Hafnia - '24.
På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00
Du må logge inn for å svare
Frontman
05.03.2024 kl 08:05
6401
ibyx skrev 0.2431 Skuffelsesrally?
Meldt 25% økning i snittrate for Q1 da. Blir fort 0,4-0,5 USD for Q1. Jeg holder på mine aksjer ihvertfall
ibyx
05.03.2024 kl 08:23
6730
Q4 22 0.3157
= litt ned, litt sidelengs, så gradvis litt oppover?
= litt ned, litt sidelengs, så gradvis litt oppover?
Redigert 05.03.2024 kl 08:24
Du må logge inn for å svare
ibyx
05.03.2024 kl 08:53
6598
Et lite sideblikk på peer Torm.
9,99 DKK/aksje
Siste utbytte
14,07 %
Direkteavkastning
vs Hafnia
2,20 NOK/aksje
Siste utbytte
10,15 %
Direkteavkastning
Forøvrig falt TRMD 3,43% på NYSE igår.
Er vel litt påregnelig heiskjøring opp imot Q4?
Det må gjerne forventes noe lavere Q4 der også vs Q4 22? Den var hele 17,80DKK.
9,99 DKK/aksje
Siste utbytte
14,07 %
Direkteavkastning
vs Hafnia
2,20 NOK/aksje
Siste utbytte
10,15 %
Direkteavkastning
Forøvrig falt TRMD 3,43% på NYSE igår.
Er vel litt påregnelig heiskjøring opp imot Q4?
Det må gjerne forventes noe lavere Q4 der også vs Q4 22? Den var hele 17,80DKK.
Redigert 05.03.2024 kl 08:56
Du må logge inn for å svare
ibyx
05.03.2024 kl 09:06
6543
Helt nede i 73,10 i åpningen. Spennende å se om det blir et nivå å vende tilbake til løpet av dagen. Det er jo en ganske vanlig tradervariant.
Godt mulig det bare var noen som kastet kortene "uten en plan" også selvsagt...
Godt mulig det bare var noen som kastet kortene "uten en plan" også selvsagt...
kodenavn
05.03.2024 kl 09:06
6561
Time Charter Equivalent (TCE) earnings for Hafnia Limited (the
"Company" or "Hafnia", together with its subsidiaries, the "Group") were
USD 329.8 million in Q4 2023 (Q4 2022: USD 427.4 million) resulting in an
average TCE of USD 30,732 per day.
As of 29 February 2024, 80% of the total earning days in Q1 2024 were
covered at USD 37,668 per day
Så resultatet vil bli enda bedre i Q1
Dette ser veldig bra ut.
"Company" or "Hafnia", together with its subsidiaries, the "Group") were
USD 329.8 million in Q4 2023 (Q4 2022: USD 427.4 million) resulting in an
average TCE of USD 30,732 per day.
As of 29 February 2024, 80% of the total earning days in Q1 2024 were
covered at USD 37,668 per day
Så resultatet vil bli enda bedre i Q1
Dette ser veldig bra ut.
kodenavn
05.03.2024 kl 09:15
6661
This quarter, we have taken the IFRS 15 load to discharge adjustment into our financials and this resulted in a negative TCE adjustment of USD 11.7 million. Additionally, we have recognized a portion of our interest rate hedges in our income statement, resulting in an uplift of USD 6.6 million in net financial expense.
Så her er det tatt 18.3 mill USD over resultat. Så Q! kommer til å bli VELDIG mye bedre.
Men ikke misforstå, Q4 var også meget bra.
Klatringen mot 100.- kan begynne.
Så her er det tatt 18.3 mill USD over resultat. Så Q! kommer til å bli VELDIG mye bedre.
Men ikke misforstå, Q4 var også meget bra.
Klatringen mot 100.- kan begynne.
ibyx
05.03.2024 kl 09:17
6670
Faller en del på svært høyt volum nå?
Ca halvparten av gjennomsnittlig dagsvolum på 15 minutter...
Ca 110MNOK>55MNOK
Ikke ofte vi ser den mer omsatt enn FRO heller!
Ca halvparten av gjennomsnittlig dagsvolum på 15 minutter...
Ca 110MNOK>55MNOK
Ikke ofte vi ser den mer omsatt enn FRO heller!
Redigert 05.03.2024 kl 09:18
Du må logge inn for å svare
kodenavn
05.03.2024 kl 09:26
6642
Når folk får startet opp kalkulatoren går denne oppover. Vi bør slutte dagen over 78.-.
Neste kvartal blir det godt over 3.- i utbytte.
