Hafnia - '24.

KommersK
HAFNIA 27.10.2023 kl 23:51 260343

På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
NordicGuy
13.03.2024 kl 11:29 6082

Financial times today - positive for Product Tankers - Positive for Hafnia

Ukraine has mounted one of the most wide-ranging attacks inside Russia in months, hitting energy sites and a major oil refinery in drone strikes on at least seven regions.

More than two dozen drones were reported over central Russia, with the defence ministry on Tuesday claiming to have intercepted most over regions bordering Ukraine.

But the strikes also caused big fires at two major energy infrastructure sites inside Russia, significantly damaging one of the country’s biggest oil refineries.

My take: Russia will stop the export of oil products. Products are now reexported to Europe through Turkey. That will stop. Diesel will have to travel from longer distances. Product tankers benefit. Hafnia up today. Just a start..
102oktan
13.03.2024 kl 11:33 6132

Nei da, trenger litt fart om vi skal nå kursmål
ibyx
13.03.2024 kl 15:47 6095

Product Tanker Dayrates 🚀
TC1 (LR2, Mid. East to 🇯🇵): +24.9% lmao
TC20 (LR2, ME to 🇪🇺): +18.8%
TC5 (LR1, ME -> 🇯🇵): +50.8% roflcopter
https://twitter.com/ed_fin/status/1767919437485662235
ibyx
13.03.2024 kl 16:13 6129

Er vel egentlig liten tvil om at denne har nok styrke i seg nå ratemessig til å ta ut 80 kroner igjen ganske greit?
Vi snakker nesten "penger på gata"?

Og hvis vi snakker asset value...
Redigert 13.03.2024 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
infront
13.03.2024 kl 17:05 6044

Vinneraksje, ja. Sitter "stille i båten," jeg.
ibyx
13.03.2024 kl 17:10 6166

Spennende å se om opphentingen "gikk for raskt" idag. Tilbake til forrige torsdags nivå nå.
Videre oppgang kommer, men kan bli muligheter en stasjon tilbake i åpningen imorgen?
infront
13.03.2024 kl 17:18 6144

Amerikansk notering nærmer seg. Oppgang kommer. Q1-utbytte på 3,3 kr?
Redigert 13.03.2024 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
ibyx
14.03.2024 kl 09:44 5510

Er vel "naturlig" med et hvileskjær etter gårsdagens hopp.
Men veien mot 80 ligger like fjellstøtt til tross for det.
Noen ville mene det var en mulighet? 🤔
ibyx
14.03.2024 kl 09:59 5479

Festen er ikke helt over...
8 grønne, hvorav 3 rett opp, 2 røde
https://twitter.com/ed_fin/status/1768190230325014736
102oktan
14.03.2024 kl 13:58 5313

Kanskje på tide å ta gevinst?
ibyx
14.03.2024 kl 14:58 5249

"Det er aldri feil å ta gevinst..." 😅

På den annen side vil jeg mene Hafnia er "godt posisjonert og rateakkumulert" for gå løs på 80 kroner når som helst nå! 😅

LR RATES UPDATE 14 MARCH 2024
TC1: +25.6% to w240 (L2)
TC20: +25.2% to $6.5m (LR2)
TC5: +9.6% to w240 (LR1)
data via Clarkson's
https://twitter.com/ed_fin/status/1768259920065937490
infront
14.03.2024 kl 23:19 5151

BCTI: 1180.
ibyx
15.03.2024 kl 00:15 5076

👍
+93 igår
+61 idag
ibyx
15.03.2024 kl 09:41 4886

"Probably nothing"
Skipsforsikring?
https://twitter.com/ed_fin/status/1768548860656226385
ibyx
15.03.2024 kl 09:58 4909

4 grønne, 3 røde
https://twitter.com/ed_fin/status/1768558650811961434

Grønnrekka holder seg ubrutt siden 5. mars.
Noen av ratene er nesten doblet bare på disse dagene.. fx LR2 NON/ECO MEG/JAPAN 26.500 > 50.750
ibyx
15.03.2024 kl 11:48 4792

Du har visst litt support på den meningen!
Kan vel ikke kalles "massiv" sikring da. Er vel fjerde gang siden 24. januar at 80 skal testes.
Er ikke ratene det står på nå, men "viljen". Vil tro det bygger seg litt ketsjup som kan komme når som helst når gevinstsikringen ikke er like attraktiv lenger?
Og det handler om en viss mengde aksjonærers strategi selvsagt.
VOLUME: 491.42K
65 DAY AVG: 1.61M
31% VS AVG
infront
15.03.2024 kl 17:50 4611

