Hafnia - '24.

KommersK
HAFNIA 27.10.2023 kl 23:51 175647

På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
KommersK
08.03.2024 kl 13:20 7560

Tror du har ditt på det tørre her. Bra du tar deg tid til å stikke innom. Er du tungt inne i tank for tiden?
Jeg er godt inne igjen nå. Tenker at rundt 76 blank er en forholdsvis grei inngang.

Husker jeg feil, eller er det ikke sånn at kursen har reparert fallet litt på de fleste x-dager i det siste? Dette siste var selvsagt et spørsmål til alle interesserte.
Redigert 08.03.2024 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
ks1977
08.03.2024 kl 17:42 7562

Ja, jeg er fortsatt superbull på tank jeg :) Nå er jeg ingen trader, så det betyr at jeg fortsatt er tungt inne i tank - og har tenkt å være det også de neste 2-3 årene (eller mer, hvem vet). Jeg har riktignok redusert en del det siste halvåret (vektet opp i olje - hadde vært bedre å ruget på tank frem til nå, men men), men har fortsatt nær halvparten av portefølgen i tank (vektet hardere mot crude enn mot product, men VLCC ECO scrubber er jo det store hjertebarnet mitt så det forplikter jo! hehe).

Om 76 er en god inngang? huff Der er jeg feil person til å spørre, det er så mye som kan skje - spesielt på kort sikt. Og går vi inn i en dyp resesjon, Kina kollapser fullstendig, og/eller Russland kapitulerer mot Ukraina og plutselig blir tatt inn i varmen over natta (neppe trolig på mange måter) så blir det jo stygt en periode, men jeg tror at det vil være lukrativt dersom man har en lang nok horisont. Ikke neglisjerbar risiko, men jeg mener at risk/reward er på vår side.

EPS på 1,57$ for 2023 som helhet og Bugbee i STNG mente at risikoen lå på oppsiden (samt at rødehavsuroen ikke hadde slått til, ratemessig, før i Q1). Holder det for de neste årene så vil jo Hafnia tjene inn hele market cap på 4,5 år. Utbyttestrategien begynner jo også å bli rent så hyggelig. I webcasten for Q4 så svarte også Skov at de ikke hadde planer om å bygge opp kontantbeholdningen, og heller ikke planer om å kjøpe dyre skip (med mindre det blir en del av en langtidskontrakt), så da lukter det vel at de enten vil starte med buybacks eller at de vil være enda mer generøs med utbyttepolitikken sin???

Kurs og ex dato kan andre få bidra på :)
KommersK
11.03.2024 kl 16:02 7046

Da begynner vegen mot Q1 og nye utbytter med nedgang. Ikke noe spesielt med det, for OSE og peers i USA er også ned. Så Hafnia utmerker seg ikke som spesielt negativ.
Medregnet fredagens utbytte, så har aksjonærene fått over 18 kr på 2 år. Og for nøyaktig to år siden var kursen 19,80! Hvilken kursfest for dem som har vært med siden da, eller enda lenger... De har altså fått igjen innsatsen pluss nesten firedobling av kursen på 2 år! Måtte det fortsette.
ibyx
11.03.2024 kl 19:03 6906

Ja, nå er det jo en "fin evighet" til Q1 som "alle" jo vet blir ganske så sterk. Det blir et spørsmål om å treffe bunn best mulig dersom man da bare ikke sitter igjennom hele traderballetten. Kan vi se 65 for eksempel? 62?
YTD +5,6%

Peer TRMD henger svakt i minus på NYSE.
Utbytte der er forøvrig spreke 1,36 USD/aksje med ex-dato 15.april.
102oktan
11.03.2024 kl 21:15 6789

Naja, enligt "the Battle of the Product Carriers" blir Q1 kanskje bare en tredjeplats? https://x.com/MarhelmData/status/1765812253402513490?s=20
Jeg sitter tungt inne og avventer men herregud hvilken trist aksje Hafni er....den beveger seg jo null !!! FRO eller BWLPG går jo an å trade med stor gledje, Hafni er visst endast for de som "sitter stille i båten"? My bad....

