Hafnia - '24.

KommersK
HAFNIA 27.10.2023 kl 23:51 168614

På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
Eskimo2
20.05.2024 kl 16:49 5801

Tenker vi lister oss til 100 veldig snart. I morgen er det også siste dag å handle før utbytte.
ibyx
21.05.2024 kl 10:26 5453

Handles stort sett litt lavere på OSE enn på NYSE siste dager.
Sluttkurs igår 91,95 NOK
ibyx
21.05.2024 kl 11:06 5398

Ai ai! Like før den diskreperes under 90 nå. 2 kroner lavere NYSE igår!
What´s new?
8 grønne 3 røde
https://x.com/ed_fin/status/1792813001789382701

En indikator for peer TORM
A 2012, scrubber fitted MR belonging to $TRMD was fixed for 3y at $31,000/day.
Gross revenue: $34m.
Vessel's value: $32.4m
https://x.com/ed_fin/status/1792455703354868093
Redigert 21.05.2024 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
ibyx
21.05.2024 kl 12:30 5324

Litt dollarkupering? Skal vel gjerne justeres opp igjen når NYSE åpner det?
kodenavn
21.05.2024 kl 15:42 5241


Fearnley høyner til 110.-

Tankers: OET NO: 1Q review – Hiking TP to NOK 450/sh (400), Buy maintained, HAFNI NO: TP up to NOK 110/sh (105), buy reiterated, DHT US: Hiking TP to USD 14.5/sh, Buy maintained
ibyx
21.05.2024 kl 19:19 5076

Shipping Index 5/21:
- BCTI: 1019 (-3)
- BDTI: 1234 (+29)
https://x.com/christankerfund/status/1792938881945657758
Samtidig viser Ed at Infinity oppdateringen fra idag viser til dels dobbelte rater vs samme tid ifjor!
https://x.com/ed_fin/status/1792813001789382701

Fx MEG/Japan idag WS250. 23. mai ifjor WS120
Headline
21.05.2024 kl 19:54 5083

fall i morgen, men henter seg vel inn igjen til utbetalingsdato 29
ibyx
21.05.2024 kl 21:17 5017

Joda. Skal jo åpne 3,70 under sluttkurs, men NYSE kan lage "ugreie" allerede i starten. Ligger nesten 2 kroner over nå.
Til tross for at produktratene har litt utklasset VLCC så langt dette året har faktisk FRO utklasset HAFNI siste år og YTD kursmessig!
FRO +92% +45%
HAFNI +62% +26%

Forventninger kan altså i større grad sies å være innpriset i FRO nå? (LR2 har dessuten hindret større downtrades der. Et litt kjedelig sted å sitte short siden nyttår)
Fallhøyden i Hafnia bør dermed være begrenset og egentlig mindre enn i FRO. Kanskje er oppsiden også større nå?
75MNOK omsatt hittil på NYSE. Overraskende stabilt rundt 8,60USD
Redigert 21.05.2024 kl 21:18 Du må logge inn for å svare
infront
21.05.2024 kl 22:11 4966

HAFN står nå i 8,65 USD på NYSE.
Redigert 21.05.2024 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Springer
21.05.2024 kl 22:18 5001

8,65 x 10,66 = 92,20.
Altså nesten 2 kroner over Oslo. Spennende i morgen hvor stort fallet blir.
Skal jeg tippe så faller vi mer en 3,70, ila uka. Men så kravler vi oss tilbake over 90 kr neste uke.
Har solgt mine FRO, og gambler på at HAFNI er et bedre bet ila sommer og høst.
ibyx
21.05.2024 kl 22:56 5017

Ikke bare endte den godt over OSE. Det er også rekordomsetning for HAFN på NYSE med 884.000 aksjer omsatt.
Forrige topp var 15. mai med 664.000.

