Hafnia - '24.
På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00
Du må logge inn for å svare
Rui
18.01.2024 kl 14:38
6986
Veldig bra dag med fin utvikling og høy omsetning. Ikke spesielt god dag for trading heldigvis.
Dagens og gårsdagens kursutvikling er merkbart et brudd på tidligere kursmønstre.
Til tider skulle en tro at VLCC og Produkttank var det samme, da kursutviklingen over en lengre periode har vært helt lik.
Kan jo håpe på at det nå er slutt, noe som vil gi en betydelig kursøkning for Hafnia.
Dagens og gårsdagens kursutvikling er merkbart et brudd på tidligere kursmønstre.
Til tider skulle en tro at VLCC og Produkttank var det samme, da kursutviklingen over en lengre periode har vært helt lik.
Kan jo håpe på at det nå er slutt, noe som vil gi en betydelig kursøkning for Hafnia.
KommersK
17.01.2024 kl 18:57
6800
Hvis du ser et klart mønster i kursen/handlingen, så kan du jo bare trade og tjene svært gode penger! Selg høyt og kjøp lavt. Du sitter jo tydeligvis på fasiten. Eller?
infront
17.01.2024 kl 16:55
6941
Positivt med sluttkurs 72,75 i dag. Traderne klarer vel å få den ned i 70 i morgen. Opp og ned. Samme mønster.
Redigert 17.01.2024 kl 16:56
Du må logge inn for å svare
KommersK
17.01.2024 kl 16:16
6987
Da gikk det som det skulle, og Hafnia utlignet divergensen fra i går kontra peers. Hyggelig!
KommersK
17.01.2024 kl 08:35
7130
I går flesket nærmest alle norske peers til med en pen kursoppgang. FRO, OET, SNI og KCC så alle fett pluss. Hafnia sto igjen på perrongen. Det var vel den ekstreme omsetningen av store aktører som sørget for at den lå på stedet hvil. Den vanlige handelen/tradingen blir spist opp av den store. 300 mill er ikke daglig kost.
Vi hadde noe tilsvarende 26/10 (godt over 6 mill aksjer). Men det var en engangsforeteelse. Vi får snart se om det var det denne gangen også. Er vel sannsynlig. Vært veldig greit om vi også fikk de ''tre %ene''.
Vi hadde noe tilsvarende 26/10 (godt over 6 mill aksjer). Men det var en engangsforeteelse. Vi får snart se om det var det denne gangen også. Er vel sannsynlig. Vært veldig greit om vi også fikk de ''tre %ene''.
Redigert 17.01.2024 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Rui
16.01.2024 kl 16:32
7323
Stadig mer avtalt omsetning. Totalt i dag er 2,72 millioner aksjer omsatt som avtalt omsetning. Disse salgene vil dere ikke se på E24 eller lignende sider. Total omsetning ble 345 millioner inkludert avtalt omsetning. Det er tydelig at aktører styrer Hafnia kursen akkurat som de vil fortiden. Samme handlemønster hele tiden.
I dag ble det jobbet hardt av tunge aktører for å få makspris på aksjene som ble solgt som avtalt omsetning. Det kunne en lett se på kursutviklingen forut for salgene. Tror det var mye av forklaringen for at Hafnia hadde en helt annen kursutvikling en andre sammenlignbare aksjer i dag.
I dag ble det jobbet hardt av tunge aktører for å få makspris på aksjene som ble solgt som avtalt omsetning. Det kunne en lett se på kursutviklingen forut for salgene. Tror det var mye av forklaringen for at Hafnia hadde en helt annen kursutvikling en andre sammenlignbare aksjer i dag.
Rui
16.01.2024 kl 15:40
7286
Der gikk det et avtalt sag til på 1 million aksjer til 71,70. Blir over 300 millioner i omsetning i dag.
Rui
16.01.2024 kl 15:24
4415
Registrerer at det er gjennomført en rekke avtalte omsetninger av Hafnia i dag. 1,26 millioner aksjer er omsatt som avtalt omsetning. Omsetningen har skjedd når kursen har vært på det høyeste, noe som tyder på aktiv trading av store aktører. Da passerer totalomsetning godt over 200 millioner i dag.
NOELLE
16.01.2024 kl 14:49
4466
STRONG BUY NÅ
Torm er opp over 3 & nå, og stort sett alt av peers og annet tank
Torm er opp over 3 & nå, og stort sett alt av peers og annet tank
Winter is Here
14.01.2024 kl 11:28
5365
Tror dere denne blir frigjort snart ?