Neste kvartal blir det godt over 3.- i utbytte.
ibyx
05.03.2024 kl 09:46
6577
Liten grunn til å selge idag egentlig? Lurere å fylle på under 74? Og kanskje ned mot 70 hvis vi er heldige? 😅🎪
"Alle" vet jo at den skal opp mot 80 igjen. Det kan ta noen uker selvsagt.
Redd det kan bli sidelengs en tid fortsatt.
Kan nok komme noen stunt ene eller annen vei underveis. Er jo shipping tross alt! 😅
Er kanskje Torm som følger litt med på Hafnia idag, eller er det større krefter i sving?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/trmd.a?countryCode=DK
"Alle" vet jo at den skal opp mot 80 igjen. Det kan ta noen uker selvsagt.
Redd det kan bli sidelengs en tid fortsatt.
Kan nok komme noen stunt ene eller annen vei underveis. Er jo shipping tross alt! 😅
Er kanskje Torm som følger litt med på Hafnia idag, eller er det større krefter i sving?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/trmd.a?countryCode=DK
Redigert 05.03.2024 kl 09:49
Du må logge inn for å svare
ibyx
05.03.2024 kl 11:02
6529
"Planen" er visst ikke helt forlatt?
Forøvrig sprek omsetning. Etter 1 time og 45 minutt er gjennomsnittlig dagsomsetning i boks!
VOLUME: 1.52M
65 DAY AVG: 1.51M
101% VS AVG
Forøvrig sprek omsetning. Etter 1 time og 45 minutt er gjennomsnittlig dagsomsetning i boks!
VOLUME: 1.52M
65 DAY AVG: 1.51M
101% VS AVG
kodenavn
05.03.2024 kl 12:10
6497
DnB:
We believe a solid Q4 report along with a strong outlook for 2024 warrants a 2-4% positive share price reaction today
We believe a solid Q4 report along with a strong outlook for 2024 warrants a 2-4% positive share price reaction today
ibyx
05.03.2024 kl 13:05
6505
Ganske sikkert! Dersom noen andre hadde sagt det? 😅
Nåja.
Det kommer flere dager. Det kommer utbytte.
Og det kommer et strerkere Q1.
Nå er det bare litt kamp om å treffe traderbunnen best mulig! 😅
Nåja.
Det kommer flere dager. Det kommer utbytte.
Og det kommer et strerkere Q1.
Nå er det bare litt kamp om å treffe traderbunnen best mulig! 😅
KommersK
05.03.2024 kl 14:12
6420
Gikk ut på 78-tallet for en stund siden. Inne igjen midt på 74-tallet nå. Hallelujah! Nice swing-trade.
Synes Q-rapporten var god, og forventer også bortimot 80 innen innen rimelig kort tid. FRO og OET er jo godt opp i dag, så det er ikke noe galt med tank som sådan.
Synes Q-rapporten var god, og forventer også bortimot 80 innen innen rimelig kort tid. FRO og OET er jo godt opp i dag, så det er ikke noe galt med tank som sådan.
ibyx
05.03.2024 kl 16:10
6322
Peer henter seg mye inn etter gårsdagens stuntsalg?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/trmd?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/trmd?
ibyx
05.03.2024 kl 16:23
6333
Huffda. Hysj!
Ikke nå...
https://www.tradewindsnews.com/tankers/hafnia-sees-red-sea-disruption-adding-demand-for-an-extra-160-mr-tankers/2-1-1608136
Ikke nå...
https://www.tradewindsnews.com/tankers/hafnia-sees-red-sea-disruption-adding-demand-for-an-extra-160-mr-tankers/2-1-1608136
Redigert 05.03.2024 kl 16:25
Du må logge inn for å svare
luffe968
05.03.2024 kl 18:00
6179
hej ibyx,
jeg tillader mig lige at henvende mig til dig, da du efterlader et indtryk af at vide meget. Et Lidt andet spørgsmål, hvis det er ok. Er blevet temmelig i tvivl, hvornår de forskellige forsendelsertyper har deres højsæsoner og lavsæson og hvad den umiddelbare udsigt er indenfor de næste 1-3 mdr. - jeg er kommet ind i danske d/s norden i 320, maerkb i 9700, dsdf i 212, avance i 118 og er nede 5-7 procent. Jeg må tilgi jeg har håbet jeg kunne swingtrade, men mennnnn. Kunne du hjælpe mig med at belyse hvornår de forskellige forsendelsestyper har deres typiske top og bund "rater", tænker på LPG (BW lpg, Avance), container (Maerskb og Mpcc), tank både crude (frontline, Torm, Hafnia og produkttank (D/s Norden ) og naturligvis dry bulk - på nettet kan jeg komme frem til følgende: - kan det godtages (cirka):
LPG (Liquid Petroleum Gas):
Højsæson: Typisk falder højsæsonen for LPG forsendelser sammen med vintermånederne, da der er en øget efterspørgsel efter opvarmning og energiforbrug. Dette kan variere afhængigt af regionen og klimaet.