"Heiskjøring" mellom 78,25 og 77.15 i dag. Når skal 80 kr passeres?
Redigert 15.03.2024 kl 18:09 Du må logge inn for å svare
ibyx
15.03.2024 kl 18:34 4548

BCTI: 1229 (+49)
ErikNordnet
17.03.2024 kl 20:03 3926

tredobling av ratene
Ratene for de største produkttankskipene har skutt i været og inntjeningen er tredoblet på to uker.
Publisert 17. mars 2024

STRAMT TANKMARKED: - Tankmarkedet er generelt svært stramt som følge av god vekst i verdens oljeforbruk, relativt lave oljelagre og forlengede reisemønstre, sier Ole-Rikard Hammer.
Shipping
Bjørn Henning Grandal
Journalist

— Spotratene er nå opp i 75.000 dollar dagen i LR (large range) 2-segmentet. Ratene har dermed doblet seg på en uke og det har vært nær en tredobling i løpet av de seneste to ukene, sier analytiker Ole-Rikard Hammer i Arctic Securities.

LR 2-ratene steg også kraftig i januar og februar og nådde da en topp på 100.000 dollar dagen.

— Tankmarkedet er generelt svært stramt som følge av god vekst i verdens oljeforbruk, relativt lave oljelagre og forlengede reisemønstre som følge av krigene i Ukraina og Gaza, sier Hammer.

I tillegg er ordreboken fortsatt lav, hvilket gir begrenset flåtevekst.

Eksponert mot Rødehavsforstyrrelser

— Produkttank har vært særskilt eksponert for forstyrrelsene rundt Rødehavet fordi langt mer av handelen for dette segmentet skjer fra øst til vest enn for råolje. Rødehavet er derfor en viktigere transittkanal i dette markedssegmentet. En stor del av skipningene må nå gå rundt Afrika, hvilket forlenger reisen med flere uker og reduserer tilgangen på tonnasje i markedet, sier Arctic-analytikeren

Oljeetterspørselen har vært langt sterkere enn ventet i første kvartal, hvilket ble bekreftet av IEA i sin månedlige oppdatering torsdag.

Dette bidrar til høye raffinerimarginer og mye tradingvirksomhet i produkttankmarkedet, som i større grad enn stortank er et mikromarked med flere og kortere reiser.

Den den seneste uken har vært preget av droneangrepene som har rammet tre russiske raffinerier, tilsvarende cirka 15 prosent av landets kapasitet.


RATENE I VÆRET: Ratene i produkttankmarkedet har steget kraftig de seneste dagene.
— Det er lite verifiserbar informasjon om hvor mye av denne kapasiteten som faktisk er satt ut av spill og for hvor lenge, men gitt Russlands status som en fortsatt stor eksportør av diesel til verdensmarkedet, har dette skapt ytterligere forstyrrelser. Kjøperne av disse lastene har nå behov for å dekke seg og har hastverk med å skaffe seg tonnasje. Dette setter naturlig nok press på ratene, sier Hammer.

Tror VLCC-markedet følger etter

Selv om de seneste slutningene av LR 2-skip kan ha vært preget av dette hastverket, tror Arctic at markedet vil fortsette å styrke seg.

— Den sesongmessige trenden i etterspørsel er normalt sterk utpå våren, og det ser ikke ut til at situasjonen i Rødehavet vil endre seg i nærmeste fremtid, selv om det selvsagt kan skje fort, sier Hammer, som forventer at VLCC markedet vil følge etter.

— Det er en klart positiv tendens også der mot slutten av uken, dog langt nær like sterk som for produkttank. Vi mener at den største delen, Rødehavseffekten, fortsatt gjenstår for stortank fordi det er først når de asiatiske raffineriene begynner oppkjøringen mot kjøresesongen at de vil øke importen også fra Atlanterhavet. Dette vil slå hardt på fraktdistanser og tonnasjebinding også her, sier Ole-Rikard Hammer.
KommersK
17.03.2024 kl 21:54 7225

Det lukter et veldig godt Q1, og solide utbytter i mai. Man bør vel bare sitte eller øke. Skummelt å trade på stigende, men man vet aldri... Enorm omsetning i SA på fredag. Over 44 mill.
FRO, SNI og OET hadde en veldig bra dag. Kanskje Hafnia lagget litt? I morgen får vi svar.
ibyx
18.03.2024 kl 08:48 6974