"Iran seizes oil tanker with links to US in Gulf of Oman
Taking of vessel relates to dispute over sanctioned oil but will worsen tensions over marine navigation in Middle East"
https://www.theguardian.com/world/2024/jan/11/iran-seizes-oil-tanker-with-links-to-us-in-gulf-of-oman
"Iran seizes oil tanker with links to US in Gulf of Oman
Taking of vessel relates to dispute over sanctioned oil but will worsen tensions over marine navigation in Middle East"
https://www.theguardian.com/world/2024/jan/11/iran-seizes-oil-tanker-with-links-to-us-in-gulf-of-oman
Rui
14.01.2024 kl 11:20
5386
Vil bare nevne at Skov i sine presentasjoner har en oversikt som viser at flåten innenfor produkttankers vil minke de 2 neste årene. Dette skyldes lengre seilingsavstander, strengere miljøkrav, og at flere skip skrapes en nye bygges.
Vi nådde 70% utbetaling av netto overskudd for Q3, og jeg ser for meg at vi når 80% utbytte av netto overskudd i Q2 2024. Det sammen med forventninger om høye rater, vil bidra til svært pene utbytter i tiden fremover. Hva utbyttet for Q4 blir er vanskelig å si, men det blir høyere en for Q3, så et sted mellom 3 Kr og 3,5o Kr pr aksje tenker jeg.
KommersK
14.01.2024 kl 10:56
5440
Seilingsavstand...
Ja, de nærmeste årene ser lyse ut, både med tanke på rater og utbytter.
Men vi må nok regne med at kursen vil svinge mye så lenge disse konfliktene pågår. Pluss problemene i Panama-kanalen. Ser ikke ut til å bli smul sjø og særlig lavere rater med det første.
Er det forresten noen som har sett noen estimater vedrørende kommende utbytte? Eller noen som tør å tippe?
Ja, de nærmeste årene ser lyse ut, både med tanke på rater og utbytter.
Men vi må nok regne med at kursen vil svinge mye så lenge disse konfliktene pågår. Pluss problemene i Panama-kanalen. Ser ikke ut til å bli smul sjø og særlig lavere rater med det første.
Er det forresten noen som har sett noen estimater vedrørende kommende utbytte? Eller noen som tør å tippe?
Rui
14.01.2024 kl 10:07
5490
ørnen skrev Mener at flåteveksten er 3 5 i 24
Reelt sett er det en nedgang i flåteveksten iht CEO Skov I Hafnia, se understående begrunnelse.
Laveste ordrebok på nybygg i årene fremover, med negativ flåtevekst.
Det er ikke mulig å få bestilt nybygg i dag før mot slutten av 2025, eller 2026 da verftene er opptatte med helt andre skipstyper, som for eksempel containerskip.
Forventninger om rekordhøyt forbruk i verden, langer seilings avstander, store utbytter og en stadig større andel av netto overskudd utbetalt til aksjonærene.
Alt dette vil bidra til en svært hyggelig reise for aksjonærene de neste årene.
IHT CEO skov i Hafnia vil det reelt sett være en negativ flåtevekst de nærmeste årene.
Åpning av nye raffinerier i Midtøsten og Asia vil bidra til ytterligere forlenget seilings avstand, som igjen er positivt for ratene.
Laveste ordrebok på nybygg i årene fremover, med negativ flåtevekst.
Det er ikke mulig å få bestilt nybygg i dag før mot slutten av 2025, eller 2026 da verftene er opptatte med helt andre skipstyper, som for eksempel containerskip.
Forventninger om rekordhøyt forbruk i verden, langer seilings avstander, store utbytter og en stadig større andel av netto overskudd utbetalt til aksjonærene.
Alt dette vil bidra til en svært hyggelig reise for aksjonærene de neste årene.
IHT CEO skov i Hafnia vil det reelt sett være en negativ flåtevekst de nærmeste årene.
Åpning av nye raffinerier i Midtøsten og Asia vil bidra til ytterligere forlenget seilings avstand, som igjen er positivt for ratene.
Rui
13.01.2024 kl 16:44
5939
Med lengre transportetapper rundt Afrika vil det måtte bli press på fraktratene som jeg ganske sikkert tror vil stige.
Det er jo ikke akkurat flust med andre skip innenfor produkttank som kan erstatte bortfallet. Hvordan utviklingen blir i rødehavsregionen i tiden fremover blir avgjørende for hvor høyt fraktratene og kursen på Hafnia går.
Det er jo kjent at det omtrent ikke kommer nye båter inn på markedet i 2024. Hvis bortfallet av transport gjennom Suezkanalen vedvarer utover vinteren, tror jeg vi når 80 tallet i løpet av første halvdel av februar.