Lavsæson: Lavere efterspørgsel kan opleves i sommermånederne, når opvarmningsbehovet er lavere.
Container:
Højsæson: Den typiske højsæson for containerfragt er omkring efteråret og frem mod jul på grund af den øgede efterspørgsel efter forbrugsvarer og julegaveindkøb.
Lavsæson: Lavere efterspørgsel kan ses i de tidlige forårsmåneder efter jul.
Tankbåde - Crude:
Højsæson: Olieproducenter kan øge produktionen i løbet af året, hvilket kan medføre en øget efterspørgsel efter crude oil tankning. Dette kan variere afhængigt af geopolitiske faktorer, som påvirker udbud og efterspørgsel.
Lavsæson: Perioder med lavere olieproduktion eller øget tilgængelighed af andre energikilder kan medføre lavere efterspørgsel og dermed lavere fragtrater.
Tankbåde - Produkttank:
Højsæson: Efterspørgslen efter produktfragt, såsom raffinerede olieprodukter, kan være højere i perioder med øget forbrug, hvilket kan omfatte sommermånederne (fx ferieperioder med øget kørsel) eller køligere måneder (hvor opvarmning er nødvendig).
Lavsæson: Lavere efterspørgsel kan ses i overgangsperioder mellem sæsoner, hvor forbruget typisk falder.
Dry Bulk:
Højsæson: Efterspørgslen efter dry bulk forsendelser kan stige i forbindelse med sæsonbestemt landbrugsproduktion, byggeri og industriaktivitet, hvilket typisk kan ske om foråret og efteråret.
Lavsæson: Lavere efterspørgsel kan opleves i de varmere sommermåneder eller i perioder med økonomisk nedgang. forhånd mange tusind tak.
jeg tillader mig lige at henvende mig til dig, da du efterlader et indtryk af at vide meget. Et Lidt andet spørgsmål, hvis det er ok. Er blevet temmelig i tvivl, hvornår de forskellige forsendelsertyper har deres højsæsoner og lavsæson og hvad den umiddelbare udsigt er indenfor de næste 1-3 mdr. - jeg er kommet ind i danske d/s norden i 320, maerkb i 9700, dsdf i 212, avance i 118 og er nede 5-7 procent. Jeg må tilgi jeg har håbet jeg kunne swingtrade, men mennnnn. Kunne du hjælpe mig med at belyse hvornår de forskellige forsendelsestyper har deres typiske top og bund "rater", tænker på LPG (BW lpg, Avance), container (Maerskb og Mpcc), tank både crude (frontline, Torm, Hafnia og produkttank (D/s Norden ) og naturligvis dry bulk - på nettet kan jeg komme frem til følgende: - kan det godtages (cirka):
LPG (Liquid Petroleum Gas):
Højsæson: Typisk falder højsæsonen for LPG forsendelser sammen med vintermånederne, da der er en øget efterspørgsel efter opvarmning og energiforbrug. Dette kan variere afhængigt af regionen og klimaet.
Lavsæson: Lavere efterspørgsel kan opleves i sommermånederne, når opvarmningsbehovet er lavere.
Container:
Højsæson: Den typiske højsæson for containerfragt er omkring efteråret og frem mod jul på grund af den øgede efterspørgsel efter forbrugsvarer og julegaveindkøb.
Lavsæson: Lavere efterspørgsel kan ses i de tidlige forårsmåneder efter jul.
Tankbåde - Crude:
Højsæson: Olieproducenter kan øge produktionen i løbet af året, hvilket kan medføre en øget efterspørgsel efter crude oil tankning. Dette kan variere afhængigt af geopolitiske faktorer, som påvirker udbud og efterspørgsel.
Lavsæson: Perioder med lavere olieproduktion eller øget tilgængelighed af andre energikilder kan medføre lavere efterspørgsel og dermed lavere fragtrater.
Tankbåde - Produkttank:
Højsæson: Efterspørgslen efter produktfragt, såsom raffinerede olieprodukter, kan være højere i perioder med øget forbrug, hvilket kan omfatte sommermånederne (fx ferieperioder med øget kørsel) eller køligere måneder (hvor opvarmning er nødvendig).
