Hafnia - '24.

KommersK
HAFNIA 27.10.2023 kl 23:51 218067

På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
gandhi-21
05.08.2024 kl 12:01 4653

DNB skriver i dag:
Hafnia var en aksjene som falt med markedet på fredag og etter et fall på 5% endte kursen før helgen på NOK 81.30 pr aksje. Selskapet legger frem Q2-tallene den 23. august og i denne forbindelse ligger vi med et justert EBITDA-estimat på USD 327 mill rundt 6% høyere enn konsensus. På tross av sesongmessig svekkelse i ratene for produkttank den siste tiden lå de i Q2 rundt 54% høyere enn gjennomsnittet for de siste fem årene. Inngangsnivået ved starten av vinteren og høysesongen er etter vårt syn dermed gunstig for selskapene innen dette segmentet. For Q2 venter vi at selskapet vil annonsere et utbytte på USD 0.43 pr aksje og basert på dagens kursnivå venter vi en direkteavkastning i form av utbytte på like i underkant av 20% gjennom de neste fire kvartalsrapporteringene. Vi har en kjøpsanbefaling på Hafnia med et kursmål på NOK 104 pr aksje.
desirata
05.08.2024 kl 11:47 4647

Utbytte nedjustert noe, det må halveres.

Riktignok hadde OET god booking for Q2, men Q3 guiding blir dårleg. Vi får avvente OET neste uke, FRO er alltid sant ute
ibyx
05.08.2024 kl 11:37 4559

Det er fare for at markedsuroen vil trigge selloff i antagelig noe for høyt priset crude (FRO+OET). Dette pleier alltid å dra med produkt også selv om ratene der har holdt seg bedre? Inntjeningen i Hafnia er langt ifra "elendig"!
I FRO derimot spørs det om ikke utbyttene må nedjusteres noe. Hvordan det vil virke inn på kursen er noe uklart ser det ut for.
Det må vel først bekreftes da.
KommersK
05.08.2024 kl 10:54 4502

Det står (fremdeles) 28/8 hos Nordnet. Men det er vel ikke livsviktig.

Burde kanskje flyttet tilbake krigskassen (nesten halve porteføljen) nå. Jeg flyttet den til høyrente i mai. Men nå lukter det billigsalg på børsen.
Uansett veldig bra at stupet (foreløpig) snudde rett etter 09 i morges. Men tør vi stole på at børsen og shipping ikke skal lengre ned...? Kjør debatt!
KommersK
03.08.2024 kl 00:51 4893

Jeg fikk opplyst 28. i dag.
ibyx
02.08.2024 kl 21:02 5020

Peer Scorpio får mindre juling...
Gått 7-8% bedre siste 3 mnd på NYSE.
Faller den ikke mer er det gjerne lurt å hamstre Hafnia før Q2?
OilDrum
02.08.2024 kl 17:50 5089

Trist at udsigt til faldende renter, og faldende energipriser, kan få markederne til at reagere så negativt.
Det burde jo give forbrugerne, større købekraft, og firmaerne lavere omkostninger.
Men når en robot begynder at sælge stort ud af aktier, følger alle de andre med.
Som begrundelse, stigende frygt for recession.
ibyx
02.08.2024 kl 15:32 5015

Ifjor på samme dag:
https://x.com/ed_fin/status/1686660525248204801/photo/1
LR2 steg da, men er fortsatt høyere nå.
LR1 og MR er også til dels mye høyere nå.
ibyx
02.08.2024 kl 15:03 5045

Omtrent som ifjor. Blir kanskje sidelengs som ifjor også da, ut året. Altså mellom 750-850.
Vedvarer suezproblemene virker ikke dette da litt underlig? At indeksen ikke er høyere?
KommersK
02.08.2024 kl 14:21 4888

Nytt kursmål i dag, opp fra 100 til 104 hos DNB Markets.
Var vel skrevet før dagens baksmell, men det er da klart posistivt. 26 dager til Q2. Og straks etter det kommer det nok nye kursmål fra alt og alle.
Eskimo2
30.07.2024 kl 13:44 5243

Scorpio Tankers la frem knalltall i dagens kvartalsrapport for 2. kvartal 2024. Styret i selskapet har besluttet et kvartalsutbytte på 0,40 dollar pr aksje! "Scorpio Tankers har nå dekket 43 prosent av driftsdagene for LR2-skipene i pool- og spotmarkedet i tredje kvartal 2024 til gjennomsnittlige tidscertepartiekvivalente (TCE) rater på rundt 44.000 dollar pr dag." Blir spennende å se Hafnias Q2 rapport 28. Aug. Vi kan i hvert fall fastslå at det er gode tider i produkttank...
ibyx
26.07.2024 kl 11:57 5744

Peer Scorpio starter Q2 resultater tirsdag neste uke.
De to har fulgt hverandre tett kursmessig på NYSE siste 3 måneder. Scorpio noe sprekere da.