Det er jo ikke akkurat flust med andre skip innenfor produkttank som kan erstatte bortfallet. Hvordan utviklingen blir i rødehavsregionen i tiden fremover blir avgjørende for hvor høyt fraktratene og kursen på Hafnia går.
Det er jo kjent at det omtrent ikke kommer nye båter inn på markedet i 2024. Hvis bortfallet av transport gjennom Suezkanalen vedvarer utover vinteren, tror jeg vi når 80 tallet i løpet av første halvdel av februar.
infront
13.01.2024 kl 10:52
6193
Hvordan blir kursutviklingen de neste ukene? Er et stykke opp til 80 NOK...
Rui
13.01.2024 kl 10:46
6201
Da har Hafnia i likhet med Torm og de fleste andre shippingselskap stoppet seiling via Rødehavet!
Hafnia stopper all skipstrafikk i Rødehavet
Rederiet Hafnia stanser alle seilinger i Rødehavet, opplyser nyhetsbyrået Bloomberg.
Årsaken er uroen i området etter at houthimilitsen i Jemen de siste ukene har skutt missiler og droner mot sivile skip.
Enn vestlig koalisjon ledet av USA og Storbritannia angrep natt til fredag houthikontrollerte områder i Jemen.
Hafnia stopper all skipstrafikk i Rødehavet
Rederiet Hafnia stanser alle seilinger i Rødehavet, opplyser nyhetsbyrået Bloomberg.
Årsaken er uroen i området etter at houthimilitsen i Jemen de siste ukene har skutt missiler og droner mot sivile skip.
Enn vestlig koalisjon ledet av USA og Storbritannia angrep natt til fredag houthikontrollerte områder i Jemen.
ibyx
12.01.2024 kl 15:06
6398
Kan vel by seg fine muligheter under 71 kroner mot slutten idag? Fredag er fredag og prosentoppgang er prosentoppgang. Må liksom ikke overdrive heller? 😅
ibyx
12.01.2024 kl 13:26
6491
TANKER OWNER TORM PAUSES ALL TRANSITS THROUGH SOUTHERN RED SEA
https://twitter.com/ed_fin/status/1745764588010733734
https://twitter.com/ed_fin/status/1745764588010733734
nike
12.01.2024 kl 10:59
6560
Slik jeg har oppfattert analytikernes ordvalg skiller disse mellom den "grå" og den "svarte" flåten.
Den "grå" flåten er rederier som frakter russisak olje innenfor embargoens regler, f.eks. OET sine Suezmaxere som jevnlig laster i russiske havner, men den "svarte" flåten er rederier som frakter russisk olje til i hovedsak kinesiske og indiske kjøpere som bryter med embargoen f.eks ved å betale mer pr fat enn reglene bestemmer.
Den "grå" flåten er rederier som frakter russisak olje innenfor embargoens regler, f.eks. OET sine Suezmaxere som jevnlig laster i russiske havner, men den "svarte" flåten er rederier som frakter russisk olje til i hovedsak kinesiske og indiske kjøpere som bryter med embargoen f.eks ved å betale mer pr fat enn reglene bestemmer.
ibyx
12.01.2024 kl 10:55
6553
If you can’t ship clean product West, you go East. LR2 futures ripping:
https://twitter.com/ed_fin/status/1745742223327543344
Clean tanker Red Sea transits are now –47%... Crude –27%
https://twitter.com/ed_fin/status/1745703428024594837
https://twitter.com/ed_fin/status/1745742223327543344
Clean tanker Red Sea transits are now –47%... Crude –27%
https://twitter.com/ed_fin/status/1745703428024594837
ibyx
12.01.2024 kl 10:29
6578
Det er gjerne en *grunn* til at "vesten" har satt disse sanksjonene slik at bla Hafnia ikke rammes av dem som konsekvens?
Er det da bedre eller verre at "gråflåten" frakter dette enn fx Hafnia? Tenk da både på økonomi og miljørisiko.
Er det da bedre eller verre at "gråflåten" frakter dette enn fx Hafnia? Tenk da både på økonomi og miljørisiko.
Redigert 12.01.2024 kl 10:31
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
12.01.2024 kl 09:23
6666
Hafnia, Okeanis og andre som samarbeider med fienden, burde ikke vært beskyttet verken i Rødehavet og andre steder. På den måten ville de høste fruktene av sitt samarbeid!
ibyx
12.01.2024 kl 09:18
6508
3 røde 1 grønn
https://twitter.com/ed_fin/status/1745721536533631134
Roer seg. Skal kanskje snu? Rødehavet bidrar gjerne litt til det?
https://twitter.com/ed_fin/status/1745721536533631134
Roer seg. Skal kanskje snu? Rødehavet bidrar gjerne litt til det?
kodenavn
11.01.2024 kl 22:54
6705
Snakker om å lage "nyheter" med negativ vinkling.
