Hafnia - '24.

KommersK
HAFNIA 27.10.2023 kl 23:51 172309

På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.07.2024 kl 16:36 2280

Ganske høy omsetning på NYSE nå.
VOLUME: 240.18K
65 DAY AVG: 313.32K
77% VS AVG

Er det en typisk traderbunn som settes?
Stiger typisk ettet OSE close også. Og TRMD går 2% bedre på NYSE.
Fra Shareville:
Ratefesten fortsetter innen produkttank: TC15 (Med→Japan): +9.9% TC5 (MEG→Japan): +6.8% TC14 (USG→EU): +9.1%
ibyx
16.07.2024 kl 20:00 2139

Siden Hafnia ble notert på OSE i november 2019 har den gått nesten 250% opp!
Men peer Torm har samtidig gått nesten 325% børsen i København...

Nå som Hafnia også er notert på NYSE vil dette kanskje endre seg noe?
Med utgangspunkt i den korte tid HAFN har vært på NYSE har likevel Torm gått ca 10% bedre...

Er det kun Torm som leverer bedre eller er det også københavnbørsen som spiller inn?
Redigert 16.07.2024 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
KommersK
16.07.2024 kl 20:21 2109

Ser du bort fra utbyttene når du sammenligner?
ibyx
16.07.2024 kl 21:29 2027

Tja. De er ihvertfall sammenlignet på samme plattform, så det burde da være like betingelser, slik at den relative forskjellen er riktig.
Sett denne på max og legg til TRMD A via Sammenlignknappen.
https://www.nordnet.no/market/stocks/16994482-hafnia-limited
ibyx
17.07.2024 kl 11:46 1800

Sklir litt med dollaren nå, men handles likevel ca 1% under sluttkurs på NYSE

Når MR er 3 ganger så høy som VLCC på TradeWinds så skjønner vi jo at Hafnia må selges ned.... Særlig på OSE!
ibyx
17.07.2024 kl 13:23 1687

Kan være gunstig nå. Trades ned sannsynligvis mest av algoer på heller lavt volum.
VOLUME: 204.67K
65 DAY AVG: 1.09M
19% VS AVG

Fortsatt en god prosent under NYSE-slutt igår: 84,19 NOK nå.
ibyx
17.07.2024 kl 14:55 1621

HAFN har ifølge MarketWatch en short på ca 900k som er ca 75MNOK
FRO har tilsvarende ca 6,6mill som da er ca 1,7MRD NOK
Mcap FRO 5,3BUSD = ca 57MRD NOK. shortprosent NYSE: ca 3%
Mcap Hafnia 3,89BUSD = ca 42MRD NOK shortprosent NYSE: under 0,2%

Det kan virke som den "korte shorten" er like "effektiv" i Hafnia som i FRO?
Forskjellen er at i Hafnia er det ikke reflektert inn en stor mistanke om overprising vs de aktuelle rater....

Hafniaaksjonærer skal nok være veldig fornøyd med at Hafnia er notert også på NYSE nå. For dersom noen prøver å senke FRO så vil det automatisk spille over på Hafnia. Slik er nemlig OSE. men kanskje NYSE litt mindre?
Høres dette helt feil ut?

Har også en mistanke om at siste års ulike rater i de to vil føre til økt avtstand i utbytte i Hafnias favør allerede ved Q2 neste måned.
ibyx
17.07.2024 kl 15:04 1608

Er ikke dette ganske ok rater da?
https://x.com/ed_fin/status/1813551183421944114
Laveste LR2 er over 50% høyere enn VLCC day/USD =22.000 på TradeWinds...
Er jo litt koko forskjell?
ibyx
17.07.2024 kl 15:59 1558

Litt mindre "happy gevinstsikring" på NYSE idag?
VOLUME: 46.28K
65 DAY AVG: 317.05K
15% VS AVG

Men OSE er OSE.
83,20 vs 83,54 NOK
Redigert 17.07.2024 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 09:25 1350

Dagens "kursmål"
Sluttkurs NYSE: 83,42 NOK

Blir gjerne en tur til 82 eller litt under i løpet av dagen da.
ibyx
I går kl 09:47 1303