Lavsæson: Lavere efterspørgsel kan ses i overgangsperioder mellem sæsoner, hvor forbruget typisk falder.
Dry Bulk:
Højsæson: Efterspørgslen efter dry bulk forsendelser kan stige i forbindelse med sæsonbestemt landbrugsproduktion, byggeri og industriaktivitet, hvilket typisk kan ske om foråret og efteråret.
Lavsæson: Lavere efterspørgsel kan opleves i de varmere sommermåneder eller i perioder med økonomisk nedgang. forhånd mange tusind tak.
ks1977
05.03.2024 kl 18:46
6213
Du får se om ibyx eller andre supplerer, men her er to typiske ratemønster:
Dry bulk (cape&newcastle) = lavsesong Q1 og delvis Q2 pga regntid i Brasil og sycloner i Australia
Crude = høysesong Q4 og Q1
Hva aksjekursene finner på av sprell er ofte noe annet
Dry bulk (cape&newcastle) = lavsesong Q1 og delvis Q2 pga regntid i Brasil og sycloner i Australia
Crude = høysesong Q4 og Q1
Hva aksjekursene finner på av sprell er ofte noe annet
Gull i pungen
06.03.2024 kl 08:17
5691
Oslo (Infront TDN Direkt): Analytikerne gjør mindre positive eller ingen endringer i sine kursmål på Hafnia etter selskapets fjerdekvartalsrapport.
ABG Sundal Collier oppjusterer sitt kursmål på Hafnia til 107 kroner fra 104 kroner og gjentar kjøpsanbefaling. DNB Markets oppjusterer til 92 kroner fra 90 kroner og gjentar kjøpsanbefaling.
Pareto Securities gjentar kjøpsanbefaling og kursmål på 100 kroner. Nordea Markets gjentar også kjøpsanbefaling og kursmål på 94 kroner.
ABG Sundal Collier oppjusterer sitt kursmål på Hafnia til 107 kroner fra 104 kroner og gjentar kjøpsanbefaling. DNB Markets oppjusterer til 92 kroner fra 90 kroner og gjentar kjøpsanbefaling.
Pareto Securities gjentar kjøpsanbefaling og kursmål på 100 kroner. Nordea Markets gjentar også kjøpsanbefaling og kursmål på 94 kroner.
kodenavn
06.03.2024 kl 11:29
5457
Og Fearnley oppjusrerer sitt kursmål til 100.-
Upside risks on short-term estimates with long-term story solid
• Payouts should rise, as net LTV falls below 20% in early 2H (or earlier)
• Basis 80% payout in 2h24, equity yields 18% this year (also with upside)
HAFNI trades at 2024e 18% dividend yields and 4x P/E, way too cheap for a fleet and corporate governance of this calibre.
Upside risks on short-term estimates with long-term story solid
• Payouts should rise, as net LTV falls below 20% in early 2H (or earlier)
• Basis 80% payout in 2h24, equity yields 18% this year (also with upside)
HAFNI trades at 2024e 18% dividend yields and 4x P/E, way too cheap for a fleet and corporate governance of this calibre.
ibyx
06.03.2024 kl 12:59
5440
Beklager luffe, jeg har begrenset kunnskap om shipping. Har lært meg litt om produkt og crude da. Andre her svarer vel greit om sesongsvinger og hvordan aksjemarkedet kan utnytte dem litt hit og dit...
Er nok en god klype "pokerspill" med ditto høye innsatser innimellom?
Ellers går den ganske flatt nå som forventet. Det *kan* tenkes at den vil bli løftet opp mot 80 innen ex utbytte neste uke...
Er nok en god klype "pokerspill" med ditto høye innsatser innimellom?
Ellers går den ganske flatt nå som forventet. Det *kan* tenkes at den vil bli løftet opp mot 80 innen ex utbytte neste uke...
ibyx
06.03.2024 kl 13:30
5575
Ok! Rallyfuel?
https://www.tradewindsnews.com/tankers/pay-out-promise-tanker-giant-hafnia-has-firm-plans-to-deploy-growing-cash-pile/2-1-1608719
Ligger vel mest "på vent" nå?
VOLUME: 850.88K
65 DAY AVG: 1.56M
55% VS AVG
https://www.tradewindsnews.com/tankers/pay-out-promise-tanker-giant-hafnia-has-firm-plans-to-deploy-growing-cash-pile/2-1-1608719
Ligger vel mest "på vent" nå?