Hafnia har ikke fraktet russisk olje.
De har fraktet raffinerte produkter, flybensin og diesel fra et indisk raffineri, hvilket er helt lovlig.
De har fraktet indisk vare.( selv om største aksjonær i raffineriet er russisk) .
Det danske rederiet Hafnia skal ha transportert russisk olje for milliardbeløp. Det avslører Ekstrabladet og Danwatch torsdag.
Minst fem av Hafnias skip har transportert olje fra et russisk-eid oljeraffineri i den indiske byen Vadinar mellom juli og november i fjor. Hvert skip har en kapasitet på omtrent en halv million oljefat, hvorav fire har blitt lastet med drivstoff og ett med diesel. Det viser data fra Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA).
Men med en snedig manøver kan russisk olje transporteres til India, raffineres til for eksempel drivstoff eller diesel, og deretter eksporteres til det europeiske markedet som et helt «nytt» lovlig produkt, nå registrert som indisk last.
Hafnia har ikke fraktet russisk olje.
De har fraktet raffinerte produkter, flybensin og diesel fra et indisk raffineri, hvilket er helt lovlig.
De har fraktet indisk vare.( selv om største aksjonær i raffineriet er russisk) .
Det danske rederiet Hafnia skal ha transportert russisk olje for milliardbeløp. Det avslører Ekstrabladet og Danwatch torsdag.
Minst fem av Hafnias skip har transportert olje fra et russisk-eid oljeraffineri i den indiske byen Vadinar mellom juli og november i fjor. Hvert skip har en kapasitet på omtrent en halv million oljefat, hvorav fire har blitt lastet med drivstoff og ett med diesel. Det viser data fra Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA).
Men med en snedig manøver kan russisk olje transporteres til India, raffineres til for eksempel drivstoff eller diesel, og deretter eksporteres til det europeiske markedet som et helt «nytt» lovlig produkt, nå registrert som indisk last.
KommersK
11.01.2024 kl 18:33
6962
Tittet over dammen igjen, og utslagene er ikke like store der. Peers var på sitt laveste omtrent da OSE stengte, og siden har de steget en del. Lukter en liten rekyl i morgen.
ASC og INSW er så vidt i pluss nå, TRMD er ned 1% (-1,7 i DK), STNG er opp 0,3% og FRO er ned 2% mot-5% i Oslo. Det ser litt lysere ut. En god del protestsolgte nok Hafnia i dag pga leflingen med de jævla russerne.
Samtlige av disse peers er som sagt godt opp siden halv 5-tiden i ettermiddag.
PS: ASC endte +0,6%, TRMD -0,7%, INSW +0,6%, STNG +1,74% og Frontline -1,8%.
ASC og INSW er så vidt i pluss nå, TRMD er ned 1% (-1,7 i DK), STNG er opp 0,3% og FRO er ned 2% mot-5% i Oslo. Det ser litt lysere ut. En god del protestsolgte nok Hafnia i dag pga leflingen med de jævla russerne.
Samtlige av disse peers er som sagt godt opp siden halv 5-tiden i ettermiddag.
PS: ASC endte +0,6%, TRMD -0,7%, INSW +0,6%, STNG +1,74% og Frontline -1,8%.
Redigert 11.01.2024 kl 22:51
Du må logge inn for å svare
ibyx
11.01.2024 kl 14:44
7177
Ja dette kan bli "morsomt". Danske politikere er ikke de som holder ukrainafanen lavest. Og det er jo fint!
ibyx
11.01.2024 kl 14:03
7127
Omsetningen er høy i shipping idag. Men Hafnia stikker seg kanskje mest ut med høyest relativt volum?
Det kan tyde på at årsakene er litt ulike til dagens åpenbart "synkroniserte" dumping?
VOLUME: 1.74M
65 DAY AVG: 1.25M
140% VS AVG
vs FRO
VOLUME: 1.26M
65 DAY AVG: 1.32M
95% VS AVG
vs OET
VOLUME: 87.64K
65 DAY AVG: 86.36K
101% VS AVG
Det kan tyde på at årsakene er litt ulike til dagens åpenbart "synkroniserte" dumping?