Ratene er fortsatt friske.
7 røde 5 grønne.
https://x.com/ed_fin/status/1813838743440424982

Triangulert LR1 fx fra non eco 69.500 til 75.750 for scrubber.
I forhold til VLCC nå er jo dette formidabelt.
Ikke så rart at Hafnia følger FRO kursen på OSE da... 😅 🤡
ibyx
I går kl 10:02 1279

Dollaren buller og roter til dagtraden...
NYSE: 83,60 NOK
Redigert i går kl 10:14 Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 10:51 1219

Algoene prøver å skape salgsfest, men nesten ingen kommer...
VOLUME: 68.05K
65 DAY AVG: 1.08M
6% VS AVG
ibyx
I går kl 11:04 1207

Apropos sesongvariasjoner og sommeren som lavsesong/bunn.
Ifjor på denne tid begynte en oppgang fra bunnen som varte i ca 3 måneder med 50% oppgang...
Det skjer neppe i år i like stor grad, men kanskje 25%?
Det står ikke på vedvarende svært gode rater i produkt...
Blue Cow Group
I går kl 11:29 1180

Det går mye treigt og sidelengs til det plutselig ikke gjør det lenger ja. I fjor dreiv vi og dumpa ned til 50lappen gang på gang før den plutselig dro, må si det føles omtrent like trygt å handle på 80 nå som det gjorde på 50 da.

Men ja, 25% eller like over hundrelappen burde ikke være noe problem, ville ikke blitt forskrekka over 120 en gang i vinter heller egentlig når detgår såpass treigt over lange perioder (i forhold til annen shipping såklart, 50 til 90 er vel 80% oppgang, klager ikke asså ;)
Redigert i går kl 11:33 Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 11:40 1160

Vel. Lite er trygt i shipping...
Det er også en "tradisjon" at den en gang eller to i året kjøres hardere ned av tyngre spekulanter.
Det bør da gjerne "backes opp" med litt fallende rater en ukes tid eller "skuffelse" over et eller annet "makro"?
Oljeprisfall fx.
Blokksalg fra hovedeier har også en kortvarig negativ effekt. Men ikke mange i markedet vet når slike kommer. Og så kommer den seg jo alltid raskt i etterkant.
8 dager tok det i mars.

Ellers hadde det vært hyggelig med et skikkelig rykk i VLCC nå.
Det ville også Hafnia profetert på.
FRO er nå engang og enn så lenge en bjellesau.
Hafnia har kun vært få måneder på NYSE. Ikke så lett å konkludere effekten av det foreløpig?
Litt mer robust? Eller kanskje mer volatil til og med?
Redigert i går kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
I går kl 11:51 1145

Ingenting på børs er trygt nei, men med såpass lav ordrebok og rater som holder seg sjøl om aframaxer kjører clean som lr2 ser jeg hafnia som mitt klart safeste shippingbet. Har verken kontainer eller bilfrakt da, clean crude og kjemikalier.
ibyx
I går kl 12:07 1123

Mye enig med deg.
Glem heller ikke at de ikke tar sommerferie på samme måte som oss på NYSE...
Hafnia på OSE hittil idag:
VOLUME: 95.29K
65 DAY AVG: 1.08M
9% VS AVG
Mollen
I dag kl 08:15 813

Hmmm…. Lurer på hvordan kursen reagerer på dette… Nå er vel skipet ganske sikkert forsikret… Men så spørs det vel hvordan dette har skjedd og ansvar i forhold til opprydding… Tipper den ramler som en stein i åpningen i alle fall… kjøpsmulighet kanskje ?
102oktan
I dag kl 08:35 725

Ed på Twitter skriver jo at det andre skipet som også brenner er en VLCC fra skyggeflåten så de deltager ikke...
kodenavn
I dag kl 08:57 647

Det er forsikret. Dette bør ikke bety noe som helst kursmessig.
Eskimo2
I dag kl 09:14 597

Ble litt mer kjøp i dag , ikke alt for lenge til Q2 og utbytte.
ibyx
I dag kl 10:11 494

Fra Shareville/TW meldes at mannskapet på Hafnia er i god behold. To har mindre skader.
Det er heller ingen informasjon om forurensing.
Dette i en oppfølgingsmelding fredag ettermiddag.
Hafniaskipet er forsikret i Gard med P&I.