Analtykerstatus:
Mean consensus
BUY
Number of Analysts
11
Last Close Price
73.46USD
Average target price
94.55USD
Spread / Average Target
+28.70%
High Price Target
110.00USD
Spread / Highest target
+49.74%
Low Price Target
82.00USD
Spread / Lowest Target
+11.63%


Litt sprekere enn Hafnia,
Mean consensus
BUY
Number of Analysts
5
Last Close Price
84.00NOK
Average target price
105.56NOK
Spread / Average Target
+25.67%
High Price Target
110.00NOK
Spread / Highest target
+30.95%
Low Price Target
100.00NOK
Spread / Lowest Target
+19.05%
ibyx
26.07.2024 kl 11:08 5663

Dagens NYSE-target 83,93NOK
ibyx
26.07.2024 kl 09:56 5705

Noe å tenke på mens sommerspekken senker inngangsnivået?

Seven-year fix: Top Ships charters out product tankers in $100m Gunvor coup
Greek owner says modern vessels have been committed at ‘very strong rates’
https://www.tradewindsnews.com/tankers/seven-year-fix-top-ships-charters-out-product-tankers-in-100m-gunvor-coup/2-1-1683301
ibyx
25.07.2024 kl 16:21 5918

Ai ai!
Under 7,6USD. Nærmer seg laveste kurs siden noteringen på NYSE!
Er det shipping som varsler et generelt børsarmageddon?
Eller er det bare litt hardt spekk?
DOW stiger snart en halv prosent...
ibyx
25.07.2024 kl 14:28 5900

Kræsj-NYSE stoppet HAFN på 86,40 igår.
Vil de løpe etter idag?
De hadde kanskje ikke tenkt seg en "techdip" i shipping?
Men dersom sjansen byr seg...
OSE vaker et par prosent lavere nå på "friskt" volum:
VOLUME: 277.12K
65 DAY AVG: 1.07M
26% VS AVG
ibyx
25.07.2024 kl 12:56 3374

Shipping er jo pr def litt jalla. Er vel derfor disse utbytteaksjene faller mer enn dårlige tech-aksjer uten utbytte når Nasdaq stuper?
Derfor godt mulig det er mer å hente før rekylen kommer og selvsagt før neste utbytter kommer! 😅🎪

"Kraftig" volum på "skuffelsen" også...
VOLUME: 246.33K
65 DAY AVG: 1.07M
23% VS AVG
Redigert 25.07.2024 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.07.2024 kl 11:35 3304

Da begynner det å løsne!
44k ut på 84,45
Dermed er siste ukes oppgang blåst på lavt volum!
"Glemt" er hvorfor den steg?

VOLUME: 190.57K
65 DAY AVG: 1.07M
18% VS AVG
Redigert 25.07.2024 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.07.2024 kl 11:12 3328

Aha!
Markedet venter med tung gevinstsikring til kursen er "manipulert" ned et par kroner mer! 💡😅
VOLUME: 129.08K
65 DAY AVG: 1.07M
12% VS AVG
Redigert 25.07.2024 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.07.2024 kl 09:31 3297

Ser greit ut dette
https://x.com/ed_fin/status/1816372258371236307
MR fra 42k pr dag og oppover
ellers: 5 grønne 4 røde
Dagens dippmulighet nå?
Redigert 25.07.2024 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.07.2024 kl 15:53 3488

Standard pullback og fin kjøpsmuligeht nå!
Ca 50 øre OSE-rabatt også!
Redigert 24.07.2024 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.07.2024 kl 11:26 3622

Hmmm... 9 røde 2 grønne
Et lite skritt tilbake? Ikke sikkert...
https://x.com/ed_fin/status/1816026345052283135
KommersK
23.07.2024 kl 16:39 3881

Fortsetter oppturen inn mot Q2?
Jeg tror det, og jeg forventer faktisk en veldig positiv Q2 og guiding (og bra utbytte), med de ratene som har vært. Så venter jeg selvsagt da ytterligere oppsving i kursen. Og rett etter en Q-rapport, så pleier husene å komme med nye kursmål basert på dette. Tipper da på enda høyere kursmål, og enda et lite kurshopp.
Mine antagelser gjelder ikke bare for Hafnia, men for resten av tankshipping også. Håper og tror på en fin høst.
Redigert 23.07.2024 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
ibyx
19.07.2024 kl 15:46 4230

Kryper nordover på NYSE.
Var OSE som fikk moroa denne gang!
ibyx
19.07.2024 kl 14:48 4193

