfor embargoens regler, f.eks. OET sine Suezmaxere som jevnlig laster i russiske havner, men den "svarte" flåten er rederier som frakter russisk olje til i hovedsak kinesiske og indiske kjøpere som bryter med embargoen f.eks ved å betale mer pr fat enn reglene bestemmer.
ibyx
12.01.2024 kl 10:55 6451

If you can’t ship clean product West, you go East. LR2 futures ripping:
https://twitter.com/ed_fin/status/1745742223327543344
Clean tanker Red Sea transits are now –47%... Crude –27%
https://twitter.com/ed_fin/status/1745703428024594837
ibyx
12.01.2024 kl 10:29 6476

Det er gjerne en *grunn* til at "vesten" har satt disse sanksjonene slik at bla Hafnia ikke rammes av dem som konsekvens?
Er det da bedre eller verre at "gråflåten" frakter dette enn fx Hafnia? Tenk da både på økonomi og miljørisiko.
Redigert 12.01.2024 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
12.01.2024 kl 09:23 6564

Hafnia, Okeanis og andre som samarbeider med fienden, burde ikke vært beskyttet verken i Rødehavet og andre steder. På den måten ville de høste fruktene av sitt samarbeid!
ibyx
12.01.2024 kl 09:18 6406

3 røde 1 grønn
https://twitter.com/ed_fin/status/1745721536533631134

Roer seg. Skal kanskje snu? Rødehavet bidrar gjerne litt til det?
kodenavn
11.01.2024 kl 22:54 6603

Snakker om å lage "nyheter" med negativ vinkling.
Hafnia har ikke fraktet russisk olje.
De har fraktet raffinerte produkter, flybensin og diesel fra et indisk raffineri, hvilket er helt lovlig.
De har fraktet indisk vare.( selv om største aksjonær i raffineriet er russisk) .

Det danske rederiet Hafnia skal ha transportert russisk olje for milliardbeløp. Det avslører Ekstrabladet og Danwatch torsdag.

Minst fem av Hafnias skip har transportert olje fra et russisk-eid oljeraffineri i den indiske byen Vadinar mellom juli og november i fjor. Hvert skip har en kapasitet på omtrent en halv million oljefat, hvorav fire har blitt lastet med drivstoff og ett med diesel. Det viser data fra Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA).

Men med en snedig manøver kan russisk olje transporteres til India, raffineres til for eksempel drivstoff eller diesel, og deretter eksporteres til det europeiske markedet som et helt «nytt» lovlig produkt, nå registrert som indisk last.