Protection and Indemnity insurance, or as it is more commonly known - 'P&I', is the policy ship owners purchase to protect them against liability claims from crew, passengers and third parties. Liability claims include those such as collision, property damage, pollution, environmental damage and removal of wrecks.

ibyx
I dag kl 10:33 451

Hafnia Nile er det minste av 46 LR1 som Hafnia opererer.
ibyx
I dag kl 11:16 385

https://www.tradewindsnews.com/tankers/uk-blacklists-11-tankers-as-europe-steps-up-efforts-to-disrupt-shadow-fleet/2-1-1679994

Det er jo også et spørsmål om skipsalder, sikkerhet og forsikring. Ikke bare hvem det fraktes olje for.
kodenavn
I dag kl 12:13 309

Uansett en voldsom overreaksjon som vanlig. Selskapsverdien er ned med 1,25 milliarder. Bare tull. Jeg kjøper.
ibyx
I dag kl 13:20 228

Slik "spiller man opp" på Shareville:
Det spekuleres i om VLCC’en i kollisjonen uten Singapore ikkje har forsikring. Dersom den tilhører «darkfleet» er dette svært uheldig for Hafnia. Hafnia Nile er forsikret i norske Gard. Kan bli utforbakke de neste dagene.

Selv om Hafnia skulle vise seg å være ansvarlig for episoden og dermed ikke fikk dekket skader av forsikringen ville det være et signal som sendte både skipsforsikring og alt av shipping kraftig ned. Det er bla. slikt som dette man tegner forsikring for. Det ville samtidig være en stor "seier" for gråflåten som kan si at på den "andre siden" er de ikke et hakk bedre...
Det er nok heller en fare for at dette skjerper krav til all skipsfart. Da er det selvsagt bedre å ha gode enn dårlige skip. Uhell kan alltid skje. Det vet fx den norske marine...

Men om nå Ceres hadde (mest) skyld og også er satt ut av drift for framtiden?
En gråflåte VLCC mindre der...
Så får man bare håpe det ikke blir større forurensinger. Men en nestenkatastrofe er også et sterkt signal...
Mannskapet er visst i det store og hele kommet uskadd fra det.
Redigert i dag kl 13:26 Du må logge inn for å svare
ibyx
I dag kl 13:48 187

As VLCC crew fights fire after South China Sea collision identity of tanker insurer remains a mystery
Norwegian insurer says it is yet to make contact with cover provider of Ceres I tanker

Gard confirmed it was covering the 74,200-dwt Hafnia Nile (built 2017) ...

https://www.tradewindsnews.com/tankers/as-vlcc-crew-fights-fire-after-south-china-sea-collision-identity-of-tanker-insurer-remains-a-mystery/2-1-1680271
gandhi-21
I dag kl 14:11 152

Har du greie på forsikring ? Jeg regner med at Hafnia sine båter er fult ut forsikret både med hensyn til skade og driftsavbrudd. Hvis motparten ikke er forsikret er det forsikringsselskapet sitt problem mht regresskrav. Minner om at Hafnia drifter 200 skip.
ibyx
I dag kl 14:48 114

Forsikring er komplekst...
Men hadde det vært fare for at Hafnia var ille ute kjøre pga manglende forsikring så ville ikke FRO ha steget idag. Slik kan man muligens lese litt mellom linjene?
Samtidig prøver man å så tvil og Hafnia faller litt tilbake. Antagelig vil NYSE også "forlange" å sette sitt preg på "bekymringen" senere idag...
Dersom man seriøst mener at dette skal ramme Hafnia hardt så bør man egentlig selge alt av shipping nå...
Da er det et stort misforhold mellom risikoen man forsikrer seg imot og det man får igjen.
Rateoppgang kunne jo også bli en konsekvens selvsagt. Høyere risiko, elendig sikkerhetsnett...
gråflåte hele veien...

Handles 0,5% under HOD nå.
Dette blåser forbi...
Redigert i dag kl 14:54 Du må logge inn for å svare
ibyx
I dag kl 15:46 49

Kryper nordover på NYSE.
Var OSE som fikk moroa denne gang!