VOLUME: 850.88K
65 DAY AVG: 1.56M
55% VS AVG
Redigert 06.03.2024 kl 13:31
Du må logge inn for å svare
ks1977
06.03.2024 kl 18:58
5386
infront skrev Hva tenker du om utbytte for q1?
Har egentlig ikke forsøkt å regne på hva vi kan forvente i utbytte for Q1, men kan forsøke en overforenklet tilnærming i farten - så håper jeg at noen tar seg bryet med å lete etter feil.
1) Ser at 80% av Q1 er booket til 37,7k mot oppnådd 30,7k for Q4 - dvs 7k mer.
2) I Q4 hadde de 10,7k operating days, så bruker vi det, forutsetter flat kostnadsstruktur samt at de siste 20% matcher de 80% de allerede har, så snakker vi vel da om 75MUSD (7k*10,7k) mer på bunnlinja hvis jeg ikke har overforenklet noe i farten
3) Da skulle vel utbytte øke til rundt 35 cents for Q1? (75MUSD er 42,5% av 176,4MUSD som var resultatet for Q4, som ga 0,2431USD i utbytte. 42,5% av 0,2431 er 0,1033 i merutbytte og da 0,3465 totalt). Vi går ikke under 20% net LTV i Q1 såvidt jeg kan se
Håper dette ble forståelig - samt at jeg ikke har gjort noen grove feil i farten :o
1) Ser at 80% av Q1 er booket til 37,7k mot oppnådd 30,7k for Q4 - dvs 7k mer.
2) I Q4 hadde de 10,7k operating days, så bruker vi det, forutsetter flat kostnadsstruktur samt at de siste 20% matcher de 80% de allerede har, så snakker vi vel da om 75MUSD (7k*10,7k) mer på bunnlinja hvis jeg ikke har overforenklet noe i farten
3) Da skulle vel utbytte øke til rundt 35 cents for Q1? (75MUSD er 42,5% av 176,4MUSD som var resultatet for Q4, som ga 0,2431USD i utbytte. 42,5% av 0,2431 er 0,1033 i merutbytte og da 0,3465 totalt). Vi går ikke under 20% net LTV i Q1 såvidt jeg kan se
Håper dette ble forståelig - samt at jeg ikke har gjort noen grove feil i farten :o
Blue Cow Group
06.03.2024 kl 19:06
5398
Når det først snakkes om bookinger for Q1, jeg får ikke talla til å gå opp, evt har misforstått noe innen shipping.
80% + 30% = 110%...?
"we have for Q1 covered 80% of the earning days at an average
of USD 37,668 per day and 30% covered at USD 33,419 per day for 2024."
https://www.nordnet.no/market/news/1009219750
80% + 30% = 110%...?
"we have for Q1 covered 80% of the earning days at an average
of USD 37,668 per day and 30% covered at USD 33,419 per day for 2024."
https://www.nordnet.no/market/news/1009219750
ibyx
07.03.2024 kl 11:18
5040
6 grønne! 5 røde
https://twitter.com/ed_fin/status/1765657327649145122
Her er det fortsatt muligheter altså!
https://twitter.com/ed_fin/status/1765657327649145122
Her er det fortsatt muligheter altså!
Listen
07.03.2024 kl 12:09
5020
Som Trøim sier; det skapes noen formuer nå! Det gjelder også for Hafnia aksjonærer, helt sikker på at denne er > 120 om 12 mnd - forutsatt at ikke makro bildet kollapser, da................
ibyx
08.03.2024 kl 09:36
4657
Her har vi en slags parallell til OET?
Lovlig, men kanskje ikke like ønskelig?
‘Misunderstandings’: Hafnia refutes any breach of Russian sanctions amid probe
Tanker owner says trade in oil products from Vadinar refinery is legitimate
https://www.tradewindsnews.com/tankers/-misunderstandings-hafnia-refutes-any-breach-of-russian-sanctions-amid-probe/2-1-1609837
Det får antagelig liten innvirkning på aksjemarkedet...
Lovlig, men kanskje ikke like ønskelig?
‘Misunderstandings’: Hafnia refutes any breach of Russian sanctions amid probe
Tanker owner says trade in oil products from Vadinar refinery is legitimate
https://www.tradewindsnews.com/tankers/-misunderstandings-hafnia-refutes-any-breach-of-russian-sanctions-amid-probe/2-1-1609837
Det får antagelig liten innvirkning på aksjemarkedet...
ibyx
08.03.2024 kl 09:44
4949