Forsikring er komplekst...
Men hadde det vært fare for at Hafnia var ille ute kjøre pga manglende forsikring så ville ikke FRO ha steget idag. Slik kan man muligens lese litt mellom linjene?
Samtidig prøver man å så tvil og Hafnia faller litt tilbake. Antagelig vil NYSE også "forlange" å sette sitt preg på "bekymringen" senere idag...
Dersom man seriøst mener at dette skal ramme Hafnia hardt så bør man egentlig selge alt av shipping nå...
Da er det et stort misforhold mellom risikoen man forsikrer seg imot og det man får igjen.
Rateoppgang kunne jo også bli en konsekvens selvsagt. Høyere risiko, elendig sikkerhetsnett...
gråflåte hele veien...

Handles 0,5% under HOD nå.
Dette blåser forbi...
Redigert 19.07.2024 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
gandhi-21
19.07.2024 kl 14:11 4193

Har du greie på forsikring ? Jeg regner med at Hafnia sine båter er fult ut forsikret både med hensyn til skade og driftsavbrudd. Hvis motparten ikke er forsikret er det forsikringsselskapet sitt problem mht regresskrav. Minner om at Hafnia drifter 200 skip.
ibyx
19.07.2024 kl 13:48 4178

As VLCC crew fights fire after South China Sea collision identity of tanker insurer remains a mystery
Norwegian insurer says it is yet to make contact with cover provider of Ceres I tanker

Gard confirmed it was covering the 74,200-dwt Hafnia Nile (built 2017) ...

https://www.tradewindsnews.com/tankers/as-vlcc-crew-fights-fire-after-south-china-sea-collision-identity-of-tanker-insurer-remains-a-mystery/2-1-1680271
ibyx
19.07.2024 kl 13:20 4195

Slik "spiller man opp" på Shareville:
Det spekuleres i om VLCC’en i kollisjonen uten Singapore ikkje har forsikring. Dersom den tilhører «darkfleet» er dette svært uheldig for Hafnia. Hafnia Nile er forsikret i norske Gard. Kan bli utforbakke de neste dagene.

Selv om Hafnia skulle vise seg å være ansvarlig for episoden og dermed ikke fikk dekket skader av forsikringen ville det være et signal som sendte både skipsforsikring og alt av shipping kraftig ned. Det er bla. slikt som dette man tegner forsikring for. Det ville samtidig være en stor "seier" for gråflåten som kan si at på den "andre siden" er de ikke et hakk bedre...
Det er nok heller en fare for at dette skjerper krav til all skipsfart. Da er det selvsagt bedre å ha gode enn dårlige skip. Uhell kan alltid skje. Det vet fx den norske marine...

Men om nå Ceres hadde (mest) skyld og også er satt ut av drift for framtiden?
En gråflåte VLCC mindre der...
Så får man bare håpe det ikke blir større forurensinger. Men en nestenkatastrofe er også et sterkt signal...
Mannskapet er visst i det store og hele kommet uskadd fra det.
Redigert 19.07.2024 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
kodenavn
19.07.2024 kl 12:13 4244

Uansett en voldsom overreaksjon som vanlig. Selskapsverdien er ned med 1,25 milliarder. Bare tull. Jeg kjøper.
ibyx
19.07.2024 kl 11:16 4225

https://www.tradewindsnews.com/tankers/uk-blacklists-11-tankers-as-europe-steps-up-efforts-to-disrupt-shadow-fleet/2-1-1679994

Det er jo også et spørsmål om skipsalder, sikkerhet og forsikring. Ikke bare hvem det fraktes olje for.
ibyx
19.07.2024 kl 10:33 4158

Hafnia Nile er det minste av 46 LR1 som Hafnia opererer.
ibyx
19.07.2024 kl 10:11 4159

Fra Shareville/TW meldes at mannskapet på Hafnia er i god behold. To har mindre skader.
Det er heller ingen informasjon om forurensing.
Dette i en oppfølgingsmelding fredag ettermiddag.
Hafniaskipet er forsikret i Gard med P&I.

Protection and Indemnity insurance, or as it is more commonly known - 'P&I', is the policy ship owners purchase to protect them against liability claims from crew, passengers and third parties. Liability claims include those such as collision, property damage, pollution, environmental damage and removal of wrecks.

Eskimo2
19.07.2024 kl 09:14 4178

Ble litt mer kjøp i dag , ikke alt for lenge til Q2 og utbytte.
kodenavn
19.07.2024 kl 08:57 4096

Det er forsikret. Dette bør ikke bety noe som helst kursmessig.
102oktan
19.07.2024 kl 08:35 4115

Ed på Twitter skriver jo at det andre skipet som også brenner er en VLCC fra skyggeflåten så de deltager ikke...