Ibyx skriver 65. Eller 62? Er samtidigt Bull med sex grønne idag, 80 før Påske og kursmål 100? WTF? 76 blir vel "lagom"?

infront
11.03.2024 kl 21:33 6781

Litt kjedelig aksje, ja. Mye " heiskjøring" (opp og ned). Ser at TORM og Scorpio oppnår jevnt over bedre rater enn Hafnia. Unntaket er LR 1 segmentet.
Redigert 12.03.2024 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
102oktan
11.03.2024 kl 21:47 6753

Ja litt "treg" men sikkert bra. Ser jeg tilbake så klarte jeg 50/50 i 2023. Halvparten av gevinsten kom fra utbyttene; resten fra trading. Tradingen tok hele 6 uker, hvilken strategi funker bedre :-) Har trua på 80, ja , det har jeg
infront
11.03.2024 kl 22:04 6714

Nødvendig med kurstriggere. USA-notering snart?
ibyx
12.03.2024 kl 09:07 6559

Rater blir liksom først triggere nå de avtegner seg i kvartalsresultatet?
9 grønne, 2 røde
https://twitter.com/ed_fin/status/1767459761518215487

ibyx
12.03.2024 kl 09:43 6492

Går seg til!
Korreksjonen er nå kommet opp i ca 9% inkl utbytte og 12% ex utbytte fra årsbeste 80,35.

Kursen er dessuten kun marginalt høyere enn toppen i oktober.
Her er det et relativt høyt traderfokus?
Redigert 12.03.2024 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
ibyx
12.03.2024 kl 10:22 6446

Apropos de stigende MR-ratene nå. Av Hafnias totalt 203 skip er hele 80 av dem MR.
https://twitter.com/ed_fin/status/1767266552255062172?s=20
102oktan
12.03.2024 kl 11:07 6380

Bare å laste opp.
ibyx
12.03.2024 kl 11:22 6434

Fare for det! 🎪😅
ErikNordnet
12.03.2024 kl 16:39 6377

Pareto 12.03.2024

Hafnia er favoritten Robust inntjening, høye skipsverdier, redusert gjeld og en snarlig USA–notering er viktige pluss, ifølge Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen.

HAFNI Publisert 12. mars 2024 kl. 12.35
KAN BLI UTBYTTEMASKIN:
Hafnia senker gjelden og ventes å kunne utbetale større utbytter. Shipping Thomas Hilmersen – Vi fortsetter å fremheve tankaksjene, der 2024 er i ferd med å bli nok et veldig godt år, forteller Haavaldsen i Pareto Securities. – Hafnia er favoritten. Analytikeren påpeker at rederiet nå har hatt åtte kvartaler på rad med solid inntjening, dersom man inkluderer første kvartal. – Selv om vi har beveget oss lengre inn i syklusen, er skipsverdiene fortsatt sterke, og vi ser fortsatt liten risiko for noe fall i verftspriser i det helt korte bildet, tilføyer han. – Hafnia har snart fått gjeldsnivået ned på et nivå som muligens kan forsvare utbetaling av hele inntjeningen, og en USA-notering med påfølgende lavere utbytteyield kan komme til å utløse kursoppgang i andre kvartal.
infront
12.03.2024 kl 19:38 6285

Venter på en solid kursoppgang. Kanskje i andre kvartal?
ErikNordnet
13.03.2024 kl 07:35 5985

Hafnia: Ekstraordinær generalforsamling, kl. 22.00
gandhi-21
13.03.2024 kl 08:23 5914

The Company is in the process of seeking a dual listing of the Company’s common shares in the
United States of America on either the New York Stock Exchange or the NASDAQ in addition to
the current listing of the Company’s common shares on the Oslo Stock Exchange (the “Dual
Listing”) and in such connection, the Board of Directors of the Company (the “Board”) proposes
that the members of the Company approve and adopt new bye-laws of the Company to effect
certain amendments to the Company’s Bye-laws to, inter alia, facilitate shares of the Company
being transferred to a depository suitable for listing and trading of the shares on both a stock
exchange in the U.S. and the Oslo Stock Exchange, include certain takeover defences typical for
listed companies in the U.S. and streamline, rationalise and refine the language used in and to
amend certain other provisions in the Bye-laws.
Rui
13.03.2024 kl 09:23 5892

Her er bakgrunnen:
The main purpose of any Dual Listing would in the Board’s opinion be to improve liquidity
for all shareholders of the Company and is neither being considered for the benefit of any
individual shareholder nor the Company’s largest shareholders. A Dual Listing will
facilitate trading of the Company’s shares in both U.S. Dollars and Norwegian Kroners,
which the Board believes may potentially reduce currency risks related to ownership and
trading of the Company’s common shares for some shareholders. The Board is also of
the opinion that a Dual Listing may provide the Company with access to U.S. capital
markets if the Company desires to raise capital in the future as well as giving the Company
added flexibility to offer share consideration as part of any merger or acquisition in the
future should such a transaction materialise. Accordingly, the Board considers the
amendment and adoption of the New Bye-Laws to be in the best interests of the Company
as a whole and recommends the shareholders vote in favour of this proposal.
ibyx
13.03.2024 kl 10:20 5792