Peer Torm steg over 2% på ex-dag på NYSE idag korrigert for utbytte på 1,5USD. (38,20 igår, 37,50 idag). En slags pekepinn der?
Torm sluttet på tilsvarende 38,2USD dagen før ex-dato i DK mot 38,2USD på NYSE (igår). Ikke samme avvik mellom DK og NYSE som OSE/NYSE i Hafnia altså.
Headline
22.05.2024 kl 09:49 4653

Det var da voldsomt :-D
Redigert 22.05.2024 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.05.2024 kl 10:15 4672

Dette går jo bedre enn ventet!
90,45 var vel sluttkurs igår?
Pluss 3,5% nå
ibyx
22.05.2024 kl 11:13 4638

7 røde 7 grønne
https://x.com/ed_fin/status/1793178892150116437

Husk også at ratene her er ca 75% høyere her vs samme tid ifjor!
Tenk også effekten breakeven i dette.
ibyx
22.05.2024 kl 19:28 4387

Foldet seg eksemplarisk sammen mot slutten...
Var gjerne noe med sektoren idag. Tid for sikring liksom?
FRO -1,54%
OET -1,57%
ibyx
22.05.2024 kl 20:05 4348

Postet på FRO, men gjelder nesten like mye for Hafnia:
Aframax +3400
LR2 +7000. (14 skip)
LR1 +2000 (47 skip)
Suezmax +1300
https://x.com/christankerfund/status/1793254290271895957
KommersK
23.05.2024 kl 17:19 4132

Tatt igjen det meste av utbytte-nedgangen på to børsdager. Sterke saker.
Utrolig ofte at Hafnia stiger i USA tvert OSE stenger for dagen. Undres på hva det kan skyldes... Står i 89,78 der nå. (8,43).
ibyx
23.05.2024 kl 17:25 4124

Dette er veldig vanlig. Har vel skjedd oftere med og mer utpreget med FRO. Noen ganger er det bare snakk om minutter etter at OSE har stengt så fyker kursen opp (eller ned!). Antar det er noen som svitsjer mellom børsene? Arbitrasjemulighet? Er det ikke det det heter?
Er ikke sikkert Hafnia holder seg kvelden ut heller...
FRO stamper, men har også hatt kraftig oppgang i det siste!
ibyx
24.05.2024 kl 11:53 3821

7 røde 1 grønn
https://x.com/ed_fin/status/1793921549277282701
Den grønne er er LR2 med pil rett opp. MEG/Japan WS295 (WS277,5)
ks1977
24.05.2024 kl 18:51 3695

LR2ene er jo ganske så heftig; Poten har de på 73,9k nå (for non-scrubber), har tikket jevnt og trutt oppover en god stund. Selvfølgelig stor forskjell fra rute til rute, men dette (LR2-raten rapportert av Poten) er vel litt uhørt god synes jeg - er kanskje det amerikanerne synes (virker som at amerikanerne prøver å dra opp kursen, men så velger vi her på berget å ignorere det og starte dagene med lavere kurs enn hva den avsluttet med over dammen)

https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/May%2024%2c%202024.pdf?utm_campaign=Poten%20Daily%20Briefing&utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz-8rIktQb7L-DKHa_zR-Y2yCVTe4xV31q6oGznVN4jEGwEX6UUpGPkUsH6RNNgGDzM76ULJD-jc57TLA8uxDtzG0yL2Buw&_hsmi=308621386&utm_content=308621386&utm_source=hs_email
infront
24.05.2024 kl 19:25 3668

LR2ene er vinnerne så langt. Vanvittig stigning i ratene sammenlignet med for ett år siden. Følg Ed Finley-Richardson på twitter. Mer info å hente der..
102oktan
24.05.2024 kl 20:06 3641

Hafnia har mest MR og LR1, ikke mange LR2
infront
24.05.2024 kl 20:25 3616

Nyanser her, ja. Flere LR2ere til Hafnia er på "lange kontrakter". Oppnår ikke "megarater" da.
ks1977
24.05.2024 kl 21:33 3645

Det er forsåvidt et godt og relevant poeng. Hafnia har heller ikke så fryktelig stor andel LR2 heller.