VOLUME: 1.74M
65 DAY AVG: 1.25M
140% VS AVG
vs FRO
VOLUME: 1.26M
65 DAY AVG: 1.32M
95% VS AVG
vs OET
VOLUME: 87.64K
65 DAY AVG: 86.36K
101% VS AVG
Listen
11.01.2024 kl 11:31
7266
Perfekt dag å kjøpe, ingen fundamentale forhold er endret på mellom- til lang sikt, tvert imot!
KommersK
11.01.2024 kl 11:01
7320
Det tok to dager, det... Panikksalg i alle shipping-aksjer. Ypperlig for trading. Det blåser vel over.
ibyx
11.01.2024 kl 10:32
7259
Det ble vanskelig å utsette gevinstsikringen i Hafnia når det kjøres jalla mot FRO idag?
Men Hafnia har vel gjerne enda flere skip som burde bli påvirket av den siste kapringen?
Er forventningen at dette vil føre til lavere rater liksom?
Har det såkalte markedet priset inn en eskalering og "selger på nyheten"?
Men Hafnia har vel gjerne enda flere skip som burde bli påvirket av den siste kapringen?
Er forventningen at dette vil føre til lavere rater liksom?
Har det såkalte markedet priset inn en eskalering og "selger på nyheten"?
HelpMeHilmar
11.01.2024 kl 10:30
7051
Det ser ikke helt bra ut dette da
https://danwatch.dk/dansk-gigant-rusland-sanktioner/
"Da olieprodukterne er raffineret i Indien, er det ikke ulovligt at importere dem til Europa, men handlen er alligevel med til at modarbejde sanktionernes hensigt, vurderer forsker og sanktionsekspert Kim B. Olsen fra German Council on Foreign Relations. "
"Hafnia har udover en kort telefonsamtale i midten af december ikke været til at få fat i. Både Danwatch og Ekstra Bladet har forsøgt at henvende sig på telefon, sms og mail flere gange, men der er ingen, der vender tilbage."
https://danwatch.dk/dansk-gigant-rusland-sanktioner/
"Da olieprodukterne er raffineret i Indien, er det ikke ulovligt at importere dem til Europa, men handlen er alligevel med til at modarbejde sanktionernes hensigt, vurderer forsker og sanktionsekspert Kim B. Olsen fra German Council on Foreign Relations. "
"Hafnia har udover en kort telefonsamtale i midten af december ikke været til at få fat i. Både Danwatch og Ekstra Bladet har forsøgt at henvende sig på telefon, sms og mail flere gange, men der er ingen, der vender tilbage."
ibyx
11.01.2024 kl 09:32
7038
Clean er stedet å være når crude får svi idag!
11 røde 2 grønne
https://twitter.com/ed_fin/status/1745361152907845848
11 røde 2 grønne
https://twitter.com/ed_fin/status/1745361152907845848
ibyx
10.01.2024 kl 14:06
7297
2 grønne 8 røde
https://twitter.com/ed_fin/status/1744994435761623450
Synes Hafnia holder stand utrolig bra etter flere dager med overveiende røde piler?
Hvor "bløffes" det liksom?
https://twitter.com/ed_fin/status/1744994435761623450
Synes Hafnia holder stand utrolig bra etter flere dager med overveiende røde piler?
Hvor "bløffes" det liksom?
ibyx
09.01.2024 kl 11:16
7486
2 røde 5 grønne
Da "stabiliserer" det seg og kortsiktig mulighet for kjøp under 70 svinner...
https://twitter.com/ed_fin/status/1744634131357528471
Da "stabiliserer" det seg og kortsiktig mulighet for kjøp under 70 svinner...
https://twitter.com/ed_fin/status/1744634131357528471
Rui
08.01.2024 kl 17:07
7846
Årsaken til dagens oljeprisfall forklares av finansavisene å være Saudi-Arabias priskutt på råolje på mellom 2,0 og 1,5 USD pr fat med levering i februar. En skulle jo tror at lavere pris på råolje ville være godt nytt for verdensøkonomien, og bidra til et større forbruk når prisene blir lavere for forbrukerne. Da vil det jo bli behov for mer frakt, som igjen burde være bra for shippingselskap som Hafnia og Frontline. Spesielt når en vet at det er knapphet på skip i begge produktklassene.
Tenker dette er forbigående, men det viser med all tydelighet hvordan robot handel og short handel kan påvirke negativt.
Tenker dette er forbigående, men det viser med all tydelighet hvordan robot handel og short handel kan påvirke negativt.
KommersK
08.01.2024 kl 16:17
7929
Både olje og shipping faller vel pga en avtale som visstnok er gjort med houtiene. Olje og shipping er ikke knyttet sammen.
Redigert 08.01.2024 kl 16:21
Du må logge inn for å svare