Er det denne uken markedet skal ta "det store spranget" over 80? Er vi sikret godt nok nå? 🤔
Det er kanskje smartest å sitte stille i LR2-en nå?
Og kun supplere ved sin egendefinerte "tilbudsgrense"?
Redigert 18.03.2024 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.03.2024 kl 09:26 6898

7 grønne! en av dem rett opp!
https://twitter.com/ed_fin/status/1769635945106612728
Herregud! Tøm & røm! 😅

LR2 MEG/UKC scrubber 90.750
Redigert 18.03.2024 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.03.2024 kl 10:02 6990

Noen vil den ned idag?
Summen av grønnhet de siste 2 ukene er visst ikke nok...
Venter på en fleskebit?
ibyx
18.03.2024 kl 10:48 7022

Noen med en viss størrelse på kapital har visst en "formel" de kjører i Hafnia?
Kursen er kun 2-3 kroner høyere enn i slutten av november...
Altså lenge før Rødehavet fyrte opp ratene i supersyklusen...
Redigert 18.03.2024 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.03.2024 kl 11:28 6959

Hafnia har dessverre kun 14 LR2. Det er nok det viser kurseffekten av idag? 😢 🤔
LR2 rates double in ‘dramatic surge’ as tanker supply tightens
Arbitrage opportunities outweighing higher cost of rerouting ships around southern Africa
https://www.tradewindsnews.com/tankers/lr2-rates-double-in-dramatic-surge-as-tanker-supply-tightens/2-1-1613717
Rui
18.03.2024 kl 11:42 6914

Du glemte å nevne at Hafnia har 48 stk LR1 hvor også ratene nå stiger kraftig. I tillegg har Ukraina redusert kapasiteten i Russland for produksjon av petroleumsprodukter siste uker med 15%, noe som vil redusere eksport av petroleumsprodukter, som igjen vil bety mer transport for vestlige selskaper.
Oppgangen kommer, og det er kun et tidsspørsmål før vi bikker 80.
ibyx
18.03.2024 kl 11:49 6946

Ok. Sorry. Kan ikke få med alt hele tiden! :-)
Vi skal kanskje takke robotene idag da, for billigsalg? 😅
Redigert 18.03.2024 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.03.2024 kl 15:26 6800

Ikke bare LR1 som følger etter. LR2 får også etterspørsel og rater for MR til å stige igjen ifølge Jefferies. Ifra $35.000 sist ukeslutt til $40.000 idag
https://twitter.com/ed_fin/status/1769711022510588029

Her trengs tung gevinstsikring for å sikre "planen"... 🤔
Redigert 18.03.2024 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.03.2024 kl 15:51 6764

Slik kan det også uttrykkes:
PRODUCT TANKER RATES UPDATE
TC20 +10.8% to $7m (LR2)
TC5 +9.8% to w280 (LR1)
TC14 +16.1% to w200 (MR)
via Clarkson's
via Ed
infront
18.03.2024 kl 16:14 6851

Utbytteutbetaling (Q4) i morgen. Kursstigning da?
ibyx
18.03.2024 kl 16:19 6893

Tvilsomt om det er nok i seg selv. Men takk for påminnelsen!
Tenker ratene vil tale sin tyngde her....
ibyx
18.03.2024 kl 19:22 7000

Alt må med for å optimere det kontrære...
BCTI: 1268 (+39)
ibyx
19.03.2024 kl 09:41 6808

10 grønne...
https://twitter.com/ed_fin/status/1770006554135159079

Ikke mulig å holde fingrene borte ifra salgsknappen med slike "news"!
gandhi-21
19.03.2024 kl 16:39 6787

BW group bookbuilding blocksalg på 26 mill aksjer, blir spennende å se til hvilken rabatt.
desirata
19.03.2024 kl 17:00 6761

Det er det som er plagsomt med å sitte i BW selskap. Så snart kursen stiger endel, så lemper Sohmen ut aksjer. Samme i nesten alle selskaper. Motsatt dersom aksjen faller mye, helst kollapser. Da kjøper han så mye at han kan ta det av børsen. Slik kan han fortsette gamet, men det er derfor han er rik og vi teller knappenåler -

Jeg har sagt det før: mye bedre å sitte i Fredriksen aksjer. Røkke har også mye triks, som gavner han selv. Dersom best en holder seg klar BW og Kr. 1.
Gulltider
19.03.2024 kl 17:25 6688

Blir nok 10 kr ned i morgen, minimum…
Dognobbler
19.03.2024 kl 18:43 6598

Ja litt negativ gulltider, ser ut som den blir over 73, om den stenger over er det meget sterkt.
infront
19.03.2024 kl 18:47 6716