8 grønne, 3 røde
https://twitter.com/ed_fin/status/1767829733650124989
Er vel sjette dag med overvekt av grønt?
Begynner å løsne litt da?
ibyx
13.03.2024 kl 11:16 5789

Går det litt for raskt her nå? 😅
NordicGuy
13.03.2024 kl 11:29 5788

Financial times today - positive for Product Tankers - Positive for Hafnia

Ukraine has mounted one of the most wide-ranging attacks inside Russia in months, hitting energy sites and a major oil refinery in drone strikes on at least seven regions.

More than two dozen drones were reported over central Russia, with the defence ministry on Tuesday claiming to have intercepted most over regions bordering Ukraine.

But the strikes also caused big fires at two major energy infrastructure sites inside Russia, significantly damaging one of the country’s biggest oil refineries.

My take: Russia will stop the export of oil products. Products are now reexported to Europe through Turkey. That will stop. Diesel will have to travel from longer distances. Product tankers benefit. Hafnia up today. Just a start..
102oktan
13.03.2024 kl 11:33 5839

Nei da, trenger litt fart om vi skal nå kursmål
ibyx
13.03.2024 kl 15:47 5802

Product Tanker Dayrates 🚀
TC1 (LR2, Mid. East to 🇯🇵): +24.9% lmao
TC20 (LR2, ME to 🇪🇺): +18.8%
TC5 (LR1, ME -> 🇯🇵): +50.8% roflcopter
https://twitter.com/ed_fin/status/1767919437485662235
ibyx
13.03.2024 kl 16:13 5838

Er vel egentlig liten tvil om at denne har nok styrke i seg nå ratemessig til å ta ut 80 kroner igjen ganske greit?
Vi snakker nesten "penger på gata"?

Og hvis vi snakker asset value...
Redigert 13.03.2024 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
infront
13.03.2024 kl 17:05 5747

Vinneraksje, ja. Sitter "stille i båten," jeg.
ibyx
13.03.2024 kl 17:10 5868

Spennende å se om opphentingen "gikk for raskt" idag. Tilbake til forrige torsdags nivå nå.
Videre oppgang kommer, men kan bli muligheter en stasjon tilbake i åpningen imorgen?
infront
13.03.2024 kl 17:18 5844

Amerikansk notering nærmer seg. Oppgang kommer. Q1-utbytte på 3,3 kr?
Redigert 13.03.2024 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
ibyx
14.03.2024 kl 09:44 5216

Er vel "naturlig" med et hvileskjær etter gårsdagens hopp.
Men veien mot 80 ligger like fjellstøtt til tross for det.
Noen ville mene det var en mulighet? 🤔
ibyx
14.03.2024 kl 09:59 5186

Festen er ikke helt over...
8 grønne, hvorav 3 rett opp, 2 røde
https://twitter.com/ed_fin/status/1768190230325014736
102oktan
14.03.2024 kl 13:58 5021

Kanskje på tide å ta gevinst?
ibyx
14.03.2024 kl 14:58 4952

"Det er aldri feil å ta gevinst..." 😅

På den annen side vil jeg mene Hafnia er "godt posisjonert og rateakkumulert" for gå løs på 80 kroner når som helst nå! 😅

LR RATES UPDATE 14 MARCH 2024
TC1: +25.6% to w240 (L2)
TC20: +25.2% to $6.5m (LR2)
TC5: +9.6% to w240 (LR1)
data via Clarkson's
https://twitter.com/ed_fin/status/1768259920065937490
infront
14.03.2024 kl 23:19 4855

BCTI: 1180.
ibyx
15.03.2024 kl 00:15 4782

👍
+93 igår
+61 idag
ibyx
15.03.2024 kl 09:41 4590

"Probably nothing"
Skipsforsikring?
https://twitter.com/ed_fin/status/1768548860656226385
ibyx
15.03.2024 kl 09:58 4610

4 grønne, 3 røde
https://twitter.com/ed_fin/status/1768558650811961434

Grønnrekka holder seg ubrutt siden 5. mars.
Noen av ratene er nesten doblet bare på disse dagene.. fx LR2 NON/ECO MEG/JAPAN 26.500 > 50.750
ibyx
15.03.2024 kl 11:48 4496