Fra Q1-rapporten ser det ut som at de kun har 6 eide LR2 hvor da 55% av Q2-Q4 er dekket (på 33k), og også 40% av 2025 (på 26k). Ser ikke i farten om de 4 LR2ene fra JV er inkludert her eller ikke
https://s201.q4cdn.com/891122012/files/doc_financials/2024/q1/Hafnia_Quarterly-Earnings-report_Q1-2024-vF.pdf

infront
24.05.2024 kl 22:00 3668

Takk for svar. Var innom "hjemmesiden" til Hafnia (hafnia.no), og leste at de har 14 LR2.
Redigert 24.05.2024 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.05.2024 kl 23:35 3596

14 ja ifølge hjemmesiden. Det er omtrent like mange som FRO har som seiler LR2 av Aframaxene deres.
De som virkelig har mange LR2 er Scorpio med hele 39.
Scorpio har gått ca 9% mer enn Hafnia YTD. Dvs ca den perioden hvor LR2 virkelig tok av.
Men Teekay som kun har 10, har gått hele 16% mer enn Hafnia YTD.
I det store og hele er det kanskje FRO som har fått mest ut av sine "strategisk kusrmesstig". Disse har nok vært en buffer mot nedtrading i påvente av at VLCC skal ta av. Noe de så langt ikke har gjort i samme grad...

Men LR1 og MR har vel også levert svært godt. Disse har Hafnia mange av. LR1 (21) MR (82)
Noe litt atypisk på gang med MR?:
https://x.com/ed_fin/status/1793955331573252321
ibyx
24.05.2024 kl 23:56 3607

Et utdrag fra Infinity som sier noe om endringer siste år:
21.5.24
LR2 triangulated meg-uk fb med-jpn fb blst to meg 65.750 (scrubber) +85%
LR1 triangulated best spore-meg fb meg/ukc fb med/jpn 96.500 (scrubber) +116%
MR triangulated tc2+tc14 incl 2 days blst 39.000 (scrubber) +47%

23.5.23
LR2 triangulated meg-uk fb med-jpn fb blst to meg 35.500 (scrubber)
LR1 triangulated best spore-meg fb meg/ukc fb med/jpn 44.750 (scrubber)
MR triangulated tc2+tc14 incl 2 days blst 26.500 (scrubber)

Et spørsmål kan være om ikke LR1 har gått litt under radaren fordi LR2 får mer oppmerksomhet her på berget? Kanskje fordi FRO har slike?

For moro skyld kan vi da se at Hafnia har gått 62% på dette. Mens fx Teekay har gått 86% og Scorpio 72%
Men det "sprøeste" er at FRO har gått hele 96%! Det må kalles sterkt gjennomslag for deres håndfull LR2 og en ditto innprising av forventninger til VLCC takeoff?

Marketscrenner consensus:
FRO Spread / Average Target +8.20%
Hafnia Spread / Average Target +17.41%
Scorpio Spread / Average Target +12.27%
Teekay Spread / Average Target +11.14%

Dette gir en viss mening, men min mening er at Hafnia har for lav oppside vs peers her.
Utbyttemessig er de vel heller ikke dårligst her. Har ikke undersøkt det.
Redigert 25.05.2024 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
ibyx
27.05.2024 kl 10:04 3057

4 grønne..
https://x.com/ed_fin/status/1794989271763267905
Forlater nok snart 80-tallet for en tid...
ibyx
27.05.2024 kl 13:10 2943

Etter exQ4 tok det 3 dager før kursen var hentet inn igjen. Denne gangen tok det 4.
Men først etter litt sidelengs i 14 dager klatret kursen videre nordover.
Får vi et lignende scenarie nå?
Kanskje blir lengre tid fordi nok aktører i markedet forventer lavsesong, som riktignok ikke helt inntreffer foreløpig?
Eskimo2
27.05.2024 kl 21:16 2685

Hvor lenge varer normalt en lavsesong for disse?
Eskimo2
27.05.2024 kl 21:18 2872

Hvor lenge varer normalt en lavsesong for disse? Ser jo ingenting til det nå? Husene løfter også stadig sine kursmål så tror denne er over 100 om ikke altfor lenge.
ibyx
27.05.2024 kl 21:33 2842