BCTI: 1283. Det går fortsatt oppover. Hafnia= vinneraksje
ibyx
19.03.2024 kl 20:02 6563

Nå har jo kursen "stanget" mot 80 kroner 5-6 ganger i år på vedvarende høye og igjen stigende rater i nærmest alle klasser skip de har.
Om dette blokksalget har ligget som en styrende "mistanke" bak denne vegringen mot oppgang kan man saktens lure på.
Det skal ikke være mye nedside å hente og det vet selvsagt også kjøperne som heller ikke er "tette i pappen" får vi anta.
Regn ikke med at "vanlige småaksjonærer" får samme rabatt....
Man kan ganske sikkert også se dette i sammenheng med notering på NYSE?
Når kan det bli?
Redigert 19.03.2024 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
ibyx
19.03.2024 kl 20:27 6663

Forrige blokksalg meldt 24.1.2023 kl. 16:32 sluttkurs 41,37 NOK
The Seller is contemplating selling approx. 25,200,000 shares in the Company (equal to approx. 5.01% of the Company’s outstanding shares). The price in the Offering has been set to NOK 50.00 per share.
Slluttkurs
25.1: 39,74 (-4%)
26.1: 40,49
27.1: 40.49
30.1: 41.37 (utlignet)
31.1: 41.69
1.2: 42.81
2.2: 42,65
3.2: 44.32
.....
14.2: 50.16

26% opp etter 13 børsdager altså.
Mulig det er dette som skal til for å bryte 80 da... 🤔😅
Redigert 19.03.2024 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
102oktan
19.03.2024 kl 21:10 6886

En gledjens dag! Tenker laste opp stort i morgon.
Gulltider
20.03.2024 kl 07:03 6437

Dupper den godt under 65,- i dag når frykten sprer seg ?
Blir sjelden tatt godt imot når eiere lemper ut aksjer….
Redigert 20.03.2024 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
ibyx
20.03.2024 kl 08:09 6368

Et fåfengt håp om 73 som "de store?
Blir det endelig gulltider? 😅
KommersK
20.03.2024 kl 08:14 6343

65... Alltid like innsiktsfull.
Redigert 20.03.2024 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
KommersK
20.03.2024 kl 09:30 6137

Handlet en del på dippen nå. Rundt 74,25. Fornøyd med det. Har enda litt tørt krutt om det skulle bli mer rabatt.
Vår Energi hadde jo et blokksalg før helga, men kursen stoppet rundt 3% over salget på 31, så vidt jeg husker. Det var kanskje noe å lære av det.
ibyx
20.03.2024 kl 09:32 6138

Forrige blokksalg for ca et år siden stoppet på -4%.
Min kjøpsordre er ikke gått inn ennå..

Forøvrig er den grunnløse smitteeffekten på FRO nå snart mer attraktiv!
Redigert 20.03.2024 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
ibyx
20.03.2024 kl 09:37 6162

5 grønne, 2 røde
Gulltidene holder seg!
Ubrutt overvekt av grønt siden 5. mars.
https://twitter.com/ed_fin/status/1770367960575611292
KommersK
20.03.2024 kl 09:44 6133

Ventet litt lenge med kjøpet der, og havnet på et snitt på 32,48. Solgte på 33,96 etter noen dager. Meget bra butikk. Regner med noe av det samme i Hafnia. Tipper 76,50 passeres før skjærtordag. Dessuten vinker dual listing som en fristerinne i det fjerne.

Bunner vi ut her, rett over 74 - 1,5% over salgsprisen? Spørs om den store posten på 130k aksjer på 74 blank blir fylt. Jeg tror ikke det.
ibyx
20.03.2024 kl 09:50 6145

Ekstremt høyt volum idag!
VOLUME: 27.53M
65 DAY AVG: 1.58M
1,745% VS AVG

Det er åpenbart korte gevinstsikringer av posisjoner kjøpt i gårsdagens blokkslag...
Vil anta at svært få andre aksjonærer selger mer enn "normalt" idag.
Det betyr at en god del av "blokk-kjøperene" kjøper mer av dagens kortsiktige blokkselgere?
Først en slump til 5% rabatt, så etterfylling til 4% rabatt.
1-2% fortjeneste på store korte plasseringer blir gjerne ok det også?
Ja, det er selvsagt andre enn blokkdeltagere som kjøper også...

PS. Min første lille suppleringsordre litt under 74 står i ro...
Redigert 20.03.2024 kl 09:58 Du må logge inn for å svare