Du har visst litt support på den meningen!
Kan vel ikke kalles "massiv" sikring da. Er vel fjerde gang siden 24. januar at 80 skal testes.
Er ikke ratene det står på nå, men "viljen". Vil tro det bygger seg litt ketsjup som kan komme når som helst når gevinstsikringen ikke er like attraktiv lenger?
Og det handler om en viss mengde aksjonærers strategi selvsagt.
VOLUME: 491.42K
65 DAY AVG: 1.61M
31% VS AVG
infront
15.03.2024 kl 17:50 4319

"Heiskjøring" mellom 78,25 og 77.15 i dag. Når skal 80 kr passeres?
Redigert 15.03.2024 kl 18:09 Du må logge inn for å svare
ibyx
15.03.2024 kl 18:34 4258

BCTI: 1229 (+49)
ErikNordnet
17.03.2024 kl 20:03 3636

tredobling av ratene
Ratene for de største produkttankskipene har skutt i været og inntjeningen er tredoblet på to uker.
Publisert 17. mars 2024

STRAMT TANKMARKED: - Tankmarkedet er generelt svært stramt som følge av god vekst i verdens oljeforbruk, relativt lave oljelagre og forlengede reisemønstre, sier Ole-Rikard Hammer.
Shipping
Bjørn Henning Grandal
Journalist

— Spotratene er nå opp i 75.000 dollar dagen i LR (large range) 2-segmentet. Ratene har dermed doblet seg på en uke og det har vært nær en tredobling i løpet av de seneste to ukene, sier analytiker Ole-Rikard Hammer i Arctic Securities.

LR 2-ratene steg også kraftig i januar og februar og nådde da en topp på 100.000 dollar dagen.

— Tankmarkedet er generelt svært stramt som følge av god vekst i verdens oljeforbruk, relativt lave oljelagre og forlengede reisemønstre som følge av krigene i Ukraina og Gaza, sier Hammer.

I tillegg er ordreboken fortsatt lav, hvilket gir begrenset flåtevekst.

Eksponert mot Rødehavsforstyrrelser

— Produkttank har vært særskilt eksponert for forstyrrelsene rundt Rødehavet fordi langt mer av handelen for dette segmentet skjer fra øst til vest enn for råolje. Rødehavet er derfor en viktigere transittkanal i dette markedssegmentet. En stor del av skipningene må nå gå rundt Afrika, hvilket forlenger reisen med flere uker og reduserer tilgangen på tonnasje i markedet, sier Arctic-analytikeren

Oljeetterspørselen har vært langt sterkere enn ventet i første kvartal, hvilket ble bekreftet av IEA i sin månedlige oppdatering torsdag.

Dette bidrar til høye raffinerimarginer og mye tradingvirksomhet i produkttankmarkedet, som i større grad enn stortank er et mikromarked med flere og kortere reiser.

Den den seneste uken har vært preget av droneangrepene som har rammet tre russiske raffinerier, tilsvarende cirka 15 prosent av landets kapasitet.


RATENE I VÆRET: Ratene i produkttankmarkedet har steget kraftig de seneste dagene.
— Det er lite verifiserbar informasjon om hvor mye av denne kapasiteten som faktisk er satt ut av spill og for hvor lenge, men gitt Russlands status som en fortsatt stor eksportør av diesel til verdensmarkedet, har dette skapt ytterligere forstyrrelser. Kjøperne av disse lastene har nå behov for å dekke seg og har hastverk med å skaffe seg tonnasje. Dette setter naturlig nok press på ratene, sier Hammer.

Tror VLCC-markedet følger etter

Selv om de seneste slutningene av LR 2-skip kan ha vært preget av dette hastverket, tror Arctic at markedet vil fortsette å styrke seg.

— Den sesongmessige trenden i etterspørsel er normalt sterk utpå våren, og det ser ikke ut til at situasjonen i Rødehavet vil endre seg i nærmeste fremtid, selv om det selvsagt kan skje fort, sier Hammer, som forventer at VLCC markedet vil følge etter.

— Det er en klart positiv tendens også der mot slutten av uken, dog langt nær like sterk som for produkttank. Vi mener at den største delen, Rødehavseffekten, fortsatt gjenstår for stortank fordi det er først når de asiatiske raffineriene begynner oppkjøringen mot kjøresesongen at de vil øke importen også fra Atlanterhavet. Dette vil slå hardt på fraktdistanser og tonnasjebinding også her, sier Ole-Rikard Hammer.