Nei, jeg lurer selv på denne av og til nevnte lavsesongen...
Jeg spurte derfor ChatGPT om dette. Ettersom dette antagelig ikke oppfattes som børssensitive opplysninger gis det tilsynelatende fornuftige svar...:

When is low season for demand for product tankers in shipping?
Svar:
The low season for demand in product tanker shipping typically occurs during the spring and autumn months. These periods experience relatively lower demand due to several factors:

Spring (March to May)
Refinery Maintenance Turnarounds: Many refineries undergo maintenance and upgrades during the spring to prepare for the high demand of the summer driving season. This maintenance period reduces refinery output, thereby decreasing the immediate need for transporting refined products.
Transition Period: The transition from winter-grade to summer-grade fuels can temporarily lower demand for certain refined products as the market adjusts to new specifications.
Autumn (September to November)
Post-Summer Adjustment: After the peak summer driving season, demand for gasoline drops significantly. Refineries often reduce their production rates, leading to decreased demand for product tankers.
Build-Up to Winter: Although there is some stockpiling of heating oil in preparation for winter, the overall demand for product tankers is generally lower compared to the winter and summer peaks.
Factors Contributing to Low Season Demand
Lower Consumption: Both spring and autumn are transition periods where fuel consumption tends to be lower compared to the high-demand periods of winter (heating oil) and summer (gasoline).
Stable Weather: These periods often have more stable weather patterns, leading to fewer disruptions in shipping routes and refinery operations, which can otherwise create spikes in demand.
Understanding these low-demand periods helps stakeholders in the product tanker industry plan for fluctuations and optimize their operations, taking advantage of lower freight rates and preparing for peak demand seasons.

Selv er jeg da fristet til å anta at det er liten grunn til å anta en reduksjon i etterspørsmål fra dagens nivå. Kanskje tvert om?

Forøvrig virker det jo som "supersyklusen" langt på vei overstyrer sesongvariasjonene...
Redigert 27.05.2024 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
ibyx
27.05.2024 kl 22:54 2709

Nye trender i omsetning og verdisetting av skip?

Tanker sale and purchase activity slows as rates and asset values skyrocket
Two MRs see big jumps in sale price as brokers report slowing sales
https://www.tradewindsnews.com/tankers/tanker-sale-and-purchase-activity-slows-as-rates-and-asset-values-skyrocket/2-1-1650482
Redigert 27.05.2024 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
ibyx
28.05.2024 kl 09:48 2472

3 røde 2 grønne
https://x.com/ed_fin/status/1795345714282959051
Med andre ord "stø kurs" og skyhøyt over forrige mai måned...
ibyx
28.05.2024 kl 12:24 2374

Men litt "rasling med oversupply" kan gi fine muligheter for etternølere ned mot 85?
https://x.com/ed_fin/status/1795373115553525819

Men "softening oil price" kan jo også øke etterspørselen?
Driving season avlyst I år?

Dollarjustert sluttkurs NYSE fredag
Hafn 89,15 NOK
FRO 299,44 NOK
OET/ECO 378,00 NOK

"Big expectations" I FRO? 😅
Redigert 28.05.2024 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
102oktan
28.05.2024 kl 14:56 2247

Kanskje tenker amerikanere sitte ladefast hele sommeren? Not!
Men cargoene til kjøresesongen er vel allerede underveis?
ibyx
28.05.2024 kl 15:43 2215

MarketWatch leses vel mest av amerikanere?
9 BUY. That´s all. Og det er nesten for mye...
https://www.marketwatch.com/investing/stock/hafn/analystestimates?mod=mw_quote_analyst

Ellers jobber ikke hootie tootie motsyklisk...
https://www.vg.no/nyheter/i/xm3XPR/fartoey-truffet-i-angrep-utenfor-jemen-tar-inn-vann
Redigert 28.05.2024 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
ibyx
28.05.2024 kl 16:04 2214

Strength in LR tankers has owners racing to Middle East or switching to dirty trading
Owners look to cash in after largest product tankers show big gains
https://www.tradewindsnews.com/tankers/strength-in-lr-tankers-has-owners-racing-to-middle-east-or-switching-to-dirty-trading/2-1-1651303

LR = LR1(21)+LR2(14)